Menpony overleden nadat die schrok van wolf op Veluwe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:01

criollo_yess schreef:
Sintara schreef:
Mensen hebben paarden in het verleden ook gewend gekregen aan oorlog voeren, dus ja wat dat betreft denk ik dat wennen aan wolven een haalbaar iets is :+

Ik denk zeker dat paarden aan wolven(geur) kunnen wennen. Vraag me alleen in de praktijk af hoe je dat zou moeten trainen. Naar de dierentuin met je paard? Wolf in een kooi in de wei zetten? Hoe zie jij dat praktisch gezien Sintara?

Niet. Mijn reactie was niet serieus als suggestie bedoeld. Vandaar de clown emoji

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:16

Ondanks dat ik vind dat een wolf niet in Nederland hoort ben ik het er mee eens dat het niet echt aan de wolf lag. En je op moet passen met berichtgeving.
Heb dat ook in het algemene topic geschreven.

Als een vluchtdier dood neervalt bij vluchten is er meer aan de hand.

Wat niet wegneemt dat dit een hele nare en verdrietige situatie is.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:19

Ik vind het ook niet zo raar hoor, best normaal dat mensen over zoiets nadenken en er hun ideeen bij hebben. En de discussie over honden/wolven heb ik toch ook heel wat verder zien gaan dan alleen los of vast. Er zijn zelfs mensen die vinden dat ik mijn honden maar in de auto moet zetten en dan in het dorp met ze moet gaan wandelen... Ik woon nu eenmaal midden in het bos en leefgebied van wolven dus we kunnen het niet vermijden als we met paarden of honden nog het erf af willen.
Het is hier bij mij vlakbij ook, om de hoek zeg maar, gebeurd met de aanspanning. Het is sowieso vreselijk verdrietig zo je pony te verliezen, heel traumatisch.

Wat betreft de beschrijving van deze gebeurtenis, met name het slaan wat de pony is gaan doen vind ik niet helemaal passen bij vluchten voor geur van een wolf die niet daadwerkelijk vlak achter de pony aangerend is dus ik vraag me dan ook iets af. Ik ben zelf op het moment banger voor de hertenluisvliegen die hier dit jaar ineens meer zitten. Vooral als we gaan mennen vanwege het oncontroleerbaar van zich af meppen wat zelfs de braafste paarden kunnen doen als ze gebeten worden door die rotbeesten. Die altijd bij de uier/koker en tussen de billen gaan zitten. Daar is een daas echt een kuikentje bij, ze veroorzaken echt paniek. Wij nemen daar veel voorzorgen voor want met koets ben je dan echt kwetsbaar.
Dus ja ik vraag me dan ook af of dit niet aan de orde kan zijn geweest. Zonder afbreuk te doen aan hoe traumatisch het is om je pony doodsbang te zien en te zien sterven in het bos.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:25

Ik moest bij het lezen van het stukje eigenlijk ook direct aan herteluisvliegen denken met dat slaan en niet aan het vluchten voor een wolf…

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:27

Ik dacht ook aan hertenluisvlieg daar reageert mijn eigen paard ook vrij heftig op!
De wolf is dan meer toeval.

Overigens ken ik nog een geval van een zeer ervaren braaf koetspaard die ineens op hol sloeg en vlak daarna dood neer viel. Letterlijk op hol in doodsangst door een aortaruptuur.

De wolf brengt veel schade toe maar in dit geval is het mogelijk niet terecht.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:31

moet er nou bij elk wolven incident er een apart topic voor geopend worden?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:57

nine1987 schreef:
Toch denk ik dat 22 jaar oud & (om welke reden dan ook) op hol slaan, een recept is voor een hartaanval..

22 jaar oud is eigenlijk een recept om niet op hol te slaan. Zeg nooit nooit,maar door de wol geverfde paarden gaan toch niet zo snel aan de klepper. Maar goed ik weet ook van een ouder paard dat dood is gegaan aan de stress omdat er een wolf om de wei liep. Ouderen zullen wat kwetsbaarder zijn lichamelijk maar was dit paard blijvend aan de loop gegaan door het bos, wat was er dan met de menner gebeurt? Die is er nu zonder persoonlijk letsel vanaf gekomen. Paard wat aan de kletter gaat daar brengt de koetsier het vaak niet zo goed vanaf. De bijrijder heeft de wolf gezien. En paarden er aan laten wennen. Moeten we dan allemaal wolven gaan houden?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:58

Gitana schreef:

Wordt jou dat te veel?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:01

Gitana schreef:

Zie het anders 2 ponies dood en 5 gewond, die zijn geen topic waard?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:13

tienus63 schreef:
Hier meer info over de menner en de pony.
De pony was 22 jaar oud, ervaring voor de koets.
Let op, foto van de dode pony bij het artikel.
Bron
https://puttencity.nl/nieuws/wolf-zorgt ... artaanval/

Echt wat triest zeg, het zag er niet uit als een hele grote pony dus misschien ook wel een die makkelijk een stuk ouder had kunnen worden.

Het is in die regio vreselijk de afgelopen tijd met wolven en wolven aanvallen.

Dat de aanwezigheid van de wolf toeval was dat geloof ik niet. En de hertenluisvlieg zit niet in ieder bos gelukkig.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:32

Ik snap de berichten hier wel, maar het is momenteel hier echt niet leuk. Ik woon in Putten en was vlak voor dit ongeval op die plek. Mijn paard was die ochtend in het bos daar ook heel onrustig. Vaak is dit omdat hij wilde dieren ruikt. Zelf heb ik zondag ochtend niets gezien, maar inmiddels zie ik regelmatig wolven en schrikt mijn paard hier ook nog steeds van. Op een hond reageren paarden in mijn ervaring toch anders dan op een wolf..... Hetzelfde dat ze op zwijnen al heftig kunnen reageren op de reuk zonder dat ze ze zien.
De hertenluis vlieg kan het inderdaad ook goed geweest zijn, maar toch zal het me niet verbazen als het de wolf echt was. Zo niet, dan is het hier op dit moment helaas wel wachten tot het eerste echte 'grote' ongeluk met de wolf gebeurd. Er zijn er te veel en er is te veel narigheid op dit moment. Veel meer dan in de kranten of op Facebook o.i.d. staat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:34

roekes schreef:
Dit is mijn grootste angst...
Ik reed altijd veel in de bossen (Drenthe) maar sinds hier regelmatig wolven worden gezien ga ik nog zelden het bos in met mijn pony's.

Zolang het stil wordt gehouden in het nieuws ed weten mensen uit gebieden waar nog geen wolven zijn niet dat er zoals op de Veluwe en in Drenthe veel wolven leven..

Er gaan vast nog veel ongelukken gebeuren met onwetende vakantiegangers in wolven gebied.

Hoe bedoel je stilgehouden in het nieuws?
Ik lees amper nieuws maar met nieuws over wolven word ik doodgegooid :=
Woon dan wel in wolvengebied maar dacht dat ze tegenwoordig overal wel waren?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:44

Karina schreef:
Ik vind het ook niet zo raar hoor, best normaal dat mensen over zoiets nadenken en er hun ideeen bij hebben. En de discussie over honden/wolven heb ik toch ook heel wat verder zien gaan dan alleen los of vast. Er zijn zelfs mensen die vinden dat ik mijn honden maar in de auto moet zetten en dan in het dorp met ze moet gaan wandelen... Ik woon nu eenmaal midden in het bos en leefgebied van wolven dus we kunnen het niet vermijden als we met paarden of honden nog het erf af willen.
Het is hier bij mij vlakbij ook, om de hoek zeg maar, gebeurd met de aanspanning. Het is sowieso vreselijk verdrietig zo je pony te verliezen, heel traumatisch.

Wat betreft de beschrijving van deze gebeurtenis, met name het slaan wat de pony is gaan doen vind ik niet helemaal passen bij vluchten voor geur van een wolf die niet daadwerkelijk vlak achter de pony aangerend is dus ik vraag me dan ook iets af. Ik ben zelf op het moment banger voor de hertenluisvliegen die hier dit jaar ineens meer zitten. Vooral als we gaan mennen vanwege het oncontroleerbaar van zich af meppen wat zelfs de braafste paarden kunnen doen als ze gebeten worden door die rotbeesten. Die altijd bij de uier/koker en tussen de billen gaan zitten. Daar is een daas echt een kuikentje bij, ze veroorzaken echt paniek. Wij nemen daar veel voorzorgen voor want met koets ben je dan echt kwetsbaar.
Dus ja ik vraag me dan ook af of dit niet aan de orde kan zijn geweest. Zonder afbreuk te doen aan hoe traumatisch het is om je pony doodsbang te zien en te zien sterven in het bos.

Dat is mij ook letterlijk wel gezegd. Zelfs als ik dan vertel dat we zelf een bosperceel hebben waar de wolf ook gewoon overheen zou kunnen wandelen, moet ik het nog niet op willen zoeken. :?

Wat het precies is geweest zal vast niet precies te achterhalen zijn. Een hertenluisvlieg zou zeker ook de veroorzaker kunnen zijn. Die wil je ook niet hebben tijdens het mennen! Het is in elk geval verdrietig je pony zou te moeten verliezen. En het ongeluk is ook wel nieuwswaardig op een forum als bokt, lijkt mij.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:59

Nouvel schreef:
Ik moest bij het lezen van het stukje eigenlijk ook direct aan herteluisvliegen denken met dat slaan en niet aan het vluchten voor een wolf…

Als je paard zn emmertje overloopt, de wolf zien of ruiken kon net de druppel zijn, kan dat trappen ook gewoon afreageren zijn.
Bijvoorbeeld naar de strengen, elk geluid of gevoel (strengen die tegen het paard komen) kunnen, zeker in angst/ volle emmer, versterkt binnenkomen.

Het kan dus ook heel prima geen herteluisvlieg zijn geweest.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:55

Vreselijk!! Allemaal afschieten!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:16

Mirjam1311 schreef:

Wie? alle mensen, honden, reetjes, wilde varkens, katten, vogels, fazanten, wolven, bewegende blaadjes, papiertjes, etc waar paarden van kunnen schrikken?

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:55

fransje23 schreef:
Overigens ken ik nog een geval van een zeer ervaren braaf koetspaard die ineens op hol sloeg en vlak daarna dood neer viel. Letterlijk op hol in doodsangst door een aortaruptuur.

Ja dat kan ook.

Sannnn schreef:
Ik snap de berichten hier wel, maar het is momenteel hier echt niet leuk. Ik woon in Putten en was vlak voor dit ongeval op die plek.

Voor mij is het ook om de hoek, woon tussen Putten en Garderen aan de bosrand. ik ontken ook niet dat de wolven een probleem zijn hier. Met in een paar dagen tijd 3 alpaca's gedood in de omgeving ben ik blij dat ik de mijne verkocht heb, grotendeels om die reden. Een hele beslissing want het was een groot deel van mijn bedrijf en inkomsten om er met gasten mee te wandelen hier in het bos. Maar dat voelde niet meer goed, de verantwoording hebben over vreemde mensen en/of hun kinderen, en uiteraard over de dieren.
Voor mezelf laat ik me niet tegenhouden naar buiten te gaan met paard en honden maar je bent wel altijd op je hoede, en mijn honden lopen niet meer los.

Maar in dit geval van het nieuwsbericht is er geen sprake van een aanval, ze waren met drie aanspanningen op pad begreep ik en 1 groom meldt een wolf gezien te hebben maar het is niet zo dat die achtervolgd of aangevallen heeft, en dus had naar mijn mening inderdaad hetzelfde kunnen gebeuren met een zwijn of ree in de bosjes. Zeker bij een pony die pas een paar weken op de Veluwe staat en het niet kent.
Dus in dit geval denk ik niet dat het vreselijke gebeuren van dit artikel het gevolg is van een probleemgedrag vertonende wolf.

Mirjam1311 schreef:

Ze zijn er nu eenmaal. En er zijn er ook zat die gewoon doen wat een wolf hoort te doen, zonder dat wij er veel van merken. Als er al beheerd gaat worden, dan is een terugkeer naar een nulstand hoogst onwaarschijnlijk, en zitten wij nu eenmaal in het deel van het land waarover beslist zal worden dat er plek is voor de wolf. Dus het enige wat we kunnen doen, is er verder mee leren leven – in ieder geval de komende jaren, als er al ooit iets verandert.

Popstra

Re: Menpony overleden nadat die schrok van wolf op Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:10

Niet zo gek toch dat het paard zich lam schrikt!?
Paarden weten dat wolven voor hun het einde kunnen betekenen. Ze slaan er niet voor jan banketstaaf door op hol!! Instinkt noemt men dat.

Waarom mensen de wolf maar een hand boven het hoofd blijven houden is mij een raadsel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:51

Duhelo schreef:
Mirjam1311 schreef:

Wie? alle mensen, honden, reetjes, wilde varkens, katten, vogels, fazanten, wolven, bewegende blaadjes, papiertjes, etc waar paarden van kunnen schrikken?

Voor mij graag de dazen :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:16

Popstra schreef:
Paarden weten dat wolven voor hun het einde kunnen betekenen. Ze slaan er niet voor jan banketstaaf door op hol!! Instinkt noemt men dat.

Waarom mensen de wolf maar een hand boven het hoofd blijven houden is mij een raadsel.

Ik denk zelf dat het een utopie is dat de wolven helemaal weer weg kunnen gaan.

En ik denk dat je van de meeste wolven geen last hebt, maar wel van een enkele brutale. En dat als ze leren dat ze slechte ervaringen met mensen krijgen, ze vanzelf weer schuw worden en mensen weer zullen mijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:25

verootjoo schreef:
Popstra schreef:

Ik denk zelf dat het een utopie is dat de wolven helemaal weer weg kunnen gaan.

En ik denk dat je van de meeste wolven geen last hebt, maar wel van een enkele brutale. En dat als ze leren dat ze slechte ervaringen met mensen krijgen, ze vanzelf weer schuw worden en mensen weer zullen mijden.

Het is 150 jaar geleden gelukt dus waarom zou het nu niet meer lukken?

MarlindeRooz

Re: Menpony overleden nadat die schrok van wolf op Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:35

Omdat er nu allerlei Europese regels zijn. En we gelukkig gestopt zijn met de natuur en het wild te vernielen omdat dat ons beter uitkomt.

Dat maakt niet dat ik tegen het beheren van de wolf ben hoor. Ik benoem alleen even waarom er nu weinig gedaan wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:38

Ayasha schreef:

Misschien omdat er nu meer te eten is dan destijds?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:43

fransje23 schreef:
Ayasha schreef:

Misschien omdat er nu meer te eten is dan destijds?

Want 150 jaar geleden hadden ze geen onbeschermd vee?
Meer mogelijkheden om ze te verjagen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:14

Omdat ze 150 jaar geleden hun verstand nog niet verloren hadden...
En zo dichtbij de natuur leefde dat ze wisten wat gevaar was en wat niet.

Dat er nog geen enge clubjes met leugens waren gesponsord door de postcodeloterij.