Na 3 dagen opeens weggestuurd van stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 22:02

[/quote]
Ik denk eerder dat je te onzeker overkwam, omdat je blijkbaar om hulp vroeg, wat ik op zich heel logisch vind, maar misschien waren die eigenaren mensen gewend die huppekee alles in hun eentje deden.
[/quote]

Hoe is om hulp vragen ineens onzeker?? Is toch gewoon normaal of ligt het nou aan mij. Als je les hebt van een instructeur vraag je toch ook weleens of diegene je beugels even een gaatje korter of langer kan doen, wanneer je al op je paard zit. Heeft niks te maken met onzeker zijn.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:03

theamazone schreef:
mika11 schreef:
Een beetje een vaag verhaal, ik heb het 2x gelezen.
Maar eerst heb je het over één eigenaar en later in het verhaal over verschillende eigenaren.
En één van de eigenaren heeft je namens de andere eigenaren weggestuurd.

Racisme kan natuurlijk, maar dat lijkt niet echt logisch.
Wel jammer natuurlijk, maar je kan er niets aan doen.

Wel zou je een keer kunnen bellen of zo, om te vragen wat er nu precies verkeerd is gegaan.

Er zijn 2 eigenaren, een man en een vrouw. De vrouw heeft me weggestuurd. Ik weet niet precies waarom maar racisme zou zomaar kunnen want ik heb vaker dit soort dingen meegemaakt, dat ik gewoon als stalknechtje werdt gebruikt op een stal waar ik reed etc etc... je kan niet zeggen dat dat geen racisme is.

Nou, ik heb ook als stalknecht klusjes gedaan en mocht niet rijden, en ben wit. Dus dat racisme praatje kan je beter achterwege laten.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:04

Ik wil niet hopen dat je bij iedere situatie die niet naar je wens verloopt het als racisme bestempeld. Ze zouden je dan toch nooit terug hebben laten komen?

Wellicht hadden de eigenaren iets anders verwacht en zoeken ze iemand die alles vanaf begin aan volledig zelfstandig kan zodat zij er geen omkijken naar hebben. Hoe dan ook, ze zullen er hun redenen voor hebben en ik denk dat je niets anders kan doen dat die keuze te accepteren, ook al deed jij alles met goede bedoelingen :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:05

sterregoud schreef:
theamazone schreef:

Er zijn 2 eigenaren, een man en een vrouw. De vrouw heeft me weggestuurd. Ik weet niet precies waarom maar racisme zou zomaar kunnen want ik heb vaker dit soort dingen meegemaakt, dat ik gewoon als stalknechtje werdt gebruikt op een stal waar ik reed etc etc... je kan niet zeggen dat dat geen racisme is.

Nou, ik heb ook als stalknecht klusjes gedaan en mocht niet rijden, en ben wit. Dus dat racisme praatje kan je beter achterwege laten.

Hier idem.. als jonge meid moest ik ook onderaan beginnen en klusjes doen.. en daar ben ik echt niet slechter van geworden.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 12-01-25 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:06

Om heel eerlijk te zijn, zoals je reageert hier op andere berichten, dat zou mij ook niet zo goed passen als eigenaar van paarden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:06

Ik zie het racisme ook niet. Eerder dat je niet zelfstandig genoeg bent. Een bijrijder die hulp nodig heeft met opstappen en met het korter maken van de beugels kan dus niet rijden zonder dat de eigenaar erbij is. Dat zal niet zijn wat de eigenaar in gedachten heeft. Bovendien lijkt het rijden ook niet helemaal lekker gegaan te zijn, als de pony's bang waren voor wat hopen zand en jij ze daar niet doorheen kon rijden.

Ik zou dat idee van racisme loslaten en realistischer kijken naar wat er echt gebeurd is.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:11

‘Geen band’ klinkt idd een beetje als een excuus. Jammer dat ze niet duidelijker hebben gezegd waarom ze je toch niet zo geschikt vinden. Nu ga je zelf redenen bedenken, logisch ook.
Als je er erg mee blijft zitten zou je ze nog een x kunnen vragen of ze nog wat duidelijker kunnen uitleggen waarom ze ermee willen stoppen?

Dat is natuurlijk hun goed recht als eigenaar van de pony’s, maar het zou netjes zijn als ze dat nog kunnen uitleggen.
Succes met het vinden van een nieuwe verzorgpony.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:11

theamazone schreef:
Casarell schreef:
Waarom gooi jij het gelijk op racisme??? >;)

Omdat ze eerst heel poeslief deden en vandaag ineens heel raar deden en me ineens wegstuurden... En het is in een klein dorpje in Friesland dus ja je weet maar nooit...

En je weet dat je nu andersom aan het discrimineren bent? Blank en uit een klein dorpje uit Friesland betekent niet per direct dat iemand kortzichtig en racistisch is. Stop om jezelf als slachtoffer te zien, omdat je een kleurtje hebt. Heel eerlijk als dat ook je manier van communiceren is als iemand feedback zou geven, dan zou ik er snel klaar mee zijn. Jij bent gewoon jij welke voor- of achternaam je ook draagt.

Misschien hebben deze mensen zich toch bedacht dat ze het teveel gedoe vonden qua werk en aansprakelijkheid. Heel vervelend voor jou en logisch als je in het begin wat meer hulp nodig hebt, maar niet elke eigenaar heeft zin om tijd te investeren. Ik zou juist blij zijn als een bijrijder hulp vraagt en wil leren. Ik investeer met liefde als de bijrijder maar ook echt serieus wil helpen en leren. Er komt vast wel een ander leuk dier op je pad, maar stop met jezelf in hokjes zetten en houd van jezelf zoals je bent. Jij bent uniek en net zo waardevol als ieder ander hoe je er ook uitziet of wat dan ook. Enkel jij bepaald of je jezelf als slachtoffer en minderwaardig presenteert.
Laatst bijgewerkt door rocky_1995 op 12-01-25 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:12

theamazone schreef:

Jij kan het zo ervaren... Maar je moet je vooral afvragen of je dat voor de rest van je leven zo wilt gaan opvatten, zonder de betreffende personen eens te vragen of het met je huidskleur te maken heeft.

Ik ga mee met wat mijn voorgangers zeggen, de kans dat het hier om racisme gaat lijkt me vrij klein. Een jonge meid op je paarden of pony's laten rijden is een hele grote verantwoordelijkheid als eigenaar zijnde. Ze zijn namelijk wel aansprakelijk voor wat hun dieren doen. Stel dat jij van hun pony valt, door een slordigheidje het dier laat ontsnappen waardoor het een ongeluk veroorzaakt, bedenk eens wat. Daar is flink wat vertrouwen voor nodig.

Er is een reden om een bijrijder/verzorger te zoeken voor je paard of pony, en dat is tijdgebrek. En daar hebben volwassenen heel erg veel van helaas. Op het moment dat jij onvoldoende zelfstandig bent, dien je hun doel niet. Zelfstandig kunnen opstappen, vanaf het paard aansingelen en beugels korter doen, is dan een basisvaardigheid.

Daarbij is het als eigenaar best makkelijk inschatten of iemand een klik gaat krijgen met een paard/pony of dat iemand een toegevoegde waarde is in het leven van het beestje. En dat is iets dat je prima in 3 keer kan uitzoeken.

Jij schuift het nu heel erg snel op racisme, oordeelt over de eigenaren en heb je oordeel al helemaal klaar, je kan ook kiezen voor zelfreflectie en kijken hoe je het de volgende keer beter kan doen in een nieuwe situatie. Nieuwe situatie, nieuwe kansen om jezelf als de ideale verzorgster te presenteren. In mijn beleving is dat iemand die graag wil leren, het werk ziet liggen, klusjes ziet liggen, zelfstandig vertrouwd is. Iemand die checkt of ze de stallen goed dicht heeft gedaan. Dat soort dingen.
Kijk voor de volgende keer hoe je het beter kan doen, dat werkt zoveel beter dan het op racisme te gooien.

Want stel dat het racisme is, wat interesseert het die mensen dan dat je iets van ze vindt? Het kost je een hele hoop energie, en het levert je helemaal niks op :(:)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:13

Vervelend voor je maar iemand op je erf toelaten moet goed voelen. En als ze bij jou geen goed gevoel hebben is het hun goed recht om afscheid van je te nemen. Mensen hebben geen tig keer nodig om dat bij zichzelf te voelen. Wees blij dat het na 3 keer klaar was en je nog niet aan de pony’s gehecht bent geraakt.

Lekker verder zoeken tot je iets vind wat wel bij je past.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:14

Lieser schreef:
Ik zie het racisme ook niet. Eerder dat je niet zelfstandig genoeg bent. Een bijrijder die hulp nodig heeft met opstappen en met het korter maken van de beugels kan dus niet rijden zonder dat de eigenaar erbij is. Dat zal niet zijn wat de eigenaar in gedachten heeft. Bovendien lijkt het rijden ook niet helemaal lekker gegaan te zijn, als de pony's bang waren voor wat hopen zand en jij ze daar niet doorheen kon rijden.

Ik zou dat idee van racisme loslaten en realistischer kijken naar wat er echt gebeurd is.

Dank je wel voor het netjes verwoorden van wat ik dacht.

Ik zie hier ook absoluut geen racisme in, maar iemand die zich zelf zwaar overschat :j
En een klik zie ik direct met mijn paarden en hun gedrag. Dit wilt niet zeggen opstappen en weg rijden, maar ik zie echt van seconde 1, dat iemand met halster de wei in loopt? Of het iets kan worden of niet…

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:18

Wat maakt dat je aan racisme denkt? Is er nog wat anders gebeurd of gezegd naast dat ze je weggestuurd hebben?
Deze situatie klinkt voor mij, als witte vrouw, niet racistisch. Ik besef me ook dat ik door mijn huidskleur andere ervaringen heb m.b.t. racisme dan dat jij dat wellicht hebt. Ik vraag me af n.a.v. je verhaal of je zelf in je leven racisme hebt ervaren waardoor je misschien met een wat gekleurde bril naar deze situatie kijkt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:21

rocky_1995 schreef:
theamazone schreef:

Omdat ze eerst heel poeslief deden en vandaag ineens heel raar deden en me ineens wegstuurden... En het is in een klein dorpje in Friesland dus ja je weet maar nooit...

En je weet dat je nu andersom aan het discrimineren bent? Blank en uit een klein dorpje uit Friesland betekent niet per direct dat iemand kortzichtig en racistisch is. Stop om jezelf als slachtoffer te zien, omdat je een kleurtje hebt. Heel eerlijk als dat ook je manier van communiceren is als iemand feedback zou geven, dan zou ik er snel klaar mee zijn. Jij bent gewoon jij welke voor- of achternaam je ook draagt.

Top omschreven! Verder zagen wij na de eerste rit altijd al of er een klik was of niet die wel/niet kon groeien. Paard maakt dat wel duidelijk

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:21

Ik snap dat je er erg van baalt. Het is jammer, zeker als je er zelf een goed gevoel bij had. Maar de eigenaren mogen bepalen wie ze wel en niet bij hun pony willen hebben. Dat is nu eenmaal het lot van de bijrijder. Het hoort er een beetje bij. Ik ben wel eens weggestuurd omdat de pony bij mij braver was dan bij de eigenaar. Snapte ik ook niks van, want ik dacht dat ik het juist goed deed. Maar je leert wel omgaan met zulke situaties. En soms ben je gewoon niet wat een eigenaar zoekt, om wat voor reden dan ook. Het is niet anders.

Dus neem het mee als een ervaring, leer er van en ga op zoek naar een ander bijrijdpaardje. De klik moet wederzijds zijn, dat komt vast een keer goed
Laatst bijgewerkt door MissyNr1 op 12-01-25 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:22

Misschien heb jij je rijervaring schromelijk overdreven? Kan ook zo maar zijn hè . Dan ben je op een nette manier weggestuurd.
Ze hadden ook kunnen zeggen dat je gewoon niet goed genoeg kunt rijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:25

theamazone schreef:
Casarell schreef:
Waarom gooi jij het gelijk op racisme??? >;)

Wie discrimineert er nu?

En betreft klusjes... Ben ik veel gediscrimineerd zeg :D

De normale klussen als mesten, vegen. Tuig poetsen.
Hooi lossen.
Spinnenwebben jagen.
Tralies van stallen verven.
Beregeningsbuizen verleggen.
Afrasteringen mee maken.

En ik was zo blij met mijn verzorgpaarden.

Als je zo was op stal als hier in het topic snap ik die mensen wel.
Stap uit je slachtofferrol en je leven word fijner.

Als ze werkelijk discrimieerde was het bij je eerste ontmoeting al klaar.
Dus zoek het elders.

Waarschijnlijk ging het gewoon niet zo soepel als jezelf denkt.
Dat soort bijrijders heb ik hier ook gehad.
Prezen zich aan als zelfstandige kundige ruiter.

Maar de theorie die ze vertelde over zichzelf was verre van werkelijkheid.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:28

theamazone schreef:

Ik denk eerder dat je te onzeker overkwam, omdat je blijkbaar om hulp vroeg, wat ik op zich heel logisch vind, maar misschien waren die eigenaren mensen gewend die huppekee alles in hun eentje deden.
[/quote]

Hoe is om hulp vragen ineens onzeker?? Is toch gewoon normaal of ligt het nou aan mij. Als je les hebt van een instructeur vraag je toch ook weleens of diegene je beugels even een gaatje korter of langer kan doen, wanneer je al op je paard zit. Heeft niks te maken met onzeker zijn.[/quote]

Dat kunnen wij gewoon vinden, maar we waren er niet bij, en ik kan me voorstellen dat een eigenaar misschien niet doorheeft dat een vreemde wat moeite kan hebben met zijn dieren, en daar dan iets van vindt.
TS benoemt het om hulp vragen zelf.

Tja, er is om hulp vragen en het andere uiterste daarvan is de indruk geven onzeker te zijn. Daarom zou het maar zo kunnen wezen dat er wat gebrek aan zelfvertrouwen is, wat wellicht de doorslag geeft. Ik werk zelf met verschillende mensen, en sommige vragen gewoon eens hoe iets te doen, en anderen zijn onzeker. Degene die een onzekere indruk maakt, daarvan vraag ik me af of ik die kan inzetten voor een klus waarbij zelfstandigheid gewenst is.

Sherivey

Re: Na 3 dagen opeens weggestuurd van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:33

Sorry hoor, maar als je hier al de racismekaart voor gaat trekken, dan ga je het erg zwaar krijgen in het leven. :=

Ze zien geen match tussen jou en de pony. Laat het los. Is het om je kleur/afkomst? Waarschijnlijk niet, maar het kan. En zelfs als het zo is, dan is dat zo. Het zijn hun pony's.

Ik ben zelf ook een halfbloedje. En ja, ik zal vast ook wel eens afgewezen zijn voor een baan of weet ik veel wat vanwege mn achternaam. Bewijzen kan ik het toch niet als ze het niet letterlijk gezegd hebben.
Maar zeker als ze je al een paar keer bij de pony hebben gelaten, dan lijkt je uiterlijk/afkomst mij niet de reden.

Zet je eroverheen en ga op zoek naar een andere verzorgpony. Zo simpel kan het voor nu zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:33

Dit schrijf je in mei 2023.
Dus denk dat je het daar moet zoeken.

De mensen hebben juist 3x gekeken of je ervaren genoeg bent voor hun pony's.

En nee vasthouden en beugelriemen korter maken vragen ervaren personen doorgaans niet.

Ik denk dat ze merken dat ze je niet alleen kunnen laten en erbij moeten zijn.

En dat is meestal niet de insteek van een bijrijder

theamazone schreef:
Ik rij pas sinds een jaartje bijna weer dus ik zit nog op beginners niveau, maar toch vind ik springen heel leuk en we doen het vaak in de les. Ik ga misschien in de zomer vakantie spring lessen nemen zodat ik kan oefenen met springen. Nu vraag ik me af, hoe kan ik het beste starten met spring wedstrijden? Qua niveau enzo

tamary

Re: Na 3 dagen opeens weggestuurd van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:43

Naast ervaring/handigheid op een pony heb je ook nog eens stomweg de realisatie van die mensen dat ze ondanks het nodig hebben van hulp er veel moeite mee hebben om een ander op hun dieren te zien en op het erf te hebben. Het is wel priveterrein waar jij als toch redelijk onbekende rondloopt. Dan kan de praktijk hoe er ook dan in theorie over nagedacht is toch niet prettig voelen en is het over. Hangt mogelijk ook samen met hoe erf ingericht is.
M.a.w. het hoeft geheel niet aan jouw te liggen, maar enkel aan het moeite hebben met van die mensen en dat zou met iedereen zo zijn geweest.

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 22:44

DuoPenotti schreef:
Dit schrijf je in mei 2023.
Dus denk dat je het daar moet zoeken.

De mensen hebben juist 3x gekeken of je ervaren genoeg bent voor hun pony's.

En nee vasthouden en beugelriemen korter maken vragen ervaren personen doorgaans niet.

Ik denk dat ze merken dat ze je niet alleen kunnen laten en erbij moeten zijn.

En dat is meestal niet de insteek van een bijrijder

theamazone schreef:
Ik rij pas sinds een jaartje bijna weer dus ik zit nog op beginners niveau, maar toch vind ik springen heel leuk en we doen het vaak in de les. Ik ga misschien in de zomer vakantie spring lessen nemen zodat ik kan oefenen met springen. Nu vraag ik me af, hoe kan ik het beste starten met spring wedstrijden? Qua niveau enzo

Dat schreef ik bijna 2 jaar geleden... Deze zomer rij ik al 3 jaar. Inmiddels loop ik stage op een trainingsstal vol met jonge friese paarden en hengsten, groene paarden etc. Die we dan voor de kar en onder het zadel etc beleren. Dus genoeg ervaring heb ik zeker wel! Heb hiervoor genoeg bijrijdpaarden gehad waar ik gewoon heen mocht wanneer ik wou en gewoon van alles in mn eentje mocht doen, ook als de eigenaar er niet was. Er lag altijd een sleutel voor mij en ik was altijd welkom. Dus ik heb ervaring genoeg en daar ligt het sowiezo niet aan. Niet iedereen kan op het paard zijn beugels langer maken trouwens, ik had het zelf geprobeerd maar het lukte niet want de beugelriemen waren te stroef dus dan gaat dat moeilijk! Hopelijk helpt dit!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:45

Al 3 jaar....

Dat zegt genoeg voor veel mensen als een ruiter dat zegt..

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 22:48

DuoPenotti schreef:
Al 3 jaar....

Nou in die 3 jaar heb ik toch wel behoorlijk veel geleerd. En nee ik ben geen manege ruiter, voor de mensen die dat dachten. Ik zit nu in mijn eerste jaar paardenhouderij dus stil. We zijn allemaal ergens begonnen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:49

DuoPenotti schreef:
Al 3 jaar....

Wou net dit zeggen :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:50

Wat de werkelijke reden kan zijn geweest, het kan van alles zijn, de "klik" missen, misschien toch opzien tegen de verantwoordelijkheid, want de eigenaar is en blijft verantwoordelijk als er iets met de bijrijder gebeurt, wie zal het zeggen. Hun dieren, zij hebben het recht van gedachte te veranderen. Als je het niet vraagt, weet je het niet, en misschien hebben ze er gewoon geen zin in, of is er een nichtje dat ook gevraagd heeft te mogen helpen. Ze zijn niet verplicht hun dieren door je te laten verzorgen of berijden.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 12-01-25 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt