Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 22:16

Ik moet zeggen dat ik niet meer naar paardensport kijk. Olympische spelen niet, jumping dingen niet, zelfs regionale wedstrijden niet. Alleen een lesje kijken bij iemand waarvan ik weet dat de insteek goed is wil ik nog wel ns doen.
Maar daar is weinig spanning en sensatie. Western en cross vind ik een no-go. Zelfs de hoge sprongen en barrage gaan mij tever.
Rensport mag van mij per direct afgeschaft worden.

Ik heb mijn paarden als onderdeel van mijn gezin en dagelijks leven. De oudste heeft dik 1,5 jaar geleden iemand op zn rug gehad en de jongste heb ik laatst weer ns op gezeten in de paddock om weer even te wennen na een jaar vakantie na zn inrijdperiode.
De bedoeling is straks ritjes in het bos 1 keer per twee weken. Geen wedstrijden, geen longeersessies, geen zwepen /sporen/dwangmiddelen om te presteren.
Zit er potentie in mn jonkie? Zeker! Wil ik daar eens wat lessen in gaan doen ooit?zeker. Maar thats it.
En het is vooral een 'het zou ooit leuk zijn om'.

Paardensport wordt niet gauw verboden vanwege de enorme cashflow. Ik vraag me ook al jaren af waarom dat gare voetbal met die achterlijke hooligans niet afgeschaft wordt, maar zelfde antwoord. Geld geld geld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 23:10

Padoertje schreef:
Juist door de sport kunnen we laten zien hoe het anders/goed kan. Als we allemaal thuis blijven, dan ziet niemand ons meer. Juist die partijen die tegen paardenhouderij in het algemeen zijn, wil je meenemen in het goed samenwerken met het paard. Laat ze maar komen kijken..

Het goed opleiden van ruiters, instructie, juryleden etc is m.i. van groter belang om het verschil te gaan maken. En daarnaast wat iedereen zelf kan aanpassen in zijn eigen omgeving. Van meer vrije beweging tot het durven aanspreken van stalgenoten bij misstanden.

In theorie klinkt het mooi maar in de praktijk werkt het niet zo.

Ik zie meer verandering op het gebied van welzijn en samenwerking in de recreatie dan in de sport.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 04:06

Lieser schreef:
Nouvel schreef:
En niet alleen sport is mishandeling…
Er zijn ook zat recreatiepaarden die het echt niet zo fijn hebben…
Al gaat het in de sport vaak om eer en vooral geld en bij de recreatie vaak om onkunde…
Vraag is hoe het hele welzijn te verbeteren dan.

Minimum eisen voor stalgrootte en vrije beweging zou al helpen. En een verbod op sporen, slofteugels, stang met kinketting, ...

Aanvulling op verboden

Cowboy zadels, westernsport, manege lessen, hackemores, bitloos, paarden 24/7 buiten zonder schaduw of beschutting, paarden teveel eten geven en te weinig beweging zodat ze uit de voegen knappen, snoepjes met allerlei smaakjes, te zware mensen op een paard of pony, en niet te vergeten het junkfood voor paarden BIKS.!!!!! En zo kan ik nog wel even door gaan..

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 07:18

fransje23 schreef:
Padoertje schreef:
Juist door de sport kunnen we laten zien hoe het anders/goed kan. Als we allemaal thuis blijven, dan ziet niemand ons meer. Juist die partijen die tegen paardenhouderij in het algemeen zijn, wil je meenemen in het goed samenwerken met het paard. Laat ze maar komen kijken..

Het goed opleiden van ruiters, instructie, juryleden etc is m.i. van groter belang om het verschil te gaan maken. En daarnaast wat iedereen zelf kan aanpassen in zijn eigen omgeving. Van meer vrije beweging tot het durven aanspreken van stalgenoten bij misstanden.

Ik zie meer verandering op het gebied van welzijn en samenwerking in de recreatie dan in de sport.

Ja maar dat blijft dus lastig, want dat is een hele grote doelgroep die vaak geen lid zijn van een vereniging, KNHS, FNRS of niet/weinig les nemen. Hoe ga je die dan bereiken/goed voorlichten?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 07:29

Lianne007 schreef:
Ik denk dat we aan het begin staan van een grote verandering in de paarden wereld. Het is denk ik ook aan ons allen hoe die eruit zal gaan zien. Door dit soort zaken zullen mensen hoop weer bewuster gaan nadenken over de manieren van trainen en rijden en weten dat de paardensport kapot wordt gemaakt via binnenuit ; niet van buiten.
Wat mij betreft mogen er ook stewards komen controleren op regionale/amateur concoursen en reglementen betreft welzijn worden aangescherpt. ( wedstrijden aflasten bij hoge temperaturen etc). Medische en harnachement controles etc). Niet enkel topsport brengt leed met zich mee.

Er zijn verplichte toezichthouders op basis wedstrijden bij de knhs. Alleen houdt niet iedere vereniging zich eraan en niet elke toezichthouder is even serieus. Ik heb wel eens aangegeven dat bij ons elk paard gecontroleerd werd op neusriem, sporen en noem alles maar op. Daar werd op bokt al meteen over geklaagd dat dat niet de bedoeling was en wat nu met ziektes en geen vreemde mensen aan mijn paard....

Sorry, maar dan doet de knhs iets goed en gaan we klagen? Als je gewoon netjes met paard omgaat heb je niks te vrezen. Maar het zegt zat, ook over bokkers die vervolgens in andere topics met welzijn wel van de hoogste toren blazen.

Maar ook op SM. Ik zag laatst een combinatie in de subtop die aangesproken werd op het rijden tijdens losrijden. Veel te diep en kort in de hals. Die vond het belachelijk dat ze aangesproken werd, want zo lang deed ze het niet, maar 3p seconde ofzk, paard krulde zelf zo op, het is een hengst en spanning.
Dat viel mij zo enorm tegen. Er wordt al niet snel aangesproken en echt niet als het paar seconden is of als mensen zien dat het paard het zelf doet. Nu is er een toezichthouder die zich wel inzet en dan is dat de boosdoener. Zelfs als het niet jouw normale doen is, wees blij dat erop gelet wordt!!!

Maar ook buiten de wedstrijden om. Pas zag ik een clinic van aan de hand werken. Echt niet fraai om te zien, strak bij gezet, verzet en 'piaffe' aanleren door op benen te tikken. Dus kunstje aanleren ipv vanuit verzameling. Dat piaffe aanleren op die manier zie je ook in vrijheidsdressuur bijvoorbeeld, bij paarden die helemaal niet de kracht hebben om het op correcte wijze te doen...

Het is geen wedstrijdprobleem, het is over de gehele hobby/sport een probleem. We moeten dus op ALLE vlakken kijken en stoppen met wijzen naar andere disciplines. Er zijn overal misstanden en die zouden wr allemaal moeten willen oplossen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-07-24 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 07:33

Elco schreef:
Aanvulling op verboden

Cowboy zadels, westernsport, manege lessen, hackemores, bitloos, paarden 24/7 buiten zonder schaduw of beschutting, paarden teveel eten geven en te weinig beweging zodat ze uit de voegen knappen, snoepjes met allerlei smaakjes, te zware mensen op een paard of pony, en niet te vergeten het junkfood voor paarden BIKS.!!!!! En zo kan ik nog wel even door gaan..

Ik ben dan wel benieuwd: waarom de westernzadels en bitloos? Wat is daar in jouw ogen verkeerd aan?

Hutcherson schreef:
Ik moet zeggen dat ik niet meer naar paardensport kijk. Olympische spelen niet, jumping dingen niet, zelfs regionale wedstrijden niet. Alleen een lesje kijken bij iemand waarvan ik weet dat de insteek goed is wil ik nog wel ns doen.
Maar daar is weinig spanning en sensatie. Western en cross vind ik een no-go. Zelfs de hoge sprongen en barrage gaan mij tever.
Rensport mag van mij per direct afgeschaft worden.

Ik heb mijn paarden als onderdeel van mijn gezin en dagelijks leven. De oudste heeft dik 1,5 jaar geleden iemand op zn rug gehad en de jongste heb ik laatst weer ns op gezeten in de paddock om weer even te wennen na een jaar vakantie na zn inrijdperiode.
De bedoeling is straks ritjes in het bos 1 keer per twee weken. Geen wedstrijden, geen longeersessies, geen zwepen /sporen/dwangmiddelen om te presteren.
Zit er potentie in mn jonkie? Zeker! Wil ik daar eens wat lessen in gaan doen ooit?zeker. Maar thats it.
En het is vooral een 'het zou ooit leuk zijn om'.

Paardensport wordt niet gauw verboden vanwege de enorme cashflow. Ik vraag me ook al jaren af waarom dat gare voetbal met die achterlijke hooligans niet afgeschaft wordt, maar zelfde antwoord. Geld geld geld.

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde. Kijk niet meer naar sport en veel meer naar de recreatie. En ja, ook daar slaan mensen door vanuit allerlei goede bedoelingen. Neem nu alleen de Facebookgroep Denken over paarden, die echt serieus veel leden heeft, het goed bedoelt, maar heel star is.
Maar ik heb wel het idee dat men steeds meer zoekt naar balans, naar diervriendelijk, naar betere welzijn. Er worden echt wel stappen gemaakt in huisvesting, later inrijden, voeding. Alleen de grote merken en de bonden staan nog steeds meer achter de (top)sport dan achter de recreatie heb ik het idee. Terwijl zij juist het voortouw kunnen nemen. Er is tegenwoordig zoveel kennis beschikbaar dat veel breder is dan sport.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:31

Padoertje schreef:
Ja maar dat blijft dus lastig, want dat is een hele grote doelgroep die vaak geen lid zijn van een vereniging, KNHS, FNRS of niet/weinig les nemen. Hoe ga je die dan bereiken/goed voorlichten?

Die doelgroep wordt ook steeds groter en is heel erg divers.

Over misstanden in de sport hoef je ze niet te bereiken.
Daar komen veel paardenliefhebbers met ieder naar nieuwsbericht verder vanaf te staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:34

Paardensport kan fantastisch zijn, mits het niet ten koste gaat van het paard. Dus ego belangrijker is dan het paard, daar gaat het mis imo.

Daarnaast zijn er goede en slechte profs, net zoals dat er goede en slechte amateurs zijn. Leed is helaas niet alleen voorbehouden aan de sport.

Wat ik graag zou willen zien is een hervorming in de sport, dat dressuur niet meer gaat over oefeningen op het juiste moment rijden maar dat het een graadmeter wordt van hoe goed en vriendelijk een paard opgeleid is waarbij horsemanship en welzijn voorop staan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:35

Elco schreef:
Lieser schreef:

Minimum eisen voor stalgrootte en vrije beweging zou al helpen. En een verbod op sporen, slofteugels, stang met kinketting, ...

Aanvulling op verboden

Wat is er mis met western zadels, western sport, bitloos en snoepjes met smaakjes?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:36

fransje23 schreef:
Padoertje schreef:

Die doelgroep wordt ook steeds groter en is heel erg divers.

Over misstanden in de sport hoef je ze niet te bereiken.
Daar komen veel paardenliefhebbers met ieder naar nieuwsbericht verder vanaf te staan.

Maar doen alsof alleen de wedstrijd wereld misstanden heeft is ook niet slim en zeker niet terecht. Het is de hele hobby/sport. En net als dat er hier benoemt wordt dat er bij de recreatie mooie dingen te zien zijn is dat overal. Alleen het gaat juist om de slechte dingen weg te krijgen. Dat maakt niet uit elke disciplines of hoe je de hobby bedrijft.

Paardenwelzijn moet voor ieder paard bekeken worden en op heel veel vlakken beter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:10

Wat is er mis met western zadels? En western sport >;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:28

Elisa2 schreef:
Paardensport kan fantastisch zijn, mits het niet ten koste gaat van het paard. Dus ego belangrijker is dan het paard, daar gaat het mis imo.

Daarnaast zijn er goede en slechte profs, net zoals dat er goede en slechte amateurs zijn. Leed is helaas niet alleen voorbehouden aan de sport.

Wat ik graag zou willen zien is een hervorming in de sport, dat dressuur niet meer gaat over oefeningen op het juiste moment rijden maar dat het een graadmeter wordt van hoe goed en vriendelijk een paard opgeleid is waarbij horsemanship en welzijn voorop staan.

Niet alleen dressuur. Dit kun je volgens mij doortrekken naar alle disciplines.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:44

MyWishMax schreef:
Alleen het gaat juist om de slechte dingen weg te krijgen. Dat maakt niet uit elke disciplines of hoe je de hobby bedrijft.

Paardenwelzijn moet voor ieder paard bekeken worden en op heel veel vlakken beter.

Dat ben ik wel met je eens hoor!

Maar het is ook wel zo dat voor faam en geld principes sneller over boord worden gezet.
Vind het zelf ook een groot verschil of iets bijvoorbeeld niet goed gaat door onwetendheid, die mensen kunnen je dingen leren, of bewust omdat het sneller tot een resultaat zou leiden.

De goede voorbeelden binnen de sport zijn met een kaarsje te zoeken. Dat stemt treurig -O-

dioni

Re: Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:53

Wil er in de sport wat veranderen dan zal er anders gejureerd moeten worden juist op het hoogste niveau. Dat heeft toch een voorbeeldfunctie. Zolang achter de loodlijn en benenzwaaien wordt beloont, zal het blijven bestaan.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:59

Dees schreef:
Geld verdienen over de rug van dieren is altijd discutabel.

Of het nou om kokos-aapjes gaat, slachtvarkens, olifantenritjes of topsportpaarden.
Zodra het om geld gaat, of om eremetaal, is het dier altijd de grote verliezer.

Stop misbruik van dieren. Stop op zijn minst met topsport met dieren.

I second this!
en dan is er vast in het recreatief houden ook nog van alles te verbeteren....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:20

Daihyo schreef:
Elisa2 schreef:

Niet alleen dressuur. Dit kun je volgens mij doortrekken naar alle disciplines.

Ja dat denk ik ook wel, ga maar gewoon punten geven voor het goed en correct opleiden.Laat het doel worden dat het paard de beste versie van zichzelf wordt op een paardvriendelijke manier.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:25

Zolang dit gedrag nog beloond word en de jury leden hoge punten uitgeven aan de paarden die onnatuurlijk lopen houd dit niet op. Als de ouderwetse dressuur nou eens terug zou kunnen komen en ze daar meer punten voor geven is er geen reden meer om het overdreven onnatuurlijke te laten zien en af te dwingen. Maar omdat ik dit niet zie gebeuren ben ik anti sport geworden. Mensen kunnen hier niet mee omgaan. Ego groter als dierenhart. Geloof er niet meer in dat ruiters in de topsport vriendelijk zijn en correct rijden. Haast neit mogelijk.

Maar let maar op. Dit onderwerp is over een paar maanden niet meer ter sprake en dan doet deze dame gewoon weer vrolijk mee aan de sport. Ronduit triest

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:42

Paardrijden zou gewoon lekker paardrijden moeten zijn zoals de definitie van het woord aangeeft. Een lekker ritje op een paard, zonder al die hulpstukken, waanzinnige oefeningen en met een simpel tuig. Af en toe in de bak en af en toe buiten een ritje. Elke dag rijden is niet eens nodig. Als het paard maar buiten komt en aandacht krijgt net als elk ander (huis)dier.

Helaas is bovenstaande niet zoals het er in de praktijk aan toegaat. Ik vind al die takken van paardensport ook geen vriendelijke manier van kijken. Het draait maar om één ding en dat is geldklopperij. Overal moet op verdiend worden en dat gaat ten koste van het welzijn van het dier. Maar ook de belachelijke spullen die je kan kopen voor het dier. Alles straalt luxe en geld uit. Maakt dat het rijden beter en vriendelijker? Zeker niet. Het is eerder triest om naar te kijken dat je door middel van materialisme jezelf als ruiter moet bewijzen.

Zogenaamde “topruiters” die op de “beste” paarden worden gezet. Ik noem het ondertussen geen rijden meer. Het is de naam en combinatie die het dan moet gaan doen. En dat allemaal voor geld.

Kijk naar de fokkerij. Uiteraard kunnen we tegenwoordig “mooie” paarden fokken. Maar wat is mooi. Waar zijn de goede, sterke paarden gebleven ? Mooi is niet per definitie ook goed. Ook in de fokkerij gaat een hoop geld in om en dat is belangrijker dan het welzijn van het ras te behouden.

Alles voor het uiterlijke vertoon en macht binnen de paardensport. En daar moet dit dier (o.a.) helaas onder lijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:51

Mwah niet mee eens, een paard moet om uberhaupt goed een ruiter te kunnen dragen zonder dat het ergens schade oplevert wel correct gereden worden en daar hoort bij..over de rug, nageeflijk en recht. Een stukje dressuurmatige basis die prima verkregen kan worden op een paardvriendelijke manier. Paardrijden moet vooral lekker zijn voor het paard denk ik. :o

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:55

Elisa2 schreef:
Mwah niet mee eens, een paard moet om uberhaupt goed een ruiter te kunnen dragen zonder dat het ergens schade oplevert wel correct gereden worden en daar hoort bij..over de rug, nageeflijk en recht. Een stukje dressuurmatige basis die prima verkregen kan worden op een paardvriendelijke manier. Paardrijden moet vooral lekker zijn voor het paard denk ik. :o

Eens. Als wij graag op de rug willen zitten van een paard moet je op z'n minst de rug ervoor trainen op een correcte manier. Helaas word dit bijna nooit in ontspanning gedaan en ook niet correct. De sport zelf is al helemaal vervormd en niet eens meer echt goed voor het lichaam van het paard. Misschien de onderste niveau's alleen nog.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:04

Misschien als je plaatsingen in de sport weghaald, en dat vervangt door een andersoortige beoordeling. Dus niet wie is het beste, maar 'welke' lopen allemaal goed, en welke (nog) niet.
En dan de excessen eraf halen. Dus geen beoordeling meer op hoogste sprong, snelste tijd, spectaculairste piaffe.. maar 'wordt het correct uitgevoerd.
Dan haal je de competitie eraf..
(eigenlijk dingen die je mag verwachten die tijdens je les gecheckt worden).
Je mist dan alle recreanten die rare dingen met dieren doen, maar die mis je toch ook met wedstrijd sport..

maar goed, dat gaat niet werken want mensen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:15

Ik ben absoluut voor dat idee Cer! Klinkt mij als muziek in de oren..misschien ook het plaatsingselement weghalen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:22

fransje23 schreef:

Niet mee eens.
Ook in de sport is een enorme ontwikkeling op het gebied van welzijn. Paardesport is meer dan alleen dressuur. Kijk een welke ontwikkeling er wel niet is geweest in de Eventing de afgelopen decennia.
Ook in de sport is welzijn continue een onderwerp van discussie en vindt ontwikkeling plaats. Al is het maar de ontwikkeling dat dit soort gedrag, ook al is het niet meer op het evenement zelf, niet meer getolereerd wordt en tot schorsing leidt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:27

Elisa2 schreef:
Ik ben absoluut voor dat idee Cer! Klinkt mij als muziek in de oren..misschien ook het plaatsingselement weghalen.

Ja precies, dat bedoelde ik inderdaad met 'dus niet 'wie is de beste'' :j

maar zolang degene die dat beoordelen, geen consensus hebben over wat goed is (en dat hebben ze nu ook niet) denk ik toch niet dat je daar uit gaat komen.. ?

Want al het geld komt uit 'deze is beter dan die'.. dat is ook met raskeuringen zo (honden/katten) want dekgeld etc etc.
Als je zou zeggen "deze tien zijn allemaal goed" dan wordt het dekgeld verhaal (en dus commercie) misschien ook anders. Dan gaat het er meer om wat iemand zelf mooi vind, maar niet vanwege de honderdduizendollar-earnings die eraan hangen

Maar, dan verdwijnt er dus een hele industrie :+
En dat gaat denk niet heel snel lukken..
Want hoeveel topruiters, sponsors etc vinden paardensport echt nog leuk als er geen geld meer mee te verdienen valt.. Ze zullen een ander verdienmodel moeten vinden.. lesgeven, clinics geven, stalling.. en geen prijzengeld meer... (ik weet niet wat het aandeel van prijzengeld is hoor, hou me ten goede)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:33

Hahaha sorry dat is duidelijk, ik moet even lachen. (niet gemeen oid bedoeld) In de paardensport en zeker de dressuur is echt niet veel prijzengeld te krijgen. Sporters doen het dan ook niet voor het geld. Eerder voor een doel stellen, zichzelf continu willen verbeteren, aanzien, verdienmodel want een goede ruiter krijgt meer lesklanten en trainingspaarden etc. Daar halen ze nu al de meeste inkomsten uit maar is wel keihard werken want al die eigenaren hebben ook hun doelen.

Degene die beoordelen hebben over het algemeen wel concensus over wat goed is. De meesten zijn ook instructeur. Echter moet de focus verlegd worden, niet wedstrijdtechnisch maar trainingtechnisch gaan kijken.