Haflingers in de Dolomieten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

SusanH schreef:
Ze horen ook zo in de bergen. Ik ben van de zomer met een boer mee naar zijn 2 hengsten op de alm gegaan. Hij had ze wel achter draad staan, maar ook gewoon zo op de berg, ze moesten steeds de berg af voor drinken, zout en brokjes. Dus die dieren zijn super gespierd met 2,5 jaar al.

En heel tredzeker.

Im heb ooit in Oostenrijk een buitenrit gemaakt op een Haflinger,
Dwars door beken, over gruwelijk ongelijke rotspaadjes etcetera.

En geen moment bang hoeven te zijn dat dat dier zou struikelen.
Wat ruimte geven aan de voorkant en ze zocht zekf haar weg en waar ze haar voeten het best kon plaatsen.

Faringo

Re: Haflingers in de Dolomieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:47

Deze ook hoor. Het terrein was echt heel onregelmatig maar ze liepen net zo makkelijk naar boven. De haflinger die ik had was echt een randstadpaard. Die struikelde in het bos al over een boomwortel _O- .

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:52

Mijn haflinger komt uit dit gebied en struikelt ook nog in een weiland :') Maar steile hellingen doet ze dan wel weer heel gemakkelijk.

Deze paarden hebben 's zomers een geweldig leven, maar 's winters worden ze helaas vaak 24/7 op stal gehouden. Soms zelfs in stands.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Wat een gave foto's!
Wij hebben ze vorig jaar ook gezien in Zuid-Tirol, maar dan in het plaatsje Hafling :D

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Ik vraag mij dan toch altijd af hé, hoe trekken die hoeven dat allemaal? Mijn haffie had echt vreselijk gevoelige brokkelhoeven en liep op steentjes meteen op eieren. Volgens mij algemeen bekend dat haflingers niet de beste hoeven hebben?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:03

De hoeven die we konden zien zagen er echt super uit.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:15

Eline_S_S schreef:
Ik vraag mij dan toch altijd af hé, hoe trekken die hoeven dat allemaal? Mijn haffie had echt vreselijk gevoelige brokkelhoeven en liep op steentjes meteen op eieren. Volgens mij algemeen bekend dat haflingers niet de beste hoeven hebben?

Haflingers hebben over het algemeen juist hele goede en sterkte hoeven, zijn echte werkpaarden van huis uit.

Daarnaast leven deze paarden een fantastisch leven, waarin ze fysiek alle uitdaging krijgen die ze nodig hebben, ook qua ondergronden etc.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

Eline_S_S schreef:

Van oudsher stonden Haflingers juist bekend om hun ijzersterke hoeven. Ik weet nog dat we met een ouderwetse (Tiroolse) haflinger op huifkartocht gingen met de fokker/manege-eigenaar en die deed dat onbeslagen. Ook de haflinger die de kar begeleidde, was onbeslagen. En dat kilometers ver over asfalt en klinkerweggetjes..
De warmbloed die ook mee was, moest een noodsprong over een (over het hoofd gezien) hekje maken, en die had een flinke chip uit de hoef. De haffen konden daarna gewoon nog onbeslagen aan het werk in de manege en opnieuw op buitenrit. Aan de hoeven was niets te zien.

Ik vraag me af of brokkelhoeven iets te maken hebben met de gezondheid, mineralen in de voeding (gebrek aan mineralen) of de fokrichting. Kan allemaal natuurlijk meespelen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Zoolgangster schreef:
Eline_S_S schreef:

Van oudsher stonden Haflingers juist bekend om hun ijzersterke hoeven. Ik weet nog dat we met een ouderwetse (Tiroolse) haflinger op huifkartocht gingen met de fokker/manege-eigenaar en die deed dat onbeslagen. Ook de haflinger die de kar begeleidde, was onbeslagen. En dat kilometers ver over asfalt en klinkerweggetjes..
De warmbloed die ook mee was, moest een noodsprong over een (over het hoofd gezien) hekje maken, en die had een flinke chip uit de hoef. De haffen konden daarna gewoon nog onbeslagen aan het werk in de manege en opnieuw op buitenrit. Aan de hoeven was nauwelijks slijtage te zien.

Ik vraag me af of brokkelhoeven iets te maken hebben met de gezondheid, mineralen in de voeding (gebrek aan mineralen) of de fokrichting. Kan allemaal natuurlijk meespelen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Geweldig leuk om de Haflinger te zien in de omgeving waar hij vandaan komt!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Voor de mensen die dit leuk vinden, het Haflinger Gestut in Ebbs Tirol biedt in de zomermaanden tripjes aan naar de hengsten alm. Maar ook een bezoek aan de stallen zelf is erg leuk.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:39

De Fohlenhof heeft zomers ook op vrijdagavonden een showprogramma, leuk om te combineren met een bezoek :j Maar het leukste is het daar als er een evenement is. (Eind september bv de veulenveiling weer)

Prachtige foto's van de paarden op de almen, elke keer weer genieten om daar tussen rond te lopen! De eerste paarden zijn alweer terug van de alm, rond deze periode zijn de almabtriebs weer. (Per dorp datum verschillend)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:51

Klopt Maessie, wij hadden het vermoeden dat deze groep ook richting het dal ging. Aankomend weekend in Moena ook een Almabtrieb. Helaas vertrekken wij die dag weer richting Nl.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:58

Erg mooie foto's,faringo.

En in uitgelicht!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:09

Oooh jeugdherinneringen!
Wij gingen altijd naar Oostenrijk naar een zimmer frei met Haflingers.

En ze zijn op de alm toch ook gewoon echt op hun best/mooist. Wat een heerlijke beesten zijn het dan toch he.

Mooie foto's van een leuk cadeau moment.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:38

Echt heel gaaf dat jullie dit zijn tegengekomen. <3