Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 14:42

Kelly_ann schreef:
Voor het 'ongetraind' zijn krijgen deze paarden wel iets anders terug: 98% van hun leven doorbrengen in vrijheid in een grote kudde op de steppen van Mongolië.

Elk nadeel heb zijn voordeel...

Mogen we 24/7 buiten in de kudde levende Nederlandse paarden ook zo behandelen of dat dan weer niet? Dat ik dan bijvoorbeeld met mijn 190cm lange lijf op een kinderpony ga zitten :)

Als ik die foto's van eerste beste Mongol Derby dag kijk zie ik geen galopperen aan een lang teugeltje tbh https://equestrianists.com/updates/august-mongol-derby-day-7-the-heat-is-on/

Wel dat er geracet wordt op liefst 40 mph snelheid (wat me stug lijkt, maar dat terzijde) en veel paarden in slechte conditie die ook duidelijk "nee" zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:46

Ik denk dat we vooral niet hypocriet moeten doen en moeten toegeven dat het voor de pony's gewoon poedersuiker is, maar wij zo graag de derby willen rijden, dat we t goed praten met onze westerse zorg, gewichtslimieten en met de bevolking hebben ze het zwaarder.

Zeg dan gewoon dat die pony's je geen flikker boeien en je die race wil rijden. Klaar.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:48

Ik zie combinaties waarvan ik denk "goh, dat zouden ze hier eens moeten doen, met die lengte op zo'n klein ding" dan is de wereld te klein :=

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 15:03

JudithGigi schreef:
Ik zie combinaties waarvan ik denk "goh, dat zouden ze hier eens moeten doen, met die lengte op zo'n klein ding" dan is de wereld te klein :=

Ik heb in Nederland wel mensen van ruim 2 meter lang op IJslanders zien rijden :\

Maar bij elke andere pony is het not done idd.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:07

Ik vind het wel zielig dat ze schijnbaar aan het bit aan die hoge lijnen vaststaan bij het wachten op een nieuwe ruiter.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:08

Het ziet er inderdaad niet fraai uit...

Ik heb geen wetenschappelijke artikelen ofzo achter de hand. Maar ik kan wel uit eigen ervaring zeggen dat die kleine beestjes van het Mongolische ras echt spijkerhard en beresterk zijn. Naast de warm- en volbloeden bij ons viel dat vreselijk goed op. De mongoolse ponies konden veel meer aan dan de andere paarden, zowel qua gewicht, uithoudingsvermogen, hitte als bijvoorbeeld kreupelheden.

Evolutionair gezien hebben wij de paarden in het westen ook wel erg snel erg groot 'gefokt' om beter te passen bij onze lengte en de verhoudingen. In pakweg 1700 waren de paardjes hier ook maar tussen de 1,40 en 1,50m.
Niet dat dat een volledig legitiem argument is, toen reden we paarden aan de lopende band aan gort om te kunnen reizen, overleven en oorlog te voeren.

Dus de vraag of je met onze lengte en gewicht wel op kleine beestjes moet willen rijden voor de lol en in deze tijd blijft in die zin nog steeds overeind...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 15:12

Dat eerste wordt ook gezegd over ijslanders terwijl er nooit bewijs voor is geweest behalve dat het wel gebruikelijk is.

In de tijden dat paarden aan gort rijden normaal was, waren zaken zoals slavernij en kinderarbeid ook normaal dus ik snap je argument niet zo goed vrees ik :? Europese bevolking was paar honderd jaar terug ook veel kleiner dus in die zin niet gek dat men destijds op kleinere paarden reed.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:13

Kelly_ann schreef:
Dat gezegd hebbende; in het westen hebben we inderdaad al wel veel kennis en kunde opgedaan over paardenwelzijn. Maar we hebben in het westen ook wel de arrogantie om te denken dat wij als enigen de juiste weg bewandelen. Als voorbeeld: in Azië kan je best eens wat schrijnende zaken tegen komen met bijvoorbeeld onbehandelde wonden of kreupelheden. Anderzijds kampen veel paarden in het westen met chronische 'welvaartsziekten'. Leg daar maar eens een objectieve meetlat naast als je het hebt over 'welzijn'.

Dat ben ik zeker met je eens. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:19

Fly_high schreef:
Kelly_ann schreef:
Voor het 'ongetraind' zijn krijgen deze paarden wel iets anders terug: 98% van hun leven doorbrengen in vrijheid in een grote kudde op de steppen van Mongolië.

Elk nadeel heb zijn voordeel...

Mogen we 24/7 buiten in de kudde levende Nederlandse paarden ook zo behandelen of dat dan weer niet? Dat ik dan bijvoorbeeld met mijn 190cm lange lijf op een kinderpony ga zitten :)

Als ik die foto's van eerste beste Mongol Derby dag kijk zie ik geen galopperen aan een lang teugeltje tbh https://equestrianists.com/updates/august-mongol-derby-day-7-the-heat-is-on/

Wel dat er geracet wordt op liefst 40 mph snelheid (wat me stug lijkt, maar dat terzijde) en veel paarden in slechte conditie die ook duidelijk "nee" zeggen.

Jeetje, wat een gemene, dunne bitjes...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:29

Ik heb volwassenen (helaas) ook 'probleemloos' op mini shetlanders zien rijden.. Toch heb ik geen wetenschappelijk onderzoek nodig om tot de conclusie te komen dat dat wellicht niet helemaal handig is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:35

Zijn er mensen in het topic die de organisatie van de Mongol derby willen aanschrijven over deze welzijnskwestie?

Ik denk dat dat een handige eerste stap is om het aan te kaarten en onder de aandacht te brengen. Het is goed als een organisatie weet dat er mensen zijn die deze race niet goedkeuren en onnodig vinden in deze tijd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:38

JudithGigi schreef:
Ik heb volwassenen (helaas) ook 'probleemloos' op mini shetlanders zien rijden.. Toch heb ik geen wetenschappelijk onderzoek nodig om tot de conclusie te komen dat dat wellicht niet helemaal handig is.

Afschuwelijk...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:39

Kelly_ann schreef:
Zijn er mensen in het topic die de organisatie van de Mongol derby willen aanschrijven over deze welzijnskwestie?

Ik denk dat dat een handige eerste stap is om het aan te kaarten en onder de aandacht te brengen. Het is goed als een organisatie weet dat er mensen zijn die deze race niet goedkeuren en onnodig vinden in deze tijd.

Ik vrees met grote vrezen dat zo'n organisatie alleen maar lacht om een groepje tegenstanders, want die tegenstanders brengen geen geld in het laatje.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:50

Ik begrijp ook niet waarom we ons met zijn allen wel druk maken om de topsporters in dressuur, springen, de Kentucky Derby afkeuren, op bokt tekeer gaan over bitten, sporen en bitten maar over de MD mag niks gezegd worden. :? Paardenwelzijn is alleen van belang als het niet het kijkplezier van dez groep liefhebbers niet vergald want die willen ‘StIpJeS KiJkE’ in hun westerse luxe en zich toch een beetje avontuurlijk voelen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 16:04

Ja dat snap ik ook niet, elk topic over dressuur wordt een flinke discussie over S&T, sporen, hardhandige manier van rijden en noem maar op, zodra er het woord "springen" valt staat er iemand klaar om iets over ijzerwerk en martelwerktuigen te roepen, rensport is al helemaal uit den boze.

Maar Mongol Derby, ho maar want het is een andere cultuur en avontuur :?

Ik zou het trouwens pas avontuurlijk vinden als de ruiters die eraf liggen daarna die 40km lekker te voet mogen afleggen :+

Kelly_ann schreef:

Je weet zelf toch dat het ze helemaal niet boeit :')

Die hele race is een commercieel privefeestje zonder toezicht van welke sportfederatie dan ook en de regels omtrent dierenwelzijn in Mongolie zouden wel coulant genoeg zijn dat dit wel mag. Niet voor niks dat ze exact hetzelfde event niet in hun eigen westerse achtertuin organiseren.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:08

Wie vindt dan dat er niets gezegd mag worden over de Mongol derby? We hebben het er nu over, dat is een goede zaak.
En dat het niet zou tellen tussen de discussies in andere takken van sport?

Het is goed om aan te kaarten als je denkt dat paardenwelzijn in het geding komt.

Voor mijzelf is het alleen lastig het langs een objectieve schaal te leggen, want dat is een rap glijdende schaal als je het hebt over paardengebruik voor menselijk plezier.... En dan heb je toch ook dat ding cultuurverschil, volgens de een maakt dat geen moer uit. voor een ander zeker wel - referentiekaders zijn lastige dingen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:11

A Fly-High, een race in de VS is in de 'maak' zo te lezen:

Psydoxy schreef:
....Na de Mongol kwam de Gaucho en de volgende zal in de VS zijn. Maar helaas nog steeds geen informatie daarover.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:32

Ik begreep wel dat de paarden die gebruikt worden voor de race wel degelijk getraind worden. Ze worden niet een week op voorhand uit de kudde geplukt. De organisator zit zo ver ik kan volgen constant in Mongolië dus hij doet wel meer dan een keer per jaar centen binnen halen.

Daar tegenover staat dat hier een groepje niet eens de moeite wil doen om te mailen. :D
Hoeveel van jullie komen aan 22% incl tuig?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:42

Fly_high schreef:
Ik zie vooral veel beelden van gevechten, stakende en bokkende paarden en ruiters die met hangen en wurgen er iets van proberen te maken.

Mentale belasting lijkt me ook niet top voor een paard dat niks kent en nu ineens moet gehoorzamen.

Als ik zulk groen paard naar een springwedstrijd 9of endurance, of western of noem maar op) mee neem en die over de zeik gaat omdat opstijgen al een probleem is dan ben ik de banketstaaf zeg maar. We nemen hier niet voor niks de tijd om paarden aan van alles te laten wennen.

Maar dit is ongetraind naar jouw maatstaaf.
Ze zijn wel degelijk getraind alleen anders dan wij gewend zijn.
Ze zijn niet gewend aan stilstaan bij opstappen of aan de complete controle die wij graag zien.
De ruiters die hier het beste mee om kunnen gaan het loslaten van controle en de pony's met name hun eigen ding laten doen komen dan ook het beste uit de verf.
En met jou 1.90m mag je dus niet mee doen gezien de grens 1.85m is.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 07-08-24 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:44

Hoezo wil een groepje niet eens mailen, ik lees het nu pas?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:48

Shenavallie schreef:
Fly_high schreef:

Ook dit is weer een reactie vanuit eigen kader. Dit zijn kleine pony's wat betekent kleine mondjes. Mijn pony's van dezelfde grote hebben dus ook dunne bitjes gezien dikke echt niet prettig zijn voor ze.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 16:54

Ayasha schreef:
Ik begreep wel dat de paarden die gebruikt worden voor de race wel degelijk getraind worden. Ze worden niet een week op voorhand uit de kudde geplukt. De organisator zit zo ver ik kan volgen constant in Mongolië dus hij doet wel meer dan een keer per jaar centen binnen halen.

Daar tegenover staat dat hier een groepje niet eens de moeite wil doen om te mailen. :D

Worden de pony's wel gewogen dan? En denk dat we allemaal hier wel onder 22% incl. tuig zitten ja ;)

400 kilo lijkt best optimistische schatting imo gezien maat van die pony's. Als de ruiters blijkbaar kleiner zijn dan 185

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:55

kyrkelover schreef:
Shenavallie schreef:

Ook dit is weer een reactie vanuit eigen kader. Dit zijn kleine pony's wat betekent kleine mondjes. Mijn pony's van dezelfde grote hebben dus ook dunne bitjes gezien dikke echt niet prettig zijn voor ze.

Ja, lopen die van jou ook op staaldraadjes?

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:56

Fly_high schreef:
Ayasha schreef:

Worden de pony's wel gewogen dan? En denk dat we allemaal hier wel onder 22% incl. tuig zitten ja ;)

400 kilo lijkt best optimistische schatting imo gezien maat van die pony's. Als de ruiters blijkbaar kleiner zijn dan 185

Zijn die van jouw gewogen?

Staal draadjes vind ik nogal overdreven … zijn behoorlijke draden dan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 17:01

Ayasha schreef:
Fly_high schreef:

Zijn die van jouw gewogen?

Ja wel gewogen :j

Mede daardoor weet ik ook dat paarden echt stuk lichter zijn dat wat men vaak denkt.

400 kilo is gewicht voor een stevige D pony, als deze dat zijn dan moeten al die ruiters toch echt reuzen zijn :?