Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Polar schreef:Het is bewezen dat "uittesten" zoals wij dat vaak zien, niet is hoe een paardenbrein werkt.
Paarden redeneren niet zoals wij, ze reageren op instinct, ervaring en associaties.
Wat wij ervaren als "uittesten" is vaak gewoon het paard dat probeert om te gaan met iets waar het ongemak of onzekerheid bij voelt.
Bijv. door onduidelijke signalen van de ruiter, stress of iets in de omgeving, maar het is geen bewuste strategie van "even kijken of jij wel een goede leider bent".
Wat jammer dat er nog zoveel mensen zijn die op die manier denken en misschien daar zelfs wel naar handelen...
Polar schreef:Het is bewezen dat "uittesten" zoals wij dat vaak zien, niet is hoe een paardenbrein werkt.
Paarden redeneren niet zoals wij, ze reageren op instinct, ervaring en associaties.
Wat wij ervaren als "uittesten" is vaak gewoon het paard dat probeert om te gaan met iets waar het ongemak of onzekerheid bij voelt.
Bijv. door onduidelijke signalen van de ruiter, stress of iets in de omgeving, maar het is geen bewuste strategie van "even kijken of jij wel een goede leider bent".
Wat jammer dat er nog zoveel mensen zijn die op die manier denken en misschien daar zelfs wel naar handelen...
Elisa2 schreef:Voorbeeldje: Tinker hier heeft vroeger succes gehad met haar kracht bij vorige huisje. Neem je die mee aan het halster en let je 1 seconde niet op, dan trekt die zich los en gaat er feestend vandoor haha. Paard mankeert niks, werkt graag, laat zich ook gewoon weer pakken maar test wel of jij goed op let.
Gini schreef:Ik vind wel dat uittesten altijd impliceert dat er een doordachte keuze achter zit.Polar schreef:Het is bewezen dat "uittesten" zoals wij dat vaak zien, niet is hoe een paardenbrein werkt.
Maar impliceert het woord 'uittesten' altijd dat er een doordachte, in vijf stappen beredeneerde strategie achter zit? Is het woord uittesten niet gewoon een Nederlands woord waarvan je de exacte betekenis door de context wel kan achterhalen.
Als ik ga uittesten hoe dit snoepje smaakt is dat ook een heel ander soort uittesten dan wanneer ik ga uittesten of een vrouw anders behandeld wordt op basis van haar kledingkeuze. En zo heb je nog veel meer betekenissen.
Als een paard vermoedt dat de stroom van de draad is en dit gaat uittesten, is dat toch ook gewoon...tja...uittesten?
Polar schreef:Ik vind wel dat uittesten altijd impliceert dat er een doordachte keuze achter zit.
Als jij wil uittesten hoe iets smaakt, doe je dat bewust, anders zou je het snoepje gewoon in je mond stoppen zonder erbij na te denken en dan merken of je het lust of niet, (wat een paard dus doet).
Het verhaal van de Tinker is inderdaad aangeleerd gedrag.
Celebi schreef:Elisa2 schreef:Voorbeeldje: Tinker hier heeft vroeger succes gehad met haar kracht bij vorige huisje. Neem je die mee aan het halster en let je 1 seconde niet op, dan trekt die zich los en gaat er feestend vandoor haha. Paard mankeert niks, werkt graag, laat zich ook gewoon weer pakken maar test wel of jij goed op let.
Dit is toch gewoon zelfbelonend aangeleerd gedrag?
stroopkoek schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Zelf ben ik ook van mening dat uittesten een groot woord is en dat een paard duidelijke signalen niet voor niets laat zien. Ik wil zelf eerst zeker weten of het paard geen pijn heeft. Ik moet zeggen dat ik al eerder het vermoeden heb gehad dat het paard pijn heeft, waardoor ik er misschien sneller voor koos om af te stappen. Tijdens het aan singelen vertoont ze heftig gedrag en aan de longeerlijn kan ze echt in paniek gaan rennen. Ook speelde bij mij dus mee dat ze dit gedrag niet eerder bij mij heeft vertoond en eerder overkwam als heel werkwillig.
Ik zal mijzelf niet omschrijven als een ruiter die onzeker is, maar misschien heb ik haar ergens een onduidelijke hulp gegeven. Iemand benoemde ook nog hormonen, wat natuurlijk ook zou kunnen. Het blijft lastig, omdat ik het gedrag van het paard niet goed ken.
Gini schreef:Ohja, daar ben ik het absoluut mee eens.Polar schreef:Ik vind wel dat uittesten altijd impliceert dat er een doordachte keuze achter zit.
Als jij wil uittesten hoe iets smaakt, doe je dat bewust, anders zou je het snoepje gewoon in je mond stoppen zonder erbij na te denken en dan merken of je het lust of niet, (wat een paard dus doet).
Het verhaal van de Tinker is inderdaad aangeleerd gedrag.
Ik ben ervan overtuigd dat een paard wel nadenkt. Uiteraard niet het complexe menselijke gedachteproces en dus ook niet het beredeneerde 'laat ik vandaag iedereen met blond haar een trap geven'. Maar wel in het hier en nu. 'Ik voel nu dit of ik merk nu dat, laat ik dus dit of dat doen.'
stroopkoek schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Zelf ben ik ook van mening dat uittesten een groot woord is en dat een paard duidelijke signalen niet voor niets laat zien. Ik wil zelf eerst zeker weten of het paard geen pijn heeft. Ik moet zeggen dat ik al eerder het vermoeden heb gehad dat het paard pijn heeft, waardoor ik er misschien sneller voor koos om af te stappen. Tijdens het aan singelen vertoont ze heftig gedrag en aan de longeerlijn kan ze echt in paniek gaan rennen. Ook speelde bij mij dus mee dat ze dit gedrag niet eerder bij mij heeft vertoond en eerder overkwam als heel werkwillig.
Ik zal mijzelf niet omschrijven als een ruiter die onzeker is, maar misschien heb ik haar ergens een onduidelijke hulp gegeven. Iemand benoemde ook nog hormonen, wat natuurlijk ook zou kunnen. Het blijft lastig, omdat ik het gedrag van het paard niet goed ken.
Beemsterkaas schreef:In de bak denk je dat ze ergens pijn hebben tot je ze mee op buitenrit neemt
Elisa2 schreef:Celebi schreef:
Dit is toch gewoon zelfbelonend aangeleerd gedrag?
Absoluut, maar het is ook testen op dat moment of jij een duidelijke leider bent.
Ander paard hier is vrij dominant, ben je niet duidelijk genoeg dan neemt die direct de leiding over. Is niks aangeleerd, die is zo van nature. Onzekere mensen of mensen met angst kunnen niet met dit dier. Heeft heel veel duidelijkheid nodig.
Heb het idee trouwens dat er in dit topic vooral over het woord uittesten gevallen aan de hand van welke invulling iemand er zelf aan geeft.
Hutcherson schreef:Elisa2 schreef:
Absoluut, maar het is ook testen op dat moment of jij een duidelijke leider bent.
Ander paard hier is vrij dominant, ben je niet duidelijk genoeg dan neemt die direct de leiding over. Is niks aangeleerd, die is zo van nature. Onzekere mensen of mensen met angst kunnen niet met dit dier. Heeft heel veel duidelijkheid nodig.
Heb het idee trouwens dat er in dit topic vooral over het woord uittesten gevallen aan de hand van welke invulling iemand er zelf aan geeft.
Wat is het nut van uit blijven testen of een mens een goede leider is? Wat heeft een paard aan een leider die helemaal niet bij de kudde hoort? Die na het werken weer verdwijnt in diens warme huisje en niks bijdraagt aan de kudde? Zou een paard verschil kunnen maken tussen echte kuddegenoten en een toevoeging die af en toe komt om iets te doen maar die totaal niks toevoegt in de kudde? Ik denk best dat een paard een dergelijk verschil aanvoelt.
Ook dit leren ze aan. En nogmaals, paarden kunnen echt wel met je gaan lopen, maar dit zou ik geen uittesten noemen maar gewoon aangeleerd gedrag waarvoor ze een beloning krijgen (stoppen met werken, gras, gauw terug op stal met hooi).
Paarden doen niks zonder reden en we moeten echt stoppen met onszelf 'leiders' te noemen als je niet continue in de kudde verblijft en je steentje bijdraagt hierbij. Wij zijn simpelweg een noodzakelijk kwaad dat af en toe oppopt in een paardenleven. Wij willen wat en soms zit daar voor het paard een fijne beloning aan, dus leveren ze het werk.