Pijn of uittesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 09:06

Mijn merrie begon ook met staken en achteruit lopen. Dreigen en boos kijken en soms naar mijn been happen.

Instructrice zei toen ook, ze is jong en test gewoon uit. Had ze nooit eerder zo extreem gedaan. Fysio is erbij geweest en een goede tandarts. Dat gaf een wereld van verschil. Ik heb weer een paard dat voorwaarts wil. Ze staakt niet meer en is nooit meer boos. Ik voel me nu schuldig over de keren dat ik haar goed heb doorgepakt ( wat ook niet hielp )

Er kwamen best pittige dingen uit de onderzoeken en de behandeling hebben mij mijn lieve en graag werkende paard terug gegeven.

Als mijn merrie iets aangeeft weet ik zeker dat het geen uittesten is. Mijn merrie was met rijden een keer niet helemaal haarzelf. Wat rustiger en er niet helemaal bij, kan gebeuren. Volgende dag 40 graden koorts en een longontsteking. Kon mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik luister nu heel goed naar haar. Ze wil altijd werken en als ze dat niet wil, heeft ze een hele goede reden en doen we het lekker niet.

Dorine92

Re: Pijn of uittesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 09:45

Moeilijk om iets over te zeggen. Het kan allebei, pijn of uittesten.
En als reactie op mensen die zeggen dat een paard niet kan uittesten: natuurlijk kan een paard wel uittesten. Je moet toch zorgen dat je een goede leider hebt? Dit weet je door middel van uittesten. Als de ruiter (die de leider zou moeten zijn) zich niet aan het plan houdt en onzeker wordt, kan de ruiter dit ook doen als er daadwerkelijk gevaar dreigt (bijvoorbeeld als er een roofdier aankomt). Wij weten dat dat roofdier er in principe niet is, maar dat weet het paard niet, en voor hem/haar is het dus van levensbelang dat de leider daadkrachtig is en snel kan anticiperen en handelen. Dus natúúúúrlijk kan een paard wel uittesten. En blijkt de ruiter dan niet zo adequaat te handelen, dan kan een paard ontzettend angstig worden. Of bij gebrek aan beter dan maar besluiten zelf de baas te worden, ondanks dat dat niet zo veilig voelt.

De ellende is dat jij niet weet of het pijn of uittesten is. Als het uittesten is maar jij denkt dat het pijn is, zal het paard jou wellicht als slappe/niet-adequate leider bestempelen, wat natuurlijk een groot probleem is. Maar als het pijn is en jij denkt dat het uittesten is, zul je optreden en het paard door pijn heen laten doen wat jij wilt. Dit is een nog veel groter probleem.
Enige optie is om pijn uit te sluiten, want als je nu doorgaat zonder dat je weet hoe of wat, ben je in het gunstigste geval een beetje genuanceerd, en dus half een slechte leider of half een martelaar. Beide zullen bij het paard wantrouwen opwekken dus het zal jouw band met het paard hoe dan ook geen goed doen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 09:51

Het is bewezen dat "uittesten" zoals wij dat vaak zien, niet is hoe een paardenbrein werkt.
Paarden redeneren niet zoals wij, ze reageren op instinct, ervaring en associaties.
Wat wij ervaren als "uittesten" is vaak gewoon het paard dat probeert om te gaan met iets waar het ongemak of onzekerheid bij voelt.
Bijv. door onduidelijke signalen van de ruiter, stress of iets in de omgeving, maar het is geen bewuste strategie van "even kijken of jij wel een goede leider bent".

Wat jammer dat er nog zoveel mensen zijn die op die manier denken en misschien daar zelfs wel naar handelen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:02

Wanneer het bij dit paard uittesten is had ze al eerder bij ts dit gedrag laten zien. Ts, heb je de eigenaar ook gevraagd of ze ook een keer nagekeken is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:10

Polar schreef:
Het is bewezen dat "uittesten" zoals wij dat vaak zien, niet is hoe een paardenbrein werkt.
Paarden redeneren niet zoals wij, ze reageren op instinct, ervaring en associaties.
Wat wij ervaren als "uittesten" is vaak gewoon het paard dat probeert om te gaan met iets waar het ongemak of onzekerheid bij voelt.
Bijv. door onduidelijke signalen van de ruiter, stress of iets in de omgeving, maar het is geen bewuste strategie van "even kijken of jij wel een goede leider bent".

Wat jammer dat er nog zoveel mensen zijn die op die manier denken en misschien daar zelfs wel naar handelen...

Niet bewust van de zin dat ze er bij nadenken, maar dit is wel hoe een paard in elkaar zit.

Alleen de reactie er op verschilt, de een wordt angstig en onzeker er van, de ander gaat de leiding overnemen. Sommige paarden testen het heel erg graag.

Voorbeeldje: Tinker hier heeft vroeger succes gehad met haar kracht bij vorige huisje. Neem je die mee aan het halster en let je 1 seconde niet op, dan trekt die zich los en gaat er feestend vandoor haha. Paard mankeert niks, werkt graag, laat zich ook gewoon weer pakken maar test wel of jij goed op let.

Dit staat natuurlijk los van staak gedrag als een paard wel iets mankeert ohz, dit is wel iets wat uitgesloten moet worden. Een ervaren paarden persoon kan vaak het verschil wel zien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:11

Polar schreef:

Maar impliceert het woord 'uittesten' altijd dat er een doordachte, in vijf stappen beredeneerde strategie achter zit? Is het woord uittesten niet gewoon een Nederlands woord waarvan je de exacte betekenis door de context wel kan achterhalen.
Als ik ga uittesten hoe dit snoepje smaakt is dat ook een heel ander soort uittesten dan wanneer ik ga uittesten of een vrouw anders behandeld wordt op basis van haar kledingkeuze. En zo heb je nog veel meer betekenissen.
Als een paard vermoedt dat de stroom van de draad is en dit gaat uittesten, is dat toch ook gewoon...tja...uittesten?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:13

Ik vind dat er soms wel snel gedacht wordt aan uittesten, ik zou eerst medisch het 1 en ander uitsluiten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:18

Elisa2 schreef:
Voorbeeldje: Tinker hier heeft vroeger succes gehad met haar kracht bij vorige huisje. Neem je die mee aan het halster en let je 1 seconde niet op, dan trekt die zich los en gaat er feestend vandoor haha. Paard mankeert niks, werkt graag, laat zich ook gewoon weer pakken maar test wel of jij goed op let.

Dit is toch gewoon zelfbelonend aangeleerd gedrag?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:25

Gini schreef:
Polar schreef:

Maar impliceert het woord 'uittesten' altijd dat er een doordachte, in vijf stappen beredeneerde strategie achter zit? Is het woord uittesten niet gewoon een Nederlands woord waarvan je de exacte betekenis door de context wel kan achterhalen.
Als ik ga uittesten hoe dit snoepje smaakt is dat ook een heel ander soort uittesten dan wanneer ik ga uittesten of een vrouw anders behandeld wordt op basis van haar kledingkeuze. En zo heb je nog veel meer betekenissen.
Als een paard vermoedt dat de stroom van de draad is en dit gaat uittesten, is dat toch ook gewoon...tja...uittesten?
Ik vind wel dat uittesten altijd impliceert dat er een doordachte keuze achter zit.
Als jij wil uittesten hoe iets smaakt, doe je dat bewust, anders zou je het snoepje gewoon in je mond stoppen zonder erbij na te denken en dan merken of je het lust of niet, (wat een paard dus doet).

Het verhaal van de Tinker is inderdaad aangeleerd gedrag.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 10:31

Bedankt voor jullie reacties!
Zelf ben ik ook van mening dat uittesten een groot woord is en dat een paard duidelijke signalen niet voor niets laat zien. Ik wil zelf eerst zeker weten of het paard geen pijn heeft. Ik moet zeggen dat ik al eerder het vermoeden heb gehad dat het paard pijn heeft, waardoor ik er misschien sneller voor koos om af te stappen. Tijdens het aan singelen vertoont ze heftig gedrag en aan de longeerlijn kan ze echt in paniek gaan rennen. Ook speelde bij mij dus mee dat ze dit gedrag niet eerder bij mij heeft vertoond en eerder overkwam als heel werkwillig.

Ik zal mijzelf niet omschrijven als een ruiter die onzeker is, maar misschien heb ik haar ergens een onduidelijke hulp gegeven. Iemand benoemde ook nog hormonen, wat natuurlijk ook zou kunnen. Het blijft lastig, omdat ik het gedrag van het paard niet goed ken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:33

Dat klinkt absoluut als pijn, wat fijn dat je zo naar het paard luistert.
Hopelijk lukt het je om de eigenaar verder te laten kijken naar de oorzaak.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:35

Polar schreef:
Ik vind wel dat uittesten altijd impliceert dat er een doordachte keuze achter zit.
Als jij wil uittesten hoe iets smaakt, doe je dat bewust, anders zou je het snoepje gewoon in je mond stoppen zonder erbij na te denken en dan merken of je het lust of niet, (wat een paard dus doet).

Ik ben ervan overtuigd dat een paard wel nadenkt. Uiteraard niet het complexe menselijke gedachteproces en dus ook niet het beredeneerde 'laat ik vandaag iedereen met blond haar een trap geven'. Maar wel in het hier en nu. 'Ik voel nu dit of ik merk nu dat, laat ik dus dit of dat doen.'

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:36

Celebi schreef:
Elisa2 schreef:

Absoluut, maar het is ook testen op dat moment of jij een duidelijke leider bent.

Ander paard hier is vrij dominant, ben je niet duidelijk genoeg dan neemt die direct de leiding over. Is niks aangeleerd, die is zo van nature. Onzekere mensen of mensen met angst kunnen niet met dit dier. Heeft heel veel duidelijkheid nodig.

Heb het idee trouwens dat er in dit topic vooral over het woord uittesten gevallen aan de hand van welke invulling iemand er zelf aan geeft. :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:37

stroopkoek schreef:
Zelf ben ik ook van mening dat uittesten een groot woord is en dat een paard duidelijke signalen niet voor niets laat zien. Ik wil zelf eerst zeker weten of het paard geen pijn heeft. Ik moet zeggen dat ik al eerder het vermoeden heb gehad dat het paard pijn heeft, waardoor ik er misschien sneller voor koos om af te stappen. Tijdens het aan singelen vertoont ze heftig gedrag en aan de longeerlijn kan ze echt in paniek gaan rennen. Ook speelde bij mij dus mee dat ze dit gedrag niet eerder bij mij heeft vertoond en eerder overkwam als heel werkwillig.

Ik zal mijzelf niet omschrijven als een ruiter die onzeker is, maar misschien heb ik haar ergens een onduidelijke hulp gegeven. Iemand benoemde ook nog hormonen, wat natuurlijk ook zou kunnen. Het blijft lastig, omdat ik het gedrag van het paard niet goed ken.

In dit geval zou ik zeggen volg je onderbuik gevoel, het gedrag bij het aansingelen en aan de longeerlijn zouden voor mij wel alarmbellen zijn. Maagzweren kunnen ook een rol spelen.
Zeker als je een paard nog niet goed kent kun je beter : "Safe then sorry" zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:39

Gini schreef:
Polar schreef:

Ik ben ervan overtuigd dat een paard wel nadenkt. Uiteraard niet het complexe menselijke gedachteproces en dus ook niet het beredeneerde 'laat ik vandaag iedereen met blond haar een trap geven'. Maar wel in het hier en nu. 'Ik voel nu dit of ik merk nu dat, laat ik dus dit of dat doen.'
Ohja, daar ben ik het absoluut mee eens.
Dat is hoe het hele paard werkt, reageren op wat het op dat moment voelt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:43

In combinatie met het gedrag aan de longeerlijn en met singelen zou ik in dit geval wel denken aan ongemak als onderliggende oorzaak helaas. Maar lastig als het je eigen paard niet is, want dan kun je er waarschijnlijk niet meteen iets mee..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:47

Het kan ook (mentaal) ongemak zijn waardoor een paard zo reageert. Niet ieder paard kan even goed overweg met verschillende ruiters/rijstijlen/manieren van omgang.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:03

stroopkoek schreef:

denk dat je zelf al aangeeft wat je probleem is, het is indeze -imo- een vorm van communiceren op miscommunicatie: ik begrijp je hulp niet,

dat bokje kan een vorm van communiceren zijn, als paarden konden praten zou het veel gemakkelijker zijn.

zie dat er meer op rijden en dan kan het voor het paard heel verwarrend zijn, al die verschillende hulpen/communicatie, even met de andere rijders overleggen, kijken hoe zij/jij de hulpen geven zodat het meer op een lijn komt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:44

Misschien is ze niet zichtbaar hengstig, maar heeft ze toch last van haar cyclus. Iets om de komende maanden op te letten.

Wat 'uittesten' betreft: ik heb van de combinatie kinderen + pony's geleerd dat dat wel degelijk bestaat }> zowel onder het zadel als in de omgang. Even kijken wie het meest te vertellen heeft, en een pony (paard) kan wel degelijk aangeven geen zin te hebben. In de bak denk je dat ze ergens pijn hebben tot je ze mee op buitenrit neemt :+

Laten onderzoeken is altijd goed, maar in het geval van TS niet echt mogelijk denk ik.

Ik zou het even op stal vragen aan mensen die kunnen meekijken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:58

Beemsterkaas schreef:
In de bak denk je dat ze ergens pijn hebben tot je ze mee op buitenrit neemt :+

Dit is helaas een gevaarlijke. Die heb ik zelf spijtig genoeg kunnen vaststellen dat het alsnog echt ongemak kan zijn. Buiten is leuk en lekker doorlopen en liep de mijne letterlijk door zijn klachten heen tot hij op een dag stokkreupel was halverwege de rit. Buiten niks aan te merken tot het echt niet meer ging. In de bak liet hij me toen wel wat merken maar we hadden nog niet uitgevogeld wat het probleem was. Leek eerst op de darmen en beweging leek verbetering te geven. Uiteindelijk bleek het gewoon toch echt pijn te zijn in de heup en (daardoor ook?) knie. Kan me wel voor mijn kop slaan dat ik dus doorgereden ben. Maar juist omdat hij buiten zo fit en vrolijk leek dacht ik dat het wel meeviel en bewegen hem hielp. Helaas..

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:04

Ik denk dat je het goed gedaan heb zeker als ze altijd braaf was.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 13:57

Elisa2 schreef:
Celebi schreef:

Absoluut, maar het is ook testen op dat moment of jij een duidelijke leider bent.

Ander paard hier is vrij dominant, ben je niet duidelijk genoeg dan neemt die direct de leiding over. Is niks aangeleerd, die is zo van nature. Onzekere mensen of mensen met angst kunnen niet met dit dier. Heeft heel veel duidelijkheid nodig.

Heb het idee trouwens dat er in dit topic vooral over het woord uittesten gevallen aan de hand van welke invulling iemand er zelf aan geeft. :o

Wat is het nut van uit blijven testen of een mens een goede leider is? Wat heeft een paard aan een leider die helemaal niet bij de kudde hoort? Die na het werken weer verdwijnt in diens warme huisje en niks bijdraagt aan de kudde? Zou een paard verschil kunnen maken tussen echte kuddegenoten en een toevoeging die af en toe komt om iets te doen maar die totaal niks toevoegt in de kudde? Ik denk best dat een paard een dergelijk verschil aanvoelt.
Ook dit leren ze aan. En nogmaals, paarden kunnen echt wel met je gaan lopen, maar dit zou ik geen uittesten noemen maar gewoon aangeleerd gedrag waarvoor ze een beloning krijgen (stoppen met werken, gras, gauw terug op stal met hooi).

Paarden doen niks zonder reden en we moeten echt stoppen met onszelf 'leiders' te noemen als je niet continue in de kudde verblijft en je steentje bijdraagt hierbij. Wij zijn simpelweg een noodzakelijk kwaad dat af en toe oppopt in een paardenleven. Wij willen wat en soms zit daar voor het paard een fijne beloning aan, dus leveren ze het werk.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:05

Misschien is het meer ervaringsgericht leren dan uittestten? Goed dat je voorzichtig bent

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:22

Hutcherson schreef:
Elisa2 schreef:

Wat is het nut van uit blijven testen of een mens een goede leider is? Wat heeft een paard aan een leider die helemaal niet bij de kudde hoort? Die na het werken weer verdwijnt in diens warme huisje en niks bijdraagt aan de kudde? Zou een paard verschil kunnen maken tussen echte kuddegenoten en een toevoeging die af en toe komt om iets te doen maar die totaal niks toevoegt in de kudde? Ik denk best dat een paard een dergelijk verschil aanvoelt.
Ook dit leren ze aan. En nogmaals, paarden kunnen echt wel met je gaan lopen, maar dit zou ik geen uittesten noemen maar gewoon aangeleerd gedrag waarvoor ze een beloning krijgen (stoppen met werken, gras, gauw terug op stal met hooi).

Paarden doen niks zonder reden en we moeten echt stoppen met onszelf 'leiders' te noemen als je niet continue in de kudde verblijft en je steentje bijdraagt hierbij. Wij zijn simpelweg een noodzakelijk kwaad dat af en toe oppopt in een paardenleven. Wij willen wat en soms zit daar voor het paard een fijne beloning aan, dus leveren ze het werk.

Waarom zouden we dat moeten? Van wie moet dat?

Ik ben de leider van de paarden waar ik mee werk hoor, prima als je er anders in staat..en ook prima als je geen ervaring met uittesten hebt. Andere mensen hebben dat wel en ik begin het een beetje vervelend te vinden dat iemand dan vind dat dit allemaal niet klopt omdat ze een boek gelezen hebben. :o

Let's agree to disagree. ;)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:43

Het punt is dat door te zeggen dat door te zeggen of te denken dat een paard je uittest, je heel veel dingen mist.
Hoe vaak hoor je trainers en instructeurs zeggen:"Even aanpakken nou, hij neemt een loopje met je" of "Laat zien wie de baas is", terwijl dat paard op dat moment aangeeft dat hem iets dwars zit.
Hoevaal paarden worden er 'even doorheen geschopt/getikt', omdat men er vanuit gaat dat het paard hen uittest.
Terwijl paarden niet zo werken...
Dat komt overigens niet uit een boek, dat komt uit uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, o.a naar de neocortex van een paard.
Door het advies te geven dat anders is dan 'sluit eerst lichamelijk ongemak uit', hou je in stand dat paarden met pijn genegeerd worden en moeten blijven werken.

Dan hier mijn persoonlijke mening:
Ik denk dat we ons kapot zouden schrikken van de resultaten als we alle paarden die als lastig bestempeld worden of waarvan wordt gezegd dat ze uittesten, zouden röntgenen/scannen/scopen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 24-11-24 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt