Mijn eigen paard als 16 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:30

NoraNamalaa schreef:
Hiii, ik ben op dit moment aan het kijken/ bezig zijn van het kopen van mijn eigen paard. Het probleem is dus dat ik 16 ben en mijn ouders hier nog niet echt volledig achter staan. Ik wilde dus even vragen of er toevallige nog meer tieners zijn met eigen paarden en hoe dat gaat. Ik zit zelf op yuverta en ik heb vrij wel genoeg tijd en ik ben nu ook bezig met een baantje zoeken zodat ik zelf alles kan betalen. Ik begin op maandag om 8:30 en op dinsdag om 9:20 en zit op school tot 16:10 en op woensdag tot 14:15. Donderdag van 13 tot 16 en vrijdag ben ik vrij. :D Hierbij ook de vraag of jullie je paard zelf betalen en hoeveel jullie ongeveer maandelijks kwijt zijn. Toppie alvast bedankt! :D

Hiii! Leuk dat je nadenkt om je eigen paard te nemen! Ik zou als ik jou was beginnen met leasen! :j Dan kan je jouw ouders laten zien dat je er wel al voor wilt betalen. En er echt voor wilt gaan! Terwijl je nog niet direct alle verantwoordelijkheden hebt voor het geval dat! Dan leer je ook al half hoe het voelt om een soort van 'eigen paard' te hebben! :)
En vergeet niet, een eigen paard is meer dan alleen aankoop en stalling. Je moet ook zo nu en dan nieuwe spullen kopen, lessen, hoefsmid, transport, inentingen, maar ook dierenarts kosten.
Ik ben net klaar met een periode dat ik voor 1 paard de afgelopen 6 maanden gewoon 2000+ euro kwijt was per maand :o Daar moet je dus ook aan denken :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:33

Ik ben zelf iemand die echt zegt, zoek eerst en verzorg/lease paard voor minstens 3-4 dagen in de week.
Ik ben zo blij dat ik die als jonge meid heb gehad.
Veel van geleerd want eerlijk is eerlijk, recht van de manege naar een eigen paard is te vaak geen goed idee.
Maar ook zo leer je hoeveel tijd het kost.
Dat je misschien wel denkt, op deze stal zou ik mijn eigen paard al nooit willen houden.
Maar ook het soort paard dat je wilt gaan kopen.
En dan kan echt anders zijn dan wat je nu in gedachte hebt.

Ik heb ze hier aan huis nu.
En diverse jonge verzorgers gehad. En geen enkele bleef met slecht/koud weer en vroeg donker, want dan was na school diverse keren gaan toch ineens een hele grote opgave.
En de beloofde 3 keer werd al snel 1 keer. En soms zelfs dat niet.

loveslimpie

Re: Mijn eigen paard als 16 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Ik ga met mijn voorgangers mee. Wellicht kun je een fokker in de buurt vinden en daar paarden rijden?

Met verzorgpaarden moet de klik er ook zijn met de eigenaar, met een fokker ligt die relatie vaak anders. Ik heb altijd voor fokkers gereden vanaf mijn 14e en doe dat nu nogsteeds. Op die manier heb ik paarden kunnen rijden en trainen die ver buiten mijn budget zouden liggen als ik een paard zou kopen.

Gezien dat je in Brabant studeert, mocht je in de Kempen wonen dan weet ik wellicht nog wat adressen voor je. Stuur gerust een pb!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:50

Ik denk dat dit een heel interessant topic voor je kan zijn.

Je hoeft niet per se bij het begin te beginnen, gewoon de laatste 10 pagina s ofzo.

Daar zijn de prijzen immers het meest recent (toen dat topic starte waren belasting regels anders en was een hoop nog wat goedkoper)

In dat topic houden mensen bij wat hun paard nu écht kost.
Dus de standaard dingen maar ook alles waar je niet meteen aan denkt en die wel ook geld kosten.

Dan kun je daarna waarschijnlijk veel beter inschatten hoe haalbaar of onhaalbaar het is.

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:12

oke bedankt voor de tips! ik ben op dit moment ook inderdaad eerst bezig met een verzorg paard zoeken in de buurt van zwijndrecht zodat ik eerst echt weet hoe het nou is en tegelijker tijd werken om de blans er tussen te vinden en geld te sparen maar de meest paard staan zo ruim 2 uur met de trein van mij vandaan helaas.

heel erg bedankt voor de topic, heb ik veel aan!

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:33

Ik denk ook dat je misschien beter eerst een verzorgpaardje kan zoeken want als je bv met je paard naar de dierenarts moet zal je dat niet kunnen betalen en komt het op je ouders neer.

Andere tip is er bij jou in de buurt een action die vragen regelmatig mensen voor de vul dienst.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:07

Als de meeste (verzorg)paarden op zo'n 2u met de trein van bij jou thuis zijn, ga je dan wel ergens een plek dichtbij vinden om een eigen paard te stallen? Als er stallen in de buurt zijn van waar je woont, kan je daar wel altijd eens gaan vragen of je een van de paarden kan verzorgen / leasen. Er zijn ook redelijk wat facebookgroepen enz waar je kan zoeken naar een verzorgpaard.

Een verzorgpaard was toen ik jou leeftijd had in de regio waar ik woon ook moeilijk of niet te vinden. Mijn ouders hebben altijd gezegd dat ik nooit een eigen paard zou krijgen. Op een zeker moment zijn ze van gedacht veranderd en heb ik wel een eigen pony gekregen, op voorwaarde dat hij goed verzorgd zou worden én mijn school er niet onder zou lijden. Een baantje was in mijn geval geen optie. Ik moest een deel (en later alles) met mijn zakgeld betalen. Ik heb op die manier realistisch met geld leren omgaan, geleerd wat ik echt nodig had en wat niet, geleerd om te sparen voor het geval er iets zou gebeuren met mijn pony (al zouden mijn ouders wel bijspringen bij hoge dierenartskosten). Ik had geen 100 dekjes met bijpassende oornetjes of... kocht niet impulsief allerlei materiaal, ... zoals een heel deel anderen bij mij op stal die hun paard niet zelf of van hun zakgeld moesten betalen. Maar ik heb dat ook totaal niet gemist. Mijn pony had wat hij nodig had en we hadden plezier samen, dat was voor mij véél belangrijker.

Nu terugkijkend ben ik nog altijd heel blij en dankbaar dat ik de kans gekregen heb, dat ik een eigen pony gekregen heb. Maar tegelijkertijd heb ik ook veel geluk gehad dat hij zelden tot nooit ziek was en is een eigen paard ook niet altijd zo rooskleurig als het, op die leeftijd, lijkt. Een eigen paard vraagt veel verantwoordelijkheid, tijd, energie, geld,... Je moet een plek hebben waar je hem kan stallen, de prijs blijft niet eeuwig dezelfde (om de zoveel tijd stijgt die op zowat alle plaatsen), misschien ben je in het begin tevreden over de stal en de zorg die zij bieden maar zijn er na verloop van tijd toch dingen waar je minder tevreden over bent (of lijdt je paard (zijn welzijn) eronder) en moet je op zoek naar een nieuwe plek (wat ook weer stress kan opleveren), je paard kan ziek of geblesseerd raken,... De laatste jaren heb ik best wel wat kopzorgen gehad over mijn pony. Het stalgeld sloeg stevig op, de zorg werd véél minder goed waardoor hij enerzijds gedragsproblemen ontwikkelde en anderzijds ziek werd, daardoor moesten we op zoek naar een nieuwe plek die in de omgeving waar ik woon ook niet zo makkelijk te vinden is, ... Na ruim een jaar bleek hij op de nieuwe plek met bloedwormen te zitten waardoor hij ook even helemaal niet goed was. Materiaal van mij werd zonder toestemming gebruikt en/of beschadigd (op meerdere plaatsen en momenten meegemaakt), met bepaalde stalgenoten klikte het niet (wat soms leidde tot problemen / incidenten /...). Een half jaar geleden kreeg mijn pony ernstige gezondheidsklachten waar geen diagnose voor gevonden werd enz...
Zeker afgaande op het laatste: kosten liepen toen wel aardig op, veel kopzorgen omdat ik niet wist wat er aan de hand was, maar ik wel zag dat het echt niet goed was enz. Stalgenoten / -eigenaar hebben dan vaak ook hun mening die ze je in sommige gevallen proberen opdringen. Zulke dingen moet je ook het hoofd kunnen bieden, zowel mentaal, qua ervaring, weten wat / wie je "moet" geloven en weten wat je wel en niet wil voor je paard (je eigen keuzes bewust kunnen en durven maken), als financieel. En helaas... ook die dingen horen erbij als je een paard hebt.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:52

Wel een dingetje, ik ben zelf 17 en werk ook bij een suppermarkt. alles wat ik in een maand verdien is echt alleen genoeg voor kale stalhuur, en verder niets! Dat is ook de reden dat ik zelf geen paard heb... dus kijk goed in je omgeving, en kijk ook eens even rond of er iemand is met een landje en een andere pony, zo heb je soms alsnog een goedkopere stallingsoptie als je dit echt wilt. Al raad ik het je af, want alles is zo duur!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

Ik ga mee met de voorgangers helaas. Alles is echt duur geworden ts. 70 euro per maand brengt je nauwelijks bij een hoefsmid. Voor een kale stal in deze regio ook al 200-250 kwijt. Daar komt dan nog hooi (100-150) bij, stro, en alles erboven op. Tel echt maar 4-500,- per maand tegenwoordig, en dan zou je eigenlijk nog een zakcentje (die 70,-) apart moeten kunnen zetten voor dierenarts kosten.
Het is helaas niet zo leuk meer, financieel. Ik heb sinds mijn 11e eigen paarden en betaal ze sinds een jaar zelf. (nu 21). Kan je echt zeggen ts; vind een leuk lease paard, alle lusten, nauwelijks lasten. Ik kan naast mijn paarden eigenlijk weinig, alles gaat erheen, en doe ik met liefde, maar het breekt soms ook op. En misschien in een paar jaar als je wat meer verdient, dat je ouders zeggen; prima, 50\50, staat er iig al een spaarpotje klaar. Maar zonder je ouders word het erg lastig ben ik bang. (en soms hebben ouders het ook niet he; als 'nee' nee blijft, doen ze dat echt niet uit onwil, soms is de rek er gewoon niet).

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

Ik zou ook beginnen met een verzorgpaard/pony en de verantwoordelijkheden die daarbij passen.

Als 13-jarige kreeg ik mijn haflinger, samen met mijn 14-jarige zus. Mijn ouders vonden het een goed idee om ons een nog geen 3-jarige pony te geven. Hartstikke tof, maar als ik toen wist wat ik nu weet, had ik het toch echt anders aangepakt. :=