Je paard verkopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:42

Dan was het nog steeds een 'goedkoop paard' voor wat mensen DENKEN te krijgen. Zoals ik begrijp was het in corona tijd dat je iets te koop had.

Je weet nooit vooraf of het niks wordt. Als mensen een fijne brave pony zoeken is het altijd afwachten of er een match is. En vaak moeten er 3 mensen minimaal hun neus erover wrijven voor ze tot een beslissing komen.

De mensen die bij mij langskwamen hadden allemaal een pony nodig die ik had staan maar zelf zien ze dat niet zo, zoeken vaak iets boven hun macht.

Waar het bij mij dan op afketste met 2 pony's:

- Zeggen we zoeken braaf maar eigenlijk zoeken ze een brave mini totilas voor weinig geld.
- Eentje ging super en vonden ouders ook maar kind voelde de 'X factor niet"
- Ik weet niet of mn dochter eraf groeit.
- Dit is de eerste die ik bekijk dus ik durf nog geen beslissing te nemen.
- Eentje deed een bod wat ik niet accepteerde.
- De volgende daar liep de pony niet voorwaarts bij en hadden of de match niet of hun dag niet.

En als al die mensen 1 a 2x komen....ben je al snel ff zoet.

Uiteindelijk zijn ze allebei goed terecht gekomen en zijn mensen er heel blij mee.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:44

Ik heb maar één keer een eigen paard verkocht maar wel vaker voor anderen en ik deed het ongeveer als volgt.

- Plan je meerdere bezichtigingen in en zo ja. Als de eerste het paard wil, zeg je dan de rest af?
Het is afhankelijk van wie er op de advertentie af komen. Ik wil altijd graag even telefonisch contact en als ik er een goed gevoel bij heb laat ik iemand komen. Zo niet zeg ik ook gewoon eerlijk dat ik niet denk dat het een match is en bedank ik ze voor de interesse. Tip hiervoor is in de advertentie vermelden dat je je het recht voorbehoud het paard te gunnen. Als er 2/3 mensen bellen waar ik een goed gevoel bij heb plan ik die wel in. Vaak wel minimaal 1 dag ertussen voor het paard. Wie er het eerste komt heeft dan wel eerste keuze en hier ben ik in eerlijk in, als die een 2e keer willen komen en het voelt goed kan je altijd kijken wat je met de andere afspraken doet.

- Wanneer is erbij jullie ruimte om te onderhandelen. Tijdens de eerste keer kijken? Na de keuring?
Zodra de kopers aangeven het paard te willen of een bod doen na de 1e of 2e bezichtiging. Afspraak voor keuring kan dan gemaakt worden als je eruit bent gekomen qua prijs en voorwaarden.

- Wie betaalt bij jullie de keuring?
De koper. Vaak zit er wel een (redelijk) recent rapport bij en is het keuze aan de koper of ze de foto's laten beoordelen of opnieuw willen laten maken. Allemaal prima en ik breng het paard zelf naar de kliniek en ben ook bij de keuring uiteraard.

- Selecteren jullie ook op het juiste baasje? Dus zeggen jullie dan na een bezichtiging dat je het zelf niet ziet zitten?
Absoluut. Verkopen is al moeilijk genoeg en als je meerdere reacties hebt kies je toch op gevoel diegene die je aanspreekt of waarvan de doelen het beste paste bij het paard. Als je na een afspraak geen goed gevoel hebt bij de koper kan je dit gewoon aangeven. Bij mijn laatste verkoop heb ik dit met 2 mensen gedaan, dit was dan ook een vrij specifiek paard en het was echt belangrijk dat hij naar mensen zou gaan die om konden gaan met zijn karakter en soms wat bijzondere management.

Kortom; luister naar je gevoel en wees eerlijk en transparant naar de potentiele kopers.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:55

Zonnetje81 schreef:
Dan was het nog steeds een 'goedkoop paard' voor wat mensen DENKEN te krijgen. Zoals ik begrijp was het in corona tijd dat je iets te koop had.

Je weet nooit vooraf of het niks wordt. Als mensen een fijne brave pony zoeken is het altijd afwachten of er een match is. En vaak moeten er 3 mensen minimaal hun neus erover wrijven voor ze tot een beslissing komen.

Ja net na de echt heftige corona tijd. Bizar hoe snel de markt toen ging. Puur afgaand op wat de paarden te bieden hadden, hebben wij ze voor goede prijzen verkocht, boven de rest van de markt. Alleen ja, mensen kijken vooral plaatjes en schuiven het verhaal opzij. Dan heb je niet het complete plaatje en zit er een mismatch tussen verwachting en realiteit. Dan lijkt het goedkoop, maar realistisch was dat niet zo.

Ik heb dus wel echt een andere ervaring met kijkers. Dit zijn overigens niet de enige die we verkocht hebben, vooral mijn partner heeft in het verleden veel handel gedreven. Bijna altijd zijn paarden verkocht met maar 1 kijker. In een telefoongesprek vooraf kun je er vaak al wel een beetje doorheen prikken, is mijn ervaring.

En wij hebben nooit pony's verkocht, ik denk dat dat een speciale soort hel is met ouders :') (en ja wij zijn zelf ook ouders :'))

En uiteindelijk is er sowieso maar 1 iemand die kan beslissen of je iets 'goed' hebt gedaan ongeacht wat een ander er van vind, en dat ben je zelf :j

Zonnetje81

Re: Je paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:01

Als je voor jezelf gaat zoeken ben je de enige die beslist wel/niet met een lichte mening van een ander. Maar bij ouders is het kind, ouders, trainer want we hadden allemaal ouders die er geen verstand van hadden en een derde persoon meenamen. Dus dat is allemaal ingewikkelder ja.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:18

Ik vind het verkopen echt vreselijk :')
Vorige jaar een shet hengstje te koop gehad, man man wat een boel tijdverspillende reacties gehad...
En ongeacht welke prijs ik zei hij was altijd te duur |o tja sorry hij ging ook niet gratis weg. Harstikke brave pony en kon er al leuk mee langs de weg en naar het bos terwijl hij nog maar 8 maand was.
Uiteindelijk een erg leuk huisje voor hem kunnen vinden, waren ook direct de enige mensen die kwamen kijken.

Mensen kwamen ook nooit kijken, vond ik wel jammer. Op een foto of filmpje zie je niet alles.

Nu weer een pony te koop, wel heel erg lang over nagedacht of ik wel zin had om weer een pony te verkopen :+

Ik ben ook geen verkoper, maakt het ook niet makkelijker natuurlijk.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:36

Ik plande wel meerdere bezichtigingen in, maar maximaal 1 per dag. Vasthouden kan, tegen aanbetaling, dan werden de andere kijkers afgebeld. Keuren kan, kosten koper. Onderhandelen over de prijs doen we voordat er gekeurd wordt.
En zei ook rustig nee tegen iemand als ik er geen goed gevoel bij had.

@Selina, wat jammer dat ze toch te koop komt!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:03

Ik heb er nu eentje te koop, nog nooit een paard verkocht. Vind het wel lastig! En stressvol. Sommige mensen lezen de advertentie ook niet goed. Zet je er bij geen kinderpony, krijg je reacties met is deze geschikt voor m’n kind van 10…

Wat serieuze mensen langs geweest maar de koper was er nog niet bij.
We houden moed.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:18

Toen ik mijn pony verkocht was dat omdat ik toen met veel verdriet in mijn hart rondliep en hem niet meer kon bieden wat hij nodig had.

Ik heb een advertentie met een eerlijk en duidelijk verhaal gemaakt en werd overspoeld met reacties, als weldenkend mens maak je dan al heel snel een schifting (hele korte vragen die vooral over de vraagprijs gaan of weinig inhoudelijke interesse laten zien hoeven bij mij geen heel lang antwoord te verwachten)

Bij een overduidelijke interesse en inhoudelijke informatie volgt een vervolg gesprek via mail en telefoon en daarna een bezichtiging met voorrijden en evt zelf rijden.
Toekomst plaatje, plaats van stalling etc en natuurlijk de hoop dat je contact blijft houden (dat weet je nooit, in mijn geval is dat wel zo gebleken en sta ik nog altijd achter mijn keus)

Keuren kan altijd, kosten koper.
vraagprijs was vast en reeel, is eigenlijk geen issue over geweest.
Begrijpelijk als mensen even over een aankoop willen nadenken, je koopt niet zomaar iets (hoewel, die zijn er bij, vindt het niet meer dan normaal als je een paar dagen wilt overdenken).

Mijn pony is naar een gevoelsmens gegaan, waar hij alle ruimte heeft en veelzijdigheid geboden krijgt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:37

Emori schreef:
Ik heb er nu eentje te koop, nog nooit een paard verkocht. Vind het wel lastig! En stressvol. Sommige mensen lezen de advertentie ook niet goed. Zet je er bij geen kinderpony, krijg je reacties met is deze geschikt voor m’n kind van 10…

We houden moed.

Voor mijn informatie, wat bedoelt een verkoper als erbij staat "geen kinderpony" ? Omdat er in de paardenhandel veel van dit soort codebegrippen zijn waarvan niet iedereen weet wat dat in praktische zin betekent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:50

Niet geschikt voor kinderen, niet braaf genoeg, te onzeker of te groen..wellicht vergeet ik nog wat maar dit is imo zo ongeveer wat het betekent.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 15:03

Maat als je een uitgebreide advertentie hebt wat verwacht je dan nog voor lang bericht als je er geen vraagprijs bij zet? Ik vind advertenties zonder vraagprijs zo nutteloos. Waarom zou ik een heel verhaal typen als ik niet eens weet of het beest binnen mn budget valt. Ik kan niks met die sollicitatie achtige wensen van verkopers en doe dit ook niet bij dieren als ik verkoop.

Past het je en ben je geïnteresseerd dan ben je altijd welkom en voel ik vanzelf wel of er wel/geen klik is. Ook met een kort berichtje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 15:07

Ik haak altijd af bij "met pijn in het hart moeten wij een nieuw 5 sterrenhuisje gaan zoeken voor onze bijzondere pony Boefje. Boefje is.... " en dan een heel verhaal wat Boefje allemaal is. Maar zonder prijs. "Bij interesse is de prijs bespreekbaar".
Zeg dan gewoon: Te koop, 8 jarige Tinker ruin. 1.35 hoog. Vraagprijs € 5.000,--
(Ik verzin maar wat he, hang me niet op aan de prijs :D ).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 15:07

Elisa2 schreef:
Niet geschikt voor kinderen, niet braaf genoeg, te onzeker of te groen..wellicht vergeet ik nog wat maar dit is imo zo ongeveer wat het betekent.

Bij een hele jonge groene pony zal het toch evident zijn dat hij niet geschikt is als kinderpony. Als het om een oudere ingereden pony gaat denk ik dan, wat doet hij waardoor hij voor kinderen ongeschikt is?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 15:08

Interessant, al jullie reacties.
Ik lijk tot nu toe wel de juiste mensen aangetrokken te hebben met m’n advertentie. Ben heel benieuwd hoe de bezichtigingen gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 15:09

anjali schreef:
Elisa2 schreef:

Bij een hele jonge groene pony zal het toch evident zijn dat hij niet geschikt is als kinderpony. Als het om een oudere ingereden pony gaat denk ik dan, wat doet hij waardoor hij voor kinderen ongeschikt is?

Onze pony was groen. En als kinderpony gekocht. Nee, niet evident dus.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 15:37

Ik heb wel wat meer verkocht en nu in twijfel.
Laatste dit jaar verkocht en is gewoon een prima gezond paard. Dus na 2 weken verkocht. Zorgde zelf wel dat alles up to date was.
En daar kreeg ik dan ook zonder gedoe mijn prijs voor wel ook boven standaard prijs.
Ook een paar kijkers geweest waarvan maar 1 raar zeg maar. Zat te huilen zo blij dat hij zo braaf was maar wel te duur vinden.

Nu twijfel ik heel erg om een 2 jarige te verkopen. Dat vind ik toch wat lastiger heb ze liever goed op de rit.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 15:39

Emori schreef:

We houden moed.

Maar heel eerlijk, 'geen kinderpony' is wel heel breed. Ik deel een pony met mijn dochter van 10. Ik rij 2x per week, zij rijdt 2x per week (waarvan 1x priveles) en daarnaast longeren, buitenritje etc.
Dat zij kan rijden, komt doordat ik met mijn ervaring ook meerdere keren per week met haar aan de slag ben en ze goede begeleiding krijgt. Is onze pony een kinderpony, nee zeker niet, ze is erg gevoelig op been en hand, kan op een dubbeltje omdraaien als ze schrikt enz enz. Maar kan een 10 jarige, onder goede begeleiding, er wel mee wegrijden. Ja, zeker onder deze omstandigheden.

In een zoektocht naar een pony, heb ik deze vraag dus ook vaker gesteld. Want geen kinderpony is nogal breed. Ik zocht voor mezelf ook geen doorgeslagen, bokkende rotknol. Maar gewoon een fijn beestje, waar best nog wat werk in mag zitten, maar die in de basis betrouwbaar is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 16:00

anjali schreef:
Elisa2 schreef:

Nou pony hoeft niet eens hele rare dingen te doen maar veel ouders verwachten een automaat die ook nog eens enorm vergevingsgezind is. Tja, niet alle pony's zijn vergevingsgezind en sommige worden gewoon ronduit ondeugend bij een gebrek aan leiderschap wat natuurlijk voor een kind nog veel te moeilijk is. Maar goed, wat iemand er precies onder verstaat bij zijn/ haar eigen pony dat is altijd de vraag. Dus ik zou daar dan op doorvragen.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:17

Zonnetje81 schreef:
Maat als je een uitgebreide advertentie hebt wat verwacht je dan nog voor lang bericht als je er geen vraagprijs bij zet? Ik vind advertenties zonder vraagprijs zo nutteloos. Waarom zou ik een heel verhaal typen als ik niet eens weet of het beest binnen mn budget valt. Ik kan niks met die sollicitatie achtige wensen van verkopers en doe dit ook niet bij dieren als ik verkoop.

Past het je en ben je geïnteresseerd dan ben je altijd welkom en voel ik vanzelf wel of er wel/geen klik is. Ook met een kort berichtje.

Nou moet ik eerlijk zijn en vind ik een prijs vastzetten enorm lastig...
Hoe weet je nou wat je pony/paard waard is in de markt?
Ik heb maar gekeken naar vergelijkbare ponys op marktplaats en hoop dat ik dan goed zit

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:42

hiphorse schreef:
Zonnetje81 schreef:

Nou moet ik eerlijk zijn en vind ik een prijs vastzetten enorm lastig...
Hoe weet je nou wat je pony/paard waard is in de markt?
Ik heb maar gekeken naar vergelijkbare ponys op marktplaats en hoop dat ik dan goed zit

Een vaste prijs hoeft niet, maar een prijsklasse is wel fijn. Bespaart koper én verkoper ook tijd. Als je als verkoper mikt op 8-10k dan weten kopers met een budget van 5k dat ze niet hoeven te reageren.

Ik wil best zeggen wat ik te bieden heb, heel graag zelfs. Maar het is zonde om een heel verhaal neer te pennen om er uiteindelijk achter te komen dat het paard toch ver buiten je budget valt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:46

Inderdaad. Ik vind een vraagprijs in een advertentie wel heel nuttig. Het heeft geen zin om te gaan reageren op paarden die meer kosten dan je kunt of wilt uitgeven.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:53

Wat ik ook vervelend is bij paarden zonder vraagprijs is dat als ik een budget aangeef (vaak wordt dat gevraagd) het paard precies dat budget mag kosten. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:57

Ja gewoon een prijs neerzetten.
En geen flauwekul met bij goed tehuis wil ik zakken.
Wil je wel verkopen aan een slechte dan?
Vast niet.

Ja en wat je denkt dat hij waard is is moeilijk.
Maar toch ben je als eigenaar de enige die dat bepaald.

En idd als mijn budget 5000 is is het zo zonde om te reageren op een paard van 10.000.
Maar andersom ook.
Misschien denk ik die is leuk, zal vast boven budget zijn. Laat ik maar niet reageren.

Gewoon prijs erbij.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:00

joyce83 schreef:
[PP] Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3
Hier staan de ervaringen, zelf lees ik er ook in mee ivm zoektocht. Maar daar mag je idd niet verkopen.

[HK] Nieuw paard kopen, deel XXI
en hier kun je echt meer bespreken rondom een advertentie.

voor de vragen hierboven:
- als koper hebben we tot nu toe maar steeds 1 per keer gedaan. We zijn pas drie keer echt ergens gaan kijken. Stel dat je iemand hebt wat klikt, maar nog een keer wil komen. Wat doe je dan met de andere afspraken? Belangrijkste is om eerlijk te blijven. Je kunt een afspraak maken met de info er komt iemand, afhankelijk wat deze doet kan wel/niet de afspraak doorgaan.
- onderhandelen zou ik doen voor een keuring, bij opmerkingen ivm keuring kun je altijd nog bedenken wat je gaat doen. Stel er komt iets uit waar wel mee te dealen is bijvoorbeeld waarvoor je het dier gebruikt.
- we hebben 1 paard willen kopen, dat is niet doorgegaan ivm omstandigheden verkoper. Daar hebben we afgesproken dat wij de keuring zouden betalen. Echter ik zou het prettig vinden als de verkoper zelf al een klinische keuring gedaan heeft. Als dit namelijk is sta je nog wat sterker met ik heb het al gedaan, wil je een extra bevestiging dan betaal je zelf. Echter heb ik ook wel verhalen gehoord dat bij drie keuringen bij hetzelfde dier ook verschillende dingen uit kwamen. En ook zaken wat bij de ene naar voren kwam bij een ander niet gezien werden.
Als koper is het erg sneu als je 3x eentje laat keuren, kosten betaald en dan alsnog zonder dier staat.
- Ik zou het prettig vinden als een eigenaar aan zou geven van goh ik denk dat de combi niet passend is. Ik ga ervanuit dat jij het dier het beste kent. Wel zou je dus vooraf ook al kunnen kijken of het al passend is.

Succes met het hele proces, ik ben heel eerlijk, als zoeker vind ik er niks aan. Veel wat ik leuk vind staat te ver weg, daarbij moet ik rekening houden dat het bij mij past en bij mijn man. Aangezien lengteverschil soms echt wel lastig. Plus ik zoek zelf in de poel wat de meeste zoeken. Braaf, zo goed als bomproef etc.

Een klinische keuring is en blijft een moment opname. Hij/Zij kan op dit moment hartstikke goed zijn, zich verstappen op moment naar de trailer oid en een halfuur later niet meer door een klinische keuring komen.
Een KK zegt op dat moment dat het paard gezond of niet gezond is, maar verteld je niks over de verdere toekomst. Bij een RK heb je al meer zicht, maar dan nog blijft het afwachten en kan het paard bij wijze van morgen een been breken.
Wil je nog meer zekerheid kan je ook de pezen mee laten scannen. Maar het blijft toch altijd een gok, want het kan zomaar morgen anders zijn. Het zijn vluchtdieren en ze kunnen van iets simpels een hele grote blessure krijgen die je niet kan uitsluiten.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 16:46

Prijs bepalen vond ik ook lastig. Heb er uiteindelijk maar voor gekozen om voor de prijs te kiezen wat ik zelf ook betaald heb. En qua bezichtigingen ging het snel dus prijs lijkt tot nu toe niet te hoog.
Maar heb het er wel bewust bij gezet, zodat ik geen pbs ging krijgen met alleen ‘prijs?’