paard zelf zadelmak maken, of door iemand laten doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:00

Bielsje schreef:
AnnetteFlame schreef:
Ik heb in 2014 een veulen gekocht en die in 2018 samen met mijn instructrice beleerd en dat was echt de meest magische beleving ooit!

Ik vind het een beetje apart dat je geen angst mag hebben bij een jong dier en je hebt al helemaal geen cowboy nodig als je het beleren in zulke kleine stapjes hakt dat je al ontspanning kan vinden voordat je aan iets nieuws begint. Wij zijn toen in mei begonnen met op een krukje staan en over het paard heen aaien aan beide kanten en konden in september los stappen draven en galopperen. Als je echt die ontspanning zoekt en het in kleine stukjes op hakt heb je echt geen rubberen ruggengraat en 0 angst nodig.

Ik vond het zo leuk dat ik in 2022 weer een veulen heb gekocht. Die magie en trots die je voelt als alles wat ze kunnen je zelf hebt aangeleerd, dat is echt met niets te vergelijken

Edit:

Ik heb destijds er een topic over geopend

[PP] 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

En eens met onderstaande reactie van Beemsterkaas, 22 is juist een hele mooie leeftijd om dat te doen

Ik zeg nergens dat dat niet mag. Het kan alleen wel enorm schelen want daardoor krijg je vrijwel altijd een positieve eerste ervaring als paard zijnde. Als je een wat onzeker paard hebt, iets angst als ruiter, en het gaat toch mis, dan start je met 1-0 achterstand en ik persoonlijk zou dat niet willen.

Het kan zeker goed gaan, maar ik heb ondertussen helaas al een paar keer een andere uitkomst gezien.

Het is net als fietsen. Als je dat voor het eerst doet en je wordt van de sokken gereden of je begeleider laat je omvallen, is de kans een stuk kleiner dat je weer (met lol) gaat fietsen dan wanneer dat gebeurd als je er al 100 fiets uren op hebt zitten :+

Je hebt gelijk Bielsje, zoals jij het beschrijft is het inderdaad niet verstandig. Iets genuanceerder idd zijn er gewoon gradaties van angst. Maar ik lees al dat TS goed haar gevoel volgt en voor een minder jong paard gaat :)

FleurSandro

Re: paard zelf zadelmak maken, of door iemand laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:43

Ik zou gewoon afwachten met wat er op je pad komt. Wellicht kom je spontaan thuis met een 5 jarige of misschien met een 2 jarige.
Ik zou zelf beginnen met grondwerk en de voorbereiding op het zadelmak maken. De eerste keer iemand erop kan je altijd nog uit handen geven. Maar daar zal je door het werk op de grond heel goed zelf kunnen inschatten.
Ik besloot bij mijn jonkie er zelf gewoon op te gaan omdat ik hen vanaf de grond (in mijn ogen) voldoende had voorbereid dat ik niks geks verwachtte. Was ook letterlijk opstappen en wegrijden. Geen stap verkeerd gezet. Dit was voor mij de eerste keer dat ik een paard zadelmak had gemaakt en zou het zo weer doen. Het is een prachtig proces (al zeg ik het zelf]

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:52

Verstandig om het niet te doen.
Ik raad het mensen ook pas aan als ze eerst diverse zadelmakke tegenwoordig heet het geloof ik ruitermak) hebben door gereden.

Het zijn geen computers waar je met CRTL-ALT-Delete overview begint.
En het is zo jammer als een van hun eerste ervaring met ruiter meteen nare zijn.
Als een stukje basis hebben en er gaat wat verkeerd dat er altijd om op terug te vallen.

Veel plezier in je paarden zoektocht
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-11-24 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:53

@Waidida, afgaande op wat ik lees denk ik dat ik me aansluit bij je moeder en instructrice in dat het zadelmak maken zelf waarschijnlijk geen probleem zal zijn voor jou. Ik sluit me ook aan bij AnnetteFlame. Als alles vanuit ontspanning gaat en met de juiste begeleiding zou het zadelmak maken geen big deal moeten zijn voor het paard. Is dat het wel, ga je te snel.

Maar als ik je berichtjes zo lees, gaan je zorgen dan niet meer over het selecteren van een paard wat bij je past?

Je vorige paard kwam achteraf met een onaangename verassing (ik weet niet precies wat je bedoeld met niet zo braaf, maar ze gaf je denk ik geen veilig gevoel). Je geeft aan dat een safe gevoel belangrijk is voor jou en schrik te hebben om een paard te kopen wat al een nare ervaring heeft met rijden (en daardoor wellicht onveilig voor jou?) maar ook om het zelf beleren te onderschatten (naar voor het paard maar ook weer onveilig voor jou?).

Als ik dit goed interpreteer, dan is het misschien goed om nog eens na te denken waarom je precies een groen paardje wil. Want zou een doorgereden paard ook oké zijn als je wist dat het goed gebeurt was (what you see is what you get idee)?

Want in dat geval zou het je de leeftijdsgroep kunnen verruimen en zou je rustig om je heen kijken naar een paard waar je een klik mee hebt, ongeacht of ie onbeleerd is of goed doorgereden. Meerdere bezichtigingen, misschien mag ie een poosje op proef komen of iets dergelijks en mensen meeneemt die weten wat goed bij jou zou passen. Dan heb je meer keuze en meer kans op het vinden van je match.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:54

Haha, ik snap je helemaal! Niks zo mooi als een jonge knol helemaal zelf opleiden, zonder dat iemand er al in de weg gezeten heeft. Dat je zelf die “eerste krasjes” maakt, zeg maar.

Moet zeggen dat ik wel een beetje verbaasd ben over de reacties hier... ‘geen angst mogen hebben,’ ‘rubberen ruggengraat’ en dat soort dingen. Kijk, ik ben zelf absoluut geen prof – en eerlijk gezegd, ook niet echt gezegend met talent voor rijden. Maar ik heb al een aantal paarden zadelmak gemaakt en na een heleboel grondwerk en voorbereiding is het erop gaan zitten eigenlijk nooit een issue geweest.

Nu, doorrijden is wel echt een ander verhaal! Daar moet je wat mij betreft wel serieus kennis en ervaring voor hebben, én een fijne instructeur die je door de moeilijke momenten kan helpen.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een leuke ruiter.. met talent.. die het dressuurmatige gedeelte kan oppaken, en dan kan ik zelf lekker aan een lange teugel door het bos sjokken.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:56

Oh ik lees nu pas dat je een paard uit het buitenland wil halen en eigenlijk al een keuze hebt gemaakt. :P Klinkt verstandig. :)) Veel succes!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 17:16

Tabbladen schreef:
Maar als ik je berichtjes zo lees, gaan je zorgen dan niet meer over het selecteren van een paard wat bij je past?

Je vorige paard kwam achteraf met een onaangename verassing (ik weet niet precies wat je bedoeld met niet zo braaf, maar ze gaf je denk ik geen veilig gevoel). Je geeft aan dat een safe gevoel belangrijk is voor jou en schrik te hebben om een paard te kopen wat al een nare ervaring heeft met rijden (en daardoor wellicht onveilig voor jou?) maar ook om het zelf beleren te onderschatten (naar voor het paard maar ook weer onveilig voor jou?).

Als ik dit goed interpreteer, dan is het misschien goed om nog eens na te denken waarom je precies een groen paardje wil. Want zou een doorgereden paard ook oké zijn als je wist dat het goed gebeurt was (what you see is what you get idee)?

Ja het is wel de nagel op de kop wat je zegt, ik heb vooral geen zin in weer onaangename verrassingen. Mijn merrie werd verkocht als heel braaf, kan springen, perfect voor buitenrijden, heel betrouwbaar. Wat we kochten was echter een paard die meteen in shutdown ging vanaf ze een zweep zag, meteen in bronc ging wanneer iets haar niet aanstond, op buitenrit nog wel eens een sprintje trok en dan ook ging bokken als ze vond dat het niet snel genoeg ging, heel gestresst in haar hoofd en enorm nerveus waardoor je er met je been niet eens aan kon komen, als ze iets niet begreep was haar eerste reactie: ruiter moet er af, springen is al helemaal een drama, ze doet het niet graag en springt extreem hoog over alles heen en je stuur en rem zijn gewoon weg, toen ik dat zei tegen de vorige eigenaars schoven ze het af op dat ze gewoon enthousiast is omdat ze zo graag springt (ja daarom weigert ze dus de helft van de tijd natuurlijk :') ), de vorige eigenaar kocht haar ook op het zicht want ze was zo bang van alles dat ze haar niet eens konden borstelen en bij voeren sloeg ze het licht uit je ogen, zij was zelf niet zo'n heel goede ruiter waardoor het dus ook niet echt beter werd (en dit alles vonden ze niet nodig om te zeggen bij de aankoop). Nu zoals ik zei heb ik dat er voor het grootste deel wel uitgekregen maar het is natuurlijk liever iets wat ik niet nog eens meemaak en een knauw in mijn vertrouwen heeft gegeven.
Ik staar me sowieso niet blind op een bepaalde leeftijd, als het klikt, dan klikt het, daar geloof ik ook wel weer in. Maar ik wil graag dat ik deze keer met een schone lei kan beginnen, zonder dat ik eerst jaren bezig ben met het repareren wat iemand anders heeft 'kapotgemaakt'.

Olikea schreef:
Haha, ik snap je helemaal! Niks zo mooi als een jonge knol helemaal zelf opleiden, zonder dat iemand er al in de weg gezeten heeft. Dat je zelf die “eerste krasjes” maakt, zeg maar.

Moet zeggen dat ik wel een beetje verbaasd ben over de reacties hier... ‘geen angst mogen hebben,’ ‘rubberen ruggengraat’ en dat soort dingen. Kijk, ik ben zelf absoluut geen prof – en eerlijk gezegd, ook niet echt gezegend met talent voor rijden. Maar ik heb al een aantal paarden zadelmak gemaakt en na een heleboel grondwerk en voorbereiding is het erop gaan zitten eigenlijk nooit een issue geweest.

Nu, doorrijden is wel echt een ander verhaal! Daar moet je wat mij betreft wel serieus kennis en ervaring voor hebben, én een fijne instructeur die je door de moeilijke momenten kan helpen.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een leuke ruiter.. met talent.. die het dressuurmatige gedeelte kan oppaken, en dan kan ik zelf lekker aan een lange teugel door het bos sjokken.

Exact dat dus! |o Ik ben nu wel echt een drussuurmuts en hoewel ik verre van een grand prix ruiter ben weet ik wel van aanpakken, daarom dat ik er vertrouwen in heb dat het doorrijden wel zal lukken, eens ik wat vertrouwen heb in het paard komt dat wel in orde (zelfde vergelijking als die iemand hier gaf met vallen van de fiets tijdens de eerste rit of na enkele fietsuurtjes _O- ) maar het proefrijden is voor mij wel erg belangrijk heb ik gemerkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:25

Als je angst hebt draag je dat altijd over op het paard.
Dat is gewoon enorm oneerlijk naar het dier toe dat het zelf hartstikke spannend vind en iemand nodig heeft waarop het kan vertrouwen.

Uiteraard mag je prima een gezonde portie spanning en alertheid hebben, dat komt zelfs je reactiesnelheid ten goede.
Maar met zenuwen en angst heb je niets op een jong dier te zoeken :n

Ik ben benieuwd waar je mee thuis komt TS!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:35

Waidida schreef:
Elisa2 schreef:
Koop er gewoon een die al zadelmak is.

Zadelmak maken is een vak apart en het gaat zo vaak mis dat mensen er maar een beetje mee aan klungelen. Juist die eerste ervaringen zijn voor een paard enorm belangrijk en het is belangrijk dat dit goed gaat.

Iemand die goed zadelmak kan maken is assertief, grijpt in voordat er wat gebeurd en weet ook hoe in te grijpen. Bijv. het hoofd omhoog houden in het begin tegen bokken, alles voorwaarts oplossen etc. De meeste amateurs zijn hier niet handig genoeg in en altijd te laat met alle gevolgen van dien.

Een paard opleiden vanaf zadelmak is ook al een hele kunst om dat goed te doen. Maar dat kun je wel doen onder goede begeleiding als je al wat meer ervaren bent.

Ik begrijp inderdaad wat je wil zeggen. Als ik de verhalen hier lees en echt 100% eerlijk naar mezelf kijk denk ik dat op dit moment onbeleerd een stapje te hoog is. Zadelmak en doorrijden denk ik zeker en vast dat ik wel kan, met begeleiding erbij natuurlijk.

Je kunt ook een onbeleerde kopen en die zadelmak laten maken op het moment dat het jou en het paard past. Dan heb je in de hand wanneer en hoe ze aan het werk gaan, je kunt eventueel de eerste voorbereidingen zelf doen en je besteedt het zadelmak maken en de eerste ervaringen onder het zadel uit aan iemand die daar veel ervaring mee heeft, Kun je daarna lekker zelf verder werken onder begeleiding.

Natuurlijk heb je dan niet bij aankoop gezien hoe het paard reageert onder het zadel en niet kunnen proefrijden dus kan altijd tegenvallen, maar mijn ervaring is dat de jonge net zadelmakke paarden ook nog wel serieus kunnen veranderen in de eerste maanden/jaren als ze meer kracht, conditie en balans krijgen ;)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 17:37

gomir schreef:
Je kunt ook een onbeleerde kopen en die zadelmak laten maken op het moment dat het jou en het paard past. Dan heb je in de hand wanneer en hoe ze aan het werk gaan, je kunt eventueel de eerste voorbereidingen zelf doen en je besteedt het zadelmak maken en de eerste ervaringen onder het zadel uit aan iemand die daar veel ervaring mee heeft, Kun je daarna lekker zelf verder werken onder begeleiding.

Natuurlijk heb je dan niet bij aankoop gezien hoe het paard reageert onder het zadel en niet kunnen proefrijden dus kan altijd tegenvallen, maar mijn ervaring is dat de jonge net zadelmakke paarden ook nog wel serieus kunnen veranderen in de eerste maanden/jaren als ze meer kracht, conditie en balans krijgen ;)

Dat is inderdaad ook zeker nog een optie! Moest er geen klik zijn met eentje die al zadelmak is en wel met een onbeleerde kan ik dat nog altijd doen als plan B

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:58

Een jong paard probeert meestal weleens wat uit. Ookal doe je zadelmak maken compleet op ontspanning en in kleine stapjes. Een heethoofdige KWPNer zal wel ander gedrag laten zien dan een koele Tinker. Of een Spanjaard/ Quarter e.d die zijn imo enorm makkelijk en niet te vergelijken met elkaar.

Murgese verwacht ik ook wel wat cooler. Maar als je zelf geen risico mag lopen met je lijf is er eentje die al een paar maanden onder het zadel loopt wel verstandiger denk ik.

Gelukkig denk je overal goed over na en je klinkt heel verstandig TS.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:24

Waidida schreef:
gomir schreef:

Dat is inderdaad ook zeker nog een optie! Moest er geen klik zijn met eentje die al zadelmak is en wel met een onbeleerde kan ik dat nog altijd doen als plan B

Ik zou ook voor die variant gaan als je heel graag het eerste stuk wilt doen. Je bent geen complete beginner, maar wel een beginner in het opleiden van een jong paard. Niks mis mee. Eens moet de eerste keer zijn, maar die eerste paar keer moet je gewoon heel stevig voor kunnen zitten en geen angst hebben voor als ze het toch ineens spannender vinden dan je vooraf had gedacht. Je gaat er vanuit dat je voorwerk zo goed is dat ze geen spanning hebben, maar het is en blijft een groen paard dat anders kan reageren dan je had verwacht.

Ik zou in jouw geval en met jouw ambitie om een jong paard op te leiden een onbeleerd paard kopen. Met dit jonge paard onder begeleiding het begin maken met longeren, bitje in (als je dit wil) etc. Je zou zelfs zelf al een keer kunnen hangen. Op het moment dat het paard er helemaal klaar voor is om erop te gaan zou ik een echte zadelmakmaker ('cowboy') op stal laten komen die er de eerste paar keer op gaat. Gaat dit goed kan je het dan na een paar keer zelf verder oppakken.

Die eerste paar keer is alleen 'dom' blijven zitten. Je leert ze dan niets anders dan het gewicht van een ruiter dragen. Als die eerste paar keer dan goed gaan kan je dan zelf verder gaan. Dit eventueel onder begeleiding van degene die de eerste paar keer gedaan heeft.

Je kan natuurlijk ook verstandig kiezen voor een jong paard waarbij dat eerste stukje al gedaan is. Die kan je proefrijden en weet je iets beter wat je koopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:36

Als het goed voelt kun je er prima ook zelf op, zolang je maar niet gaat spannen, klemmen en vasthouden als er iets onverwachts gebeurd en het paard voorwaarts gehouden wordt in de beweging.

Ookal heb je perfect voorbereid, vertonen sommige paarden toch vluchtgedrag als ze beweging boven zich zien of voor het eerst „ingesloten“ worden door je been, al is dat meer iets voor hoog in het bloed staande warmbloeden.
Sommige paarden snappen niet perse direct waar je bent als je erop zit en worden dan onzeker.
Ooit een keer een dom foutje gemaakt door niet na te denken bij een heel braaf paard. Opstappen, alle gangen braaf. Uit gewoonte streek ik over de halsmet mijn hand en we stonden ineens 10 meter verderop :P

Uiteindelijk kom je bij kopen vaak thuis met iets wat je niet van plan was, dus net zo goed showed TS binnenkort haar 2,5 jarige onbeleerde hengst :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:44

Angst voor beweging boven kun je voor een groot deel voorkomen door op een krukje je paard te borstelen.

Zo zijn er best veel simpele dingen hoe je een paard voor kunt bereiden.

Werkt nooit 100% maar wel vaak.

Daarom is goede hulp heel belangrijk als je er toch aan begint.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:24

Ik schreef dan ook „sommige“
Dat zijn diegene die zorgen dat je het niet 100% zeker kunt weten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:37

Snap ik. Wilde het alleen verduidelijken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:45

Je grondpersoon is minstens even belangrijk als de ruiter. Beide hebben snelle reflexen nodig zonder dat ze gejaagd zijn. Geen angst vind ik een beetje een gevaarlijke omschrijving want geen angst betekent dat je ook niet bewust bent van de situatie. Een paard zadelmak maken is hoe je het ook draait of keert gevaarlijker dan een paard rijden dat zadelmak is. Rubberen ruggengraat heb je ook niet nodig wel balans en het vermogen om te blijven nadenken. Geen paniek mogen hebben zou ik een betere omschrijving vinden.

Maar zorg dat je een grond persoon hebt waar je weinig woorden mee nodig hebt en die weet wat jouw reflexen zijn zodat ie je niet tegenwerkt vanaf de grond.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:52

Ik zeg je eerlijk

Een vriendin van mij en ik belerenwel eens samen een paard. Ik Doe al het voorwerk met het dier tot ruiter te pas komt. Daarna blijf ik de grondpersoon en wordt zij de meelifter (ze zit erop en gaat mee met de hulpen maar rijdt niet). Vanuit daar verdwijn ik uit de positie als hoofdpersoon en wordt ik bijzaak. Dan gaat zij het paard rijden en wordt de ruiter.

Wat ik hiermee wil zeggen,

Zorg voor iets kloppends, de persoon op de grond moet vertrouwd zijn voor het dier. Ik als grondpersoon weet wat ik het dier aanleerde en het dier vertrouwt mij. Ik ken elke blik en elke reactie en die vriendin vertrouwt mij voor de volle 100 en ik haar..

Ik raad het niet snel aan. Ik krijg teveel paarden van mensen die het dachten te weten. Het kost tijd om een paard weer te "resetten" en soms blijft er bepaald gedrag hangen. Al kan je heel veel wel weer oplossen zou het niet moeten.

Daarbij zie ik vaak goede paarden die goed beleerd naar de nieuwe eigenaar gingen, maar de ruiter niet op een correcte manier met het dier om kon gaan en dan komt de neerwaartse spiraal.

Hem onbeleerd kopen en zelf inrijden leek misschien makkelijker, maar het naar iemands hand zetten vind ik altijd heel dubbel. Wie zegt dat je hem correct alles aanleert? Het dier weet gewoon niet beter dan wat je hem aanleerde op zo'n moment. Want ook die kom ik tegen. Mensen die hun paard geweldig vinden lopen. Trots, want ze deden het zelf, maar ontleed het hele beeld en je komt veel foute dingen tegen.

Beoordeel voor jezelf hoe en wat ik denk niet dat wij dit zo via tekst kunnen zeggen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 21:02

Ayasha, ik denk niet dat je angst bedoeld maar gepaste voorzichtigheid.
Angst is altijd negatief, dat laat je verstijven of je wilt weg. Tevens wordt het overgenomen door het paard.
Dat iets gevaarlijk kan zijn maakt niet automatisch dat je angst hebt/bang bent.
Je kunt bij wijze van spreke angst hebben voor een spin maar zonder angst ongezekerd een berg beklimmen. Angst is niet rationeel en een slechte raadgever.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 22:03

Elisa2 schreef:

Zadelmak maken is een vak apart en het gaat zo vaak mis dat mensen er maar een beetje mee aan klungelen. Juist die eerste ervaringen zijn voor een paard enorm belangrijk en het is belangrijk dat dit goed gaat.

Iemand die goed zadelmak kan maken is assertief, grijpt in voordat er wat gebeurd en weet ook hoe in te grijpen. Bijv. het hoofd omhoog houden in het begin tegen bokken, alles voorwaarts oplossen etc. De meeste amateurs zijn hier niet handig genoeg in en altijd te laat met alle gevolgen van dien.

Een paard opleiden vanaf zadelmak is ook al een hele kunst om dat goed te doen. Maar dat kun je wel doen onder goede begeleiding als je al wat meer ervaren bent.

Ben ik het niet mee eens.

Ik heb altijd wel paarden gehad, maar kocht 10 jr geleden voor het eerst een 3 jarige onbeleerd en niet zadelmak. Ik heb hem goed leren kennen, veel samen gewandeld, veel grondwerk gedaan. Dit heb ik gedaan tot hij 4,5 jr was, daarna was het maken maken/inrijden echt niet moeilijk meer of 'een vak apart'. Later heb ik ook nog grondwerk les genomen, daar heel veel van geleerd. Het was een heel ondeugend dier, maar het fijnste paard wat ik ooit gehad heb. Wat iemand hier ook schrijft..zelf inrijden/mak maken is wel heel gaaf !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:14

Mungbean schreef:
Ayasha, ik denk niet dat je angst bedoeld maar gepaste voorzichtigheid.
Angst is altijd negatief, dat laat je verstijven of je wilt weg. Tevens wordt het overgenomen door het paard.
Dat iets gevaarlijk kan zijn maakt niet automatisch dat je angst hebt/bang bent.
Je kunt bij wijze van spreke angst hebben voor een spin maar zonder angst ongezekerd een berg beklimmen. Angst is niet rationeel en een slechte raadgever.

Ja wellicht… maar per definitie ‘geen angst hebben’ betekent ook geen voorzichtigheid en daar wilde ik wel wat nuance in zien. Ik ben niet angstig maar ik ben wel voorzichtig. Aangepaste voorzichtigheid is eigenlijk idd een hele mooie omschrijving

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:26

_Mir schreef:
Elisa2 schreef:

Ben ik het niet mee eens.

Ik heb altijd wel paarden gehad, maar kocht 10 jr geleden voor het eerst een 3 jarige onbeleerd en niet zadelmak. Ik heb hem goed leren kennen, veel samen gewandeld, veel grondwerk gedaan. Dit heb ik gedaan tot hij 4,5 jr was, daarna was het maken maken/inrijden echt niet moeilijk meer of 'een vak apart'. Later heb ik ook nog grondwerk les genomen, daar heel veel van geleerd. Het was een heel ondeugend dier, maar het fijnste paard wat ik ooit gehad heb. Wat iemand hier ook schrijft..zelf inrijden/mak maken is wel heel gaaf !

Zodra je de aantallen tegen komt in de handel of bij de hertrainingen waarbij het niet goed is gegaan (en dat zijn er veel!) ga je er denk ik anders over denken.

Een zwaluw maakt nog geen zomer. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 00:03

Zadelmak maken is een vak apart als je tijdsdruk hebt.

Voordeel aan 1 zelf opleiden is dat je zoveel voorwerk kan doen als je wil.
Zorg dat alle knopjes er vanaf de grond al op zitten: wijken voor druk, sturen, overgangen op stemhulp.
Als ze aan de lange lijnen alles van een b proefje beheersen, is het enige nieuwe van inrijden namelijk de ruiter erop.
Lekker veel ernaast springen/hupsen, krukje ernaast, hangen erover, eroverheen leunen met teugels en zadel en zo al 'rijden'vanaf de grond.

Kom je er in het proces ernaast achter dat het je niet lukt, kan je de stap om er een ruiter op de laten altijd uit handen geven.
Maar iedereen die zadelmak maakt is erg blij met goed voorwerk.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 01:11

Wat ik zou willen meegeven.. onderschat ook de maanden 'na het zadelmak maken' niet. Ik kon me de eerste periode niet alleen redden, bijv met zoiets simpels als opstappen. Ik lees ook dat je geen bak aan huis hebt, dat betekent ook dat de weg naar de bak al een interessante onderneming is met een jong dier.

Edit: Ik lees verkeerd, je hebt wel een bak maar niet een perfect gedraineerde. Dat s weer een ander verhaal.

HeyLia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:15

Hey wat leuk dat je hier al over nadenkt. Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb wel ervaring met zelf zadelmak maken en laten doen.
We hadden in het verleden zelf gefokte paarden en daar heb ik er een heel aantal van zadelmak gemaakt. Samen met mijn moeder. Was super leuk om te doen en veel van geleerd. We hebben er ook een paar zadelmak laten maken en niet altijd even goede ervaringen gehad. De tip laat iemand in de buurt het doen ga elke week kijken en als je erop kan vraag dan of jij ook af en toe erop mag. Je groeit dan mee in het proces en de professional kan je helpen.
Zelf doen is ook hartstikke leuk. Ik ben op dit moment bezig met een 3 jarige. Alles heel rustig en in kleine stapjes. We zijn misschien 15 min tot een half uurtje bezig. Ik heb heel veel grond werk gedaan. Inparkeren geleerd, dubbele lijnen. De eerste x heb ik zonder zadel erop gezeten allemaal spelenderwijs. De keren dat ik er op zat was het 5 of 10 min in stap. Ze is nu heel vertrouwd met het op en afstappen. Kent stem commando s heel erg goed.
We hebben het grootendeels via TRT methode gedaan en nemen alle tijd. Ze is ook nog heel erg jong dus we hebben helemaal geen haast.
Heel veel succes gewenst