Verder als verzorgster na eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:51

Nala schreef:
Op zich vind ik het een leuke uitdaging, maar tegelijkertijd ben ik me heel bewust van wat ik riskeer. Een rake trap en ik heb een groot probleem, ookal is de boer verzekerd voor schade door zijn paard.

Iets in me zegt “joh, ga lekker een paar oudjes verzorgen en laat iemand anders dat risico nemen”. Maar ik voel me ondertussen ook al verantwoordelijk voor die 2 jonkies omdat ik niet wil dat het verder gaat op deze manier.

Helemaal los van die paarden zou ik zeggen: uit je eerdere topics maakte ik op dat je maanden/jaren(?) van zelfopoffering achter de rug hebt voor je eigen paard. Dingen gedaan waar jij niet per se blij van werd, maar die moesten voor haar welzijn. Jezelf in allerlei bochten en constructies gewrongen. Je hebt uiteindelijk de moeilijke stap genomen om te kiezen voor jezelf. Wil je echt nu weer, na een week terug in de paarden, terug in eenzelfde patroon van zelfopoffering stappen..?

In ieder geval: als je mijn dochter/vriendin/whatever was zou ik zeggen: ga voor je eigen geluk deze keer. Je kan niet de hele wereld op je schouders nemen. Je hebt al een paard waar jij alle lasten voor draagt zonder lusten. Je karmapunten zijn ruimschoots binnen. Kies waar jíj gelukkig van wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:03

Nala schreef:
Het is inderdaad allemaal in overleg met de eigenaar gegaan. Hij was dolblij te horen dat ik een smid voor hem wist die geduldig en goed is en dat ik het regelen op me wilde nemen. Ook het vijlen is in overleg met hem en mijn smid gegaan, dus niks “zomaar”.

Ook al is het in overleg.
Je komt er een week. Een week..
Overrompeld het paard. Misschien ook wel de eigenaar?
Komt in een rare situatie met dat paard.
En hebt het al over hij is verzekerd.
Dat is toch geen normale manier?

Leer het dier eerst eens kennen.
En leer de eigenaar eerst eens kennen.

Ik blijf bij wat ik zei.
Als ik dit zou lezen was je direct exit.

Narcissa

Re: Verder als verzorgster na eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:56

Je wilt véél te veel in véél te weinig tijd. Heb je ervaring met jonge/heel groene paarden?

Mijn vorige paard kocht ik, kon net een halster omheen en kende verder niks. Had helaas ook al wat slechte ervaringen met mensen. Het heeft bij haar een half jaar (!) geduurd eer ze bekapt kon worden door een vriendelijke smid met verstand en ervaring.

Beestje kent niks en wordt in een week overrompeld met halster, vaststaan, leren meelopen, leren voetjes geven.
Ik snap het hoor, het is heel leuk om met een nieuw paard te werken en je bent erg enthousiast. Maar een twenter is nog maar een kleuter en heeft een korte aandachtspanne. Ik heb zelf een bijna 2-jarige en dat is het liefste, braafste en werkwilligste paard dat ik ooit gezien heb. Toch neem ik hem maximaal 1x per week (eerder 1x per 2 weken) mee voor wat werk. Buiten wandelen of wat met objecten spelen in de bak, hij vindt alles geweldig en zo leert hij al wat alledaagse dingen kennen zoals een paraplu. De rest van de tijd staat hij gewoon in de wei op te groeien en neem ik hem hoogstens even eruit om te poetsen. Als ik in 1 week zoveel zou introduceren denk ik dat zelfs hij even van de leg zou zijn, ondanks zijn überbrave karakter...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:08

Zoals ik in al je topics over Nala al zei... Neem eens effe een jaar een break van de paarden en leer eerst eens jezelf goed kennen.

Zo gaat dit niet werken, met geen enkel paard.
Maak niet dat wat niet lukte met Nala, nu het probleem van deze boer en zijn jonkies.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:26

MarliesV schreef:
Oh ik vind dit ook niet ok.

Binnen een week al veilen aan voeten, hoefsmid regelen terwijl je nog geen voet kan oppakken. Dier is mega bang en jij wilt je smid daar aan wagen?

Klinkt echt mega impulsief en ondoordacht.

En verzekerd, ja als dat die uitbreekt en schade aanbrengt. Niet perse als jij zelf de keuze maakt om dingen met het dier te doen en dan gewond raakt.

Ik wil niet vervelend zijn, maar de gemiddelde smid is een stuk handiger met voeten van paarden dan de gemiddelde ruiter.
Mijn veulen was een ramp met voetjes, mijn smid was degene die mij precies kon vertellen hoe ik dat snel kon aanpakken. En gelijk had ie.
Niet gek ook, zijn werk is met paardenvoeten werken. Hoeft helemaal niet impulsief of ondoordacht te zijn.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 02:20

Als iemand die ook super veel voor haar verzorgpaarden wou regelen omdat de eigenaar het niet deed: stop nu je nog geen band hebt met het paard.

Ik heb jaren inentingen, hoefsmid, dekens en mesten op me genomen en als eindstand zelfs nog een trailer moeten regelen om een paard op de kliniek in te laten slapen omdat de eigenaar niet wou dat die op het terrein ingeslapen werd en het weekend wou afwachten terwijl het paard op 3 benen stond.

Paarden verzorgen van eigenaren die nalatig zijn is uit eindelijk 80% werk en zorgen en maar 20% plezier, doe het jezelf niet aan.

Ps. Ik heb nu een super leuk verzorgpaard met super leuke eigenaressen die alles zo goed voor elkaar hebben dat niks meer voelt als werk. Eigenaars waar je mee klikt zijn goud waard.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:20

Bijrijder / verzorger hier. Helemaal mee eens met bovenstaande reacties. Je moet je kunnen vinden in het management dat de eigenaar van je verzorgpaard hanteert. Anders breekt je dat echt op. Soms kom je daar pas na een tijd achter, maar in dit geval wapperen de rode vlaggen bij voorbaat al. En het moeten loslaten van het verzorgpaard omdat je niet meer kunt, doet echt pijn als je een band opgebouwd hebt. Overigens heb ik altijd wel geluk gehad en slechts één plek waar het paard door mangement wondjes, niet passend tuig bijvoorbeeld had. Je hebt zoveel keuze, doe er je voordeel mee en neem de tijd om een goede match te vinden. Gun het jezelf om een fijne plek te vinden waar je jezelf jaren 'thuis' kunt voelen.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:49

Ik zou het heerlijk vinden om iemand te vinden die met mijn b pony aan de slag wilt. Hij is niet beleerd dus rijden kan helaas niet, maar voor de rest kun je doen en laten wat je wilt ermee. Mocht ik iemand vinden die hem wilt bekeren dan mag dat absoluut! Zowel onder zadel als voor de koets, niks is mij te gek en alles mag. Ik ben zelf helaas ziek waardoor ik al maanden amper op stal kom en mijn verhuizing en druk druk met werk zorgt voor nog minder aanwezigheid. Ik vraag niks van bijdrage, alleen respectvol omgaan met mijn pony en afentoe een nieuwe zak voer halen. :+

Mijn pony staat in Nagelbeek, dat ligt naast Nuth in Zuid-Limburg.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:58

Ik wil eigenlijk wel mee gaan met de rest. Ga je niet veel te snel met het jonge dier?

Vorig jaar november kwamen er in de kudde Shetlanders die ik verzorg twee nieuwe merries. Een merrie was zo onzeker geworden over de hele situatie (en mij) dat dat boze blikken opleverde en ging ik per ongeluk haar grens over dan kon ze dreigen met trappen. Dat was haar manier van zichzelf verdedigen. Benen aanraken was in het begin echt een no go. Ik moest ze bekappen, maar had ik dat toen gedaan dan had ik zeker weten een flinke trap gekregen of was gebeten (het was simpel weg niet veilig genoeg voor mij, maar ook voor haar) en dan had het nog veel langer geduurd voor ik daarna weer in haar buurt mocht komen. Het bekappen dus los gelaten.
Vertrouwen was ver te zoeken. Dat is het eerste waar ik aan gewerkt heb. Haar de tijd gegeven om aan mij en de nieuwe situatie/kudde te wennen. Alles op rustig tempo gedaan.
Uiteindelijk was het zover dat ik ook haar benen aan mocht raken en pas bekapt toen ze zowel de balans als het vertrouwen in mij had plus alle 4 de hoeven uit kon krabben. Vorige maand alle 4 de hoeven succesvol kunnen bekappen van deze merrie.
Sindsdien is ze echt open gebloeid naar mij toe. Word ze zelf verzekerder en opener.
Het trappen van het jonkie waar jij mee bezig bent kan simpelweg een teken zijn van: ik vertrouw je nog niet genoeg/de situatie. Weg wezen bij mijn achterbenen.
Denk aan je eigen veiligheid hierin, die van het paard, maar ook die van je smid.

Neem de tijd met het aanleren van bekappen.

Als je nu ook van alles te snel doet met een jonkie kan het ook nog eens gebeuren dat haar emmer straks overloopt en ze of dicht klapt of explosief word of iets er tussen in. Hoeft niet te gebeuren, maar het kan wel.
Voor het paard ook fijn dat ze een positieve ervaring krijgt met jou, maar ook het bekappen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:23

Als "ex-eigenaar" naar een verzorgpaard is niet te doen. Een paar mensen zeiden wel op stal dat ik iets met hun paard mocht doen, maar ik zocht dat niet... (Ook om andere redenen, niets mis met de stal waar ik jaren stond, leef en laat leven ;)) maar te veel gedoe voor mij.. in een patroontje gerold dat ik er sommige dagen bijna meer voor andere paarden was, dan die voor mezelf. Dus daar ook meteen uitgebroken door weg te gaan.

Nu heb ik verzorgpony's bij iemand thuis die er wel op dezelfde manier in staat (en niet al het gezeik van een stal, ik kom er nog wel, maar het is wel fijn om "op bezoek" te komen.)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:59

Om te reageren op de openings post:

Ik heb eerst verzorgpaarden/pony’s gehad, daarna werd 1 pony daarvan mijn eigen. Die heb ik 6 jaar gehad. Daarna nog een tijd een pony verzorgd maar ik kende de eigenaresse al veel langer dus we lagen goed op 1 lijn.

Die pony is inmiddels met pensioen, dus langzamerhand was ik weer ik zoek naar een bijrijdpaard. Had er snel 1 gevonden, leuk beestje, lieve eigenaar maar helaas uiteindelijk toch niet de juiste match. Onze visies kwamen heel erg overeen dus dat was het probleem niet, maar in goed overleg toch verder gaan kijken.

Daarna kwam ik een leuke advertentie tegen en gereageerd. Dat voelde meteen goed en de klik is er ook absoluut. Ben er nog geen maand dus in die zin is er nog niet zoveel over te zeggen, maar ik ben wel heel blij dat dit op mijn pad is gekomen. En zij is ook erg blij met mij kreeg ik te horen, dus dat voelt echt heel erg fijn.

Dus tja: als er enige twijfel is, zou ik knopen doorhakken. Dan is dit gewoon niet de juiste match. En tegen mij werd toen gezegd: ‘alles gebeurt met een reden dus er komt vast iets beters op de pad’, dit vond ik moeilijk te geloven want het was écht een heel leuk beestje en had er best verdriet om. Maar zij heeft uiteindelijk echt gelijk gekregen. Dit is een veel betere match en nu voel ik de twijfel ook niet, wat een mooie bevestiging is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:12

smurffie schreef:
MarliesV schreef:
Oh ik vind dit ook niet ok.

Binnen een week al veilen aan voeten, hoefsmid regelen terwijl je nog geen voet kan oppakken. Dier is mega bang en jij wilt je smid daar aan wagen?

Klinkt echt mega impulsief en ondoordacht.

En verzekerd, ja als dat die uitbreekt en schade aanbrengt. Niet perse als jij zelf de keuze maakt om dingen met het dier te doen en dan gewond raakt.

Ik wil niet vervelend zijn, maar de gemiddelde smid is een stuk handiger met voeten van paarden dan de gemiddelde ruiter.
Mijn veulen was een ramp met voetjes, mijn smid was degene die mij precies kon vertellen hoe ik dat snel kon aanpakken. En gelijk had ie.
Niet gek ook, zijn werk is met paardenvoeten werken. Hoeft helemaal niet impulsief of ondoordacht te zijn.

Oh zeker eens, maar dit is een twenter die de TS net een week verzorgt. Ze heeft aan dat ie bang is voor het halster, zich laat vallen, aan de achterkant niet eens aan te raken is op de benen enz.
Dan vind ik het ondoordacht en impulsief om daar gelijk de smid bij te halen.

Geef het dier de tijd om je te vertrouwen, zorg dat ze basis (halsteren) te doen is zonder paniek en ga dan een stap verder.
Natuurlijk moet er een smid bij, als het dier slecht op de hoeven staat. Maar voor alle partijen lijkt het me meer dan verstandig om meer tijd te nemen.
De smid moet ook heel blijven hè. Ja die heeft we ervaring mee, maar dat betekend niet dat het automatisch daarmee goed gaat.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:36

Ik denk vooral, lekker makkelijk voor de boer dat jij jezelf opoffert om die dieren alles te leren. En dan worden ze straks verkocht en dan zit jij met niks?

Nee, ik zou hier mijn handen van af trekken en lekker een paard zoeken waar je lekker mee kunt tutten. Waar je ontspanning van hebt, ipv 'aan het werk' te moeten.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:27

Ik denk dat je voor jezelf heel duidelijk moet maken wat je nu wilt. Wil je graag ontspannen met paarden bezig zijn? Zonder druk of twijfel? Dan zou ik er mee stoppen. Dit gaat onvermijdelijk veel stress en tijd kosten.

Als je denkt dat dit leuk is voor een zomer, om lekker buiten met paarden bezig te zijn kun je ervoor kiezen om afstand te nemen. Dan ga je wel maar je doet een stap terug wat betreft verantwoordelijkheid. Dit gaat op een bepaald moment knellen als het niet gaat zoals je zou willen. Als je het los kun laten en alleen gaat om een beetje met de paarden te rommelen dan zou het kunnen lukken. Maar ik vermoed dat jij niet in staat bent om dingen te nemen zoals ze zijn wanneer je vindt dat het welzijn van de paarden niet in orde is. En dat zal gebeuren met een boer die er veel makkelijker in staat dan jij.

Dit is leuk voor de korte termijn, maar voor de lange termijn zal het moeilijk worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:41

Earth schreef:
Ik denk vooral, lekker makkelijk voor de boer dat jij jezelf opoffert om die dieren alles te leren. En dan worden ze straks verkocht en dan zit jij met niks?

Nee, ik zou hier mijn handen van af trekken en lekker een paard zoeken waar je lekker mee kunt tutten. Waar je ontspanning van hebt, ipv 'aan het werk' te moeten.

Een goede bekende van mij heeft dat gehad idd. Ze mocht alles en eigenaar vond het helemaal geweldig. Paard was volledig beleerd door haar en hup verkocht want tja de eigenaar had nooit de intentie gehad er wat mee te doen en het werd nu toch wel wat 'teveel ' oftewel het leverde nu lekker geld op....daar gaat je jarenlange investering en 'jou' paard gewoon zonder pardon weg uit jou leven.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:51

Ik heb mijn paard 2,5 jaar geleden verkocht en sindsdien bijrijdpaarden gehad.

Grootste nadeel: je hebt er veel minder over te zeggen. Bijrijdpaard 1 werd na ruim een jaar verkocht, toen kwam op dezelfde stal bijrijdpaard 2 en toen die eenmaal fijn liep kon ik daar weer mee stoppen. Nu bijrijdpaard 3 op dezelfde stal, een super leuke merrie, maar ze heeft maar 1x in de week hulp nodig en dat vind ik dan ook wel weer weinig. Paard 3 is nu net verhuisd naar een andere stal, voor mij een stukje verder weg. Maar goed paard 3 is wel zo leuk dat ik dat er wel een stukje rijden voor over heb (en ook een hele lieve eigenaar).

Grootste voordeel: minder zorgen en minder verantwoordelijkheid, vooral dat laatste vind ik wel heel fijn.

Lees dat je nu al een paard hebt gevonden in de buurt. Klinkt ook wel als een projectje zo. Als ik voor mezelf spreek zou ik dat een te grote verantwoordelijkheid vinden erbij, daar wilde ik juist vanaf. Maar als je dat niet tegenstaat kan het in de toekomst natuurlijk wel een heel leuk paard worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:48

Bedenk wel altijd dat het paard niet van jou is maar van iemand anders, die er toch de baas over is en de uiteindelijke verantwoordelijkheid heeft. Sommige verzorgers gaan het paard "eigenen". Dat levert ruzie op zodra er een conflict ontstaat en dat heb je nogal gauw bij paarden!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:59

anjali schreef:
Bedenk wel altijd dat het paard niet van jou is maar van iemand anders, die er toch de baas over is en de uiteindelijke verantwoordelijkheid heeft. Sommige verzorgers gaan het paard "eigenen". Dat levert ruzie op zodra er een conflict ontstaat en dat heb je nogal gauw bij paarden!

Klopt. Je hebt niet veel nodig om ruzie te krijgen bij sommige mensen…

Jij bent natuurlijk de enige die kan beslissen wat je ermee gaat doen. Maar ik zou net als de meesten hier er niet aan beginnen. Wat gaat het jou opleveren? En wat moet je ervoor investeren?
En inderdaad..: geef het paard tijd. Ieder mens en dier leert op zijn eigen tempo. Laat daar de ruimte voor en volg het tempo van het paard. Op de lange termijn gaat dat veel meer opleveren. Doe je dat niet, dan kom je bijna onvermijdelijk terecht in een situatie waarin je het paard dwingt iets te doen waar deze niet aan toe is en dan kan het dus heel gevaarlijk worden. Wellicht geeft het paard al veel eerder haar grens aan. Omdat die grens niet opgemerkt en niet gerespecteerd wordt, gaat het paard duidelijker communiceren door te dreigen en trappen. Doe je ook met die signalen niets, dan gaat het gedrag enkel escaleren.