Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel_k

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:06

Wat leuk om te volgen. Heel veel verschillende paarden. Erg leuk. Ik weet nog niet precies in hoeverre ik enorm mee zou kunnen praten over het daadwerkelijke beleren, maar ik heb wel het doel om richting einde van 2024 mijn (dan) 3.5 jarige voor de wagen te beleren. Lekker languit, geen moeilijke dingen maar wel een stapje verder.

Haley is nu 2.5 en ik ben bezig met het beginnende grondwerk en vooral heel veel wandelen en ervaren. Ik wil niet te veel doen maar ook zeker niet te weinig. Lastige balans maar erg leuk om mee te puzzelen.
Afbeelding

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:31

Wat leuk om veel leeftijd genootjes te zien.

Die van mij is ook van mei 2022. Over paar weken ga ik haar verhuizen naar 'stal'. Kan ze rustig aan gaan wennen aan het ritme en plek waar ik haar ook wil gaan oppakken. Bedoeling is om haar in het voorjaar te gaan dekken en klaar maken voor de keuring. En dan in het najaar de EPTM te laten lopen. Maar dit is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe het jaar gaat lopen.

De kleine meid als baby
Afbeelding
En inmiddels al minder baby, bij de laatste meting 1,67
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:47

Ik wil proberen mee te doen :o
Ik heb geloof ik in meerdere topics me eens gemeld, maar altijd afgehaakt. Dat hoop ik nu dus niet te doen.

Ik heb besloten mijn hengstje volgend jaar te laten beleren voor de kar. Ik moet nog op zoek naar een plekje om dat te laten doen, en naar een sulky om het mee door te zetten.
Ik wil zelf wel al longeerwerk gaan doen zodat hij in ieder geval iets kent.

Afbeelding

Afbeelding

Meneer is geboren in 2021. Hij zal nog hengst blijven, in ieder geval tot volgend najaar. Dus als het beleren gaat lukken, moet ik nog even kijken of we dat met of zonder balletjes door zetten.
Hij is in ieder geval heerlijk verkeersmak en lekker eigenwijs.

Deze winter gaan we lekker aan de bak. Helaas werk ik fulltime en heb ik geen verlichting in mijn longeercirkel, dus het zal even afzien worden..
De keren dat hij is gelongeerd zijn op 2 handen te tellen, dus hij kent nu nog weinig. Dit wil ik vanaf nu toch wel aan gaan pakken.

MrsEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 00:04

Wat leuk om zoveel verschillende paardjes te zien. Ik deel ook je struggle Kittydylan van het fulltime werken… vooral in de winter.
Ik meld me ook met mijn ruin Senzo van maart 2022. Een Kjento x Lord leatherdale.

Momenteel helaas kreupel maar hopelijk er snel bovenop en dan in 2025 langzaam beginnen met zadelmak maken. Wij zijn al begonnen met wat longeren en wat basis grondwerk. Hij is al een stuk rustiger als in mei toen hij net uit de opfok kwam.

Hier wat fotos. Hij is ook behoorlijk groot (ik ben zelf rond de 1.75).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 07:54

Ja inderdaad fulltime werken in de winter in combinatie met paarden maakt het altijd interessant :+ Ik heb zelf altijd gezegd dat ik pas wil beleren met 5 maar ik heb inmiddels wat meer gelezen en er zit toch ook wel wat in dat je lichte beweging kan en moet introduceren. Wellicht dat het 4 wordt uiteindelijk, maar ik kan in ieder geval delen hoe ik de eerste stappen zet.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:06

Wat leuk! Ik kom mij ook melden hier. Het lijkt me leuk om de voortgang van mijn eigen paard terug te kunnen lezen maar ook om te sparren met anderen die in hetzelfde traject zitten. :D

Sinds het voorjaar heb ik weer een (dressuurgefokt) paard, nadat ik twee jaar geleden mijn tuigpaard heb moeten laten inslapen. Na het castreren is Prins naar de zomerweide gegaan met één van onze jonge pony's en daar staat hij nu nog. Inmiddels samen met nog een jonge pony die deze zomer al een paar maanden aan het werk is geweest en dat nu lekker aan het verwerken is in de wei.

Met de pony's rijden we aangespannen in enkel-, dubbel- en vierspan. Het is de bedoeling dat Prins zowel onder het zadel als voor de koets beleerd wordt. Ik ben er nog niet helemaal over uit op welke volgorde we dat gaan doen maar ik denk eerst onder het zadel, hopelijk eind zomer 2025. Hij mag nog wel wat groeien van mij (nu +- 1.63m) dus ik denk dat hij volgend jaar nog een seizoen naar de zomerweide gaat voordat we echt doorpakken. Daarvoor zou ik hem wel graag aan de longe hebben.

Misschien komt er af en toe ook een foto langs van zijn vriendje Joe, al moet die eerst langs de meetlat voordat we beslissen of hij mag blijven. O:)

Afbeelding
Afbeelding

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:12

Ik zou me ook graag willen melden hier.
Sinds januari in het bezit van een cruzado ruin uit 2021.
Wij zijn al lekker bezig met longeren, is goed zadelmak en ook goed bekend met ruitergewicht. Dit gaat allemaal prima :j
In januari komt er iemand hem verder inrijden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 15:59

Wat leuk om zoveel verschillende paarden te zien! En leuk ook om elkaars vorderingen te zien en struggles met elkaar te delen.

MrsEm: Wat een joekel is die van jou al!

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:52

Leuk topic, is al even niet gereageerd dus ik schop deze even omhoog.

Ben sinds 2 maanden eigenaar van een nrps ruin uit mei 2022.
Nu vooral nog bezig met elkaar leren kennen, wat voorzichtig grondwerk en vooral normaal (wat ik normaal vind) meelopen aan halster.
Merk dat ik zelf ook nog erg aan het wennen ben aan een jonkie.
Ik heb vorig jaar afscheid moeten nemen van mijn merrie die ik ook als 2 jarige heb gekregen en vervolgens 21 jaar heb gehad.
Ook heb ik nog een mini dame die inmiddels 21 is. Oudere dames is toch echt wel een verschil met een jonge man :+ :D

Leuk om ervaringen te delen en misschien wat inspiratie op te doen! (en soms vragen te stellen :o )

Afbeelding

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:14

Ik ben wel benieuwd hoe jullie het grondwerk allemaal oppakken. Soort van logisch om ze eerst 'normaal' aan een touwtje te willen laten meelopen. Maar wat pakken jullie daarna op?

Die van mij heb ik inmiddels verhuisd, staat nu op een pensionstalling. Dus ook faciliteiten om wat meer met haar te kunnen gaan doen.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:55

Ben ik ook wel benieuwd naar. Voor mij is het nu kleine dingen als achterwaarts, wijken voor druk (om), hoofd laag. Dus rustig aan gehoorzaamheid dingetjes. Nu komt die van mij rechtstreeks van de fokker en is nog niet zoveel gewend. Ik doe ook elke dag even poetsen.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:24

Ik heb me aangemeld bij TRT, en volg nu de stappen, nog niet zo zeer voor het beleren onder het zadel, maar voornamelijk alles wat er bij komt, hoefsmid, trailerladen en verlatingsangst. Dat zijn de dingen waar mijn merrie moeite mee heeft.
Volgen persoonlijke ruimte , vlaggen, herrie, paraplu's hebben we ook allemaal gedaan, dat vind ze een eitje. en juist daarmee wordt het beleren onder het zadel een stuk eenvoudiger.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:05

Mag ik vragen wat voor oefeningen je dan gebruikt hebt? Ik merk dat die van mij persoonlijke ruimte nog wel eens vergeet... Gaat soms wel goed maar vooral wanneer er veel gebeurt dan vergeet hij mij en ook zichzelf lijkt wel

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:52

Hier rustig bezig met poetsen, voetjes oppakken, vast leren staan, halster aan en af, rondje door de baan wandelen waarbij ze soms al iets verder van mij vandaan loopt als voorbereiding op longeren.

Ze staat nog steeds bij de fokker met haar veulen aan de voet, dit maakt het wat lastiger maar komt goed.

Vervolgstappen zullen zijn, trailerladen, dit zal voor mij heel belangrijk worden omdat ik bijna altijd alleen weg ga met m’n paard dus hier wil ik veel rust en tijd in steken.
Stilstaan naast een krukje ivm opstappen
Echt longeerwerk

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:54

Daar is de TRT juist op gericht, dat je paard leert waar jij en hij zijn ten opzichte van de ruimte.

Het begint al met het meelopen aan een touwtje, als hij dan bij je schouder loopt is het al te dicht bij. Hij zou zo'n anderhalve meter achter je moeten lopen, met een doorhangend touw. Op het moment dat jij stopt, moet hij dezelfde afstand bewaren. Doet hij dat niet, claim jij je eigen ruimte door een zwaaiende beweging te maken met uiteinde van het touw naar de grond (niet teveel naar je paard, dan jaag je hem weg).
Je moet dan wel consequent ziin....

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:00

Wat een prachtige jonkies <3 Leuk om al die verschillende paardjes te zien.

pluklief schreef:
Ik kom me ook graag melden. Ik ga volgend jaar mijn ijslander Mýsla inrijden. Ze is van 2021 en ik heb haar zelf gefokt, als het klikt onder het zadel dan blijft ze anders komt ze misschien nog in de verkoop.
Ze gaat eerst de winter nog naar de uiterwaarden zolang het geen hoogwater is en dan van het voorjaar begin ik rustig met wat grondwerk en mag ze mee als handpaard. Aan het eind van de zomer wil ik er op en dan een maand of twee rijden waarna ze weer vrij krijgt tot ze vijf is. Ik ben heel benieuwd hoe ze het straks gaat doen.

[ Afbeelding ]

Pluklief weet je zeker dat dit een ijslander is? Volgens mij is het een zeepaardje :=

Mattice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:25

Ik ga dit jaar mijn cartujano merrie van maart 22 voor de kar beleren. We zijn al bezig met grondwerk en wandelen.
Voor het zadelmak maken vind ik haar veel te jong ogen. Ze krijgt alle tijd om uit te groeien.

Maar eerst gaan we ons voorbereiden op de apta-keuring in mei.

Afbeelding

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:33

Leuk topic! Ik heb er 3 om zadelmak te maken in 2025, oeps! De twee merries hebben.we vandaag naar huis gehaald en de hengst halen we maandag naar huis vanaf de kliniek, maar san als ruin :-)
Sjimmie is een Kannan Junior x Ferro.
Sunny is een Henkie x Jazz.
Sofie is een For Ferrero x Everdale.
Sunny heeft al veel maat, Sjimmie is niet groot en Sofie is echt nog heel klein, die gaat denk ik niet eens de 1.60 halen helaas.
Voorlopig mogen ze even lekker wennen aan hun nieuwe thuis en dan gaan we de basis opstarten met grondwerk volgens de featherlight methode.
Heel veel succes allemaal met jullie jonkies :-)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 07:26

Ik meld mij ook hier! Shelby is deze week 2 geworden :D . Onder het zadel beleren gaan we in 2025 niet doen, maar ik denk er wel overna om haar voor de kar te beleren. Dat heb ik zelf nog nooit gedaan, maar mijn staleigenaar wel.
Verder draait Shelby al vanaf 9 maanden mee met onze pensionstalling, daar opfok facaliteiten niet echt een ding zijn hier. Shelby kan dus al normaal aan de hand meelopen, voeten optillen zonder problemen, hoefsmid zonder problemen, vast staan, stil staan, achteruit, blijven enzovoort.
Ik wil ook dit jaar beginnen met wat vrijheidsdressuur, longeren, dubbele lijnen en lange lijnen. Ook daar heb ik weining ervaring mee, maar mijn staleigenaar kan dat allemaal ook!

Afbeelding
Dit was Shelby zo'n 6 maanden terug, zal binnekort weer eens nieuwe foto's make/uploaden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 08:45

Hier een 2.5 jarige welsh hengst,die nog geruind gaat worden. Qua belasting doen we erg rustig aan maarwillen inderdaad met TRT gaan trainen.
Afbeelding
Afbeelding
Oliver als veulen

Afbeelding
En nu

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:29

Ik meld mij ook :D Mijn 2,5 jarige komt waarschijnlijk in februari op pension. Ze is alleen ontzettend groot, dus we doen het stapje voor stapje. Omdat ze uit de opfok komt moeten we de basis ook nog even opfrissen, dus dat is eerst het plan. We zien wel hoe het verder gaat, het heeft voor ons geen haast.

De dame in kwestie, een KWPN merrie van Spielberg:
Afbeelding

Inmiddels al 2,5 jaar dikke vriendinnen :D
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:50

Wat een ontzettend leuk topic vol met allemaal verschillende kleuren en groottes paarden. Dat is wel makkelijker herkennen ook dan 30 zwarte paarden.

Ik kom me graag ook melden met mijn in 2022 geboren en zelf gefokte Friese merrie Thyra. Ze doet nu heel weinig, behalve balkjes lopen vanwege haar slappe knieën en verder vooral haar twee (half)broers van zich afslaan in de wei :)
Ik heb nog niet echt een planning voor haar. Ik heb wel een keuringsklaar maak plek voor haar geregeld, maar ook daar nog geen concrete datum voor.

Afbeelding
3 dagen oud

Afbeelding
2 weken geleden

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:52

Wat leuk Sanet om Thyra hier ook weer tegen te komen :D Wat is zij mooi uitgegroeid!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:29

Hier de laatste periode wat minder gedaan. We zijn verhuisd van stal, maar dat was niet waar we op onze plek waren, dus meteen verder gezocht en komende week verhuisd Blue naar een groot paddockparadise.
Daar heb ik ook een binnenbak, buitenbak en longeerkraal ter beschikking en we staan weer aan een groot bos. Dus daar moeten we helemaal ons ding kunnen doen!

Afgelopen week wel nog 2 keer gewandeld met hem.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:29

Balen Mirriejj, dat je weer moet verhuizen. Hopelijk nu wel een definitief plekje...

Leuk Sanet, dat je fokproduct zo goed gelukt is!

Die van jou toont idd heel er groot Ketly! ik hoop dat Sella er nog een aantal cm bij krijgt.

Ik heb haar afgelopen week een keer een singeltje aangedaan, en gisteren maar een zadel opgelegd. Super braaf, niet gebokt. Wat ik wel merk is dat ze een paar keer met haar achterbeen naar de singel stampte, maar daar bleef het bij.

Afbeelding