Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:53

Nico12 schreef:
Grootste kans van slagen: de stal eigenaar zelf is een fanatieke ruiter/ amazone.

Hier is mijn ervaring juist het tegenovergestelde. Ik heb bij een heel fanatieke paardensporter op stal gestaan en die paarden kwamen nauwelijks buiten, en als, dan op een modderige postzegel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:13

De spoeling zal alleen nog maar dunner worden denk ik wat aanbod betreft. Er stoppen zoveel stallen. Ik heb voor het eerst in 42 jaar geen paarden meer om me heen. De laatste net na pasen in laten slapen. Nu had ik mijn paarden aan huis de laatste 13 jaar, dat scheelt veel. In de eerste maanden ben ik echt in een gat gevallen wat mijn dagindeling betreft, zoveel dingen die niet meer hoefden te gebeuren, zoveel tijd over, elke keer weer denken o ik moet voeren, o ik moet even kijken of alles goed gaat, o even kijken of er nog genoeg water is, even uitmesten tussendoor. Ik mis de zorg voor een paard nog steeds, de band die je er mee hebt, de warmte en liefde, maar toch als ik heel eerlijk ben mis ik de werkzaamheden voor nu even niet, de slechte tijd komt er weer aan, niet meer sjouwen met een zware krui door de blubber heen. 's avonds laat de kou in. We hebben de stallen en buitenbak nog intact, wei is er ook nog, dus blijft het kriebelen komt er vanzelf wel weer wat op mijn pad.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:15

Maar, dit topic zo lezend, bekruipt mij toch iets. Denken jullie soms ook niet dat het een beetje doorgeschoten is met de eisen die we denken te moeten stellen in een landje waar ruimte beperkt is en de bodems en het weerbeeld niet ideaal zijn. Soms heb ik het idee dat er verwachtingen worden geschept die helemaal niet meer realistisch zijn. Het lijkt wel alsof alleen het extreme in keuzes goed genoeg is en de rest niet. Terwijl het misschien gewoon wel mogelijk is om een paard een fijn leven te geven met wat lichtere eisen vanuit de mens. Is er misschien wat meer sturing nodig uit organisaties als de SRP, FNRS, KNHS en opleidingen om aan te geven waar de kaders nu werkelijk liggen?

Rubs

Re: Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:26

Min 8 uur per dag buiten vind ik geen 'doorgeschoten eis'...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:28

Ik snap je heel goed TS. En ik herken het beeld ook wel. Wat Meggiemeg ook zegt er zijn ook best veel stallen die zijn gestopt. Bij ons in de omgeving zijn er ook best een aantal grote stallen gestopt. Die paarden moeten allemaal ergens anders heen. Dat heeft ook een prijsopdrijvend effect hebben we gemerkt, want de vraag bepaalt helaas de prijs. Zelfs voor een grote portemonnee is het nog lastig om echt naar je zin te staan. En dan heb ik het gewoon over de basisbehoeften: ruime schone stal, voldoende ruimte voor vrije beweging, genoeg ruwvoer van voldoende kwaliteit. Wat wij dan ook nog graag willen is rijbanen met goede bodems om te trainen voor het behoud van je paard. Dat is al heel moeilijk om bij elkaar te krijgen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:29

Pfff, ik zou in de winter 4 uur per dag al fijn vinden ...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:29

Rubs schreef:

Dat is niet wat paarden per se nodig hebben volgens de sectorraad paarden. Dus daarin zou je kunnen bijstellen.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:31

Veronica2 schreef:
Maar, dit topic zo lezend, bekruipt mij toch iets. Denken jullie soms ook niet dat het een beetje doorgeschoten is met de eisen die we denken te moeten stellen in een landje waar ruimte beperkt is en de bodems en het weerbeeld niet ideaal zijn. Soms heb ik het idee dat er verwachtingen worden geschept die helemaal niet meer realistisch zijn. Het lijkt wel alsof alleen het extreme in keuzes goed genoeg is en de rest niet. Terwijl het misschien gewoon wel mogelijk is om een paard een fijn leven te geven met wat lichtere eisen vanuit de mens. Is er misschien wat meer sturing nodig uit organisaties als de SRP, FNRS, KNHS en opleidingen om aan te geven waar de kaders nu werkelijk liggen?

Ik denk juist dat het steeds normaler wordt om je eigen eisen voorop te stellen ipv wat heeft een paard nodig.

En nogmaals, ik snap dat
nu met het mega natte weer en vroeg donker het buiten staan, indien 24/7 buiten geen optie is, korter is dan mogelijk gewenst.

Maar dan nog steeds wil ik wel dat ze in ieder geval fatsoenlijk de benen kunnen strekken (en dat vind ik niet in een paddock van 3 x 10) en ze sowieso op de paddock ook voldoende hooi moeten krijgen.

En dat staat los van of het gedaan wordt of zelf geregeld moet worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:32

8 uur buiten is zeker heel wenselijk voor een paard, alleen denk ik wel dat het steeds lastiger zal zijn als je ze echt de volle 8 uur goede weidegang wilt bieden. Ik zie steeds meer paarden op een postzegel staan of paarden in een te grote groep die op een zandpaddock staan omdat het gras er de kant niet meer krijgt om te groeien of laat staan herstellen. Er zal altijd vraag blijven naar plekken zonder weidegang omdat het paard niet op de weide mag maar denk dat deze vraag nog altijd kleiner zal zijn in verhouding tot die groep die wel prima op de weide kan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:35

Babootje schreef:
Ik snap je heel goed TS. En ik herken het beeld ook wel. Wat Meggiemeg ook zegt er zijn ook best veel stallen die zijn gestopt. Bij ons in de omgeving zijn er ook best een aantal grote stallen gestopt. Die paarden moeten allemaal ergens anders heen. Dat heeft ook een prijsopdrijvend effect hebben we gemerkt, want de vraag bepaalt helaas de prijs. Zelfs voor een grote portemonnee is het nog lastig om echt naar je zin te staan. En dan heb ik het gewoon over de basisbehoeften: ruime schone stal, voldoende ruimte voor vrije beweging, genoeg ruwvoer van voldoende kwaliteit. Wat wij dan ook nog graag willen is rijbanen met goede bodems om te trainen voor het behoud van je paard. Dat is al heel moeilijk om bij elkaar te krijgen.

De laatste stal waar ik in pension stond voordat ik ze aan huis kreeg wat op 1 vlak na helemaal naar mijn zijn. Het voeren van genoeg kwalitatief goed hooi, dat hooi voerde ik zelf bij en het probleem was opgelost. Dit was een relatief kleine stal maar is door het gezeur van de klanten ( zowel onderling als de eisen die best onredelijk waren) gestopt. Ik snap ze volledig.
Ik snap ook dat de prijzen best opgelopen zijn, waardoor het steeds moeilijker wordt om de hobby te kunnen blijven uitoefenen. Wellicht dat daar ook het gevoel bij veel mensen vandaan komt: ik betaal veel dus ik verwacht/eis ook veel daar voor terug.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:36

Maar om op de vraag van TS terug te komen. Wij staan nu fijn, maar als dat niet meer het geval zou zijn - om wat voor reden dan ook - denk ik ook dat ik de handdoek in de ring zou gooien. Ik zou echt niet meer weten waar we nog heen zouden kunnen/willen.
@MeggieMeg: de tijd dat klanten eisen konden stellen is echt voorbij, helaas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:38

Veronica2 schreef:

Nee denk niet dat er doorgeschoten word.
Tenminste dat denk ik niet bij 8 uur fatsoenlijk buiten.

Ik heb al 30 jaar een eigen paard.
En dat is van dag 1 af aan een harde eis geweest.
Met voldoende goed hooi.

Heb zelf bijna altijd zonder binnenbak gestaan. En kantine was ook geen eis enz.
Terwijl ik toen fanatiek in de sport was en dat hartstikke handig geweest zou zijn.

Nu is dit gelukkig een eis die eindelijk ook eens door begint te sijpelen in de rest van mefeo.

En ja zal dat betekenen in een vol landje wat voller en voller word dat het niet automatisch beter gaat worden voor het aantal te houden paarden.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:38

Rubs schreef:

Mee eens. Ik vind overdag buiten en s nachts op stal eigenlijk wel het minimum, dus 12 uur buiten.

Gelukkig nu een fijne plek gevonden waar ze zelfs 24/7 buiten kunnen, met altijd droge voeten, alle ruimte en onbeperkt ruwvoer. Maar dat heeft me wel lang zoeken gekost nadat een vorige (heel goede) stalling ophield. Huidige stal is wel met veel zelf doen en een uur reistijd enkele reis, dus het is best pittig. Maar er was echt niks te vinden dichterbij wat wel genoeg buiten uren bood in de winter.

Ik vind het wel best stressvol dat ik nergens anders heen kan met mijn paard. Of nouja, misschien nóg verder weg maar dat is niet haalbaar. Dus stel dat mijn paard morgen overlijd dan denk ik ook niet dat ik er nog opnieuw aan begin.
Net zoals ik geen hond wil omdat ik niet in de basisbehoefte kan voorzien, zou ik ook geen paard willen als ik niet in zijn basisbehoefte kan voorzien. En veel buiten met ruwvoer is wat mij betreft echt een basisbehoefte.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 25-11-24 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:39

Babootje schreef:
Rubs schreef:

Dat is niet wat paarden per se nodig hebben volgens de sectorraad paarden. Dus daarin zou je kunnen bijstellen.

Nee, de sectoraad heeft het niet nodig, maar het paard wel, het paard wil met soortgenoten rondscharrelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:39

DuoPenotti schreef:
En ja zal dat betekenen in een vol landje wat voller en voller word dat het niet automatisch beter gaat worden voor het aantal te houden paarden.
En dan hebben we het nog niet eens over de impact van de wolf gehad.... 8-)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:41

Je bent ook altijd afhankelijk van waar plaats is. Goede stallen met veel tijd buiten hier in de regio hebben wachtlijsten van jaren, of zetten zelfs geen paarden meer op de wachtlijst.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:42

DubbelFun schreef:
DuoPenotti schreef:

Daar is 24/7, buiten sowieso verleden tijd.

En buiten ook steeds stressvoller ja

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:05

Babootje schreef:
Rubs schreef:

Rubs schreef:
Nee, de sectoraad heeft het niet nodig, maar het paard wel, het paard wil met soortgenoten rondscharrelen

Onzin. De gids van goede praktijken van de sectorraad paarden (SRP) is samengesteld op basis van onderzoek.
En is dus niet zomaar een verzinsel. Doe zelf eens de welzijnscheck voor je paard. https://www.paardenwelzijnscheck.nl/ En vul de vragen eens eerlijk in.
Het gaat niet alleen maar om hoelang je paard buiten staat met soortgenoten. Maar ook om of je paard elke 4 uur een periode van rust kan pakken, heeft het paard een schone droge ligplek, heeft je paard vrije toegang tot (ruw)voer en water, heeft je paard 'snachts een aaneengesloten periode van 8 uur rust, hoe vaak gaat je paard naar de hoefsmid, veearts (ook preventief), tandarts, etc etc. Allemaal belangrijk voor het welzijn van je paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:08

DubbelFun schreef:
DuoPenotti schreef:

Daar is 24/7, buiten sowieso verleden tijd.

DuoPenotti schreef:
En buiten ook steeds stressvoller ja

Nou daar zeg je wat. In wolvengebied (wat nu ongeveer heel Nederland is heb ik t idee) zullen paarden 'snachts continu op hun quivive zijn.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:09

Rubs schreef:

Mijn paard staat veel minder buiten, maar doordat hij in een zeer grote groepsstal staat, met onbeperkt voer en 6 vriendjes, is hij veel gelukkiger dan de tijd dat hij 16 uur in een box stond en 8 uur op een paddock met 1 vriendje (in de winter. Gelukkig altijd in de zomer weidegang gehad.)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:34

De eisen zijn niet te hoog voor het paard. Ze zijn wel te hoog in betaalbaarheid. Want het kost nogal wat om een track of paddock droog te maken en te houden, of alle andere zaken te regelen. De stallingsprijzen zouden veel hoger moeten liggen in de regel. En dat wordt haast onbetaalbaar voor paardeneigenaren. Dus dat stallingen stoppen is ook heel begrijpeleijk: hoge eisen, lage verdiensten en misschien ook nog geklaag. Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:02

Met mijn paard heb ik helaas (ook door vallen en opstaan) nooit op een fijne plek gestaan.

Van sportstal waar je paard op een postzegel buiten kwam voor 4 uurtjes per dag, naar een pensionstal die mij toe zei dat mijn paard samen met een ander paard zou komen te staan en minimaal 8 uur per dag buiten (wat allemaal niet is waargemaakt). Vervolgens naar een 24/7 buiten plek die in de winter toch echt heel modderig werd, zonder schuilstal en geen droge plekken om te liggen.

Als regio Doetinchem een beetje te doen is, is 'Het paardenwelzijnscentrum' https://www.facebook.com/paardenwelzijnscentrum/ écht een aanrader. Als ik mijn paard ooit weer in pension zou moeten zetten, dan daar.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:08

Ik herken dit. Ik heb mijn pony ook al lange tijd en voor mij is het een reden om in de toekomst geen paard meer te nemen als mijn pony er niet is en te stoppen met paarden.
Het geeft eigenlijk altijd heel wat stress enz. Het gaat in het begin meestal wel goed, maar na verloop van tijd duiken er altijd wel dingen op die moeilijk zijn. Eerste stal waar hij stond was de pensioneigenaar op zeker moment depressief, hij gaf niet meer altijd voer en liet om een of andere reden mijn pony altijd op stal staan terwijl de rest wel de weide op ging. Tweede stalling kwamen ze hoe langer hoe minder buiten en stonden ze een ganse week in hun eigen urine en uitwerpselen zodat ze ziek werden. Op deze stal staat hij nu wel graag tot hiertoe, maar zijn er ook vervelende dingen gebeurd (waar de pensionhouder niets aan kan doen). Deze stalling is de enige optie voor mij nog overbleef. Pony in eigen beheer zetten is voor mij helaas niet mogelijk. Inmiddels is hij ook al oud en met pensioen dus verhuizen is los van wat voor mij haalbaar is sowieso niet fijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:30

Per januari wordt alles sowieso ook nog weer een pak duurder. Btw op alles naar 21. Dus er gaan zeker nog meer stallingen stoppen maar ook mensen hun paarden verkopen. Wat de paarden betreft zit momenteel de markt ook in een dip. Uitgezonderd de Grand Prix paarden dan. Nu aan een stalling beginnen mag je echt wel uit grote liefde voor het vak doen want je zit 7 x 24 uur vast. Ik ken geen plek waar de eigenaar niet zelf meewerkt. En er eigenlijk vrijwel altijd is. Dat moet je ook nog maar willen. Boeren zijn dat gewend 7 x 24 uur voor dieren klaarstaan maar de rest van de wereld heeft daar meestal helemaal geen zin in of wil daar ook een goed uurloon aan overhouden en dat is helaas niet het geval voor pensionhouders. Was het echt goed betaald en konden faciliteiten en ruimte goed uit kwamen er ook niet zoveel problemen. Op zich is het toch heel bijzonder dat er met alle werk en kosten die er aan zitten nog paarden op pension kunnen voor 300 euro in de maand. Daar pas geen uurtje factuurtje met goed hooi, dik in het stro enz bij. Dat kan niet uit.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:35

Vraagje voor de mensen die overwegen om geen (nieuw) paard te kopen: stoppen jullie dan ook helemaal met rijden?