Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:30

Het is wel een probleem hoe zij aan hun informatie en beeld komen. De paardensport heeft ze genoeg gegeven en dan snap ik het soms echt waar hun beeld vandaan komt.

Maar het lijkt er niet op dat ze mensen hebben die goed onderzoek kunnen doen hoe de paardensport en houderij er verder uitziet.

Je ziet vaak dat ze dan toch uitkomen bij de KNHS en een Anky, maar er is zoveel meer.

Ze kijken ook niet verder. Als de sport en houderij moet stoppen, is het ook einde paarden. Of vinden zij de semi wilde paarden er zo geweldig bij staan??
En dat is eigenlijk met alles zo; verbied je koeien, varkens, maar ook honden, katten, knaagdieren etc, zullen dieren gewoon uitsterven. Want in een dierentuin tentoon stellen mag natuurlijk ook niet.

Het erge is, en dat zie je ook met onderwerpen zoals de wolf, dat een groot publiek alles klakkeloos overneemt en mee gaat schreeuwen op sm.
Op de show van Samantha Steenwijk heb ik toch behoorlijk wat reacties gelezen dat het dierenmishandeling is en dan ging het om op een paard zitten of een paard "trucjes" laten doen. Dat heb ik in mn hele paardenleven niet zo heftig gehoord.

En natuurlijk ben ik echt tegen leed, zowel bij hoe dieren gehouden, behandeld en getraind worden, als wat in de sport gebeurt. Maar als paardenmens, kan ik nog wel relativeren en bedenken wat er allemaal beter kan en anders moet, zonder het stoppen van de sport of het verbieden van de sport en houderij.

De verbeteringen gaan echt te langzaam, maar zeker bij het dieren houden kan het de komende generatie nog helemaal niet stoppen. Er worden nog elk jaar dieren geboren.

Het zou mooi zijn als die fanatiekelingen open staan om naar de andere kant te luisteren, op andere plekken gaan kijken en willen samenwerken aan verbetering, ipv blindstaren op verbieden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:36

Het lijkt erop dat de discussie aangaan nog wel een lastige gaat worden. We zullen eerst duidelijker moeten krijgen wat ze dan precies willen en verstaan onder "dwang(middelen)". Anders blijft het moddergooien en roepen helaas, van beide kanten.

Dieren zijn echt mijn passie, en geen huisdieren meer mogen zou ik echt heel zwaar vinden. Ik doe altijd zo ontzettend mijn best om het ze zo goed mogelijk leven te geven ook. Zou het duidelijk worden dat ik het niet goed genoeg kan doen voor een diersoort, dan zou ik met die stoppen, of er niet aan beginnen. Sommige dieren kan je gewoon niet geven wat ze nodig hebben.

Er zijn ook genoeg dieren die graag werken. Dan is werk echt geen straf. Zag zonet nog een mooi filmpje van een border collie die zichzelf nauwelijks kon inhouden, zo blij was die om de schapen te mogen hoeden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:39

Bevestigen wat je wel wil dat een dier doet is belangrijker dan straffen. Echter sommige dingen kan je niet negeren zonder gevaar voor beide (al dan niet direct), dus ja grenzen stellen en een kader aangeven waarbinnen een dier een stem heeft kan zeker. Net als dat je een terugval reflex wil intrainen voor "ik snap het niet" of "dit is eng" momenten. En dan nog kan je wel eens in moeten komen met bit of spoor zodat pony niet uitwijkt voor scheve grasspriet net voor een auto die 60km rijdt.
Iets met dierenlogica in de mensenwereld is een enkeltje ziekenhuis, kinderen hebben dat talent ook trouwens. Verschil is dat een kind dat meestal afleert, een dier heeft daar de capaciteit niet voor. Daarvoor is bv die auto of punt uit gevaarlijk of juist niet gevaarlijk ongeacht wat die auto doet.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:42

Als mijn hond de weg op wil rennen achter een blaadje aan, dan houd ik hem inderdaad tegen hoor :j hij snapt dat totaal niet. Wél probeer ik hem op te voeden door juist gedrag te belonen of het om te buigen, maar dat kan niet altijd. Soms is duidelijkheid "nee, dit is gewoon echt niet goed", dan voor hem ook veel fijner.
't Is nog een kunst, dat opvoeden. Ik benijd mensen met kinderen niet. Ik hou het wel op dieren. :j

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:50

Nieuwsredactie @ [VN] Rapport hulpmiddelen in de paardensport benadrukt belang kennisdeling

het zal ook zo'n vaart niet gaan lopen, want mevrouw Verburg geeft aan in bovengenoegd rapport

Neem verantwoordelijkheid bij gebruik hulpmiddelen
De SRP onderstreept dat iedereen in de paardensport zelf verantwoordelijk is voor het gebruik van hulpmiddelen en roept iedereen op om een goede ambassadeur te zijn en anderen daarbij zo nodig te ondersteunen. Wees zorgvuldig en deskundig in het waarborgen van het welzijn van de paarden.

dan is er noig een lange weg te gaan, ben ik bang, opleidingskaders herscholen b.v.
en wie gaat dan als slager zijn eigen vlees keuren??

NU klapt men nog vrolijk voor bloedende monden en in het zweet gereden paarden ( is wel even aandacht geweest via de omroeper, lees ik maar hij mocht gewoon door)

superpony

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:57

Als ze zich echt richten op bepaalde hulpmiddelen zou dat op zich niet gelijk een groot probleem zijn.

Maar wat gaan ze er werkelijk door krijgen? En wat worden de consequenties?

Als paardenhouders toch bang worden dat de sport of houderij kan stoppen, gaan we dan allemaal met de koppen dezelfde kant op?
En wat doen we met de dingen die achter gesloten deuren gebeuren? Gaan mensen het vaker melden om de sport te kunnen behouden? Of wordt het probleem achter diezelfde deuren groter?

En wat gaat er gebeuren met de verkoop van hulpmiddelen? Dat zal nooit voldoende zijn, want met touw/elastiek, katrollen etc maak je zo zelf een bijzet.

Ik denk om de goede kant van de paardensport en houderij te verdedigen en goed te vertegenwoordigen, dat we echt een sterke partij nodig hebben die voor de gewone paardenhouder op komt, die echt zijn/haar best wil doen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:03

superpony schreef:
Als ze zich echt richten op bepaalde hulpmiddelen zou dat op zich niet gelijk een groot probleem zijn.

Maar wat gaan ze er werkelijk door krijgen? En wat worden de consequenties?

Als paardenhouders toch bang worden dat de sport of houderij kan stoppen, gaan we dan allemaal met de koppen dezelfde kant op?
En wat doen we met de dingen die achter gesloten deuren gebeuren? Gaan mensen het vaker melden om de sport te kunnen behouden? Of wordt het probleem achter diezelfde deuren groter?

En wat gaat er gebeuren met de verkoop van hulpmiddelen
? Dat zal nooit voldoende zijn, want met touw/elastiek, katrollen etc maak je zo zelf een bijzet.

Ik denk om de goede kant van de paardensport en houderij te verdedigen en goed te vertegenwoordigen, dat we echt een sterke partij nodig hebben die voor de gewone paardenhouder op komt, die echt zijn/haar best wil doen.

symptoombestrijders zullen het promoten als dierwelzijn ( lees: mijn inkomen) terwijl ik zou zeggen los het problem op, maar dan ligt het weer bij de basis wedstrijdorganisatie en instructie en jury omscholen, da's nog een hele klus

Wat denk je van de farmacie, veel DA zitten vast aan "weldoeners"!! (Evidensia onder vuur om bonus bij doorverwijzen dierenziekenhuis)

als we als instructie, jury, eigenaren/ruiters/sponsoren ect. niet in de spiegel durven kijken en zeggen: verander de werewld begin bij je zelf ( zeker de goede niet te na gesproken) zal er niet zoveel vernaderen want er gaat nergens zoveel geld over de toonbank als in de paardensport en wie gaat dat terug brengen??

Al vaker aangehaald: het paard verworden tot een financieel "zeer lucratief" ding.

Kijk wat er aan hangt: eigenaar/fokker/DA/farmacie/symptoombestrijders/hoefsmid/parcoursbouwer/instructie/jury/omproep/marketingbureaus/maneges/catering/voederindustrie om er even maar een paar te noemen.
Laatst bijgewerkt door mce op 01-02-25 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:09

Century schreef:
Als mijn hond de weg op wil rennen achter een blaadje aan, dan houd ik hem inderdaad tegen hoor :j hij snapt dat totaal niet. Wél probeer ik hem op te voeden door juist gedrag te belonen of het om te buigen, maar dat kan niet altijd. Soms is duidelijkheid "nee, dit is gewoon echt niet goed", dan voor hem ook veel fijner.
't Is nog een kunst, dat opvoeden. Ik benijd mensen met kinderen niet. Ik hou het wel op dieren. :j

Een dier dresseren is inderdaad een eitje, vergeleken met kinderen opvoeden. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:14

Mensen zijn ook vaak niet zo goed in kinderen opvoeden.

En elke tijd kent zijn ding. Vroeger was het hardhandiger en dat mocht dan niet meer. Daarna moest alles met praten en dat werkt ook niet 100%.

Er kan echt nog heel veel verbeteren in de paardensport en houderij. Het gaat ook echt veel te langzaam. In deze tijd kan je mensen makkelijk bereiken en kunnen we ook heel veel informatie delen. Maar mensen blijven de huidige sport en houderij als uitgangspunt houden.

Als men meer zou gaan jureren op HOE er wordt gereden, ipv de oefeningen, zouden heel veel ruiters het al moeilijk genoeg hebben.
En als je nieuwe eisen of regels stelt, zit iedereen weer in hetzelfde schuitje. Als je morgen de GP afschaft en je laat mensen alleen een rondje stappen, draven en galopperen, kan er nog steeds maar 1 winnen. We hebben het zelf gewild om steeds meer de grenzen te verleggen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:18

superpony schreef:
Mensen zijn ook vaak niet zo goed in kinderen opvoeden.

En elke tijd kent zijn ding. Vroeger was het hardhandiger en dat mocht dan niet meer. Daarna moest alles met praten en dat werkt ook niet 100%.

Er kan echt nog heel veel verbeteren in de paardensport en houderij. Het gaat ook echt veel te langzaam. In deze tijd kan je mensen makkelijk bereiken en kunnen we ook heel veel informatie delen. Maar mensen blijven de huidige sport en houderij als uitgangspunt houden.

Als men meer zou gaan jureren op HOE er wordt gereden, ipv de oefeningen, zouden heel veel ruiters het al moeilijk genoeg hebben.
En als je nieuwe eisen of regels stelt, zit iedereen weer in hetzelfde schuitje. Als je morgen de GP afschaft en je laat mensen alleen een rondje stappen, draven en galopperen, kan er nog steeds maar 1 winnen. We hebben het zelf gewild om steeds meer de grenzen te verleggen.

en dat keert zich nu tegen ons

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:23

Ja, maar je kan het prima terugdraaien.

Iedereen is zo wild van de bekende namen, maar ik kan genoeg uitdagingen verzinnen zonder een GP proef waarop we ze, ons en elkaar kunnen beoordelen. Denk dat sommigen behoorlijk tegen de lamp gaan lopen.

Met springen net zo. Zei het paar wkn terug al in een topic. Laten we dan de caprilli proeven er in gooien. Laat het rijden tussendoor goed zien. Je kan op zoveel punten nog beoordelen en scoren.

Of nog leuker; laten we ze ook een rondje aan de hand beoordelen. Laat maar zien hoe je met je paarden werkt en of je echt zo een team bent, ipv dat je het als een motor uit de schuur trekt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:25

tamary schreef:
Bevestigen wat je wel wil dat een dier doet is belangrijker dan straffen. Echter sommige dingen kan je niet negeren zonder gevaar voor beide (al dan niet direct), dus ja grenzen stellen en een kader aangeven waarbinnen een dier een stem heeft kan zeker. Net als dat je een terugval reflex wil intrainen voor "ik snap het niet" of "dit is eng" momenten. En dan nog kan je wel eens in moeten komen met bit of spoor zodat pony niet uitwijkt voor scheve grasspriet net voor een auto die 60km rijdt.
Iets met dierenlogica in de mensenwereld is een enkeltje ziekenhuis, kinderen hebben dat talent ook trouwens. Verschil is dat een kind dat meestal afleert, een dier heeft daar de capaciteit niet voor. Daarvoor is bv die auto of punt uit gevaarlijk of juist niet gevaarlijk ongeacht wat die auto doet.

Ik ben het met je eens. Ik vraag me wel af wat de definitie van paardensport volgens de Kamer inhoudt, is dat ook de boscrosser, die met zweep/sporen rijdt, omdat zijn paard in geval van aanstormende trein/auto/whatever koste wat het kost in beweging gezet moet kunnen worden, of gaat het om georganiseerde wedstrijdsport en de training van wedstrijdpaarden?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:28

superpony schreef:
Ja, maar je kan het prima terugdraaien.

Iedereen is zo wild van de bekende namen, maar ik kan genoeg uitdagingen verzinnen zonder een GP proef waarop we ze, ons en elkaar kunnen beoordelen. Denk dat sommigen behoorlijk tegen de lamp gaan lopen.

Met springen net zo. Zei het paar wkn terug al in een topic. Laten we dan de caprilli proeven er in gooien. Laat het rijden tussendoor goed zien. Je kan op zoveel punten nog beoordelen en scoren.

Of nog leuker; laten we ze ook een rondje aan de hand beoordelen. Laat maar zien hoe je met je paarden werkt en of je echt zo een team bent, ipv dat je het als een motor uit de schuur trekt.

was het maar zo simpel, zelfs een rijlesje inruilen voor een stukje - ïmo noodzakelijke therorie als onderbouwen van de praktijk - voorstellen, is als vloeken in de kerk want rijden leerd je op een paard,

hoop dat de nieuwe internationale generatie ruiters helpt ,

nationaal zal het nog wel even duren zo lang men nog klapt voor bloedende monden zal er niet veel veranderen.
Laatst bijgewerkt door mce op 01-02-25 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:33

Elisa2 schreef:
Dat mensen dit misbruiken om een paard te dwingen, ja die zijn er helaas..met geweld en een paard pijn doen. Afschuwelijk! Alleen diezelfde mensen zouden echt niet stoppen door de hulpmiddelen weg te halen. Met een bitloos hoofdstel, bezem en andere 'hulpmiddelen" kan immers hetzelfde effect bereikt worden.

Ik weet niet of dat waar is. Hetzelfde wordt gezegd over een vuurwerkverbod, maar toch is er minder schade in gemeenten waar een verbod geldt.

Een wet geeft ook een signaal af over wat we als maatschappij wel en niet accepteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:25

Dat is toch niet te vergelijken?

Ik bedoel dat mensen die kwaad willen toch wel kwaad doen.. daar hebben ze die hulpmiddelen niet voor nodig hoor.

Overigens datzelfde vuurwerkverbod wat massaal genegeerd wordt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:37

Het voorstel ziet er knullig uit, want zeggen dat een bit slecht is is gewoon kortzichtig. Je kunt ook schade aanrichten met bitloze middelen. Zwepen en sporen hoeven natuurlijk helemaal niet als straf of dwangmiddel gebruikt, het kunnen gewoon comminucatie middelen zijn. Enige voorlichting over het gebruik is blijkbaar tegenwoordig op z´n plaats, en daarvoor moet je bij de instructeurs en hun opleidingen zijn.

Ik denk dat ze zich beter kunnen focussen op uitvoeren van traningmethodes en controle op, en voorlichting over, strakke neusriemen bv en excessief gebruik van middelen, niet op het verbieden ervan.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:00

Elisa2 schreef:

Ik bedoel dat mensen die kwaad willen toch wel kwaad doen.. daar hebben ze die hulpmiddelen niet voor nodig hoor.

Waarom is het niet te vergelijken?
Mensen die dingen willen vernielen, vernielen dingen toch wel. Maar het helpt zeker om de dingen weg te nemen waardoor er vernield wordt. Het is niet waterdicht maar dat bekent niet dat je het dan maar helemaal niet moet doen. Waarom zou dat anders zijn bij mensen die hulpmiddelen verkeerd gebruiken bij paarden?

Stel dat zwepen verboden worden. Dat ze niet meer verkocht worden en niet meer of amper gebruikt worden op bijvoorbeeld maneges. Dan groeit er een generatie paardenmeisjes op die nooit een zweep heeft gebruikt op een paard. Dat lijkt mij heel goed.
Sterker nog, ik wilde dat ik zo had leren rijden. Want mij is gewoon een zweepje in de hand gedrukt toen ik les kreeg op de manege.

En bovendien, als je zo'n ding niet standaard in je hand hebt als je rijdt, is de kans véel kleiner dat je in een moment van frustratie je paard een zwieper geeft. Afstappen en een bezem pakken om je paard een lel mee te verkopen doe je dan toch iets minder impulsief. Doorgaans.

Uiteindelijk zou ik het geweldig vinden als we fundamenteel anders gingen kijken naar hoe we met paarden omgaan, en ik denk dat het helpt als we hulpmiddelen verbieden die het heel makkelijk maken een paard pijn te doen. Ook al worden ze ook vaak goed en met de beste bedoelingen gebruikt.

Wbt je laatste zin, daar is eea over geschreven wat je heel makkelijk kunt terugvinden. https://nos.nl/artikel/2551969-16-miljo ... werkverbod

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:01

Als deze motie al een wet tot gevolg heeft (moties kun je ook gewoon naast je neerleggen nl...), zijn er twee voorwaarden. Ten eerste moet de wet handhaafbaar zijn - en dat betwijfel ik al. En ten tweede bewijzen wetten in NL zich pas bij de rechter. Dan moet het OM dus hard gaan maken dat er pijn en dwang aanwezig is geweest bij gewoon rijden met een bit. Zie je het al voor je? Een beetje advocaat kan zelfs bloed in de mond en een blauwe tong al van tafel vegen, laat staan dat iemand van correct gebruik van een bit (of zweep, of spoor) keihard kan aantonen dat daar pijn of dwang aan gekoppeld is.

Dus ik zie in de praktijk voorlopig helemaal niets veranderen. Niet op topsportniveau, niet op HTK-sportniveau en al helemaal niet bij de recreatieruiter.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:16

Ibbel, het zal zeker zo'n vaart niet lopen, als er iets gaat veranderen is het bij/vanuit de mens en daar zie ik nog geen beweging, behalve praten en er iets van vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:21

Runa schreef:
Elisa2 schreef:

Waarom is het niet te vergelijken?
Mensen die dingen willen vernielen, vernielen dingen toch wel. Maar het helpt zeker om de dingen weg te nemen waardoor er vernield wordt. Het is niet waterdicht maar dat bekent niet dat je het dan maar helemaal niet moet doen. Waarom zou dat anders zijn bij mensen die hulpmiddelen verkeerd gebruiken bij paarden?

Stel dat zwepen verboden worden. Dat ze niet meer verkocht worden en niet meer of amper gebruikt worden op bijvoorbeeld maneges. Dan groeit er een generatie paardenmeisjes op die nooit een zweep heeft gebruikt op een paard. Dat lijkt mij heel goed.
Sterker nog, ik wilde dat ik zo had leren rijden. Want mij is gewoon een zweepje in de hand gedrukt toen ik les kreeg op de manege.

En bovendien, als je zo'n ding niet standaard in je hand hebt als je rijdt, is de kans véel kleiner dat je in een moment van frustratie je paard een zwieper geeft. Afstappen en een bezem pakken om je paard een lel mee te verkopen doe je dan toch iets minder impulsief. Doorgaans.

Uiteindelijk zou ik het geweldig vinden als we fundamenteel anders gingen kijken naar hoe we met paarden omgaan, en ik denk dat het helpt als we hulpmiddelen verbieden die het heel makkelijk maken een paard pijn te doen. Ook al worden ze ook vaak goed en met de beste bedoelingen gebruikt.

Wbt je laatste zin, daar is eea over geschreven wat je heel makkelijk kunt terugvinden. https://nos.nl/artikel/2551969-16-miljo ... werkverbod

Welnee joh, het feit dat je zelf associaties hebt met de zweep en pijn zegt meer iets over jou.

Een paard een zachtje tikje op de kont geven of bij de singel (voor zijwaarts) is vele malen vriendelijker dan het paard maar hard schoppen met de benen.

Als zwepen verboden zouden worden dan kunnen mensen niet meer grondwerken met hun paard en menners niet meer mennen. Die gebruiken de zweep ipv been.

Dat fundamenteel anders met paarden omgaan zit in een stuk Horsemanship. Dat zit echt niet in de middelen.

Ik snap wel wat je zegt, en ik ben het ermee eens dat op een zachte manier met paarden omgaan gepromoot moet worden. Ik geloof alleen niet dat een verbod op hulpmiddelen de manier hiervoor is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:22

Onder het zadel rijden zonder zweep is prima hier. Die gaat in de zomer enkel mee om horzels makkelijker te verjagen. De zweep blijft in de winter thuis. Echter mennen zonder zweep lijkt mij echt een enorme uitdaging. Je mist zoveel andere contact opties om duidelijk te communiceren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:23

Cioccolato schreef:
Wat een slecht stuk op hun website zeg.
Maar zo ziet natuurlijk een groot deel van Nederland het die er ook geen verstand van heeft..

groot deel van Bokt ook....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:24

Laat ze zich bezig houden met echte problemen, niet met symboolpolitiek.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:27

Iemand die uit frustratie mept pakt bij wijze wel het halstertouw en heeft daar geen zweep voor nodig.

Die heeft een cursus woedebeheersing nodig.

Daar helpt een verbod niet voor.

Maar de jaarling in de wei die aanvalt kan een getimde goede tik met de longeerzweep levens reddend voor het dier zijn.

Maar zo dat verschil zien kunnen ze bij de PvdD niet.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:38

Ik maak me hier waarschijnlijk niet populair mee maar zeg het toch: 9 van de 10 ruiters zouden wat mij betreft niet met sporen, zweep, martingaal, bit etc etc mogen rijden.

"We" doen alsof we van paarden houden maar "we" gaan er in de praktijk helaas niet altijd even vriendelijk mee om. Je ziet zo ellendig veel narigheid en dierenleed. En niet alleen in de topsport. Van de manegehouder die paarden in beslag neemt wegens niet betalen en ze dus maar nauwelijks meer te eten geeft en niet meer uit de box laat, tot mensen die hun paardje in de box zetten met 'hulpteugels' om hem aan de juiste houding te laten wennen, tot mannen en vrouwen die veel te zwaar zijn voor hun paard, dressuurpaarden met bloedende monden of kinderen die met 11 jaar al met sporen, zweep en martingaal op hun pony zitten terwijl ze nauwelijks kunnen rijden.

Als 'we' elkaar niet gaan aanspreken en corrigeren op wat 'we' gewoon zijn gaan vinden maar echt niet ok is, dan hebben 'we'dit over onszelf afgeroepen en mag er wat mij betreft zelfs een verbod komen op om een paard te stappen.

Maar dat zou niet nodig moeten zijn als we laten zien dat we niet alleen van de sport maar ook echt oprecht van paarden houden.