Paard met verzakte sesambeentjes: advies over toekomst, stalling en o

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 12:02

Elisa2 schreef:
Als pleegmoeder worden er wel hormonen ingespoten he.. zodat ze melk gaat geven. Ik weet niet wat dat doet qua botafbraak?

Dat hangt denk ik heel erg van het paard af. Sommige paarden moeten een dracht nagebootst krijgen, andere paarden hebben voldoende aan de hormonen voor melkafgifte. Bij alleen hormonen voor melkafgifte komt geen relaxine vrij. Relaxine zorgt voor de bindweefselverslapping.

Dat is dan dus kijken of het lukt zonder nabootsing, waar ik wel vanuit ga. Ze wilt namelijk altijd alle veulens knuffelen en bij haar hebben. Ook die niet van haar was.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 12:05

c_alsemgeest schreef:
En sommige medicatie mag ook niet gegeven worden aan een lacterende merries

Ja, je mag een paard injecteren tijdens de lactatie, maar de veiligheid voor het veulen hangt af van het gebruikte middel. Veelgebruikte injecties zoals pijnstillers (NSAID’s) of oxytocine zijn over het algemeen veilig. Bij andere middelen, zoals antibiotica of hormonen, is overleg met de dierenarts belangrijk. Dit geldt natuurlijk voor elke dracht en lactatie periode bij elke merrie.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:05

Elisa2 schreef:
Als pleegmoeder worden er wel hormonen ingespoten he.. zodat ze melk gaat geven. Ik weet niet wat dat doet qua botafbraak?

Volgens mij spuiten ze prostaglandinen in. Dat wekt (de schijn?) van weeen op en alles wat daarna komt, melkafgifte bv. Dat werkt als ik t goed onthouden heb vooral op baarmoeder en niet systemisch.

Ik begrijp niet zo goed waarom je een 'brak' paard de zorg voor een veulen zou willen geven. Hou je paard zo gezond mogelijk voor de time being en stop er mee als het voor het paard niet meer ok is.

Ik lees nu bovenstaande reactie, ik zou dan wel inzetten als tante. Dus misschien in een groep afgespeende veulens, die hebben dan mooi een wijze moedermerrie om zich veilig bij te voelen.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 12:09

Ir111 schreef:
Elisa2 schreef:

Volgens mij spuiten ze prostaglandinen in. Dat wekt (de schijn?) van weeen op en alles wat daarna komt, melkafgifte bv. Dat werkt als ik t goed onthouden heb vooral op baarmoeder en niet systemisch.

Ik begrijp niet zo goed waarom je een 'brak' paard de zorg voor een veulen zou willen geven. Hou je paard zo gezond mogelijk voor de time being en stop er mee als het voor het paard niet meer ok is.

Ik lees nu bovenstaande reactie, ik zou dan wel inzetten als tante. Dus misschien in een groep afgespeende veulens, die hebben dan mooi een wijze moedermerrie om zich veilig bij te voelen.

Tante lijkt mij inderdaad ook een mooiere optie. Ik denk op dit moment hardop, alles is nogal onverwachts en ik probeer rustig de mogelijkheden te overwegen. Dit zijn geen beslissingen die je in één dag neemt, en het welzijn van mijn paard staat altijd voorop. Ik weet het zelf allemaal nog niet precies, dus ik hoor graag hoe anderen hierover denken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:15

DorkyDweeb schreef:
Ik denk op dit moment hardop, alles is nogal onverwachts en ik probeer rustig de mogelijkheden te overwegen. Dit zijn geen beslissingen die je in één dag neemt, en het welzijn van mijn paard staat altijd voorop. Ik weet het zelf allemaal nog niet precies, dus ik hoor graag hoe anderen hierover denken.

Ah zo! Dan begrijp ik je beter. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:53

DorkyDweeb schreef:
germie schreef:
7 jaar is erg jong. Ik zou gaan voor inspuiten en dan blijven rijden tot het niet meer gaat, ook gewoon bakwerk. Mits het paard dan natuurlijk pijnvrij is. En als dat niet meer gaat is inslapen zeker een eerlijke oplossing. Want de rest betekent toch ongemak en een paard denkt niet in tijd.

Wat ik me wel afvraag, krijg je het dier weer zuiver met inspuiten? Want je schrijft nu dat er een lichte onregelmatigheid is. Is dit over als je verdooft? Want dan is er wel pijn. Is het er nog met verdoven, dan is het al aangewend en is het lastiger om te achterhalen of er pijn is of niet.
En als het er met verdoven niet is, dan moet het na inspuiten natuurlijk ook weg zijn. Maar die kans zou ik het paard nog wel willen geven.

Wat betreft uitverdoven, hoe vaak kan je dat doen? Kan je daar nog 20 jaar leven mee volmaken? Of is dat uitstel van executie?

Uitverdoven doe je met keuren of onderzoek. Dus was het dier toen weer zuiver? Want dan weet je of het pijn is, of aangewend lopen.

Inspuiten is niet verdoven, er blijft gevoel. Het is misschien wel een vorm van uitstel van executie, maar je hebt nog wel een tijd een pijnvrij dier (als dat lukt natuurlijk) en je kunt er plezier van hebben. Dan heb je een win-win situatie in mijn ogen. Of zoiets 20 jaar goed gaat weet je niet, maar veel paarden zijn bij 18 jaar ook al 'op'. Dus als je het 10 jaar kunt rekken heb je ook al een nette leeftijd. 7 is gewoon erg jong vind ik.

Er zijn blessures waar je een zenuwsnede kunt doen, dan kan het paard daarna weer pijnvrij bewegen en bereden worden. Ja, het is wat controversieel omdat je dan gaat belasten terwijl de slijtage of het probleem verder gaat. Maar de andere kant is dat je zo'n dier wel langer in leven kunt laten. En het paard heeft dan geen pijn he (dat is tenminste de bedoeling van een zenuwsnede, maar ik weet ook dat er haken en ogen aan zitten).

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:34

office schreef:
Misschien is het wel erfelijk fokken zou ik niet doen en bak werk ook niet.Je hoeft het dier niet willens en wetens extra zwaar te belasten dat is gewoon dieren mishandeling vind ik.Er zijn zo veel leuke dingen die je nog wel kan doen.

Dat mis ik inderdaad ook nog bij het meenemen van de keuze.

Wie zegt dat dit niet erfelijks is en dat je veulen hier ook last van kan gaan hebben. Dan heb je nog meer paarden met pijn. -O-

Cioccolato

Re: Paard met verzakte sesambeentjes: advies over toekomst, stalling en o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:37

Draagmerrje is iets anders an fokmerrie. Het ging om draagmoederschap

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:38

Excuus, straal over heen gelezen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:52

germie schreef:
DorkyDweeb schreef:

Wat betreft uitverdoven, hoe vaak kan je dat doen? Kan je daar nog 20 jaar leven mee volmaken? Of is dat uitstel van executie?

Uitverdoven doe je met keuren of onderzoek. Dus was het dier toen weer zuiver? Want dan weet je of het pijn is, of aangewend lopen.

Inspuiten is niet verdoven, er blijft gevoel. Het is misschien wel een vorm van uitstel van executie, maar je hebt nog wel een tijd een pijnvrij dier (als dat lukt natuurlijk) en je kunt er plezier van hebben. Dan heb je een win-win situatie in mijn ogen. Of zoiets 20 jaar goed gaat weet je niet, maar veel paarden zijn bij 18 jaar ook al 'op'. Dus als je het 10 jaar kunt rekken heb je ook al een nette leeftijd. 7 is gewoon erg jong vind ik.

Er zijn blessures waar je een zenuwsnede kunt doen, dan kan het paard daarna weer pijnvrij bewegen en bereden worden. Ja, het is wat controversieel omdat je dan gaat belasten terwijl de slijtage of het probleem verder gaat. Maar de andere kant is dat je zo'n dier wel langer in leven kunt laten. En het paard heeft dan geen pijn he (dat is tenminste de bedoeling van een zenuwsnede, maar ik weet ook dat er haken en ogen aan zitten).

Zenuwsnedes zijn volgens mij inmiddels verboden en werden alleen bij HKO uitgevoerd.

Inspuiten kan vaak een keer of drie, ligt aan waar ermee ingespoten is.

Ik zou zelf denk ik zo'n paard ook niet blootstellen aan pleegmoederschap, eerder gewoon als tante..mits klinisch goed en pijnvrij anders moet je zo'n dier ook niet in een kudde zetten met allemaal jong grut..dat is dan ook niet eerlijk denk ik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:31

Een 'kapot' paard zou ik op pensioen laten gaan, niets meer van verwachten en met een optimaal aangepast management zo lang mogelijk een leuk leven geven.
Ik snap dat je gedachten en gevoelens op dit ogenblik alle kanten op gaan. Je probeert je nog vast te klampen aan wat misschien, mogelijk wel nog kan.

Probeer dus te focussen. Voor nu is je enige doel: je paard klinisch goed krijgen. Rijden, dracht, andere dromen die je misschien had, zijn nu echt nog niet van toepassing, dus die gedachten en twijfels kan je voor nu loslaten.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 20:54

Gini schreef:
Een 'kapot' paard zou ik op pensioen laten gaan, niets meer van verwachten en met een optimaal aangepast management zo lang mogelijk een leuk leven geven.
Ik snap dat je gedachten en gevoelens op dit ogenblik alle kanten op gaan. Je probeert je nog vast te klampen aan wat misschien, mogelijk wel nog kan.

Probeer dus te focussen. Voor nu is je enige doel: je paard klinisch goed krijgen. Rijden, dracht, andere dromen die je misschien had, zijn nu echt nog niet van toepassing, dus die gedachten en twijfels kan je voor nu loslaten.

Ik heb na dit nieuws ook eigenlijk geen doel/verwachting qua rijden. Ik weet dat zij zich snel kan vervelen als ze niks doet de hele dag. Ik ben dus alle mogelijkheden aan het doornemen, want een verveelt paard is ook heel erg sneu. Het eerste wat ik ga doen is uitsluiten dat er sprake is van pijn. Mocht dat er wel zijn, kijken of we daar vanaf kunnen komen. Zo ja, wat daarna? Op deze basis is het topic geopend.

De DA gaf aan dat ze juist in beweging moet blijven, geen zwaar werk meer, maar ook zeker niet niks. Rust roest. Vandaar de mogelijkheden voor vermaak en tegelijkertijd ook een beetje in beweging en ‘bezig’ zijn.

En sorry, bij een van mijn berichten hierboven had ik het over uitverdoven. Ik bedoelde inspuiten; iemand ervaringen van de kogel?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 21:31

Mijn paard is ingespoten in de kogel, dat helpt even maar lost het probleem niet op. Door de verzakking komt er veel kracht op de pezen en de vraag is hoe lang dat goed blijft gaan.