Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Als ze zich echt richten op bepaalde hulpmiddelen zou dat op zich niet gelijk een groot probleem zijn.
Maar wat gaan ze er werkelijk door krijgen? En wat worden de consequenties?
Als paardenhouders toch bang worden dat de sport of houderij kan stoppen, gaan we dan allemaal met de koppen dezelfde kant op?
En wat doen we met de dingen die achter gesloten deuren gebeuren? Gaan mensen het vaker melden om de sport te kunnen behouden? Of wordt het probleem achter diezelfde deuren groter?
En wat gaat er gebeuren met de verkoop van hulpmiddelen? Dat zal nooit voldoende zijn, want met touw/elastiek, katrollen etc maak je zo zelf een bijzet.
Ik denk om de goede kant van de paardensport en houderij te verdedigen en goed te vertegenwoordigen, dat we echt een sterke partij nodig hebben die voor de gewone paardenhouder op komt, die echt zijn/haar best wil doen.
Century schreef:Als mijn hond de weg op wil rennen achter een blaadje aan, dan houd ik hem inderdaad tegen hoorhij snapt dat totaal niet. Wél probeer ik hem op te voeden door juist gedrag te belonen of het om te buigen, maar dat kan niet altijd. Soms is duidelijkheid "nee, dit is gewoon echt niet goed", dan voor hem ook veel fijner.
't Is nog een kunst, dat opvoeden. Ik benijd mensen met kinderen niet. Ik hou het wel op dieren.
superpony schreef:Mensen zijn ook vaak niet zo goed in kinderen opvoeden.
En elke tijd kent zijn ding. Vroeger was het hardhandiger en dat mocht dan niet meer. Daarna moest alles met praten en dat werkt ook niet 100%.
Er kan echt nog heel veel verbeteren in de paardensport en houderij. Het gaat ook echt veel te langzaam. In deze tijd kan je mensen makkelijk bereiken en kunnen we ook heel veel informatie delen. Maar mensen blijven de huidige sport en houderij als uitgangspunt houden.
Als men meer zou gaan jureren op HOE er wordt gereden, ipv de oefeningen, zouden heel veel ruiters het al moeilijk genoeg hebben.
En als je nieuwe eisen of regels stelt, zit iedereen weer in hetzelfde schuitje. Als je morgen de GP afschaft en je laat mensen alleen een rondje stappen, draven en galopperen, kan er nog steeds maar 1 winnen. We hebben het zelf gewild om steeds meer de grenzen te verleggen.
tamary schreef:Bevestigen wat je wel wil dat een dier doet is belangrijker dan straffen. Echter sommige dingen kan je niet negeren zonder gevaar voor beide (al dan niet direct), dus ja grenzen stellen en een kader aangeven waarbinnen een dier een stem heeft kan zeker. Net als dat je een terugval reflex wil intrainen voor "ik snap het niet" of "dit is eng" momenten. En dan nog kan je wel eens in moeten komen met bit of spoor zodat pony niet uitwijkt voor scheve grasspriet net voor een auto die 60km rijdt.
Iets met dierenlogica in de mensenwereld is een enkeltje ziekenhuis, kinderen hebben dat talent ook trouwens. Verschil is dat een kind dat meestal afleert, een dier heeft daar de capaciteit niet voor. Daarvoor is bv die auto of punt uit gevaarlijk of juist niet gevaarlijk ongeacht wat die auto doet.
superpony schreef:Ja, maar je kan het prima terugdraaien.
Iedereen is zo wild van de bekende namen, maar ik kan genoeg uitdagingen verzinnen zonder een GP proef waarop we ze, ons en elkaar kunnen beoordelen. Denk dat sommigen behoorlijk tegen de lamp gaan lopen.
Met springen net zo. Zei het paar wkn terug al in een topic. Laten we dan de caprilli proeven er in gooien. Laat het rijden tussendoor goed zien. Je kan op zoveel punten nog beoordelen en scoren.
Of nog leuker; laten we ze ook een rondje aan de hand beoordelen. Laat maar zien hoe je met je paarden werkt en of je echt zo een team bent, ipv dat je het als een motor uit de schuur trekt.
Elisa2 schreef:Dat mensen dit misbruiken om een paard te dwingen, ja die zijn er helaas..met geweld en een paard pijn doen. Afschuwelijk! Alleen diezelfde mensen zouden echt niet stoppen door de hulpmiddelen weg te halen. Met een bitloos hoofdstel, bezem en andere 'hulpmiddelen" kan immers hetzelfde effect bereikt worden.
Elisa2 schreef:Dat is toch niet te vergelijken?
Ik bedoel dat mensen die kwaad willen toch wel kwaad doen.. daar hebben ze die hulpmiddelen niet voor nodig hoor.
Overigens datzelfde vuurwerkverbod wat massaal genegeerd wordt?
Runa schreef:Elisa2 schreef:Dat is toch niet te vergelijken?
Ik bedoel dat mensen die kwaad willen toch wel kwaad doen.. daar hebben ze die hulpmiddelen niet voor nodig hoor.
Overigens datzelfde vuurwerkverbod wat massaal genegeerd wordt?
Waarom is het niet te vergelijken?
Mensen die dingen willen vernielen, vernielen dingen toch wel. Maar het helpt zeker om de dingen weg te nemen waardoor er vernield wordt. Het is niet waterdicht maar dat bekent niet dat je het dan maar helemaal niet moet doen. Waarom zou dat anders zijn bij mensen die hulpmiddelen verkeerd gebruiken bij paarden?
Stel dat zwepen verboden worden. Dat ze niet meer verkocht worden en niet meer of amper gebruikt worden op bijvoorbeeld maneges. Dan groeit er een generatie paardenmeisjes op die nooit een zweep heeft gebruikt op een paard. Dat lijkt mij heel goed.
Sterker nog, ik wilde dat ik zo had leren rijden. Want mij is gewoon een zweepje in de hand gedrukt toen ik les kreeg op de manege.
En bovendien, als je zo'n ding niet standaard in je hand hebt als je rijdt, is de kans véel kleiner dat je in een moment van frustratie je paard een zwieper geeft. Afstappen en een bezem pakken om je paard een lel mee te verkopen doe je dan toch iets minder impulsief. Doorgaans.
Uiteindelijk zou ik het geweldig vinden als we fundamenteel anders gingen kijken naar hoe we met paarden omgaan, en ik denk dat het helpt als we hulpmiddelen verbieden die het heel makkelijk maken een paard pijn te doen. Ook al worden ze ook vaak goed en met de beste bedoelingen gebruikt.
Wbt je laatste zin, daar is eea over geschreven wat je heel makkelijk kunt terugvinden. https://nos.nl/artikel/2551969-16-miljo ... werkverbod