En alwéér de gedachte om te stoppen met paarden - wat is wijsheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: En alwéér de gedachte om te stoppen met paarden - wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:49

Kun je niet je wagentje in de winter op een locatie met binnenbak zetten? Zodat je alleen je pony’s daarheen moet brengen om te rijden en dan lekker fris en droog kunt trainen met ze?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 00:09

Heel eerlijk zal ik ze als ik jou was proberen te verkopen. En dan wel de tijd nemen om echt een fijn huisje voor ze te vinden. Dus niks overhaast. En dan later bv een hond nemen waar je lekker samen met je gezin plezier uithaalt en bezig mee bent. Heb je nog een extra centje en tijd over om andere dingen met je gezin te kunnen doen :)

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 00:14

Wat houdt je tegen om ze te verkopen en te stoppen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 00:27

office schreef:
Het valt me op dat ineens veel mensen geen zin meer hebben.Zijn we allemaal zo druk tegenwoordig ?
Als ik jou was zou ik nu niks verkopen even wachten tot dat het zomer is en dan kijken of je je beter voelt.
Hebben je kinderen straks geen zin om te helpen op stal ?

Forse inflatie sprong van de afgelopen 5 jaar heeft het hebben van dieren aardig op kosten gejaagd. Zowel voer als DA maakten sprongen van 30-50% en dan dit jaar nog de btw verhoging er overheen.

Ik ben noodgedwongen gestopt ivm weg moeten van weide eind 2022, maar toen was ik al op het punt na deze ponies geen nieuwe meer dus uitsterfbeleid. Wil eigenlijk wel weer schapen (en/of geiten), maar daar zit stuk melk en vlees voorziening aan vast, naast gewoon minder kosten door minder eten en lagere DA tarieven ivm dieren voor voedselvoorziening (paard valt onder huisdieren).
Ergens mis ik het rijden (en dat deed ik niet veel hoewel ik altijd een rijdbare pony had lopen) maar zeker ook het rondrommelen daar (prive buiten eigenlijk, mijn tuin thuis heeft geen privacy). Al zeg ik nu alles bij elkaar ja weer dieren, maar aan huis/veel dichter bij huis ivm 's nachts op stal willen.

Nieuwe pony is wegens gestegen kosten niet meer verantwoord, maar er zijn een aantal dingen van dhz stalling/eigen weide die ik zo terug zou willen (fors dichter bij huis dan wel). Genoeg momenten dat ik blij ben niet te hoeven (wolf, blauwtong, weer, kosten), maar ook zat dat ik er veel aan mis. Eisen zijn echter hoger nu en wat er aangeboden wordt (als er al iets is) is duur en niet passend. Om die investeringen te gaan doen voor dan sec iemand anders voelt ook niet echt goed.

Had ik de weide nog gehad was ik niet gestopt met ponies (en schapen en kippen), maar ja er was ook bij mij inmiddels een einde in zicht. Deels ook wegens vragen over of er nog wel gewoon gezonde dieren te vinden waren en mijn leeftijd tegen die tijd. Verkopen was geen overweging, maar daar was tot weide weg geen reden voor. Ponies verhuizen naar pension oid heb ik overwogen, maar kosten (en 1 kiezen wilde ik ook niet) en had bijna meer behoefte aan behouden schapen (fok en dus toekomst plannen en lammetjes om naar uit te kijken) en daarvoor zijn eigenlijk geen pensionstallingen te vinden. Ponies zijn gelukkig samen goed terecht gekomen dankzij mijn goede opvoeding. Beslissing was rationeel juist, maar emotioneel doet het nog steeds zeer.

Ja, er veranderen dus dingen en dan kan het best een overweging zijn om toch te kiezen voor verkopen dieren die je nooit met die intentie genomen hebt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 00:40

office schreef:
Het valt me op dat ineens veel mensen geen zin meer hebben.Zijn we allemaal zo druk tegenwoordig ?
Als ik jou was zou ik nu niks verkopen even wachten tot dat het zomer is en dan kijken of je je beter voelt.
Hebben je kinderen straks geen zin om te helpen op stal ?

Dat zou maar zo kunnen. Ik hoor van meerdere sportclubs, ook ruiterclubs, dat vrijwilligers nauwelijks nog te krijgen zijn...
Mensen zijn tegenwoordig al blij als ze even een avond/weekend niks moeten, en lekker kunnen bankhangen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:10

Veronica2 schreef:
Suzanne F. schreef:
Met zoveel tijd en geld wat je in paarden stopt, mag het toch zeker wel plezier opleveren. Als dat niet meer het geval is dan moet je ermee stoppen.

Zullen we dit een klein beetje nuanceren? Want verwachten dat iets elke dag geweldig leuk moet zijn, levert alleen maar teleurstelling op. Dat geldt voor hobby's, maar ook voor bijvoorbeeld een huwelijk of werkkring. Wat je bedoelt is helder, maar misschien meer zo dat er in je hobby wel vaak genoeg iets leuks moet zitten. Dat kunnen ook kleine dingen zijn, een zacht hinnikje als je de stal binnen komt, of een gezellige poetsbeurt op een klamme zondag. Zoek het in de kleine dingen en niet in allerlei dingen die 'moeten'.

Zodra de balans omslaat en je er dus geen of zeer weinig plezier meer in hebt dan moet je de afweging maken of je het dit waard vindt. Dit is een hobby waar zeer veel tijd en geld in gaat zitten. Dan mag je zeker wel verwachten dat je daar plezier aan beleeft, anders kan je er beter mee stoppen.
Het gaat om de balans. Als het negatieve gaat overheersen en je kan het niet meer opbrengen dan is het tijd om andere keuzes te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:11

Vooral ook omdat deze gedachte niet nieuw is voor TS, ze heeft m al vaker gehad.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:16

Ik herken het deels wel, zeker in deze winter. Bah. Maar ik vind jou echt wel heel negatief. En ik denk gewoon dat je pony's dat voelen en daarom niet "meewerken". Misschien is verkopen dan ook echt wel geen slecht idee. Of misschien is het een optie om ze aan te bieden als lease. Zo kan je wat proeven van het leven zonder pony's. Misschien ligt jou dat dan beter?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:22

Kijk, in elke sport, hobby of baan zijn er momenten dat het niet lukt zoals je wil, niet goed gaat, dingen tegenzitten etc. Dit soort momenten zijn nooit het juiste moment om te stoppen.

Wanneer dan wel? Als je met je hobby/sport bezig bent en het gaat wel goed, dingen lukken wel en het is wel mooi weer en je denkt dan nog steeds, ik wil stoppen, dan is dát het moment om te stoppen.

Door te stoppen op momenten dat het tegenzit ontneem je jezelf de kans om te groeien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:30

AnnoNiemand schreef:
Even wat antwoorden op vragen:

Over de tip: neem les. Ik heb les. :+ Dit werkt verder niet echt door qua motivatie. Menles lukt nu natuurlijk niet, dus alleen dingen die aan de hand mogelijk zijn. Mijn instructie ziet op de grond en voor de kar ook echt verschillende pony’s en ziet dus ook dat ze het gewone werk aan de hand niet leuk vinden, oversprong gedrag vertonen of zelfs echt out-tunen.
Misschien andere soort lessen nemen? Iets wat wel leuk is voor zowel jezelf als de pony"s?

Waarom kan ik niet mennen in de winter? Simpel omdat de rijbak véél te nat en te zwaar is om een karretje te trekken (of uberhaupt in te lopen).

Waarom kan ik niet de weg op? Omdat de omgeving hier echt niet veilig is om buiten te rijden. Dat is vragen om ongelukken dus daar voel ik me niet prettig bij. Helaas hebben we niet een natuurgebied naast stal ofzo. :+
Wij mennen daarom bij de vereniging in de binnenbak

Een verzorger heb ik wel eens gehad. Dit beviel me niet. Het is erg lastig om een goeie te vinden en bovendien vind ik het een te dure hobby om aan iemand anders weg te geven. Als ik bij wijze van afhankelijk zou zijn van een verzorger voor aandacht/ trainingen, zou ik mezelf achter mijn oren krabben met de vraag voor wie ik eigenlijk pony’s heb, voor mezelf of voor een ander. :+
De verzorger zou er alleen zijn om jou werk uit handen te nemen, een win-win situatie te creeren. Het is wel waar dat het lastig is om een goede te vinden.

Waarom geef ik ze niet een half jaar vrij? Omdat dit ze qua conditie en bespiering echt geen goed doet. :)
Dat begrijp ik, maar zo leg je jezelf een "moeten" op waar jij en je pony's duidelijk geen plezier uithalen.

Zo, ik heb even gereageerd in het dikgedrukte..ik denk zelf dat een andere mindset wellicht al heel helpend kan zijn. :o
En out of the box denken, kijken naar wat wel kan..kijken waar jij en de pony's wel plezier uit halen.

En ook dit hoeft niet perse, als hier allemaal geen motivatie voor is..is het echt niet erg om ze wat vaker vrij te geven of iemand te zoeken die kan helpen of ze te verkopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:38

Furst schreef:
Ik herken het deels wel, zeker in deze winter. Bah. Maar ik vind jou echt wel heel negatief. En ik denk gewoon dat je pony's dat voelen en daarom niet "meewerken". Misschien is verkopen dan ook echt wel geen slecht idee. Of misschien is het een optie om ze aan te bieden als lease. Zo kan je wat proeven van het leven zonder pony's. Misschien ligt jou dat dan beter?

Ik vermoed trouwens dat paarden in de winter qua energie in de "spaarstand" kunnen gaan, en dan ook niet graag werken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:46

Je geeft aan dat de praktische problemen niet op te lossen zijn. En daar zit hem (een deel) van je probleem denk ik.

Ik heb nog gruwelijk veel plezier in de paarden én paardensport. Maar als er zo veel factoren waren die het steeds moeilijk maken (tijd, gelegenheid, materiaal, omgeving) om te doen wat ik leuk vind zou het mij waarschijnlijk óók tegen gaan staat. En dat tegen staan werkt gegarandeerd door op je paarden.
Ik word al moedeloos als ik je lijstje lees eerlijk gezegd. Als ik de helft van het jaar zo weinig mogelijkheden had.

Zegt overigens niets over andere mensen hé. Zo te lezen zijn er genoeg mensen die er geen moeite mee hebben om een paar maanden minder te kunnen. Maar ik zou er mijn energie ook niet uit halen.
Daar staat dan weer tegenover dat ik altijd heel creatief ben geweest in de problemen op te lossen. Geen rijbaan om in te werken? Ik vond altijd wel paadjes, bermen en grasveldjes waar ik wél kon werken. Koud? Goede kleren aan en gaan? Een paar dagen alles bevroren? Aan de hand fietsen en grondwerkoefeningen.

Dus ik denk dat je je moet afvragen of je daar écht niets aan kunt veranderen. En anders klinkt een keuze maken voor verkoop helemaal niet verkeerd.

Zoolgangster: hier niet hoor. Hier rennen ze juist zelf veel meer in de rondte in de winter. In de zomer gaan ze in relatieve spaarstand. Ze worden zomer in winter exacte hetzelfde gehouden en getraind.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-01-25 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:51

Wat een rot situatie voor jou en de pony's.

Dat jij met tegenzin gaat en er geen plezier in hebt nu, maakt dat de ponys ook geen plezier hebben want ze spiegelen jou daarin gewoon. Dus vooral, ga vaker leuke dingen met ze doen! Er zijn zoveel opties mogelijk daarbij als je maar wilt. Als die wil er niet is, word het lastig denk ik.
Ik vind paarden in de winter ook minder leuk want het kost meer werk en ik kan er ook echt niks mee hier buiten basic verzorging (pony is nog niet 100% bevestigd voor de kar en nog niet alleen op de weg geweest, mijn oude paard is op pensioen, en mijn net nieuwe paardje moet ik opnieuw oppakken, voor ik ermee naar buiten kan, wat nu met de blubber ook niet kan)

Wat Femke_Tweety op de vorige pagina schreef is denk ik een hele goede om voor jezelf na te gaan, maar ik zou dat wel pas van de zomer doen en niet nu nu alles je tegen staat. Ik heb mijn oude paard met trauma's en gezondheids problemen terug gekocht (zonder van beide af te weten) en zij stond met haar 15e eigenlijk al op pensioen daardoor en ik geniet er elke dag van om haar te zien en te verzorgen. Ik heb ze aan huis staan en ik moet zeggen dat buiten een rijbak missen, ik het veel ontspannener vind en veel minder werk vind dat ze thuis staan dan wanneer ik naar stal moest.

Veronica2 schreef:
Suzanne F. schreef:
Met zoveel tijd en geld wat je in paarden stopt, mag het toch zeker wel plezier opleveren. Als dat niet meer het geval is dan moet je ermee stoppen.

Zullen we dit een klein beetje nuanceren? Want verwachten dat iets elke dag geweldig leuk moet zijn, levert alleen maar teleurstelling op. Dat geldt voor hobby's, maar ook voor bijvoorbeeld een huwelijk of werkkring. Wat je bedoelt is helder, maar misschien meer zo dat er in je hobby wel vaak genoeg iets leuks moet zitten. Dat kunnen ook kleine dingen zijn, een zacht hinnikje als je de stal binnen komt, of een gezellige poetsbeurt op een klamme zondag. Zoek het in de kleine dingen en niet in allerlei dingen die 'moeten'.

Hier word ik dan ook wel echt verdrietig van. Paarden MOETEN zo ontzettend veel, zo gauw wij niet meer blij van hun worden omdat ze niet doen wat WIJ willen dat zij doen, moeten ze maar weg want dan zijn ze het geld niet meer waard.
Paarden worden steeds meer als een ding gezien hierbij en ik zie zo veel mensen compleet vergeten dat een paard ook nog een eigen wil en gevoelens heeft die het mag uiten en dat wij als hun eigenaar verantwoordelijk zijn dat zij ook gelukkig zijn.
Niet aanvallend bedoeld maar ik zie dit soort "problemen" meer en meer voorbij komen en het maakt mij zo verdrietig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:53

Met pol0 eens.
Als ik altijd maar een natte bak zou hebben en ook niks buiten de bak zou kunnen was ik ook al lang gestopt.
Dan lig je er echt de hele winter uit.

Ik zou dan ook echt kijken naar een andere stal.
Waar buiten mennen gaat. En nee dat hoeft geen natuurgebied te zijn. Veel menners rijden voornamelijk op de weg.
Maar idd niet midden in de stad. Maar de buitenwegen.

Dan is de kans een stuk groter dat het gaat slagen.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:40

Esplen schreef:
Wat houdt je tegen om ze te verkopen en te stoppen?

Ik zou het ook eens zo bekijken.. Ik lees meer minnen dan plussen in je verhaal. Je moet iets niet blijven doen omdat het altijd zo geweest is en het nu alleen op bepaalde momenten nog leuk is. De tijd die vrijkomt kan je waarschijnlijk waardevoller invullen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:50

Ik heb van de zomer na een jaar nadenken en met steeds meer tegenzin de pony's verkocht. Ik had ze aan huis bij mijn ouders en heel mijn leven atijd gereden en eigen paarden gehad, vroeger ook echt actief wedstrijdniveau. Maar ik vind het nu een verademing, niks moeten, niet haasten plannen, niet in de kou en drek naar buiten. Rijden lukte toch al 9/10x niet.

Ik ben ze gewoon ontgroeit en het gedoe.

Ik heb ook naar pension gekeken maar dat was ook niet de oplossing, alles vol en overal is het iets en duur.

Edit: en mocht ik mezelf ooit bedenken kan ik altijd weer op zoek.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:30

Tja wat is wijsheid???
Dat kun achteraf pas zeggen

Is je twijfel wijsheid!!! Is denken dat je spijt krijgt wijsheid!!

TIP: verkopen dan kun je achteraf zeggen:
het was goed en ga je genieten van je herwonnen vrijheid (bewaar wel even het geld),
of
je krijgt spijt en dan heb je tijd om te ontdekken of je het zodanig mist dat je volgend voorjaar iets nieuws gaat kopen

Lees dat deze pony's ook niet echt voor plezier zorgen, wie weet als je nieuwe koopt dat plezier weer terug komt, misschien met een van je gezinsleden (weet niet op welke leeftijd ze nu zijn) nvvt opnieuw opstarten,

Knopen doorhakken levert vaak de meeste (beste) info,

veel succes

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:55

Heel herkenbaar.

Ik heb zo ook een paar jaar doorgemodderd, pony 1 overleed en pony 2 is toen verhuisd naar een vriendin van me die ze in een groep hield. Dit was voor mij de perfecte reden om hem lekker te laten staan want ze hadden een enorm land en stonden altijd achteraan, ik had nooit zoveel zin om in een groep met jonge hengsten te gaan wandelen voor mijn pony.

Uiteindelijk heb ik bijna 2 jaar geleden de pony in bruikleen gegeven aan de buren van een goeie vriendin. Daar is hij het middelpunt van de belangstelling, heel veel kindjes die stapelgek op hem zijn en eindeloos tutten, wandelen en rijden.
Pony is echt enorm opgebloeid, ik ben heel blij met de fotos die ik zo nu en dan krijg maar ik heb de paarden nog geen dag gemist.

Miste wel het buiten rommelen en kreeg daarom van mijn zoon kippen, ik ben stapelgek op ze (en die kunnen ook echt veel en makkelijk truukjes leren :j ).

Ik heb iig geen dag spijt dat ik gestopt ben. Ookal was ik ook van kleins af aan stapelgek op paarden, op mijn 15e kocht ik van mijn eigen zuurverdiende centjes een pony die ik altijd zelf onderhouden heb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:06

Veronica2 schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat is in mijn ervaring meer en meer de mentaliteit. Als het niet elke dag vooral leuk is kappen we.

Paarden hebben is k*t in de winter tenzij je op een stal met binnenpiste staat. Dat zijn ze je waard. Of niet. Dan moet je er mee stoppen. Dan is het geen passie maar voor je ego.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:14

Vorig jaar heb ik de stap wel gezet om te stoppen, na 44 jaar paarden, dagelijks en de laatste 13 jaar ook aan huis. We hebben de laatste in laten slapen, was op. Na mijn ongeluk heb ik moeten stoppen met rijden en is het mennen er voor in de plaats gekomen. Een mooi alternatief maar niet waar mijn hart lag met het rijden zeg maar. De laatste 2 paarden werden ouder, kregen daardoor ook wat dingen waardoor je niet fanatiek kon mennen. Helemaal prima, paard kan er niets aan doen. De hobby ging van fanatiek tot 2 paarden elke dag rijden, naar mennen en toen naar alleen nog maar verzorgen. Ik miste de combinatie van bezig zijn met het paard en het verzorgen. Voor mijn gevoel was ik alleen nog maar met hooi aan het sjouwen en poep aan het scheppen. Dat was niet meer mijn zo geliefde hobby als toen het was toen ik begon en jaren heb mogen proeven. Mede doordat ik nog een pittige operatie voor de boeg heb met 11 maanden revalideren heb ik gezegd geen paard meer voor mij. Dat betekend dat de stallen leeg staan, de bak er werkeloos bij ligt, de wei gebruik ik nu dagelijks met mijn honden en van de paddock heb ik een moestuin gemaakt. Het kriebelt nog steeds, maar eerst mijn gezondheid weer op de rit zien te krijgen en dan zie ik wel weer verder. Mocht het zo zijn dan komt er vanzelf wel weer op mijn pad.
Spijt van de keuze heb ik niet, het is voor nu beter.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:23

Ayasha schreef:
Paarden hebben is k*t in de winter tenzij je op een stal met binnenpiste staat. Dat zijn ze je waard. Of niet. Dan moet je er mee stoppen. Dan is het geen passie maar voor je ego.

Op stal met een binnenbak is het ook niet geweldig, je paddocks / weide en mesthoop zijn toch altijd buiten.

Moet dat dikgedrukte wel meteen op deze manier...? Mensen kunnen iets oprecht erg leuk vinden maar gewoon niet leuk genoeg om daar zo veel tijd, geld en energie in te stoppen als dat een paard kost, het wil echt niet zeggen dat men het dan puur voor hun ego doet :roll: Zeker een beetje mennen met shetjes is nou zulke enorme egoboost ja :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:36

Fly_high schreef:
Ayasha schreef:

Op stal met een binnenbak is het ook niet geweldig, je paddocks / weide en mesthoop zijn toch altijd buiten.

Moet dat dikgedrukte wel meteen op deze manier...? Mensen kunnen iets oprecht erg leuk vinden maar gewoon niet leuk genoeg om daar zo veel tijd, geld en energie in te stoppen als dat een paard kost, het wil echt niet zeggen dat men het dan puur voor hun ego doet :roll: Zeker een beetje mennen met shetjes is nou zulke enorme egoboost ja :=

Maar je kan wel gewoon rijden/mennen, daar ligt het hele probleem toch ? Wel de lasten maar niet de lusten.

Ik snap niet waarom het dikgedrukte een probleem is? We doen nu eenmaal dingen ook voor ons ego. Ik ook. We tonen geen beelden op social media, schrijven niet over onze mijlpalen voor iets anders dan ons ego. Daar is niks mis mee. Alleen is het wel zo dat als dat je ‘hoofd’ beweegreden is, het idd snel niet meer leuk wordt wanneer dat niet vervuld wordt. En dan kan je jezelf wel dwingen door te gaan maar daar wint niemand iets mee. Dat is gewoon realistisch zijn.

Vind jouw opmerking denigrerender eigenlijk. Waarom zou haar mennen met shetjes niet goed zijn voor haar ego? Is wat zij bereikt met die dieren minder omdat het Shetlanders zijn? :?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:54

Heel herkenbaar ze zitten bij mij in ruim 30 jaar zo in mijn vezels geweven dat ik de stap om te stoppen nog niet heb durven zetten en stomme ik heb er 2 jaar geleden omdat mn shet alleen kwam te staan en ik toch een nieuwe heup had gekregen een nieuwe rijpony bij gekocht omdat ik dacht dat ik het rijden zo miste en hoopte deze gedachtes niet meer te hebben.
Nou staan ze hier wel in eigenbeheer en degene die ik alweer 10 jaar heb heeft gezondheidsproblemen waardoor ik verkopen niet eerlijk vind.
1 ding weet ik wel dit zijn echt de laatste ik ben de paarden gewoon ontgroeid.
Ergens hoop ik de pensionplek te vinden waar mijn pony’s kunnen staan en paard kunnen zijn en waar er hooi laag in suiker wordt gevoerd en uitrij mogelijkheden zijn en leuke stalgenoten zijn.
Lekker blijven dromen :') de ene na de andere stopt hier.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:06

In deze fase van je leven zou het heel goed kunnen dat eigen paarden even teveel is en daar is niets mis mee imo. Ga op je gevoel af is mijn advies. En bij twijfel een tussenweg zoeken (lease, bijrijder enz.)

Hier last van het omgekeerde. In 2016 heb ik mijn paard moeten laten inslapen en had er na de rouwperiode helemaal vrede mee dat er geen nieuw paard kwam. Sinds een jaar of 2 heb ik het gevoel dat mijn leven niet compleet is zonder (eigen) paarden en ben ik weer rustig om me heen aan het kijken.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:09

Ik ben sinds een paar maanden paardloos, na 20 jaar. En wat geeft het een rust in mijn hoofd.
Ook ik was in de winters beperkt qua rijden, al was het lang niet zo beperkt als jij. En kinderen en man vonden paard wel okee, maar verder geen interesse. Een heleboel kleine dingen bij elkaar maakte dat ik na het overlijden van mijn paard geen nieuwe ging zoeken en menwagen en alle spullen heb verkocht.

Ik heb nu meer tijd voor mijn gezin en tijd voor uitjes en vriendinnen.
Enige is dat ik merk dat mijn tijd makkelijk gevuld wordt door gezinsdingen, er is altijd wat te doen. Dus ik moet af en toe echt iets voor mezelf doen/plannen, wat eerder mijn tijd bij mijn paardje was.
Misschien ga ik op termijn een bijrijdpaard zoeken (liefst bijrijd-menpaard), maar op dit moment nog even niet.
Misschien ga ik ooit weer een eigen paard kopen, maar op dit moment ben ik tevreden zonder eigen paard.

Voor je pony's vindt je wel een goed thuis.
Als de kinderen groot zijn, breekt een nieuwe fase aan en kun je weer andere keuzes maken, een keuze nu is niet voor de rest van je leven.