Albert Voorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 22:15

Dorien66 schreef:
Ik schreef eerder ergens hier op bokt:
Hmmmm... Ooit heeft Voorn op een indoor concours, na te zijn uitgebeld vanwege weigeringen, achter de schermen zijn paard een ongenadig pak op zijn sodemieter gegeven. En dat ging echt heel hard, onder andere met de zweep op het hoofd. Helaas was ik daar getuige van en dat beeld zal ik nooit vergeten :n

Heb je dit ook ergens gemeld?

BigOne

Re: Albert Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 22:27

Tja, mensen zoals Gert v/d Hof wordt/werd ook jarenlang opgehemeld. Alleen omdat hij de sjiem in het gareel kreeg al.
Nou, imo precies hetzelfde verhaal als Voorn, pak ze aan, overdonder ze en hoppa naar eigenaar.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 22:34

Kidde schreef:
Dorien66 schreef:
Ik schreef eerder ergens hier op bokt:
Hmmmm... Ooit heeft Voorn op een indoor concours, na te zijn uitgebeld vanwege weigeringen, achter de schermen zijn paard een ongenadig pak op zijn sodemieter gegeven. En dat ging echt heel hard, onder andere met de zweep op het hoofd. Helaas was ik daar getuige van en dat beeld zal ik nooit vergeten :n

Heb je dit ook ergens gemeld?

Nee. Is lang geleden, pre-mobieltjes tijdperk. Ik zat bovenaan de tjokvolle tribune en kon eroverheen erachter kijken. Er werd ook niet ingegrepen door de ringmeester.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 22:45

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje van het paard en de ruiter en hoe Voorn het oplost in het genoemde stuk.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:13

Wat is dit artikel laat, dit was al half april. Was erbij, was inderdaad ongemakkelijk om bij te zijn.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:14

Wicky schreef:
Wat is dit artikel laat, dit was al half april. Was erbij, was inderdaad ongemakkelijk om bij te zijn.

Hoe bedoel je ongemakkelijk?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:22

Vind het altijd zon ongenuanceerde man, beetje een roeptoeter. Hij zal vast wel een leuk parcours kunnen springen maar dan post die van die filmpjes van een paard in een stal die wat loopt te schreeuwen en te draaien en zegt die dingen als, dit krijg je als je ze in de groep buiten houd , waar denken ze nu aan het paarden welzijn.

Alsof er geen middenweg is en dan maar oke om je paard 24\7 op te hokken omdat je dat makkelijker vind dan gewoon trainen op verlating angst.

Was toch ook hij die jarenlang een hulp column beantwoorde in volgens mij de bit, waar hij dan vragen kreeg van vooral jonge ruiters. Waar die dan echt soms wild advies op gaf en ontzettend kortaf was .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 02:32

Ik was niet bij die dag, ik kon niet, maar ik heb Anne heel hoog zitten. Veel van haar geleerd en ik ben vrij kritisch, neem zeker niet alles aan, maar wat ze zegt klopt gewoon. Biomechanica, leerprincipes, flinke set normen en waarden - niks tegen in te brengen. Gewoon vet eens, dus.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 05:21

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 06:44

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 09:17

Hannanas schreef:
Wat bezielde Anne Muller eigenlijk om meneer Voorn uit te nodigen? Had zij geen voorkennis? Of wilde ze deze schok teweeg brengen?

Facebook post van Anne hieronder:
https://www.facebook.com/share/p/16XpsZsBPw/?

Ik kan haar artikel niet lezen, maar het klinkt bijna alsof het doelmatig was juist om er dan zelf op verder te kunnen gaan. (maar wellicht zit ik er compleet naast en is ze gewoon geschrokken van hoe het ging)

Wicky: kun je in jouw woorden vertellen hoe het ging?

Ik denk dat ik die docu over Albert maar niet eens ga kijken..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:32

Ik heb Albert Voorn nooit ontmoet. Dus kan er an sich ook niets over zeggen. Maar ik had die man altijd best wel hoog zitten.
Net als Gert van der Hof. Zoals die man paarden zadelmak maakte, petje af. Maar ja, nu moet alles natuurlijk rustig, langzaam, enz. Maar ik heb die Gert nooit op kwalijke dingen kunnen betrappen. Die ging er gewoon op, bleef altijd zitten en tja, dan was het paard daarna klaar. Was het breken? Ging het te snel? Waren de paarden er echt de dupe van? Zijn er verhalen bekend waarbij het paard later schade had opgelopen? (ik ken die verhalen namelijk totaal niet). In de huidige context kijk je er misschien anders naar.
Ik denk ook dat het wat uitmaakt of je bij de jongere generatie behoort of bij de oude rotten in het vak. Dat is net als het met 3 jaar inrijden of in 1 week inrijden. Veel hangt ook van het dier af. Altijd al in handen geweest en dus vertrouwen in de mens, of direct uit opfok. Altijd in handen geweest maakt toch vaker dat het inrijden sneller gaat.

Ik ga dat filmpje/documentaire over Albert wel even kijken/luisteren.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:40

Wat ik begreep was haar doel om de oude rotten bij elkaar te krijgen om ervaring op 1 plek te krijgen en mensen te inspireren en te tot een soort van gouden standaard/richtlijn/kaders.

Welzijnssspecten zijn voor haar heel belangrijk en tegenwoordig heeft iedereen een mening en als je te veel online gaat rondkijken weet je niet meer wat of hoe te doen om het goed te doen voor je paard. Door best practices te verzamelen en daar een soort van het gemiddelde van te nemen zou je er vanuit kunnen gaan dat je mensen handvatten kunt bieden. Zo hoe ik het begreep was dat haar doel maar dit pakte iets anders uit dan de bedoeling was.

Ik ken beide niet persoonlijk maar ik heb hem een keer super bot zien reageren op een filmpje van Wendy Scholten op Facebook en na die ene reactie had ik genoeg gezien en was hij zijn grote naam voor mij verloren. Voor de rest heb ik geen kennis van zijn rijstijl of wat dan ook, maar als je zo bot bent tegen mensen kan ik me niet voorstellen dat je zachter bent naar je paarden.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:42

germie schreef:
Ik denk ook dat het wat uitmaakt of je bij de jongere generatie behoort of bij de oude rotten in het vak.

Ik denk dat dat niet per se heel veel uitmaakt. Ik ben ooit ergens geweest waar Albert Voorn ook een clinic gaf en daar vroegen zowel Emile Hendrix als Henk vd Broek of we misschien z'n microfoon uit konden zetten omdat ze vonden dat er ontzettende onzin verteld werd :o
Albert Voorn had ik al niet zo hoog zitten, maar na die clinic is ie bij mij toch wel naar een dieptepunt gezakt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:48

Ben blij dat die "oude rotten" straks vergane glorie zijn. Vooral als ik hoor dat hij zo met mensen op social media omgaat. Draagt niet bepaald bij aan de promotie van de sport en hobby. Maar dat zal misschien zijn doel wel zijn. Hoe minder mensen met paarden werken, hoe minder mensen tegengeluid geven op de manier waarop hij met dieren omgaat, zo een redenatie of zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:52

Hier zag je hem in de buurt dus heel vaak.
En het is altijd een nare vent geweest.
Nooit een clinic bij gevolgd maar ook nooit behoefte aan gehad.

Hij was 30 jaar geleden ook niet geliefd.
Hij stond op concours altijd alleen, daar waar het bijna een feestje rondom van de Vleuten en Raymakers was.
En hun paarden stopte ook niet. Deze reden ook duidelijk naar het paard toe. Maar wel eerlijk.
Maar deze waren ook veel meer dan dat, sociaal bijvoorbeeld. Ipv alleen maar lomp, naar ruiter en paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:06

Uit die documentaire haal je an sich niet zo veel. Ja, dat Albert Voorn een vrij starre man is die vasthoudt aan klassiek gekleed zijn. En je krijgt het beeld dat hij niet gemakkelijk is om mee om te gaan als je het niet exact zo doet als hij wil. Maar je ziet niet dat hij ruig is met paarden. Het is een bijzondere persoonlijkheid zo in dat filmpje. De zoon is veel toegankelijker.
Dat hij minder geliefd is kan ik me wel voorstellen als je dit filmpje zo bekijkt. Maar nogmaals ik heb hem nooit in real life gezien of aan het werk gezien.

Maar als ik sommige uitspraken van die man lees, dan heeft hij ook best wel gelijk. Zoals 'een paard dient ter vermaak van de mens'. Zeg eens eerlijk, jij hebt je paard toch ook voor jouw plezier? Natuurlijk vind ik dat je er dan netjes mee om moet gaan.

En mag een paard even aanpakken om het te laten doen wat je wilt dan niet? Dat levert kortstondig stress op, maar daarna beloning en normaal gesproken ook plezier (ja ook bij het paard). Je leest nu alleen dat er 'stress zou zijn'. Maar ik mis een filmpje om er over te kunnen oordelen. Stel er is even stress omdat hij het paard wat strenger aanpakt dan de normale ruiter. Is dat direct fout? En wat als hij het paard daarna beloont? Want of dat wel of niet gebeurt lees je niet. Het stuk is immers erg anti Voorn geschreven. Ik mis echt de andere kant.

En dan lees je weer de reactie van Anne Muller, https://www.facebook.com/10000249271007 ... gFhHIJay6#:
Citaat:
Het zal velen van jullie bekend klinken. Pas als het stof neerdaalt kun je wat helderder nadenken over wat er nu precies gebeurde. Dhr Voorn geeft ons een wijze les over consequent en consistent zijn. Als we zijn woorden onder het vergrootglas van de wetenschappelijke ‘leertheorie’ leggen zal je zien dat de mechanismen van klassiek en operant conditioneren chirurgisch correct worden toegepast. Hulp, correctie en beloning (loslaten als het paard het doet, stoppen met vragen) doet Dhr Voorn met een fenomenale timing! Op deze wijze wordt Dhr Voorn voorspelbaar voor het paard en dat is echt wel vriendelijker dan zeuren, zagen, zuchten, prutsen, praten, duwen en drukken.
Bovenstaande toepassen doen we al 6000 jaar. Wanneer het paard niet luistert voer je de druk, (hulp, prikkel) op tot hij het wel doet. Haal je de druk weg vóór het paard gewenst reageert dan leert het paard dat een ongewenste reactie een vermindering van de druk oplevert en dus zal hij dat gedrag vaker laten zien. Kets helder. Efficiënt, ja zeker. Het paard doet wat er gevraagd wordt. Elegant, nee dat is niet altijd elegant om naar te kijken. Kan het ook anders? Ja en nee…
Wanneer elke opleiding elke instructeur en zo elke ruiter én elk paard met deze handvatten consequent en consistent opvoedt dan zullen er VEEEEEL minder paarden met ‘gedragsproblemen’ zijn. Ook daar heeft Dhr Voorn gelijk. Maar zo een feest is het niet. Er zijn honderdduizenden ruiters en evenveel meningen bijna. De opvoeding en de opvoedbaarheid van de ruiters wil ik hier verder even terzijde schuiven want ook daar is een boek over te schrijven. Laten we het zo zeggen, het is er niet makkelijker op geworden.
Daar is Dhr Voorn van mening dat we moeten stoppen als de ruiters niet kunnen opvoeden. Zover ben ik nog (net) niet en mensen gaan toch niet stoppen dus wie helpt dan die paarden?
Terug naar de toekomst… Hoe dan? Inmiddels verlangt de maatschappij van ons dat we zichtbaar met meer respect en inlevingsvermogen met onze dieren omgaan. Dat we minstens de inbreng van het paard mee laten spreken in onze training. Signalen van onbegrip, stress en verwarring maar (eerlijk zijn) dan ook die van ontspanning, van een soepele gang en een prettige snelle reactie op aanwijzingen. Paarden hebben gevoel en als we niet leren hoe dat te laten meespreken voorzie ik veel ellende.
Waarom gaat het zo vaak mis? Omdat de instructeurs en opleidingen niet helder zijn hierin. Ze zeggen het wel maar het komt (duidelijk kijk om je heen) niet binnen. Soms moet iemand je het gewoon op een andere manier uitleggen en dan valt het kwartje wel. Iets helder uitleggen hebben veel getalenteerde ruiters moeite mee en ook Dhr Voorn hoopt dat ie duidelijk is maar daar is niet iedereen het mee eens.
Het waren voor mij zeker niet de instructeurs die mij ergens in de loop van mijn leven de significantie, het enorme belang en simplisme van het bovenstaande duidelijk maakten. Niemand heeft me de les van Dhr Voorn uit weten te leggen zoals de wetenschapper met de leertheorie dat wel deed. Het was PRECIES HETZELFDE verhaal maar compleet tot op het bot ontdaan van persoonlijke anekdotes, presentatiestijl en bloemrijke maar subjectieve taal.
Het is én én… naast het ‘correct toepassen van de principes van nageven, been wegnemen als het paard reageert’ legt de maatschappij ons op rekening te houden met de fysieke en mentale toestand van het paard. Dus wees consistent maar voorkom pijn, stress, onbegrip. Overschat niet, onderschat niet. Wordt voorspelbaar en beïnvloedbaar.
Hoe? Door direct als het paard aangeeft dat er spanning ontstaat terug te gaan waar er nog wel ontspanning was en de draad daar opnieuw op te pakken. Dat we de paarden niet moeten dwingen of even doordrukken maar gebruik gaan maken van de zeker aanwezige verstandelijke vermogens en uitleggen wat we van ze vragen. Het paard iets uitleggen?!?!? Kan dat, ja dat kan! Op basis van bovenstaande principes EN in samenspraak met de dingen die het paard ons vertelt. Als je wil praten mét paarden moet je leren kijken naar zijn taal in plaats van te maken dat hij naar jou luistert. Het is dus nog steeds simpel maar niet meer zo simpel als dat het ooit was. Das was was war einmal maar komt niet meer, welkom in de nieuwe tijd.
Fair Play voor paarden, het wordt er alleen maar leuker van.

De eerste alinea geeft aan dat Voorn wel degelijk goed is. En ook goed voor de dieren. En ook later lees ik niet dat hij niet met dieren zou 'praten'. Het wordt alleen erg de kant van die Anne opgedraaid. Maar ik lees nergens dat Voorn dat niet doet. Want loslaten en belonen is ook praten met de dieren in mijn ogen.

En dat veel ruiters te soft zijn, daar heeft hij denk ik ook gelijk in. Hoe vaak lees je niet over 'gevaarlijke' paarden of projectpaarden? Veel mensen hebben niet de kennis en kunde om de wat lastiger dieren te rijden. Dus daarin heeft Voorn gelijk. Hij gaat daarin wel erg ver natuurlijk met dat alleen zijn manier juist is.

Wat ik eigenlijk hier uit haal is dat Voorn gewoon van het oude militaire stempel is. Ik heb vroeger ook les gehad van iemand die achter elke opdracht 'mars' zei. Zo ging dat vroeger. En nu moet alles zachter. Vroeger had je de corrigerende tik voor kinderen, ik heb ze ook wel gekregen. Nu mag dat niet meer. Maar ondertussen hebben we ook enorm veel lastige jengelende koters op deze aardkloot. Wat is beter?

Qua vriendelijkheid hoef ik niet terug naar het militaire. Ik ga zelf ook lekker vrijheid blijheid om met mijn paard en paarden van anderen. Maar ik train ze natuurlijk wel. Ik rij niet met hulpteugels, in principe ook nooit met sporen. Maar als ze iets niet willen dan knijp ik ook m'n kuiten aan en sluit ze op met m'n hand. Om vervolgens te belonen en los te laten zodra het juiste gedaan wordt. Komt geen geweld aan te pas, ik rij ook veel op de stem. En na afloop wil ik ook wel eens voor het paard wandelen en dan volgt het paard mij waar ik ga en stopt als ik stop, enz. Dat noemt men tegenwoordig natural horsemanship, maar is gewoon normaal omgaan met een dier. Krijg je een band van met je dier.
Ja, ik heb mijn paard leren knielen voor de lol. Dat zal een Albert Voorn waarschijnlijk niet doen. En ik lach als m'n paard gekke bekken trekt. Mijn paard is mijn vriend. Maar ik zie ook dat de grens bij veel ruiters tussen een luisterend dier of een niet luisterend dier soms heel dun is en dat het aan de omgang van mens met dier ligt.

Dus Voorn is te militairistisch. Anderen zijn weer te soft. Het is de kunst de juiste middenweg te vinden. En nee, dat hoeft niet volgens de rijwijze van Voorn, je mag hierin je eigen weg vinden.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-06-25 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:15

Hier kun je het nrc-stuk lezen https://archive.is/sUDes

Hier post van Anne Muller over het "waarom deze clinic organiseren" https://www.facebook.com/10000249271007 ... WXrqGHYFx#

Hier post van AM met gevoelens erna en veel dicussie eronder https://www.facebook.com/10000249271007 ... gFhHIJay6#

Ik had verder geen beeld bij AV, herkende de naam, maar weet nu een ruime boog te maken als ik hem tegen kom.

Germie, er zijn onderzoeken (nee ik heb geen links maar lees het uit verschillende bronnen) dat paarden die "overgenomen" worden, of het over het vroege veulen-imprinten ging of het latere inrijden dmv erop-gaan-zitten-en-blijven-zitten, dat de paarden later onzekerder zijn, geen eigen beslissingen durven nemen etc. Vertrouwen kwijt.

Als je zo'n paard met de Voorn-methode blijft rijden is er niets aan de hand, hij "doet" het wel, dus, waar mauwen we over? Bij een hobbyist kan het al lastiger worden. Geldt bv misschien voor het paard in het artikel, dat AV er wel jaren op zou kunnen springen (dwingen springen) en eigenares wellicht niet.

En dan, wat voor mij de bottom line is: Als ik iets met mijn paard doe wil ik dat hij er óók plezier aan ervaart (dierenarts etc moetjes uitgezonderd uiteraard). Een gedwongen paard, een paard in een hoekje gedreven, een paard als voorwerp, dat wil ik niet!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:18

Ik heb jaren geleden meerdere lessen en clinics bij Albert gereden en herken niet alles wat er gezegd en gesuggereerd word (gelukkig). Ik vond hem wel een duidelijke en strenge man maar hij heeft mij nooit verteld om 'strenger' te zijn voor mijn paard, ik reed juist heel graag bij hem omdat zijn aanpak mij paste. In een notendop was dat vooral, stil zitten, niet trekken of duwen, goed basis ritme en de afstanden op de hindernissen komen dan vanzelf als die basis goed is. Mega simpel dus eigenlijk en het werkte fijn voor mij en mijn paard. In de clinics stapte hij altijd wel op één paard, de 'lastigste' vaak wel. Ook dan vond ik hem sympathiek rijden en met vaak wat meer voorwaartse drang en licht contact met de mond sprong hij op een vreemd paard dan simpel rond. Qua paarden houden en tuig had hij soms wel wat ouderwetse gedachten maar dit hinderde niet in de lessen wat mij betreft.

Ik schrik dus best een beetje van deze berichten. Of hij is de laatste jaren veel harder geworden of nu komt een beetje de aap uit de mouw met alles wat er speelt in de sport. Ik herken wel zijn duidelijkheid en no nonsense aanpak maar een paard echt de stress in 'jagen' en op zo'n manier een paard die weigert aanpakken is niet oke :n

Ik zou nu niet snel weer een les bij hem plannen terwijl ik wel altijd op een bepaalde manier tegen hem op keek. Maar de aanpak die in de artikelen omschreven staat is absoluut niet iets waar we behoefte aan hebben in de sport :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:24

germie schreef:
Uit die documentaire haal je an sich niet zo veel. Ja, dat Albert Voorn een vrij starre man is die vasthoudt aan klassiek gekleed zijn. En je krijgt het beeld dat hij niet gemakkelijk is om mee om te gaan als je het niet exact zo doet als hij wil. Maar je ziet niet dat hij ruig is met paarden. Het is een bijzondere persoonlijkheid zo in dat filmpje. De zoon is veel toegankelijker.
Dat hij minder geliefd is kan ik me wel voorstellen als je dit filmpje zo bekijkt. Maar nogmaals ik heb hem nooit in real life gezien of aan het werk gezien.

Hij mept het paard van een ander over de sprong en plein public maar hij is niet ruig? :r

Ik heb hier geen gemengde gevoelens over. Afvoeren zo iemand.
Ik heb nog nooit een interview gelezen waar hij niet over kwam als een hork.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:28

Hij vindt zichzelf erg goed, dat haal ik wel uit de artikelen. Dat zou mij storen en daardoor zou ik niet zo snel een les bij zo iemand boeken. Hij komt me dus militaristisch over. Zo van 'geh, halt, links, rechts'. Er komt nog net geen 'mars' achter een opdracht zoals je vroeger in de lessen had (en het dus geleerd werd aan instructeurs).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:34

klopt, zo is hij.
Vooral dat ik ben de enige die het goed doet.

Dat strenge lesgeven zou mij niet maken.
Net wat je zegt, zo kreeg je vroeger les en daar zijn we niet slechter van geworden.
Het ge-jamaar van nu is ook niet perse beter.
Toch kan streng les geven wel met normale empathie of normaal gedrag. Dat mist deze man.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:45

Ik zou overigens ook niet direct bij die Anne Muller willen lessen hoor. Daar lees ik ook dingen waarvan ik denk 'je wilt gewoon nu alleen maar je straatje schoonpraten en zegt dus wat mensen graag willen horen'.
Je leest niet Alberts visie op die dag. En een verhaal heeft altijd 2 kanten. De kant die je leest is erg gekleurd de andere kant op en past precies in het straatje van de huidige tijd dat je vooral nooit mag zeggen 'foei je bent stout'. Terwijl iedereen weet dat je een soort middenweg moet vinden. Het paard moet je wel zien als leider en niet als lijder. Want geheel gelijkwaardig kan natuurlijk niet, want je wilt wel dat het paard doet wat jij wilt. Maar het kan natuurlijk wel zo vriendelijk mogelijk. Echter, niet iedereen heeft een natuurlijk overwicht op dieren. En tja, daarin heeft Voorn wel weer gelijk. Hoe ga je die mensen dat leren zonder dat je een dier te kort doet?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:52

Vroeger, toen ik groom was, kwam ik hem redelijk vaak tegen op wedstrijden. Ik was echt geen heel onzeker persoon, maar ik was altijd een beetje bang voor hem en werd er onzeker van, voelde me zeker niet op mijn gemak in zijn buurt. Heel neerbuigend en vervelend zoals hij deed tegen andere ruiters maar zeker tegen grooms. De manier hoe hij met mensen omging/gaat en met zijn paarden, dat was 25/30 jaar geleden al niet oké naar mijn mening.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:09

Ik denk dat het vooral ook belangrijk is te weten waarom hij een paard dat laat doen. Hij moet daar uitleg over geven. Mensen zien nu iets en vinden het niet fijn om dat te zien.

Ik heb ook eens geleerd het een paard soms iets lastigs te laten doen het moeilijke juist makkelijker gaat.