Een veulen kopen, doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:12

Ik mijn vorige paard als veulen gekocht, die heeft tot hij bijna 2 was in de opfok gestaan, toen kon ik in de buurt een stal krijgen met veel buiten en heb ik hem naar huis gehaald.
Alles zelf gedaan, echt onwijs leuk!
Ik kon er heerlijk mee buiten rijden, langeteugelen, en onder het zadel liep hij uiteindelijk ook Z dressuur.
Helaas voortijdig in moeten laten slapen vanwege een peesblessure en PSSM…

Ik heb toen een 9 jarige gekocht maar achteraf alweer met zoveel geschiedenis dat ik er spijt van had niet weer gewoon zelf bij 0 begonnen te zijn…
Dus ik heb 2 jaar geleden opnieuw een veulen gekocht en die loopt nu nog in de opfok in Friesland.
Mijn vriend heeft 3 jaar geleden en Fries veulen gekocht en die staat na de opfok periode nu sinds een paar weken hier in de buurt lekker op de wei, dan kunnen we rustig gaan starten met wat dingetjes.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:18

Een veulen kopen was de beste beslissing van 2005 :)
Afbeelding
.. en waarschijnlijk van mijn leven! <3
Afbeelding

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:18

Ik zie dat "een match zijn onder het zadel" ook wel anders. Voor mij is het de band die telt, rijden is veel minder belangrijk. En als het niet mocht lukken, denk ik dat hier in veel gevallen bij mezelf aan te werken valt. Daarom is dat voor mijzelf geen argument om het niet te doen. Maar als je echt een sportpaard zoekt, dan is dat anders inderdaad.

Santos_05

Re: Een veulen kopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:36

Ik ben heel blij met onze veulens van nu 11 en 5 jaar, maar zal voor de volgende waarschijnlijk gaan voor een 3 jarige (ik weet nu nog niet wat we over 3 jaar voor type zoeken).

Komende 3 jaar de 'opfokkosten' per maand alvast opzij zetten, dan heb je al een mooi bedrag bij elkaar gespaard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:51

Het is ook niet zo dat een 3 jarige de opfokkosten meer kost. Dus daar kun je feitelijk op besparen. Stel het veulen kost nu 3000. Dan is dat niet direct 12.000 als ze 3 zijn. Hangt af van de verwachtingswaarde op dat moment.
Verder zijn er nog steeds plekken waar je kunt inscharen voor 100-125 per maand, dus 3000 per jaar hoeft een jong paard niet te kosten. Zelfs als het 200 per maand kost zit je met veearts en een keer hoefsmid op 2500, mits er natuurlijk niets ernstigs gebeurt. Maar dat zijn dan weer kosten die je niet terugverdient. Ook hoef je niet de gehele opfokkosten terug te verdienen bij verkoop. Want dan zou een 20jarig paard onbetaalbaar zijn. En dat is meestal de leeftijd waarop de prijzen wel weer gaan dalen.

Als je de opfokkosten, zeg 2000-2500 per jaar opzij zet, dan kun je een leuke 3jarige kopen, en hou je waarschijnlijk nog geld over. Maar je mist wel die eerste 3 jaar van het leven van het dier. Voordeel is wel dat direct het zadel er op kan. Nadeel is dat je er nog geen band mee hebt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:54

VogeltjeM schreef:
Ik heb het 2x gedaan, en ik vind het een hele mooie ervaring om mijn paard op te zien groeien. Voor mij is het echter de reis/het trainen dat telt en ik heb niet een bepaalde ambitie. Als je specifiek een bepaald doel hebt, kan je denk ik beter een paard kopen dat daar al bewezen bij past. Het is namelijk inderdaad niet te voorspellen hoe je paard uiteindelijk opgroeit, of hij fysiek zal kunnen wat jij ermee wil, etc.

Hier sluit ik me 100% bij aan.

Als je er heel open in kunt staan, is het een risico wat je zeker kunt nemen want het is een super leuke traject.
Maar als je, zoals ik, je hart verpand hebt aan een bepaalde doel of discipline zou ik het niet meer zomaar doen.
Ik kocht een 2,5 jarige die het klusje wat ik voor ogen had fysiek perfect aankon. Maar, naar later bleek, mentaal niet bepaald passend was. Ik hou echt van dat paard, maar ik maak ons beider leven er niet echt makkelijker op :+
Eigenlijk was het voor hem dan beter om hem lekker helemaal in zijn kracht te zetten en hem te laten doen waar hij goed in is. Maar dat zou dan betekenen dat ik mijn passie los moet laten. En begrijp me niet verkeerd: dat kán ook leuk zijn.
We hebben nu een aardige tussenweg gevonden. Dus het kán wel.

Maar nu ik daarnaast een paard heb die wél 100% bij mij en mijn passie past zie ik ook hoe GAAF dat is. En zeg ik met mind sight: doe jezelf én je paard en plezier en ga voor die match. Want daar wordt je allebei blijer van. Daar kan geen 'band vanaf veulen' tegenop.

Ik heb er 2 die ik vanaf (zelf) zadelmak maken heb: super gaaf
Maar degene die ik vanaf 6 jaar oud heb, en dus dat hele voortraject mee gemist heb, is echt mijn paard der paarden. _/-\o_ Dat die vervolgens (in één klap, want opfokken is ook niet goedkoop) duurder was, is nu totaal irrelevant. Ik denk zelfs dat ze 'goedkoper' is, omdat er niet allerlei omwegen aan zitten.

En voor het referentie kader: ik ben absoluut niet ambitieus wat betreft niveau. Ik heb geduld en kan enorm genieten van elk minuscuul stapje. Zijsporen zijn ook heel leuk om te verkennen. De reis is echt belangrijker dan de bestemming. Het is niet dat ik teleurgesteld ben als er geen prijzen zijn of als ik een bepaald niveau niet haal. Maar er is wel een bepaalde discipline waar ik echt mega blij van wordt. Dus als je jezelf daar in herkend; zou ik er nog even over nadenken.

En die 'jaren vanaf veulen band' valt in de loop der jaren ook gewoon weg hoor. Ik mis echt niks daarvan aan de paarden die ik nu 26 en 10 jaar heb.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:01

Mijn paarden zijn allemaal eigen fokproducten en persoonlijk vind ik het heel fijn dat ik ze allemaal van 0 af aan ken. Je krijgt er inderdaad een hele grote band mee (helemaal als ze aan huis staan). Ik heb wel altijd mijn doelen afgestemd op mijn paarden en niet andersom. Éen keer een paard gehad waar ik echt niet mee matchte onder het zadel uiteindelijk en die is naar een passend huisje verkocht maar over het algemeen bevalt mij dit super. In principe kunnen we ze ook allemaal heel makkelijk zelf zadelmak maken omdat ze een goede voorbereiding hebben gehad, al veel kennen en het vertrouwen is er echt aan beide kanten.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:20

Tja, paarden zijn hoe dan ook een slechte investering, ook een 3 jarige die je helemaal goedgekeurd hebt via rontgen/klinisch etc kan een dag/jaar later dood in de weide liggen of een ongeluk krijgen.

Het is maar net wat je wilt, waar je in wilt investeren.

Ik vind de hele reis van veulen naar zadelmak, naar de sport in onvergetelijk, elke keer weer. De hele reis, het opbouwen van de band, ze te zien ontwikkelen, ja ik zou daar 100x weer voor kiezen in plaats van een al 'klaar' of 3 jarig paard weer kopen. Verder qua het zadelmak maken zijn ze hier over het algemeen zo ruitermak, mede omdat het vertrouwen en de basis er al in zit.

We fokken zelf wat we aanhouden voor de toekomst , in het verleden ook wel op latere leeftijd een paard binnengekomen, maar uiteindelijk daar over het geheel meer 'pech' mee gehad dan de eigen fokproducten.

Veel mensen die bij ons komen voor het kijken naar een veulen zitten met hetzelfde dilemma, ik zeg altijd : Denk er goed over na en volg je gevoel.

Verder ga ik mee met Muronia, pas de doelen aan aan je paard. Hier een keer bedacht een merrie voor de wagen te beleren want ja, ik was overgestapt naar het mennen, maar die merrie deed ik er echt geen plezier mee dus helaas. Daar geniet de bijrijdster nu mee in de dressuursport.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:04

Cioccolato schreef:
Als je een veulen koopt, kom je met de kosten ook wel aan t bedrag van n volwassen paard. Die je kan keuren. Onder het zadel kan proberen etc. Je koopt dus meer een risico met een veulen. Kan heel goed gaan of niet.

Ik vind vanaf veulen af aan geweldig. Maar ook dat kost veel geld.

Dat zeker. Het is niet goedkoper.

Al heb je misschien dan wel de mogelijkheden, een kwalitatief goed jong paard te kopen, die je niet meer had kunnen betalen als 3 jarige

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:09

Getup schreef:
Al heb je misschien dan wel de mogelijkheden, een kwalitatief goed jong paard te kopen, die je niet meer had kunnen betalen als 3 jarige

Dat kan. Al kosten veulens die dat beetje meer kwaliteit al laten zien meestal ook een beetje meer. Er zijn veulens die op veilingen voor 20K of meer van de hand gaan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:24

Ja logisch. Maar datzelfde veulen zou ik als 3 jarige dan niet meer kunnen betalen.

Al heb je natuurlijk altijd het risico dat er iets mee gebeurt voordat je er op kunt gaan zitten of deze onder t zadel niet aan de verwachtingen voldoet

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:29

Babootje schreef:
fokfanaat schreef:
Ik heb nu 6 gekocht of aangehouden en maar 2 zijn helemaal gezond groot geworden. Het is wel echt een risico.

Dit is wat veel niet beseffen. Van het opfokadres waar wij met ons veulen stonden begreep ik dat 25% van de veulens het 3e jaar niet haalt. En dat zou dan maar net jouw veulen zijn. Veel gebreken zie je niet klinisch als ze zo jong zijn, dus ja ik keur wel. Ook mijn zelf gefokte veulens als ik ze aanhoud.
Ik heb geen eigen plek en voor mij is de opfok dan ook duur; dan wil je wel weten of je dat niet voor niets doet.

Ik vind dat percentage echt schrikbarend :?

Zijn dat dieren die verongelukken of overlijden aan koliek? Dieren met mankementen waardoor ze niet meer kunnen functioneren? Of zit hier ook een groot aandeel verzekerde paarden bij die worden afgekeurd voor de 'sport'?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:31

Bijzonder dat bij velen plezier betaald moet worden bij een latere verkoop op 3 jarige leeftijd. Alsof je bij een jonger paard alleen lasten heb en geen lusten.

Die 2000 dat een veulen per jaar kost wordt echt niet 6000 euro meer in waarde op 3 jarige leeftijd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:40

pol013 schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik heb het 2x gedaan, en ik vind het een hele mooie ervaring om mijn paard op te zien groeien. Voor mij is het echter de reis/het trainen dat telt en ik heb niet een bepaalde ambitie. Als je specifiek een bepaald doel hebt, kan je denk ik beter een paard kopen dat daar al bewezen bij past. Het is namelijk inderdaad niet te voorspellen hoe je paard uiteindelijk opgroeit, of hij fysiek zal kunnen wat jij ermee wil, etc.

Hier sluit ik me 100% bij aan.

Als je er heel open in kunt staan, is het een risico wat je zeker kunt nemen want het is een super leuke traject.
Maar als je, zoals ik, je hart verpand hebt aan een bepaalde doel of discipline zou ik het niet meer zomaar doen.

In dit rijtje sluit ik me ook aan. Als je echt bepaalde wensen, dromen, doelen hebt met een paard, dan zou ik eerder voor een paard gaan met meer zekerheid dat die wensen, dromen, doelen effectief vervuld kunnen worden.

Een veulen kan helemaal anders uitdraaien qua gezondheid in de eerste plaats maar zeker ook qua talent. Stel dat het paard daar als drie-vier-vijfjarige niet aan kan voldoen en je moet verkopen, moet je even voor jezelf op voorhand bepalen of je dat enorm zonde van de tijd zou vinden of dat je het als een fijn en leerrijk traject zou ervaren.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:44

Floortje_NL schreef:
fokfanaat schreef:

Dit is wat veel niet beseffen. Van het opfokadres waar wij met ons veulen stonden begreep ik dat 25% van de veulens het 3e jaar niet haalt. En dat zou dan maar net jouw veulen zijn. Veel gebreken zie je niet klinisch als ze zo jong zijn, dus ja ik keur wel. Ook mijn zelf gefokte veulens als ik ze aanhoud.
Ik heb geen eigen plek en voor mij is de opfok dan ook duur; dan wil je wel weten of je dat niet voor niets doet.

Zijn dat dieren die verongelukken of overlijden aan koliek? Dieren met mankementen waardoor ze niet meer kunnen functioneren? Of zit hier ook een groot aandeel verzekerde paarden bij die worden afgekeurd voor de 'sport'?

Ik heb toen ik mijn veulen kocht rekening gehouden met dat 1 op de 5 het niet redt tot het inrijden. Weet niet meer precies hoe ik aan die ‘regel’ ben gekomen, maar denk dat het een aardige inschatting geeft van de risico’s als ik zo om me heen kijk. Ze zijn van 0-3 nou eenmaal jong, actief, wild en soms een beetje dommig. Ze hangen regelmatig in het draad, in de sloot of met hun tandjes in oneetbare zaken := En ze zijn ook nog in de groei en hun weerstand aan het opbouwen, wat ze soms wat kwetsbaarder maakt. Zeker in een grote opfok loop je imo wat meer risico, daar komen ze niet dagelijks in de hand en kan een wond (bijv onder de buik of in de mond) snel gemist worden, en zich binnen no-time ontwikkelen tot een infectie bijvoorbeeld.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:48

Ik heb momenteel beide opties in de wei lopen. Een zelfgefokte en een aangekocht veulen, inmiddels jaarlingen. Ik heb het geluk dat ik ze aan huis kan houden, in een gemengd gezelschap. De kosten vallen dan mee, waardoor het goed te doen is. Als ze volwassen zijn, is het huidige plan beiden te gaan rijden (door mij en mijn nu 12jarige dochter) maar als het anders loopt, dan is dat zo. Ik vind het zien opgroeien erg leuk, het opvoeden ook. We gaan het zien.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:29

Ik denk inderdaad dat het afhankelijk is van je doel.

Wil je een toekomstig toppaard dat op deze manier betaalbaar is? Of wil je een veulen kopen om het hele traject mee te maken? Ik denk dat de eerste optie erg risicovol is, hoe groot is de kans dat het veulen tot je droompaard uit zal groeien? Als je echt specifieke eisen hebt en hem ergens anders in de opfok wilt zetten als investering in de toekomst lijkt het me moeilijk om precies het juiste veulen te vinden.

Maar als je doel is om een paard vanaf veulen af aan helemaal zelf te begeleiden omdat je dit gewoon leuk vindt dan is het risico veel minder. Je kunt dan genieten van het veulen, de jaarling en de rest zie je wel. Mocht het dan toch uiteindelijk niet zijn wat je zoekt dan kun je altijd nog besluiten om hem ingereden te verkopen. Maar dan heb je wel genoten van de reis er naartoe en is het geen verloren tijd of geld.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:47

Ik heb mijne met 1,5 jaar gekocht. Inmiddels is hij 5 en zou het niet anders gewild hebben. Maar er zitten zoals al veel benoemd risico’s aan. Of ze ‘heel’ blijven en of het paard uitgroeit tot wat je ervan verwacht.

Ik heb hem niet naar een opfok adres gedaan maar kon hem bij mijn ouders thuis met vriendjes en 24/7 buiten laten opgroeien. Zo had ik veel zicht op hem en zijn groei, zowel mentaal als lichamelijk en een groot voordeel vond ik dat ik hem goed kon voeren. Andere paarden die ik met 3 uit de opfok kocht hadden soms toch flink tekort gehad als ze niet de hogere in rang waren.

Bij aankoop zat er een gezondheidsverklaring bij. Met 3,5 heb ik hem volledig laten keuren incl hals en rug voor ik hem zadelmak ging maken. Blijft toch een spannend moment of ze aan de binnenkant ook goed zijn.

Het is een afweging die voor iedereen persoonlijk is van de situatie. Maar ik zou het zo weer doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:05

Het valt eigenlijk niet te zeggen. Heb een 26jr die bij ons geboren is, maar ook paarden gekocht van jaarling tot 20jr zo ongeveer. De band die je krijgt en klik met rijden is niet in te schatten van tevoren.

Wij hebben nu een 3jr die thuis geboren is. We hadden de moeder, maar ook haar broer en hun moeder. Ben gek met die familie en wilde nog graag eentje uit die lijn. Hij voldoet aan alles wat we ons konden wensen. Of ik hem zou kopen, zou ik niet weten. Ben nu gewoon ook heel erg blind van liefde, maar ook anderen vinden hem heel erg goed gelukt.

Een andere reden was dat ik te vaak vind dat er toch dingen mis gaan bij fokken, opvoeding en opfokken. Het was voor mij belangrijk alle keuzes zelf te maken. Wij zijn ook niet perfect, maar dan maak je de fouten iig zelf.
Zijn oma overleed met 3 weken. Na nog eens 3 weken hebben we een shet merrie met haar 3wkn oude veulen gekocht. Ze spelen veel samen, maar ook heel veel met de oudere ruin die echt een super opvoeder is. Maar de merries kunnen tegen elkaars kinderen ook wel streng zijn. Heb er echt hele fijne paarden door en ook met werkjes gaat alles heel fijn en makkelijk.

Als ik een veulen zou kopen zou ik naar het veulen kijken, maar ook echt naar de omstandigheden. Er is veel in te halen en goed te trainen, maar ik vind een goede start toch echt wel belangrijk, ook qua voeding, vrije beweging en in een kudde opgroeien.

Alle nadelen worden wel genoemd, maar als je een veulen koopt kan je wel in de hand hebben hoe je veulen opgroeit. Natuurlijk kan je een 3jr laten keuren, maar er kunnen altijd verborgen dingen zijn door toch wat mindere voeding, te weinig beweging etc etc.
Als je dat zelf kan bepalen vind ik dat wel een voordeel. Mits je natuurlijk dan de juiste keuzes maakt.

Opfok is altijd een risico, maar een jong paard op stal zetten heeft minstens zoveel risico's. En waar heb je de kans op een fijner paard en langer een gezond paard als hij goed door de start komt?

Ik vind het bij mensen met enkel fokmerries soms wel wat lastiger. Dan koop je op papier, uiterlijk en evt prestaties. Ik ken mijn merrie bijv en dan weet je een beetje wat je kan verwachten. Ken overigens de vader ook.
Dat mis ik wel bij de fokkerij dat je toch ook altijd wat moet gokken op beeld, papier en prestaties, maar de ouder paarden niet echt kent. Voor veel mensen is dat niet belangrijk, maar ik vind het wel fijn, dus dat moet je bij jezelf goed bedenken.

Er zijn ook wel mensen die samen een paard fokken of de koper al betrekken vanaf dekking of geboorte.

Maar de band is echt niet te voorspellen. Ik heb nu 5 paarden en 1 vol broertje of zusje op komst. Ik hou zeker van allemaal evenveel. Maar het is echt per paard heel anders. Ik zou er geen 1 kunnen missen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:08

Persoonlijk vind ik een grote opfok niks, ik vind het zo onpersoonlijk en je hebt geen kans om een beetje een band op te bouwen.
Mijn kleindochter haar jaarling staat daar nu, prachtig allemaal en hij ziet er heel goed uit maar je kan alleen maar kijken en een aai geven.
Mijn jongste had haar veulen bij een kleinschaliger opfok staan, je had daar veel meer persoonlijk contact maar jammer genoeg is zij daarmee gestopt ennn ik heb er natuurlijk niets over te zeggen :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:19

Floortje_NL schreef:
Babootje schreef:

Even een greep uit wat ik gezien heb.

Veulen die te snel groeide en daardoor peesproblemen kreeg ondanks correctie ijzertjes en als volwassen paard bij belasting daardoor kreupel ging lopen. (fokmerrie geworden)
Atactisch, rug gebroken in opfok en vergroeiing (allebei ingeslapen), tongbeen gebroken door trap ander paard. (is goed gekomen) Pezen door, door een draad ongeluk op de wei. Wat twee jaar revalidatie kostte en paard ook nooit meer helemaal volledig belastbaar. (fokmerrie geworden)
Daarnaast zijn er nog paarden die te klein blijven en paarden die röntgenologisch niet goed zijn op 3 jarige leeftijd. Waarbij er een boel in de handel beland.

Droes is ook een risico bij jonge paarden. Halen ze ook niet allemaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:26

Daar komt ook dat lage getal vandaan dat al jaren en jaren rondgaat van sportaarden worden maar 8.

Dat bleek een getal te zijn wat is opgevraagd bij verzekeringen.
En ja sportpaarden worden vaker verzekerd, ook al in de opfok. En ja helaas gaat het daar te vaak niet goed.
Dat trekt de leeftijd hard omlaag.
En in die tijd moesten ze er met 16 ook weer uit, dus die 26 werden, werden niet meegeteld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:32

Maar voor een veulen maakt het niet echt uit wat het moet worden. Als je naar cijfers gaat kijken hoeveel veulens volwassen worden, zou je veel meer factoren moeten kunnen meerekenen.

Ten eerste moet je dan alle veulens tellen en niet alleen zgn sportpaarden
Dan zou je eigenlijk zeker moeten weten dat ze allemaal gezond starten.
Waren ze niet te jong afgespeend?
Krijgen ze allemaal voldoende goede voeding?
Krijgen ze voldoende vrije beweging?
Is de plek veilig?
Is er genoeg ruimte voor het aantal paarden?

Mijn 26jr was heel voorzichtig, maar het spel is wel steeds harder geworden. Nu gaat dat bij ons goed, maar heb je meerdere, volwassen opvoeders en relatief weinig ruimte of eten ( kort gras/ weinig hooi) wordt de kans op schade door spel en opvoeden wel groter.

Een een paard kan een goede klap hebben zonder schade en net die ene verkeerde klap op de verkeerde plek en dan is het over.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:38

Ik vond het een prachtige reis, maar als je een doel najaagt zou ik geen veulen aanschaffen. Mijn veulen kwam hier met 5 maanden oud en wordt volgende maand 20 :D

Een reguliere opfok vind ik tien keer niks. Enkel jonkies bij elkaar, ik denk altijd maar zo dat alleen kleuters elkaar niks leren. Ik heb hem tussen twee volwassen merries en twee andere veulens op laten groeien.

Ik ken hem van haver tot gort, heb hem bijna alles geleerd en heb er nooit een kind aan. Ontzettend prettig om een dier zijn complete geschiedenis te kennen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:28

Ik schrik ook van 25% die de 3 jaar niet haalt... Okee, wij hebben enkele veulens verloren maar nooit iets wat ouder was dan een maand *klopt af*.

Wij hadden jaarlijks tussen de 6 en 10 veulens, stuk voor stuk schatjes natuurlijk :o. Allemaal kregen ze dezelfde opvoeding, nooit hebben we bange of angstige paarden gehad of met gevaarlijk gedrag, maar toch zag je dat ze allemaal hun eigen karakter ontwikkelden. Als een jaargang 3 was, vond ik er nog maar iets van 1 of 2 écht leuk terwijl ik met allen een hele goede band had. Ik persoonlijk zou dus geen veulen kopen, óf ik moet enorm enorm verliefd zijn én een goede plek hebben etc en de "ruimte" hebben voor een gok. Verder hou ik het wel bij paarden die net onder het zadel zijn zodat ik weet wat ik koop :j