VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:38

Ik dacht even zoeken op internet naar foto’s van horse met wry nose. Jeetje! Heel veel al volwassen. En dat je echt denkt hoe kunnen die eten! Hoe verslikken ze zich niet de hele tijd en sterven dan aan longontsteking.
Ongelofelijk zeg, zoveel unieke gevallen waarbij dit dus al is gedocumenteerd.

Je ziet dan op schedel foto’s ook dat het gebit, en de hele kaak, niet matched.
Erg sneu.

Ik hoop oprecht dat jou vijfjarige het niet (in erge mate) heeft TS. Ik ben er wel heel benieuwd naar.

Zelf had ik er nooit zo blij stilgestaan dat veulens dit ook kunnen hebben. Van kalfjes wist ik het. Maar kalveren gaan dan ook makkelijker voor de slacht dan veulens denk ik.

Foto van Wikipedia:
Spoiler:
Afbeelding

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:41

Afbeelding
Zoals de foto hierboven al meerdere voorbij zien komen bij rescues in de USA waarvan er 1 was die een veulen liet opereren en dat toch aardig goed eruit zag erna. Was bij Rocking Rescue en het veulen heette Ava..ruim een jaar terug geopereerd.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 12:59

Ik heb weer filmpjes gekregen van de transporteur. Ze staat er rustig bij gelukkig.

De 5 jairge hebben ze een halster omgekregen, de 9 jarige alleen een touw om haar hals.
Morgenavond vertrekken ze naar Zweden, vrijdag ochtend zullen ze aankomen hier.

Op de filmpjes is de neus ook wat beter te zien. Ik denk dat het een mildere wry nose is inderdaad. Niet zo heftig gelukkig als bij die veulens hierboven!

Ze is wel echt heel mager, een BCS van 1,5 op de 1-9 denk ik. De andere merrie max een BCS 2 op de 1-9.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de andere merrie en het veulen is nu ook wat beter te zien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Duhelo

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:02

Die 5 jarige is wel graatmager zeg, maar knapt volgens mij al wat op door het eten dat ze krijgen bij de transporteur, op de eerdere foto's zag het er erger uit.

Die oudere merrie is mager maar niet dramatisch, veulen ziet er goed gevuld uit dus die komen wel goed.

Dit weet je vast wel, maar let op met ontwormen. Als ze een goede wormbesmetting hebben én zo mager zijn, als je direct volledig ontwormd zouden ze wel eens het loodje leggen daardoor. Beter is om eerst met een lagere dosering te ontwormen zodat er een deel afgevoerd wordt en ze even kunnen herstellen en dan een maandje later volledig te ontwormen. Maar de DA zal daar wel advies over kunnen geven.
Idem voor energierijk voer ...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:09

Wat onwijs goed dat je dit doet!
Ik ga volgen, hou je ons up to date?

Alle credits naar jou! Wat goed!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:18

Gossie wat zien ze er uit..

Wel een mooi veulen wat er bij loopt. Die zal ook wel veel van zijn moeder vragen.

Ik heb ookal het idee dat ze nu al iets op lijken te knappen. Ik ben benieuwd of die vijfjarige goed kan eten met die neus zo.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:29

Jeetje wat een arme dieren zeg, die gaan niet weten wat hen overkomt in Zweden :)
Ik volg graag mee!

Ze lijken mij ook al iets op te knappen en ik ben benieuwd naar de tandjes van de 5-jarige.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:33

Oh, die foto’s, schrijnend! Dat mensen hun dieren zo behandelen, ik kan er niet bij _-:( .

Maar he TS, petje af! Knap dat je dit aandurft, amper wetende wat je koopt.
Maar, wat als nu blijkt dat zo’n paard onverkoopbaar is, blijft die dan bij jou? Want op die manier houdt het voor jou ook op natuurlijk.

Ik volg uiteraard mee !

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:35

Wat kijken ze bang, wat erg voor die beestjes.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:49

ik ben heel benieuwd naar hoe ze het gaan doen in Zweden.
Dat veulen is wel al groot zeg! die ziet er ook goed uit.
hopenlijk vallen de merries mee als je ze live ziet.

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:56

Mooi dat je dit doet, ik volg! Hopelijk verloopt het laatste stuk van de reis ook goed.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 17:23

Och snoetjes, kon je ze maar uitleggen dat ze een nieuw leven tegemoet gaan. Dat ze maar spoedig bij jou mogen zijn.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:08

Oh het veulen is ook mee, wat fijn!! Dat had ik niet meegekregen

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 22:56

Dan is het eindelijk zover... Vannacht rond 5 uur komen ze de paardjes brengen.
Alles staat klaar voor ze.

De transporteurs hebben de merrie met veulen nog steeds geen halster om gekregen dus ze mogen via een looppad straks zelf naar de stal lopen, dat geeft het minste stress.
Ik ben heel benieuwd hoe ze aankomen!

Ik zal nog even op jullie lieve en hartverwarmende reacties ingaan <3

Duhelo schreef:
Die 5 jarige is wel graatmager zeg, maar knapt volgens mij al wat op door het eten dat ze krijgen bij de transporteur, op de eerdere foto's zag het er erger uit.

Die oudere merrie is mager maar niet dramatisch, veulen ziet er goed gevuld uit dus die komen wel goed.

Dit weet je vast wel, maar let op met ontwormen. Als ze een goede wormbesmetting hebben én zo mager zijn, als je direct volledig ontwormd zouden ze wel eens het loodje leggen daardoor. Beter is om eerst met een lagere dosering te ontwormen zodat er een deel afgevoerd wordt en ze even kunnen herstellen en dan een maandje later volledig te ontwormen. Maar de DA zal daar wel advies over kunnen geven.
Idem voor energierijk voer ...

Dank je wel voor het meedenken over ontworming, superlief! Komt goed, ik ben sowieso voorzichtig met ontwormen. Ze zijn nooit eerder ontwormt dus er zal wel wat in die buikjes zitten ja...
De 9 jarige lijkt wel mee te vallen hoe mager ze is ja. Vooral heel erg schuw volgens de transporteur, die noemde haar 'behoorlijk wild' en kon niet in haar buurt komen.
Dat belooft wat :')

Jolliegirl schreef:
Wat onwijs goed dat je dit doet!
Ik ga volgen, hou je ons up to date?

Alle credits naar jou! Wat goed!

Dank je wel, superlief! Natuurlijk zal ik jullie op de hoogte houden, zo lief dat jullie zo meeleven <3

Elisa2 schreef:
Gossie wat zien ze er uit..

Wel een mooi veulen wat er bij loopt. Die zal ook wel veel van zijn moeder vragen.

Ik heb ookal het idee dat ze nu al iets op lijken te knappen. Ik ben benieuwd of die vijfjarige goed kan eten met die neus zo.

De 5 jarige kan in ieder geval goed ademhalen zag ik op de filmpjes, hoe ze eet weet ik niet, dat lijkt te gaan van wat ik kon zien. Morgenochtend zie ik ze eindelijk live, dan weet ik hoe ze er echt bij staan!
De 5 jarige lijkt er wat beter uit te zien op de laatste fotos, kan ook komen door de hoek en haar dikke slechte vacht. Morgen zullen we het zien...

Mi_Amore schreef:
Jeetje wat een arme dieren zeg, die gaan niet weten wat hen overkomt in Zweden :)
Ik volg graag mee!

Ze lijken mij ook al iets op te knappen en ik ben benieuwd naar de tandjes van de 5-jarige.

Lief, dank je wel! Ja de tandjes ben ik ook wel benieuwd naar :=

Lukasje schreef:
Oh, die foto’s, schrijnend! Dat mensen hun dieren zo behandelen, ik kan er niet bij _-:( .

Maar he TS, petje af! Knap dat je dit aandurft, amper wetende wat je koopt.
Maar, wat als nu blijkt dat zo’n paard onverkoopbaar is, blijft die dan bij jou? Want op die manier houdt het voor jou ook op natuurlijk.

Ik volg uiteraard mee !

Ja best spannend hoor, zo op de gok. Maar het gaat me echt alleen om het helpen van deze paardjes en ze een goed leven geven. Dus dan valt het risico wel mee :o
Ik denk dat het hengstveulen heel mooi kan worden, hem zal ik ook verkopen tenzij er iets heel raars met hem is.

Voor de merries, mochten ze onverkoopbaar zijn of mocht ik verkoop niet aandurven dan blijven ze bij mij ja. Het zijn beide Lusitano merries, misschien als ze opgeknapt zijn kan ik er een keer een veulentje mee fokken maar dat is nu echt niet te zeggen hoe ze worden.

Ik heb deze gok genomen met het idee dat er mogelijk een onverkoopbaar is en dus zal blijven. Ik heb 7 eigen paarden nu die echt altijd bij mij zullen blijven, de meeste ook onverkoopbaar. Die krijgen hier alle liefde, aandacht en verzorging die ze nodig hebben.

hahahatsjoe schreef:
Wat kijken ze bang, wat erg voor die beestjes.

Ja heel sneu, gelukkig is hun reis snel over en kunnen ze gaan bijkomen...

Tijn8 schreef:
ik ben heel benieuwd naar hoe ze het gaan doen in Zweden.
Dat veulen is wel al groot zeg! die ziet er ook goed uit.
hopenlijk vallen de merries mee als je ze live ziet.

Ja ik ben ook heel benieuwd naar ze! Het veulen drinkt nog bij de moeder, dus die ziet er goed uit ja. Hij is iets van 7 maanden oud nu, echt een knappie ook <3 Voor wat ik kan zien op de waardeloze kwaliteit filmpjes :=

Bernadth99 schreef:
Mooi dat je dit doet, ik volg! Hopelijk verloopt het laatste stuk van de reis ook goed.

Leuk dat je ook meevolgt! Ik hoop het ook, het laatste stukje is gelukkig niet lang onderweg.

Zam_Cas schreef:
Och snoetjes, kon je ze maar uitleggen dat ze een nieuw leven tegemoet gaan. Dat ze maar spoedig bij jou mogen zijn.

Ja echt he... Ze zijn als het goed is snel uit de stress en drukte weg. Dan kunnen ze bijkomen en wat dikker worden.

Mara2000 schreef:
Oh het veulen is ook mee, wat fijn!! Dat had ik niet meegekregen

Jep veulen is mee :D Heel fijn!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:21

Oh vannacht om 5h ?! Spannend zeg! Ik kijk uit naar de updates.
Dankjewel trouwens om op mijn vraag te antwoorden.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:29

Spannend!! Nog even een paar uurtjes spanning en dan zijn ze er. Succes met wachten en ik duim voor een spoedige thuiskomst voor ze, dat het allemaal maar vlot en rustig verloopt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 00:19

Ik kom graag mee volgen.

Jeetje wat zijn ze dun zeg, zeker die 5 jarige.
Het is een enorme gok die je neemt, maar super dat je het doet.
Hopelijk kan je vannacht nog een beetje slapen

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 03:17

Jeetje wat een bundeltjes ellende, die 5 jarige is echt graatmager :wow:
Fijn dat je ze een kans gaat geven, ik heb je eerder ook stil gevolgd, prachtig werk heb je geleverd :j
Succes straks!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 03:43

Ben benieuwd. Waarschijnlijk is die vijfjarige zo mager omdat het mogelijk moeilijk eet kwa neus en gebit? Kan best dat ze niet meer goed kan malen. Succes vannacht!

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 05:56

Ik kom hier echt op het juiste moment binnen gevlogen. Hopelijk staan ze al veilig en wel bij jou in hun stalletje, of gebeurt dat binnen enkele ogenblikken. Wat onwijs spannend moet dit voor je zijn. Veel succes en plezier gewenst met hen, wat hebben deze beestjes geluk dat je dit doet! Ik ga mee volgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 07:08

Ik volg ook!! Hopelijk staan ze veilig en wel bij je op stal inmiddels. :(:)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 07:22

Ik kom ook volgen. Wat goed dat je dit doet zeg. Ze zullen inmiddels veilig bij jou in de stal staan. Het veulen ziet er wel goed uit zo op de foto’s.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 08:49

Ohhhh als het goed is zijn ze er!
Wat spannend!!

Hoe is het gegaan?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 08:54

Ik kwam ook al even spieken … Tot straksjes!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 09:03

Update tijd...

Netjes om 5 uur kwam de wagen.

De paarden zijn uitgeladen, dat ging vrij goed. Ze stonden met zn drieen los in een deel van de vrachtwagen.

De 5 jarige (moet echt eens namen gaan bedenken := )ging er als eerste zelf uit, gevolgd door het veulen. De moeder is echt heel bang en wild, beetje zoals je op die filmpjes ziet van Mustangs bij de Mustang Makeover in Amerika. :') Zij is er uiteindelijk ook uit gekomen, het naar de stal brengen ging goed.

Alleen schrok ik wel heel erg van hun staat. Op de fotos was het amper te zien. De merrie met veulen is zo mager als ik had verwacht dat de 5 jarige zou zijn. Elke rib is ondanks een dikke vacht bij haar heel erg zichtbaar tot aan haar ruggengraat, elk botje is te zien. Het veulen is ook mager, ribben heel duidelijk en iel nekje.

De 5 jarige is echt schokkend mager.
Ze is letterlijk vel over been. In de stal ging ze direct uitgeput liggen, ze zit onder de wonden, deels doorlig plekken deels kale plekken. Haar vacht is dof en lang, dat verbergd de botjes voor een deel.
Haar neusbeen loopt echt in een boog, ik ga er nu vanuit dat het een milde wry nose is. Haar voortanden lijken redelijk recht te staan, ze kan ook redelijk kauwen. Alleen rochelt ze flink met adem halen en is ze totaal uitgeput.

Net (5 minuten geleden) zag ze er al wel wat beter uit dan vlak na het uitladen, dat geeft hoop. Ze heeft enorme honger maar de puf niet om veel hooi te eten. Ik ga straks wat makkelijker kauwbaar eten voor haar maken. Ze is heel nieuwsgierig en ondanks dat ze er uitziet alsof ze al dood is heeft ze een enorme sterke wil om te leven in haar ogen. Ze laat ook karakter zien, wat goed is. Naar haar buurvrouw (de andere merrie) heeft ze een klassieke mare-stare laten zien, toen ik haar aanraakte op een plek waar ze niet van gediend was gingen ook de oren in de nek. Als ze brokjes ruikt komt ze daar heel gretig op af.

Haar mest is letterlijk water. Er zit echt niets in die buik. Er kwam eerst 1 harde halve keutel uit, een uurtje later wat water. Ze drinkt goed.
En eet nu ook rustig af en toe wat hooi. Ze heeft ook geplast al, dus die functie doet het ook :D

De andere twee eten en drinken ook goed, die lijken alleen maar erg mager te zijn. En de merrie heel schuw. Veulentje is vrij nieuwsgierig maar durft nog niet.

Ik ga nu ook maar echt namen voor ze bedenken, als jullie nog mooie namen weten met een passende betekenis? 'Die magere' of 'de 5 jarige' roept toch niet zo lekker... En een paard met zo'n levenslust verdient een mooie naam.

Het veulen gaat Nouri heten, dat betekend prins van het licht. Leek me wel toepasselijk :o

Afbeelding

Afbeelding

De merrie met veulen:
Ze is trouwens zo te zien een dunskin, met aalstreep en flink frosting in haar manen en staart <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan ons zielepietje :(:)
Die vlokjes op haar vacht is zaagsel, ze was direct gaan liggen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding