Paard op financiering kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:20

Jolliegirl schreef:
Als je al geen geld hebt voor de aanschaf moet je het niet doen....

Wat een idioot idee ...

Precies dat!
Ze proberen aan alle kanten aan je te verdienen.

Ik raad het ten zeerste af!
Teveel risico’s.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:28

Citaat:
Omgekeerd sparen is de trend van deze eeuw.
Eeuhm, ja een trend die veel mensen in problemen brengt. Juist de reden dat mensen erover vallen 8)7 .

Jolliegirl schreef:
Als je al geen geld hebt voor de aanschaf moet je het niet doen....

Wat een idioot idee ...
Mee eens.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:38

Ik heb zelfs een melding bij Facebook gedaan over deze post.. totaal misleidend in mijn ogen. Ook de manier van schrijven is met het doel om de consument te laten geloven dat dit allemaal voorkomen normaal en verstandig is..

De post met Let op! geld lenen kost geld kwam eveneens van mij :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 14:47

Tazzey schreef:
Ik ben sowieso geen fan van al die mogelijkheden tot koop op afbetaling. Wij zien veel jeugd voorbijkomen op het werk met schuldenproblemen door die oliebol. "Omgekeerd sparen", alsjeblieft zeg...

Dat is waar, pas zag ik hier nog iets over bij Radar volgens mij… of Kassa. Mensen die vreselijk in de schulden komen door alles via Klarna achteraf te betalen. Mis je een betaling dan rekenen ze enorme boetebedragen en loopt je schuld flink op. Zeker mensen die wat dit betreft geen inzicht hebben of niet handig zijn met geld kunnen zo in de problemen komen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:52

Over de begin vraag: geen denken aan, dat ik ooit in zo,n constructie zou stappen. Zeker niet omdat de stal waarover het gaat nogal eens negatief besproken wordt. Het houden van een paard (en) is al duur en risicovol genoeg.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:02

Mars schreef:
Tazzey schreef:
Ik ben sowieso geen fan van al die mogelijkheden tot koop op afbetaling. Wij zien veel jeugd voorbijkomen op het werk met schuldenproblemen door die oliebol. "Omgekeerd sparen", alsjeblieft zeg...

Dat is waar, pas zag ik hier nog iets over bij Radar volgens mij… of Kassa. Mensen die vreselijk in de schulden komen door alles via Klarna achteraf te betalen. Mis je een betaling dan rekenen ze enorme boetebedragen en loopt je schuld flink op. Zeker mensen die wat dit betreft geen inzicht hebben of niet handig zijn met geld kunnen zo in de problemen komen.

Dat is ook exact de doelgroep waar ze op mikken. Deze groep bereik je lastiger met goede en verstandige voorlichting dan dat je ze met misleidende zaken bereikt helaas. Tiktok staat bijvoorbeeld vol met misleidende dingen. Deze constructie met het kopen op afbetaling van een paard is er net zo een. Buiten dat het onverstandig is zitten er nogal wat juridische haken en ogen aan.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:10

Dees schreef:
Typisch een voorbeeld van de "klarna-cultuur" in NL.
Betrouwbaar recept voor financiele problemen - als je het niet kunt betalen, koop het dan niet.

Waarbij je bij die stal trouwens waarschijnlijk net zo'n brak paard koopt als op die AI afbeelding :D

Veeg me op inderdaad, paard met 5 benen. :') _O-

Ik zag vandaag op facebook inderdaad ook een ad van hen voorbij komen en een hele discussie eronder gaande.
Zo'n constructie klinkt natuurlijk top voor mensen die het eigenlijk gewoon niet kunnen missen, maar is ontzettend risicovol. Het zelfde geldt natuurlijk voor constructies als mijn droompaarden zoals ik hier eerder op bokt ook voorbij zag komen.
Op naar nog meer financiële moeilijkheden voor mensen die helaas weinig tot geen inzicht hierin hebben.

aliida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:11

Waarom zou je überhaupt een paard willen verkopen aan iemand waarvan je weet dat hij het niet kan betalen :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:13

aliida schreef:
Waarom zou je überhaupt een paard willen verkopen aan iemand waarvan je weet dat hij het niet kan betalen :=

Als zij dr geld verdiend zal het haar een rotzorg zijn...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:16

Mars schreef:
Tazzey schreef:

Maar dit is wel precies het kapitalistisch principe: kopen, kopen, kopen want meer kopen is meer omzet, is meer winst, is betere cijfers op de beurs, is meer waarde, is beter bedrijf.

Die consument moet kopen en dat doel heiligt alle middelen, ALLE!

Waarom zou je het voor dat paard niet doen maar wel voor die nieuwe auto? Hoeveel auto's denk jij dat er rond rijden die niet van de bank zijn? Van alles dat jonger dan 5 jaar is, ga er maar vanuit dat 80% niet (volledig) in eigendom van de berijder is. Of het dan een persoonlijke lening, leasecontract of welke versie van financiering ook; het is de bank die op dat moment eigenaar is.....

Celebi

Re: Paard op financiering kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:22

Maar goed een auto is een voorwerp zonder gevoel. Als je auto stuk gaat en je kunt hem niet repareren is dat jou eigen probleem. Maar gaat je paard stuk die je hebt afbetaald maar heb je duidelijk geen spaargeld om dat op te vangen (want dat is de doelgroep waar ze op mikken, de mensen die nu even niet voldoende geld hebben), dan is je paard daar de dupe van. Ik vind dat je met dieren gewoon een goede buffer moet hebben zodat als je hond pardoes zijn poot breekt en de verzekering je niet wil helpen (been there) je gewoon kunt zeggen tegen de dierenarts: plan die operatie maar gewoon in. Of wanneer je paard een flinke wond met infectie oploopt in het weekend en dagenlang gezien moet worden door de dierenarts of naar de kliniek moet dat je gewoon kunt zeggen in het belang van het beessie: kom maar direct en doe wat nodig is!

Ik vind dit constructies ook erg dom en begrijp goed dat er allerlei discussies onder hun posts ontstaan.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:24

.....
Die hebben een steekje loszitten geloof ik.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:26

Hier vallen jullie over een paard

Maar hebben jullie enig idee hoeveel er wordt geleend in Nederland.
PL’tjes voor vakanties, echt heel normaal, auto’s bijna iedereen ken wel iemand met een gefinancierde auto of via private lease

Studenten die beleggen met DUO, of er flink op los leven zojuist documentaire gezien dat ze schandalig vinden dat je op je 19e 95000€ schuld hebben … ze kunnen de gevolgen niet overzien is hun verweer
Telefoons, iPad iMac er wordt zoveel gekocht op de pof.

Paard of auto ik zie geen verschil, kom dan niet met verhaal over dierenarts het gaat om lenen
Kan best zijn dat je potje hebt voor de dierenarts

Maar tegenwoordig gaan sommige mensen ook te ver, nemen ze hun verantwoording niet.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:28

Lenen voor een dier vind ik toch wel een ander verhaal dan lenen voor een product of auto. Als die auto kapot gaat en je hebt geen geld voor de reparatie dan verkoop je hem of laat je hem afvoeren naar de sloop. Die auto voelt daar niets van, een paard daarentegen.
Als je geen geld hebt om een dier te kopen, doe het dan ook niet. Met dieren loop je gegarandeerd een keer tegen hoge dierenartskosten aan, en hoe wil je dat oplossen als je het dier al op de pof moet aanschaffen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:32

Studieschuld van 30000-100000 vind ik ook zorgwekkend.
En alle PL’tjes ik ken er zat die leven om te leven interesseert hun echt geen bal hoe ze dat aflossen

Hup bij de ene bank PL van 500€ kun je je ander PL van verplicht afschrijven 200€ financieren en weer extra geld.

Jullie hebben alleen maar over de emotie van dierenarts maar wat als zo’n paard jaren niks nodig heeft en zat mensen die eigen paard hebben maar eigenlijk ook geen geld voor de dierenarts

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:36

Paarden hebben altijd wat nodig.

Een auto kun je bij wijze van in de garage of achter dichte poort zetten en opschorten. Kost hij niks.
Met een paard lukt dat niet.

En het maakt niet uit of je dat bij deze stal doet of bij een particulier op afbetaling.
Want ook daar kennen we de topics van dat er uiteindelijk niet meer word afbetaald. En iedereen zegt hier gaat er geen het erf af zonder volledige betaling.

In die zin doet deze stal het slimmer.
Elke maand levert hij geld op. En je raakt hem niet uit zicht.

Tot ze ook geen stal geld meer betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:38

tita schreef:
Studieschuld van 30000-100000 vind ik ook zorgwekkend.
En alle PL’tjes ik ken er zat die leven om te leven interesseert hun echt geen bal hoe ze dat aflossen

Hup bij de ene bank PL van 500€ kun je je ander PL van verplicht afschrijven 200€ financieren en weer extra geld.

Jullie hebben alleen maar over de emotie van dierenarts maar wat als zo’n paard jaren niks nodig heeft en zat mensen die eigen paard hebben maar eigenlijk ook geen geld voor de dierenarts

Het verschil tussen een lening en de afbetaalconstructie van Stal Doorstap, is dat koppelverkoop niet is toegestaan.

Wat mensen met hun al dan niet bestaande geld doen, mogen ze zelf weten... De Klarna's van deze wereld varen er wel bij.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:42

Het gaat niet zo zeer om het lenen van geld voor de aanschaf van het paard (ik kan me voorstellen dat als je een spaarpot hebt van 5000 euro en je ziet je droompaard staan voor 4500 euro je (wat) geld leent om het paard te kunnen kopen èn een redelijke pot voor onvoorziene omstandigheden kunt houden)
Het gaat om deze specifieke constructie die lijkt op koppelverkoop en waar nog wel meer haken en ogen aan zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:14

Celebi schreef:
Maar goed een auto is een voorwerp zonder gevoel. Als je auto stuk gaat en je kunt hem niet repareren is dat jou eigen probleem. Maar gaat je paard stuk die je hebt afbetaald maar heb je duidelijk geen spaargeld om dat op te vangen (want dat is de doelgroep waar ze op mikken, de mensen die nu even niet voldoende geld hebben), dan is je paard daar de dupe van. Ik vind dat je met dieren gewoon een goede buffer moet hebben zodat als je hond pardoes zijn poot breekt en de verzekering je niet wil helpen (been there) je gewoon kunt zeggen tegen de dierenarts: plan die operatie maar gewoon in. Of wanneer je paard een flinke wond met infectie oploopt in het weekend en dagenlang gezien moet worden door de dierenarts of naar de kliniek moet dat je gewoon kunt zeggen in het belang van het beessie: kom maar direct en doe wat nodig is!

Ik vind dit constructies ook erg dom en begrijp goed dat er allerlei discussies onder hun posts ontstaan.

Een paard is ook een ding, volgens het wetboek.

Enne, als je auto stuk is waar je voor je inkomen van afhankelijk bent en je hebt niet de kennis, kunde en gereedschappen om dat zelf op te lossen, is je probleem net zo groot als bij een paard wat medische zorg nodig heeft.

Dus ja, je kunt het, financieel gezien, gewoon een-op-een vergelijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:17

ikke schreef:
Celebi schreef:

Enne, als je auto stuk is waar je voor je inkomen van afhankelijk bent en je hebt niet de kennis, kunde en gereedschappen om dat zelf op te lossen, is je probleem net zo groot als bij een paard wat medische zorg nodig heeft.

DuoPenotti schreef:
Paarden hebben altijd wat nodig.

Een auto kun je bij wijze van in de garage of achter dichte poort zetten en opschorten. Kost hij niks.
Met een paard lukt dat niet.

En het maakt niet uit of je dat bij deze stal doet of bij een particulier op afbetaling.
Want ook daar kennen we de topics van dat er uiteindelijk niet meer word afbetaald. En iedereen zegt hier gaat er geen het erf af zonder volledige betaling.

In die zin doet deze stal het slimmer.
Elke maand levert hij geld op. En je raakt hem niet uit zicht.

Tot ze ook geen stal geld meer betalen.

Maar dan hebben ze het paard èn het geld dat ze intussen gevangen hebben.
Ga er maar vanuit dat er iets van een clausule in staat (al dan niet rechtsgeldig) dat het paard gewoon van hen blijft totdat er afbetaald is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:21

Ik weet dat dieren een ding zijn volgens de wet. Maar dat neemt niet weg dat een auto of tv een voorwerp is en een paard een dier met emotie en gevoel.

Tuurlijk is het rot als je auto stuk gaat en je daarvan afhankelijk bent voor werk. Maar dat is nog steeds jouw eigen probleem waar je vervolgens een oplossing voor moet zoeken. Kijken of je met het ov kunt gaan bijvoorbeeld? Of daarvoor een lening afsluiten zodat je een goedkoop nieuw autootje kunt bekostigen of de reparatie zodat je vervolgens weer kunt werken en daarmee de lening weer kunt afbetalen. Zo'n lening vind ik wel wat anders dan een paard op afbetaling kopen omdat je nu niet het geld hebt. Het stukje verantwoordelijkheid voor het dier komt daarbij om de hoek kijken denk ik dan en dat paard is natuurlijk echt niet noodzakelijk op dat moment.

Ik vind het gewoon best een rare en niet perse slimme constructie. En inderdaad dat paard heb je niet tot het is afbetaald.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:25

ikke schreef:
Celebi schreef:

Neen. Een dier is geen ding volgens de wet, echter wetgeving die op zaken van toepassing is, is ook van toepassing op dieren (koop- verkoop).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 16:42

Lening voor een auto zou ik ook nooit doen, lease ook niet. Ik werd idd apart aangekeken door een collega toen wij vorig jaar een auto van anderhalf kochten.
‘Hoe betaal je die dan?’
- Uhm, gewoon door een bankoverboeking
‘Hoe kom je dan aan dat bedrag?’
- Door te sparen

Zelf kwam hij in een leasebak aan scheuren, moet ie zelf weten maar ik vind dat zo bizar duur elke maand.

Deze stal verdient wel heel slim dubbel aan je. Als jij je paard van €4000 in 10 maanden afbetaald en dus ook 10 maanden €350 stalgeld moet betalen hebben ze €7500 in hun zak ipv €4000.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:45

tita schreef:

PL’tjes voor vakanties, echt heel normaal, auto’s bijna iedereen ken wel iemand met een gefinancierde auto of via private lease

Studenten die beleggen met DUO, of er flink op los leven zojuist documentaire gezien dat ze schandalig vinden dat je op je 19e 95000€ schuld hebben … ze kunnen de gevolgen niet overzien is hun verweer

Paard of auto ik zie geen verschil, kom dan niet met verhaal over dierenarts het gaat om lenen

Maar tegenwoordig gaan sommige mensen ook te ver, nemen ze hun verantwoording niet.

Verschil met een paard is dat wanneer mijn auto naar de garage moet en ik hem een week kwijt ben ik een vervangende auto meekrijg. Ook heb ik maar een bepaald eigen risico.
Bij een paard is dit net wat anders.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:57

tita schreef:

Uh... :roll: Millenials, Generatie X, Y, Z .... een groot deel ervan wil het NU, en wel DIREKT.

Ja, hier gaat het inderdaad om een paard op afbetaling. Een dier.
En nergens anders over.

Een vakantie, auto, huis, studie, dat is een totaal ander onderwerp wat niet ademt, leeft, of zorg nodig heeft; dat zijn dooie dingen, en daar zit nog wel een verschilletje in.

Kan iemand geen paard betalen, ga dan bij een manege rijden.