Volg je paard in 2025!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Volg je paard in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:09

Ik moet dit topic even bijhouden via de PC, dan kan ik tenminste leuk op iedereen reageren :))

@DJZ
Oh wat vind ik jouw paarden toch onwijs leuk om te volgen :D
Evenals je training! Mooie doelen en wat een rijkdom :+:

@Flubberboot
Wat een knappe Lusi, hopelijk al het blessure leed nu achter de rug en lekker er voor gaan :D

@Olikea
Mooie doelen :j vooral eigen grond is heel tof!
Hier wil ik ook weer wat agility gaan doen, Saskia was destijds 1 van de eerste Agility trainers in de benelux en tevens mijn beste vriendin, dus hoop haar eens naar NL te halen voor een leuke clinic dag :+

@Amber_anne
Ook hele prima doelen toch? hopen dat het allemaal opschiet met je rijbewijs en je fijn vaker kan gaan :+:

@Captain
Nee nog géén idee, ik denk gewoon beide paarden een goede buiging, Xanti soepel in de spaanse pas... Liggen zit er voor Aslan iig niet in met dit ellendige weer :')
Lekker bezig zo met dat vuur! Echt heel gaaf en kijk nu al uit naar de foto resultaten :D :D :D

@nick_en_ik
Misschien eens verdiepen in wat meer het husbandry gedeelte? Start button etc... Ik volg op insta verschillende trainers die ook heel bewust paarden trainen op o.a. prikken door een DA, mega interessant :j

@LaDonna75
Mooie combinatie! Maar jeetje wat heftig van je whiplash etc... Hopelijk gaat het komend jaar allemaal een stuk beter en kun je je doelen bereiken :)

@FleurSandro
Alle oefeningen met 3 maanden? := dat is wel heel heftig! Ik kon bij mijn vorige paarden na jaren nog nieuwe dingen bedenken/uitbouwen, er is zo onwijs veel mogelijk binnen het vrijheidsdressuur :D

@xYaartje
Misschien basis, voorbereidend werk? Dingen als targetten, voetjes geven, lichaamsdelen 'los verplaatsen', netjes halt houden terwijl je wegloopt etc :j zoveel leuke dingen te doen

@JoycexEnya
Wat een gave doelen! Heerlijk ook al die endurance kilometers, echt heel gaaf

Hier eerst maar bezig met mijn paarden op het UBN van de stal te krijgen waar ze nu staan, ze zijn dus door eerdere eigenaar/stalhouders NOOIT ingeschreven geweest, gelukkig veel tips gehad via bokt.

Is ook nodig, want mijn bijrijdster heeft zich inmiddels ingeschreven bij de vereniging, dus als we startkaarten willen gaan aanvragen moet alles wel in orde zijn natuurlijk :+

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:36

Ik wil ook wat proberen mee te babbelen.
Laat ik mezelf eerst eens voorstellen.
Mijn naam is Anne-Sophie en ben 31 jaar. Ik woon in België, west Vlaanderen vlak aan de Franse grens. En ik heb 2 leuke merries. Mira en Nova

Mira is een bonte merrie van 16 jaar. Ze is geboren op 8 maart 2008 wat haar bijna 17 maakt. Sinds 14 januari 2014 is ze in mijn bezit, ze was zadelmak maar heb toch weer vanaf 0 met haar begonnen. Ik weet niet hoe ze haar zadelmak gemaakt hebben maar het was echt niet oké. Ze stond in hoekje van haar stal, alles wat je rechts deed was ze bang, ze liep achteruit om er op te kruipen en eenmaal er op geen stuur, geen rem en dat in combinatie met bang zijn voor het been. Maar klein beetje er tegen zitten en ze was er vandoor. Ik heb echt moeten aan tonen dat ze voor niets moest bang zijn. En dat is mooi gelukt al zeg ik het zelf. Ze is betrouwbaar met iedereen en is geweldig met kindjes.

Doelen:
Zo eerlijk als ik ben vind ik dit wel wat moeilijk. Aangezien ik op dit moment toch wel heel moeilijk tijd vind voor haar en ik nu een tijdelijke 2 de halve stal heb voor haar. Doordat ik wat minder goed in mijn vel zit en het vaak wat botst te laatste tijd. Ook gewoon omdat wij samen de afgelopen 11jaar toch al zoveel gedaan hebben dat het op dit moment niet allemaal meer hoeft. Maar voor mezelf ga ik dus weer opzoek naar het plezier maken met haar. En het meer tijd hebben voor haar. En toch proberen niv 2 te starten in het zomerseizoen.

Daarnaast heb ik Nova, zij is dochter van Mira en word 11 april 1 jaar oud! Ik vind het helemaal geweldig om haar te zien opgroeien. Op dit moment lijkt ze zo op haar moeder. Niet alleen uiterlijk maar ook innerlijk. Met haar heb ik natuurlijk geen doelen. Zij mag lekker opgroeien met leeftijdsgenoten in de opfok waar ik maandelijks 1x op bezoek ga.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 03:34

Dank je wel Nikki <3 Maar dat is wederzijds want ik vind het ook onwijs tof wat jij allemaal in korte tijd met jouw goud en zilver hebt weten te bereiken. Maar ook al wat je daarvoor deed met Sil en later Django :j

Zaterdag heb ik mijn eerste ritje van dit jaar gemaakt op Pablo. En ook nu weer de galop erbij gepakt. Dat dier geeft mij zo enorme boost energie :oo De eerste galop was even spannend, maar als ik hem rustig aanmoedig om verder te gaan, wordt hij eigenlijk een beetje te enthousiast, maar kon hem heel fijn op de zit tot bedaren brengen, om daarna weer opnieuw aan te springen. De laatste keer viel hij bijna terug, maar kon hem toch nog door laten galopperen om hem vervolgens na een paar sprongen op de stem weer terug te nemen en hem door te laten draven *\o/*

Vandaag les met Diablo.. Heb er na de laatste les 2 weken geleden, niet meer opgezeten :=

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 08:30

Wat een leuk topic zeg! Ik meld mij ook graag. Ik ben Nadine en ik ben 22 jaar oud. Ik heb een 7 jarige Franse Draver en die heb ik al 4 jaar. We hebben echt een band opgebouwd en een zijn vooral erg goed in grondwerk samen. Rijden is nog vaak wel wat lastig. Hij heeft sinds kort een peesblessure helaas. Om dit goed te kunnen laten herstellen heb ik besloten mijn paard te verhuizen naar een stal die beter bij hem past. Dit vind ik wel enorm spannend maar toch voelt het als de beste oplossing.

Doelen voor 2025:
-Peesblessure genezen
-Beter team worden onder het zadel
-Hopelijk een fijne stal voor mijn paard

Wat leuk ook om alle verschillende verhalen te horen :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:57

Nou ik ga het ook nog eens proberen!!

Doelen januari:
- Paarden inenten, tandarts, ontworming. Check
(Osteo is in december geweest).
- Longeren oppakken met Buda.
- Bedenken of ik mijn jonge merrie wel of niet hou..

Chichi - Conchita the Althof
Afbeelding

Buda - Buda de Acedo
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:13

Ik ga proberen om mee te doen !

Milkyway is nu 10 maand, een 3/4de quarter veulen en Jessy een merens van 19

Doelen januari:

- Milkyway verder leren dat een zweep/contactstok niet eng is
- mijn weide eindelijk omheinen
- Jessy verder trainen in de koeien en reining
- terug gaan lessen
- osteo bellen voor februari voor beiden.

Ik ga het daarbij laten voor nu haha.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:52

Amber_anne: hersenwerk kan ik wel weer oppakken ja! Zijn we in de les vorige maand ook mee bezig geweest. Snuffelmat heb ik ook voor ze. Die van de week ook maar eens weer tevoorschijn halen.

LaDonna75: Dank je wel voor de tips! Die ga ik zeker even onthouden. Het meelopen oefen ik dagelijks al met buiten zetten. Met binnen zetten loopt die los. Dan gaat die altijd nog even vrolijk rennen. Vind meneer prachtig!
Wat fijn dat er wat kwartjes zijn gevallen bij jou en Sanaa! Hoe gaat het nu met het longeren?

Lieser: Wat fijn! Ik hoop dat de fysio regelmatig laten komen al een hoop gaat helpen voor je merrie!

JoycexEnya: Welkom Joyce en mooie paarden en doelen heb je! Met welke challenge doe je mee?

NikkiVanOlst: Dank je voor de tips! Die ga ik ook zeker onthouden. Targetten tijdje terug uitgetest, maar daar was Gimli nog niet heel enthousiast over te krijgen, maar toch weer eens proberen.
Hopelijk lukt het je om je paarden goed ingeschreven te krijgen!

AnsoDM: Wat leuk je hier te zien! Heb je topic vorig jaar gevolgd toen Mira drachtig was van Nova. Wat sneu dat Mira zo'n slechte start heeft gehad met het zadelmak maken en wat fijn dat jij alles weer vanaf 0 bent gaan doen.
Herken het ook wel hoor. Asfaloth heb ik ook al 11 jaar. Kent het een en ander al en het hoeft niet per se meer qua training ook ivm zijn gezondheid. Door zijn herstel vorig jaar sowieso alles los gelaten en dat heeft wel geholpen. We beginnen beiden er weer zin in te krijgen om wat te doen. De gedwongen pauze ivm herstel gezondheid heeft wel echt geholpen daarin. Les weer met hem en ook dat helpt alweer om weer rustig aan alles met hem te doen.
En wat is Nova al groot geworden! Groeit als kool.

DJZ: Fijn dat het zo goed ging met de galop! Komt volgens mij helemaal goed! Hoe is de les nog gegaan met Diablo?

Lokii: Welkom Nadine! Flink balen van de peesblessure. Hopelijk herstelt die er snel weer van zodat je weer kunt rijden en ik hoop dat de verhuizing goed gaat en jij en je paard zich thuis gaan voelen op de nieuwe stal.

Balou_k: Welkom! Dat lijkt mij een onwijs moeilijke keuze om te moeten maken of je een van je paarden wel of niet houd. Sterkte alvast met de beslissing! Is er een reden waarom je er over denkt om haar weg te doen mocht je die willen delen? Wellicht kunnen we helpen.

Sentir: Welkom! En ook al mooie doelen voor januari.

Leuk om te zien hoe de doelen van iedereen zo verschillend zijn!
Gimli heeft zijn eigen doel gekozen haha.
Was vanmorgen met Asfaloth het liggen op commando aan het oefenen en van daaruit het plat liggen. Dat vond die paar jaar terug onwijs lastig, maar vanmorgen lag die zelfs bijna helemaal plat <3 . Zo bijzonder! Even later het zitten.
Het liggen op commando ooit jaren terug (ook met hulp van les) Asfaloth aangeleerd. Hij vind het GEWELDIG. Wanneer die er zin in heeft bied die het uit zichzelf ook aan. Ongeacht het weer. Wassen is ook nooit nodig geweest om het aan te leren.
Van daaruit het zitten toen ook aangeleerd.
In ieder geval net toen ik klaar was met Asfaloth stond Gimli bij ons (die eerst een paar meter verderop stond te grazen) en voor ik het wist ging Gimli ook liggen. Die had bedacht dat die het ook wel wilde proberen en bood het al aan :D . Dus commado er op gezet en flink beloond elke keer dat die na even rollen rustig lag *\o/* .
Heel bijzonder dat die dat vertrouwen ook al heeft bij mij om dan even rustig stil te liggen, maar ook bijzonder om te zien hoe paarden het echt van elkaar af kijken en van elkaar leren.
Ik doe nog geen vrijheidsdressuur met Gimli en al helemaal niet de grote oefeningen, maar als die het afkijkt van Asfaloth en het zelf uit wilt proberen moedig ik dat alleen maar aan en wellicht dat ik deze maand toch al wat kleine vrijheidsdressuur oefeningen kan gaan oppakken met Gimli.
Ik wil ook eens kijken of ik met Gimli toch ook het targetten weer op kan pakken en zien of die daar het plezier in gaat krijgen en het leuk gaat vinden.
Meneer wilt duidelijk echt bezig zijn.

Het wandelen met Asfaloth door de wei gaat de goede kant op. Nog wel spanning bij hem, maar elke dag lopen we een stukje langer en ik probeer mij aan zijn tempo aan te passen. Dat lijkt ook te werken ipv te snel willen lopen.
Begint ook meer te ontspannen en dat is ook fijn om te zien.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:36

Wat leuk om te lezen waar iedereen mee bezig is!

Voor mijn merrie heb ik inmiddels afgesproken met de dierenarts dat ze voorlopig op de regumate blijft. Het lijkt wel echt verschil te maken, de scherpe kantjes lijken eraf. Met rijden zit ze beter in haar vel. Dus voor nu is dat doel ook even bereikt.

Nu nog kijken wat ik aan de buitenspeeltijd ga doen. Want dat loopt nog niet zoals ik zou willen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:40

Dit jaar begint voor ons al goed…. #not. Peet is weer terug kreupel. Heeel lichtjes, maar het is wel te zien…

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:27

Lieser schreef:
Wat leuk om te lezen waar iedereen mee bezig is!

Voor mijn merrie heb ik inmiddels afgesproken met de dierenarts dat ze voorlopig op de regumate blijft. Het lijkt wel echt verschil te maken, de scherpe kantjes lijken eraf. Met rijden zit ze beter in haar vel. Dus voor nu is dat doel ook even bereikt.

Nu nog kijken wat ik aan de buitenspeeltijd ga doen. Want dat loopt nog niet zoals ik zou willen.

Wat fijn dat het werkt. Ik heb ook een merrie die zichzelf erg in de weg zit met haar gedrag. Momenteel zijn haar hoeven bijvoorbeeld te kort omdat ze een hele nacht heeft lopen draaien op de stenen voor haar stal. Of constant heen en weer lopen in de paddock

Misschien zou dit ook wel iets voor haar zijn

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:36

Flubberboot schreef:
Dit jaar begint voor ons al goed…. #not. Peet is weer terug kreupel. Heeel lichtjes, maar het is wel te zien…

Wat balen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 02:05

Maandag ging de les op zich wel fijn.. Was er niet echt bij met mn gevoel, maar Diablo deed zoals altijd wel zijn best (om mij te foppen :)) )Volgende week woensdag weer. Gisteren was hij een blij ei.. Altijd als ik de bak open zet, maakt Diablo er een feestje van. Ben enorm blij dat hij zo braaf is onder het zadel en de bokken en sprongen die hij in vrijheid laat zien, niet doet met mij op zijn rug :=

En er is een mooi steiger filmpje van hem tot stand gekomen :))

Met Pablo ben ik gisteren verder gekomen tijdens een ritje buiten.. Met veel spanning en overtuiging, kreeg ik hem langs de boerderij van de buurman en na de beloning was het oke... Daar ligt best wel het 1 en ander aan plastic en zooi langs het erf en aan de andere kant van de onverharde weg. Maar op het terrein van natuurmonumenten iets verderop, was er wat bezigheid en dat was te spannend om er langs te komen. Hij heeft het 2x op een lopen gezet, maar liet zich wel weer vrij makkelijk en snel terug nemen. Na beide keren terug gereden, stil gezet vlak voordat hij zelf ging stil staan, beloont, rustig proberen om te draaien (1e 2x wilde hij het weer op een rennen zetten, maar dit kon ik voorkomen, doordat de 'ho' er goed op zit) en na dit een paar keer herhaalt te hebben, kon hij rustig omdraaien en met een lang teugeltje en een ontspannen stap, zijn we weer huiswaarts gekeerd. Trots op dit paard <3

Afbeelding

Daarna nog even een kort stukje gereden met goede, brave, oude Tango. Heerlijk dier <3

Vandaag heb ik Pablo nog even gepakt, om o.a. in de bak te gaan rijden. Gelukkig geen deuk in het vertrouwen opgelopen van gisteren en hij liep weer enorm fijn. Ook het galopperen ging super. Linksom wel met veel spanning, maar dat kwam omdat mijn voet uit de beugel schoot, tijdens een rustig drafje even daarvoor en daar schrok hij zo enorm van dat we in letterlijk in 3 seconden aan de andere kant van de baan stonden :=

Daarna nog even een stukje trailertraining opgepakt :))

Afbeelding

En het zelfde stukje (en verder) gewandeld, wat we gisteren onder het zadel hebben gedaan :)

Afbeelding

En nog wat plaatjes van dinsdag :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:05

@DJZ: Altijd fijn als een les goed gaat! Hoe is je les woensdag gegaan? Wel fijn dat hij braaf blijft onder het zadel hé. Heerlijk om zo'n eerlijk paard te hebben. Wel balen dat Pablo zo gestrest is op wandel. Is hij altijd zo?

@Lokii: Welkom, wat vervelend van die peesblesure. Hoe stellen jullie het op de nieuwe stal? Of moet je die nog zoeken?

@Balou_k: Welkom! Wat vervelden dat je voor die keuze staat om je merrie aan te houden of niet. Hopelijk kom je er snel uit

xYaartje: Respect voor jou bijleespost zeg! Ja het was echt wel sneu maar zo blij hoe ze dan toch is open gebloeid. En is geworden wie ze nu is. Wel fijn dat jullie er alle twee er weer zin in krijgen. Soms moet je gewoon even afstand nemen en dat merk ik nu ook wel enorm, ook al rij ik nu 1x in de week met haar (en 1x met een ander paardje van stal) merk ik echt wel dat ik er weer zin in krijg.
Ja hé, Nova groeit goed door! Dit was naar mijn gevoel wat stil gelegen maar nu zie ik ze toch telkens weer groter worden. Soms denk ik nu al waar is dat kleintje gebleven. Wetend dat ze vandaag 9 maand oud is!

@Lieser: Wat goed dat het werkt!

@Flubberboot: onee wat vervelend. Hoe is het nu met hem?

Eerder zij ik al dat ik 2 halve stallen heb. Ik rij 1x zij rijden elk 2x in de week zo dat Mira 2 dagen rust heeft! En ieder heeft zijn vaste dagen. Fien rijd de maandag en de vrijdag, Elise rijd de donderdag en de zondag en ik rij de dinsdag. Maar er kan altijd wel eens gewisseld worden. Dinsdag kon ik niet gaan door dat ik in panne stond met mijn auto. Dus is elise dan gegaan. Ik heb dan donderdag gereden en wat liep ze goed! Mooi soepel, onder mij, niet weglopen. Heel fijn gereden. We hebben dan ook lekker gaan uitstappen buiten. Gisteren heb ik les gegeven aan Fien, ze had paar dingen waar mee ze moeite mee had dus dan maar eens even gaan helpen en tips geven hoe ik het vaak oplos. Vandaag ga ik ze longeren doordat ze niet naar buiten kan door dat het te veel gevroren heeft deze ochtend en ze vaak smorgens ook gewoon bezet zijn de paddocks, deze namiddag ook naar nova dus dan heb ik ook geen tijd en morgen ga ik les geven aan Elise.

Afbeelding

Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 12:20

@AnsoDM: Aan de hand wandelen is er met Pablo niks aan de hand en volgt hij makkelijk als hij iets spannends vindt. Alleen onder het zadel heeft hij nog net niet dat vertrouwen en mist hij die grond persoon. Ik denk dat hij met een ander paard of grond persoon minder "heftig" zou hebben gereageerd. Dit vertrouwen moet nog groeien om later wel ontspannen en alleen op pad te kunnen. Maar dat is een kwestie van vaker doen, grenzen steeds een klein beetje verleggen, stoppen en belonen op het juiste moment en niet doorgaan omdat ik niet bij dat doel kom, wat ik gesteld had voor die keer. Paard bepaalt en ik moet ernaar luisteren :j

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 13:54

Nou, hier een kleine tegenvaller. De afgelopen twee dagen was mijn merrie weer boos en bokkig. Jammer, want begin van de week zat ze zo lekker in haar vel en vond ze het rijden leuk genoeg om uitgebreid te briesen bij het uitstappen. Ze staat ook echt te weinig buiten met dit weer. De paddocks zijn zo modderig dat het gewoon gevaarlijk is :(

Wat doen jullie met de paarden als het weer zo slecht is?

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 04:33

Oh dat is wel balen, dat er weinig mogelijkheden zijn om je paard extra beweging te geven... Zijn de paddocks ook glad? Of vooral modderig en zwaar?
Als het echt slecht weer is, doe ik ook niks met de paarden. Het enige wat ik doe is de mest weghalen, hooi- en waterbakken bijvullen en de paarden hun dagelijkse prakkie geven. Maar ik heb het geluk dat ze op een tracksysteem lopen, dus beweging genoeg hebben.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:32

Een track klinkt wel heel fijn inderdaad. Helaas staat ze hier gewoon op stal, dus ze moet er echt uit gehaald worden om wat vrije beweging en een frisse neus te krijgen.

De paddock staan voor de helft onder water. Als ik haar daarin zet, gaat ze heel zielig op een 'droog' stukje staan en beweegt verder niet. Ze houdt duidelijk niet van modder :D

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:33

Afbeelding
Gisteren heb ik de eerste wandeling van 2025 met haar gemaakt. Het was te mooi weer om haar op stal te laten staan. Ze vond het wat spannend, maar na een paar keer flink snuiven genoot ze er wel van.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:42

xYaartje schreef:
Captain: Heftig was het zeker! Het was kantje boord of ik had een andere keuze moeten maken in september 2023 bij controle bezoek. Gelukkig was Asfaloth genoeg verbeterd volgens de DA :D .
So far so good en Asfaloth staat ondanks de vries kou gewoon nog steeds op het gras! Asfaloth werd vanmorgen ook erg uitgedaagd door Gimli om te spelen. Handig hoor zo'n jonkie die Asfaloth in beweging houd :j .
Doe hard mijn best om hem stabiel te houden in gezondheid nu. Al is het soms wel even een puzzel met zijn medische achtergrond. Ik hoop vooral dat het hoesten volgend jaar weg blijft.

Latino vind de fakkel duidelijk wel wat zo te zien :D . Goed bezig!

Olikea: Leuk dat je les krijgt van Kay! Ik volg haar op insta en vind ze altijd zo leuk bezig zijn met haar ponies! Had dol graag met Asfaloth Horse Agility gedaan, maar hij is meer van het dressuren dus ik heb stille hoop dat Gimli het in de toekomst wel ziet zitten, maar dan zou ik eerst op stal na moeten vragen of ik daar de horse agility spullen op mag slaan.

nick_en_ik: Leuk dat je hier ook bent! Ik volg je topic ook a een tijdje, maar moet daar nog bijlezen. Vind ze het niet nog steeds veel te spannend het bekappen nog afgezien van de prikkels van buitenaf? Als ze ontploft/gevaarlijk word bij het bekappen zou ik het juist wel weer aan elkaar vast plakken als het tijdens het bekappen gebeurt. Kan best dat de spanning onbewust toch nog opgebouwd word, maar jij kent haar uiteraard het beste!
Wel tof dat de hoefsmid het de volgende keer met voedselbeloning wilt proberen en daar ook voor open staat. Hopelijk helpt het!
Wellicht is ESDR iets voor jullie? Heb 2x ESDR sessies gehad bij Gimli voor zijn verlatingsangst en dat werkte echt onwijs goed!

LaDonna: Welkom! Mooie doelen ook en een prachtige pony! Hopelijk een jaar zonder blessures.

FleurSandro: Zal voor je duimen dat die nog heel wat jaartjes geen last van zijn pssm krijgt en je de doelen haalt!
Hier zat het liggen er een aantal jaar terug zo op bij Asfaloth. Hij weet het nog steeds en ik wacht vaak tot die het nu uit zichzelf aanbied. Het is zijn favoriete kunstje dus dat helpt :D . Zitten kan die ook, maar heeft die soms het geduld niet voor :') .

Met Asfaloth inmiddels begonnen met het stappen oefenen :D . Bouwt daarbij in de wei nog te veel spanning op waardoor die nog regelmatig stil staat, maar ik merk dat we al wel iets vooruit gaan.
Zodra hij begint te schrapen word de spanning te veel en moet ik stoppen. Eigenlijk moet ik dat voor zijn, maar tegelijkertijd wil ik hem ook uitdagen om toch net even een stukje verder samen te lopen. Even de gulden middenweg er in vinden.
Kreeg van instructie nog een appje of ik 26 januari weer mee aan kon sluiten op de route en daar heb ik ja op gezegd :D .

Iemand nog ideeën wat ik toch al een beetje kan doen met Gimli qua doel(en) ook? Hij liet vandaag merken dat die toch echt heel graag wat wilt doen (wilde echt samen spelen ook en uiteraard gedaan), maar voor echt te trainen vind ik hem nog te jong.

Het veulen abc als het er nog niet op zit. Mooi laten wennen aan vreemde dingen, netjes mee laten lopen. Echt de basics waar je de rest van hun leven plezier van hebt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:17

Ik wil eerst even reageren mbt mijn merrie.
Ze is 3, wordt in april 4. Het is een hartstikke lief dier en ik heb haar gekocht toen ze 3 weken jong was.

Probleem is dat ze vrij bitcherig is/kan zijn naar andere paarden. Nu is dit in een weide of grote paddock met stabiele kudde niet zo’n probleem. Maar mijn ruin is een vrij onzeker paard en daar kan ze dan zeker misbruik van maken. Het probleem is dat ze aan huis komen binnen een paar maanden. In de lente en zomer op 1,5 hectare maar in de herfst/winter op 2000m2 paddock. Ik denk dat dit tussen die twee dus enorm gaat botsen.

Het is echt een geweldig dier, ze is nu zo’n 15 keer onder de man geweest, eigenlijk alleen nog maar buiten. Gisteren weer eens een stapritje door het dorp gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:23

Lieser

Lastig van de verlatingsangst, maar wat een gave knol zeg! Prachtig dier!
Hopelijk dat de regumate verlichting brengt!

Flubberboot

Blessureleed is nooit leuk, ik hoop dat het geluk dit jaar meer aan je zijde staat!

Captain

Ik ben zo dol op jouw topics en foto’s, stiekem ook jaloers hoor! Geef je geen les? :D

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:17

Sentir schreef:
Ik ga proberen om mee te doen !

Milkyway is nu 10 maand, een 3/4de quarter veulen en Jessy een merens van 19

Doelen januari:

- Milkyway verder leren dat een zweep/contactstok niet eng is
- mijn weide eindelijk omheinen
- Jessy verder trainen in de koeien en reining
- terug gaan lessen
- osteo bellen voor februari voor beiden.

Ik ga het daarbij laten voor nu haha.

De zweep is niet meer eng *\o/* doel 1 behaald !

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:51

Lieser: Fijn dat de regumate tot nu toe helpt voor je merrie! Hopelijk helpt het nog steeds. Hoe gaat het nu?
Inmiddels je update gelezen en balen zeg dat het toch minder goed gaat. Is een andere stal evt geen optie? Waar ze wel naar buiten kan? Zodat ze in ieder geval haar ei kwijt kan of heb je evt de mogelijkheid om haar op stal ergens los te gooien voor het rijden? Of toch in de paddock zetten. Heeft ze alsnog haar frisse neus. Mooie foto ook zo met het zonnetje!
Met echt slecht weer doe ik niks met de pony's. Dan laat ik ze gewoon lekker lopen in de wei en doe ik alleen de klusjes. Zoals vanmorgen ook. Te koud om echt te lang buiten zijn. Dus vooral even de klusjes gedaan en toen naar huis gegaan.
Hier blijven ze alleen overdag binnen staan als het weer te slecht is zoals de hele dag regen of storm, maar zorg wel dat ze dan toch in ieder geval 1 a 2uur buiten komen, maar anders staan ze de hele dag buiten.
Wat dat betreft pas ik mij volledig aan aan het weer. De druk van het moeten trainen heb ik een hele tijd geleden ook los gelaten. Ik zie het van dag tot dag.

Flubberboot: Wat balen zeg! Beterschap met Peer. Loopt Peer inmiddels alweer beter?

Amber_anne: Is je merrie niet onrustig op de plek waar ze staat? Dat gedrag komt meer over als onrust, maar ken je merrie en de situatie natuurlijk niet. Wel vervelend voor je! Ik hoop voor je dat ze inmiddels wat rustiger is.

DJZ: Fijn dat de les hoe dan ook fijn ging. Diablo is duidelijk erg vrolijk :D . En Pablo heeft mooie stappen buiten gemaakt buiten! Pablo loopt straks er langs alsof die het altijd heeft gedaan. Met tijd en geduld komt dat vertrouwen er inderdaad wel. Goed bezig! Komt vast helemaal goed. Ik doe het je niet na in ieder geval. Ik schijt echt zeven kleuren buiten. Van zowel op de grond als in het zadel. In het verleden wel buiten gewandeld hoor, maar ben nooit op mijn gemak en nu Gimli verlatingsangst heeft en Asfaloth ook spanning opbouwt als die te ver van zijn vriendje is vind ik het wel prima zo. Het verkeer vertrouw ik ook echt niet.
Vermaak mij wel in de wei :D .

AnsoDM: Dank je! Het is zeker fijn. Ik moet Asfaloth inmiddels gewoon weer afremmen en zoals vanmorgen duidelijk zeggen dat die een rust dag heeft want meneer staat officieel weer aan en als hij aan staat wilt die het liefst elke dag wat doen, maar ik wil hem daarvoor wat behoeden natuurlijk dat ik niet te veel met hem doe.
Dat gevoel heb ik bij Gimli nu dat die niet zo hard groeit. Halster kan ik nog steeds op hetzelfde gaatje dicht doen. Komt vast wel weer. Bizar he hoe snel ze groeien?
Fijn dat het rijden zo soepel en fijn ging! Mooie winterse foto's ook.

Cabelona: Dank je wel nog voor de tips! Veulen abc zit er op bij Gimli :D . Zit er wel over te denken om de grote speelbal mee te nemen naar stal, maar dat is zo'n groot ding voor op de fiets dat ik even moet zien of ik die op stal mag laten uiteindelijk. Moet ik nog eens overleggen daar.
Wil ieder geval eens kijken hoe die daar op reageerd.

Balou_K: Dat is wel lastig ja om twee van zulke verschillende karakters te hebben, maar wie weet gaat het thuis dan juist wel goed omdat ze dan alleen je ruin heeft waar ze aan hoeft te wennen en mee samen komt te staan? Waarmee het ook een stabiel duo kan worden.
Je ruin zal ook zo maar eens open kunnen bloeien wanneer die aan huis staat en wellicht ook zelfverzekerder.
Asfaloth was een binnen vetter en ging prima met de pony's in de kudde op de vorige plek, maar hij is echt zoveel meer zelfverzekerd nu nu die met alleen Gimli staat. Wereld van verschil met toen in de kudde!
Ik zou het in ieder geval sowieso een kans willen geven voor je echt tot verkoop beslissing over gaat.

sentir: Yeah! Gefeliciteerd met het behalen van je doel *\o/* . Fijn dat de zweep niet meer eng is!

Nou... Asfaloth staat aan hoor haha. Stappen is zoooooo 2024 vind die haha. Hij bood vorige week ineens de galop aan in vrijheid en sindsdien begint die met gewoon rond stappen aan halster ook van alles aan te bieden. Waar ik alleen maar blij mee ben!
Kon gisteren zelfs gewoon zo hup de draf vragen. Dus vandaag een vrije dag voor meneer zodat die echt even bewust de rust pakt. Want als die aan staat staat die ook aan en wilt die het liefst elke dag trainen :') .
We hadden jaren geleden ooit eens 40 graden in de zomer. Hij wilde in de ochtend trainen. Ik dacht: Vriend. Te warm. Je hebt een rust dag. De volgende dag werd ik bewust genegeerd _O- .
Dus ik denk dat ik mijn doelen voorzichtig aan wat uit kan breiden, maar nog even zoeken welke doelen. Ik had Asfaloth vorig jaar al een soort van met pre pensioen gezet. Onder het mom van: Trainen komt ooit wel weer of niet. Dat ik deze maand zo snel het trainen weer op kan pakken had ik absoluut niet verwacht!
In ieder geval 26 januari weer les :D .
Gimli doet altijd voor de gezelligheid mee. Snapt natuurlijk nog lang niet wat we doen, maar in zijn ogen is het meer: Ohhhh ze zijn leuk bezig/aan het spelen ik doe ook mee!:

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 16:45

Gisteren had ik weer les met Diablo. Hij liep weer erg fijn en ging zelfs vanuit stap naar de galop.. Instructeur zei: ga maar door, want hij biedt het zelf aan en de overgang was heel netjes :D

Daarna nog ff met Pablo gereden. Had er alweer 2 weken niet opgezeten, maar het was opstappen en wegrijden en hij werd zelfs in draf zo enthousiast dat hij bijna zelf in de galop over ging.

Vandaag de tandarts voor ze geweest. Ik had vorige maand een kies gevonden op de track en had al wel verwacht dat die van Tango afkomstig was. Hij mist inmiddels 3 kiezen, 1tje begon wat los te komen. Maar zolang hij zijn hooi nog goed weg krijgt en hij niet afvalt, hoef ik mij nog nergens zorgen om te maken :)
Inmiddels heb ik mij ook ingeschreven bij een rijvereniging en gaan we binnenkort maar eens een startkaart aanvragen :D

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:59

Klinkt goed DJZ. Is dat dan een bijzondere startpas omdat je Friezen hebt (of heb ik dat verkeerd onthouden?)?

Hier zijn we bezig met het wandelen. Steeds kleine stukjes, zowel op het terrein van de stal als daarbuiten. Anders staat ze gewoon te veel op stal in de winter. Volgens mij vind ik het wandelen leuker dan mijn paard :) . Eigenlijk wil zij vooral grazen en eventueel hapje-stapje, terwijl ik echt wil lopen :D Arm paard, ze mag ook niks }>

Rijden gaat heel wisselend. Als ze mag springen, is ze voorwaarts en enthousiast. Maar in de binnenbak (zonder hindernissen) is het staken en bokken. Ik leer wel lekker 'druk op je beugels' en 'rechtop blijven zitten' %)