15 jarig project paard kopen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een project paard van 15 laten staan?

Ja!
72 (47%)
Nee!
79 (52%)

Totaal aantal stemmen: 151

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:01

Persoonlijk laat ik geen enkel paard staan, maar ik heb geen ambities om er iets mee te bereiken,ik doe het voor de paarden, daarom heb ik ook een tehuis voor afdankers.

Advies geven is lastig. Ik denk wel dat je rekening moet houden met lichamelijk ongemak, maar dat kan iets zijn als een doorgegroeide kies, dat te verhelpen is, maar ook kissing spines, dat naturlijk van een andere orde is.
De leeftijd maakt niet zoveel uit hoewel artrose natuurlijk ook al een ding kan zijn bij een paard van die leeftijd en dat is natuurlijk ook chronisch en progressief.

Maar het kan ook een paard zijn dat baasjes heeft getroffen die "het wel een zouden rechtzetten" en te agressief hebben benaderd en daardoor meer kwaad dan goed hebben gedaan en die paarden zijn prima, zelfs opoudere leeftijd "normaal" te krijgen bij een ruiter die niet in gevecht gaat, maar zo´n paard te slim af is en rechtvaardig behandeld. Ik heb dat voor elkaar gekregen met paarden die als ouder waren dan 15.
Als het paard een slecht karakter heeft, is het weer wat anders.

Diddykong

Re: 15 jarig project paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:21

Of dit een mooie kans is, hangt ook af van verschillende factoren. De leeftijd maakt het risico op een miskoop wel groter.
Waar je oa naar kunt kijken is hoe het paard nu gehouden wordt, hoe ervaren de huidige eigenaar is en hoe lang hij het paard al heeft. Denk jij dat je dit kunt verbeteren/veranderen? Dat je meer ervaring hebt bijv of zekerder in je schoenen staat? Hoe was dit paard bij vorige eigenaren? Kwam het gedrag pas na jaren of al vrijwel gelijk? Hoeveel is het paard nu aan het werk? Maak voor jezelf een inschatting of het gedrag voor jou aan te pakken is, of dat de omstandigheden waarin het paard nu gehouden worden al vrij ideaal zijn. Hoe meer ruimte voor verbetering, hoe groter de kans dat er ook daadwerkelijk iets gaat veranderen bij jullie.
Om lichamelijke klachten uit te sluiten, zou ik het paard zowel klinisch als röntgenologisch keuren, zeker omdat je hem wilt verkopen. Dan weet je ook gelijk wat je verkoopt namelijk.
- houdt er ook rekening mee dat de leeftijd maakt dat dit paard mogelijk al veel meer negatieve ervaringen heeft opgedaan dan een jonger paard. Dat maakt ook dat het gedrag niet altijd makkelijk te doorbreken is. En je moet ook weer rekening houden met de verkoop aan wie je dit doet. Is de volgende baas vrij onzeker of bijv veel te dominant dan kunnen alle gedragsproblemen waar jij aan gewerkt hebt dus ook zo terug zijn.
Kortom het vergt meer kunde en het rendament kan lager uitpakken of je kunt je hele inzet kwijt zijn als er toch een blessure optreedt. Het paard wordt op deze leeftijd ook pas weer wat interessanter als hij het goed doet op wedstrijden, want dan kan het een mooi leerpaard zijn. Of voor mensen die vooral een braaf paard zoeken en je hem braaf genoeg krijgt. Fanatieke sportruiters zullen een jonger paard willen. Mensen die wel voor een ouder paard gaan, willen vaak een brave goedzak die al voldoende gezien heeft en nergens van opkijkt. Jij moet voor jezelf een inschatting maken hoe reeeel het is dat jij dit voor elkaar krijgt met dit paard.
De markt om deze te verkopen is dus ook kleiner verwacht ik.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:38

Ik denk dat dit ook over een jaar nog steeds geen bomproof recreatie paard zal zijn, en eerlijk gezegd denk ik toch dat mensen die een 16 jarige kopen liever wat stabiels en rustigs willen. Dus mijn antwoord zou zijn, nee laten staan. Zeker met de tijden van hogere kosten om een paard te houden zou het zomaar kunnen dat er over een jaar veel paarden te koop komen waarvan mensen het simpelweg niet meer kunnen betalen. 4000 euro vind ik ook heel veel geld voor een projectpaard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:43

Het kan gerust denk ik.
Mits je bereid bent er alle tijd in geld in te steken om het goed te krijgen.
Stel dat het paard ook (para)medische zorg nodig heeft, ben je in de mogelijkheid op alle fronten te helpen?
In dat geval zou je het kunnen doen.

Gkstables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 14:48

Wat vinden jullie dan een goede vp voor een project paard

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:01

Projectpaard is wel een héél ruim begrip. Alles tussen 0 en 3000 euro afhankelijk van leeftijd, problematiek, doel.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:58

Gkstables schreef:
Wat vinden jullie dan een goede vp voor een project paard

Ligt aan de leeftijd en hoe groot het project is..

Maar net uit Spanje en angstig, dan heb ik er wel een beeld bij en dan zou ik voor 15 jaar €1000 al wel genoeg vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:45

Dat is niet echt realistisch, als hij alleen angstig is..wat het gros is wat uit Spanje komt maar verder prima te rijden dan is 3 tot 3500,- meer realistisch.

Deze heeft wat problemen ohz dus dan e2500,- ook een prima prijs zijn maar voor e1000,- krijg je echt geen paard mee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:53

Gkstables schreef:
En weten jullie waar ik project pres/kruisingen liefst beetje barokke paarden kan vinden die in een lage prijsklasse liggen tot 5000 max mag helemaal groen zijn vanaf 160cm hoog en max 8 het liefst

Dan zul je naar Spanje moeten gaan denk ik. Zelf gaan scouten en importeren. Vooral dat formaat is prijzig.

Hanczi34

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:08

Gezien je ervaring met "probleem" paarden, kun je dit paard waarschijnlijk helpen, vooral als je tijd en geduld hebt voor mogelijke fysieke problemen. Als je niet van plan bent het voor winst door te verkopen en bereid bent om uitdagingen aan te gaan, kan het een goed project zijn. Zorg wel voor een grondige dierenartscontrole voordat je beslist.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:43

Een projectpaard van die leeftijd vind ik toch kantje boord. Meestal zit er dan toch medisch iets niet 100% in de haak. Ik betwijfel of je er echt een fijn rijpaard van kan maken. Met je ervaring zal je zeker wel stappen kunnen zetten en jij zal er misschien ook onder het zadel wel wat mee kunnen. Maar of het dan echt een paard wordt waar je onbezorgd een recreant op weg stuurt. Stof tot nadenken.

Stel dat dit project faalt. Wat is dan je plan? Als je tijd, geld en ruimte hebt om het paard aan te houden de rest van zijn leven, is dat ook weer een mooier vooruitzicht dan dat jij gewoon een van de vele doorverkopers wordt bijvoorbeeld.