Welk ras voor welke ruiter ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 13:01

MyWishMax schreef:
shaniasofia schreef:
Hey thanks voor je reactie.

Nee ik stap nooit als eerste op, laat ook altijd eerstr de verkopende partij rijden.
mijn ongeval van afgelopen weekend, heb ik dit ook gedaan.

Vervolgens werdd mij later verteld dat ze t paard pas een maand hadden.
Wat kan je dan in godsnaam vertellen over het karakter..
Maarja dat vertellen ze natuurlijk er niet eerlijk bij, jammer is dat.

En dit was zo een paard '' met alle knoppen, en werd verkocht als leerpaard''
Dus ja ..... kortom drama, door zulke ervaringn word je idd onzeker.

Ik zeg juist ook dat je iemand mee moet nemen die er na de verkoper nog op gaat, voordat jij erop gaat. Dat is voor jouw veiligheid en onzekerheid beter, dan hoef je echt alleen op paarden te stappen die jouw ruiter oké vindt voor je. Dan hoef jij alleen te vertrouwen op iemand die jij vertrouwt en niet op de verkoper. Want ja, er liegen veel mensen, maar soms kunnen paarden je ook verrassen. Dit geval geloof ik het niet, want ze kennen het paard niet en paard heeft daar nog niet ware aard laten zien in een maand.

En dus aan de telefoon altijd vragen hoe lang ze een paard al hebben, wat de schrikreactie is (niks is gewoon niet waar, elk paard schrikt wel een keer ergens van)

Maar op deze manier, dus eerst verkoper, dan jouw ruiter en dan pas jij, hebben wij voor mijn 65 jarige moeder nog een nieuw paard gekocht en een zoektocht van aantal paarden gehad. We zijn er bij die laatste zoektocht misschien bij 10 geweest en zij heeft er op 2 of 3 gereden maar. 1 ben ik niet eens opgestapt, terwijl die wel braaf zou zijn volgens verkoper, maar ik vertrouwde het al niet bij verkoper met opstappen en rijden. Zonder deze manier had mijn moeder geen paard meer gekocht, want die stapt niet meer op vreemde paarden. Was ze nooit een fan van, maar op haar leeftijd en na een keer rug gebroken te hebben helemaal niet meer

Ja is zeker handig, maar moet je ook iemand vinden die zich daarvoor wilt opofferen natuurlijk, heb jij een bekende die dat graag voor je doet? Want zoals ik het begrijp ben jij diegene die dit doet. super fijn voor jou mama natuurlijk !

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:01

Wat bedoel je met "Ik ben wat langer?"
Want ik ben bijna 1,80 en heb een tinker van 1,60.
Dus ik zou tinkers niet afschrijven, maar gewoon kijken naar een groter formaat.

Toen wij een paard zochten keken we niet naar ras en/of kleur. Geslacht mocht merrie of ruin zijn.
Het paard moest groot genoeg zijn zodat mijn man en ik er beiden op konden.
En het moest "braaf" zijn.
Mijn man is overigens 1,96. Die heeft ook op April gereden. Ziet er alleen iets minder mooi uit.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 13:03

DuoPenotti schreef:
Beterschap!

Ik heb hier een tinker staan die feller is dan menig KWPN-er die ik gereden heb.
Pas was de zadelpasser hier en kreeg ook de opmerking dat; is geen luie. Wat toch te vaak gedacht word.

Ik heb kwpn-ers zadelmak gemaakt die denk ik al zadelmak geboren waren :P
Die ik zo een parcours mee in nam, zou over een smalle landweg met verkeer zonder problemen.

Dus ja, zeg het maar.
Natuurlijk zijn de koudbloedrassen vaker rustiger dan de dressuurgefokte paarden.
En staan de Groningers ook bekend om een braver en cooler gedrag.

Maar het blijft per paard verschillend.
En het is gewoon ruk als ze zeggen dat het paard braaf is en dat niet is.

Je hebt ook gelijk, tis altijd zoeken naar een spelt in de hooiberg, daarom vind k t fijn meerdere ervaringen te horen

Ook al heb ik ook wel eens meegemaakt dat een paard braaf was bij mij en bij een ander dingen deed die ik hem nog nooit heb zien doen of zelfs maar proberen.
Dus ook dat kan nog.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:09

Ik denk dat in dit geval het probleem ook een stuk bij TS ligt. No offence TS maar ik heb hier bv een doodbraaf jong paard staan, meisje van 12 reed er zo op weg. Een wat meer onzekere ruiter echter lag er nadat ik hem al gereden had langs. Ik zou dit paard zo als braaf paard te koop gezet hebben want als hij schrikt bij mij gaat hij stil staan. Bij haar echter ging hij er vandoor. Dat zou ik nooit zelfs maar bedacht hebben want die reactie heeft hij nog nooit gegeven. Om dus maar te kaderen dat het niet perse bewust liegen geweest moet zijn.

Jij moet niet opzoek naar een bepaalt ras maar naar een paard dat om kan met onzekere ruiters. En ‘onervaren’ is niet hetzelfde. Echt onzekere ruiters. Een PRE of Tinker zou ik dan over het algemeen juist niet aan raden gezien die ook gefokt zijn op zelfstandigheid. Dat kan goed gaan maar het kan ook zijn dat ze met je gaan wandelen zodra ze voelen dat je niet heel zelfzeker bent, heb weinig ervaring met lysitanos maar PRE’s zijn wel vliegendsvlug in hun reacties waardoor ze onvoorspelbaar kunnen voelen.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 13:13

Ayasha schreef:
Ik denk dat in dit geval het probleem ook een stuk bij TS ligt. No offence TS maar ik heb hier bv een doodbraaf jong paard staan, meisje van 12 reed er zo op weg. Een wat meer onzekere ruiter echter lag er nadat ik hem al gereden had langs. Ik zou dit paard zo als braaf paard te koop gezet hebben want als hij schrikt bij mij gaat hij stil staan. Bij haar echter ging hij er vandoor. Dat zou ik nooit zelfs maar bedacht hebben want die reactie heeft hij nog nooit gegeven.

Jij moet niet opzoek naar een bepaalt ras maar naar een paard dat om kan met onzekere ruiters. En ‘onervaren’ is niet hetzelfde. Echt onzekere ruiters. Een PRE of Tinker zou ik dan over het algemeen juist niet aan raden gezien die ook gefokt zijn op zelfstandigheid. Dat kan goed gaan maar het kan ook zijn dat ze met je gaan wandelen zodra ze voelen dat je niet heel zelfzeker bent, heb weinig ervaring met lysitanos maar PRE’s zijn wel vliegendsvlug in hun reacties waardoor ze onvoorspelbaar kunnen voelen.

Thanks voor je reactie.

Tuurlijk ligt een hoop bij mij, daar ben ik mij ook van bewust, Ik zeg er ook altijd bij dat ik met spanning opstap ! En of het paaard hier eventueel op reageerd of gevoelig voor is..

Echter juist met afgelopen zaterdag, was ik stoer en vol zelf vertrouwen, en stapte op met '' dit word leuk, en zonder spanning..
Dit paard heeft me daardoor weer een schop tegen mn ego gegeven, alle andere paarden was ik zo gespannen, en die deden niks en nu was ik een keer zeker van me zaak en gebeurde dit...... lachwekkend ook hoor, hoe krijg je t voor elkaar.. ellende hahahaha...
Thanks vvoor je advies, welk ras, uit jouw eigen ervaring, zal het meest geschikt zijn voor een onzekere ruuiteR ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:16

Ik heb idd niet zo'n ruiter, ts. Ik ben die ruiter haha. Ik ben niet de dapperste ruiter, maar ook niet onzeker. En ik ben extreem kritisch in mijn vragen in het telefoongesprek vooraf en ook zodra er aanwezig zijn. Geef ook eerlijk toe dat het om een onzekere ruiter gaat. En zeg dus ook rustig dat het niet passend is en we er niet op gaan. Heb even zitten tellen, maar we hebben iets meer paarden gezien de laatste keer en toch wel 3 of 4 waar ik zelf niet eens opgestapt ben. Waarvan 2 of 3 omdat ze dus niet overkwamen als safe en 1 of 2 omdat het al duidelijk was dat het niet was wat we zochten. En dan paar waar ik over twijfelde en binnen 3 rondjes afgestapt ben, omdat het niks was. Dan een aantal waar ik wel gewoon volledige proefrit mee gereden heb, maar alsnog afgeraden om mijn moeder op te laten stappen. Zo is zij dus al sowieso de laatste paar zoektochten, 3 geloof ik, geen enkele keer op paard gestapt waar er iets mis ging. Het was alsnog niet altijd precies wat we zochten, maar wel safe genoeg allemaal dat zij met haar onzekerheid erop kon zonder probleem. Alle paarden hadden we het eigenlijk niet eens nodig dat zij erop ging, als ik dacht dat dit echt hét paard was bleek dat ook zo te zijn. Juist omdat zij precies vertelt had wat ze zocht en ik het dus ging aanvoelen.

Wie gaat er nu met je mee kijken? Heb je nog vriendinnen in de paardensport die fijn kunnen rijden? Stalgenoten? Noem maar op.

Er blijft geen 1 ras geschikt, je blijft naar het individuele paard moeten kijken. Wij hebben dus allemaal kwpners, 2 zelfs dressuur gefokt ookal zijn mensen ervan overtuigd dat die veel te heet/gek zijn. Ik heb er zoveel gereden die juist heel safe waren. En waar we alles mee kunnen, ook mijn moeder die nog steeds een onzekere ruiter is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:18

Alles uit jouw verhaal zegt mij: FRIES! Dan wel een met een ouderwets karakter zeg maar..geen sensibele. Maar Friezen gaan over het algemeen stilstaan ipv omdraaien, wegspringen en schrikken en ik heb al zoveel oudere, onzekere en bange mensen zo gelukkig zien worden van hun Fries.
De bewegingen zijn wat trager zodat ze minder snel zijn en makkelijker uit te zitten ook.

Lusitano en PRE zou ik niet snel aanraden omdat die enorm snel kunnen omdraaien en snelle bewegingen hebben wat jij zo te lezen niet kan hebben met je bekken.

Bovendien heb ik een Lusitano die heel graag bokt. :+
Nu zijn er natuurlijk verschillende karakters maar ik denk zelf echt dat bij jouw verhaal een Fries erg goed zal passen.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 13:23

MyWishMax schreef:
Ik heb idd niet zo'n ruiter, ts. Ik ben die ruiter haha. Ik ben niet de dapperste ruiter, maar ook niet onzeker. En ik ben extreem kritisch in mijn vragen in het telefoongesprek vooraf en ook zodra er aanwezig zijn. Geef ook eerlijk toe dat het om een onzekere ruiter gaat. En zeg dus ook rustig dat het niet passend is en we er niet op gaan. Heb even zitten tellen, maar we hebben iets meer paarden gezien de laatste keer en toch wel 3 of 4 waar ik zelf niet eens opgestapt ben. Waarvan 2 of 3 omdat ze dus niet overkwamen als safe en 1 of 2 omdat het al duidelijk was dat het niet was wat we zochten. En dan paar waar ik over twijfelde en binnen 3 rondjes afgestapt ben, omdat het niks was. Dan een aantal waar ik wel gewoon volledige proefrit mee gereden heb, maar alsnog afgeraden om mijn moeder op te laten stappen. Zo is zij dus al sowieso de laatste paar zoektochten, 3 geloof ik, geen enkele keer op paard gestapt waar er iets mis ging. Het was alsnog niet altijd precies wat we zochten, maar wel safe genoeg allemaal dat zij met haar onzekerheid erop kon zonder probleem. Alle paarden hadden we het eigenlijk niet eens nodig dat zij erop ging, als ik dacht dat dit echt hét paard was bleek dat ook zo te zijn. Juist omdat zij precies vertelt had wat ze zocht en ik het dus ging aanvoelen.

Wie gaat er nu met je mee kijken? Heb je nog vriendinnen in de paardensport die fijn kunnen rijden? Stalgenoten? Noem maar op.

Er blijft geen 1 ras geschikt, je blijft naar het individuele paard moeten kijken. Wij hebben dus allemaal kwpners, 2 zelfs dressuur gefokt ookal zijn mensen ervan overtuigd dat die veel te heet/gek zijn. Ik heb er zoveel gereden die juist heel safe waren. En waar we alles mee kunnen, ook mijn moeder die nog steeds een onzekere ruiter is.

Thanks voor je verhaal, momenteel kan ik even niet iemand bedenken die eventueel met me mee kan en ballen heeft om dit voor mij te doen, maar ga het zeker wel even rondvragen. Bedankt voor je advies. :)

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 13:24

Elisa2 schreef:
Alles uit jouw verhaal zegt mij: FRIES! Dan wel een met een ouderwets karakter zeg maar..geen sensibele. Maar Friezen gaan over het algemeen stilstaan ipv omdraaien, wegspringen en schrikken en ik heb al zoveel oudere, onzekere en bange mensen zo gelukkig zien worden van hun Fries.
De bewegingen zijn wat trager zodat ze minder snel zijn en makkelijker uit te zitten ook.

Lusitano en PRE zou ik niet snel aanraden omdat die enorm snel kunnen omdraaien en snelle bewegingen hebben wat jij zo te lezen niet kan hebben met je bekken.

Bovendien heb ik een Lusitano die heel graag bokt. :+
Nu zijn er natuurlijk verschillende karakters maar ik denk zelf echt dat bij jouw verhaal een Fries erg goed zal passen.

Dankjewel voor je advies :)

Earth

Re: Welk ras voor welke ruiter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:30

Ik ben het normaal bijna altijd met Elisa eens maar in dit geval zou ik lekker weg blijven van Friezen haha. Ik heb er de afgelopen tijd een aantal getraind of lesgegeven en allemaal mankeerde ze wat of waren ze 'apart'.
Ik zou het bij de Iberiërs houden. Die zijn altijd eerlijk maar meestal geen dode donders. Maar het ligt er ook helemaal aan wat het karakter is van het paard. Dus lekker blijven rond kijken, weg blijven van handelstallen en je zelf de tijd gunnen om een leuk paard te vinden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:37

Er zijn zat handelsstallen die gewoon eerlijk zijn. Particulieren liegen net zo hard als je de verkeerde treft. Het hangt vooral enorm van budget af ook. Dan heb je handelsstallen in lagere segment die niet betrouwbaar zijn en vooral snelle handel met geïmporteerde paarden, maar ook Particulieren die gewoon van hun paard afwillen.

Wij hebben, per ongeluk, juist bijna altijd bij handelsstallen gekocht. Want ook daar kijk ik niet naar. Ik heb hele eerlijke verhalen bij handelsstallen gehad, die aangaven dat paard niet zou passen juist, en bij Particulieren, maar mijn ergste gevallen van gevaarlijke paarden waren ook Particulieren (want wij kwamen niet bij die lagere segment handelsstallen terecht met ons budget en eisen).

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 13:39

Earth schreef:
Ik ben het normaal bijna altijd met Elisa eens maar in dit geval zou ik lekker weg blijven van Friezen haha. Ik heb er de afgelopen tijd een aantal getraind of lesgegeven en allemaal mankeerde ze wat of waren ze 'apart'.
Ik zou het bij de Iberiërs houden. Die zijn altijd eerlijk maar meestal geen dode donders. Maar het ligt er ook helemaal aan wat het karakter is van het paard. Dus lekker blijven rond kijken, weg blijven van handelstallen en je zelf de tijd gunnen om een leuk paard te vinden.

Ojeej hahaha, dankjewel voor je advies

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:46

Ik zou ook geen fries aanraden, ik vind ze tegenwoordig redelijk ril en ze zijn ook niet gezond.
Hier heel blij met mijn PRE, sensibel en heel werklustig, maar niet rillerig of rennerig. Het karakter moet je wel mee om kunnen gaan, ze spiegelen enorm dus als jij wat nerveus bent is dat geen goede combinatie.

Ik zou ook kijken naar een wat ouder paard die de nodige kilometers al gemaakt heeft.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:54

Ik ben wel benieuwd naar je budget TS? Als je en groot en gezond en braaf wilt dan kost dat een aardige duit. Aangezien je praat over een paard op een handelstal dat niet braaf is en er pas een maand staat dan vermoed ik een lagere prijsklasse. Dan lever je altijd ergens op in. Maar misschien vul ik nu teveel in.
Ik denk dat je met 1.80 en 80 kg prima op een grote tinker of haflinger past, en die zijn gemiddeld genomen echt wel een stuk braver. De gemiddelde warmbloed is gewoon erg ril.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:55

Ayasha schreef:
Ik denk dat in dit geval het probleem ook een stuk bij TS ligt. No offence TS maar ik heb hier bv een doodbraaf jong paard staan, meisje van 12 reed er zo op weg. Een wat meer onzekere ruiter echter lag er nadat ik hem al gereden had langs. Ik zou dit paard zo als braaf paard te koop gezet hebben want als hij schrikt bij mij gaat hij stil staan. Bij haar echter ging hij er vandoor. Dat zou ik nooit zelfs maar bedacht hebben want die reactie heeft hij nog nooit gegeven. Om dus maar te kaderen dat het niet perse bewust liegen geweest moet zijn.

Ben het met je eens. Een ruiter doet veel met de reactie van het paard.

Maar dit paard werd wel als leerpaard aangeboden. Dan verwacht ik toch wel een iets meer vergevingsgezind type die niet zo snel van slag is van wat onzekerheid op zijn of haar rug.
Maar dat is wat ik vooral zelf onder leerpaard versta.

@ts
Wellicht om vooral een beetje te kijken bij verkopers waar bekenden van je goede ervaringen mee hebben?
Zou het niet op ras vast pinnen. Je hebt bij elk ras brave en gekke paarden, maar een eerlijke betrouwbare verkoper is vooral belangrijk.

Ik weet niet in welke prijsklasse je zoekt? Maar ik heb wel wat fijne verkopers met doorgaand fijne paarden maar die ook heel eerlijk zijn als ze dat niet zijn of wanneer er wat werk aan zit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:01

Kopen is heel lastig. Vaak is iedereen een beetje gespannen en ook wat gehaast en dat kan negatief effect hebben.

Mooiste is als je een paardje kan kopen via bijv je trainer. Die kent dan vaak een paard en als iemand echt ene goed huisje zoekt kan je meerdere keren gaan kijken en de tijd nemen.

Ook bij bezichtigen wat tijd besteden aan de omgang, hoe je je bij en met het paard voelt kan belangrijk zijn.
Mijn overleden ruin was echt super super braaf, ik deed alles met hem, maar als ik iemand anders erop liet, pakte dat niet altijd goed uit. Daar moet iemand zonder teveel forceren dan even doorheen.
Mijn merrie bijv, als die 1x lelijk doet en je reageert daar onzeker op, kan je het beter niet meer proberen.

Een verkoper wil een paard zo goed mogelijk presenteren, maar vaak kan je beter wat eerlijk zijn. Niet alles zoals bovengenoemde voorbeelden, zijn gelijk negatief, maar kunnen je wel schelen dat je weet waar je aan toe bent.

Ik zou ook niet alleen op de slome duikelaar af gaan. Die kunnen soms best lomp zijn en een wat pittiger paard kan echt super veilig voelen. En met tijd en training kan je heel ver komen.

Zelf heb ik alleen nog quarters en shets. Bij quarters ligt het echt aan het type wat past qua maat. Mijn ruin van ong 1.48m lijk ik best klein op, want dat is een tank.
Zijn zusje van 1.45m lijk ik weer net iets groot op. Quarters staan bekend om hun coole karakter, maar ze zijn vaak wel gevoelig als ze een nette basis hebben meegekregen. Gevoelig, maar stabiel.
Dressuurmatig kunnen ze in principe alle oefeningen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:01

Wij hebben vorig jaar een Haflinger ruin gekocht. Ik heb nog nooit een paard gezien die zo snel spanning af kan laten vloeien. Als hij überhaupt al spanning opbouwt want meestal blijft hij heel koel. Totaal anders als de kwpn'er die we ook hebben. Die schrikt snel en duurt lang voordat hij het kwijt is. Maar goed, ik ken ook Haflingers die dat absoluut niet hebben en juist wel snel gespannen zijn. Tip van iemand meenemen die ook erop stapt voor jij gaat uitproberen is wel een hele goede.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:21

Dit heeft niets met ras te maken.
Je moet je zelf fijn voelen op het paard.
In het geval Kwpn ér dit zou even goed een Fjord, of bv Haflinger kunnen zijn.
Probeer paarden uit waarbij je zelf het vertrouwen hebt, en zeker geen jong paard.
Koop eerder een van 17 jaar die super braaf is, daar kan je nog veel plezier van hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:24

c_alsemgeest schreef:
Ayasha schreef:

Ben het met je eens. Een ruiter doet veel met de reactie van het paard.

Maar dit paard werd wel als leerpaard aangeboden. Dan verwacht ik toch wel een iets meer vergevingsgezind type die niet zo snel van slag is van wat onzekerheid op zijn of haar rug.
Maar dat is wat ik vooral zelf onder leerpaard versta.

@ts
Wellicht om vooral een beetje te kijken bij verkopers waar bekenden van je goede ervaringen mee hebben?
Zou het niet op ras vast pinnen. Je hebt bij elk ras brave en gekke paarden, maar een eerlijke betrouwbare verkoper is vooral belangrijk.

Ik weet niet in welke prijsklasse je zoekt? Maar ik heb wel wat fijne verkopers met doorgaand fijne paarden maar die ook heel eerlijk zijn als ze dat niet zijn of wanneer er wat werk aan zit.

Ja dat hangt af van in welke zin ie leerpaard is. Een leerpaard voor een beginner moet wat kunnen hebben maar een leerpaard voor M-Z bij wijze van spreken hoeft daarom niet perse met onzekerheid om te kunnen. Onzekerheid/angst is een van de moeilijkste dingen om op een paard zijn schouders te leggen in mijn ervaring.
En dit is echt niet vuil bedoelt naar TS maar denk dat dat vaak onderschat wordt. Wellicht ook door de verkopers. Die nuchtere kan als een blad omslaan van een onzekere ruiter en dat maakt het moeilijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:29

Zeker. Uni van mij was braaf... in de bak zelfs een soort van hersendood _O-
Echt bomproof en fijn te rijden.
Ook op vreemd terrein, ben zelfs een keer over een kermis heen gereden.
Zette je er een bange ruiter op, werd het de duivel :')

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 14:41

windsor14 schreef:
Dit heeft niets met ras te maken.
Je moet je zelf fijn voelen op het paard.
In het geval Kwpn ér dit zou even goed een Fjord, of bv Haflinger kunnen zijn.
Probeer paarden uit waarbij je zelf het vertrouwen hebt, en zeker geen jong paard.
Koop eerder een van 17 jaar die super braaf is, daar kan je nog veel plezier van hebben.

van afgelopen zat was ook 15 met alle knopjes erop, jong was ik zeker niet nr opzoek. meer paard die al veel gezien heeft.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:43

Ik heb 2 dravers dames gehad .
De een had nog wel eens de nijging in het begin om te rennen, maar never nooit oneerlijk, geen bok of stijging.
De 2e was helemaal goud eerlijk. Beide deden bij schrikken 4 beentjes omhoog en stilstaan.
Reed ze beide bitloos op touwhalster Vroegah reed ik een dravers hengst bij,ook nooit een stap verkeerd
Ik heb nu een camargue jonkie, daar moet ik t nog mee ervaren.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:52

Ik zou vanaf nu altijd een instructeur meenemen die jou al kent en weet wat je zoekt. Eerste verkopende partij erop, dan je tweede paar ogen en daarna pas jij. Als het tweede paar ogen zegt dat het paard geschikt voor je is.

Een paard kan alleen zo veranderen onder een onzekere of angstige ruiter. Ik heb er bijvoorbeeld eentje waaropcmijn 8 jarige nichtje rijd, ook op straat en ze is ook al met mijn paard naar school gereden. Tuurlijk, ik fiets er naast als ze er mee naar school wil. Maar als ze een stukje wil galopperen in het bos doet ze haar best maar, zie haar wel weer aan het einde van het pad als ik niet zelf op een ander paard rijdt. Kapot braaf is mijn merrie. Maar zet je er een bange ruiter op, dan is het ellende. Ze veranderd dan echt in een rotzak.

Een ruiter is zo bepalend voor hoe een paard reageert. Dit kan je ook niet aan een ras hangen. Is het voorbehouden niet verstandiger om eerst eens een tijdje op verschillende paarden te gaan lessen? Ik bedoel het echt niet vervelend maar ik denk dat jij een grote factor bent in dat het fout gaat.

Dus samengevat zou ik eerst op veel verschillende paarden gaan lessen, over een tijd eens een paar keer een paard huren en onder begeleiding op buitenrit. Ook al stap je alleen maar in een echte beginners rit. Je moet echt meer zekerheid opbouwen en vertrouwen in jezelf, hoe moeilijk dat ook is. Betekend helemaal niet dat je niet kan rijden ook. Maar het liefste paard kan veranderen in een bommetje bij een bange ruiter.

Veel sterkte met je herstel!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:12

OHZ --> PP

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 15:14

Keldeo schreef:
Ik zou vanaf nu altijd een instructeur meenemen die jou al kent en weet wat je zoekt. Eerste verkopende partij erop, dan je tweede paar ogen en daarna pas jij. Als het tweede paar ogen zegt dat het paard geschikt voor je is.

Een paard kan alleen zo veranderen onder een onzekere of angstige ruiter. Ik heb er bijvoorbeeld eentje waaropcmijn 8 jarige nichtje rijd, ook op straat en ze is ook al met mijn paard naar school gereden. Tuurlijk, ik fiets er naast als ze er mee naar school wil. Maar als ze een stukje wil galopperen in het bos doet ze haar best maar, zie haar wel weer aan het einde van het pad als ik niet zelf op een ander paard rijdt. Kapot braaf is mijn merrie. Maar zet je er een bange ruiter op, dan is het ellende. Ze veranderd dan echt in een rotzak.

Een ruiter is zo bepalend voor hoe een paard reageert. Dit kan je ook niet aan een ras hangen. Is het voorbehouden niet verstandiger om eerst eens een tijdje op verschillende paarden te gaan lessen? Ik bedoel het echt niet vervelend maar ik denk dat jij een grote factor bent in dat het fout gaat.

Dus samengevat zou ik eerst op veel verschillende paarden gaan lessen, over een tijd eens een paar keer een paard huren en onder begeleiding op buitenrit. Ook al stap je alleen maar in een echte beginners rit. Je moet echt meer zekerheid opbouwen en vertrouwen in jezelf, hoe moeilijk dat ook is. Betekend helemaal niet dat je niet kan rijden ook. Maar het liefste paard kan veranderen in een bommetje bij een bange ruiter.

Veel sterkte met je herstel!

Hey,
Ik heb momenteel een fries x gelder als verzorgpaard.
Helemaal mijn zekerheid weer terug gekregen door hem

Met deze zekerheid ben k dus afgelopen zat zonder enige spanning opgestapt. Ik lachtte alleen maar en was vrolijk op het paard.
Daarna dus gevallen. helaas.. deuk in de ego terwijl ik zo hard had gewerkt niet meer met spanning op te stappn en er gwn aan te rijden.

En nu weer dit gebeurd, duus ben benieuwd hoe k nu weer op ga stappen.
Ookal was k de onzekerheid kwijt, vraag ik er toch altijd naaar bij de eigenaren, omdat dit wel in mijn aard zit,
wellicht vond dit paard me dus juist brutaaal, en dacht, zo prima ga jij maar zandhappen.... haha.

Zo hard gewerkt aan t mentale, en dan nu weer een klap in t gezicht gekregen super jammer.

Ondanks ik niet meer zo onzeker was, blijf k dit wel zeggen tegen de eigenaren, puur en alleen omdat ik dat dus door het verleden welleens kan worden.

met spanning opstappen is nooit oke, maar er zijn ook paarden die er niet op reageren (zoals mn verzorgpaard)
juist zo een zoek ik.. maar wat een toch hey....

dan maar stoppen met wat je het meest lief hebt door onzekerheid ?? of doorzetten en overwinnen.. soms weet k t even niet meer.