Weer begonnen met paardrijden. Tips voor zekerder opzadelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoYo

Re: Weer begonnen met paardrijden. Tips voor zekerder opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 19:05

Een paard dat schudt met zijn hoofd, in de hoek gaat staan en/of zijn hoofd omhoog doet geeft wel aan dat het geen goede ervaringen heeft met opzadelen of met wat daarna gaat komen.. een paard probeert je namelijk niet uit. Dat is dan misschien wel weer een geruststelling. Het ligt niet aan jou. Dat ze geen prettige ervaringen hebben ook niet aan jou.

Je hebt voor het zadelen zelf al veel tips gekregen. Veel succes en plezier met het rijden. Oefening baart kunst ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 19:43

Claudia1707 schreef:
Jaaa, dat heb ik inderdaad al tegen mijn instructrice gezegd! Maandag heb ik voor het eerst groepsles (voorheen had ik privélessen), en ik heb aangegeven dat het opzadelen echt nog een uitdaging voor me is. Ze stelde voor dat ik wat eerder kom, zodat ze me van begin tot eind kan begeleiden en alles goed kan uitleggen.

Kijk, ik denk dat als je het twee, drie keer samen met je instructrice uitgebreid doet, dat je al goed op weg bent.
Daarnaast kan je jezelf best een leercurve gunnen. Je hoeft niet alles meteen goed en vlot te kunnen.

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 20:02

Foaly schreef:
Het kan ook goed zijn dat het niet aan jou ligt, maar aan hoe degene voor je het hoofdstel met martingaal heeft opgehangen. Ik verbaas me soms ook over hoe mensen die dingen in de knoop weten te leggen :=

Hahaha jaa dat zal vast ook niet meehelpen! Want het ligt soms echt als “kreukels” bij elkaar

Marie111

Re: Weer begonnen met paardrijden. Tips voor zekerder opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 20:30

Bij ons op de manege hangen in de zadelkamer posters met voorbeelden en uitleg hoe het zadel en hoofdstel opgehangen en weggelegd moeten worden.

Hoofdstel zonder bijzet moet terug gehangen worden met teugel door de keelriem en de keelriem weer vast. Dan ophagen aan kopstuk.
Bij hoofstel met bijzet (martingaal/thiedeman) moet de teugel, culeron en lus die om de singel moet door de keelriem en die weer vast. Op die manier kan het haast niet in de knoop raken, maar toch krijgen sommige mensen dat voorelkaar.... Soms is dan de enige oplossing om alles weer los te maken.

Zadel moet eerst op de beugel, dan bontje erop en dan dekje "op de kop", erop zodat het goed kan drogen.

M.b.t. uitleg over opzadelen etc. kun je ook het boek "Leer paardrijden met plezier" kopen en lezen.
Daar wordt stap voor stap alles uitgelegd over leren paardrijden.

succes

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 20:36

Martingaal is soms ook een rot ding.
Wat helpt die eerst los van het hoofdstel maken.
Gespje in het midden van de teugel los en teugels uit de oogjes. .
En de Martingaal vast om hangen.

Zet je paard weer vast aan het halster en zadel op.
Lusje van de Martingaal niet vergeten onder de benen.
Deel 1 klaar. :D

Dan verder met het hoofdstel.

Gespje vast.
Teugel om de nek hangen.
En dan het hoofdstel om.

En dan de teugels weer los in het midden en weer door de ringetjes halen.

Geloof me. Dat doen ervaren mensen ook vaak genoeg als hij in de knoop zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:56

BoYo schreef:
Een paard dat schudt met zijn hoofd, in de hoek gaat staan en/of zijn hoofd omhoog doet geeft wel aan dat het geen goede ervaringen heeft met opzadelen of met wat daarna gaat komen..

Zo simpel ligt het niet. Je eigen houding en ervaring hebben VEEL invloed op hoe een paard de situatie beleeft. En het zal ongetwijfeld dat een paard in het verleden ook wel eens geen leuke ervaringen had met het opzadelen, maar onrustig reageren of hoofd omhoog of dergelijke zijn vaak genoeg ook een reactie op jouw emoties en energie als persoon ernaast.

(En soms is het enige wat je hoeft te doen om dat te doorbreken even stoppen, rustig ademhalen, en bedenken 'dit doen we even opnieuw en nu rustig.' Vaak genoeg dat een paard dan vrijwel meteen het hoofd laat zakken.)

Ik weet niet in hoeverre het belangrijk is om precies te bepalen 'aan wie' het dan ligt. Het is ook helemaal niet erg. Maar het is iets waar je als ruiter dus veel in kunt veranderen door zelf rustig te zijn en een plan te hebben hoe je het aanpakt.