Kies ik voor mezelf, of voor mijn paarden…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:48

Lastig, als ze het nu goed hebben, zou ik ook niet snel verhuizen.
1 beurt per week klinkt goed te doen, maar met een groep van 15 paarden ben je dan misschien wel een paar uur bezig elke keer?
Dat gaat je misschien ook wel opbreken.

Is duidelijke afspraken nog mogelijk?
Op zich is zelf bellen voor de mesthoop niet zo erg toch? Dat is niet veel of zwaar werk. Of lekker laten liggen als het van de verhuurder niet weg hoeft.
Omheining maken: is dat ook echt noodzakelijk of vind je het nodig? Kan je bepaalde dingen wat meer los laten?
Of iets even echt goed aanpakken zodat je er niet telkens weer mee aan de slag moet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:50

Het is wel je hobby dus ik zou de verhuizing proberen. Wie weet gaat het gewoon goed

Wintu

Re: Kies ik voor mezelf, of voor mijn paarden…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:52

Ik denk altijd bij mezelf dat mijn paard er moet wonen en ik enkel op visite kom, dus voor mij weegt het paard en zijn welbevinden op een stalling een stuk zwaarder dan mijn eigen gemak.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:02

Ik denk dat de ts op een andere stal dezelfde problemen gaat krijgen omdat ze gewoon het naar haar eigen zin wil hebben.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 13:14

Popstra schreef:
Ik denk dat de ts op een andere stal dezelfde problemen gaat krijgen omdat ze gewoon het naar haar eigen zin wil hebben.

Dit is zeker niet zo! Ik heb 2 dingen opgenoemd maar er zijn er veel meer. Ik wil niet alles zeggen, omdat ik dat ook niet netjes vind tegenover de eigenaar.

Maar over het hekwerk, het was gewoon niet veilig afgewerkt. Alles was zonder stroom, met maar 1 draad en prikpaaltjes. Het was gewoon niet netjes of veilig, zeker omdat er ook een 2 jarige bij staat die haar kansen pakt om uit te breken.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 13:14

Dankje voor alle reacties! Ik heb er zeker wat aan!

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 13:21

Temeraire schreef:
Lastig, als ze het nu goed hebben, zou ik ook niet snel verhuizen.
1 beurt per week klinkt goed te doen, maar met een groep van 15 paarden ben je dan misschien wel een paar uur bezig elke keer?
Dat gaat je misschien ook wel opbreken.

Is duidelijke afspraken nog mogelijk?
Op zich is zelf bellen voor de mesthoop niet zo erg toch? Dat is niet veel of zwaar werk. Of lekker laten liggen als het van de verhuurder niet weg hoeft.
Omheining maken: is dat ook echt noodzakelijk of vind je het nodig? Kan je bepaalde dingen wat meer los laten?
Of iets even echt goed aanpakken zodat je er niet telkens weer mee aan de slag moet.

Op dit moment ruim ik meer mest dan dat dus 1x per week voor 15 paarden een nacht aan mest opruimen is nog goed te doen. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:27

Onrust moet je niet willen voor je paarden. Ik heb een pony gehad die heel erg ongelukkig werd toen ze met paarden stond die haar niet met rust lieten, wegjoegen bij het hooi enz. Ze stond samen met mijn ruin en twee andere paarden, mijn ruin kon met alle goed opschieten en zorgde wel dat hij wat te eten kreeg maar kon daar niet voor mijn pony zorgen. Dat was voor hem ook lastig.
Toen ik nog alleen mijn ruin had stond ik met hem bij een pensionstal met ook veel onrust, zowel onder de paarden als de mensen. Denk aan paarden die op een te kleine paddock staan en waar dan ineens zonder enige vorm van introductie een alfamerrie tussen staat "want ze liep mee toen we de groep uit de wei haalden dus we hebben haar er maar bij gelaten". Op een paddockje kleiner dan een standaard rijbak. Zelden heb ik mijn ruin zo blij gezien als het moment waarop tot hem doordrong dat ik hem bij die plek weg ging halen. Zijn gemiddelde trailerlaadtijd lag op ruim 2 uur. Die dag stond hij er binnen een minuut op.

Ook in andere groepen (niet met mijn paarden) heb ik het nooit goed zien gaan wanneer er eenmaal onrust in de groep was met veel wisselingen enzo. Onrust in de groep is iets waar net zo goed als mestafvoer of reparaties op ingegrepen hoort te worden door een stalhouder. Daarnaast zou voor mij voordroog een no go zijn.

Dus eigenlijk is het kiezen tussen twee kwaden. Wat je niet moet willen. Ik zou ze laten waar ze nu zijn, het gebrek aan actie vanuit je stalhouder zo veel mogelijk naast je neerleggen en zoeken voor een andere, derde optie die wel past. Een mooi moment om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je belangrijk vindt voor jou en je paarden, niet door te kijken naar de positieven van een plek die je in gedachten hebt maar vanaf de andere kant. Vanuit wat je echt belangrijk vindt. En daar dan de plek bij te zoeken. En ja, overal is wel wat. Maar als je van een plek van tevoren al weet dat er dingen spelen en je paarden nu goed staan dan zou ik het zo laten tot je echt een goede plek vindt. En kiezen voor je paarden én jezelf op de lange termijn.

In de tussentijd kun je bij voorbeeld met de eigenaar van de tweejarige eens bekijken wat er aan de omheining te doen is. Heb je stalgenoten/medehuurders die wat doen, of zouden willen doen in overleg?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:49

Paarden die gelukkig zijn en daardoor gezond/ongekwetst blijven, vind ik wel een groot goed. Ik zou dat niet zo heel snel opgeven. Zeker niet voor een bewezen 'onrustige' plek waar kans op blessures of andere minpunten (bv. onvoldoende kunnen eten) groter is.

Ik zou de huidige plek dus eerst met een roze bril durven bekijken. En ergens proberen ook wel het positieve te zien in het feit dat je de plek zodanig mag aanpassen zodat jij het oké vindt. Op veel stallen moet je niet aankomen met 'het hekwerk willen veranderen'. Daar is het te nemen of te laten zoals het is. En waarschijnlijk (?) betaal je ook niet de hoofdprijs voor deze stalling. Dat is ook leuk. Om in ruil dan toch een goede plek te krijgen met goed kwalitatief hooi en weidegang op basis van suikers in het gras. Klinkt niet als een stalhouder die helemaal niks om de paarden geeft.

Voor de rest meer durven loslaten. Heb jij maar een halfuur de tijd om te mesten en wil je daarna iets met je paard doen, dan schep je een halfuur mest en ga je daarna iets met je paard doen. Ook als dat wilt zeggen dat er nog mest blijft liggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:42

Holis18 schreef:
Popstra schreef:

Dit is zeker niet zo! Ik heb 2 dingen opgenoemd maar er zijn er veel meer. Ik wil niet alles zeggen, omdat ik dat ook niet netjes vind tegenover de eigenaar.

Maar over het hekwerk, het was gewoon niet veilig afgewerkt. Alles was zonder stroom, met maar 1 draad en prikpaaltjes. Het was gewoon niet netjes of veilig, zeker omdat er ook een 2 jarige bij staat die haar kansen pakt om uit te breken.

Maar zo was het al toen jij er kwam? Zijn er afspraken gemaakt over het vervangen of is het iets waar jij het later pas over hebt gehad?

Het ligt natuurlijk allemaal wel aan de afspraken die gemaakt zijn met jouw stalhouder. Ik zou sowieso het gesprek aan gaan. Je hebt immers niet te verliezen, het wordt er beter op of je vertrekt alsnog naar de andere stal.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:48

Helemaal eens met Jessix.
En ondertussen eens vast paar x bij die andere stal gaan kijken. Dominante paarden eruit kan de groep flink veranderen. Wat echter ook goed is na te vragen: hoe is de verloop in de groep? Gaan er veel paarden weg/ nieuwe erbij? Is dit een onrust waar jouw paarden zich in kunnen handhaven?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:57

Juut schreef:
. Wat echter ook goed is na te vragen: hoe is de verloop in de groep? Gaan er veel paarden weg/ nieuwe erbij? Is dit een onrust waar jouw paarden zich in kunnen handhaven?

Dat is inderdaad een goede vraag. Net 2 nieuwe paarden erbij en ook nog plaats voor 2 paarden van jou, zijn er dan in korte tijd 4 paarden weggegaan? Misschien goed om na te gaan of daar iets speelt waar jouw paarden ook last van zouden kunnen hebben.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:25

Ik zou blijven en lekker de mest laten liggen tot dat andere het op gaat vallen en alleen gevaarlijke situaties repareren.
Ik vind los laten ook moeilijk maar als een van je paarden geblesseerd raakt is dat echt erger als tegen een paar hoopjes mest aan kijken.Misschien denken ze wel dat je al die klusjes leuk vind op je huidige stal.Heb je wel eens aangegeven dat het je te zwaar wordt?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:58

Sta je alleen dan op de stal waar je nu staat? Wij hebben een rooster voor mesten, hooi vullen enz. En regelmatig een klusdag met z'n allen of bijna allen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:16

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:29

Ik zit momenteel in exact dezelfde situatie. Paard staat al vier jaar op een voor hem fijne paddock paradise. Ik moet er wel alles zelf doen, mest scheppen van eigenaresse haar drie paarden, water geven, bijvoeren en nog eens een flinke som geld betalen elke maand. Ook zijn de faciliteiten er barslecht inclusief piste die al jaren niet onderhouden is. Ook doe ik een zware studie en bijbaan erbij dus mijn weinige tijd ging naar paarden onderhouden en niet de leuke dingen zoals rijden waar ik geen tijd meer voor had.

Afgelopen maand dan toch de beslissing genomen om paard weg te halen uit een voor hem fijn plekje en voor mezelf te kiezen. Hij verhuist nu dus naar een vol pension stalling maar nog steeds paddock paradise. Voor mij fijner, voor hem waarschijnlijk minder want kudde van 30 paarden en waarschijnlijk een stuk onrustiger dan zijn stabiele kudde van 4 paarden. Wetende dat hij een gevoelig paard is voor mij een moeilijke beslissing maar aangezien ik alle plezier in de hobby kwijt was nu toch na 4 jaar voor mezelf gekozen. Verhuis is op 31 oktober dus hopelijk draait dit uit op een goede beslissing en is paardlief ook tevreden op zijn nieuwe plek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:53

Noukie123 schreef:
Ik zit momenteel in exact dezelfde situatie. Paard staat al vier jaar op een voor hem fijne paddock paradise. Ik moet er wel alles zelf doen, mest scheppen van eigenaresse haar drie paarden, water geven, bijvoeren en nog eens een flinke som geld betalen elke maand. Ook zijn de faciliteiten er barslecht inclusief piste die al jaren niet onderhouden is.

Was dat vanaf het begin al zo of is het in de loop der jaren zo gekomen dat jij al het werk moet doen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:27

Noukie123 schreef:
Ik zit momenteel in exact dezelfde situatie. Paard staat al vier jaar op een voor hem fijne paddock paradise. Ik moet er wel alles zelf doen, mest scheppen van eigenaresse haar drie paarden, water geven, bijvoeren en nog eens een flinke som geld betalen elke maand. Ook zijn de faciliteiten er barslecht inclusief piste die al jaren niet onderhouden is. Ook doe ik een zware studie en bijbaan erbij dus mijn weinige tijd ging naar paarden onderhouden en niet de leuke dingen zoals rijden waar ik geen tijd meer voor had.

Afgelopen maand dan toch de beslissing genomen om paard weg te halen uit een voor hem fijn plekje en voor mezelf te kiezen. Hij verhuist nu dus naar een vol pension stalling maar nog steeds paddock paradise. Voor mij fijner, voor hem waarschijnlijk minder want kudde van 30 paarden en waarschijnlijk een stuk onrustiger dan zijn stabiele kudde van 4 paarden. Wetende dat hij een gevoelig paard is voor mij een moeilijke beslissing maar aangezien ik alle plezier in de hobby kwijt was nu toch na 4 jaar voor mezelf gekozen. Verhuis is op 31 oktober dus hopelijk draait dit uit op een goede beslissing en is paardlief ook tevreden op zijn nieuwe plek.

Ik vraag me dan af, wat als je paard er zijn draai dan niet goed vind, je kiest in principe heel bewust een plek waarvan je eigenlijk al vermoed dat je paard het niet erg fijn zal hebben?
Ik persoonlijk zou zo een keuze niet voor mezelf kunnen goed praten.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:23

Nadenkertje: als je weg wilt om dat de huidige stal eigenaar de zaken niet naar jouw smaak aanpakt.
Hoe ga je er dan mee om als je naar een stal gaat waarvan je nu al “weet” dat de kudde onrustiger is? Wordt dat dan niet net zo’n trigger als die mesthoop die te lang blijft liggen naar jouw maatstaven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:59

Het valt tegenwoordig niet mee om een stalling te vinden die zowel voor de eigenaar als voor het paard prettig is. :+ Ik vind dat gezondheid, van paard en\of eigenaar, noodzakelijk is. En het moet binnen je budget en praktische omstandigheden zijn. We leven hier op aarde en niet in het paradijs, dus volmaakt zal het nooit zijn. Het blijft wikken en wegen. En door die wolvendreigingen vind ik het aantal stallingen\weides waar je dieren veilig staan ook nog aanzienlijk afgenomen helaas.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:14

hoe gaat het er uit zien als de BTW volgend jaar op veel producten van 9 naar 21% gaat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:34

mce schreef:
hoe gaat het er uit zien als de BTW volgend jaar op veel producten van 9 naar 21% gaat.

Dan ga je een schifting zien, mensen die het nu net met het vel over de oren betalen kunnen en de mensen die ruimte hebben voor een prijsverhoging. Veel paarden gaan de Sjaak zijn iig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:45

Wintu schreef:
mce schreef:

Dan ga je een schifting zien, mensen die het nu net met het vel over de oren betalen kunnen en de mensen die ruimte hebben voor een prijsverhoging. Veel paarden gaan de Sjaak zijn iig.

Klopt. Velen die ik ken zetten hun paard, als ze een dure stalling niet meer kunnen betalen, op een 24\7 buitenweitje. Maar dat zou ik nu niet meer durven wegens de wolven. Mijn gedachte om nog een tweede oudje erbij te nemen, wat ik al vaak in overweging had, moet ik nu ,als ik verstandig ben, maar laten vallen. :(

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 15:59

Wintu schreef:
mce schreef:

Dat is de vraag. Misschien gaan die paarden wel van dure stallen met luxe voor de ruiter naar goedkopere stallen met meer buitentijd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:52

Lieser schreef:
Wintu schreef:

Dat is de vraag. Misschien gaan die paarden wel van dure stallen met luxe voor de ruiter naar goedkopere stallen met meer buitentijd.

En die zijn nu al zo gemakkelijk te vinden....