Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IndianSu schreef:Bedankt voor alle reacties! Hier heb ik zeker wat aan. Afgelopen weekend heb ik weer gereden, met als doel dit zo ontspannen mogelijk te doen en mijzelf geen verplichtingen op te leggen. Ik heb mijn paard eerst goed gelongeerd zodat ze in ieder geval al voldoende beweging had gehad, en ik ben er daarna opgegaan. Door het longeren voelde ik geen druk om een bepaalde tijd te blijven zitten, maar door bewust rustig in en uit te ademen ging het eigenlijk best heel goed. Zondag ben ik er gelijk op gegaan en heb ik zelfs een paar kleine sprongetjes gemaakt (dit vindt mijn merrie hartstikke leuk maar ik had het al een tijdje niet meer gedaan).
Ik heb een afspraak staan voor een les om hier verder aan te werken. Al met al sta ik er nu een stuk positiever in dan eerst! Donderdag was een confronterende dag, waardoor ik erg hoog in mijn emotie zat. Nu kan ik het gelukkig wat beter relativeren.
IndianSu schreef:Vorige week heb ik heel fijn gereden, en zelfs weer een buitenrit alleen gemaakt. Ik had toen op een paar momenten wel spanning, maar kon dat af laten vloeien met ademhalingsoefeningen.
Vandaag was helaas weer rampzaligDe bak was veel te nat, dus ik kon alleen op buitenrit. Er was niemand waar ik mee kon gaan dus ik moest alleen. Geen probleem dacht ik, vorige keer ging het ook goed. Mijn paard had door het slecht weer een paar dagen stil gestaan en het was koud. Achteraf gezien had ik haar dus beter eerst kunnen longeren
De rit begon direct al heel fris, waar ik heel veel spanning van kreeg en mijn paard werd daardoor nog frisser. Een vicieuze cirkel dus. Ik voelde me echt niet veilig en besloot een heel stuk af te snijden zodat in snel thuis was. Dan zou ik thuis nog wel wat longeren oid. Zodra ik koers zette richting huis bleek dat mijn paard daar wel oren naar had en ze zette opeens een volle galop in
Vlak voordat we thuis waren had in haar gelukkig terug. Ik wilde de rit niet zo afsluiten, omdat ik bang was dat ik dan de volgende keer niet meer op buitenrit zou durven
Ik ben de andere kant weer op gegaan en heb daar nog op een ander rondje wat gestapt en gedraafd. Uiteindelijk op die manier toch nog een buitenrit van 9 km gereden.
Al met al voelt het als een flinke terugslag. Ik was weer helemaal verstijfd door de angst. Over een paar dagen heb ik gelukkig les, ik hoop zo dat dat gaat helpen.
mce schreef:vooraf eerst even longeren kan nooit kwaad,
kun je mooi bekijken of ze "handzaam" is of niet, kun je jezelf er ook op instellen, ga ik er wel op of niet voor een buitenrit