Hoe ga je ermee om als 1 van 2 paarden sterft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:31

Ik zou er niet te moeilijk over denken, zodra het oude paard overlijdt afscheid laten nemen en verhuizen naar de pensionplek. Je merkt wel aan je paard wanneer het de beste tijd is om hem te verhuizen..zoals Joyce al schrijft.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:33

Inderdaad zeker afscheid laten nemen :j Hier hadden we er ook twee aan huis. Toen hij afscheid had genomen was de overgebleven pony weer rustig. Hij heeft een aantal weken alleen gestaan tot we een nieuwe pony hadden gevonden.

Ik zou het dus aankijken als het zo ver is. Het is handig als je een plek hebt waar je snel terecht kan, maar ik denk dat het echt geen spoed zal zijn

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:42

Elisa2 schreef:
Ik zou er niet te moeilijk over denken, zodra het oude paard overlijdt afscheid laten nemen en verhuizen naar de pensionplek. Je merkt wel aan je paard wanneer het de beste tijd is om hem te verhuizen..zoals Joyce al schrijft.

Precies dit. Komt tijd komt raad

Britta31

Re: Hoe ga je ermee om als 1 van 2 paarden sterft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:17

Ik zou in jouw geval ook het paard in pension zetten.Als jij overdag niet thuis bent, moet er toch iemand op de dag een voerbeurt doen.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:58

Elisa2 schreef:

Ik heb even meegelezen, maar dit lijkt mij ook de meest logische en eenvoudige optie. Ik snap wel dat je zelf stress voelt bij de gedachte dat je paard misschien eventjes (paar uur/dagen/weken) alleen komt te staan. Dat is ook niet leuk, maar is best te doen tot ie naar de pensionstal gaat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:09

Na overlijden van paard 1 paard 2 zo snel mogelijk naar een pensionplek verhuizen in jouw geval TS. Het achtergebleven paard wint er niks mee om alleen te blijven staan. Hoewel het voor jou heel veel emotionele lading heeft is het voor het achtergebleven paard niet anders dan een 'gewone' verhuizing (waarmee ik niet af wil doen aan het fenomeen rouw, ik denk alleen dat dat rouwen niet in eenzaamheid moet gebeuren). Dagelijks worden paarden verkocht of verplaatst naar een andere stal. Daar doen we meestal ook niet heel moeilijk over.

Onbegrijpelijk dat mensen hun paard maanden of jaren alleen laten staan, 'want je merkt eigenlijk niks aan het paard'. We weten hier toch hopelijk allemaal dat paarden kudde dieren zijn en dat ze niet alleen horen te staan. Jammer genoeg niet vastgelegd in de wet.

Wij hebben 3 paarden dus dit vraagstuk is niet aan de orde. Zou ik 2 paarden hebben dan zou ik zorgen dat ik of een paard beschikbaar heb dat ik kan lenen óf ik zou zorgen dat het achtergebleven paard direct naar een plek kan waar hij met soortgenoten kan staan.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 10:14

Bedankt voor al jullie inzichten. Ik denk dat ik hem sowieso naar een pensionstal ga brengen. Of dat dan een tijdelijke oplossing is of niet valt te zien aan het moment waarop het gebeurt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:19

Ik heb een maand geleden mijn oudere merrie moeten laten gaan en dacht er ook heel moeilijk over omdat ze dikke mik was met mijn jonge paard. Uiteindelijk heeft mijn jonge merrie nergens last van gehad en is gewoon “verder” gegaan met de gang van de dagen.

Wij maken het zelf vaak veel moeilijker en zwaarder dan het is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:16

Ir111 schreef:
Onbegrijpelijk dat mensen hun paard maanden of jaren alleen laten staan, 'want je merkt eigenlijk niks aan het paard'. We weten hier toch hopelijk allemaal dat paarden kudde dieren zijn en dat ze niet alleen horen te staan. Jammer genoeg niet vastgelegd in de wet.

Niet elk paard voelt zich goed/compleet/prettig met andere paarden naast zich. Ik heb 1 merrie gehad die werkelijk met geen 1 paard samen kon, altijd onrust, jagen, land kapot, verwondingen/blessuren, paarden over de rooie ga maar door. Apart gezet en de rust was terug. Onze laatste fries kwam zwaar verwaarloosd aan, was het pispaaltje in de groep. Bij ons samen gezet met onze andere ruin, ging op zich prima, ze waren vriendjes maar geen beste vriendjes. De andere ruin kwam te overlijden, de fries fleurde helemaal op. Dus zo zie je maar, wij als eigenaren willen soms van alles omdat wij denken dat dat beter is maar dat kan voor sommige gewoon anders uitpakken. Dus ik ben een voorstander om dingen per situatie te bekijken en dan te beslissen. Wij hadden ook uit voorzorg een plek geregeld waar onze fries naar toe kon maar dat was uiteindelijk niet nodig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:43

Hier verderop staat een oud ponytje al wat jaartjes helemaal alleen. Echt een oudje. Zijn maatjes zijn verhuisd.
Ik vind het vreselijk zielig. Hij staat echt zn tijd die die nog heeft te vervelen in een weitje.
Ik zou die zelf in hebben laten slapen. Een oudje zit niemand op te wachten. Nu lijd het een miserabel leventje zo eenzaam.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:53

Popstra schreef:
Hier verderop staat een oud ponytje al wat jaartjes helemaal alleen. Echt een oudje. Zijn maatjes zijn verhuisd.
Ik vind het vreselijk zielig. Hij staat echt zn tijd die die nog heeft te vervelen in een weitje.
Ik zou die zelf in hebben laten slapen. Een oudje zit niemand op te wachten. Nu lijd het een miserabel leventje zo eenzaam.

Wij hadden zo'n oudje in de wei, alleen. Maar nog best goed qua gezondheid, die wilde de dierenarts niet zomaar laten inslapen. Oudje is nog jaren 'vriendjes' geweest met de bok, tot er echt gezondheidszaken begonnen te spelen en hij toch is ingeslapen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 12:14

Ik heb vorig jaar deze situatie helaas gehad.
Mijn oudje van 32, was er plots van de een op andere dag niet meer..
Mijn andere paard bleef alleen achter, zwaar in rouw en ging echt met de dag achteruit.

Het paard dat achterbleef heeft uitgebreid afscheid kunnen nemen, pas toen ze geen interesse meer toonde hebben we de oude pony weggehaald.

Ik had nog een jong sportpaard, deze stond op een stalling met binnenbak zodat ik altijd kon trainen.
Ik heb er toen voor gekozen om mijn eigen 'luxe' en comfort aan de kant te zetten en heb dit paard naar huis gehaald als gezelschap voor mijn overgebleven paard.

Het over gebleven paard moest eerst niks van t jonkie weten, maar inmiddels zijn ze dikke maatjes.

Ik zou in jouw situatie dan inderdaad het paard verplaatsen en ergens neerzetten waar andere paarden zijn.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 12:51

Ik heb de paarden niet aan huis maar in eigen beheer en had dezelfde zorg als jij, toen mijn Mini overleed en mijn Haflinger van 29 overbleef met mijn (jongere) IJslander.
Ik heb die zomer een handelspony gekocht en dat bleek die winter een gouden zet toen mijn Haflinger kwam te overlijden, zo bleef mijn IJslander niet alleen achter.
(Uiteindelijk heb ik de handelspony zelf aangehouden en inmiddels weer 3 paarden.)

Ik denk dat je er prima een kleine Welsh of Shetlander bij kan zetten, mits je in de paarden wil blijven.
Die ponies zijn ook makkelijk weer te verkopen.
Mocht dat niet je voorkeur hebben dan zou ik zorgen dat je een back-up hebt voor het paard wat overblijft.
Een stal in de buurt of anders.
Een pensionklant er bij op je eigen erf lijkt mij persoonlijk de absolute hel qua privacy, maar het is natuurlijk ook een optie. Kijk alsjeblieft wel uit wie je aanneemt en regel het goed mocht dat de keuze worden, want je kunt jezelf daar lelijk aan branden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:24

Bij ons kwam er gelijk een andere Shetlander bij ik wilde niet dat hij alleen stond.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:53

Ik heb hier 2 oude merries staan van mensen, deze zijn echt heel leuke en lieve mensen, komen zelden langs, ik stuur foto's en video's via de app en evt rekeningen doen ze netjes betalen, ze betalen een klein bedrag voor het voer en verder vind ik het gewoon fijn dat er nog wat paarden staan, want ip had ik nog maar 1 groot paard gehad als deze er niet waren.. en dan 2 shetten, maar die staan apart..

Maar ik jouw geval zou ik het jonge paard op een pensionstal zetten, zeker als je er zelf niets bij wil nemen en dat zo snel mogelijk na de dood van het oude paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:45

Ik neem er geen paarden meer bij dus ik zal hier een natuurlijk verloop krijgen. Daarbij heb ik allemaal hengsten dus inscharen met een paard van iemand anders is altijd een risico. Als degene die als laatste overblijft heel oud is dan overweeg ik toch hem alleen te houden. Mocht hij dan nog heel erg een maatje missen dan wil ik wel een gratis plekje verstrekken aan een andere pensioen paard, maar die zou dan weer weg moeten wanneer mijn laatste paard overlijd. En het moet dan ook maar net een match zijn natuurlijk!

Ik hoop dat het nog heel veel jaren duurt hoor, de jongste zijn nu 11 jaar. Maar ik weet wel heel zeker dat mijn paardenhobby na hun stopt.