Motivatie topic om naar stal te gaan/te gaan rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Motivatie topic om naar stal te gaan/te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:15

Ik vind dat juist fijn weer, niemand in het bos te bekennen dus heerlijk rustig ritjes kunnen maken. Thermo kleding aan, bontje op zadel en rijrok. +:)+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:45

Er zijn altijd redenen te bedenken om het niet te doen, maar ook om het wel te doen.
Uiteindelijk ben je zelf degene die daar waarde aan toekent.
Let wel...ik snap de niet-redenen, maar ik denk dat je jezelf ermee tekort doet.
Als je eenmaal naar buiten stapt, valt het meestal mee.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:10

Precies dat idd! Bedenk redenen om wél te gaan. En hoe. Lekker ingepakt, even een wortel brengen. En als je er dan toch bent…en het is droog…wat kan je dan nog meer, en als het regent…wat kan je dan? Denk in mogelijkheden. Er kan dan zoveel meer!

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door paars op 30-12-24 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:26

Het buiten komen is meestal het ergste. Eenmaal aan de gang, komt het plezier vaak wel.

Ik snap het hoor, met die vieze en druilerige dagen van afgelopen 2 weken ;) Gisteren was het zonnig hier, dat was zo genieten! Vandaag weer mist en motregen. Ik had ook iets van blegh, ik wil helemaal niet naar buiten, rotweer, ik lig hier lekker ingepakt in mijn warme dekentje droog binnen... Maar ik had beloofd aan de eigenaresse van de Shetjes dat ik wat zou komen doen, dus tandjes opeen en gaan... En ik heb uiteindelijk een hele leuke sessie lange lijnen gedaan met mijn verzorg Shetje :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:34

Ik ga wel mee met de rest eigenlijk. Ik snap dat het lastig is nu om de motivatie echt te vinden. Zeker in jouw situatie, maar op dit weer kun je je echt prima kleden. Begin dit jaar heb ik een winterpak gekregen en dat is echt zo ideaal!
Dat houd mij droog en warm. Maakt het buiten zijn een stuk leuker ook deze winter. Ja ook ik moet mij elke ochtend een schop onder de kont geven om het bed uit te komen om 7uur/half 8 wanneer het buiten nog donker is, maar dan denk ik altijd van: Straks zie ik mijn pony's weer en de andere dieren van stal. Die allemaal voor een glimlach op mijn gezicht zorgen. Stuk voor stuk. Wanneer ik eenmaal bezig ben met de klusjes geniet ik er ook onwijs van en krijg altijd elke dag weer ondanks het koude en soms ook regenachtige weer een voldaan gevoel wanneer alles weer klaar is en de dieren er tevreden bij staan.
Mijn pony's staan nu ook stil. Nu is de een 1.5 dus die hoeft nog helemaal niks behalve opgroeien en met mijn 11 jarige is het letterlijk van dag tot dag bekijken wat hij wilt, maar ik kan ook al erg genieten van even met ze knuffelen of onwijs lachen om Gimli die dan weer zoals bijvoorbeeld vanmorgen weer eens iets bedacht heeft zoals voetballen met de emmer of even aan de mestvork trekken omdat het in zijn ogen een leuk speeltje is om mee te spelen en hij in zijn hoofd mij zo helpt met het uitmesten van de wei _O- .
Kan er ook erg van genieten wanneer Gimli en Asfaloth samen aan het klooien en spelen zijn. Dat soort kleine dingen zorgen er voor dat ik ondanks dit weer toch met plezier naar mijn pony's ga.

Probeer dus inderdaad te bedenken wat het zo leuk maakt om ondanks de kou bij je verzorg/bijrijdpaard te zijn. Dat kan al iets kleins zijn. Een hinnik, hoe die je begroet, naar je kijkt. Aandacht wilt of juist geniet van de aandacht. Het hoeft echt niet groots te zijn om er blij van te worden en daarvoor even naar je favoriete paard te gaan.
Het kan al iets kleins zijn wat een glimlach op je gezicht kan brengen wanneer je er eenmaal bent en de motivatie geeft om er toch even naar toe te gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:45

Earth schreef:
Zeker, dat helpt ook wel hoor. Maar als het regent en 3 graden dan haak ik af. :P

Ik weet dat ik vervelend ben, maar het regent bijna nooit de hele dag. :o

Kwestie van buienradar in de gaten houden, of als je echt een slechte dag hebt dan de volgende dag gaan.

Ik kan er ook tegen op zien als het zo koud is, maar als ik vaak eenmaal aan de gang ben dan voel ik het niet eens meer. Vind zelf 30 graden erger eigenlijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:47

Earth schreef:
Zeker, dat helpt ook wel hoor. Maar als het regent en 3 graden dan haak ik af. :P

En je verzorgpaard dan op dat moment? Die kan er niets aan doen dat het koud is en/of regent.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:15

Ik struggle momenteel ook met een depressie, dus ik herken het wel. Hier staan de paarden aan huis, dus ik ben sowieso iedere dag buiten om ze te verzorgen. Maar vaak nadat ik alle verzorging heb gedaan en gemest heb is de energie op om ook nog te gaan rijden. Dan is omkleden al teveel moeite zeg maar := Ik heb dus met mijn therapeut afgesproken om het andersom te doen. Eerst doen wat ik wil doen en dan pas wat ik moet doen. Daarnaast heb ik ook nog wekelijks les, dus dan rijd ik sowieso dan. Afgelopen week is het er met de feestdagen en een drukke werkweek ook niet van gekomen hoor, dan is het alleen de verzorging.

Het helpt hier ook niet dat ik een buitenbak heb waar ik nog geen verlichting in heb en mijn binnenbak nog niet veilig is om in te rijden (geen bakrand, dus je kan zo met je knie tegen de spanten aanrijden met alle gevolgen van dien).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 15:52

Ik ga op dat laatste bericht niet eens reageren.

Goldenarrow een binnenbaan zou voor mij echt een plus zijn. Lekker warm.
Doordat ik zo moe ben, warm ik na de tijd heel slecht op en daar heb ik de rest van de dag veel last van. Dus vandaar dat ik met de kou niet zo graag buiten ben. En je kunt je erop kleden maar toch verkleum je een beetje daarna. En dan word ik nog vermoeider. Dus dati s dan de afweging die ik maak.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:27

Maar is het dan niet een afweging om te maken voordat je aan een verzorgpaard begint? Als buiten bezig zijn in de kou niet haalbaar is ivm jouw ziekte, is het dan verantwoord om een verzorgpaard te nemen?

Nederlandse winters betekenen heel wat dagen met temperaturen rond hooguit een graad of 5, al dan niet in combinatie met regen. Denk dat weinig paardeneigenaren er echt gelukkig van worden, maar zo banketstaaf als dat het klinkt - het hoort erbij en als je een paard wilt moet je er maar mee dealen :o Er is geen magische oplossing behalve jezelf af en toe echt dwingen als het weer heel slecht is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:15

Fly_high schreef:
Maar is het dan niet een afweging om te maken voordat je aan een verzorgpaard begint? Als buiten bezig zijn in de kou niet haalbaar is ivm jouw ziekte, is het dan verantwoord om een verzorgpaard te nemen?

Dit vind ik wel iets om in overweging te nemen inderdaad. Je kent je eigen lichaam en wat het doet, je weet wat het is om met paarden bezig te zijn, dan is het inderdaad wellicht verstandiger om iets van te voren goed te overdenken voordat je de verplichting aan gaat.

Ik weet bijvoorbeeld dat ik nog best een pittige operatie met minimaal een 11 maanden revalidatie moet ondergaan. Ik mis het hebben van paarden om me heen enorm nadat de laatste dit jaar is ingeslapen. Ik weet ook dat met een nieuw paard je de eerste tijd voor verrassingen komt te staan omdat je elkaar moet leren kennen. Dus ga ik nu niet aan een nieuw paard beginnen, dan wacht ik liever tot na de operatie en de revalidatietijd en bekijk dan of het gemis nog altijd zo groot is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 14:49

Neem je nu dan niet te veel hooi op de vork? Je hebt moeite met motivatie, zeker als het slecht weer is. Dan is januari nu niet meteen de maand waarop ik de verantwoordelijkheid en verplichting van 2 keer rijden in de week zou aanvaarden. Ik denk dat je daarin naar jezelf toe ook realistisch mag zijn als iets op dat ogenblik nog te veel is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 15:33

Ik man het me goed voorstellen, ben net gisteren voir het eerst in 8! Maanden weer op mijn eigen paard, aan huis, gaan zitten.

Kom uit ziektewet, had nieuwe baan, moest opbouwen in uren en reïntegratietraject volgen. Daarnaast raakte merrie even uit de running waardoor de wekelijkse lessen ook stopten. Die lessen waren mijn stok achter de deur. Paard was al lang weer goed. Heb bijrijdster die haar al jaren 2 a 3x per week rijdt
Maar ik was te moe om me er toe te zetten. Of het kwam niet uit qua timing met bijrijdster of het weer.

Ik zou je de tip geven om voor die weken in elk geval 1x per week les af te spreken. Maakt niet uit of dat dressuur, springen, longeren, grondwerk of wat anders is. Maar net wat je leuk of interessant is. Desnoods zitles aan de longe! Als ik een afspraak heb staan helpt dat om doir te zetten!

Samen met iemand gaan helpt ook!
Of afsprwken om samen met iemand te gaan rijden. Blokje om buiten of in de bak, proefje oefenen, samen naar een binnenbak, maakt niet uit wat!

De tip om eerst te rijden en dan pas de "moet" dingen werkt hier ook en geef ik ook vaak aan stalgenoten. We zijn hier een doe het samen stal dus iedereen helpt mee en dat valt soms best zwaar voir iedereen.

Sterkte!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 18:14

joyce B schreef:
De tip om eerst te rijden en dan pas de "moet" dingen werkt hier ook en geef ik ook vaak aan stalgenoten. We zijn hier een doe het samen stal dus iedereen helpt mee en dat valt soms best zwaar voir iedereen.

Bij mij werkte het juist andersom, stalletje doen, vegen, dan paard, was ik klaar met de klusjes die het minst leuk waren en als je dan klaar was met rijden/longeren/mennen/grondwerk was je ook echt klaar, paard wat dan tevreden in zijn schone stal kwam. Grappig om te zien dat het voor anderen weer anders werkt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:09

Ja, met eentje snap ik dat nog wel. Maar wij hebben er nu 12 en een paar maanden terug nog 16, dus dan ben je niet 'even' bezig :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:23

Ik heb niet zo'n last van een winterdip wat betreft de paarden. Voor mij is goede kleding en goede verlichting belangrijk, en die heb ik. Toen ik nog reed, deed ik dat met kleding waarbij ik superwarm en -droog was en had ik ook voor m'n paard een fijne waterdichte uitrijdeken. Ik zweer bij mijn winterjas van Lemieux met capuchon die zelfs over mijn cap kan (lees: je merkt amper dat het regent). En nu met mijn jonkie doe ik alleen grondwerk, dus met echt takkeweer zorg ik dat ik in de inloopstal kan trainen. Verder heb ik gewoon mijn doelen net zoals in de zomer :) en ik haat de hitte.

Ik doe ook het liefst eerst het mesten etc, zodat ik daarna lekker "vrij" ben voor de leuke dingen. Het helpt mij wel dat ik sowieso moet gaan voor de verzorging, en als ik er dan eenmaal ben dan komt de zin vanzelf. Ik denk wel dat ik minder zou trainen als ik niet überhaupt al zou moeten gaan :')

Zelfde met overige lichaamsbeweging. Mij helpt het als ik "moet", dus ik heb nu ook weer een vrij sportieve hond.

Verder zorg ik ook dat ik bepaalde supplementen slik zoals omega's en vitamine D. En ik vind het een mooie gedachte dat de winter verder een tijd is om naar binnen te keren en te rusten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 23:45

Vandaag heb ik gereden. Het was ook prachtig weer dus dat motiveert al om de deur uit te gaan. Rijden ging fijn, wel weer wat last van mijn lijf, maar daar de training ook op aangepast.
Voor nu houd ik dinsdag en vrijdag aan als staldagen en zondag eventueel als extra.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:35

Super!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:42

Fijn! Ik zou je wel willen tippen om doelen te stellen die enigszins in je vermogen liggen.
Als je bijvoorbeeld weet dat je gemakkelijker gemotiveerd raakt met mooi weer, stel daar dan je doel op af.
Lukt het vaker, dan is dat een Superbonus.
Verder kan ik je het YouTube kanaal van Dr. Scott Eilers aanraden. Wel wat Amerikaans, maar hij geeft wel realistische tips bij depressieve klachten.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 08:39

Lukt het een beetje nog?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 13:50

Jawel, ik sta op het punt om te gaan. Ben nog even wat aan het eten. Voel me niet zo lekker, beetje verkouden aan het worden dus voel me een beetje belabberd, maar soms is dan bewegen juist wel even lekker.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 12:45

Nou ik heb gisteren weer gereden. Vorige week was ik de hele week ziek, dus toen ben ik niet geweest helaas.

Er is wel wat gebeurd bij mij. Ik ben al heel lang chronisch moe en chronisch depressief, en dat komt door een zeer heftige angst en spanning die ik met me mee draag. Maar dat is nu verleden tijd, ik heb 2 weken terug mezelf eindelijk kunnen verlossen van deze angst.

En wat is paardrijden dan leuk. Want ik loop niet meer tegen de beperking van mijn lijf aan. Gisteren was ik wel ff terughoudend omdat het zo koud was, maar omdat ik niet meer zo moe ben, kan ik die kou veel beter handelen! Ik vond het eigenlijk wel lekker, want ik had het doordat ik goed gekleed was, eigenlijk gewoon de hele tijd warm. Tijdens het rijden merkte ik ook dat mijn lijf het veel beter vol hield. Ik had altijd last van mijn nek-schouders na het rijden, maar daar heb ik altijd veel last van gehad. Die spieren waren altijd strak en stug. Maar sinds die spanning uit mijn lijf is, is die spanning gewoon weg. Dus ik krijg niet meer kramp tijdens het rijden. Ik kan echt oprecht beter zitten ook, ik ben meer ontspannen dus ik kan gewoon veel beter meegaan in de beweging. Dat is ook wel nodig want ik rijd een kasteel van 1.80 mtr :')
Dus gisteren rijden was een feestje. Het ging ook echt goed. Ik heb steeds al het gevoel dat als ik hem echt regelmatig kan rijden, we echt een te gekke combinatie worden. Maar het lukte nooit omdat ik dan weer 2 keer reed, dan weer 3 weken niet. Dan weer 1 keer, dan weer een week niet etc. Er zat geen regelmaat in. Dus ik hoop dat ik nu een beetje kan vasthouden aan de regelmaat. Ik heb ook echt nu alweer zin om te gaan rijden!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:24

Is ook niet zo gek hé als er geen regelmaat is in de samenwerking dat er dan ook niet zo vlot iets kan groeien. Daar is echt wel meer voor nodig en meer inzet. Ik zou zeggen hou het gevoel vast en gaan, ook al is het wat kouder of waait het of welke andere dingen je zou kunnen bedenken om niet te gaan. Even poetsen en samen wandelen doet ook veel voor de band en dan ben je er zelf ook thuis even uit.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 14:31

Nee dat is het natuurlijk ook niet. Ik had jaren geleden echt nog in mijn hoofd om wedstrijden te gaan rijden. Maar dat heb ik echt uit mijn hoofd gezet omdat ik die regelmaat niet heb.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:52

Denk dat dat heel verstandig is, ondanks dat ik wekelijks privé les had en zeker 3 dagen per week trainde met de opgegeven verbeterpunten en lekker naar buiten ging of ging longeren of grondwerk deed wist ook dat het niet voor mij was de wedstrijden, ik was er niet consequent genoeg voor. Wedstrijden vind ik wel wat anders dan recreatief rijden voor je plezier en het plezier van samen bezig zijn met je paard.