Oefening luchtmacht met heli’s op diverse plekken in Nederland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:32

Meestal worden deze topics "vervuild" met heel veel geklaag en gemopper over defensie, leuk om te zien dat er ook anders gereageerd kan worden. :))

Ik vind het prachtig om te zien, en deze oefeningen zijn heel hard nodig.

speurneusc schreef:
punt is eigenlijk dat het vergeleken met vroeger te weinig wordt gevlogen, wanneer er iets overkomt zijn er 1000 klachten, dus vliegen ze zo weinig mogelijk. Met gevolg dat de dieren het niet meer gewend zijn en er dus meer ongelukken gebeuren daardoor.

Voor oefeningen wordt er tegenwoordig veelal naar het buitenland uitgeweken.

Emori

Re: Oefening luchtmacht met heli’s op diverse plekken in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:52

Ik vind het prachtig. We hebben hier ook altijd de oefening Frisian Flag, zo gaaf.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:14

Is ook heel gezellig dan in het centrum van Leeuwarden. Allemaal buitenlandse militairen die op stap zijn. Krijg je maffe situaties/ gesprekken van :D

Het is hier (grens Groningen/Friesland) nog rustig vandaag

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 15:54

Moska schreef:
Is ook heel gezellig dan in het centrum van Leeuwarden. Allemaal buitenlandse militairen die op stap zijn. Krijg je maffe situaties/ gesprekken van :D

Het is hier (grens Groningen/Friesland) nog rustig vandaag

21 September is het in Arnhem ook zo gezellig!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 16:08

Ik heb om 13.00 nog even gezwaaid naar de piloten :D Had geen camera bij de hand, liep net naar huis vanaf de buren (800 meter verderop).

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 16:15

Kaitlyn schreef:
Moska schreef:

21 September is het in Arnhem ook zo gezellig!

Ja dan vliegen ze over ons huis heen. Kan vanaf het terras alles zien springen. Heel mooi is dat!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 16:16

Wij kregen er gisteren een paar vliegtuigen laag over toen we met de honden liepen. Ze maken bij ons altijd een scherpe bocht om vervolgens de landing in te zetten op Eindhoven. Ze vliegen ook regelmatig laag over ons huis tijdens oefeningen. En vandaag zag ik er op kantoor één een hele scherpe bocht maken. Wat die ging doen geen idee, want volgens mij kon hij alleen maar haaks op de landingsbaan uit komen :+

AstridJ schreef:
Ik ben heel wat gewend want we wonen naast Eindhoven airport (in de aanvliegroute naar de Oirschotse Hei) maar vanmiddag kwam er een Hercules zo schuin (bijna verticaal) en laag over ons huis dat ik dacht dat ie neer zou storten (de paarden keken niet op of om). Besefte daarna pas dat het 9 september was. :+ Ik ben benieuwd wat we nog meer voor stunts gaan zien de komende dagen. :D

:wave: vanaf de andere kant van de aanvliegroute

Kaitlyn schreef:
Meestal worden deze topics "vervuild" met heel veel geklaag en gemopper over defensie, leuk om te zien dat er ook anders gereageerd kan worden. :))

Ik vind het prachtig om te zien, en deze oefeningen zijn heel hard nodig.

Ik vind het ook prachtig om te zien! Soms vervloek ik ze wel als ik overprikkeld ben, maar over het algemeen kan ik het goed waarderen. Vroeger beoordeelden een collega en ik ook de prestaties van de scherpe bocht. Hoe meer ze uit beeld verdwenen achter de boomtoppen hoe slechter de beoordeling _O-

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:20

IK ben ooit met mijn paard (die toen pas 4 was) op buitenrit was geweest. En ik wist zeker dat er echt heel dichtbij een helicopter moest zijn aan het geluid te horen, maar ik kon 'm niet lokaliseren. Die kwam ineens omhoog zetten achter de bomen vandaan. Ik dacht echt dat mijn paard haar ogen eruit zouden poppen, en ze het op een gigantisch rennen zou zetten, maar op wat gesnurk en veel oor gewiebel na bleef ze keurig staan. :')

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:56

Hier kwamen er gister ook een aantal heel laag over.
In de kop van overijssel met de grens friesland.
Ik hoop dat er ook foto's worden geplaatst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:11

@Kaitlyn: ik denk te weten welk punt je bedoeld (van de grote kruising op de hei links het brede zandpad op ?? ) . Dat bosgebied noemen we hier het militaire bosje omdat ze er vaak oefeningen doen.
Daar is in het midden een grote open plek waar de helicopters daal/land- en stijgoefeningen doen.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 11-09-24 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:31

Ik woon vlakbij de Rucphense heide. Hier komen heel regelmatig chinouks over die vanuit Gilze komen. Gelukkig is mijn paard eraan gewend, die verblikt of verbloost niet als ze laag over komen. :D

Ook hebben wij regelmatig hetelucht balonnen over komen, ook dat vindt hij zeer oninteressant. :D

Ik ben benieuwd hoe dicht ze over komen. :) Het is altijd wel heel gaaf om te zien.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:45

DubbelFun schreef:
@Kaitlyn: ik denk te weten welk punt je bedoeld (van de grote kruising op de hei links het brede zandpad op ?? ) . Dat bosgebied noemen we hier het militaire bosje omdat ze er vaak oefeningen doen.
Daar is in het midden een grote open plek waar de helicopters daal/land- en stijgoefeningen doen.

Daar ja :D
Overigens is ze over het algemeen helemaal niet onder de indruk van al die oefeningen, op 1x na. Zo had ze het nog nooit op een lopen gezet en heeft ze ook nooit meer gedaan. En toeval was dat ik aan het filmen was, dat filmpje is helemaal viraal gegaan toen. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:50

Ik weet uit ervaring dat het een oorverdovend lawaai is als ze ineens boven de bomenlijn uitkomen. Ik kan me de reactie van een paard wel indenken vooral omdat er eerst ook niets te zien is en 'het monster' ineens wel erg dichtbij lijkt te zijn.
Mijn huidige paard heeft er ook duidelijk meer moeite mee dan mijn vorige en ik neem vaak een andere route als ik ze hoor komen aanvliegen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:01

Op de Ermelose Hei kwam er ook een keer opeens een Chinook boven de bomen in beeld. Machtig gezicht, alsof er een touringcar opeens door de lucht vliegt (Harry Potter-style)
Paard werd een halve meter kleiner, die zakte door z'n knieën om weg te spurten, maar voor hij bedacht had dat-ie dat ook echt wilde, was het alweer OK. Was ook best een coole kikker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:48

Die Chinooks zijn zeker imposant, zeker als er ook nog eens een dikke Jeep onder hangt. Soms zie je zelfs nog iemand in de open deur zitten... zou mijn ding niet zijn :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:45

Volgens mijn vriend zit je daar heel stevig :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:06

DubbelFun schreef:
Die Chinooks zijn zeker imposant, zeker als er ook nog eens een dikke Jeep onder hangt. Soms zie je zelfs nog iemand in de open deur zitten... zou mijn ding niet zijn :D

das mooiste plekkie denk ik, kun je echt alles zien

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:10

AstridJ schreef:
Ik ben heel wat gewend want we wonen naast Eindhoven airport (in de aanvliegroute naar de Oirschotse Hei) maar vanmiddag kwam er een Hercules zo schuin (bijna verticaal) en laag over ons huis dat ik dacht dat ie neer zou storten (de paarden keken niet op of om). Besefte daarna pas dat het 9 september was. :+ Ik ben benieuwd wat we nog meer voor stunts gaan zien de komende dagen. :D

Mijn paard woont vlakbij jou :D En kijkt gelukkig ook niet op of om. Vorige week nog een Chinook die bijna naast ons laag boven de hei een draai maakte, lekker zo met die klapperende wieken naar je toe, hij kijkt een keer en denkt: 'Lollig. Eten?' :')

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:03

Hier kwamen net twee Hercules vliegtuigen overgevlogen. De paarden staan buiten en stonden wel heel geïnteresseerd te kijken. Gelukkig passeerden ze nog op ruime afstand, kunnen ze een beetje wennen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:04

Het was gisteravond erg druk in de lucht hier. :)

Tot nu toe geen grote vliegtuigen of heli’s gezien overdag. :D

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:59

Hier vandaag ook twee keer een Hercules op bijna-dakhoogte vandaag. Blijft imposant, zo boven een woonwijk.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:12

Kaitlyn schreef:
DubbelFun schreef:

Overigens is ze over het algemeen helemaal niet onder de indruk van al die oefeningen, op 1x na. Zo had ze het nog nooit op een lopen gezet en heeft ze ook nooit meer gedaan. En toeval was dat ik aan het filmen was, dat filmpje is helemaal viraal gegaan toen. :')

Nu ben ik wel benieuwd naar dat filmpje :')

Gaaf is dat he.. als ze zo over de toppen scheren <3

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:20

Mondy schreef:
Kaitlyn schreef:

https://youtu.be/D4vlbCIgb_U

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:48

Die is geniaal _O-

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:49

Mondy schreef:

Als je zoiets leuk vindt: wij zitten hier in een permanent oefengebied.
Soms worden met de Chinooks ook oefeningen gedaan op de Maas. Dan hangen ze er zo'n waterzak onder en daar gaan ze dan mee oefenen.
Kwam net dit filmpje tegen: https://www.destentor.nl/video/producti ... urg-637798
Hier in de buurt kun je bijna elke wel wat zien :)