Als zorgen voor je pony niet meer goed lukt.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:20

Eliana schreef:
Bv den ouden stal in Brabant?
Staan veel shets, hebben ervaring met ponys die snel bevangen worden, hebben bv ook een paddock stalling.
Daar hoef je niet te helpen is een rusthuis.

Ik heb met hun contact gehad maar voeren geen geanalyseerd hooi.
Iets vinden in combinatie met bewegings vrijheid,hooi laag in suikers,vriendjes en beperkt of niet op gras is een hele uitdaging.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:20

Je hebt op dit ogenblik een staleigenaar die het absoluut niet erg vindt dat je maar X per week kan komen en die zich zo bekommert om je pony dat ze zelf in het oog houdt of er medicatie gegeven moet worden. Ik zou dit koesteren en zo lang mogelijk proberen te behouden. Je hebt toch gewoon al een ideale pensioenplek?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:22

IngridM schreef:
Eliana schreef:
Bv den ouden stal in Brabant?
Staan veel shets, hebben ervaring met ponys die snel bevangen worden, hebben bv ook een paddock stalling.
Daar hoef je niet te helpen is een rusthuis.

Ja dat is inderdaad de enige die ik heb gevonden en ben wezen kijken. Heb jij persoonlijk ervaring met ze? Ik heb namelijk echt GROTE twijfels over bepaalde zaken. Mag ik je een privé bericht sturen?

Ik ken iemand die er met 2 ponys heeft gestaan redelijk recent dus ik kan de vragen die je hebt wel aan haar voorleggen!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:25

Gini schreef:
Je hebt op dit ogenblik een staleigenaar die het absoluut niet erg vindt dat je maar X per week kan komen en die zich zo bekommert om je pony dat ze zelf in het oog houdt of er medicatie gegeven moet worden. Ik zou dit koesteren en zo lang mogelijk proberen te behouden. Je hebt toch gewoon al een ideale pensioenplek?

Ja an sich met je eens alleen is die 2 x pw dus teveel voor me geworden om te gaan. Dus nog minder aandacht voor hem voelt zo rot!

Misschien moet ik me daarover heen zetten hoor dat kan goed en mijn eigen maatstaf wat ik echt voor hem zou willen los gaan laten.......

Gini

Re: Als zorgen voor je pony niet meer goed lukt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:29

Ja, ik zou dat loslaten, want dan ga je ervan uit dat hij dat op een andere stal wel krijgt en dat is een grote onzekerheid. En als dan de zorg ook nog minder blijkt te zijn, sla je je helemaal voor het hoofd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:34

Gini schreef:
Ja, ik zou dat loslaten, want dan ga je ervan uit dat hij dat op een andere stal wel krijgt en dat is een grote onzekerheid. En als dan de zorg ook nog minder blijkt te zijn, sla je je helemaal voor het hoofd.

bedankt voor dit inzicht ook weer (ik ga er dan inderdaad vanuit dat......)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:38

Ik zou wel met je stalhoudster even bespreken - als je dat niet allang gedaan hebt natuurlijk! - dat je het zelf lichamelijk (voorlopig) niet trekt om 2x per week te komen, en dat je even terug wilt naar 1x per week of 1x per 2 weken. Zodat zij ook weet wat er speelt en weet wat je besloten hebt, en het geen gek gevoel bij haar geeft.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:42

Het is heel fijn om hierover even te kunnen sparren met paarden mensen!
Jullie geven me ook andere zienswijzes en dat is erg fijn, weer genoeg om over na te denken.

Als ik hem zou laten staan is de situatie als volgt:

- vrije beweging 24/7
- zelf bepalen binnen of buiten
- iets teveel ruwvoer (hij is echt wel te dik maar niet gevaarlijk dik)
- beperkt weidegang in de zomer, ging heel goed afgelopen jaar
- staat met andere shet
- eigenaresse let goed op

Wat 'mist' hij naar MIJN idee:
- aandacht/poetsen/ knuffelen (het is wel een echte knuffel en houdt van menselijke aandacht)
- een shet/pony waar hij een echt heel leuke klik mee heeft en bv mee kan spelen en knuffelen (is niet met deze waar hij mee staat)

En ik die dan nog maar 1x pw week kom. Waarvan het dan ook nog regelmatig giet waardoor je nog geen eens kunt poetsen met een kletsnatte pony of iets kunt gaan doen met hem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:51

Het lijkt me dat deze pony een perfect leventje heeft . Wij denken dat ze aandacht missen, maar met alle randvoorwaarden oke heeft die dat echt niet nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:05

Ik snap je wel hoor :j

Als je het idee hebt dat hij nu toch wel een maatje en aandacht mist, dan zou ik zelf zeker mijn best doen om toch nog eens te kijken naar andere mogelijkheden :j

Beestje staat zo te horen nu prima, maar je hebt die twijfels niet voor niets denk ik dan maar.

Als ik jou was dan zou ik even voor mezelf op een rijtje zetten wat nu echt een verbetering zou zijn voor je beestje. En dan kijken of je dat kan vinden. Als hij nu met 1 Shet staat waar die niet zoveel mee heeft... en dan ook nog minder aandacht gaat krijgen terwijl dat nu al karig is en het wel een diertje is dat graag aandacht krijgt en maatjes heeft, zou ik me ook wat schuldig voelen.

Hoe vindt de eigenaresse van het spulletje waar je nu staat, het als je minder komt en geen klusjes meer doet...? Zou dat haar toch wat irriteren? Dan heb je nog een extra reden om toch even verder te kijken.

Ik denk dat het toch wel heel leuk zou zijn als het beestje bvb. ergens in een fijne kudde met 1 of meerdere èchte maatjes terecht zou kunnen komen, waar totaal niks van je verwacht wordt en ze alle zorg op zich nemen.

Je zit zoals het klinkt nu natuurlijk totaal niet op de schopstoel dus hebt een comfortabele positie om vanuit rond te kijken naar iets beters, voor je eigen gemoedsrust zou ik dat zeker doen :j Je hoeft niet weg maar het zou best wel heel gaaf kunnen zijn als je tegen iets heel leuks aanloopt :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:09

Ik snap je zeker .

Maar nu staat hij echt op een goede plek en je hebt zekerheid dat het ook zonder jou gaat.
Kun je er 1x per week langs ? Heb je misschien kennissen met kinderen die je kunt " leren" pony poetsen zodat zij misschien 1- 2 keer kunnen gaan ?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:40

Ik vind zo te lezen dat je pony prima staat. En financieel is het geen probleem voor je schrijf je. Verder is het volpension zodat hij helemaal verzorgd wordt ook als jij niet komt. Het enige is dat jij vindt dat hij aandacht te kort komt. Ik denk dat het niet erg is dat je niet zo vaak erheen gaat. Zeker in de winter zijn er meer eigenaren die minder gaan hoor. Zoek anders een verzorgster die af en toe wil gaan poetsen etc.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:44

Echt, ik zou het laten zoals het is.
Nu weet je wat je hebt (die staleigenaresse op zich is al goud waard, hoe vaak lees je niet anders...) en wat je krijgt moet je maar afwachten.

De klik tussen twee pony's is helaas ook niet vanzelfsprekend.
Soms is elkaar verdragen voor beide partijen al voldoende om gelukkig te zijn :Y)

Voel je vooral niet schuldig.
Alf beseft echt niet of jij nou één of twee keer in de week komt.
Hij wordt verzorgd, in de gaten gehouden en hij is op zijn gemakje.
Verhuizen doet een toch al niet zo'n gezond dier ook geen goed...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:50

Is het werkelijk een schuldgevoel naar de pony toe? Of is het iets van jezelf over acceptatie van je ziekte en je beperkingen? Hoe moeilijk en pijnlijk ook...Want daar wil je je pony toch eigenlijk niet mee belasten? Sterkte voor jullie beiden!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:28

Het is lastig. Je kan op voorhand niet zeggen of een beslissing uiteindelijk de juiste beslissing gaat zijn, en dat maakt het extra lastig;
Ik heb er zelf ook wel regelmatig over getwijfeld. Ik heb voor mezelf besloten om mijn pony niet weg te doen en hem te laten staan waar hij nu staat. Ik ga ook niet zo vaak, minder vaak dan ik zou willen. Maar als ik er ben, lijkt hij dat wel prettig te vinden.
Soms moet je het nemen zoals het komt. Niet alles is mogelijk, je moet het doen met wat je in een situatie hebt en daar het beste van maken.

Behalve grondwerk oid kan je ook eens kijken of hersenwerk wat voor jullie is. Voor jou is het niet intensief en ook voor je shet is het fysiek niet zo belastend, maar mentaal moet hij wel aan het werk daarbij.

Probeer wat je niet onder controle hebt (bv. het feit dat je minder vaak kan gaan dan je zou willen of dat hij niet meer jouw pony is en je hem misschien niet meer ziet en je er geen beslissing meer over kan nemen) los te laten.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:38

IngridM schreef:
Jullie geven me ook andere zienswijzes en dat is erg fijn, weer genoeg om over na te denken.

- vrije beweging 24/7
- staat met andere shet

- aandacht/poetsen/ knuffelen (het is wel een echte knuffel en houdt van menselijke aandacht)
- een shet/pony waar hij een echt heel leuke klik mee heeft en bv mee kan spelen en knuffelen (is niet met deze waar hij mee staat)

En ik die dan nog maar 1x pw week kom. Waarvan het dan ook nog regelmatig giet waardoor je nog geen eens kunt poetsen met een kletsnatte pony of iets kunt gaan doen met hem.

Komen daar nog mensen langs op de stal waar hij nu staat?mss is er wel iemand zijn kindje of zelfs volwassene die het niet erg vindt om af en toe een extra ponytje te borstelen. Het is dan geen grondwerk maar dan weet je dat hij dat toch alweer gehad heeft
. Als jij dan de ene week gaat en de andere week iemand anders.

Denk echt niet dat ze zo ongelukkig zijn hoor, maar snap zeker wat je wil zeggen met de aandacht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:41

IngridM schreef:

- vrije beweging 24/7
- staat met andere shet

Deze twijfels zou ik eerst met de huidige staleigenaar bespreken. Wat haar visie daarop is. Zij staat op dit moment het dichtste bij de situatie, dus haar mening zou ik als ik jou was ook willen weten.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:42

Een dag minder werken lijkt me de beste oplossing.En dan drie keer per week wat lekkers gaan brengen ipv verplicht iets doen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:15

Ik snap je wel, maar het klinkt alsof je al een hele goede plek hebt. Beter kan realistisch gezien bijna niet.
Als de stalhouder het niet erg vindt als je niet zo vaak komt dan zou ik het zo houden. Dit is juist het soort plekje dat bijna niet te vinden is. Dus dat heb je al goed voor elkaar!

Jammer dat hij geen best friends is met die andere, maar dat heb je niet voor het uitzoeken en zou op een andere plek ook maar sterk de vraag zijn of het dan beter gaat.

Het is vervelend als je niet zo vaak kan gaan als je wil, maar ik denk niet dat het je pony veel uitmaakt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 15:22

Mag ik iedereen heel erg bedanken voor jullie inbreng? Toch fijn om eens met paarden mensen over te hebben!
Een andere kijk op iets kan soms heel verfrissend zijn en gaat me weer na laten denken, wat super goed is. Soms zit je zelf vast in je eigen denk patronen.

Ik ben ook in gesprek met de stal eigenaresse hoe of wat.

Thanks, stof tot nadenken!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:47

Leuke gezellig shet erbij geen optie?
Niet voor jezelf maar bijv pension als de stalhoudster daar voor open staat en er plek voor is?
Dan heb je de ideale plek is alf miss gelukkig met een maatje waarmee het wel meer klikt en dan hoef jij je minder schuldig te voelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:33

Vraagje voor diegene die een paard pony bij vanderkruis hebben, wat kost dat gemiddeld per maand?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:50

Ach TS, maak je niet druk, volgens mij is jouw shet super gelukkig :D

Ik ga met die van mij regelmatig wandelen, wat ze leuk vinden, maar als ze daarna hun eten krijgen, zijn ze nog veel gelukkiger :+

Hij kan lekker lopen, krijgt eten, er is geld voor zorg en de stal houdster houdt een oogje in het zeil; perfect voor je pony toch?

Als je je zorgen maakt over de vachtverzorging in de rui kun je dan altijd nog iemand vragen om je even te helpen. Ze zijn er altijd zo doorheen met die dikke haren.