“Die met die lastige pony”

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 07:31

Amber_anne schreef:
Ik heb niet hetzelfde probleem maar snap je zo ontzettend goed. Hier helaas ook al meerdere stallen gehad omdat pony of haar plek niet heeft of omdat stal eigenaren haar vervelend vinden. En ondertussen moet ze weer weg op haar huidige stalling, ik heb heel wat afgehuild erom.

Ik weet ondertussen niet meer wat ik moet. Maar verkopen wil ik ook niet want dan zit een ander met hetzelfde probleem (en wil de pony absoluut niet kwijt)

Het voelt gewoon heel rot als het allemaal niet soepel gaat. Je mag me altijd een pb doen om het erover te hebben

Heel erg herkenbaar.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:40

Ik zou toch ook de hormonen onderzoeken, misschien (overleg even met je DA) een supplement uitproberen. Want sommige merries worden echt geregeerd door hun hormonen, ook buiten de hengstigheid, en als dat iets tot rust komt kan het paard veel prettiger in de omgang zijn en dat geeft voor het paard zelf ook minder stress en onrust.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:44

Nala schreef:
Ze heeft inderdaad pssm, maar het werkwillige is grotendeels opgelost nu. We hebben geaccepteerd dat ze paadjes heeft die ze leuker vindt en paadjes die ze minder leuk vindt, en ze loopt als een trein de laatste tijd. Ze reageert ook super goed op stemcommandos.

Verder lijkt ze inderdaad liever geen direct weidegenootje te hebben, maar dan kom je hier in de buurt weer uit bij plekken die voordroog voeren of waarbij ze nauwelijks naar buiten komen of in extreme modder staan. Deze plek is echt alles wat je voor je paard zou kunnen willen, maar zelfs dat lijkt weer niet goed…

Op de plek waar ik haar kocht was ze absoluut niet zo, en zat er een andere merrie zowat aan haar vastgeplakt. Dit leek daar ook vanuit die andere merrie te komen, maar ze liet het wel toe.

Ah dat is fijn om te horen! :)

Heb de beginpost nog eens gelezen en ze staat er drie weken. Ik zou het nog even aankijken, wellicht als ze er wat langer staat en meer begint te wennen aan haar weidemaatje dat het beter gaat. Drie weken is nog behoorlijk kort en rangorde is dan vaak nog niet bepaald.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 06:58

Oh jeetje echt joh is ze zo agressief naar andere paarden...wat super lastig!

Bij het lezen van je openingspost vond ik het vooral ook heel sneu voor de merrie (en eigenaar) en staleigenaar, die zijn natuurlijk totaal niet op zoek geweest naar een paardje zoals dit..... dat is gewoon geen match en als er maar 2 staan dan is het ook gewoon heel sneu voor die andere merrie die wèl behoefte heeft aan fijn gezelschap :(:)

Had je echt gedacht dat dit zou gaan werken...?
Als je zo haar gedrag op de vorige stallen leest dan lijkt dit niet zo'n voor de hand liggende keuze...?

Zie je zelf een realistisch scenario voor je hoe het op deze stalling wel fijn zou kunnen gaan werken, zowel voor Nala als voor jou, de andere merrie en de eigenaar van merrie / het plekje?

pluisbeer

Re: “Die met die lastige pony”

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 07:09

Wat vervelend TS.
Verkopen lijkt me niet de oplossing, daar verandert het probleem niet mee. Je ziet het alleen niet meer.
Sterkte, lastig voor je

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 07:14

Wij hebben dan wel geen merrie maar een ruim. Hij is niet agressief naar andere paarden, maar te jolig. Met als gevolg de nodige dekens, halsters en vliegenmaskers van andere paarden gesloopt tijdens zijn ruige spelletjes. Daarom staat hij alleen, wel met aan alle kanten paarden om hem heen. Ik heb er vrede mee. Scheelt een hoop buikpijn aan de start van het weideseizoen. En hij vindt dit ook prima, het lijkt hem zelfs rust te geven.

Ik zou op zoek gaan naar iets wat wel werkt voor jullie. Zoals je leest zijn er meer die ok wat voor reden dan ook niet met de rest mee kunnen. En dat is ok. Maar wel een lastige puzzel soms.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:24

Ik ben zelf in de positie van de eigenaar van het andere paard geweest. We kwamen echt tot rust toen het andere paard weer wegging. Ik ben er nu kritisch op dat het paard waarmee we de stal delen ‘vriendinnenmateriaal’ is. Valt mij wel op dat kandidaten voor de stal hier vaak zelf helemaal niet over nadenken en alleen ‘de ideale plek/ goed voer’ zien. Gelukkig nu weer echt getroffen, en dan is het super voor de paarden.
Ik zou de andere eigenaar/paard uit deze situatie verlossen: in koppels luistert het echt nauw en 3 weken is genoeg om te zien dat er geen ‘klik’ is. Grotere kudde en in de nacht op stal is wellicht meer geschikt, dan vindt ze hopelijk een vriendje en verdunt haar gedrag zich over de kudde. Als het dan alsnog niet gaat dan voor de veiligheid van anderen apart, soms is dat echt beter.
NB Nala zelf is natuurlijk niks te verwijten: het is de onnatuurlijke situatie waarin ze gehuisvest wordt die het probleem maakt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:00

Tja, ik ken Nala redelijk goed, zou ik durven zeggen, en ik snap je probleem, TS. Dit gaat inderdaad helemaal van haar uit en is geen probleem van leefomgeving of manier van houden of paardenmaatjes waar het toevallig niet mee klikt. Het is een agressie naar andere paarden (zeker als er voer in het spel is) die ik in deze mate voordien nog niet zo had gezien. (En de mijne is nou zelf ook niet bepaald de sociaalste := )

Ik vind de tip om naar de hormoonhuishouding te laten kijken eigenlijk wel een hele goede. Dat kan inderdaad een enorme rol spelen. En als het probleem er voor je haar kocht niet zo was, is er hoop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:12

jowien schreef:
Ik zou toch ook de hormonen onderzoeken, misschien (overleg even met je DA) een supplement uitproberen. Want sommige merries worden echt geregeerd door hun hormonen, ook buiten de hengstigheid, en als dat iets tot rust komt kan het paard veel prettiger in de omgang zijn en dat geeft voor het paard zelf ook minder stress en onrust.

Ja dat was ook mijn eerste gedachte. Zeker de moeite waard om te onderzoeken lijkt me.
Een tumor op de eierstokken komt ook best vaak voor. Dat kan ook het hele gedrag van de merrie beinvloeden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:15

Babootje schreef:
jowien schreef:

Ja dat was ook mijn eerste gedachte. Zeker de moeite waard om te onderzoeken lijkt me.
Een tumor op de eierstokken komt ook best vaak voor. Dat kan ook het hele gedrag van de merrie beinvloeden.

Ook mijn idee!

Ik zou haar laten opvoelen door de dierenarts en eventueel een bloedonderzoek laten doen.

Mijn eerste merrie was ook een heks bij haar was de oplossing vooral heel veel ruimte.
Op een ruime hectare weiland met slechts een paar paarden was er geen enkel probleem.
Ze kon zelf dan de ruimte opzoeken en andere paarden hadden genoeg ruimte om haar uit de weg te gaan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 12:17

fransje23 schreef:
Babootje schreef:

Ook mijn idee!

Ik zou haar laten opvoelen door de dierenarts en eventueel een bloedonderzoek laten doen.

Mijn eerste merrie was ook een heks bij haar was de oplossing vooral heel veel ruimte.
Op een ruime hectare weiland met slechts een paar paarden was er geen enkel probleem.
Ze kon zelf dan de ruimte opzoeken en andere paarden hadden genoeg ruimte om haar uit de weg te gaan.

Ik ga vandaag de dierenarts even bellen. Op de plek waar we nu staan is er juist heel veel ruimte, dus dacht ik dat het juist goed zou gaan hierdoor. Maar de schuilstal is niet zo groot, dus daar kunnen ze elkaar niet echt uit de weg.

Update: de dierenarts komt maandag langs.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:33

Waar hebben jullie het hooi staan? In de schuilstal (weinig ruimte) of verspreid over de ruime paddock?
Als het voer grotendeels de reden is dat ze zich zo gedraagt is hier misschien nog een verbetering door te krijgen ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:41

Bij mijn paard was voer ook een trigger.
Op gras was er geen enkel probleem maar bij de hooibakken wel.
Mijne was de baas over de hooibak en de andere drie merries stonden angstig op een randje van de paddock.
Die konden alleen eten als mijne even ging drinken.

Ik ben uiteindelijk ergens gaan staan waar ze zomer en winter op het weiland stonden en in de winter in de nacht op stal.
Op de wei werd niet bijgevoerd.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 12:48

Prince schreef:
Waar hebben jullie het hooi staan? In de schuilstal (weinig ruimte) of verspreid over de ruime paddock?
Als het voer grotendeels de reden is dat ze zich zo gedraagt is hier misschien nog een verbetering door te krijgen ?

Er hangen meerdere hooizakken in de schuilstal, en eentje buiten de schuilstal, en een grote hooiruif een stuk verderop. De bodem is nu nog gras, dus ze kunnen ook over het hele terrein rondlopen om te eten. In de winter zal dit minder worden.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:43

Nala schreef:
Prince schreef:

Er hangen meerdere hooizakken in de schuilstal, en eentje buiten de schuilstal, en een grote hooiruif een stuk verderop. De bodem is nu nog gras, dus ze kunnen ook over het hele terrein rondlopen om te eten. In de winter zal dit minder worden.

Wij hebben zelf heel bewust geen hooi in de schuilstal. Zodat daar ook geen gedoe is. Misschien dat het beter gaat als je het hooi verdeelt over een aantal bakken die ver van elkaar in de paddock staan?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:33

jowien schreef:

Ik weet dat bv DressagePro hier een supplement voor heeft die echt op het hormonale inspeelt en a veel goede verhalen over gehoord, het is net als mensen, sommige vrouwen worden super chagrijnig als ze ongesteld zijn en hebben er echt last van en andere helemaal weer niet.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 16:41

Sommige paarden zijn gewoon eenlingen. Dat hoeft absoluut niets te maken te hebben met hormonen. Je hebt ook nog iets als (voer) nijd.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 18:55

Naast alle tips die al gegeven zijn en de dingen die je voordien zelf ook geprobeerd hebt, is een koppel ook wel moeilijker te handelen dan een kudde. Ik heb het mijn vroegere Haflinger gehad. Die was wel sociaal, maar wel type plaat voor de kop. Dat ging in een koppel best redelijk, in een grotere kudde geen enkel probleem.

Niet dat de merrie van ts daar wat aan heeft, wellicht is het gewoon een niet zo sociaal dier, maar een tweetal (of drietal) is moeilijker goed te houden dan een kudde. Dat merk ik bij mijn cavia's idem. Echte krengen hoef ik niet in een tweetal te houden, maar in mijn grote groep geeft het nooit problemen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 18:57

Als het met dit paard niet verbetert, is er dan nog de mogelijkheid om je merrie met een andere samen te zetten?
Of moeten ze het hiermee doen?
Dat zou voor mij uitmaken in de keuzes die je kan maken nu.

Is alleen zetten een optie op deze stal?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:15

Wat is je verwachte uitkomst als je haar verkoopt? Dat het gedrag wonderbaarlijk genoeg ineens stopt? Of dat het management dusdanig wordt aangepast dat het wel goed zou gaan?

Dat eerste lijkt me niet realistisch. De tweede optie zou je zelf ook een en ander kunnen proberen.

Hoe gaat het als ze apart staat, met contact over de draad mogelijk. Of nachts op stal etc.

Op papier kan een situatie ideaal zijn, maar je paard moet leidend zijn. Gaat je paard niet lekker op 24/7 buiten zul je iets aan moeten passen. Wil je dat principieel niet, kun je ervoor kiezen te verkopen. Met het risico dat de volgende eigenaren haar ook gaan houden op een manier die niet 100% aansluit bij je wensen en principes.

De tip om haar hormonaal te laten onderzoeken is een goede. Toch zou ik ook niet willen uitsluiten dat dit paard pijn heeft. Ze wil niet altijd even graag lopen,l en is zuur naar andere paarden geworden. Voor mij zouden dat alarmerende signalen zijn

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:36

Misschien was de merrie altijd al een zure.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:59

Popstra schreef:
Ik zou zo een paard ook individueel houden. Het is jammer maar soms niet anders.
Wellicht dat haar zelf ook meer rust geeft.

Nooit doen met een merens.
Ik denk dat Nala het beste gedijt in een grotere kudde waar ze desnoods wat apart staat (eigen keuze) van de anderen of je laat haar met een enkele leuke ruin die ze leuk vindt. Merens hebben extreem sober voer nodig. Het liefste gewoon sober gras met af en toe een vitamine brokje. Het is te gauw te rijk, te suiker , te.....
Ik vrees dat je leuke merrie gewoon niet haar goede plekje heeft. Ik zou haar een plekje gunnen als mijn merens , in een kudde, schraal gras , lekker sjouwen in het (berg) landschap en genoeg afleiding hebben. Volgens mij was Nala geen zure merrie.
Ik heb haar altijd wel erg leuk gevonden, dus waarom en waar het omgeslagen is...ik weet het niet....zo jammer
Pijn? Slecht management?. Hopelijk vind je de reden cq oplossing. Nala is te leuk daarvoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:52

Ik neem aan dat ze sowieso niet op gras mag met haar pssm?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:58

Kunnen de paarden altijd eten of hebben ze voer momenten?
Hormonaal checken kan geen kwaad, ik zou pijn ook uit willen sluiten.
Een pssm'er kan niet in een grote kudde het land op helaas, dus je bent sowieso al gelimiteerd qua stallingen.
Heeft ze type 1 of 2?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:28

Ik ben niet TS maar uit een ander topic kwam pssm1.

Stress maakt de symptomen vaak ook erger dus dat helpt natuurlijk ook niet als ze stress heeft van een stalgenoot.