[VOLG] Drakenpony's in de achtertuin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lalladidoo

Re: [VOLG] Drakenpony's in de achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:39

Ik volg ook! Ik vind clickertraining ook erg interessant, zelf nooit gedaan maar ik lees er graag over. Je hebt leuke paarden!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 20:30

Welkom Lalladidoo!

Hier zijn we aan het aftellen naar de komst van Swift, nog 8 dagen te gaan. Bij Relp kreeg ik geregeld updates van de fokker, maar hij komt van een grote fokkerij dus het is een verrassing hoeveel hij is gegroeid sinds ik hem laatst heb gezien :+ .
De hekken voor de schuilstal zijn helaas vertraagd, ik had gehoopt dat klaar te hebben voor hij aankwam. Maar zelfs als ze er nog niet zijn komen we er wel uit.

Heb nog wat foto's opgezocht van de twee keer dat ik langs ben geweest :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met z'n dunskin bonte vriendje, geen loterij gewonnen anders waren er wellicht twee naar huis gekomen :')
Afbeelding

Ondertussen ook de evaluatie van Vu's blessure gehad. Dat was helaas slecht nieuws, de behandeling heeft niet geholpen. Er is in theorie een operatie mogelijk, maar de slagingskans vind ik vrij twijfelachtig (60%), er zit een behoorlijke tijd aan vast waarin ze dan niet vrij zou mogen bewegen en het kostenplaatje is vrij pittig voor een behoorlijke kans dat het niet gaat helpen. Dus voor nu hebben we besloten te kijken hoeveel ze opknapt als ze glucosamine en duivelsklauw krijgt.
Echt poedersuiker dus eigenlijk, ik hoop dat ze lang goed genoeg blijft dat ze gewoon lekker rond kan hobbelen. Het blijft een beetje per moment kijken hoe het gaat en inschatten wat we kunnen doen.
Gisteren hadden we twee van die parachute-stoeltjes met motor dingen die over het land kwamen vliegen. Die heeft ze aandachtig staan bestuderen :+ Verder zorgt ze voor evenveel chaos als normaal, gelukkig.
Afbeelding

Ik kijk ook weer uit naar een vast maatje voor Relp, ze zorgt wel dat ze aan haar contact komt (al kriebelt ze meer als Nim aan de andere kant van de draad staat ipv in haar stuk _O- ) maar het is wel heel fijn als ze gewoon weer 24/7 met een ander staat.
Afbeelding

Ondertussen druk met klusjes doen, van rijden of trainen is het de afgelopen tijd even niet gekomen. Maar ik word goed geobserveerd als ik aan het werk ben.
Afbeelding

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:20

Jaaaaa bijna Swift tijd! Die dunskin is ook echt super knap! Die fokkerij zat in Duitsland toch? Waar? Mag ook per pb :D
Ga je Swift opgeven voor de veulen verkiezing?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 02:59

AnnetteFlame schreef:
Jaaaaa bijna Swift tijd! Die dunskin is ook echt super knap! Die fokkerij zat in Duitsland toch? Waar? Mag ook per pb :D
Ga je Swift opgeven voor de veulen verkiezing?

Ze zitten in Mörsdorf, https://www.gestuet-lindenhof.de/deutsch/ (ze heeft ook nog een leuke palomino frame overo partbred arabier *D ).

Wij hadden Swift al weggekaapt voordat hij online te koop kwam dus die staat niet op de site haha.

Ik weet nog niet of ik Swift opgeef, heb dat eigenlijk nooit gedaan met een niet zelfgefokt veulentje en ik ben behoorlijk stil geweest op bokt dit jaar.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 07:45

OMG money why u telling me this, die is zoooooooooooooooooooo knap! Nee na alle medische kosten en drama met Fabian en Fendor mag ik denk ik nooit meer een paard, denk dat als ik hiermee aankom mn vriend onze relatie op staande voet verbreekt :')

Snap je twijfel wel hoor met de veulen verkiezing. Voor wat het waard is zou ik op hem stemmen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:11

aftellen is nu echt begonnen. Leuk hoor. Wordt Swift thuisbezorgd, of gaan jullie hem ophalen?

wel balen van Vu'tje :(:) .. ik duim dat ze snel beter gaat, in ieder geval pijnvrij!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 16:39

Dan moet Fendor maar gewoon heel oud worden. Ik zal eens over de verkiezing nadenken, ik zag wel weer pittige verhalen langskomen bij de aanmeldingen tot nu toe. Ik hoef geen mooi lintje, maar een periode zonder drama zou ik wel op prijs stellen :')

Swift wordt gehaald door Epona, wij konden in theorie wel met de trailer halen maar dat vonden we behoorlijk heftig voor zo'n ukje en een reis van meer dan 400 km. Dus hij wordt lekker in een vrachtwagentje opgehaald voor ons. Zij hebben met de verhuizing ook gereden met de pony's en dat deden ze echt heel fijn, dan heb ik er een goed gevoel bij en kan ik mooi zorgen dat alles hier gereed staat als hij aankomt.
Vu is inderdaad balen, heb wel het idee dat de supplementen al wat helpen. Ik kan haar nu vanuit het raam in yogastand onder een draadje door zien eten in ieder geval :') zolang ze dat nog dagelijks doet heb ik het idee dat ze voldoende uit de voeten kan.

Relp heeft ondertussen weer een hele mooie warme kleur, ik vind haar kleur in de herfst altijd op het mooiste. Als ik vakantie heb even kijken of we nog wat mooie herfstfoto's kunnen maken, want telefoonfoto's doen het geen recht. Gisteren toch nog even snel gereden, ze had de wind redelijk onder de staart zullen we maar zeggen. In stap kan ze daar prima mee dealen, met het halthouden oefenen waande ze zich even het paard van Zorro, maar ook dat soort gekkigheid doet ze eigenlijk vrij stabiel dus heel spannend was het niet. Wel opvallend, ik heb altijd mijn mobiel aan om te filmen, hij is er nu 2x spontaan mee gestopt en dat zijn dus beide keren dat ze even een error had. Het is alsof ze het aanvoelt dat het niet wordt vastgelegd op dat moment :+
Om het goed te maken hield ze me even gezelschap met het poep scheppen.
Afbeelding

En 1 van de pony's van de buren helpt de andere twee dames vast wennen aan zwartebonte soortgenoten :') Niet letten op alle meuk onderaan, had net even de zwaluwpoep van de muur van de schuistal staan schrobben :+ De muur is weer klaar voor een nieuwe lichting volgend voorjaar zullen we maar zeggen
Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:45

Fijn dat het weer beter lijkt te gaan met Vu. Dat zo'n stomme blessure toch zo'n beschadiging kan creëren :(
Relpda haar kleur is mooi. Wildkleur vos is sowieso een van mijn favoriete kleuren <3

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 11:21

Leuk joh, dat paarden importeren sinds de verscherpte wetgeving :') Gisteren kwamen we erachter dat we één van te tig nummers en administraties die je moet hebben niet hadden, gelukkig was de nvwa vanochtend heel vlot met een vinkje aanzetten en nu is het alsnog geregeld. Maar wat een stress had ik gisteren toen alle systemen niet wilden meewerken en de export keuring anders niet door zou kunnen gaan. Tot zover 1 Europa :Y)

Ben heel blij als hij hier zondagavond goed en wel staat en hij moet z'n werk maar zo goed doen dat ik de komende decennia niets meer hoef te kopen _O- .

Kreeg wel nog een filmpje dat hij braaf was bij de hoefsmid, dat is mooi meegenomen dat hij netjes op de voeten hier komt en al het één en ander gewend is.

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:04

O ja, die importregels. Gelukkig kom je er nu achter en niet als hij al vervoerd moet worden

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 22:14

Haha ik vond dit al stressvol genoeg, maar kon nog erger inderdaad.

Vandaag 's ochtends even aan de bak geweest om de paddock weer een stukje bij te werken. 's Middags mocht ik nog even hobbelen van mezelf, wilde graag nog een leuke foto met de mooie herfstkleurtjes. In mijn bak-weiland waren de bomen een beetje te ver weg, dus we zijn mooi over de track nog even naar een ander stukje wei gehobbeld. Dat kan ook blijkbaar (had vriendlief wel even voorop gestuurd, want in vrijheid gaat ze meestal in standje turbo over de track heen :Y) :+ en daar had ik niet zo'n zin in met mijn barebackpadje)
Blijkbaar hadden we het talent om precies om de beurt onze ogen dicht te doen of gek te kijken. Dus ik heb de foto's maar even geselecteerd op de uitdrukking van Relp, ik beloof jullie dat ik er niet de hele tijd met ogen dicht op zit :D

Voorbereiden van het rijden is zo makkelijk, ik hobbel met mijn opstapblok en alle spullen naar de wei. Dan komt Relp tegen de tijd dat ik alles heb uitgestald meestal zelf al naar de bak toe lopen. Met het poetsen hebben we gewerkt aan 'standing still, facing forward' dus dat is ook een eitje zonder dat ze vast hoeft te staan.
Afbeelding

Even aan de hobbel in de 'bak'. Ze had vandaag alleen nog een mini huppel en wat lichte spanning tijdens het eerste rondje, voor de rest geen gekke dingen. Dus ik hoop dat we bijna uit de fase zijn dat het eerste rondje spektakel heeft. Voor de rest hobbelt ze prima rond, de rem kan nog wat beter, stuur begint wel steeds beter te werken.
Afbeelding

Afbeelding

En nog even buiten de bak
Afbeelding

Afbeelding

Nu aftellen tot Swift morgen hier is, ik verwacht hem tegen het begin van de avond. Ik hoop dat het weer een beetje goed blijft, want Relp moet een nachtje buiten slapen (doet ze altijd als het niet regent, maar dat ze niet bij de schuilstal kan komen vind ik gelijk weer sneu haha). Dan kan Swift even rustig bijkomen van de reis en laten we ze 's ochtends met licht rustig kennismaken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:14

mooie foto's!! veel succes met de aankomst van Swift.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 18:28

Nou hij is er hoor! Ben er druk mee (lang leve vakantie) want de dames hebben besloten dat ze echte mean girls zijn }:0 . Dus we zijn flink aan het schuiven met bezetting en wie waar staat. Plus dat we een dag vol regen op ons bord kregen waar ik had gerekend op grotendeels droog. Super leuk zo'n vrije uitloop, maar je bent wel iets kwetsbaarder voor dit soort dingen.
Maar ondertussen staan ze goed om de nacht weer in te kunnen, dus tussen de rondes buiten door even een update.

Swift kwam gisteren nog net met licht aan, super fijn dat de vervoerder extra vroeg hun bed uit was gegaan zodat ze hem op tijd konden afleveren. Dat op tijd werd nog wel even een dingetje, want hij zag het eigenlijk niet zitten om uit de vrachtwagen te komen. Zelfs Nim erbij zetten en dan samen eruit bracht hem niet van z'n stuk. Een half uur later stond hij dan eindelijk op de oprit :Y) en liep hij gespannen maar braaf achter Nim aan naar de achtertuin. Ook wel bijzonder dat je je tweejarige pakt als je beste leidpaard :') maar leek me de beste opvangpony haha

Toen konden ze even kennis maken, de zusjes wilde graag als eerste even hallo zeggen. Het viel hem even tegen dat ze van heel gezellig naar flink gillen gingen..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij was echt behoorlijk overdonderd van de reis, ook wel logisch natuurlijk. Dus hij zat behoorlijk in zijn schulp, zoekend naar een beetje contact maar weinig durven te bekijken.
Dus ondanks dat we Relp in een aangrenzend stuk hadden staan, toch even onder toezicht haar erbij gezet om te kijken of ze hem een beetje op sleeptouw wilde nemen.
Afbeelding
Helaas besloot Relp dat ze liever veulentjes pestte in plaats van hielp, dus die mocht weer terug naar haar stekje. Ben even zoet geweest met hem wegwijs maken en wat aanpassingen doen (zelfs als je denkt dat je het veulenproof hebt ingericht weten ze altijd wat te vinden natuurlijk). De zusjes moesten nog even opgesloten staan in de noodstal zodat Swift rustig de andere kant durfde te bekijken.
Afbeelding

's Nachts op de camera gelukkig gezien dat hij ook wel geslapen heeft.

Toen stonden we in de ochtend met de honden voor zijn neus, Merlin vond het verdacht druk rond de paddock dus die stormde gelijk door naar een stuk weiland zonder pony. Brum is drie keer terug gelopen om te controleren, want er stond een verstekeling in de groep :') Erg bijzonder, hij zag het gelijk maar hij kon er niet echt wijs uit worden. Waar hij gebruikelijk juist te onvoorzichtig is (loopt gerust onder een pony door als ik hoeven sta te krabben), was hij van Swift behoorlijk onder de indruk :+

Toen het licht was het stuk naar het gras open gezet, vind veulens op zand toch altijd een beetje spannend. Helemaal als ze nog niet zo goed door hebben waar ze het hooi kunnen vinden.
Eerst even voorzichtig kijken waar hij nu weer heen kon.

Daarna was het ook tijd voor actie.

Met de weersvoorspelling die toch een stuk nadeliger was en omdat we duidelijk zagen dat hij wel aansluiting zocht toch maar weer even geprobeerd of voldoende ruimte en gras hielp met het introduceren. Relp was best fel, maar hij is duidelijk heel goed sociaal opgevoed dus hij reageerde heel adequaat. Dus toen had ik hoop dat we er waren.
Afbeelding

Helaas bleef Relp bij vlagen behoorlijk fel en werd het eigenlijk wel een beetje te fris om niet in de schuilstal te kunnen (en kleinere ruimte was nog wel te veel gevraagd). In de noodstal staan met de rest om hem heen gaf helaas te veel stress.
Op pad naar de schuilstal/noodstal kwamen we nog wel even de mini me van de buren tegen
Afbeelding
Afbeelding

En in de denkpauze tussen dat plan en het volgende plan gingen ze nog even een wedstrijdje doen wie de meeste draadjes in 1 minuut kon slopen. Dus toen heb ik Relp maar even bij de zusjes geparkeerd.
Niet echt de bedoeling, want het hele ding is dat de drie dames even niet langdurig samen kunnen ivm dieet. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt, dus voor nu staan ze even aan elkaar te wennen met een draadje ertussen, zodat iedereen droog en veilig kan staan. Woensdag verwacht ik beter weer en het lijkt wel rust te geven dat ze zo aan elkaar kunnen wennen.
Afbeelding

In een dappere bui durfde hij ook even iets verder van de groep weg om een stuk track te verkennen

En nu heb ik twee klagende honden naast me staan dat ze uit willen, dus voor nu is dit even de update :+ :D

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:41

Pfoe dat is toch best even spannend en anders dan je van tevoren gehoopt had. De zusjes kunnen ook lelijk kijken zeg! Hij kan wel echt knap lopen!

Nood breekt wet zeggen ze altijd toch!

Voor nu de meiden bij elkaar heeft dan toch de meeste rust.

En idd het weer helpt nu ook niet..

Duimen dat het snel beter gaat!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 21:50

Ach, ze doen nooit wat je hoopt/verwacht. Ja de zusjes zijn erfelijk belast met de vuile blikken van Kirs :')
Relp was eigenlijk altijd wel zachtaardig, maar die is wat knorrig geworden van haar avontuur in de kliniek.

Ik hoop dat we woensdag weer een poging kunnen doen om er 1 bij te zetten, maar we nemen het gewoon even met de dag.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 08:18

Jeetje wat een lading regen de laatste dagen.

We hebben toch Vu maar even ingezet als babysitter. Vu is erg blijf van mijn lijf, maar ze eet liever rustig dan dat ze gaat jagen. Dus op wat gegil en dreigen na is ze vaak wel een goede eerste introductie (met als bonuspunt dat ze Relp flink onder de duim heeft voor de latere introductie).
Nim en Relp waren wat beteuterd dat ze een nieuw strookje gras misten door hun minder vriendelijke gedrag.
Afbeelding
Afbeelding

Gisterenavond en nacht hebben ze veel bijgeslapen, ook met z'n 4en als groepje in zoverre dat kan met Swift aan de andere kant van de draad.
Langzaam gaat het dus de goede kant op.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:22

Wat fijn dat de kleine man nu Vu als maatje heeft. Alleen over de track vond ik m wel een beetje sneu zo na z'n opgroeien in de kudde. Hij is echt wel heel schattig.

Ik hoop dat Vu de andere dames snel overtuigd dat hij wel bij jullie hoort en dat ze lief voor hem zijn. Hij is echt xo leuk!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:39

Merries kunnen echt van die enorme trutten zijn.
(Ik heb er zelf 2 :D )
Toen mijn merrie als 1,5 jarige in een nieuwe kudde kwam, werd ze vrijwel gelijk door een volwassen ruin onder haar hoede genomen. Maar merries....
Hopelijk zien ze snel wat een leukerd Swift is <3

Je dames vinden vast dat hij de verkeerde kleur heeft, dat zijn ze niet gewend :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 15:46

Ja je wilt zo'n jonkie toch vooral snel binnen de groep hebben, zijn opvoeding in een grote groep is wel echt te merken. Ik vind hem sociaal heel intelligent.

Gisteravond waren ze allemaal moe :+
Afbeelding

Vu was het babysitten alweer zat ( :') ) en de andere twee hadden wel zin in op een weiland staan met veel gras. Dus we zijn alweer een heel stuk verder. Ze hebben gisterenavond/nacht ook echt goed geslapen, hij is vandaag zichtbaar minder moe.
Afbeelding
Afbeelding
:') Vu is hem naar een weiland achterin gepeerd en vindt het allemaal wel prima _O-

Had Relp en Nim maar even het halster om gelaten zodat ik ze makkelijk weer kon pakken als ze toch vervelend gingen lopen doen. Maar het gaat nu al een uur of 4 goed, dus ga de halsters lekker af halen. Kunnen ze mooi tot het donker wordt zo lopen. Merk dat hij zich nog niet veilig genoeg voelt om te gaan slapen in de groep, dus als ze 's nachts op de paddock staan staat hij nog wel apart zodat hij wel zijn rust kan pakken.

Hij is echt mega mensgericht, je kan niet langslopen zonder dat hij even komt kijken. Hij heeft vriendlief ook al flink ingepakt, arme Relpda is van haar nummer 1 plek gevallen ben ik bang :')
Afbeelding
Je krijgt geen goede kriebels als je niet verandert in een lama...
Afbeelding

TinkerTreas: ik heb daar serieus over zitten denken, ik denk inderdaad dat zijn vlekken niet echt helpen. Gelukkig lijken ze snel over hun racisme heen te komen :+

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:44

Ik verbaas me er wel altijd over dat tinkers de grootste racisten zijn.
Op de manege waar ik wekelijks kom in al die jaren al vele paarden in de kudde zien opgenomen worden, maar de tinkers hebben toch echt de grootste neiging om aan elkaar te hangen.
De fjorden staan denk ik op 2.
De haflingers die we op dit moment hebben staan, hebben dat dan weer totaal niet. Die zijn als groepje van 3 gekomen, maar hebben allemaal een grote KWPN'er als Mattie uitgezocht.

Blijft altijd heel fascinerend, zo'n kudde :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 09:15

Bijzonder inderdaad gerlindie! Arabiertje Pas had altijd veel moeite met Haflingers, ik weet ook niet wat dat was.

Hier ging het steeds wat beter, maar Relp bleef bij vlagen erg extreem reageren waardoor hij tijdens het vluchten van Relp ook weer mot kreeg met de zusjes. Kon ook uren goed gaan en dan door iets voor mij ongrijpbaars begon het helaas weer. Het zag er wel leuk uit als clubje bij elkaar (inclusief zelfbenoemd kuddeopzichter Brum).
Afbeelding

Dus voor zijn veiligheid en ook in de hoop dat hij wat meer rust durft te pakken heb ik de groep even uit elkaar gehaald. In de groep liep hij veel samen met Nim, dus voor nu is dat z'n maatje. Hier nog terwijl ze allemaal samen stonden. Nim is ook niet altijd aardig, maar daar kan hij iets beter mee omgaan. Soms doet ze alsof ze heel kwaad is, dan komt ze op hem af rennen. Hij heeft ondertussen door dat als hij gewoon blijft staan, dat ze dan naast hem stopt en hem super zacht in zijn billen bijt na even kort te overwegen wat ze nu eigenlijk kwam doen :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Relp niet blij, want die wordt flink onder de duim gehouden door Vu (en Vu had liever met Nim gestaan :') die is populair). Super onhandig qua voeren, want zowel Swift als Relp hebben meer nodig dan de zusjes. Dus die zullen de komende tijd helaas even obesipony worden vrees ik. Nim is al behoorlijk rond, maar Swift is onder zijn fluffy vacht vrij schraal dus dat zal de komende tijd niet anders worden := .
We hadden de hondjes en Nim en Swift ook nog even op de foto gezet met wat mooie herfstkleuren. Morgen Relp en Vu, die stonden ook netjes gepoetst klaar maar hadden dat tegen de tijd dat we klaar waren met de andere twee dusdanig ongedaan gemaakt dat we ze maar hebben laten staan..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let niet op mijn outfit, ik stond in mijn klusoutfit van meerdere broeken en vesten over elkaar :') lekker charmant.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:10

Nim lijkt op de laatste foto niet helemaal overtuigd _O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:45

Leuk topic... erg genoten van de foto's en verhalen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:52

ps: welk hoofdstel gebruik je bij Relp?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 17:54

Nim vond het niet zo leuk dat ze als support systeem voor Swift moest dienen. Hij is wel halstermak maar vindt het meelopen soms nog wat lastig.

Ninx dankjewel, het is de Grace sidepull van EDIX.

Het splitsen geeft veel rust tot nu toe, Relp is een beetje sneu want die voelt zich niet helemaal op het gemak om de schuilstal met Vu te delen aan de kant van de smalle opening. Maar als ze echt wil eten gaat ze wel naar binnen.
Swift en Nim gaan goed, ze hadden beiden lekker gelegen vannacht en heb de hele dag geen gedoe gezien.

Snel Vu en Relp ook nog even voor de lens gezet, dit zijn toch wel de mooie warme kleuren voor herfstfotos, Nim en Swift zijn veel koeler qua kleur.

Afbeelding
Afbeelding

Relp kwam even lekker in de weg lopen :')
Afbeelding

Daarna deed ze wel erg haar best tijdens haar beurt. Bij Vu moesten we flink aan de bak voor de oortjes naar voren, Relp gaat als een soort standbeeld staan en klikken maar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding