Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Padoertje schreef:Juist door de sport kunnen we laten zien hoe het anders/goed kan. Als we allemaal thuis blijven, dan ziet niemand ons meer. Juist die partijen die tegen paardenhouderij in het algemeen zijn, wil je meenemen in het goed samenwerken met het paard. Laat ze maar komen kijken..
Het goed opleiden van ruiters, instructie, juryleden etc is m.i. van groter belang om het verschil te gaan maken. En daarnaast wat iedereen zelf kan aanpassen in zijn eigen omgeving. Van meer vrije beweging tot het durven aanspreken van stalgenoten bij misstanden.
Lieser schreef:Nouvel schreef:En niet alleen sport is mishandeling…
Er zijn ook zat recreatiepaarden die het echt niet zo fijn hebben…
Al gaat het in de sport vaak om eer en vooral geld en bij de recreatie vaak om onkunde…
Vraag is hoe het hele welzijn te verbeteren dan.
Minimum eisen voor stalgrootte en vrije beweging zou al helpen. En een verbod op sporen, slofteugels, stang met kinketting, ...
fransje23 schreef:Padoertje schreef:Juist door de sport kunnen we laten zien hoe het anders/goed kan. Als we allemaal thuis blijven, dan ziet niemand ons meer. Juist die partijen die tegen paardenhouderij in het algemeen zijn, wil je meenemen in het goed samenwerken met het paard. Laat ze maar komen kijken..
Het goed opleiden van ruiters, instructie, juryleden etc is m.i. van groter belang om het verschil te gaan maken. En daarnaast wat iedereen zelf kan aanpassen in zijn eigen omgeving. Van meer vrije beweging tot het durven aanspreken van stalgenoten bij misstanden.
In theorie klinkt het mooi maar in de praktijk werkt het niet zo.
Ik zie meer verandering op het gebied van welzijn en samenwerking in de recreatie dan in de sport.
Lianne007 schreef:Ik denk dat we aan het begin staan van een grote verandering in de paarden wereld. Het is denk ik ook aan ons allen hoe die eruit zal gaan zien. Door dit soort zaken zullen mensen hoop weer bewuster gaan nadenken over de manieren van trainen en rijden en weten dat de paardensport kapot wordt gemaakt via binnenuit ; niet van buiten.
Wat mij betreft mogen er ook stewards komen controleren op regionale/amateur concoursen en reglementen betreft welzijn worden aangescherpt. ( wedstrijden aflasten bij hoge temperaturen etc). Medische en harnachement controles etc). Niet enkel topsport brengt leed met zich mee.
Elco schreef:Aanvulling op verboden
Cowboy zadels, westernsport, manege lessen, hackemores, bitloos, paarden 24/7 buiten zonder schaduw of beschutting, paarden teveel eten geven en te weinig beweging zodat ze uit de voegen knappen, snoepjes met allerlei smaakjes, te zware mensen op een paard of pony, en niet te vergeten het junkfood voor paarden BIKS.!!!!! En zo kan ik nog wel even door gaan..
Hutcherson schreef:Ik moet zeggen dat ik niet meer naar paardensport kijk. Olympische spelen niet, jumping dingen niet, zelfs regionale wedstrijden niet. Alleen een lesje kijken bij iemand waarvan ik weet dat de insteek goed is wil ik nog wel ns doen.
Maar daar is weinig spanning en sensatie. Western en cross vind ik een no-go. Zelfs de hoge sprongen en barrage gaan mij tever.
Rensport mag van mij per direct afgeschaft worden.
Ik heb mijn paarden als onderdeel van mijn gezin en dagelijks leven. De oudste heeft dik 1,5 jaar geleden iemand op zn rug gehad en de jongste heb ik laatst weer ns op gezeten in de paddock om weer even te wennen na een jaar vakantie na zn inrijdperiode.
De bedoeling is straks ritjes in het bos 1 keer per twee weken. Geen wedstrijden, geen longeersessies, geen zwepen /sporen/dwangmiddelen om te presteren.
Zit er potentie in mn jonkie? Zeker! Wil ik daar eens wat lessen in gaan doen ooit?zeker. Maar thats it.
En het is vooral een 'het zou ooit leuk zijn om'.
Paardensport wordt niet gauw verboden vanwege de enorme cashflow. Ik vraag me ook al jaren af waarom dat gare voetbal met die achterlijke hooligans niet afgeschaft wordt, maar zelfde antwoord. Geld geld geld.
Padoertje schreef:Ja maar dat blijft dus lastig, want dat is een hele grote doelgroep die vaak geen lid zijn van een vereniging, KNHS, FNRS of niet/weinig les nemen. Hoe ga je die dan bereiken/goed voorlichten?
Elco schreef:Lieser schreef:
Minimum eisen voor stalgrootte en vrije beweging zou al helpen. En een verbod op sporen, slofteugels, stang met kinketting, ...
Aanvulling op verboden
Cowboy zadels, westernsport, manege lessen, hackemores, bitloos, paarden 24/7 buiten zonder schaduw of beschutting, paarden teveel eten geven en te weinig beweging zodat ze uit de voegen knappen, snoepjes met allerlei smaakjes, te zware mensen op een paard of pony, en niet te vergeten het junkfood voor paarden BIKS.!!!!! En zo kan ik nog wel even door gaan..
fransje23 schreef:Padoertje schreef:Ja maar dat blijft dus lastig, want dat is een hele grote doelgroep die vaak geen lid zijn van een vereniging, KNHS, FNRS of niet/weinig les nemen. Hoe ga je die dan bereiken/goed voorlichten?
Die doelgroep wordt ook steeds groter en is heel erg divers.
Over misstanden in de sport hoef je ze niet te bereiken.
Daar komen veel paardenliefhebbers met ieder naar nieuwsbericht verder vanaf te staan.
Elisa2 schreef:Paardensport kan fantastisch zijn, mits het niet ten koste gaat van het paard. Dus ego belangrijker is dan het paard, daar gaat het mis imo.
Daarnaast zijn er goede en slechte profs, net zoals dat er goede en slechte amateurs zijn. Leed is helaas niet alleen voorbehouden aan de sport.
Wat ik graag zou willen zien is een hervorming in de sport, dat dressuur niet meer gaat over oefeningen op het juiste moment rijden maar dat het een graadmeter wordt van hoe goed en vriendelijk een paard opgeleid is waarbij horsemanship en welzijn voorop staan.
MyWishMax schreef:Alleen het gaat juist om de slechte dingen weg te krijgen. Dat maakt niet uit elke disciplines of hoe je de hobby bedrijft.
Paardenwelzijn moet voor ieder paard bekeken worden en op heel veel vlakken beter.
Dees schreef:Geld verdienen over de rug van dieren is altijd discutabel.
Of het nou om kokos-aapjes gaat, slachtvarkens, olifantenritjes of topsportpaarden.
Zodra het om geld gaat, of om eremetaal, is het dier altijd de grote verliezer.
Stop misbruik van dieren. Stop op zijn minst met topsport met dieren.
Daihyo schreef:Elisa2 schreef:Paardensport kan fantastisch zijn, mits het niet ten koste gaat van het paard. Dus ego belangrijker is dan het paard, daar gaat het mis imo.
Daarnaast zijn er goede en slechte profs, net zoals dat er goede en slechte amateurs zijn. Leed is helaas niet alleen voorbehouden aan de sport.
Wat ik graag zou willen zien is een hervorming in de sport, dat dressuur niet meer gaat over oefeningen op het juiste moment rijden maar dat het een graadmeter wordt van hoe goed en vriendelijk een paard opgeleid is waarbij horsemanship en welzijn voorop staan.
Niet alleen dressuur. Dit kun je volgens mij doortrekken naar alle disciplines.
Elisa2 schreef:Mwah niet mee eens, een paard moet om uberhaupt goed een ruiter te kunnen dragen zonder dat het ergens schade oplevert wel correct gereden worden en daar hoort bij..over de rug, nageeflijk en recht. Een stukje dressuurmatige basis die prima verkregen kan worden op een paardvriendelijke manier. Paardrijden moet vooral lekker zijn voor het paard denk ik.
fransje23 schreef:In theorie klinkt het mooi maar in de praktijk werkt het niet zo.
Ik zie meer verandering op het gebied van welzijn en samenwerking in de recreatie dan in de sport.
Elisa2 schreef:Ik ben absoluut voor dat idee Cer! Klinkt mij als muziek in de oren..misschien ook het plaatsingselement weghalen.