Uitspraken en acties en dromen uit de Penny-tijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Uitspraken en acties en dromen uit de Penny-tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:51

Ik maakte een werkstuk in de brugklas over paarden. Hierin had ik een ABC-tje verwerkt met onder andere Bonfire. :')

Verder was ik 13 toen ik samen met mn zus onze haflinger kregen. Daar heb ik ook wilde avonturen in mijn hoofd en in het echt mee beleefd.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:54

_AB_ schreef:
Ik deed alsof onze hond een paard was. Liet m hindernissen springen en dressuur proefjes lopen :')

Dat deed ik met de katten en de konijnen. :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:56

Ik wilde graag hoefijzers onder mijn pony dat klonk altijd zo tof. Jaloers was ik op iedereen met een paard/pony op ijzers. :')

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:16

Oeffff, mijn "verzorgpaard" was een hobbelpaard met een echt zadel en met haar. En later had ik een stokpaard aan de leuning vd zoldertrap gebonden en het zadel op het rechte deel vd leuning. Zo gallopeerde ik over heel wat stranden enz. So far voor een stadskind met een kleine tuin.
En idd op de fiets lichtrijden verlichte zit over de verkeersdrempels enz.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:52

Bij mijn eerste paard van die pijpkousen. Van die witte plastic dingen met rood gekleurde klembandjes. Waarom geen idee maar hoorde bij de basisuitrusting vond men. En een lekker dik bit; hoe dikker hoe zachter voor de mond :+ . En een hele lange dressuurzweep zodat je met dat flubbertje op het eind op z’n kont kon kriebelen. Dan ging ‘ie net even beter ondertreden. Jaja. :+
In die tijd werden de paarden niet buiten gezet. Stonden altijd binnen, op dat halfuurtje rijden na. Peerd kreeg eens per week ‘vrij’ en kwam dan helemaal niet uit de box. Boxrust noemden we dat en we vonden dat heel paardvriendelijk }:0 .

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 00:16

Met mijn zus speelde ik altijd paardje. Dan maakten we een parcours in de tuin van tuinstoelen, waterbakken en van alles. Ik een waslijn in mijn mond en onder mijn armen. Zij er achteraan met de "teugels" in haar hand en springen maar!

En van lego maakt ik ook altijd paarden en een hele manege. Waren wel een beetje hoekig (was ouderwetse lego, 50 jaar geleden...).

Terwijl we toen al pony reden deden we dit soort spelletjes nog.

Je had toen ook hele leuke tv-series met pony's en paarden. Polly over een pony die zelf op avontuur ging en van alles meemaakte, en Follyfoot, Engels over een rusthuis voor paarden. En daarna natuurlijk Black Beauty.

En toen ik nog jonger was, echt een kleuter kon ik niet genoeg krijgen van een rondje op de kermis op een echte pony. Dat bestond toen nog. In bed droomde ik dan van die pony en dat ik er mee door de bergen naar Zwitserland reed (want daar gingen we toen op vakantie).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 00:24

Tabbladen schreef:
Toen ik een aantal jaar geleden aan de eettafel de opmerking maakte dat ik altijd een groot zwart paard had gewild en nu een kleine rode pony had zei mijn moeder: "Oh dat heb je van mij. Ik wou altijd een grote zwarte man maar het werd je vader" (vader: rood blond haar, niet al te groot)

_/-\o_ Dit is geweldig! _/-\o_ :') _O-

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 00:25

Tabbladen schreef:
Toen ik een aantal jaar geleden aan de eettafel de opmerking maakte dat ik altijd een groot zwart paard had gewild en nu een kleine rode pony had zei mijn moeder: "Oh dat heb je van mij. Ik wou altijd een grote zwarte man maar het werd je vader" (vader: rood blond haar, niet al te groot)

_O-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 01:38

Ik droomde vroeger van een zwarte hengst (a la black beauty :') ) en daarnaast een bruin springpaard waarmee ik meedeed aan parcoursen, zoektochten, reddingsmissies, en andere evenementen.
Uiteindelijk het een zwarte ruin (met witte sokken) en een bruin paard met springaanleg, echter ben ik mijn lef voor het wilde rijden kwijt -O- durf niks meer.
Heb ze heerlijk aan huis en das echt een meisjesdroom en ik vind het heerlijk.

Had wel gehoopt nog echt meer te rijden maar gezien we geen bak aan huis hebben (hij ligt maar op 8min rijden met trailer) en die zwarte black beauty heel braaf is op zn eigen terrein, maar alles behalve daarbuiten :') is dat even op zn kont geland.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 04:05

Jaa de kermispony's, gouden tijd was dat!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 06:37

Ik leerde alle paarden boeken uit mijn hoofd.. zodat ik iedereen de hele tijd kon vervelend met paarden weetjes.

Mijn oom vaarde naar "arabie" * nog steeds geen idee waarheen. En ik had het het in mijn hoofd dat hij een arabier voor me mee zou nemen. Elke keer als hij terug in de haven was was ik op van de zenuwen.. en de teleurstelling was altijd heel groot.

Op een dag kwam hij met een shet voor me aan zetten. Niet mijn gehoopte arabier.. maar blij dat ik was

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 06:50

In mijn jeugd vond ik paarden helemaal niets. Ik ging met vriendinnen mee naar de paarden met mijn bakfiets vol honden. Konden hun paardrijden en ik de honden vermaken. Ik liep en reed kilometers met de honden van het hslve dorp. Op mijn 4de liep ik met 2 Hollandse herders. Op mijn 8ste kreeg ik een boxer en op mijn 12de liep ik met mijn boxer, de 2 jack russells van mijn overburen en van mijn buren de 2 sint bernards en mastin espanol. Het ging allemaal tegelijk mee. Op mijn 15de was ik wekelijks in het dierenasiel.
Wat jullie aan penny dromen hadden kon ik in werkelijkheid uitvoeren met allerlei honden. Ik had ook diverse hondenknuffels en verzon daarmee op bed alles voor de dag erop haha.

Mijn honden liefde is er nog steeds en alles wat maar enigszins met honden kan gebeurd met honden. Echter sinds 2019 ook paardenvrouw en heel langzaam zijn die ook stevig mijn hart in gekropen. Dan wel de stevige koudbloeden die heerlijk relaxt zijn (op die van mezelf na dan)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:02

Ik droomde ook van een eigen paard vroeger en op mijn fiets ging ik van hellingen af en door het gras om net te doen alsof dat een paard was. Ik reed op een manege en later kreeg ik een leasepony. Daarna mijn eerste eigen paard. Ook daar nog heel wat penny dingen mee uitgehaald die eigenlijk volledig onverantwoord waren. Achteraf heb ik nog weleens medelijden met dat dier. Maar ik was een hele grote penny met dromen van zwarte hengsten met witte manen en ik was ook Bianca fan natuurlijk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:05

Ik wilde vrijheidsdressuur doen en springen... maar ik reed op de manege dus dat kon niet zomaar. Gevolg is dat de hond over allerlei hindernissen sprong in de tuin en op den duur 20+ kunstjes kon :))

En de fietsen waren paarden natuurlijk, met vriendinnetjes samen door de hele buurt 'galopperen' en dan op de stoeterij in de buurt vragen of we mochten helpen. Eerst over het hek geklommen... we waren een jaar of 11 en antwoord was natuurlijk nee :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:10

Goh mijn pennydroom was vroeger jockey worden. :D

Ik was best bevoorrecht omdat mijn ouders twee paarden hadden. (voor het hele gezin) En op vrije dagen maakten we altijd bosritten met elkaar of de hele stal waarbij we dan ook gingen picknicken soms. Met onze scheurfjord ging ik altijd racen over de tankbaan op de hei en die pony won het altijd van de grotere paarden qua snelheid en ik vond dat fantastisch!

Alleen kwam ik er achter dat het moeilijk geld te verdienen was in de rensport in Nederland en dat ik dan mijn hele leven op dieet zou moeten en dat leek me toch niet wat. Toen zeiden mensen dat ik talent had voor dressuur rijden en veranderde de droom in naar de OS gaan als dressuur ruiter. :+ Lekker ambitieus. :D
Overigens was dat dressuur rijden met de Fjord dan een stuk lastiger haha.
Daarom ben ik als 14 jarige al gaan sparen/ werken en kocht ik met een lening op mijn 16e mijn eerste eigen dressuur paard.

De dromen hebben in mijn geval wel geleid tot actie ondernemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:15

Waar ik vroeger op vakantie ging in Schoorl met mijn oma en tante stonden vlakbij de camping ook 2 paarden in een weiland. Ik was er helemaal gek van en ging er elke dag heen, stukje door het bos. Een vriendinnetje is er toen eens op gaan zitten en ik was zo jaloers want ik durfde niet. Superstom natuurlijk maar oké. En op de manege daar ritten gemaakt maar ik viel er steeds bijna af, ik kon nog lang niet goed genoeg rijden. Achteraf hartstikke gevaarlijk.
En ik verzon dat een pony in een weiland van mij was. En we gingen pony’s redden die snot uit hun neus hadden want dat kon droes zijn en dat gingen we melden. Heel trots waren we.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:12

_AB_ schreef:
Ik deed alsof onze hond een paard was. Liet m hindernissen springen en dressuur proefjes lopen :')

Dit deed ik met mijn hamster. Mijn beste vriendin en ik deden dan altijd Jumping Hamsterdam :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:20

Ah gossie, ik wist niet dat hamsters konden springen? :+ :D

Paardje spelen deed ik zelf haha, rende altijd zoveel als kind dat ik met de schoolsport Olympiade het atletiek onderdeel won.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:22

Eske_B schreef:
en dan op de stoeterij in de buurt vragen of we mochten helpen. Eerst over het hek geklommen... we waren een jaar of 11 en antwoord was natuurlijk nee :')

Ik heb echt zo bizar veel werk verricht op de manege. Ze zullen blij met me zijn geweest. Zo veel stallen opgestrooid, paarden gevoerd, binnen en buiten gezet. En dan was het het leukst om Jochem naar zijn stal te brengen. Een hele grote Fries.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:24

Elisa2 schreef:
Ah gossie, ik wist niet dat hamsters konden springen? :+ :D

Paardje spelen deed ik zelf haha, rende altijd zoveel als kind dat ik met de schoolsport Olympiade het atletiek onderdeel won.

Nja we maakten hindernisjes van knex en dan klommen ze er overheen, achter een zonnebloempit aan.

Maar inderdaad wat waren wij sportief met al dat gegaloppeer. In topconditie. En op zich raak je dat ook niet zo snel kwijt als je blijft paardrijden (lees: stallen en weides uitmesten, hooi en stro sjouwen, slepen met trailers en andere apparaten, water enz

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:30

:oo mijn eerste ritjes waren op onze grote tochenburgerbok... :') ik had een dekje en een halstertje, ook al ging sturen met de horens op zich ook wel goed. In het weitje had ik ook hindernisjes gemaakt. Bok (Nelis) deed het best goed en braaf. Hij vond de aandacht wel leuk en ik was de enige die in de wei durfde vanwege de grote horens... hij had dan ook wel de pik op mijn kleine zusje, die werd vaak tegen het hek geduwd door hem }:)
Het heeft niet lang geduurd voor we een echte pony kregen. Moeder vond het denk ik toch zielig voor de bok. Pony en bok hebben jarenlang samen gestaan en waren beste vrienden. (toen was het besef dat een paard een paardachtige als gezelschap nodig had nog niet zo groot).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:32

Zijn daar foto's van Juval _O- ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:33

Klopt, paardenmensen zijn zeer fit totdat ze allerlei rare blessures krijgen door allerlei ongevallen met de paarden. :+

Grappig die hindernissen van knex, zou dat echt niet bedenken dat hamsters kunnen springen haha.

Ik had nog een penny moment toen we met de basisschool naar het Acheon gingen trouwens, ik mocht toen met mijn vriendinnetje helpen de paarden in te spannen en dat vonden we echt geweldig..wij waren daar de hele middag zoet ipv in de rest van het park overal rond te lopen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:34

Elisa2 schreef:
Toen zeiden mensen dat ik talent had voor dressuur rijden en veranderde de droom in naar de OS gaan als dressuur ruiter. :+ Lekker ambitieus. :D
Overigens was dat dressuur rijden met de Fjord dan een stuk lastiger haha.
Daarom ben ik als 14 jarige al gaan sparen/ werken en kocht ik met een lening op mijn 16e mijn eerste eigen dressuur paard.

De dromen hebben in mijn geval wel geleid tot actie ondernemen.

Ja precies als je ambities hebt kom je er wel. Ik weet nog dat ik op Jumping Amsterdam (niet die met hamsters :P ) bij de losrijring langs de kant stond en dan Anky en Isabelle en Marlies enz voorbij zag rijden, pirouettes en series rijden enz, en dan dacht ik, ach met het juiste paard kan ik dat heus ook wel, zo vreselijk moeilijk kan het niet zijn. Mn vriendinnen verklaarden me voor gek, maar ik heb dit altijd volgehouden.
Vanaf 14 jaar keihard gewerkt en altijd elke cent omgedraaid. Ik was super gierig, er mocht niks uitgegeven worden want ik ging een paard kopen.

Maargoed, zo gek ver zat ik er niet eens naast.
Toen ik 18 was kocht ik een auto en een trailer, ging ik op wedstrijd met bijrijdpaarden. Oa die fjord, die deed het ook prima want een paard is een paard. En toen ik die allemaal naar de Z/ZZ had gereden kocht ik zelf een paard. En inderdaad, zo moeilijk was het nou ook weer niet. Toch tot de zware tour gekomen. Mn vriendinnen van toen gaven wel toe dat ik het al gezegd had 8-) Ben die mentaliteit van toen eigenlijk nooit kwijtgeraakt. Alles kan behalve omhoog vallen is het motto nog steeds. Een goede basis die je dan toch overhoudt aan je paardenhobby

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:37

prompter schreef:
Zijn daar foto's van Juval _O- ?

gelukkig niet.