karakter bepalen aan de hand van het hoofd van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:17

Nu ging die cursus veel verder dan de voorbeelden hier.
Ze had bijvoorbeeld heel veel voorbeelden van neuzen.
Hier word snel de wipneus en haakneus genoemt.
Maar dan had je nog brede neus punten of spitse en of de neusbrug smal was of niet.
Nou ja bedenk het maar.

Kleur net boven je neusbrug was die wit of juist roder.
Wat weer per uur kon verschillen en dat gaf weer info.

En zo was het oorlel niet het enige maar ook de vorm van het oor.

En zo ook een kin , stak die naar voren of gelijk of stond dus terug.

En dan moest je die dingen ook nog weer samen zien.
Als die haakneus ook weer gelijk was met wat het oor aangaf.

Ik moet zeggen als zij dan iemand beschreef aan de hand van dat hele gezicht dat het best vaak klopte.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:45

Marilu schreef:
Klaus Hempfling heeft een boek geschreven dat 'Paardenpersoonlijkheden' heet.
Hij categoriseert paarden op basis van bepaald gedrag, maar eigenlijk ook op basis van uiterlijke kenmerken (vorm hoofd, lichaamsbouw). En zo brengt hij bepaalde rassen dus ook onder in de categorie van een bepaalde persoonlijkheid.

https://www.allesoverpaardenruiter.nl/p ... hempfling/

Ik heb het boek, maar ik vind het zelf nogal 'zweverig'.
Zoals bij de commentaar onder bovenstaande link ook vermeld staat : je moet al Hempling zélf zijn, om het goed te snappen :D

Er is ook een boek over paarden"typen". Water, vuur, aarde ed. Wel een boeiend boek hoor! Bij de elementen horen verschillende (karakter)eigenschappen.

In principe (volgens het boek) doorloopt elk paard wel elke fase in zijn/haar leven. En kunnen er ook externe factoren zijn die een paard in een ander element duwen, zoals rouw, angst ed.
Als je dan de vragenlijst erbij neemt, kom je vaak op een mix uit. Dan is je paard zoveel % dat type, en zoveel % een ander type etc.

Ik vond het in ieder geval wel een interessant boek :)

Lusitana

Re: karakter bepalen aan de hand van het hoofd van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:15

em met van die % hebn je dus geen uitslag van zus of zo en dat is ook precies hoe het zit. Paarden hebben overeenkomsten en verschillen en ik geloof niet dat je ze goed in duidelijke hokjes kunt plaatsten.
Ik heb bv op een stoeterij gewerkt met Arabische Volbloedpaarden (en twee Engels Volbloeds en een halfbloed) dus eigenlijk allemaal wel zelfde soort hoofd, en van hetzelfde ras en veel waren ook nog familie via de stammoeder, maar ze leken totaal niet op elkaar wat karakter betrof. En als je grote groepen kunt bestuderen met dezelfde uiterlijke kenmerken heb je meer kijk erop. Wat ik vaak merk is dat ze niet echt grote groepen van hetzelfde hebben om te bestuderen en dat ze geen controle groep gebruiken die er anders uit ziet. Die kunnen gewoon dezelfde eigenschappen hebben, maar als je die niet ziet, raak je meer overtuigt van wat je denkt te zien.
Zelfde geldt voor ontzettend veel studies die ze op paarden doen die helemaal niet de regels volgen van een echte studie, die altijd een controle groep gebruikt én iedereen moet het na kunnen doen en dan hetzelfde resultaat krijgen. en er is in alle studies altijd dat ze eigenlijk zoeken naar het gewenste resultaat en de rest niet mee laten tellen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:18

Linda Tellington Jones heeft ook eens zoiets geschreven volgens mij, bij haar waren het weer de haarkruintjes geloof ik die op bepaalde karaktertrekken zouden duiden. Allemaal amusant om te lezen, maar wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt bij al deze theorieën.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:25

Citaat:
Kom je iemand met een grote en volle mond tegen? De kans is groot dat die persoon heel trouw zal zijn en vooral behoefte heeft aan gezelschap. Iemand met een onderlip dikker dan de bovenlip is aan de andere kant weer niet zo betrouwbaar en iemand met dikke lippen is waarschijnlijk erg enthousiast en gepassioneerd. Op die manier valt er aan de mond veel af te lezen, zoals dunne lippen vertellen dat iemand verbitterd is geraakt en moeite heeft om te genieten van het leven.

van die enge gelaatswebsite.

Nee lekker : ik zeer extravert, nieuwsgierig en vrolijk en nogal (te) groot verantwoordelijkheidsgevoel ben onbetrouwbaar en verbitterd .....
Tijd om de lippen te laten vergroten zodat zij ook mijn passie en enthousiasme herkennen :D :D :D :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:31

Voor mensen heb je ook nog persoonlijkheidstest DISC werkt met kleuren rood, groen, blauw en geel. Maar ook hier is het qua percentages verschillend van het moment. Zo kan je de ene keer meer rood (extrovert) zijn dan blauw (perfectionist), of meer groen (introvert) dan geel (enthousiasteling)

Wat de kruintjes bij paarden betreft klopt het vaak wel bij mijn paarden.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 18:33

Art_Ificious schreef:
Voor mensen heb je ook nog persoonlijkheidstest DISC werkt met kleuren rood, groen, blauw en geel. Maar ook hier is het qua percentages verschillend van het moment. Zo kan je de ene keer meer rood (extrovert) zijn dan blauw (perfectionist), of meer groen (introvert) dan geel (enthousiasteling)

Klopt, die moesten wij voor school doen, miet wel zeggen dat ik me er wel in kon vinden maar het hangt i derdaad heel erg af van het moment en dan passen ook alle beschrijvingen niet. Ik zou heel goed moeten zijn in wiskunde :') maar ik heb bijvoorbeeld wel weer graag feiten. Again, leuk weetje maar niks om je serieus op te baseren

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:51

prompter schreef:
Linda Tellington Jones heeft ook eens zoiets geschreven volgens mij, bij haar waren het weer de haarkruintjes geloof ik die op bepaalde karaktertrekken zouden duiden. Allemaal amusant om te lezen, maar wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt bij al deze theorieën.

Klopt, ik had dat boek maar heb het uitgeleend en betwijfel of ik het terug ga zien, maar in dat boek beschrijft ze alles van het paardenhoofd:
Kruintjes, vorm van het hoofd, oog, neusgat, oren etc met daarnaast voorbeeldfoto's en karakteromschrijvingen van paarden die zij behandeld en getraind heeft.
Heel interessant boek!

Maar het is uiteraard geen vast gegeven, er zijn nog zoveel factoren waardoor een paard zich beter of slechter gedraagt dan wat je aan de hand van het hoofd/kruinen etc zou verwachten.
Zoals dat een paard met 2 kruinen lastig zou zijn, of mankeert het wat waardoor hij lastig is?
Hoe is het paard opgegroeid, hoe zijn de vorige eigenaren ermee omgegegaan enzovoorts.
Laatst bijgewerkt door different1 op 27-11-24 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:52

Hoofdvorm - karakter geloof ik niets van. Hoofdvorm (incl. ogen, oren, mond) is bij veel rassen op gefokt, en dat kan samen gaan met een karakter dat veel voorkomt in dat ras.

Kruintjes geen idee wat ik daarvan moet denken... Als het bij paarden wat zegt, zou het bij mensen ook wat moeten zeggen...?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:02

Waidida schreef:
Art_Ificious schreef:

Klopt, die moesten wij voor school doen, miet wel zeggen dat ik me er wel in kon vinden maar het hangt i derdaad heel erg af van het moment en dan passen ook alle beschrijvingen niet. Ik zou heel goed moeten zijn in wiskunde :') maar ik heb bijvoorbeeld wel weer graag feiten. Again, leuk weetje maar niks om je serieus op te baseren

Ja ik op mijn werk dit najaar. Vond het interessant, en kon me er ook wel in vinden, werkgerelateerd heb ik 3 kleuren waar rood overheerst :+

MARenAMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:59

Wat leuk dat je deze vraag stelt!
Ik was vroeger als penny ook helemaal weg van de Heartland boeken. Ik was dan ook helemaal verwonderd over alles hoe ze dat daar aanpakten. Ook ik kwam op een gegeven moment uit bij 1 van de boeken waarin ze het karakter aflazen van het hoofd. Ik heb het destijds bij verschillende paarden geprobeerd zowel bekend als onbekend en doe dat nu nog steeds wel eens bij nieuwe paarden (is een soort automatisme geworden na al die jaren _O- ) En ik ben van mening dat een je een redelijk stabiel beeld kunt schetsen van het paard vooral door de stand van de ogen, de neus en de oren. Daarna is eigenlijk vooral een kwestie van bij het paard aftasten en je beeld bijstellen.
Ik denk ook dat dit vooral een kwestie van gevoel is en niet perse iets is dat je zomaar binnen de lijntjes kunt zetten, want zoals al eerder gezegd, ieder paard is anders

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:24

Wat een leuk onderwerp! Er zijn wel degelijk meer en meer onderzoeken (even Googelen op Amerikaanse Universiteiten en in hun database zoeken, niet via Google zelf gaan zoeken) die steeds meer kunnen aantonen dat haarpatronen en facial structures betrekking hebben op het karakter van het paard. Let wel; 'genes are the gun, the environment is the trigger'. Dat een dier gemaakt is om bepaalde eigenschappen te hebben wil niet zeggen dat de omgeving optimaal genoeg is om dit ook tot uiting te brengen.

Een leuk boek is overigens Equusology (Amazon.com), echt een voorbeeld van een deep-dive in dit begrip en hoe je ook jezelf beter kunt begrijpen tijdens het werken met verschillende paarden. Als je zelf gaat researchen kun je ook zoeken op 'Swirlology' en 'Whorlology'.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:25

Het probleem is dat ze alles wel in hokjes kunnen plaatsen, maar ze laten die er niet in passen buiten beschouwing en dan lijkt het alsof er een groot succes is.

Gabbergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:07

Wat een prachtig dier!
Ik zou gebruik maken van zijn intellect en marathons( aangespannen) gaan rijden, ook leuk voor je man!

Jaren geleden verfent marathon gereden met een hele slimme pony, dat versloeg echt het rijden, hoor!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:36

Lusitana schreef:
Het probleem is dat ze alles wel in hokjes kunnen plaatsen, maar ze laten die er niet in passen buiten beschouwing en dan lijkt het alsof er een groot succes is.

Cognitieve dissonantie. Alles wat niet in je overtuiging past, onthoud je niet en telt niet mee. Als het klopt, is het logisch. Als het niet klopt, is het een uitzondering die je kunt vergeten.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:14

Mijn Palomino (verdunde vos) Welsh hengst had mensenogen EN 2 kruinen op zijn voorhoofd. Levensgevaarlijk dier dus. }:)

De werkelijkheid was volslagen anders.
Ik heb hem 30 jaar gehad, vanaf zijn 2e jaar tot aan zijn dood en nooit een reden kunnen vinden om hem te laten castreren.

Hoewel hij gedekt had, kon je hem met een enkel draadje naast de merries laten weiden.
Was sociaal naar de ruinen en heeft in die 30 jaar nooit aanstalten gemaakt om te slaan, te kappen of te bijten.
Hij deelde zijn box met de stalkat, die soms op zijn rug lag te slapen.Katerlief is nooit een haar gekrenkt, hoewel hij altijd bij ons hengstje in de box sliep.

Moet ik nog zeggen dat ik dus helemaal niet in dit soort algemeenheden geloof? ;)

Maar het is wel grappig om te lezen, dat dan weer wel