Mijn paard blijft schrik hebben van de hoefslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 09:56

office schreef:
Nou het gekke is dat ik een paard had/heb die in de bak ook erg schrikkerig was en dat buiten dus helemaal niet is.Dus misschien zit een buitenritje er binnenkort wel in als je met een rustig paard mee kan ofzo.

Jouw antwoord stemt me hoopvol. :) Thx!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:44

Forester13 schreef:
office schreef:
Nou het gekke is dat ik een paard had/heb die in de bak ook erg schrikkerig was en dat buiten dus helemaal niet is.Dus misschien zit een buitenritje er binnenkort wel in als je met een rustig paard mee kan ofzo.

Mijn merrie is net hetzelfde (had al eerder gereageerd in je topic). In de bak ziet ze spoken, op wandeling buiten geen enkel probleem.

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 21:40

dollyspikkel schreef:
office schreef:

Mijn merrie is net hetzelfde (had al eerder gereageerd in je topic). In de bak ziet ze spoken, op wandeling buiten geen enkel probleem.

Ja inderdaad, ik las je bericht grondig. Ik hoop echt dat het op eenzelfde manier lukt op de piste. Maar belangrijker voor me is op wandeling geen dergelijke issues te ondervinden. Jouw feedback helpt me in het vertrouwen dat hij het buiten wél goed gaat doen. Hopelijk lukt het om volgend weekend de tryout te doen. :)

Sky_As

Re: Mijn paard blijft schrik hebben van de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 21:47

Kijk eens filmpjes van Warwick Schiller ( beetje zelfde categorie als Tristan Tucker). Hij zegt altijd
.. making the right thing easy and the wrong thing hard.

Hoefslag als rustpunt gebruiken, daarvan weg aan het werk zetten.
Dus kant die hij niet eng vind flink aan het werk zetten, en dan zodra je de enge kant op rijdt, teugels lang en belonen.
Wijkt hij weer van der Hoefslag, teugels weer oppakken en weer aan het werk. Na paar minuten weer richting de kant sturen en alles weer lang en belonen.

Vaak binnen een kwartier stappen ze aan een lange teugel langs de enge kant.
Alles valt of staat wel met je timing....

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 22:08

Sky_As schreef:
Kijk eens filmpjes van Warwick Schiller ( beetje zelfde categorie als Tristan Tucker). Hij zegt altijd
.. making the right thing easy and the wrong thing hard.

Hoefslag als rustpunt gebruiken, daarvan weg aan het werk zetten.
Dus kant die hij niet eng vind flink aan het werk zetten, en dan zodra je de enge kant op rijdt, teugels lang en belonen.
Wijkt hij weer van der Hoefslag, teugels weer oppakken en weer aan het werk. Na paar minuten weer richting de kant sturen en alles weer lang en belonen.

Vaak binnen een kwartier stappen ze aan een lange teugel langs de enge kant.
Alles valt of staat wel met je timing....

Amai, welke toffe tips krijg ik hier allemaal. Ben ik heel blij mee. +:)+
Dit lijkt me inderdaad ook uit te proberen.
En Warwick zoek ik ook meteen op.
Thx!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 22:37

Het is ook goed om te letten op je eigen reactie. Als je er onbewust eigenlijk al van uitgaat dat hij niet de hoefslag zal volgen kan dat van invloed zijn. Klinkt stom, maar denk dat we stiekem dingen doen die het paard al oppikt. Zoals adem inhouden, iets verstarren, etc. Als je visualiseert dat hij de hoefslag wèl zal volgen kan dat al helpen. Of neuriën of fluiten. Zal niet de wereld van verschil maken. Maar kritisch kijken naar wat je zelf doet kan wel helpen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 23:18

Missch even afstappen van het idee dat je AL 3 maanden bezig bent. 3 maanden is niks. Paarden hebben soms maanden nodig om te wennen aan een nieuwe plek en een nieuw mens. Laat staan aan een plek die ze eng vinden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:43

manzano schreef:
Missch even afstappen van het idee dat je AL 3 maanden bezig bent. 3 maanden is niks. Paarden hebben soms maanden nodig om te wennen aan een nieuwe plek en een nieuw mens. Laat staan aan een plek die ze eng vinden.

En toch vraag ik me dit af...

Als je bijvoorbeeld naar een featherlight kijkt, hebben de meeste paarden echt geen 3 maanden nodig. En zij krijgt natuurlijk echt de ergste gevallen.

Vaak ligt het bij de ruiter en de omgeving dat een paard zich niet op zijn gemak voelt.
Ik denk dat het bijna altijd aan de ruiter ligt, en dat paarden onzeker worden omdat ze niet weten waar ze aan toe zijn, en ontspanning ze niet geleerd wordt. En dat begint al heel vroeg en met de kleine dingen...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:05

Sky_As schreef:
manzano schreef:

Als je bijvoorbeeld naar een featherlight kijkt, hebben de meeste paarden echt geen 3 maanden nodig. En zij krijgt natuurlijk echt de ergste gevallen.

Vaak ligt het bij de ruiter en de omgeving dat een paard zich niet op zijn gemak voelt.
Ik denk dat het bijna altijd aan de ruiter ligt, en dat paarden onzeker worden omdat ze niet weten waar ze aan toe zijn, en ontspanning ze niet geleerd wordt. En dat begint al heel vroeg en met de kleine dingen...

Sommigen niet nee, anderen wel. En iets met een paard kunnen (zeker als je heel handig bent) en dat ze doen wat je ze vraagt is niet hetzelfde als gewend zijn. Tuurlijk worden op trainingsstallen paarden meteen opgepakt en aan het werk gezet en gaat dat ook meestal goed met handige ruiters die niets anders doen.
Ik ga er alleen vanuit dat TS niet over de capaciteiten beschikt van Yvet (of een pro) en dan is 3 maanden grondwerk/oefenen wat mij betreft "pas 3 maanden" en niet "al 3 maanden".

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:16

Ik volg Lyla Cansfield op Instagram en zij laat altijd goede tips zien voor spooky paarden. Mijne heeft het met een korte zijde in de binnenbak. In het begin van het rijden vermijd ik die kant en als hij helemaal ontspannen is zoek ik de zijde op.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:35

veel instructeurs al genoemd die kunnen helpen, timing is heel belangrijk.
maar voor je zelf is het ook heel belangrijk dat je niet teveel pusched het voor elkaar willen krijgen, er teveel mee bezig zijn,

ga eens op de "goede helft" beginnen met rijden dan kun je de helft van de bak gebruiken en raakt het met jou vertrouwd en dan ga je steeds meer naast de A.C lijn ruimte pakken,
stap eens een kleine schuine lijn richting de "moeilijke hoefslag" b.v. en voor dat je spanning voelt weer terug naar A.C. lijn en belonen dan een kleine schuine lijn naar de "makkelijke hoefslag" en na enkele passen weer terug na de A.C.lijn en belonen, gelijk aan beide kanten,

probeer eens een kleine volte in te ezetten vanaf de A.C. lijn en zodra je spanning voelt ga je in een schuine lijn naar de A.C. lijn terug b.v. dat doe je dan op de andere hand ook en maak je de volte iets kleiner maar rond zodat het paard vertrowen krijgt in je hulpen.

Denk dat dit paard veel over vraagt is en daar moet je dan weer aan de basis me beginnen met opnieuw opleiden, niets afleren maar opnieuw iets leren, met de juiste hulpen en beloning

Succes, mooie uitdaging om het vertrouwen van je paard te winnen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:24

Sky_As schreef:
manzano schreef:

De meeste paarden staan daar zelfs een stuk langer dan 3 maanden...en dat maakt het werk zo moeilijk voor de rest. Mensen zien mooie filmpjes en denken dat dit een korte termijn resultaat is en zijn niet meer realistisch in hun verwachtingen...ik vind haar bizar goed, maar zou echt willen dat ze daar meer info over zou geven.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:34

Mensen zien mooie filmpjes en denken dat dit een korte termijn resultaat is en zijn niet meer realistisch in hun verwachtingen...ik vind haar bizar goed, maar zou echt willen dat ze daar meer info over zou geven.(quote000)

Dat zal niet snel gebeuren - denk ik - want dat is het commerciele er aan, dat is ook het frusterende aan al die mooie filmpjes, maar dat ontdekt je pas later.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 12:36

mce schreef:
Mensen zien mooie filmpjes en denken dat dit een korte termijn resultaat is en zijn niet meer realistisch in hun verwachtingen...ik vind haar bizar goed, maar zou echt willen dat ze daar meer info over zou geven.(quote000)

Dat zal niet snel gebeuren - denk ik - want dat is het commerciele er aan, dat is ook het frusterende aan al die mooie filmpjes, maar dat ontdekt je pas later.

En velen ontdekken dat nooit...die denken echt dat die resultaten blijvend bereikt worden op een paar weken tijd. En ik vind dat persoonlijk heel jammer want ze is echt ongelofelijk goed, maar ze steekt ook gewoon onwijs veel tijd in die paarden en heeft de 'luxe' om enkel aan de slag te gaan met de paarden waarvan de eigenaren daar bij voorbaat ook mee akkoord gaan, want immens lange wachtlijst. Terecht dat ze die keuze maakt overigens want dat geeft gewoon het beste resultaat...en jaren problemen werk je niet weg op een paar weken tijd. Niet op een manier waarbij de eigenaar er zelf ook op lange termijn goed mee uit de voeten kan in ieder geval. Maar in een maatschappij waar alles toch al snel en maakbaar moet is het lastig om voet bij stuk te houden als trainer als mensen dit als referentie kader nemen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 12:42

Die van mij had dit ook extreem.

Buiten ging het juist heel goed.

Overigens bleek dit paard wel flinke cyste in zijn ogen te hebben. Een normale dierenarts zag niets, de oogarts zag het wel duidelijk. Dus hij zag gewoon minder goed

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 13:01

0000 schreef:
mce schreef:

En velen ontdekken dat nooit...die denken echt dat die resultaten blijvend bereikt worden op een paar weken tijd. En ik vind dat persoonlijk heel jammer want ze is echt ongelofelijk goed, maar ze steekt ook gewoon onwijs veel tijd in die paarden en heeft de 'luxe' om enkel aan de slag te gaan met de paarden waarvan de eigenaren daar bij voorbaat ook mee akkoord gaan, want immens lange wachtlijst. Terecht dat ze die keuze maakt overigens want dat geeft gewoon het beste resultaat...en jaren problemen werk je niet weg op een paar weken tijd. Niet op een manier waarbij de eigenaar er zelf ook op lange termijn goed mee uit de voeten kan in ieder geval. Maar in een maatschappij waar alles toch al snel en maakbaar moet is het lastig om voet bij stuk te houden als trainer als mensen dit als referentie kader nemen.

inderdaad, maar veel mensen die een paard - bij wie dan ook - kopen hebben een praktijkbegeleider kennis en kunde, tijd en geduld nodig en die/dat is niet altijd voorhanden, en dan komen de problemen vanzelf.
Prestatie koop je niet, die ontwikkel je heb ik geleerd, maar wat je zegt deze maatschappij denkt dat alles te koop is, men er op stapt en mee wegrijdt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 14:19

Mijn paard vond 1 hoefslag, aan de lange zijde, ook heel spannend. Wij hebben alleen een buitenbak en die zijde grenst, met een paar wilgen en een slootje ertussen, aan het erf van de buren. Dat zijn hobbyboeren en daar gebeurt nogal eens wat op het erf: trekkers en andere machines maken herrie, de opgeslagen voordroogbalen hebben last van wapperend plastic enz. Mijn paard was er van overtuigd dat daar ook akelige beesten leefden met een voorkeur voor vlees. Paardenvlees, maar als ze eerder mensenvlees tegen kwamen, vonden ze dat misschien ook wel OK.

Dus begon ik te wandelen waarbij ik aan de buitekant liep, onder het motto: als ze mij eerst opeten hebben ze waarschijnlijk geen trek meer in haar. Op een gegeven moment kwam paardenbeest achter mij lopen, in plaats van naast mij en nog later wilde ze ook wel aan de buitenkant lopen, want inmiddels was ze er vrij zeker van dat er geen paardetende beesten bij de buren leefden. (Dat klopt, de buren hebben paarden, geiten, schapen en koeien, kortom, mede herbivoren.)

Bij het rijden, later, begon ik eerst in de ene helft van de bak het verst bij de buren vandaan en ik schoof steeds wat op vanaf de A-C-lijn, totdat ik zonder problemen de hele bak door kon. Tussendoor deed ik ook werk met balkjes en pionnen, zowel er naast als erop, willekeurig in de bak, zodat paardenbeest op mij en de oefening moest letten, ongeacht waar die plaatsvond.

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 17:03

Welke mooie reacties en tips lees ik hier! :)
Zowel voor paard als ruiter.
Ik ga ze allemaal goed doorlezen en uitproberen. Ik geef binnen een paar weken hierover terug feedback.

Hartelijk dank allen! +:)+

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 17:25

Het werd al geopperd eerder, maar ik zou ook zeker even checken of er niet iets mis is met de ogen, zoals ontbreken van druifjes/druivepitjes. Je kunt het maar uitgesloten hebben :)

Succes!