pasgeboren shetlandveulen gestolen uit weiland bij Amsterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:47

Storm schreef:
Ik had de oproep gezien op Facebook. Daar stond gisteren bij dat het uitgesloten was dat het veulen in de sloot was gekomen.

moet je voor de gein even zoeken op die locatie. Ik zou daar mijn kind zonder zwemdiploma nog niet los laten lopen (en ik heb geen kinderen en ik heb ook niks met kinderen :+ ). Overigens ziet het er verder netjes uit hoor, dus daar zal het niet aan liggen, was dus ook geen veroordeling richting eigenaren!

Water genoeg in de buurt in elk geval.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: pasgeboren shetlandveulen gestolen uit weiland bij Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:53

Ze hebben geen sloten gecontroleerd want ze weten zeker dat het veulen er niet uit kan.
Lijkt me stug dat dit de eerste is die er ooit uitkomt.

Nu ben ik geen shetten eigenaar, met reden, maar wat ik zo vaak op bokt lees. :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:55

DuoPenotti schreef:
Ze hebben geen sloten gecontroleerd want ze weten zeker dat het veulen er niet uit kan.
Lijkt me stug dat dit de eerste is die er ooit uitkomt.

Nu ben ik geen shetten eigenaar, met reden, maar wat ik zo vaak op bokt lees. :+

Ik verbaas mij er al jaren over. Niet alleen met shet veulens, ook met de rijpaardveulens. Omheining niet op orde, geen stroom erop en dan raar vinden dat dat veulen 1 dag uod tussen de draden kruipt. Of het zielig vinden dat ze stroom aan de neus krijgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:04

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:07

Ja zo een kleintje rolt zo onder die omheining door een slootje in.
Treurig zat.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:57

Zal niet de eerste zijn die in de sloot land. En later gevonden word.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:11

Ook ik geloof eerder in sloot dan in gestolen…

Eerste dagen kunnen die makkelijk ongezien op de bodem blijven en dus onopgemerkt, en pas na dagen komen bovendrijven.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:24

Rocamor schreef:
Storm schreef:
Ik had de oproep gezien op Facebook. Daar stond gisteren bij dat het uitgesloten was dat het veulen in de sloot was gekomen.

moet je voor de gein even zoeken op die locatie. Ik zou daar mijn kind zonder zwemdiploma nog niet los laten lopen (en ik heb geen kinderen en ik heb ook niks met kinderen :+ ). Overigens ziet het er verder netjes uit hoor, dus daar zal het niet aan liggen, was dus ook geen veroordeling richting eigenaren!

Water genoeg in de buurt in elk geval.

Ik heb gekeken, en het hek zit vol openingen waar een veulentje doorheen zou passen. Ik ben ook bang dat het beestje in 1 van de sloten ligt, er is veel begroeiing, hier wordt het diertje niet zomaar gevonden vrees ik.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:25

Is dan wel schapengaas, maar denk eronderdoor kan zeker wel als er ergens een wat grotere opening is. Tussen die houten planken door kan natuurlijk ook nog als daar geen gaas tussen zit.

Maar zou de merrie dan niet bi de plaats van gebeuren onrustig staan lopen/hinniken?

Spoiler:
Er mag ook wel eens een smid bij komen, het dier steunt op de hiel en de teen is te lang in het filmpje.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:40

Ik wil het gestolen verhaal ook nog wel geloven. Sloot kan ook.
Hoop dat er duidelijkheid komt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:48

Ik zie nu op fb een reactie dat er enkele maanden terug in een school paar kilometer verderop ook een dierenpark vernield is en dieren gedood zijn. (Tuinen van West)
Hoe ziek kan je zijn...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:39

De geloof kleindochter van de eigenaar zei dat ze beide op stal stonden toen haar opa wegging. En toen hij 2 uur later terugkwam stond alleen de merrie er nog.
Hij kon ze niet in de wei laten want het veulen was bang voor de andere pony.

Echt vreselijk triest verhaal dit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:43

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:59

Ik vermoed toch ook dat het in het water is geraakt. Je leest het wel vaker en dat het dier dan pas na dagen gevonden wordt. Volgens mij was het in het filmpje dat ik op NHNieuws zag, dat gezegd werd dat de sloten al nagekeken waren, dus dat dat niet kon, maar ik zou die slootkanten en dan ook tot een stuk verderop dagelijks nalopen. Zeker ook nog met al dat riet kan een veulentje zomaar heel lang onzichtbaar blijven.
In dat bericht kwam naar voren dat de oudere eigenaar om 10 uur 's ochtends weg was gegaan en om 12 uur weer terug en dat het in dei tijd zoek is geraakt.
En ja, omgeving Amsterdam is niet altijd een fijne plek voor dieren, dus het zou inderdaad ook nog meegenomen kunnen zijn.
Dit is een bericht van gisteren, dat schijnt op een binnenplaats van een school gebeurd te zijn, vossen lijken het me dan ook niet... https://www.nhnieuws.nl/nieuws/347960/a ... gse-school . Ook een heel heftig bericht vind ik.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:03

DuoPenotti schreef:
Maar omstanders hadden de pony's op 10:45 tijd nog gezien dus daarom weten ze in welke uren de pony gestolen is.

Dat klopt dan toch ook niet

https://www.politie.nl/nieuws/2025/apri ... iland.html

Ik vind het ook een erg onduidelijk verhaal, het is mij nog steeds niet duidelijk of hij nou in de wei of in een afgesloten stal stond. De politie heeft het over een wei, maar in de reacties wordt veel gereageerd dat hij in een afgesloten stal stond.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:07

Er was een inloop stal als ik het zo zag, met een verharde uitloop. Die was omheind met planken en het onderste deel was ook nog afgezet met schapengaas. Als ze daar stonden was het lastig voor het veulen om daaruit te komen, maar ik denk niet onmogelijk, veulens kunnen hele rare dingen doen. En verder hebben ze ook op het gras gestaan, dat komt ook en het filmpje naar voren.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/347932/p ... der-moeder .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:15

Maar die stal heeft wel een deur. Dus dicht kan wel.

Maar waarom verspreid de politie dan andere info dan kleindochter?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:00

Meermaals per jaar gaan er zulle berichten rond.
Meiden die gelijk roepen dat een diertje gestolen is. 99 van de 100 keer ligt het ergens in de sloot...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:11

Zo is er ook al lang een vos veulen met veel wit vermist. Volgens mij van vorig jaar. Die is nog niet terecht

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:02

Keer oudere drachtige fokmerrie die was paar weilanden door gerend en lag verderop in de sloot bleek paar dagen later.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:34

Ik dacht ook gelijk aan een sloot.
Zelf wel eens een kalf kwijt geraakt en die vond ik ook pas na een paar dagen terug in de sloot

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:19

Men kan ook te goedgelovig zijn en denken dat het veulentje in de sloot ligt. Ik ben eerder wantrouwig naar bepaalde mensen en zelfs kinderen toe. In de vakantieperiode wordt hier bij ons ook meer vandalisme verricht, zoals in het schooltje uit Nederland en ik vind dat dit van kwaad naar erger gaat.
Ik geloof niet dat een pasgeboren veulentje die eventjes alleen werd gelaten zomaar van haar moeder zou weg trekken. Het veulen en de moeder blijven dicht bij elkaar.
Wel jammer van het gegeven. Ze is een heel mooi veulentje en ik geloof best dat dit enorm pijn doet bij de eigenaars, in het bijzonder de Opa, dat het veulentje gestolen werd.
Ik hoop zelf dat de dader, doordat hij misschien op de voet gevolgd wordt, het veulentje niet naar een sloot brengt.
Maar ik heb geen vertrouwen in bepaalde mensen en zeker als dit in verstedelijkt gebied gebeurt.
Hopelijk doet de politie hun werk en wordt het veulentje in goede gezondheid terug gevonden waarbij de moeder haar jong nog terug herkent.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:29

Een klein, pasgeboren veulen trekt niet automatisch naar mams, mams houdt die kleine bij haar, dus als de kleine door de draad sukkelt, is die verloren.

Hier meegemaakt, ik reed op de straat langs onze weides, veulen paar uur oud, zie hem 100 m verder door de draad sukkelen, er zit stroom op, dus mams kan er niet achterna en helemaal over de zeik, veulen strompelde verder weg en mams stond daar gewoo over en weer aan de draad te roepen.
Tegen dat ik de elektriciteit gaan afleggen was en er bij was, was de kleine nog een weide verder door de volgende draad gevallen en in de gracht gerold(die droog was gelukkig), dus al enkele 100m van mams verwijderd die helemaal gek kwam en stond te roepen.

Kleine uit de gracht geholpen en herenigd met mams.

Kleine, pasgeboren veulen moeten zich nog vinden en als die kn de eerste uren van hun mams gescheiden worden, zijn ze hopeloos verloren….

Dus neen, de kans dat hij, eens door de draad, gewoon verder sukkelt is vele malen groter dan dat deze gestolen is, want een veulen meenemen is echt niet evident, stapt niet mee, en dragen is mss te doen door even, maar die ga je echt geen 100den meters meedragen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:55

BRINTEMEID schreef:
Men kan ook te goedgelovig zijn en denken dat het veulentje in de sloot ligt. Ik ben eerder wantrouwig naar bepaalde mensen en zelfs kinderen toe. In de vakantieperiode wordt hier bij ons ook meer vandalisme verricht, zoals in het schooltje uit Nederland en ik vind dat dit van kwaad naar erger gaat.
Ik geloof niet dat een pasgeboren veulentje die eventjes alleen werd gelaten zomaar van haar moeder zou weg trekken. Het veulen en de moeder blijven dicht bij elkaar.
Wel jammer van het gegeven. Ze is een heel mooi veulentje en ik geloof best dat dit enorm pijn doet bij de eigenaars, in het bijzonder de Opa, dat het veulentje gestolen werd.
Ik hoop zelf dat de dader, doordat hij misschien op de voet gevolgd wordt, het veulentje niet naar een sloot brengt.
Maar ik heb geen vertrouwen in bepaalde mensen en zeker als dit in verstedelijkt gebied gebeurt.
Hopelijk doet de politie hun werk en wordt het veulentje in goede gezondheid terug gevonden waarbij de moeder haar jong nog terug herkent.

Maar waarom zou je dan alleen een veulen jatten en moeder achter laten?

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:20

Omdat je een shetlandveulen makkelijk oppakt en zelfs in je auto mee kan nemen, een volwassen merrie gaat wat moeilijker :)*