Eigen paard ja of nee? En hoe te beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:44

Heel veel qua kosten hangt af van wat je zelf wilt. Ik ben iemand die het graag basic houd, dus ik heb niet meer dan noodzakelijk. 2 halsters, 2 touwen, halstertouw met leadrope, kaptoom en longeerlijn heb ik nu klaarliggen voor mijn jaarling (kaptoom en longe voor wandelen en fietsen). Als hij er oud genoeg voor is, breid ik dat uit met longeersingel, dubbele longe, 1 hoofdstel, 1 zadel en 2 dekjes. Nog wat poetsspullen, een pot koekjes, EHBO kistje, paar dekens indien nodig en meer komt er niet in. Hou je tenminste wat ruimte in je zadelkast :')

- Stalling zou ik op voorhand al uitzoeken wat in aanmerking komt en hoeveel dat kost, prijzen zijn zeer afhankelijk van de regio. Ik betaal 300€ voor volpension met een buitenbak, 450€ met een binnenbak.
- Hoefsmid zo'n 40€ tot 175€ afhankelijk of het enkel bekappen of (speciaal) beslag is. Frequentie elke 4 tot 8 weken afhankelijk van het paard en het seizoen.
- Entingen reken ik ongeveer 150/200€ per jaar. Tandarts ook 150€ per jaar. Ontworming en wormonderzoek 100-200€ per jaar afhankelijk hoe vaak je dat doet. Osteopaat laat ik minstens jaarlijks nakijken, voor 70/100€ per paard.
- Lessen is hier 30 tot 50€ per privéles afhankelijk van het niveau van de instructeur.
- Voer kun je zo gek maken als je wilt. Ik doe enkel een vitaminebrokje en ben met 20€ per maand klaar. Als je gewone brok wilt voeren, al dan niet met supplementen, kan dat snel oplopen.

Altijd een spaarpotje voor de kliniek klaarhouden. Mijn merrie moest geopereerd worden aan een griffelbeenbreuk, kreeg wat complicaties, was in een maand 4000€ lichter.

Dat gezegd zijnde, is het me meer dan waard. Heb nu een verzorgpaard bij een geweldig lieve eigenaresse waar ik súper blij mee ben, maar er zijn toch altijd dingen die je anders zou doen. Met een eigen paard kun je alles zelf bepalen.