Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VogeltjeM schreef:Ik heb het 2x gedaan, en ik vind het een hele mooie ervaring om mijn paard op te zien groeien. Voor mij is het echter de reis/het trainen dat telt en ik heb niet een bepaalde ambitie. Als je specifiek een bepaald doel hebt, kan je denk ik beter een paard kopen dat daar al bewezen bij past. Het is namelijk inderdaad niet te voorspellen hoe je paard uiteindelijk opgroeit, of hij fysiek zal kunnen wat jij ermee wil, etc.
Cioccolato schreef:Als je een veulen koopt, kom je met de kosten ook wel aan t bedrag van n volwassen paard. Die je kan keuren. Onder het zadel kan proberen etc. Je koopt dus meer een risico met een veulen. Kan heel goed gaan of niet.
Ik vind vanaf veulen af aan geweldig. Maar ook dat kost veel geld.
Getup schreef:Al heb je misschien dan wel de mogelijkheden, een kwalitatief goed jong paard te kopen, die je niet meer had kunnen betalen als 3 jarige
Babootje schreef:fokfanaat schreef:Ik heb nu 6 gekocht of aangehouden en maar 2 zijn helemaal gezond groot geworden. Het is wel echt een risico.
Dit is wat veel niet beseffen. Van het opfokadres waar wij met ons veulen stonden begreep ik dat 25% van de veulens het 3e jaar niet haalt. En dat zou dan maar net jouw veulen zijn. Veel gebreken zie je niet klinisch als ze zo jong zijn, dus ja ik keur wel. Ook mijn zelf gefokte veulens als ik ze aanhoud.
Ik heb geen eigen plek en voor mij is de opfok dan ook duur; dan wil je wel weten of je dat niet voor niets doet.
pol013 schreef:VogeltjeM schreef:Ik heb het 2x gedaan, en ik vind het een hele mooie ervaring om mijn paard op te zien groeien. Voor mij is het echter de reis/het trainen dat telt en ik heb niet een bepaalde ambitie. Als je specifiek een bepaald doel hebt, kan je denk ik beter een paard kopen dat daar al bewezen bij past. Het is namelijk inderdaad niet te voorspellen hoe je paard uiteindelijk opgroeit, of hij fysiek zal kunnen wat jij ermee wil, etc.
Hier sluit ik me 100% bij aan.
Als je er heel open in kunt staan, is het een risico wat je zeker kunt nemen want het is een super leuke traject.
Maar als je, zoals ik, je hart verpand hebt aan een bepaalde doel of discipline zou ik het niet meer zomaar doen.
Floortje_NL schreef:fokfanaat schreef:
Dit is wat veel niet beseffen. Van het opfokadres waar wij met ons veulen stonden begreep ik dat 25% van de veulens het 3e jaar niet haalt. En dat zou dan maar net jouw veulen zijn. Veel gebreken zie je niet klinisch als ze zo jong zijn, dus ja ik keur wel. Ook mijn zelf gefokte veulens als ik ze aanhoud.
Ik heb geen eigen plek en voor mij is de opfok dan ook duur; dan wil je wel weten of je dat niet voor niets doet.
Ik vind dat percentage echt schrikbarend![]()
Zijn dat dieren die verongelukken of overlijden aan koliek? Dieren met mankementen waardoor ze niet meer kunnen functioneren? Of zit hier ook een groot aandeel verzekerde paarden bij die worden afgekeurd voor de 'sport'?
Floortje_NL schreef:Babootje schreef:
Ik vind dat percentage echt schrikbarend![]()
Zijn dat dieren die verongelukken of overlijden aan koliek? Dieren met mankementen waardoor ze niet meer kunnen functioneren? Of zit hier ook een groot aandeel verzekerde paarden bij die worden afgekeurd voor de 'sport'?