wat te doen met paard wanneer het niet meer in je leven past.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:51

Helemaal naar Frankrijk zou ik niet doen omdat je je paard dan bijna nooit meer ziet.De band met haar gaat dan ook verloren. Het paard is pas 16, dat is ook wel jong voor volledig pensioen (vind ik).Ik geef toe dat het tegenwoordig moeilijk is om goede betaalbare stalling te vinden , en zelfs als je veel betaalt is het nog niet altijd goed!. In de omgeving van ts heb je tegenwoordig ook nog het wolvenprobleem wat in de bossen rijden en veel buitenstaan moeilijker zal maken. Misschien toch iemand zoeken die staltaken van je wil overnemen zodat jij er niet verplicht steeds naar toe hoeft?

upendo

Re: wat te doen met paard wanneer het niet meer in je leven past.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:59

Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel sterk herken dat op de stal waar je staat het plezier verdwijnt. Simpelweg door de grote verplichting met diensten, hoge lat. Het is tijdsintensief, de 'vrijblijvendheid' is er vanaf.. Wij hadden na diensten ook geen zin meer om iets leuks met onze paarden te doen. Het kan anders. :)

Maar als het daarin zit ga ik wel mee met de mensen die zeggen verhuis dan. :) Ik denk met goed zoeken dat er wel plekken in de omgeving zijn. Zeker als je zegt dat je vooral dat bos nodig hebt maar verder niet zoveel. Volgens mij zit het plezier er wel, alleen niet op specifiek deze plek.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:01

Even voor de zekerheid: het klinkt alsof je je overbelast voelt en even geen einde aan deze situatie ziet. Maar label je de oorzaak voor dat overbelaste gevoel wel goed? Ik bedoel komt het echter door de zorg voor je paard?

Is het niet zo dat het werk teveel is en dat je i.c.m. privé (gezondheid, huishouden, vriend, staldienst en reistijd) teveel ballen in de lucht moet houden? Zou je wel kunnen genieten van je paard als je meer rust en tijd had, al dat niet op deze plek? Dan het is het wegdoen van je paard-vriendin niet de oplossing.

Niets duurt voor eeuwig, wellicht dient zich een kans aan of kun je toch iets veranderen: andere baan, regio, stukje opleiding in een andere richting? Of toch een pensionplekje bijv bij iemand aan huis die wat opstart.

NB er zijn al mooie tussenoplossingen genoemd, maar ik weet ook nog een leuk pensioenadres in Brabant. 100% betrouwbaar, je bent altijd welkom maar hoeft er niet naar toe. Dat geeft je even rust en lucht om in de eerste plaats aan je gezondheid en balans te werken. Als je wil mag je altijd een PB sturen.

Sterkte TS!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:24

In nieuw Schoonebeek zit ook een rusthuis voor 225 euro per maand, ook dat kan een mooie tussenstap zijn voordat je haar evt naar Frankrijk zou brengen.

Maar dat van al die klussen herken ik wel…
Ik sta nu op een geweldige stal waar ik niks hoef te doen maar uit mezelf toch vaak genoeg poep ruim.
Gewoon wanneer het mij uitkomt, ik verligt de eigenaar ermee en ik hoef me niet schuldig te voelen als ik in een rooster zou meedraaien dat het tijftechnisch niet lukt.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:46

Op de vorige stal waar ik stond stonden meerdere paarden van mensen die ver weg woonden. Die stal stond vlakbij een camping. Mensen gingen dan regelmatig daar op vakantie. Zo konden ze het paard alles bieden, zichzelf de ruimte en als ze op vakantie waren het paard nog eens rustig meenemen de bossen in. Misschien is dit op dit moment werk ideaal voor je.

In de noordelijke provincies is stalling vaak een stukje goedkoper.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:19

Heel moeilijk. Weet niet waar in Arnhem je zit maar de kant van Ede op heb je wel plaatsen waar je paard 24/7 buiten kan staan. Daar zitten ook plekken bij waar je volpension kan staan dus geen stress over taakjes die je moet doen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:03

Paardenrusthuis van der Kruis in Oost-Brabant is mogelijk ook een optie. Je kunt je paard daar stallen voor 225 euro per maand, dat is inclusief bekappen en enten. Alle verzorging wordt dan voor je gedaan. Je paard staat dan buiten maar wel met stallen in groepshuisvesting. Altijd volop eten. Fijne en lieve betrokken eigenaren en personeel. Ik heb daar goede ervaringen mee gehad. Misschien een tussenstap voor Frankrijk?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:21

Mazida schreef:
Paardenrusthuis van der Kruis in Oost-Brabant is mogelijk ook een optie. Je kunt je paard daar stallen voor 225 euro per maand, dat is inclusief bekappen en enten. Alle verzorging wordt dan voor je gedaan. Je paard staat dan buiten maar wel met stallen in groepshuisvesting. Altijd volop eten. Fijne en lieve betrokken eigenaren en personeel. Ik heb daar goede ervaringen mee gehad. Misschien een tussenstap voor Frankrijk?

Ik heb de mijne hier in een natuurweide staan, in kudde die jaar rond 24/7 buiten staat. Dit is in Heeze, familie vd Kruis heeft 1 bedrijf in Heeze en 1 bedrijf in Leende. Betaal 190 euro per maand.

Er is ook een topic over:
[PP] Paardenrusthuis van der Kruis

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:24

Wat ik ook nog wou zeggen, ik herken het verlies, van motivatie iets met je paard te doen door andere factoren( druk met andere dingen, moe, stal die niet goed bij wensen past, angst, noem maar iets). Soms helpt het daar goed naar te kijken en bijvoorbeeld les te nemen waardoor je weer enthousiast word. Iemand die je bij wijze van spreke even aan de hand neemt en zegt wat je gaat doen als je de bak saai vind, kan echt helpen in je enthousiasme van paardrijden
Ik heb een jaar of 6 niet gereden en dacht toen dat k het niet zou missen.
En nu ben k weer zon extreme paardengek

Ander idee, je paard verleasen voor vaste dagen in de week of een co-eigenaar zoeken? Dan heb je een vast ritme in de week en verdeel je de lasten. Ik ken meerdere mensen die zeggen dat ze in hun eentje geen paard kunnen houden door bijvoorbeeld jonge kinderen, maar wel in zo'n idee zouden willen meedoen

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:46

Nog een aanvullend idee: in de buurt rondrijden en aanbellen bij mogelijke stallen. Of via hoefsmid/dierenarts/zoiets vragen of ze iets weten? Via via wil nog wel eens makkelijker zijn om een ander geschikter plekje te vinden voor je paard

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:30

Heel erg out of the box, maar zou je zelf niet willen verhuizen? Wie weet vind je dan iets passends? Wel een grote stap.
Een betalende bijrijder kan helpen.
Moeilijke keuze hoor.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:17

Na je verhaal te hebben gelezen dacht ik idd ook op pensioen in Frankrijk bij Jeffry en Lisette. Ik heb mijn pony Esprit daar ook naartoe gebracht. Het was een hele spannende beslissing, want ja het is enorm ver weg. Maar ik ben nog steeds zo blij dat ik de stap gewaagd heb. Ik heb net als jij in NL zo veel verschillende stallen gehad en òveral was wat. Maar man wat een heerlijk paard waardig leven heeft Esprit daar, heerlijk!
[PP] Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:22

AnnemiekvM schreef:
Heel erg out of the box, maar zou je zelf niet willen verhuizen? Wie weet vind je dan iets passends? Wel een grote stap.
Een betalende bijrijder kan helpen.
Moeilijke keuze hoor.

Verhuizen kwam ook in mij op heel eerlijk gezegd :o
Ik weet dat het rondom Arnhem lastig is, en uit eigen ervaring weet ik ook dat Enschede lastig is. Lijkt daarmee wel iets van de grote steden hier in het oosten.
Dus ik zou zeggen, verhuis gezellig naar de Achterhoek *\o/*

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 21:51

Wat veel reacties! Het is voor mij (voornamelijk mentaal) en beetje veel om op alles te moeten reageren nu, maar ik pik er even wat uit en zal er later op verder gaan.

lor1_1984 schreef:
Is het een optie om haar in een rusthuis te stallen?
Dan is de druk vh erheen moeten er iig vanaf.
Hoe dat zit qua kosten weet ik overigens niet, maar aangezien je nu al niet rijdt en dan minder langs moeten gaan, zou je haar bij een rusthuis ook op grotere afstand kunnen plaatsen als je daarvoor openstaat.

Rusthuis is zeker een optie. Het allerliefste zou ik weer een fijne stal vinden waar zowel mn paard goed verzorgd word en fijn staat, als aan het bos voor mezelf dat we lekker af en toe een bosritje kunnen maken en er zo laagdrempelig plezier in kunnen houden, maar dat lijkt niet realistisch in deze omgeving, dus ik ben bang dat uitwijken naar een rusthuis verder weg, een mogelijke plan B moet worden om het voor mezelf in ieder geval te doen te houden, en het aller belangrijkste natuurlijk mijn paard gelukkig. Er zijn hier natuurlijk wel stallen aan het bos in de buurt, maar niet eentje waar ik mijn paard neer zou zetten en waar ze gelukkig zal zijn. En zij staat er uiteindelijk 24/7 dus haar gezondheid en geluk heeft prioriteit over mijn plezier :j

Kaatje_S schreef:
Ik snap nog niet waarom je verzorgster zorgt voor meer moeten doen door jou. Doet ze dingen niet of niet goed?

Ik sta ook op een doe het zelf stal en zie regelmatig bijrijders van anderen ook de klusjes overnemen. Zo lang maar duidelijk is wat ze moeten doen en wat er van ze verwacht wordt.

Dahlia85 schreef:
Als verkopen niet goed voelt zou k hem zelf ook niet naar Frankrijk laten gaan. In jouw geval zou ik het bespreekbaar maken met de bijrijder en kijken of het anders kan of een andere bijrijder (evt erbij) en kijken of die op den duur de verantwoordelijkheid kan en wil overnemen

Ja dit is een niet hele gebruikelijke doe het zelf stal haha. Ik heb altijd doe het zelf gestaan, nooit problemen mee gehad, maar dit is echt wel intens, er word veel verlangd met werk tot in de details, strikte tijden waarop dingen gedaan moeten worden of dingen niet gedaan mogen worden. Een ochtend dienst is in je eentje ongeveer 3,5 tot 4 uur werk. Het is niet alleen maar paarden voeren, buiten zetten en stallen mesten zegmaar, er komt nog heel wat meer bij kijken.
En dan zijn sommige paarden ook niet makkelijk en kan dat best gevaarlijk worden. Ik doe het tegenwoordig niet meer in mijn eentje, maar mijn moeder helpt mij, omdat het anders gewoon te veel is. Ik zou dit dus ook nooit van een verzorger alleen durven verlangen. Ik heb sowieso al minimaal 2 diensten in de week (een ochtend een avond), dan komen daar nog extra's bij en zoals nu hebben we lege stallen, dus minder mensen, dus extra diensten, regelmatig 3 of soms zelfs 4 of 5 in een week.
Mijn verzorger helpt dus zo nu en dan met een dienst als ze kan.
Het helpt in dat opzicht dus zeker wel om een verzorger te hebben, maar einde van de rit is zij niet eindverantwoordelijk en zit ik nog steeds meer en deel van de tijd met de verplichting van diensten.
Daarnaast wil mijn verzorger natuurlijk ook graag leuke dingen doen met mijn paard, ze dacht dat ze al best goed kon rijden e.d., maar dat was op manege paarden haha.. Ze schrok een beetje toen ze voor het eerst op die van mij stapte, de knopjes werken daar iets anders.. Ze doet echt geen vlieg kwaad, maar als jij aanspant of scheef zit, of iets doet, krijg je wel een reactie van mijn paard. Alleen rijden kan en durf ze dus ook niet, dus ik ga vrijwel wekelijks extra naar stal of blijf langer na een dienst om haar te helpen met ofwel grondwerk, logeren, rijden etc, in ruil voor het af en toe helpen met diensten. Zoals je ziet heb ik er dan dus zelf alleen niet minder tijd/werk aan :+ Het is alleen gewoon heel leuk voor haar en mn paard dat ze beide plezier hebben met elkaar, en omdat ze heel lief is voor mijn paard gun ik haar dat ook.
Maar ik denk zelfs als ik er een verzorger bij neem, dat deze diensten volledig overdragen en die verantwoordelijkheid bij zo iemand neerleggen te veel gevraagd is. En vind dan nog maar eens een goede lieve verzorger met verantwoordelijkheidsgevoel, die zijn schaars..

En ik bedoel dit overigens echt niet negatief, de zorg voor de paarden op de stal is mede door dit beleid en de diensten echt enorm goed, in mijn ogen bijna iets te goed soms haha, het blijven wel paarden, maar voor mij als eigenaar is het intensief. Ik kan mij voorstellen wanneer je als eigenaar daarnaast plezier hebt met je paard en je hebt er de tijd/energie voor, dat dit een concessie is die je bereid bent te doen, alleen ik heb dat niet. Op mijn werkdagen ga ik niet naar stal want dan moet ik uitrusten daarna, en op mijn vrije dagen doe ik diensten omdat het moet, en er blijft mede door mijn gezondheid naast al dat werk van een dienst geen energie, motivatie en tijd meer over om wat leuks te gaan doen met mijn paard of voor mezelf, en dan is je week gevuld. En dan was voor mij het leuke aan de paardenhobby lekker in het bos rijden, ik kon vroeger uren lange trektochten maken in mijn eentje, mijn hoofd leegmaken in de natuur en gewoon ontspannen, maar dat gaat hier niet want er is geen bos. Tuurlijk ga ik wel eens lekker in de bak of langs de weg met haar wandelen en vind ik dat prima, maar het staat niet meer in verhouding naar de impact dat alles er omheen op mijn leven heeft.
Het is niet een doe het zelf stal waar je naar toe gaat op een tijd die je uitkomt, eerst even je stal mest, voer klaarzet en vervolgens wat met je paard gaat doen zegmaar.

JeaDH schreef:
Na je verhaal te hebben gelezen dacht ik idd ook op pensioen in Frankrijk bij Jeffry en Lisette. Ik heb mijn pony Esprit daar ook naartoe gebracht. Het was een hele spannende beslissing, want ja het is enorm ver weg. Maar ik ben nog steeds zo blij dat ik de stap gewaagd heb. Ik heb net als jij in NL zo veel verschillende stallen gehad en òveral was wat. Maar man wat een heerlijk paard waardig leven heeft Esprit daar, heerlijk!
[PP] Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Ik ga misschien wel contact met jullie opnemen Jeffry en Lisette, dank ook voor jullie reactie

Ik moet hier misschien wel even vermelden dat ik niet weet of die van mij 24/7 buiten kan staan. Ze heeft wel in die 4 jaar 1 jaar gehad dat ze 24/7 buiten stond, en hier deed ze het dus helaas echt niet goed, viel helemaal in, wel bolle buik, maar kreeg doffe vacht en stond te rillen als een rietje in de winter of met regen, ze mochten geen deken op. Ik moet wel zeggen dat er maar 2x per dag (dus niet onbeperkt) ruwvoer gevoerd werd, dus hier zou het aan te wijden kunnen zijn, maar daar tegenover was er wel echt heel veel gras, dus zeker weten doe ik dit niet. Het voelt daardoor als best een spannende gok, gezien ik weet dat ze op haar huidige beleid het 100% zeker weten goed doet.
Dit is 12 uur per dag op de wei, 12 uur op stal. Onbeperkt onverpakt ruwvoer in stal. Op de weides echt vol in het gras, dus geen kale weides. Een vergelijkbare plek hebben we ook ooit gehad met kale weides en toen ging het ook weer mis, viel af, werd sloom en kreeg onvoldoende binnen ondanks wel 's nachts onbeperkt hooi was er overdag te weinig beschikbaar.
het is een dame met veel bloed (draver x kwpn) die eigenlijk onbeperkt eten ter beschikking moet hebben. Er zijn echt maar enorm weinig plekken die dit bieden hier in de omgeving in ieder geval. Meeste voeren maar 2 keer en op is op. Of de paarden komen amper buiten ofzo -O- Gekeken naar het paardenwelzijn is het in deze regio echt een beetje triest, zo jammer want er zitten wel pareltjes met potentie tussen :o
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 11-08-24 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:12

Het lijkt alsof ik mijn eigen verhaal lees.

Ik wilde hetzelfde aan het bos. Dan zou het gevoel vast wel weer terug komen. Helaas is dat hier niet gebeurd. We hebben super tijden gehad samen en vind het mijn taak dan ook dat ze het goed geeft tot het einde en is de handel dus geen optie (ze is inmiddels 21 en heeft slechte knieën) ik betaal met liefde zolang ze het maar goed heeft en heeft ze zorg nodig krijg ze dat. Maar er samen op uit trekken doen we haast nooit meer.

Sterkte met de keuze ts. Het is een enorme 2 strijd. Ik volg je topic, wie weet haal ik er ook nog wat uit.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:17

Wat een rot situatie :(:)

En als je je straal nou eens wijder maakt? Stel je paard staat ver weg, zeg 45 - 60 minuten rijden, is dat dan erg als dat zou betekenen dat je maar 1, misschien 2x in de week heen hoeft? Lekker op je vrije dag in alle rust heen, even het bos in en lekker naar huis. En als je geen zin of energie hebt, dan hoef je niet te gaan.

Dit breekt je op, dat is wel duidelijk. Het is fijn dat je paard het naar z’n zin heeft, maar dit gaat voor jou natuurlijk van kwaad tot erger :(:)

Ik zit niet in jouw regio, maar ik zou zeker overwegen om haar verder weg, bij het bos, in volpension te zetten. Dat moet haast wel te vinden zijn toch?

Of een volwassen persoon erbij die haar kan rijden en klusjes kan doen voor je. En dan niet iemand die jou nog moet betalen, want diegene doet je een gunst. Maar dan mis jij nogsteeds je bosritjes. Een paard heb je voor jezelf, en je mag best ergens op inleveren, maar als jouw grootste hobby is om het bos in te gaan, dan mag je best weer een andere stal zoeken. Ook daar word je paard vast gelukkig.

Ik vind het ook van de zotte om betalende pensionklanten zoveel werk te laten doen dat ze 4 uur bezig zijn 8)7

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:21

Wat een vervelende situatie :(:) . Eentje die ik wel herken. Ik heb een maamd geleden mijn Joytje verkocht ;(

Ook eenzelfde verhaal. 8 jaar geleden kocht ik haar als veulen en zei altijd dat ze noout meer weg zou gaan. Maar mijn leven is in vijf jaar tijd dusdanig verandert (van single naar een gezin met 2 kindjes). Daarbij ben ik van NH naar ZH verhuisd en kon ik hier geen geschikte stal vinden. (Joy al eerder verhuisd, maar dat draaide uit op een zwaar fiasco). Het afgelopen jaar kreeg ik steeda meer het gevoel dat ik iedereen tekort deed. Wat niet zo was natuurlijk, maar de zorg voor de kindjes, Joy, het gezinsleven, mijn werk, de lamge reistijden (Joy staat in Uitgeest, dat is heen/weer 100km. en ik werkte in Amsterdam-Noord), en het vinden van een nieuwe baan, waardoor ik doordeweek helemaal geen tijd meer zou hebben om naar stal te gaan, braken me op.

Ze is nu van een stalgenoot en ik mag haar blijven rijden. Ze is dua niet uit mijn leven. En heel eerlijk, ondanks dat het zeer doet ben ik ergens enorm opgelucht. Niet meer de (financiële) zorg te hoeven dragen (wat ik uiteraard 8 jaar met liefde gedaan heb), maar ik heb nu ruimte in mijn hoofd. Ga met meer plezier naar stal en Joy heeft een fantastische nieuwe eigenaar die met heel veel liefde en energie zorgt voor haar.

Je geeft aan dat verkopen geen optie is, maar misschien is zo'n soort idee wel iets. Ik snap dat de situatie waarin ik zit met die stalgenoot best uitzonderlijk is, maar wie weet kun je het toch op deze mabier oplossen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:40

prugelpiet schreef:
Wat een rot situatie :(:)

En als je je straal nou eens wijder maakt? Stel je paard staat ver weg, zeg 45 - 60 minuten rijden, is dat dan erg als dat zou betekenen dat je maar 1, misschien 2x in de week heen hoeft? Lekker op je vrije dag in alle rust heen, even het bos in en lekker naar huis. En als je geen zin of energie hebt, dan hoef je niet te gaan.

Dit breekt je op, dat is wel duidelijk. Het is fijn dat je paard het naar z’n zin heeft, maar dit gaat voor jou natuurlijk van kwaad tot erger :(:)

Ik zit niet in jouw regio, maar ik zou zeker overwegen om haar verder weg, bij het bos, in volpension te zetten. Dat moet haast wel te vinden zijn toch?

Of een volwassen persoon erbij die haar kan rijden en klusjes kan doen voor je. En dan niet iemand die jou nog moet betalen, want diegene doet je een gunst. Maar dan mis jij nogsteeds je bosritjes. Een paard heb je voor jezelf, en je mag best ergens op inleveren, maar als jouw grootste hobby is om het bos in te gaan, dan mag je best weer een andere stal zoeken. Ook daar word je paard vast gelukkig.

Ik vind het ook van de zotte om betalende pensionklanten zoveel werk te laten doen dat ze 4 uur bezig zijn 8)7

Ik ga hier in mee, lees eigenlijk vooral dat de stal en zware diensten die daarbij komen eigenlijk de nekslag geven. Verder weg zetten op een fijne plek met volpension vlakbij het bos lijkt me een goed idee.

Kijk eens hier bij pensionstallen in Doorwerth: https://wolfheze.nl/blog/ova_dep/pensions-stalling/

Niet te ver weg en in mooi bosrijk gebied.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:08

Heftig Faelynn, ik snap je situatie aangezien ik jou en je paard ken en zo ongeveer ook alle stallen in de omgeving. Ik zie wel dat er wat meer lucht in de regio komt omdat er wat stallen bijgekomen zijn. Stallen die bv zouden kunnen passen zijn denk ik bij ons op Zevenmorgen in Baak, het as. Paardenwelzijnscentrum in Wehl of pensionstal het Grote Veld in Lochem. De smippervlucht in Wolfheze is ook nog een optie maar wel vrij groot. Maar... Allemaal wat verder weg voor jou, bij sommigen concessie op uitrijmogelijkheden en vooral: prijzig. Tussen de 430-550. Het zijn wel allemaal stallen waar je niet hoeft te komen omdat de zorg goed is. De vraag is alleen of je dan niet net zo goed bij een echte en goedkopere pensioenstal verder weg kunt gaan staan om de zorgen even niet te hebben. Zelf verhuizen is een optie maar geen garantie. Ik ken iemand die dat heeft gedaan en helaas viel alles erg tegen. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar een grote stap is het wel. Ik zou denk ik toch kijken naar een pensioenstal verder weg zodat je er even afstand van kunt nemen om te kijken wat er dan over blijft. Of bv richting het Grote Veld want daar kun je nog heerlijk rijden, zoals je schetst zo even het bos in en ze hebben meerdere paarden in een pensioenachtige constructie waarbij de eigenaar niet zo vaak komt. Je huidige stal lijkt me iig echt niet geschikt voor jou, veel te zwaar, er zijn er jou vele voorgegaan daar die het niet hebben gered. Niet voor niks. Het is roofbouw. Gun jezelf even wat ademruimte. En anders is het die forse prijzen betalen en ik kan zeggen, ik vind het het echt waard want eindelijk kan ik na een lange zoektocht alweer anderhalf jaar onbezorgd genieten en heb ik mijn hobby weer terug en heel belangrijk, ook mijn eigen leven. Maar je moet het wel financieel kunnen opbrengen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:00

Bij het Grote Veld is wel echt heel mooi. Ben daar ooit op vakantie geweest met de paarden. Heerlijk buiten gereden daar.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:16

Als ik het zo lees zou je je paard in principe niet kwijt willen, maar vooral de enorme klussen die je nu hebt.
Ik zou ook zeggen zoek een stal wellicht wat verder weg, maar waar je je tijd dan ook echt een je paard kan besteden. Evt alsnog een bijrijder erbij, zodat je zelf 2x per week gaan en de bijrijder bv ook 2x.
Kan je je weer lekker focussen op de leuke dingen.

Als ik het zo lees zou het 'zonde' zijn je paard in Frankrijk of rusthuis te zetten, terwijl jullie nog zo veel van elkaar zouden kunnen genieten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:11

Heel eerlijk, eerst dacht ik nog: wat is nou precies het probleem, misschien is je hobby gewoon "klaar"
Maar als ik lees hoeveel klusjes je moet doen/hoeveel tijd daar in gaat zitten.. ik snap je helemaal joh!
Ik heb zelf 3, kom door omstandigheden train ik op dit moment ff niet. Maar ik hoef "alleen maar" mn boxen te doen, dit is max 30 minuten (en met een reistijd van 7 minuten..) en wanneer ik dat doe kan ik zelf bepalen.
Maar dit is gewoon een bijbaan...

Ik zou echt kijken naar een stalling verder weg, zeg: max 1 uur(natuurlijk is minder leuker/makkelijker).. ja dat is veel, maar als jij al zoveel met klusjes bezig bent dan valt dat uur reistijd best te overzien, als je dan "gewoon" je ding kan doen wat je wilt...

Ik heb geen idee, maar is bijvoorbeeld in Duitsland net over de grens ook stalling?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 10:31

Britta31 schreef:
Of kijken of je iemand kan vinden die een maatje voor haar paard zoekt in pension.Wij hebben ook een paard in pension van iemand anders zodat onze ruin niet alleen is.Bij ons aan huis.

Zo iets zou zeker een optie zijn, ik heb ook al wel naar deze constructie gekeken, alleen ik ken niemand die dit zoekt. En na zo lang zoeken, zo veel meegemaakt te hebben, merk ik dat ik inmiddels op het punt ben dat ik het niet meer aan kan kijken of af kan wachten tot heel misschien toch het geschikte plekje zich voor doet, ik moet naar een plan B, C of misschien wel D :') en echt out of the box gaan denken om op niet al te lange termijn uit de huidige situatie te komen, of in ieder geval het gevoel te hebben dat er uitzicht is op verbetering. Ik hoopte ook echt dat het zou verbeteren met tijd, maar zelfs na meer dan 4 jaar zoeken en 1,5 jaar op deze plek gaat het mij alleen maar meer tegen staan, en ik kan niet langer meer wachten of hopen op een "wat als er toch iets voorbij komt"

Gimme_Joy schreef:
Wat een vervelende situatie :(:) . Eentje die ik wel herken. Ik heb een maamd geleden mijn Joytje verkocht ;(

Ook eenzelfde verhaal. 8 jaar geleden kocht ik haar als veulen en zei altijd dat ze noout meer weg zou gaan. Maar mijn leven is in vijf jaar tijd dusdanig verandert (van single naar een gezin met 2 kindjes). Daarbij ben ik van NH naar ZH verhuisd en kon ik hier geen geschikte stal vinden. (Joy al eerder verhuisd, maar dat draaide uit op een zwaar fiasco). Het afgelopen jaar kreeg ik steeda meer het gevoel dat ik iedereen tekort deed. Wat niet zo was natuurlijk, maar de zorg voor de kindjes, Joy, het gezinsleven, mijn werk, de lamge reistijden (Joy staat in Uitgeest, dat is heen/weer 100km. en ik werkte in Amsterdam-Noord), en het vinden van een nieuwe baan, waardoor ik doordeweek helemaal geen tijd meer zou hebben om naar stal te gaan, braken me op.

Ze is nu van een stalgenoot en ik mag haar blijven rijden. Ze is dua niet uit mijn leven. En heel eerlijk, ondanks dat het zeer doet ben ik ergens enorm opgelucht. Niet meer de (financiële) zorg te hoeven dragen (wat ik uiteraard 8 jaar met liefde gedaan heb), maar ik heb nu ruimte in mijn hoofd. Ga met meer plezier naar stal en Joy heeft een fantastische nieuwe eigenaar die met heel veel liefde en energie zorgt voor haar.

Je geeft aan dat verkopen geen optie is, maar misschien is zo'n soort idee wel iets. Ik snap dat de situatie waarin ik zit met die stalgenoot best uitzonderlijk is, maar wie weet kun je het toch op deze mabier oplossen.

Wat fijn dat je het zo op hebt kunnen lossen en je paard ook gewoon nog kan zien, loslaten blijft moeilijk, maar ik snap dat je hier voor gekozen hebt! Helaas heb ik deze mogelijkheid niet in mijn omgeving en ik verwacht ook niet dat dit zich voor zal doen helaas.

Kaatje_S schreef:
Als ik het zo lees zou je je paard in principe niet kwijt willen, maar vooral de enorme klussen die je nu hebt.
Ik zou ook zeggen zoek een stal wellicht wat verder weg, maar waar je je tijd dan ook echt een je paard kan besteden. Evt alsnog een bijrijder erbij, zodat je zelf 2x per week gaan en de bijrijder bv ook 2x.
Kan je je weer lekker focussen op de leuke dingen.

Als ik het zo lees zou het 'zonde' zijn je paard in Frankrijk of rusthuis te zetten, terwijl jullie nog zo veel van elkaar zouden kunnen genieten

Shalimar schreef:
Heftig Faelynn, ik snap je situatie aangezien ik jou en je paard ken en zo ongeveer ook alle stallen in de omgeving. Ik zie wel dat er wat meer lucht in de regio komt omdat er wat stallen bijgekomen zijn. Stallen die bv zouden kunnen passen zijn denk ik bij ons op Zevenmorgen in Baak, het as. Paardenwelzijnscentrum in Wehl of pensionstal het Grote Veld in Lochem. De smippervlucht in Wolfheze is ook nog een optie maar wel vrij groot. Maar... Allemaal wat verder weg voor jou, bij sommigen concessie op uitrijmogelijkheden en vooral: prijzig. Tussen de 430-550. Het zijn wel allemaal stallen waar je niet hoeft te komen omdat de zorg goed is. De vraag is alleen of je dan niet net zo goed bij een echte en goedkopere pensioenstal verder weg kunt gaan staan om de zorgen even niet te hebben. Zelf verhuizen is een optie maar geen garantie. Ik ken iemand die dat heeft gedaan en helaas viel alles erg tegen. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar een grote stap is het wel. Ik zou denk ik toch kijken naar een pensioenstal verder weg zodat je er even afstand van kunt nemen om te kijken wat er dan over blijft. Of bv richting het Grote Veld want daar kun je nog heerlijk rijden, zoals je schetst zo even het bos in en ze hebben meerdere paarden in een pensioenachtige constructie waarbij de eigenaar niet zo vaak komt. Je huidige stal lijkt me iig echt niet geschikt voor jou, veel te zwaar, er zijn er jou vele voorgegaan daar die het niet hebben gered. Niet voor niks. Het is roofbouw. Gun jezelf even wat ademruimte. En anders is het die forse prijzen betalen en ik kan zeggen, ik vind het het echt waard want eindelijk kan ik na een lange zoektocht alweer anderhalf jaar onbezorgd genieten en heb ik mijn hobby weer terug en heel belangrijk, ook mijn eigen leven. Maar je moet het wel financieel kunnen opbrengen.

Ik heb hier ook over na gedacht, het liefst wil ik haar inderdaad niet kwijt, maar in de buurt houden is geen optie gebleken, de geschikte stallen zitten nog op minimaal 30-40km van mijn huis en wat Shalimar ook zegt, hier betaal je toch best nog wel veel, dan ga je minimaal naar 400-500. Wat ook betekent extra uren werken om het te kunnen betalen, waar ik eigenlijk mezelf nu geen goed mee doe + nog de extra reistijd, reiskosten en energie die ik dan kwijt ben om er helemaal te komen. Ga ik dat dan echt doen, is dat het waard voor dat ene bosritje in de week?
dan vraag ik mij af of ik niet net zo goed voor een rusthuis kan kiezen, niet omdat ze op pensioen moet, maar gewoon omdat ik in beide gevallen door de afstand er toch waarschijnlijk vrijwel niet meer naar toe zal gaan/kunnen en een rusthuis dan financieel veel voordeliger is, wat mij icm mijn gezondheid en minder uren hoeven werken ook ademruimte zou geven om weer een beetje een leven voor mezelf op te bouwen. Mijn paard zal het vrij weinig uitmaken verwacht ik, als die maar lekker de hele dag naar buiten kan, rennen in een kudde en onbeperkt eten lijkt ze vrij content :+

VogeltjeM schreef:
Runa schreef:
Wat een lastige situatie zeg... Ik kan me voorstellen dat je je paardje echt niet wil verkopen.

Ik zou toch eens kijken naar volpension stallen die dan wat verder weg zijn. Desnoods een stal waar je één keer in de week of zelfs eens in de maand naartoe kan maar dat je dan niks hoeft te doen behalve waar je zelf zin in hebt. Dat is iets minder rigoureus dan je paardje naar Frankrijk verhuizen (ook al zou ze het daar ook niet slecht hebben als ik dat zo lees).

Dit zou ik ook doen. Al is het 45 minuten of verder. Dat kan nog een tussenstap zijn tussen hier en helemaal naar Frankrijk.

En verder: ik heb vorig jaar mijn paard weggedaan, waarvan ik altijd heb gezegd en gedacht dat ik dat nooit zou doen. Ik had hem ook sinds zijn 4 en hij was allesbehalve simpel. Maar als je er zodanig aan onderdoor gaat, is het wat mij betreft wel een reëel vraagstuk of je haar echt moet houden. Want ook jouw leven is kort en ook jij leeft maar één keer. En een paard kan gewoon zwaar heftig zijn om te onderhouden. Een verantwoordelijkheid die je aan bent gegaan op een leeftijd waarop je gewoon die lange termijn niet kan overzien (en eerlijk: op welke leeftijd kan je dit wel?). Mijn paard was ook absoluut niet de makkelijkste. Ik heb hem aan m'n bijrijder gegeven en zij is er heel wijs mee. En soms/vaak vind ik het nog wel eens moeilijk en denk ik "ik had niet..." maar tegelijk denk ik: als ik hem had gehouden, zou ik overbelast en ongelukkig zijn geweest; ongelukkiger dan nu zonder hem.

Heel herkenbaar, helaas heb ik niemand die haar zou willen hebben en aan wie ik haar toevertrouw, verzorger is een student en vond de vergoeding die ik in eerste instantie vroeg a €75 pm al erg veel, uiteindelijk zijn we overeengekomen dat ze in plaats van vergoeding dus af en toe helpt met diensten wanneer ik bijv met vakantie wil. Maar ik hoef haar niet te gaan vragen of ze de volledige stallingkosten a 300+, hoefsmid, dierenarts, alle diensten en zorgen over wil nemen verwacht ik :')
Maar ja, de waarheid is pijnlijk, ik ben waarschijnlijk gelukkiger zonder paard, ik hou van mijn paard, maar alles daar omheen zuigt mij leeg, en ik had op mijn 14e nooit kunnen overzien dat het zorgen voor een paard zo'n grote impact op mijn leven zou hebben. En dit is het altijd waard geweest, tot de laatste 4 jaar..

Ik heb zo veel reacties gehad dat ik even niet meer helemaal overzicht heb op de quote's :+
Maar ik zag ook een paar mensen die verleasen aangaven, ik heb haar al een keer te lease aangeboden, maar helaas niemand kunnen vinden, de verzorger daarna was al best een opgave om te vinden.
En ook begrijpelijk, want ondanks dat ik haar het fijnste paard ter wereld vind bij wijze van en er mee kan lezen en schrijven, zie ik ook wel in, dat een 16 jarige kruising draver, met astma en zeer hoog gevoelig, 4 jaar stil gestaan, niet geschikt voor kinderen, verder ook niet in de wedstrijd sport oid gelopen, gewoon niet het beste paard is voor lease of verkoop.
Ze zou makkelijk nog relaxed aan het werk kunnen en bosritjes kunnen doen, maar iemand met ervaring zoekt niet zo'n paard, en iemand zonder ervaring is dit paard niet heel geschikt voor.
Was het een ander paard geweest had ik haar misschien wel verkocht, maar dat is het niet.

Ik heb ooit lang geleden voor haar gekozen, en de belofte haar de beste zorg te bieden zolang ze leeft kom ik dan ook na, en dit verdiend ze ook want ze is echt enorm lief. De vraag is alleen nog even hoe, en de huidige situatie is voor haar eindelijk goed, maar voor mij helaas niet. En het gevoel dat ze misschien nog wel 10 of 15 jaar leeft en ik hier in opgesloten zit is een moeilijk vooruitzicht.

Articuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:36

Wat een moeilijke situatie voor je. Ik ben zelf ook redelijk bekend met de omgeving van Arnhem en fijne stalling vinden is inderdaad niet makkelijk… Ik zou zelf denk ik op zoek gegaan zijn naar volpension stalling wat verder weg, als dat binnen je budget valt natuurlijk. Je zou dan ook gewoon wanneer het nodig is even echt rust kunnen nemen, als je even een week of twee geen energie hebt om te gaan dan hoeft dat ook gewoon niet en wordt je paard toch goed verzorgd :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:38

Als ik dit zo lees vraag ik mij af of die lege plekken snel opgevuld zullen worden.
De diensten zijn zo te lezen wel erg intensief! Zeker als je vier diensten moet draaien, dan heb je er een baan naast. Dan heb je überhaupt nauwelijks tijd om nog wat met je paard te doen.

Andere stal zoeken lijkt mij de beste optie.