Hebben jullie paarden een stalnaam? + naamsuggesties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Re: Hebben jullie paarden een stalnaam? + naamsuggesties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 09:41

Mijn paard heet officieel Gigi's Tilia, maar op stal is ze Gigi, Gig, pony, stinky, poephoofd, scheetje etc :')

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:20

Wij gebruiken meestal de naam zelf als ie kort is, een afkorting of variant op de naam. Ik vind het zelf wel leuk om iets van de naam erin te houden.

Ons huidig paard is MB Rafaëlla, roepnaam Rafa.
Mijn oud dressuurpaard was Biattro, roepnaam Bieb.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:58

Ik had een He Does it Again en dat werdt op stal al snel Dootje maar hij was het meest bekend onder Terror.
Ik heb ook Raffael Z gehad en dat was gewoon Raaf of Raafie. Let it Be B was Bibi.

Verder noemden we onze handelspaarden vaak bij de naam van hun vader.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:19

United was Uni, de professor of stef stuntpiloot.

Jam Session was Code Oranje :')

En Igor HR is dus Ome Cor.

Het is ook echt een Cor :+ en op dat moment stonden er bijna alleen 3 jarigen bij ons in de gang... dus zat de oom en snel aan vast.
Maar het is meer zo'n gekke oom die op een verjaardag vaak een glaasje te veel op heeft en nuet een heel stabiel voorbeeld is :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:31

Mijn gepnsioeneerde merrie heet op het paspoort Bolivia, maar werd op stal gewoon Bobo (grooooote oren) of Mienemuts. Naar beide luistert ze prima

Mijn jonge ruintje heet Owen, vind ik saai, maar die naam gaat ie wel houden tegen de tijd we wedstrijden gaan starten. Op stal noem ik hem altijd Nowie, dat schoot er gewoon uit en heb ik zo gehouden. Noem hem ook vaak Vriend of grote vriend. Grappige is dat ik naar aanleiding van dit topic eens opgezocht heb of Nowie nog wat betekent want voor mij was het gewoon een kreet....en dat betekent dus nieuwe/grote vriend...hoe grappig!

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:11

Hier Krijgen ze wel een roepnaam. Maar mijne heet op het paspoort Colet en dat bekt wel lekker, dus dat is ook gewoon haar roepnaam. :')

Samorens Moniek is bij ons Sammy geworden en Bones is Bono geworden.
Alleen van Bono hebben we ook zijn KNHS naam veranderd. Wantja wie noemt zijn paard nou botten. :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:19

MyWishMax schreef:
Roepnamen verzin ik zodra het dier op stal staat. Je hebt vanzelf iets wat bij ze past en fijn roept. Ik geloof niet zo in vooraf een naam verzinnen.

Dit dus. Tot grote afschuw van mijn man trouwens.

Winningboy pz heet hier flappie.
En laguna heet hier raketje.

Hun stamboeknamen passen helemaal niet bij ze vind ik. En deze gruwelijke roepnamen bleven wel plakken :+

Ik pas een naam ook nooit officieel aan. Zonde voor de fokker. En sjieke roepnamen krijg ik maar niet uit mijn strot. Dus zitten we hier mee opgescheept.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:30

Mijn pony heet op het paspoort Majestuoso. Ik weet dat hij bij zijn vorige eigenaren Maies genoemd werd, maar daar heeft hij maar een paar weken gestaan. Ik heb hem Mas genoemd.
Op stal heet hij dus Mas, maar hij gaat voornamelijk door het leven als Spook.
Verder maak ik hem voor veel dingen uit, boef, dikkie dik, vriend, vent etc.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:38

Mijn paard heet Aron, ik heb het ook vaak over Aron, maar tegen zn gezicht is het (afhankelijk van mijn/zijn bui) liefje, draakie, stinkertje, poesje, mormel, smerige piemel, grote vriend, moppie....

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:11

Ik heb Olynthe van Hoeve Eelwerd
En Pajente van de Horstenhoeve

Maar die noem ik Lyn en Jente. Dus gewoon een gedeelte van hun volledige naam.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:20

MyWishMax schreef:
Haha eens. Maar ook dat je geen namen moet geven waarvan je niet wilt dat het uitkomt. Dus ik zou een paard geen explosion of duivel oid noemen.

Roepnamen verzin ik zodra het dier op stal staat. Je hebt vanzelf iets wat bij ze past en fijn roept. Ik geloof niet zo in vooraf een naam verzinnen. Hier is het gewoon een verkorte versie van stamboomnaam, past ook nog eens perfect bij het paard. De vorige werd Beeb, omdat het echt nog een baby was qua gedrag, terwijl zijn stamboomnaam Zilverado was.

Euhm... Denk dat niet iedereen dat snapt :+ heb een merrie gekend die officieel Pandora's Box heette, die was dus wel pittig als in... Losse achterbeentjes en uitbreken uit de wei :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:21

Ik wil wel een in mijn beleving passende naam.
Vond de naam bestaande uit 3 lettergrepen niet passen bij mijn haflinger ruin.

Eerste 3 letters eraf en ik hield Elmo over.
En dat past fantastisch bij hem. Dus Elmo it is, al ruim 9 jaar. Dat staat ook op zijn naambordje en zo kennen mijn dierenarts en hoefsmid hem.

Ik vind zijn stamboeknaam echt niet leuk en ik heb helemaal niks met zijn fokker, dus ook op de startkaart heet hij ook Elmo en niet zijn volledig voor- en achternaam.

En daarnaast heeftie nog koosnaampjes zoals flappie of stuiterballetje of bollie. Maar die zijn onofficieel, Elmo is gewoon de naam waarop iedereen hem verder kent.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 05-12-24 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 15:22

Hoe langer ik erover denk hoe leuker ik Sif vind klinken. Door het laatste bericht kreeg ik nog een vraag, hebben jullie op de naambordjes dan de volledige naam of stalnaam gezet?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:25

Bij Baron staat z'n volledige naam maar iets chiquer omschreven. En de hoofdnaam iets groter dan stamboek/fokkernaam. Naambord is niet door mij gemaakt/laten maken.

Ipv "Le Baron van de Zilverberk"
Staat er
L'Baron vd Zilverberk

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:29

Onze stalnaam wat de pony's krijgen als ze hier geboren worden is: van de Zeven Matten.

Als ik een pony koop dan verander ik liever niet de naam..... Maar er zijn echt uitzonderingen. Zo had ik ooit een pony die Poetje heette. Ging bij mij door het leven als Carlos. En een Amango die we hier Beertje noemde.
Heb wel bijnamen voor de pony's:
Diego wordt hier altijd dikke Dieg genoemd. (drie keer raden wat zijn hobby is)
En onze shetlander Wiske wordt altijd tante Pollewop of tantie genoemd...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:54

Op de naambordjes staan de echte namen en boven het voerschema de stalnamen :') Dus bij de vorige een bordje met Zilverado en bij de voerbak Beeb

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:55

Jam Session vond ik de leukste naam hebben van mijn paarden. Alle merries en hengsten uit die lijn eindigen op sion. Dus Jam Session was wel heel erg goed verzonnen van de fokker. :D
United was ook een mooie naam... maar daar waren er honderden van dat jaar :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:01

MyWishMax schreef:
mavantos schreef:
De naam veranderen brengt ongeluk. Vroeger wilde ik nog wel wat anders verzinnen, maar nu heten ze gewoon zoals het paspoort zegt. Mijn merrie heet Limoncello, dus dat wordt automatisch Limo.

Ik ben niet bijgelovig, maar neem geen enkel risico meer tegenwoordig _O-

Haha eens. Maar ook dat je geen namen moet geven waarvan je niet wilt dat het uitkomt. Dus ik zou een paard geen explosion of duivel oid noemen.

Roepnamen verzin ik zodra het dier op stal staat. Je hebt vanzelf iets wat bij ze past en fijn roept. Ik geloof niet zo in vooraf een naam verzinnen. Hier is het gewoon een verkorte versie van stamboomnaam, past ook nog eens perfect bij het paard. De vorige werd Beeb, omdat het echt nog een baby was qua gedrag, terwijl zijn stamboomnaam Zilverado was.

Sommige paarden die ik kocht hadden een naam die voor mij een negatieve betekenis had. Die doopte ik dan om en zette de nieuwe naam ook op het paspoort .(Allemaal ruinen zonder stamboekpapieren). Als ik de naam al leuk vond dan bleef die gewoon zo. Nomen est omen! (vert.: De naam is een voorteken).

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:20

Mijn merrie haar naam is Famosa, maar is vaak framboos of troela.
Lafuente’’s koosnaampje is Fuentie,
Tiffany noemen we Fie’ke en Zara is Zaza geworden.

Het zou zo een jolige girlsband kunnen zijn, want van elke type heb ik wel iets :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:25

Als ik het zo lees dan denk ik dat de namen die aan paarden gegeven worden meestal meer zeggen over eigenschappen van de eigenaar\naamgever dan over die van het paard zelf. Uitgezonderd namen die direct iets zeggen over het (uiterlijk van) het paard ,zoals Bruintje, Witje, Blacky, Stippel etc.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:33

Nou mijn Terror zij echt meer over mijn vierbenige mormel dan over mij gelukkig :D

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:44

Normaal verander ik t niet .
Alleen 1 heeft dezelfde naam als ik zelf , en dat vind ik echt niks aan . Als je jezelf roept denken mensen toch dat er iets niet goed gaat met je :+

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:47

Mijn paarden hebben officieel allemaal chique en lange sportnamen. Ze heten Bob, Spook, Kiwi en Loempia op stal. Allemaal merries trouwens, ook Bob.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 17:14

Keldeo schreef:
Mijn paarden hebben officieel allemaal chique en lange sportnamen. Ze heten Bob, Spook, Kiwi en Loempia op stal. Allemaal merries trouwens, ook Bob.

Bob(bie) is ook een vrouwennaam. Afkorting van Roberta. Voorbeeld: Zangeres Bobbie Gentry.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 17:37

Ik heb heel ingenieus een hele mooie serieuze stamboeknaam voor mijn veulen bedacht, hele beredenering erachter...maar in de wandelgangen luistert Samarinde toch echt gewoon naar haar roepnaam Pinda :+

En haar moeder Romy is een onwijze mieperd, dus die weet inmiddels niet meer beter dan dat ze Miep heet :') (of Pluis, Prinses Pluis, mevrouw de koningin, pluizebol, stuiterbal, langoor, witbol, olle moeke...enzovoort enzoverder :+ ).