BarbaLala schreef:superpony schreef:Is ze goed hersteld nu?
Doet je shet weleens wat werk? Wij hebben de shets ook altijd aan het werk gehad en dat kan al schelen. Als ze veel eten en weinig bewegen, ligt de kans van hb nog meer op de loer.
Ik nam de vorige shet bijv altijd ernaast mee naar het bos, die is jaren gereden, we deden vrijspringen en later ook mennen.
Nu doen we grondwerk en wat longeren, balkjes(noedels) lopen etc.
Als je gehecht bent aan de shet kan je misschien voor haar een maatje erbij zoeken en die samen op de paddock laten? Uiteraard moeten ze dan hooi, ook een hb gevoelig paard kan je niet zonder eten laten staan. Misschien kleine porties hooi en wat stro erbij gemengd.
HB hoeft niet perse te komen door overgewicht. Het komt heel regelmatig ook voor doordat het gras hier simpelweg te rijk is voor zo’n schraal ras.
Mijn mini heeft nooit overgewicht gehad maar raakte toch bevangen met kerst. Door het hoge fructaan.
TS, ik denk dat je de Shet prima in de verkoop kunt zetten mits netjes vermeld.
Je kunt de nieuwe eigenaar zelf uitzoeken en dus screenen, waarmee je de slagingskans vergroot op een passende plek.
Bovendien zijn er tegenwoordig steeds meer paddock paradise/ track life stallen.
Wil je dat niet, dan denk ik niet dat je er slecht aan doet je Shet op de paddock te zetten als je andere paard op de wei staat. Is even wennen misschien, maar niet perse slecht.
Dat weet ik. Er zijn meerdere oorzaken voor HB. Maar bij shetlanders is overgewicht en dus vaak teveel, te rijk eten tegenover te weinig beweging de oorzaak.
Heb 21jr een shet gehad en nu weer 3jr 2 en nooit een bevangen.
Hoog fructaan kan voor elk paard een probleem zijn. Maar toch helpt bewegen. Er is ook wel een verschil tussen geen overgewicht door weinig te voeren of ook echt energie verbruiken.