Vraagprijs paard: zal dat dalen of stijgen komende jaren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vraagprijs paard zal nog meer stijgen of dalen in de toekomst

Stijgen
66 (38%)
Dalen
105 (61%)

Totaal aantal stemmen: 171

Sherivey

Re: Vraagprijs paard: zal dat dalen of stijgen komende jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:05

Ik denk dalen. Als ik al kijk naar hoe verschrikkelijk duur stalling/ voer/ smid/ DA etc nu is en ik verwacht dat juist die kosten gaan stijgen. :=

Denk ook dat het voor veel mensen niet meer mogelijk is om hun paard te kunnen houden ivm de kosten. :n

Coco_Vanilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 17:25

Heel interessant al jullie reacties, en het zet me ook echt aan het denken wat de marktprijs kan bepalen. Ik zit zelf pas een aantal jaar in de paardenwereld, begonnen als manegeruiter en nu ben ik ook een bijrijder. Ik ging een beetje dromen over het hebben van een eigen paard, en wilde even een referentiekader hebben of we nu in een extreem dure periode zitten. Dat alle andere dagelijkse kosten ook zijn gestegen, voor mens en dier is een feit. Alleen als ik de markt nu bekijk en de prijzen zie voor een normaal rijpaard, dan begin ik te denken dat de prijs zo hoog is omdat het simpelweg gevraagd kan worden. Men koopt wel....ofzo. En mede daardoor wordt denk ik de hoge prijs in stand gehouden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:33

Voor veel mensen die hun paard (moeten) verkopen is het vaak ook een emotionele waarde die ze er aan hechten. Dat kan dan een hele andere prijs zijn dan de prijs die een paard daadwerkelijk waard is. Daarom is het vaak ook belangrijk om iemand mee te nemen die geen band gaat krijgen met het paard wat gekocht gaat worden, die persoon kijkt heel anders naar dat paard dan diegene die hem/haar voor zichzelf koopt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:26

Sherivey schreef:
Ik denk dalen. Als ik al kijk naar hoe verschrikkelijk duur stalling/ voer/ smid/ DA etc nu is en ik verwacht dat juist die kosten gaan stijgen. :=

Denk ook dat het voor veel mensen niet meer mogelijk is om hun paard te kunnen houden ivm de kosten. :n

Dit denk ik ook. Paard moet dan snel weg, dus voor lagere prijs. Want anders komt er weer een maand stalling en onderhoud bij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:46

Cinnepin schreef:
Sherivey schreef:

Dit denk ik ook. Paard moet dan snel weg, dus voor lagere prijs. Want anders komt er weer een maand stalling en onderhoud bij.

Aan de andere kant, als je paard wegmoet wegens geldgebrek, dan hoop je er toch nog een keer mee te cashen! Wat natuurlijk alleen kan als het een gezond niet al te oud goed bruikbaar paard is.Die hoef je dan ook zeker niet onder de prijs weg te geven!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:53

Ik denk niet dat gemiddeld gezien prijzen zullen dalen ondanks de hogere kosten, alleen bij dringende verkoop van recreatiepaarden wanneer iemand geldnood heeft.

De kwalitatieve sportpaarden zullen waarde blijven behouden. Voor mijn paard (en zelfs voor mijn mini toen hij viral ging) was ook interesse vanuit het buitenland (VAE/VS), waar het budget (vaak) veel hoger ligt. Nu zijn ze niet te koop, maar ik denk wel dat hiermee waarde behouden blijft door internationale interesse in de Nederlandse markt. Denk zelf dat hetzelfde geldt voor echt brave dieren en paarden met ervaring in de basissport.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:13

Anjali, mja, of je denkt 'hoe eerder, hoe beter, scheelt weer een maand onderhoud'.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:18

Ik heb de prijzen alleen maar zien stijgen. In 2014 kocht ik mijn ruin nog voor 4.000 euro. Toen ik in 2017 opnieuw op zoek moest, was die prijs al gestegen naar zo'n 7.500 en toen ik uiteindelijk slaagde in 2019 lagen de prijzen rond de 10.000. Voor heel gemiddelde amateursportpaarden.

Ik denk dat met al die stijgende prijzen voor stalling de vraag zal gaan afnemen en het aanbod zal toenemen. Heel kort door de bocht zou daardoor de prijs moeten gaan dalen. Of dat daadwerkelijk gebeurt, vraag ik me af. Er is tot nu toe maar een hele lichte stagnatie merkbaar.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:37

Ik denk dat er niks van te zeggen is omdat er meerdere dingen mogelijk zijn:

- alles wordt duurder, dus ook paarden fokken/houden. De meeste mensen fokken wel met in het achterhoofd uiteindelijk in ieder geval minimaal de kostprijs terug te kunnen verdienen. Op het moment dat dit meerdere malen niet lukt, zullen deze mensen stoppen met fokken.
Dat zie je nu eigenlijk al een beetje gebeuren.....minder paarden, dus degene die er zijn, worden duurder.

- mensen kunnen het niet meer betalen, dus moeten vlug van hun paard af, deze paarden zullen tijdelijk goedkoper staan....
De goede paarden zullen duur blijven, want daar is altijd wel markt voor.
Lage segment ongezonde/oncourante dieren, zal ook wel blijven.

Maar wat het middensegment doet? Geen idee?
(voor mij is middensegment alles wat vroeger voor 3000-8000 euro te koop staat, maar tegenwoordig is het middensegment verschoven naar 7500-15.000)
Met middensegment bedoel ik dus de paarden geschikt voor fanatieke recreanten, die dus of basissport willen beoefenen, of een braaf buitenrijpaard zoeken bijvoorbeeld.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:33

Sky_As schreef:
- mensen kunnen het niet meer betalen, dus moeten vlug van hun paard af, deze paarden zullen tijdelijk goedkoper staan....
De goede paarden zullen duur blijven, want daar is altijd wel markt voor.
Lage segment ongezonde/oncourante dieren, zal ook wel blijven.

Ik vraag me af of zoveel mensen hun paard zullen wegdoen. Ik denk dat veel mensen de kosten blijven betalen, maar gewoon geen nieuw paard kopen als hun huidige paard overlijdt.
Dat hoor ik in ieder geval bij ons op stal regelmatig.