Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:31

In de coronatijd zijn de prijzen ook fors omhoog gegaan. Iedereen had ineens tijd voor een paard, veel mensen zijn daarna (meer) gaan thuiswerken en hielden meer tijd, waardoor de vraag naar paarden toe nam en dus de prijzen stegen.
Enige is wel dat de prijzen daarna ook niet meer echt omlaag zijn gegaan ondanks dat het vraag/aanbod wel meer stabiliseerde.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 14:32

Starspangled schreef:
Voor de TS: ik heb het idee dat de tijden dat paarden als warme broodjes voor veel geld over de toonbank gingen ook wel een beetje voorbij zijn hoor. Sommige mensen vragen misschien nog x bedrag, maar je ziet er ook veel die na een paar maanden toch wel in prijs gaan dalen omdat de vraag gewoon teruggelopen is. Een paar jaar terug was er eigenlijk vrijwel altijd wat mis met de paarden die niet binnen een paar weken verkocht werden, maar de markt wordt inmiddels weer langzaamaan een kopersmarkt. Een deel is natuurlijk wel te wijten aan inflatie, dus de kans dat je nu voor €2000 een gezond en fijn rijpaard vindt is klein, maar het grootste deel blijft toch marktwerking.

Ah goed punt dat je aanhaalt!
Ik kom ook nog uit de tijd dat paarden die te lang te koop staan iets mankeren.
Ik merk dat ik hier ook heel wantrouwig in ben maar als ik het zo lees is het een beetje normaal geworden?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:34

Ik zie ook in de fjorden heel veel mensen met hun jonkies blijven zitten. Vraag en aanbod is dat. Er is nu eenmaal veel meer vraag naar beleerde paarden.

Ik heb dit jaar een koopje gedaan waar ik echt blij mee ben. Prachtige merrie, goedgekeurd en ze is super lief. Onbeleerd. Ik had haar na aankoop voor minstens het dubbele kunnen online zetten. Zelfde met mijn bruikleenpaard die ik heb overgekocht.
Ik zou als je kunt een paard vanaf 3-4 kopen. Zelf opleiden. Dan kan je de kosten wat reduceren :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:40

Furst schreef:
Ik zie ook in de fjorden heel veel mensen met hun jonkies blijven zitten. Vraag en aanbod is dat. Er is nu eenmaal veel meer vraag naar beleerde paarden.

Ik heb dit jaar een koopje gedaan waar ik echt blij mee ben. Prachtige merrie, goedgekeurd en ze is super lief. Onbeleerd. Ik had haar na aankoop voor minstens het dubbele kunnen online zetten. Zelfde met mijn bruikleenpaard die ik heb overgekocht.
Ik zou als je kunt een paard vanaf 3-4 kopen. Zelf opleiden. Dan kan je de kosten wat reduceren :)

Ik zie rondom me eigenlijk dat de meeste met hun jonge paarden blijven zitten. Iig die met het gemiddelde potentieel. De echte hoogvliegers verkopen nog wel maar de rest valt tegen.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:52

tessyke schreef:
Starspangled schreef:
Voor de TS: ik heb het idee dat de tijden dat paarden als warme broodjes voor veel geld over de toonbank gingen ook wel een beetje voorbij zijn hoor. Sommige mensen vragen misschien nog x bedrag, maar je ziet er ook veel die na een paar maanden toch wel in prijs gaan dalen omdat de vraag gewoon teruggelopen is. Een paar jaar terug was er eigenlijk vrijwel altijd wat mis met de paarden die niet binnen een paar weken verkocht werden, maar de markt wordt inmiddels weer langzaamaan een kopersmarkt. Een deel is natuurlijk wel te wijten aan inflatie, dus de kans dat je nu voor €2000 een gezond en fijn rijpaard vindt is klein, maar het grootste deel blijft toch marktwerking.

Ah goed punt dat je aanhaalt!
Ik kom ook nog uit de tijd dat paarden die te lang te koop staan iets mankeren.
Ik merk dat ik hier ook heel wantrouwig in ben maar als ik het zo lees is het een beetje normaal geworden?
Afhankelijk van de situatie uiteraard. Bijvoorbeeld een groene warmbloed van 1,60 ga je waarschijnlijk niet voor €15.000,- kunnen verkopen, want er is gewoon te weinig vraag naar kleine warmbloeden, dus dat zo'n dier lang te koop staat en de eigenaar zakt in prijs, is niet per se heel raar. Bij paarden waar wel veel vraag naar is, is het dan wel weer meer een oranje vlag als ze lang te koop staan en voor een redelijke prijs.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 15:03

Goed dat je het even vermeld Starspangled.
Mijn merrie is bv 1.45m.
Ik wilde nu eventueel richting 1.60m gaan omdat het groot zat is voor mij.
Als ik het goed begrijp zijn die van 1.60m minder 'gewild' dan de grotere paarden?
Grappig, vanuit mijn beleving dacht ik dat paarden vanaf 1.60m juist wel geliefd waren.
Voor mij is vb. een paard van 1.80m veel te groot.
Laatst bijgewerkt door tessyke op 29-10-25 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:10

Ik zie beide, zowel snelle verkoop als trage.

Mijn 4 jarige friesxtinker heb ik eigenlijk zeer vlotjes verkocht voor 7000. Voor die mensen was karakter en braaf gereden ook wel belangrijker dan afkomst. Maar had voor de vraagprijs van 8K toch echt genoeg geïnteresseerden.

Bij paarden voor de sport merk ik wel meer stilstand, mijn vriendin heeft haar 12 jarige zangersheide ruin met vol stamboom te koop die 1m20 gesprongen heeft, maar ze geraakt er niet van af.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 15:20

Art_Ificious schreef:

Mijn 4 jarige friesxtinker heb ik eigenlijk zeer vlotjes verkocht voor 7000. Voor die mensen was karakter en braaf gereden ook wel belangrijker dan afkomst. Maar had voor de vraagprijs van 8K toch echt genoeg geïnteresseerden.

Bij paarden voor de sport merk ik wel meer stilstand, mijn vriendin heeft haar 12 jarige zangersheide ruin met vol stamboom te koop die 1m20 gesprongen heeft, maar ze geraakt er niet van af.

Maar die ruin van je vriendin zal waarschijnlijk ook niet te koop staan voor 8000 euro neemt ik aan? :D

Ik zie verschillende KWPN'ers voorbij komen en het gaat van 5000 euro naar 15 000 euro.
Ik kan er kop noch staart aanmaken waarom er zoveel verschil inzit.
Ik heb zelfs niet meer de indruk dat merrie's duurder zijn dan ruinen. Heel het prijzensysteem lijkt gebouwd te zijn op niets. :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:22

Nee klopt 12K vraagt ze maar bespreekbaar.
Maar is wel een leuk kleurtje dus niet "alweer een bruine warmbloed" want hij is valk en dus ook ervaring in parcoursen. Maar wel sterk in een parcours, op buitenrit wel heel braaf. Dus eigenlijk ook voor de recreant die geen wedstrijden wil doen geschikt.

Wat mij opviel bij verkoop van mijn paard is dat ik vooral interesse kreeg vanuit Nederland en veel minder vanuit België zelf.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-10-25 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:25

Art_Ificious schreef:

Maar daar vraagt ze 25k voor, toch? Dat is echt wel een andere categorie dan 8k.

Art_Ificious

Re: Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:27

Nee hoor hoe kom je aan 25K ?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:29

Art_Ificious schreef:
Nee hoor hoe kom je aan 25K ?

Verkeerd begrepen blijkbaar, ik zie dat ze 12k vraagt.

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:42

Dat is wel heel erg weinig. €400 voor een paard 21 jaar geleden. Ik kocht 50 jaar geleden mijn eerste paard voor 4000 gulden. Dat was toen een normale prijs voor een WPN er met papier. Ik vind de prijzen dus in verhouding niet zoveel gestegen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:58

Art_Ificious schreef:
Maar is wel een leuk kleurtje dus niet "alweer een bruine warmbloed" want hij is valk en dus ook ervaring in parcoursen. Maar wel sterk in een parcours, op buitenrit wel heel braaf. Dus eigenlijk ook voor de recreant die geen wedstrijden wil doen geschikt.

Wat mij opviel bij verkoop van mijn paard is dat ik vooral interesse kreeg vanuit Nederland en veel minder vanuit België zelf.

12k is voor een bosritjesrecreant denk ik teveel, en sterk in parcours is ook weer niet handig. Loopt ie nog steeds 120m? Zie vaker paarden voorbij komen van die leeftijd, die dat ooit gelopen hebben, maar ten tijde van verkoop al een hele tijd niet meer.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:13

Tja vroeger had je het over hobby fokkers en een hobby mocht geld kosten. Nu wil iedereen winst maken op hun hobby.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:10

20 jaar geleden kocht ik mijn stermerrie voor €9000 dus toen waren de prijzen al hoog.
Mijn huidige merrie was maar 1,61 waardoor ik mazzel had anders had ze het dubbele gekost van wat ik betaald heb maar de meeste stonden 4 jaar geleden al voor 15 of meer te koop. Dat is de reden dat ik zelf een veulen heb gefokt en dat red je niet voor €4000 hoor.
Dekgeld zit je al rond de €1500 en dan heb je nog de dierenartskosten voor het scannen en het inschrijven bij het kwpn en paspoort. En al het voer wat in de merrie gaat en daarna ook in het veulen. Tel daar nog maar 3 jaar stalling en hoefsmid en enten bij op dan kom je wel op 12-15 duizend.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:37

De markt ligt aardig op zijn gat op dit moment, de ideale tijd om een paard te kopen. 1,5-2 jaar terug waren de prijzen weer bizar hoog en vlogen ze als warme broodjes over de toonbank. Nu staat een paard gemiddeld wel 1-2 maanden te koop incl meerdere prijsdalingen.

Waarom het zoveel duurder is dan 20 jaar geleden? Sja wat niet, inflatie.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:57

Oehlala schreef:
Art_Ificious schreef:

12k is voor een bosritjesrecreant denk ik teveel, en sterk in parcours is ook weer niet handig. Loopt ie nog steeds 120m? Zie vaker paarden voorbij komen van die leeftijd, die dat ooit gelopen hebben, maar ten tijde van verkoop al een hele tijd niet meer.

Mijn eerste aanname bij een relatief jong paard dat volgens de advertentie 110/120/130 springt of heeft gesprongen en rond de 10K kost is ook altijd dat er of blessureleed of weigeren in t parcours achter moet zitten... En het klopt 9 van de 10 keer gewoon :o

Amateurspaarden op dit niveau (die dus ook onder een amateur braaf hun rondje gaan springen) zijn echt duur en zullen duur blijven.

Edit. Ik heb dit paard opgezocht uit nieuwsgierigheid :P en meest recente uitslagen zijn 85/95 rubrieken met heel wat strafpunten of vrijwillig verlaten? De vraag naar springpaarden die niet zo goed bevestigd zijn op vreemd terrein is best beperkt dus imo is de prijs gewoon te hoog.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 29-10-25 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:01

Ik heb ook het idee dat de prijzen weer wat gezakt zijn ten opzichte van twee jaar geleden en dat de verkopen ook niet meer zo snel gaan.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:05

Als je kijkt naar de prijzen in de veulenveilingen dan gaan ze voor minder weg dan voorgaande jaren.
Voor 3-4000 euro en dan heb je het al over goede kwpn veulens.
De uitschieters zijn nu rond de 20000 die trekken dan de gemiddelde prijs omhoog.
Maar dat waren voorheen de veulens van in de 40000 euro.
Maar voor een kwpn veulen ligt de kostprijs al bijna op 3000 euro, dus je verdient er niets aan.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:29

Ik denk niet dat er heel veel aan de hand is. Je betaalt gewoon voor wat het kost en als ik een beetje een veulentraject bekijk (waar ik vind dat je ook alle extras voor de dragende merrie mag meerekenen) vind ik de prijzen niet gek.

Ik kocht mijn 1e pony ook voor 650 en 24 jaar geleden. Ik betaalde ook in de zomer maar 65 euro stalling en de winter 140 euro.

Her opfokken van veulens was toendertijd 120 euro en als ik nu kijk start het nu een beetje met 250 per maand zeker!

Dus laten we het grof rekenen
Voor een "goed" bewust gefokt paard zonder dat een veearts tijdens bevalling of na de geboorte hoeft langs te komen.

3000 minimaal
1500 merrie onderhoud ook na de bevalling
6 maanden lang zorg enz.

Als je besluit hem te houden dan ga je minimaal 2 jaar opfokken en zit je al op minimaal 6000 euro voor die 2 jaar.

Dan is het paard pas 2.5 jaar
Zit ik al op 10.000

Het is dus niet zomaar dat prijzen de pan uit vliegen.

En ja dit mag wat mij betreft doorbelast worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:04

Kriel schreef:
BusyMissy schreef:
Voor een veulen zal er een merrie gedekt moeten worden, meestal zitten hier dekkosten aan. Toch al gauw €500.
De merrie zal een jaar eten moeten hebben voordat het veulen geboren wordt, met een beetje geluk heb je bij de bevalling geen dierenarts nodig.
Hierna kost een opgroeiend paard aan eten, wormkuren, hoefsmid toch al gauw meer dan €100 per maand. En dan moet je nog zelf ergens wei hebben (en onderhoud, belastingen en dergelijke zijn ook niet voor niks).
Ik kom dan voor jouw bijna 3 jarige al op minimaal €3500 aan kosten uit en daar loopt iemand dan ook nog 4 jaar risico voor dat het jonge dier ziek wordt, gewond raakt of sterft.
En dan vind jij €4000 duur?

Verdubbel de bedragen die jij noemt maar rustig hoor :+

En de rekensom klopt ook al niet :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:09

MissJG schreef:
Ik zit op €355 per maand aan opfok. Helaas :')
Alles is gewoon heel duur geworden dus dan is het niet zo raar dat mensen hopen hun geld ergens op terug te verdienen. Nu heb ik het natuurlijk over een jong dier. Niet een paard van 26 die al met een been in het graf staat en ze alsnog de hoofdprijs voor vragen.

Of een bak aan ervaring en betrouwbaarheid die je koopt, is ook goud waard. Kijk naar alle topics hier die mensen openen omdat ze bang zijn voor hun bloederige paard. Ik denk dat half bokt veel gelukkiger zou zijn met een 26 jarige die gewoon braaf doet wat de bedoeling is

anjali schreef:
Het wordt ook steeds moeilijker om ze ergens fatsoenlijk en paardwaardig te stallen. Bijna heel Nederland stikt inmiddels van de wolven.

Nou dat valt ook wel mee hoor. Omdat het bij jou blijkbaar aan de orde is, het een heel ding. Begrijpelijk. Maar hier denkt echt helemaal niemand aan wolven. Het is een specifiek gebied waar ze leven, niet bijna in heel Nederland

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:17

Ik vind, als fokker zijnde, de prijzen dramatisch ten opzichte van de kosten en wij hebben er dus ook voor het eerst in 16 jaar voor gekozen om niets onder de hengst te doen dit jaar.

Met 4 van de 7 veulens 'blijven zitten', omdat men €2500 te duur vond voor een goed merrieveulen en ik er op een gegeven moment na 3 veulens te hebben verkocht helemaal de pee in had heb ik ze uit de verkoop gehaald en in de opfok gedaan.

Geloof mij maar, als fokker moet je geluk hebben, om er überhaupt wat op te verdienen. Wij hebben ze in pension, dus ala €350 per merrie per maand dus verdienen sowieso niet op de veulens. Maar ik ben er wel klaar mee om me een slag in de rondte te werken met 2 1/2 baan en dan veulens te moeten 'weggeven' voor dergelijke prijzen.

Ik hoop oprecht dat mensen de fokkers weer eens wat meer gaan waarderen, we zetten niet alleen onze merries op het spel met elke dracht, maar stoppen ook onwijs veel tijd in het meegeven van de juiste opvoeding van jullie toekomstige toppers. Dan is een eerlijke prijs geven voor de veulens in mijn ogen het minste wat je kunt doen (En nee, dan heb ik het niet over €10.000 voor een veulen)

Maar goed, zolang er nog teveel paarden zijn op deze aardkloot en mensen €4000 voor een volwassen beleerd paard al veel geld vinden, en je als fokker te horen krijgt dat je met €2000 gewoon blij moet zijn, zie ik het somber in.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:27

Cheytjuh schreef:
Ik vind, als fokker zijnde, de prijzen dramatisch ten opzichte van de kosten en wij hebben er dus ook voor het eerst in 16 jaar voor gekozen om niets onder de hengst te doen dit jaar.

Met 4 van de 7 veulens 'blijven zitten', omdat men €2500 te duur vond voor een goed merrieveulen en ik er op een gegeven moment na 3 veulens te hebben verkocht helemaal de pee in had heb ik ze uit de verkoop gehaald en in de opfok gedaan.

Geloof mij maar, als fokker moet je geluk hebben, om er überhaupt wat op te verdienen. Wij hebben ze in pension, dus ala €350 per merrie per maand dus verdienen sowieso niet op de veulens. Maar ik ben er wel klaar mee om me een slag in de rondte te werken met 2 1/2 baan en dan veulens te moeten 'weggeven' voor dergelijke prijzen.

Ik hoop oprecht dat mensen de fokkers weer eens wat meer gaan waarderen, we zetten niet alleen onze merries op het spel met elke dracht, maar stoppen ook onwijs veel tijd in het meegeven van de juiste opvoeding van jullie toekomstige toppers. Dan is een eerlijke prijs geven voor de veulens in mijn ogen het minste wat je kunt doen (En nee, dan heb ik het niet over €10.000 voor een veulen)

Maar goed, zolang er nog teveel paarden zijn op deze aardkloot en mensen €4000 voor een volwassen beleerd paard al veel geld vinden, en je als fokker te horen krijgt dat je met €2000 gewoon blij moet zijn, zie ik het somber in.

Ja maar ook dat is gewoon een kwestie van vraag een aanbod. Als er genoeg mensen zijn die het fokken puur als hobby doen, voor de lol dus, en het niet erg vinden erop leeg te lopen zoals een dressuur- of springruiter dat ook doet, zul je gewoon moeten accepteren dat je je kosten er niet uithaalt. Of idd stoppen met fokken. Als genoeg mensen dat doen, stijgen de prijzen vanzelf wel weer