Ex renpaard (2 races gelopen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:08

Hopelijk krijg je morgen goed nieuws, ze heeft inderdaad een heel lief hoofd.
Succes in de kliniek!

sterregoud

Re: Ex renpaard (2 races gelopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:19

Ze heeft een lief koppie ! Ik hoop dat je haar weer lekker gezond en blij krijgt.

Sjettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 16:39

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb net iemand gesproken hierover en er is hoe dan ook nog een hele lange weg te gaan. Zoals de meesten van jullie ook aangeven. We gaan morgen afwachten en daarop beslissingen nemen.
Ondanks we misschien beter hadden moeten weten zijn we erg verdrietig.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:41

Voor diegenen die speculeerden dat er met het paspoort/de chip gesjoemeld zou zijn, dit lijkt mij toch hetzelfde paard te zijn dat de races liep deze zomer. Ik heb dit filmpje teruggevonden, waar ze gereden wordt door de jockey met het geel-rode truitje met rode cap:

https://www.racingtv.com/watch/replays/ ... sligo/1725
https://www.racingtv.com/watch/replays/ ... sligo/1735

De juiste gegevens voor de race vond ik via een link die eerder al geplaatst werd: https://www.racingpost.com/results/197/ ... y-profiles

Maar voor zover ik het in het filmpje kan zien, komen de aftekeningen wel overeen en zou het inderdaad een 5-jarige merrie zijn.
Het lome zou inderdaad kunnen komen door maagzweren, slechte conditie, ...

@TS hopelijk heb je snel meer uitsluitsel van de testen!

edit - 2e race link ook toegevoegd

Sjettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 17:03

Laure schreef:
Voor diegenen die speculeerden dat er met het paspoort/de chip gesjoemeld zou zijn, dit lijkt mij toch hetzelfde paard te zijn dat de races liep deze zomer. Ik heb dit filmpje teruggevonden, waar ze gereden wordt door de jockey met het geel-rode truitje met rode cap:

https://www.racingtv.com/watch/replays/ ... sligo/1725
https://www.racingtv.com/watch/replays/ ... sligo/1735

De juiste gegevens voor de race vond ik via een link die eerder al geplaatst werd: https://www.racingpost.com/results/197/ ... y-profiles

Maar voor zover ik het in het filmpje kan zien, komen de aftekeningen wel overeen en zou het inderdaad een 5-jarige merrie zijn.
Het lome zou inderdaad kunnen komen door maagzweren, slechte conditie, ...

@TS hopelijk heb je snel meer uitsluitsel van de testen!

edit - 2e race link ook toegevoegd

Bedankt voor het delen van de link. De naam dat in het paspoort staat is inderdaad Our June. Deze filmpjes heb ik ook gezien. Kon ze alleen niet weer vinden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:04

Gezien de tak van sport waarvoor ze is ingezet, heb je een hele tijd nodig. Mijn grootste bezwaar is de deuk in de rug. Dat kan ik niet herleiden tot bijv een karper rug. Het lijkt of er ruggen wervels verzonken liggen.

Ik zou haar in het begin absoluut niet zwaar voeren, anders komen er vanzelf nog meer problemen. Liever nu loom en handelbaar, dan actief en niet te handelen. Evengoed succes bij de kliniek, misschien zie ik het te zwaar in.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 26-11-24 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:09

Oei, dit is wel een naïeve aankoop. Ik zou haar hoe dan ook terug brengen. Als je beiden nog niet veel ervaring hebt met rijden of met het omscholen van paarden dan ga je weinig plezier beleven aan een paard die zelf nog veel moet leren.

Het is goed dat jullie hebben gezien dat ze zo sloom is, dat is inderdaad niet normaal. Ze lijkt een karperrug te hebben. Dat kan een vergroeiing zijn, maar dat kan ook komen doordat ze de buik extreem optrekt door pijn.

Maar goed, ook al is ze gezond, dan is het niet de beste combinatie zo dus dat is iets wat jullie sowieso moeten overwegen.

Mochten jullie in de toekomst een ander paard willen kopen, zorg er dan voor dat je iemand hebt die je kan helpen met het aankopen van een paard zodat je niet weer met een ongezond en niet passend paard thuis komt :)

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:19

Hoi TS,

Ik ga niets zeggen over de aankoop; ik denk dat je inmiddels wel weet wat er allemaal gezegd is en begrijp eerlijk gezegd ook niet dat dit zo vaak herhaald wordt.

Wat ik vooral wil zeggen, is dat ik het echt heel goed vind dat jullie meteen besloten hebben om naar de kliniek te gaan en het paard grondig te laten onderzoeken! Ik zou zelf nu eerst rustig de uitslag afwachten en op basis daarvan samen met een dierenarts en je instructeur bepalen wat de beste vervolgstappen zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:44

Als het een consumentenkoop is dan mag je haar binnen 6 maanden terugbrengen maar ik denk dat dat het niet is. Ik zou haar gewoon een paar weken eens rustig voeren waarschijnlijk knapt ze dan al een heel eind op. De dierenarts kan altijd nog. Dat paard is gewoon moe. TLC heeft ze nodig.

Het omscholen zou ik laten doen. Renpaarden worden echt heel anders gereden dan dressuurpaarden en dat kan weleens een goed schrik moment gevenals ze ineens gaat rennen omdat ze denkt dat dat moet.

Enne….paard voor een beginner….echt niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:53

Jan waar staat TLC voor?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:00

pien_2010 schreef:
Jan waar staat TLC voor?

Tender loving care!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:10

Judass schreef:
pien_2010 schreef:
Jan waar staat TLC voor?

Tender loving care!
_O- hahahahaha sorry ik wist dit echt niet. Ik ben het wel eens met hem. En dan professioneel om laten scholen. En dan kijken wat is het voor paard. Houden omdat het past, verkopen omdat het niet past?
Of gelijk terug naar de verkoper.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:12

De rug trekt wel bij, op foto's van haar race zie je gewoon een normale rug en goed verzorgde voeten.

Arm dier, dat ze er zo uit is komen te zien

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:17

Earth schreef:
Het is goed dat jullie hebben gezien dat ze zo sloom is, dat is inderdaad niet normaal. Ze lijkt een karperrug te hebben. Dat kan een vergroeiing zijn, maar dat kan ook komen doordat ze de buik extreem optrekt door pijn.

Als je die race filmpjes en foto's terugkijkt zie je dat ze in juli nog een gewone nette rug had, dan heeft ze iig geen karperrug (want dat is een aangeboren afwijking). Ook haar voeten zagen er toen nog keurig uit.

Die rug lijkt nu meer op zgn hunter's bump wat door verkeerde training en management komt met verkeerde bespiering tot gevolg (of eigenlijk gebrek aan spieren).

Haar conditie heeft dan ook weinig met haar tak van sport te maken maar komt door de verwaarlozing na haar rensport carrière. Echt heel sneu :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:17

nikkel schreef:
Gezien de tak van sport waarvoor ze is ingezet, heb je een hele tijd nodig. Mijn grootste bezwaar is de deuk in de rug. Dat kan ik niet herleiden tot bijv een karper rug. Het lijkt of er ruggen wervels verzonken liggen.

Ik zou haar in het begin absoluut niet zwaar voeren, anders komen er vanzelf nog meer problemen. Liever nu loom en handelbaar, dan actief en niet te handelen. Evengoed succes bij de kliniek, misschien zie ik het te zwaar in.

Ben blijkbaarn iet de enige die de rug een dingetje vind.
kijk eens of je met acupunctuur verder komt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:27

Sjettaaa schreef:
Haar gebit blijkt niet te kloppen (hiervoor komt vrijdag de tandarts), waardoor ruwvoer eten moeilijker gaat.

Heel fijn dat er meteen een afspraak is gemaakt. Een paar lelijke haken of ander ongemak kunnen ze flink last van hebben. Veel succes morgen bij de kliniek, dan kijken ze vast ook wel even naar het gebit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:33

Als het paspoort werkelijk bij het paard hoort, dan is ze dus echt maar 5. Ik hoop voor je dat dat in ieder geval klopt.

De rug kan van alles zijn, maar hoeft niet direct een probleem te geven. Ik ken ook een paard met een bobbel op de rug waar het hier ook zit en dat paard heeft nergens last van. Maar de dierenarts zal er wel naar kijken en dan weet je meer.

Ik vind het ergens wel heel raar als er in augustus nog een race gelopen is en het gebit nu volledig slecht is. Dan was dat toen ook al zo, dat is niet iets wat even in een paar maanden komt, van goed naar heel slecht gaat meer tijd overheen. Tenzij er ergens een ongeluk gebeurd is natuurlijk.

Op zich zijn volbloeden echt geen verkeerde paarden, je kunt er zeker plezier van hebben. Maar je moet ze wel aan kunnen natuurlijk.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:36

Wat een klassieker..

Ts; Ik zou eens een gooi doen op de FB groep; Trace my horse UK of Trace my horse Ireland.

Ik hoop dat je de juiste keuzes maakt voor de toekomst van dit dier.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:51

Hoop dat morgen alles positief uit pakt voor jullie.
En dit lieve paardje en jullie een mooie reis met omscholen/ vertrouwen etc gaan maken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:54

Morganlefay schreef:
nikkel schreef:

Ben blijkbaarn iet de enige die de rug een dingetje vind.
kijk eens of je met acupunctuur verder komt.

Ik zou eerst maar eens een dierenarts laten kijken naar het gehele paard.

Germie, het kan soms snel gaan helemaal bij jonge dieren. Maar soms ook bij oudere, mijne gaat elk jaar trouw naar de dierenarts voor de tanden. 3 jaar geleden was het ineens na 9 maanden slecht, proppen maken, moeilijk met mond en snel dus de dierenarts erbij. Moest hoop gebeuren, oa gewoon beste haken ineens, en advies voortaan elk half jaar. Half jaar later niks aan de hand, half jaar daarna gewoon het normale onderhoud. Daarna ook nooit meer sneller de tanden hoeven laten doen.
Mijn jonge paard moest wel elk half jaar tot hij 5 was ofzo, daarna aantal jaar gewoon 1 keer per jaar en toen veranderde er wat door een blessure en moest hij weer elk half jaar tot zijn dood.

Nikkel, hoe bedoel je lange weg door tak van sport? Dit heeft weinig met de sport te maken en zijn in Ierland en Engeland echt duizenden voorbeelden van geweldige volbloeden die na hun carrière een 2e carrière tegemoet gaan zonder problemen en zonder lange weg af te leggen eerst. Ze moeten alleen bij je passen en de Nederlandse handelaren die dieren in deze conditie verkopen verzwijgen bewust dat het volbloeden zijn waardoor je mismatchen krijgt. Zie je op bokt ook regelmatig langskomen. Heeft niks met de sport zelf te maken.
Maar een dier bewust te weinig energie voeren zodat het loom blijft is niet eerlijk in mijn ogen. Rustig voer opbouwen, ja. Maar als het echte karakter niet bij iemand past moet je ze niet loom voeren, maar gewoon eerlijk naar het paard zijn en accepteren dat je niet bij elkaar past.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:09

Er is al genoeg gezegd over de koop.
Dier was tijdens de races wel gewoon in goede conditie maar simpelweg niet goed genoeg om carrière te maken. Daarna de handel in gegaan en het gezeul en veranderend management heeft haar geen goed gedaan.
Volbloeden vallen ontzettend snel in, zeker als ze uit training komen en de overgang qua voer etc wat brutaal is. En dan bedoel ik echt in een maand tijd volledig invallen.
Komt wel weer goed met juist management. Bij volbloeden heb je dan ook wel de kans dat ze niet meer zo braaf zijn als eerst, eenmaal terug in conditie. Nja, braaf mss wel, maar vaak te scherp voor de gemiddelde ruiter.
Vind haar voor een volbloed ook voos op de benen, zeker achter.

Die deuk in de rug, mijn merrie (volbloed) had dat ook, na het veulenen. En die zat idd muurvast in het hele lendenengebied.

Succes bij de kliniek en van daaruit zie je wel weer verder.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 26-11-24 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:10

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... -karperrug

Wat meer informatie over een karperrug, is voor sommige hier wel interessant om te lezen. :-)

Als ze racen staan ze vaak hoog in het voer en krijgen ze grote hoeveelheden wat weleens abrupt stopt zodra ze verkocht worden. Dat in combinatie met maagzweren kan al heel snel zorgen voor ergere vermagering.

Edit: Thioro was me net voor.

Sjettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 19:18

Wanneer morgen het advies van de dierenarts goed is zal ze bij ons blijven en gaan we haar alle zorg bieden dat nodig is. We zullen hulp in gaan schakelen en zorgen dat het de beste zorg krijgt op alle vlakken. Met grondwerk beginnen en zo hopelijk een mooie band opbouwen samen. Mocht het dan alsnog blijken dat we echt een mismatch zijn…. Dan kunnen we anders beslissen.
Mijn dochter is echt nog beginnend. Die kan zich intussen gaan focusen op extra lessen zonder eigen paard haha. En ik zal me bezig gaan houden met de merrie.

Vroeger reed ik fanatiek arabische volbloed paarden. Misschien gaat dit straks ook goed. Misschien niet. We kunnen dan altijd nog anders beslissen.

Bedankt allemaal voor alle adviezen, jullie verschillende kijk en meningen. Het kan wat overweldigend zijn, maar fijn om allemaal mee te nemen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:30

Succes morgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:31

Succes morgen. Wordt dus nog spannend want hangt veel vanaf.