Olga, een veulen bedoelt voor de slacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Olga, een veulen bedoelt voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:20

Wat een schatje!!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:23

Ziet eruit als een leuk dier, leuk dat ze lekker paard mag zijn bij jullie.

Mara2000 schreef:
Marigold schreef:
Zo nou, Olga heeft dus erg veel geluk gehad!
Het is ook wel begrijpelijk dat er niet voldoende vraag is naar dergelijke trekpaard veulens om ze allemaal te laten leven..

Begrijpelijk? Als er minder vraag is dan kan men ook minder fokken.
Ik vind er niks begrijpelijks aan..

Er is genoeg 'vraag' naar (voor de slachtprijs) anders blijven mensen ze niet fokken. Maar niet alleen maar vraag vanuit paardenhouders dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:36

Wat fijn voor Olga dat ze zo met haar neusje in de boter is gevallen, hopelijk mag ze fijn en liefdevol oud bij jullie worden. Maar wat zullen jullie een berg hooi en voer en mest verslepen zeg, met een hele serie van die knoeperds :oo

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 11:50

pmarena schreef:
Wat fijn voor Olga dat ze zo met haar neusje in de boter is gevallen, hopelijk mag ze fijn en liefdevol oud bij jullie worden. Maar wat zullen jullie een berg hooi en voer en mest verslepen zeg, met een hele serie van die knoeperds :oo

Is per dag inderdaad toch zeker 65 kg hooi nu
Ze staan zi goed als ondebeperkt op
hooi, en ben de paddock nog aan het vereiken met kruiden ect ophangen "berg"
Daar staan nu de 2 boerenpaarden, 1 arabier en 1 shetlander. De fell pony staat op stal met een beenwonde sinds eind december ;(

Normaal staan ze 24/7 buiten

De ochtend voer ronde ontmoete Olga en mijn jongste elkaar(6maand)
Ze voelt toch iets voor kinderen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vind het vooral wel grappig dat de paarden als ze in dit stukje staan, altijd onder de schaduwdoek gaan staan en nooit in het stalletje , waar ook eten ligt...

Ze is toch wel een hele lieve zachtaardige !!

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:31

Wat een lieverd! Fijn dat ze een goed huisje heeft gevonden <3

Marigold schreef:
Ja zoals lizy29 schrijft, dus aangezien ze op zich ook voor de slacht gefokt worden, worden ze ‘vermeerderd’ met een heel ander doel.
Dat is een andere markt en ik kan me voorstellen dat de markt om dergelijke zware paarden voor de hobby te houden kleiner is dan de grootte van het slacht aanbod.

Dat het heel dubbel en vervelend voelt, dat begrijp ik wel en vind ik zelf ook nog steeds wel,
maar als je leest in het topic ‘een januari veulen’ dan zie je dat in andere landen echt gericht voor de slacht gefokt wordt.
Het is een totaal andere kijk op het paard als hoe wij, liefhebbers van de hobby en sport, het zien.

@TS, fijn dat ze al zo braaf is, en dat ze aan huis staan is echt ideaal! Klinkt super allemaal!

Sterker nog, dankzij de slacht bestaan veel van deze rassen überhaupt nog := Na WOII en de mechanisering van de landbouw gingen de aantallen werkpaarden hard achteruit. Om te voorkomen dat ze helemaal zouden verdwijnen is de Franse overheid paardenvlees gaan promoten. Daardoor hadden fokkers een 'doel' om ze te blijven fokken. Anders hadden we ze nu misschien niet meer...
Dit is iets dat je in wel meer landen ziet, met name Spanje en Italië. En niet alleen met trekpaarden, maar ook (inheemse) pony's. Allemaal zeldzame rassen die vooral gehouden worden voor het vlees. Verdwijnt de slacht, grote kans dat deze rassen ook verdwijnen, want voor de hobby worden ze amper gehouden. Heel dubbel dus.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:54

Fijn dat ze bij jullie ene mooi plekje krijgt. Helaas hebben veel Noriker hengstveulens hetzelfde vooruitzicht hier. Elk jaar zijn er weer Schlachtfohlen acties om ze vrij te kopen. Voor 1000 Euro koop je een perfect veulen. Alles wat niet voor de fok gebruikt gaat worden en niet speciaal genoeg is gaat door voor de slacht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:06

Ziet er uit als een vriendelijk dier. Dus komt vast helemaal goed.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:20

Ahh die boft dat ze bij jullie terecht is gekomen. Ze ziet er super vriendelijk uit! <3

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:57

Wat een geluk heeft Olga. Ik volg. Veel succes!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 23:46

Een van de middag bezoeken schrok ik even, ik zag Olga niet en overal stroomdraad...

Olga kent geen stroomdraad, kende..

Ze stond in een hoek met draad over haar rug en tussen haar benen door. Gelukkig net 1 draadje waar geen stroom opstond. Van het andere draad was de stroom ook al af door de kracht.
Heel voorzichtig naar een bang trillend meisje gegaan en gerust gesteld, stukje voor stukje het draad van haar afgehaald. Ze vond het mega spannend maar bleef wel bij me!
Dus al heel trots dat ze dat vertrouwen heeft en er niet vandoor is gegaan.

Draad terug gespannen en hooi gepakt, ze kwam na een paar tellen twijfelen toch weer eten.

Toen ze tot rust was gekomen mocht de dochter die voor de verandering eens braaf bleef wachten aan de poort komen en die bood haar stuk banaan aan <3 Olga heeft eraan gesnuffeld maar hoefde het nog niet.

Vervolgens heeft de dochter bij een niet oplettend moment van mij omdat ik water aan her vullen was de banaan aan haar broertje gevoerd die net begint met vast voedsel _O- .
Ze heeft opgelet en hem kleine stukjes gegeven

Olga heeft ook 1 stuk oude kippenhok gesloopt om de kudde beter te zien :+ ...als ze daardoor gaat staat ze in de tuin van. De buurvrouw naast de kudde, dus dat ook maar gemaakt..

Altijd een avontuur, paarden en kinderen...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 02:09

rayoow schreef:
Altijd een avontuur, paarden en kinderen...

Wat een rijkdom!
De foto's van Olga en je kinderen zijn zo liefdevol <3

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:30

lizy29 schreef:
Breton veulens worden gewoon gefokt voor het vlees net zoals andere dieren worden gefokt voor het vlees. Dat het voor vele paardenliefhebbers gevoelig ligt betekend niet dat het perse anders is. Ik heb zelf dan altijd weer wat moeite met het 'redden van de slacht'. Zeker als je ziet dat 9 van de 10 van die dieren voor meer dan de slachtprijs verkocht word :=

Overigens zijn Breton echt leuke dieren en over het algemeen redelijk gezond buiten de problemen met afveulenen door de vaak erg grote veulens om.

TS veel plezier met Olga.

Precies hetzelfde als hier in Oostenrijk met de Norikers. En als de redders meer vragen dan de slachtprijs is het geen redden, maar handel toch. Daar verbaas ik me hier ook altijd over.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:01

Whahaha die banaan actie, nou ja, hij was goed bedoelt. Je moet ook oren en ogen aan alle kanten hebben met het kleine spul.