[volg] (drachtige) Welsh cob merrie Magic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: [volg] (drachtige) Welsh cob merrie Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 12:14

YWC, mijn eerste reactie is heel hard nee haha.
Al moet ik zeggen dat ik wel ontzettend nieuwsgierig zou zijn naar een veulentje met jouw hengst :=

Ik heb denk ik sowieso nog niet genoeg kaas gegeten van de cobs om te kunnen zien welke hengst er goed op past.
Sowieso hebben wij niet enorm veel ruimte, en ik ben bang dat ik geen afsheid kan nemen van de veulentjes :+

Josien, niet echt iemand in de buurt, wel genoeg met ervaring, maar dat zijn allemaal boeren die zeggen dat gaat vanzelf.
Ik ga mezelf gewoon goed in lezen de komende maanden, en ik denk dat ik haar nog een keer laat scannen. Als ik zo lees hier en daar wordt dat toch wel aangeraden.

Wat een knappert noviceh <3, wat voor Welsh bloed zit er in?
Magic is 1.45 heb ik mij laten vertellen, ik heb haar echter nog niet gemeten zelf. Maar denk dat dat wel ongeveer klopt.
Prima maatje voor mij met mijn 1.54 :D

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:40

Saul schreef:
YWC, mijn eerste reactie is heel hard nee haha.
Al moet ik zeggen dat ik wel ontzettend nieuwsgierig zou zijn naar een veulentje met jouw hengst :=

Ik heb denk ik sowieso nog niet genoeg kaas gegeten van de cobs om te kunnen zien welke hengst er goed op past.
Sowieso hebben wij niet enorm veel ruimte, en ik ben bang dat ik geen afsheid kan nemen van de veulentjes :+

Haha ik ken het gevoel wat afscheid nemen betreft.

In principe staat Sublime niet meer ter publieke dekking, maar voor een merrie als Magic zou ik misschien wel een uitzondering maken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 10:16

Oh dat wist ik niet, YWC, excuus!

Ik zeg al ik moet nog veel leren in de cob wereld :D

Nou ik glim van trots!
Zojuist de eerste grondwerk les gehad, wat een geweldig dier is het zeg <3

Het was voor mij een nieuwe instructrice en überhaupt redelijk nieuwe methode, en ze was onder de indruk van onze connectie :D. Grappig ook, dat ik schijnbaar onbewust al veel op de manier waarop zij les geeft werkt. Dus echt vanuit het volgen, uit mijn ruimte blijven etc.
Puur op lichaams taal gericht zeg maar.

Altijd heel fijn om te horen haha.

Het ging super, ze begreep heel goed wat we van haar vroegen, ze was nieuwsgierig en had respect.
Nu is ze natuurlijk ook nog heel kort bij ons, dus ze is nog een beetje beduusd van alles, dus ze zal ook echt nog wel een andere kant laten zien.

Want volgens mij zit er toch wel een karaktertje in :Y)
Maar ik ben helemaal happy met haar, ik denk dat we een fijn team gaan vormen samen.

Vanaf nu regelmatig les vanaf de grond, en tzt gaat ze mij begeleiden met inrijden.

Ik heb er veel zin in, want deze lessen zijn niet alleen super voor paard, maar ook voor jezelf, stukje bewustwording van jezelf, wat je in het dagelijks leven ook goed kunt gebruiken :j

Helaas te geconcentreerd bezig geweest om foto's te maken haha niet aan gedacht.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:02

Geen excuus nodig hoor

Fijn dat de les goed verlopen is en dat het ook clickt met de instructrice.
Zo kunnen magic en jij samen groeien.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 14:44

Saul schreef:
Wat een knappert noviceh <3, wat voor Welsh bloed zit er in?
Magic is 1.45 heb ik mij laten vertellen, ik heb haar echter nog niet gemeten zelf. Maar denk dat dat wel ongeveer klopt. Prima maatje voor mij met mijn 1.54 :D
Helaas weet ik niet veel over haar afkomst, ze is geïmporteerd uit Ierland en haar ras is volgens het paspoort: pony :') Grondwerk les is zo leuk! :j Fijn dat Magic er ook zo goed op reageert!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:59

Super leuke cob!

Heb er zelf ook twee gehad. Zijn zulke fijne paarden.
Zelf ben ik ook niet groot en dan zijn cobs vind echt prettig.

Heel veel plezier met haar. Ik ga je topic zeker volgen.

Eefde is bij mij om de hoek. Maar voor iemand die twee uur moet rijden kan ik me voorstellen dat je het niet kent.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 08:51

Wat leuk Syrianda, dan ken je de fokker wellicht wel.

Wat voor cobs heb jij gehad?

Ik had gister behoorlijk wat miscommunicatie met Maggie zoals ik haar liefkozend noem :P.
Het lukte niet, ze waren beide echt heel gek en ril aan het doen. Op een gegeven moment stonden we met 3 in een stal. Dat vond ik niet zo prettig, zeker gezien ze zo gemeen kan zijn naar Bo.

Ze waren echt onrustig. En daar werd ik onrustig van. Dus dat gaat niet goed.
Ik ben ook als de dood voor de wolven roedel in peer.
Dus ik heb ze vannacht vast gehad. Zo niet fijn, maar ik denk dat ik ze voorlopig toch vast zet snachts.

Vriendinnetjes zijn allemaal super nieuwsgierig haha.

Afbeelding

Maar de dames zelf nog niet altijd zo enthousiast over elkaar :=

Afbeelding

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:50

Welsh Cobs zijn niet altijd even koel in het hoofd en kunnen inderdaad best pittig zijn soms :=
Maar wat fijn dat je een goede grondwerk instructrice hebt gevonden waar je mee klikt! Dat gaat een hele hoop helpen, voor beide, kunnen jullie mooi naar elkaar toe groeien <3

Wat ik bij mijn ruin (van Arfon) merk is dat als je eenmaal zijn vertrouwen hebt, hij ook echt letterlijk alles voor je doet, ook al kan hij sommige dingen heel erg eng vinden en hij in een snuivende draak veranderd, loopt ie alsnog met je mee en let hij heel erg op jouw ruimte.
Ik vind hem heerlijk <3

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 22:21

SayaJones schreef:
Welsh Cobs zijn niet altijd even koel in het hoofd en kunnen inderdaad best pittig zijn soms :=
Maar wat fijn dat je een goede grondwerk instructrice hebt gevonden waar je mee klikt! Dat gaat een hele hoop helpen, voor beide, kunnen jullie mooi naar elkaar toe groeien <3

Wat ik bij mijn ruin (van Arfon) merk is dat als je eenmaal zijn vertrouwen hebt, hij ook echt letterlijk alles voor je doet, ook al kan hij sommige dingen heel erg eng vinden en hij in een snuivende draak veranderd, loopt ie alsnog met je mee en let hij heel erg op jouw ruimte.
Ik vind hem heerlijk <3

Hier sluit ik me bij aan.
Heel herkenbaar dit.

Persoonlijk ken ik de mensen niet. Maar hun paarden heb ik wel eens voorbij zien komen. Ik denk foto's van keuringen of van de website.

Ik heb een uit Engeland geïmporteerde Welsh cob merrie gehad. Babylon Brenhines, een vosmerrie met veel wit op hoofd benen en onderbuik. Ze is gefokt op Tireve stud in Wales. Heeft leuke nakomelingen gegeven waarna ik haar heb gekocht.
Aantal jaar terug heb ik haar wegens ouderdom en Cushing moeten laten inslapen . Ze was 28.
Uit haar heb ik een merrie veulen gefokt, zwart, haar heb ik later verkocht omdat wij onder het zadel niet de juiste match waren. Maar beide merrie's waren super fijn.
Ze gaan voor je door het vuur, maar je moet het wel verdienen.
En dat gaat vast goed komen. Kost even tijd.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 13:42

SayaJones schreef:

Ik vind hem heerlijk <3

Ik heb het idee dat als we eenmaal een team zijn, Maggie straks ook voor mij door het vuur zal gaan. Ik ben heel erg benieuwd!

Syrianda schreef:
Hier sluit ik me bij aan.
Heel herkenbaar dit.

Persoonlijk ken ik de mensen niet. Maar hun paarden heb ik wel eens voorbij zien komen. Ik denk foto's van keuringen of van de website.

Ik heb een uit Engeland geïmporteerde Welsh cob merrie gehad. Babylon Brenhines, een vosmerrie met veel wit op hoofd benen en onderbuik. Ze is gefokt op Tireve stud in Wales. Heeft leuke nakomelingen gegeven waarna ik haar heb gekocht.
Aantal jaar terug heb ik haar wegens ouderdom en Cushing moeten laten inslapen . Ze was 28.
Uit haar heb ik een merrie veulen gefokt, zwart, haar heb ik later verkocht omdat wij onder het zadel niet de juiste match waren. Maar beide merrie's waren super fijn.
Ze gaan voor je door het vuur, maar je moet het wel verdienen.
En dat gaat vast goed komen. Kost even tijd.

Heb je nog foto's van je cobs? Ze klinken fantastisch <3
Zonde van de cushing, hier helaas ook een met cushing.

Hier is ondertussen niet zo heel veel, maar ook weer wel gebeurd.
Ik heb niet heel veel tijd gehad deze week, maar ze begint echt te wennen heb ik het idee.

Helaas heb ik ze nu sinds een aantal dagen snachts op stal, ik ben echt doodsbang voor de wolven roedel die hier een kleine 30km verderop huis aan het houden is.
Dit vinden beide pony's echt niet leuk, maar ik durf het risico gewoon niet te nemen. Ik heb ook nog geen flauw idee hoe ik dat volgend jaar met een veulen ga doen ...

Maar samen in de stal, met mij in de buurt gaat nog niet zo goed :=

Bo, die normaal heel onderdanig is, en geen vlieg kwaad doet, kruipt uit haar schulp zodra alle deuren dicht zijn, ik wist niet wat ik zag.
Ik heb het wat proberen te filmen maar was lastig.

Ik besef mezelf nu ook echt wat voor een makkelijk koppel ik had aan Mickey en Bo, alles was goed, super braaf samen en 100% vertrouwen.
Dat gaat met Maggie ook wel komen maar heeft tijd nodig, ze zijn tenslotte ook maar aan elkaar uitgehuwelijkt he :P

Sorry ik krijg het ene filmpje niet recht, ben niet zo goed met techniek :')

Als ik eenmaal weg ben dan keert de rust wat meer terug gelukkig

Afbeelding

Vandaag weer een les gehad met Maggie en dat ging goed, het leek alsof we niks gedaan hebben, maar ondertussen hebben we super veel gedaan. Ze begon ook wat streekjes te vertonen en heeft zoals de meeste cobs een echte duidelijke leider nodig, daar ligt voor mij de uitdaging, ik ben geen geboren leider :Y) maar we komen er wel.
Ze heeft zo'n lief karakter <3

Ik denk trouwens dat ik Maggie nog een keer laat scannen binnenkort?
Op veel plekken lees ik dat het toch wel geadviseerd wordt, ze zou nu 74 dagen drachtig moeten zijn.

Edit: ik weet het, onze stallen hebben werk nodig -O-
We wachten eigenlijk op een vergunning om mogelijk te verhuizen, dus we willen eerst weten of we hier blijven of dat we vertrekken voordat we rigoureus aan de gang gaan.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:59

Ik snap dat je voor haar als een blok gevallen bent. Die eerste foto, wat een ontzettend lief hoofdje. Ze kijkt zo lief uit. En dan volgend jaar een veulen. Spannend!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:24

Ik denk dat je hier op bokt ook wel een vertekend beeld krijgt in bepaalde topics wbt scannen omdat er bij sommige fokkers maar 1 mogelijk antwoord is op die vraag terwijl het verschillende overwegingen kunnen zijn.
Het gros van de mensen die ik ken scannen op 18 en 30 dagen en verder niet, de eerste voor tweelingdracht en de tweede om te kijken of het hartje klopt. Je bent daarna ook wel de meest kritische fase voorbij. Mensen die einde seizoen nogmaals scannen zijn in mijn omgeving voornamelijk mensen die dan het dekgeld deels niet hoeven te betalen als het vruchtje weg blijkt te zijn, dus dat is meer een financieel ding.

Mijn merries vonden scannen echt niet tof, dus daar deed ik alleen de 18 dagen mee. Dan heb je wel meer onzekerheid of het er nog in zat, maar mijn merrie vond scannen erg vervelend dus dan had ik liever de extra stress voor haar niet.

Voor jouw merrie maakt het dus eigenlijk niet meer uit of je scant of niet (even aangenomen dat die het niet erg vindt). Dan is het de afweging voor jezelf: heb je meer rust als je meer zekerheid hebt (kan me voorstellen met de wolven dat het wellicht wel 'prettig' is om het te weten mocht ze het nog wel verloren zijn) of als er nog wat geregeld is met de gustregeling bij de hengst.
De scan is in ieder geval niets anders dan kijken of het er nog zit, dus het is niet zo dat de ontwikkeling van het veulen oid nog wordt bekeken zoals je bij mensen echo's wel doet.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:29

Afbeelding

Mijn merrie met haar veulen. Foto komt uit 2005.
Vader van het veulen was Sparkling Boy.
Ik vond dat een leuke hengst en wilde vooral een fijne pony fokken om mee verder te gaan.
Deze hengst was in het werk en in omgang super.

Heb er super fijne paarden aan gehad. Nu heb ik een papierloze ruin. Maar met eenzelfde fijne karakter als mijn cobs.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 09:30

Thanks voor je uitleg Mooney heel helder! Dan ga ik er nog eens over nadenken.
Het dringt hier overigens echt nog niet door hoor dat ze drachtig is :=

Wat een plaatjes hierboven zeg <3

Indie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 13:45

Afbeelding
Saul schreef:
:wave:

Voor degene die het interessant vinden.
Ik dacht, ik maak toch een (volg) topic aan. Vind het zelf altijd heel leuk om te volgen. En helemaal leuk om terug te lezen.

Na een lange en moeizame zoektocht is Gerstloo’s True Magic (en dat was het) op mijn pad gekomen.

Welsh cobs zijn schaars in NL en met met afwezigheid van social media werd het er niet gemakkelijker op om iets te vinden. Iedere dag meermaals refreshen op Facebook, mp, 2ehands etc etc. Gek werd ik er van. Ik had mijn oude werkgever (Llanarth stud) ook al een berichtje gedaan, maarja met de brexit en een gezin thuis is dat niet zo simpel.

Tot mijn partner zei. Waarom app je onze metselaar niet eens? Die heeft toch ook welsh pony’s. Ja sectie C, ik wil echt een D. Maargoed wie niet waagt …

Hij gaf mij een nummer van iemand. Bel die maar eens op, die persoon gaf mij ook weer een nummer.
Deze dame had eigenlijk niets te koop momenteel. Maar ze had er 3 staan die eventueel, naar een goed huisje wel weg mochten.
Maar.. waren mogelijk wel drachtig.
Oei … ik wilde wel een merrie omdat ik ooit. Lees ooit een veulentje wilde.
Nouja het was nog niet zeker dat ze drachtig waren. Dus ik vroeg naar de kleur. (Jaja een goed paard kent geen kleur).
Alledrie zwart, mooi dat stond op mijn lijstje haha.

Dus zo geschiedde ik tufte 2 (Ohnee ik kwam in de file 3 uur) richting Eefde, ik had er nog nooit van gehoord.

En daar trof ik 3 prachtige merries. Eerst bij de mogelijk drachtige merries.
Moeder, Magic en haar halfzus stonden in de wei.

Magic keek op, kwam naar me toe en wat er toen gebeurde weet ik niet. Ik wist het direct deze sukkel werd helemaal week. Dit is dr! Oh god dit is dr!

Op stal stond nog een merrie, zwart, brede bles, 4 witte benen, veel behang. Dat stond precies op mijn lijstje.
Maar nee hoor.. het was Magic die aantrok.

En na heel veel geduld qua wachten op de keuring kocht ik deze (drachtige!) knappe 5 jarige Welsh cob merrie van echt geweldig lieve mensen <3.

Het is nog steeds een beetje onwerkelijk.
Ze is 5 jaar, ken eigenlijk nog niets, is vorig jaar kort gelongeerd geweest en terug in de wei gezet.
Dus een project is het wel.

En dan, een veulen, lieve deugd, zo leuk maar zo ontiegelijk spannend.
Zowel voor haar als voor mij de eerste keer. Dus ik heb huiswerk te doen haha.

Goed genoeg gezeverd. De foto’s:

De eerste keer dat ik haar zag;

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Tijdens de keuring.

En eenmaal thuis:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Bo moet nog eventjes wennen. Arm ding. Maar dat komt goed. Bo is heel onderdanig en ondanks dat magic helemaal niet dominant is “jaagt” ze Bo toch alle kanten uit.

Goed. Ik ga mezelf en jullie op de hoogte houden van de vorderingen :D

Wat een mooierd,
Ik heb sinds 2 weken deze mooie welshcob.
Hij is zo lief.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 09:37

Dat is een knappert Indie!

Hier eigenlijk weinig te melden, iets met tijdgebrek, oeps.
Ook niet bijster veel kunnen doen met de pony's.

Magic viel van de week wel heel heftig aan richting Bo, Bo in de hoek gedreven en flink achteruit schoppen met beide achterbenen, gelukkig niet raak.
Ze bijt bo ook regelmatig, en Bo is dan zo'n sukkel als ze beide op stal staan en dus vast, dat ze probeert aan te vallen richting Magic toe.
Dus weet niet of het cirkeltje dan rond blijft?

Ik heb voor beide de hooi plek aangepast, die zaten natuurlijk dichtbij elkaar vanwege de relatie tussen Mick en Bo, nu staan ze beide van elkaar af met eten.
Twijfel ook nog om de tralies (tijdelijk) dicht te maken.

Vanmorgen vroeg betrapte ik beide dames op liggen in de stal, dat vond ik wel heel fijn <3

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 09:47

Ze moeten nog wennen aan elkaar en een rangorde bepalen.

Tralies tijdelijk dichtmaken lijkt me alleen maar uitstel van het 'probleem'.
Ik zou dan eerder opteren om een stukje (bvb halve wand) dichtmaken te maken, zodat ze elkaar nog wel zien, maar toch ietwat 'privacy' kunnen opzoeken.

In elk geval succes gewenst. Komt wel goed.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 09:51

Dankjwel! Het heeft ook tijd nodig, het is nog maar heel kort natuurlijk.
Ik heb onder steen en boven tralies, Bo komt daar net boven uit haha, dan laat ik het voor nu zo, wel met het hooi op de andere plek.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 11:27

Afbeelding
Afbeelding
Wat een wereld pony is het toch, ik kan gewoon echt niet beschrijven wat ze met mij doet van binnen.

Ik krijg nu ook vort iedere ochtend een hinnik <3, oke dat zal zijn omdat ze dan te eten krijgt, maar toch ik blijf even in die waan :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:27

Zo lief dat gehinnik!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 10:45

Ik denk dat ze zichzelf wat beter thuis begint te voelen haha.
Ze heeft mij van de week al op sleeptouw genomen door de bak :')

Maar ze is wel echt mega slim, weer een lesje gehad, en wat geprobeerd. Eerst de snuffelmat.

Afbeelding
Dat had ze echt vlot door :j

Afbeelding
tsja haha

Daarna pylonnen en koekjes eronder dat had ze ook mega snel door.

Toen door naar het "echte" werk, volgen. Dat ging goed, maar de mais is spannend.
Ze werd sterk, dus instructrice nam haar even over. Die heeft er dan toch net meer kijk op, gezien ik net kom kijken in het wereldje grondwerk :P

Maggie moest om haar heen draaien zonder er als een malle vandoor te rennen. Dat ging nog niet zo goed :=
Ik denk dat ze haar het longeren "geleerd" hebben door gewoon het touw er aan te knopen en de zweep er op te houden.

Uiteindelijk heeft mijn instructrice alle hoeken van de bak gezien := maar wel super goed afgesloten.
Ze zegt maak je borst maar nat, leuk zon Welsh Cob(pig) haha.
Maar ik denk als we daar eenmaal doorheen zijn, dat ze voor je door het vuur gaat.

Wat een geweldig karakter heeft ze <3

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 11:01

Dit klinkt allemaal erg herkenbaar! :')

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 11:11

Oh zo herkenbaar... :D .
Maar ze zijn echt leuk hoor.
Soms moet je creatief zijn , en andere momenten gewoon op even heel helder en duidelijk.

Komt vast goed samen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 11:13

Zoals je al zegt; het kost even wat werk maar uiteindelijk gaan ze voor je door het vuur en kun je er mee lezen en schrijven :) .

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 11:33

Josien_ schreef:
Zoals je al zegt; het kost even wat werk maar uiteindelijk gaan ze voor je door het vuur en kun je er mee lezen en schrijven :) .

Zeker weten.