Waar vind ik een nieuw huisje voor mijn shet? - mag niet meer op gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:00

BarbaLala schreef:
superpony schreef:
Is ze goed hersteld nu?

Doet je shet weleens wat werk? Wij hebben de shets ook altijd aan het werk gehad en dat kan al schelen. Als ze veel eten en weinig bewegen, ligt de kans van hb nog meer op de loer.
Ik nam de vorige shet bijv altijd ernaast mee naar het bos, die is jaren gereden, we deden vrijspringen en later ook mennen.
Nu doen we grondwerk en wat longeren, balkjes(noedels) lopen etc.

Als je gehecht bent aan de shet kan je misschien voor haar een maatje erbij zoeken en die samen op de paddock laten? Uiteraard moeten ze dan hooi, ook een hb gevoelig paard kan je niet zonder eten laten staan. Misschien kleine porties hooi en wat stro erbij gemengd.

HB hoeft niet perse te komen door overgewicht. Het komt heel regelmatig ook voor doordat het gras hier simpelweg te rijk is voor zo’n schraal ras.
Mijn mini heeft nooit overgewicht gehad maar raakte toch bevangen met kerst. Door het hoge fructaan.

TS, ik denk dat je de Shet prima in de verkoop kunt zetten mits netjes vermeld.
Je kunt de nieuwe eigenaar zelf uitzoeken en dus screenen, waarmee je de slagingskans vergroot op een passende plek.
Bovendien zijn er tegenwoordig steeds meer paddock paradise/ track life stallen.

Wil je dat niet, dan denk ik niet dat je er slecht aan doet je Shet op de paddock te zetten als je andere paard op de wei staat. Is even wennen misschien, maar niet perse slecht.

Dat weet ik. Er zijn meerdere oorzaken voor HB. Maar bij shetlanders is overgewicht en dus vaak teveel, te rijk eten tegenover te weinig beweging de oorzaak.

Heb 21jr een shet gehad en nu weer 3jr 2 en nooit een bevangen.

Hoog fructaan kan voor elk paard een probleem zijn. Maar toch helpt bewegen. Er is ook wel een verschil tussen geen overgewicht door weinig te voeren of ook echt energie verbruiken.

Beagle2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:15

Jammer voor je shetlander. Heb dit zelf ook bij mijn eigen shetlander. Vaak hoefbevangen geweest, ook met correct voerplan. Maar uiteindelijk heeft ze de ziekte van cushing en krijgt hier medicatie voor. Mocht ook niet meer op het gras. Op mijn huidige grasland, heb ik speciaal voor haar een paddock gemaakt, met houtsnipper, zodat er geen gras doorheen kan groeien. Mijn andere pony staat in het land, ernaast. Nu geen problemen meer!

Slmt9

Re: Waar vind ik een nieuw huisje voor mijn shet? - mag niet meer op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:28

Ik zou ook een track om het weilandje maken en je shet in eigen beheer behouden. Want werkelijk overal is wel wat. Je paarden staan dan misschien 12 uur naast elkaar, maar kunnen daarna weer samen op de track. Voor de shet kan je dan op verschillende plekken hooi en water aanbieden, zodat die ook in beweging moet blijven. Is dat geen optie?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 11:10

Bedankt voor alle input!

Ik ben bezig een track te maken, al vermoed ik dat ze alsnog veel stress heeft en blijft rennen of proberen te ontsnappen als ze alleen daar achter moet blijven. De paddock ligt nu naast de wei, en als ik er alleen maar doorheen loop worden ze al lijp. Maar het is het proberen waard.

Ik kende de dieet inleg van greenguard nog niet, dus daar ga ik ook naar kijken. Net als gluco balance.
Cushing heeft de DA het over gehad, maar leek hem niet aannemelijk.

Mallow, ik ben best bereid om eigenaar te blijven als ze bij jou op je bosgrond mag staan. ;) Ik weet alleen niet of dat qua afstand haalbaar is.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:43

Niwla schreef:
Bedankt voor alle input!

Ik ben bezig een track te maken, al vermoed ik dat ze alsnog veel stress heeft en blijft rennen of proberen te ontsnappen als ze alleen daar achter moet blijven. De paddock ligt nu naast de wei, en als ik er alleen maar doorheen loop worden ze al lijp. Maar het is het proberen waard.

Ik kende de dieet inleg van greenguard nog niet, dus daar ga ik ook naar kijken. Net als gluco balance.

Mallow, ik ben best bereid om eigenaar te blijven als ze bij jou op je bosgrond mag staan. ;) Ik weet alleen niet of dat qua afstand haalbaar is.

Ik hoop voor je dat het goed komt! Ik vind het ook zo goed van je dat je zo erg je best doet voor je pony!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:59

juullovesdon schreef:
Niwla schreef:
Bedankt voor alle input!

Ik hoop voor je dat het goed komt! Ik vind het ook zo goed van je dat je zo erg je best doet voor je pony!

Eigenlijk is het normaal dat we ons best doen.

Hoe pijnlijk ook. Meestal hebben paarden hun problemen aan ons te danken: blessures, stofwisselingsaandoeningen, etc….
Gewoon omdat we niet beter wisten of konden. Daar krijgen we vroeg of laat bijna allemaal mee te maken. Ook ik.
En dan is het de vraag wat je ermee doet: ervan leren en je best doen om het anders te doen is eigenlijk het enige eerlijke naar het dier toe.

Er zijn legio mensen die een shet kopen als metgezel voor hun rijpaard.
Maar wanneer je niet direct een aangepast management hebt voor je shet gaat het onherroepelijk mis.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:32

Ik zou haar inderdaad ook echt niet meer op de wei zetten, de kans dat het vaker gebeurd is gewoon erg groot. mijn shet stond in een hoekje van de wei, eigen stukje, afgezet met stroomdraad en suikervrij hooi, dat vonden zowel mijn ruin als shetje goed te doen, je kan inderdaad ook een soort pad creeeren waar zij kan staan misschien. Verkopen zou ik haar niet. Ik liet mijn shet soms even een uurtje op de wei mits het fructaan super laag was en hij goed liep maar zeker niet vaak. T is zo moeilijk om ze goed te houden. Succes

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:26

Hoe gaat het nu met je paardjes?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:10

Mocht je nog een pensioenplekje zoeken dan weet ik in Scherpenzeel (Gelderland) een fantastische plek voor Shetties met een hb-verleden. Ik heb geen Shet, maar zou er bijna eentje aanschaffen om ‘m op die plek te mogen zetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:40

Hoe gaat het met je shet?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 19:06

Ze heeft een plekje gevonden op een paddock paradise. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:08

Kan je tracks maken?
Dan zou je bijvoorbeeld een track rondom je weide kunnen maken, voor een shet hoeft dat niet zo breed te zijn, 2 m is dan ruim zat. 3 m als je rijpaard erbij wil kunnen laten. Laat het afeten door je paard, ev kan het de winter blijven openstaan en dan staat daar amper iets behalve enkele sprietjes.
Maak verschillende voederpunten met hooi/wilgentakjes / ... en zo kan je shet meelopen met je paard, maar enkel sprietjes eten en hooi zoals die mag.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:39

gefeliciteerd Niwla! Ik hoop dat ze gelukkig wordt!