Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 07:15

Berdien schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb een belgisch trekpaard gehad, en als je het van dichtbij meemaakt dan zie je pas hoe groot het CPL probleem is. Ik heb nog nooit een oudere belg gezien zonder CPL, dat is erg triest.
Destijds werd couperen ook nog gedoogd, ik ben heel blij dat dat nu echt voorbij is.

Dit geldt ook voor Tinkers. Ik ken er meer met dan zonder, en alle drie mijn Tinkers hebben het (gehad). Toch hoor ik er bij de stamboeken en fokkers maar weinig over. Voor mij een reden om geen lid van een stamboek meer te zijn, en met mijn prachtige grote palomino merrie zal ik ook niet fokken. Het levert zoveel ellende, stress en zorgen op.

Ook ja. Mijn tinker heeft er gelukkig geen last van, maar ik snap niet dat ze gewoon door fokken met zieke dieren.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 07:36

Ik heb een Shire verzorgd die enorm koehakkig stond, wat als rastypisch wordt gezien en dus ook doorgefokt wordt. Het schijnt van vroeger voor de ploeg te komen (met een koehakkige beenstand maak je een smaller spoor voor de ploeg), maar wat mij betreft heel vreemd om een standafwijking bewust in het ras te houden. Zeker als er zoveel gewicht op de gewrichten komt.

Anomien

Re: Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 07:52

Ik stoor mij mateloos aan de grote ruiters op IJslanders. Onlangs hier ook een topic van.
En ik stoor mij nog meer aan de verdediging ervan.

Voor mij een reden, niet te reageren op een topic. Nooit naar een IJslandershow te gaan.

En dat die kleine Shetlanders met dwerggenen. Of hoe het ook mag heten, als schattig wordt gezien. Ik snap dat je zo’n dier een fijn leven wil geven. Maar het ophemelen, zoals ik sommige Amerikanen op YouTube zie doen, maakt het probleem (het fokken met ongeschikte dieren) alleen maar groter.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:24

ik heb hem nog niet voorbij horen komen, maar ik denk dat het hoge inteelt percentage en de daarbij de grote lijst met medische problemen die een erfelijke factor kennen in het Friese stamboek ook aardig in het lijstje past van "rassenblindheid"

Wat overigens wel jammer is, want qua rijbaarheid en karakter is het ras wel weer goed inzetbaar..

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:27

In het originele topic durfde ik niet te reageren, maar na een rondje googlen kom ik bij meerdere IJslanderstallen/instructeurs/-ices tegen dat ze tegenwoordig een maximumgewicht van 80kg hanteren. Sommigen hebben daar nog aanvullende eisen aan toegevoegd mbt fitheid/bmi van ruiter en paard.

Toen ik daar vroeger leste stond die gewichtsgrens van de ruiter veelal op 100/95kg, dus het lijkt me dat daar qua ideologie een kentering zit. En dus ook met de consequentie dat het overgrote deel van de volwassen mannen niet op een IJslander thuishoort.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:32

Ik heb gehoord dat er op Ijsland gewoon geen andere paarden zijn en dat je dus alleen de Ijslander hebt om mee te "werken", vandaar dat er ook grotere en zwaardere mensen op rijden? Misschien dat daar de theorie vandaan komt dat Ijslanders veel gewicht kunnen dragen?
Die zadels zo op de lendenen heb ik ook nooit begrepen, alsof je bij Ijslanders wel na de 18e rib mag belasten....
Overigens wel leuke paarden!

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:37

Ik vind dat er in alle takten van de paardensport nogal wat verbeteringen mogen worden doorgevoerd.
Idd de te zware ruiters, ik zie soms op Instagram ruiters voorbij komen met zo'n dikke kont die niet eens in net zadel past en dan de lovende reacties eronder, terwijl ik wil schrijven dat ze gewoonweg te dik is. Maar dat is fatshaming en dat mag niet.
De bitten en hoofdstellen die gebruikt worden in de sport, springen en eventing vooral. Of in de dressuur waar de stang continu horizontaal getrokken is.

Er is zoveel aan de hand en ik vind het terrecht dat er serieus naar gekeken wordt en dat er ook kritische meningen gegeven moeten worden, die onderbouwd zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:57

Waar ik me ook wel eens over verbaas zijn de KWPN keuringen.
Mijn vriendin heeft ooit haar bijna 2.5 jarige merrie weggebracht om keuringsklaar te maken en dat vraagt nogal wat van zo'n jong paard.
Wel met goed resultaat, de merrie werd reserve kampioen op de keuring, is ster en later voorlopig keur geworden.
De merrie is daar op de trainingstal in één moeite door zadelmak gemaakt en daarna altijd onder het zadel gebleven.
Je weet nooit zeker of het ermee te maken heeft, maar de merrie was nog geen 10 jaar en al 'kapot' en niet meeer te gebruiken onder het zadel.

Bij de keuringen zie je hengsten/merries van soms net 3 jaar met al een heel traject achter de rug, en moeten zich ook onder het zadel nog goed kunnen laten zien.

Ik heb geen idee hoe het anders zou moeten, en of het bij andere rassen/stamboeken het er anders aan toe gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:58

Interessante discussie.

Wat betreft Ijslanders, het is bekend dat hoe dichter een paard nog bij de natuur staat hoe sterker ze zijn. Dit is terug te vinden bij de onderzoeken van Zefanja Vermeulen.

Een paar eeuwen geleden reden volwassen mannen nog op poný van 1.30. Waarmee ik niet zeg dat het goed is he? Het lijkt mij goed dat er kritisch gekeken wordt naar gewicht en limieten. Tijden veranderen en zoals er al terecht opgemerkt werd is er ook steeds meer overgewicht.

Dan die Saddlebreds, die sport is afschuwelijk..als die paarden normaal gereden en gehouden worden is het al een heel ander verhaal. Alhoewel dit soort gangenpaarden wel zwakker zijn en er meer gezondheidsproblemen voorkomen waar ook wel aandacht voor zou mogen zijn.

De tuigpaarden, die worden gewoon getraind aan de DL terwijl ze over de rug lopen. Het is alleen in de baan dat ze showen, zolang er niemand op zit is die holle rug niet zo erg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:03

mika11 schreef:
Waar ik me ook wel eens over verbaas zijn de KWPN keuringen.
Mijn vriendin heeft ooit haar bijna 2.5 jarige merrie weggebracht om keuringsklaar te maken en dat vraagt nogal wat van zo'n jong paard.
Wel met goed resultaat, de merrie werd reserve kampioen op de keuring, is ster en later voorlopig keur geworden.
De merrie is daar op de trainingstal in één moeite door zadelmak gemaakt en daarna altijd onder het zadel gebleven.
Je weet nooit zeker of het ermee te maken heeft, maar de merrie was nog geen 10 jaar en al 'kapot' en niet meeer te gebruiken onder het zadel.

Bij de keuringen zie je hengsten/merries van soms net 3 jaar met al een heel traject achter de rug, en moeten zich ook onder het zadel nog goed kunnen laten zien.

Ik heb geen idee hoe het anders zou moeten, en of het bij andere rassen/stamboeken het er anders aan toe gaat.

Ja zeker, bij het NRPS bijvoorbeeld hoeven de hengsten zich 3 keer te laten zien onder hun eigen ruiter en 1 keer gereden worden door een gastruiter. (dat zit gecombineerd aan die 3 keer)

Ik vind 2,5 ook te vroeg voor zo'n heel traject, er zijn er genoeg die heel zijn gebleven en later nog hoog in de sport hebben gelopen. (ggk hengsten) Maar het risico is gewoon te groot dat er te vroeg, teveel gedaan wordt. Hier is ook al jaren kritiek en discussie over bij het KWPN. Probleem is alleen dat als de keuringen een jaar uitgesteld worden qua leeftijd dat sommige mensen alsnog zo vroeg beginnen met trainen. Paarden dan niet meer goed te beoordelen zijn (natuurlijke aanleg) en het probleem niet aangepakt wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:17

Onali schreef:
Een paard of pony trekt de kar niet met het tuig ;)

Even dit misverstand uit de wereld helpen: een paard trekt een wagen wel degelijk met het borsttuig (of het gareel), niet met het schoftje. Ook niet bij 2-wielers. Daar draagt het schoftje de kar (deels, want een tweewieler moet in evenwicht hangen).
Het lamoen heeft bewegingsruimte in de lichtogen, de strengen staan strak. Daar wordt dus mee getrokken. Behalve bij de drafsport, daar wordt de sulky met het schoftje getrokken, die hebben geen borsttuig en geen strengen, de stokken klikken vast in het schoftje.

Dan IJslanders:
Aan de ene kant kan je als verdediging zeggen dat IJslanders eeuwenlang geselecteerd zijn op robuustheid en draagvermogen. Wat daar niet deugde, werd gewoon zonder pardon opgegeten, dus alleen de allersterksten zijn overgebleven.
Maakt ze biomechanisch niet anders, maar qua bot-/spiermassa mogelijk wel.
Nog niet zo heel lang geleden was een beetje IJslander 1.35, kort op de pootjes, breed gebouwd en woog 400 kilo. Daar kan je dus best acceptabel met 80 kg op zitten, (even ervan uitgaand dat 20% een beetje de max is). En de gemiddelde IJslandse ruiter was misschien boomlang (Vikingbloed) maar woog geen 100 kg.

En daar is de afgelopen jaren aan geknoeid. IJslanders die niet goed genoeg waren, kwamen naar het vasteland, er werd op grootte gefokt, ruiters werden zwaarder en de ponies werden lichter. En dan kom je idd in de knoei. Want met een ruiter van 80 kg, en een smalle IJsco van 1.45 die nog steeds 400 kg weegt, wordt het beeld al heel anders, laat staan als de ruiter 85 kg weegt, de IJsco 1.40 is en 350 kg...

Hetzelfde zie je bij de Quarters. Vooral de reiners zijn vaak ook maar 1.45. En dan wegen ze best wel 500 kg, dus daar zóu je met 100 kg op kunnen zitten (inclusief 15-20 kg westernzadel!), maar lekker ziet het er niet uit. En voor een 2-jarige is dat al zeker te veel, laat staan als die ook nog moet sliden en spinnen.
Maar ook daar geldt wel: er is jarenlang geselecteerd en wat niet goed genoeg was verdween of naar Europa of naar Mexico (slacht) of via een andere achterdeur.

En dat geldt ook voor volbloedrennen en rennen met Arabische volbloeds, wat ze in Rusland ook met 2-jarigen doen. De selectie is genadeloos, en in de Staatsstoeterijen wordt alleen gefokt met zowel merries als hengsten die minimaal als 2-jarige succesvol hebben gerend. Wat niet voldoet wordt geslacht. Zijn ze makkelijk in.

Waar ik mee wil zeggen: omdat er zolang is geselecteerd, worden paarden alsnog oud, en blijven de meningen in stand. Want het gaat toch goed, we doen het altijd zo, ons ras is 'anders'. En dat laatste zou deels misschien kunnen kloppen, selectie zorgt uiteraard na verloop van tijd voor andere eigenschappen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 14-07-24 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:20

Weet je? Ik merk dat ik moeite heb met de openingspost. Het gaat meteen over disciplines die niet de standaard zijn in Nederland, het is alweer het wijzen naar anderen.
Op het moment dat de TS ook voorbeelden van dressuur/kwpn/etc had genoemd, dan had ik graag meegediscussieerd. Kijk ook zelf eens in de spiegel, ga niet alleen wijzen naar anderen.
Voorbeelden genoeg, bijvoorbeeld een aantal mensen die hier ook al opgedoken zijn, die standaard vanalles goed praten als het gaat om dressuur/kwpn/tuigers, etc :j

Edit: ik rijd zelf western en merk dat ik niet zo heel veel zin meer heb om daar hier iets over te schrijven want het gaat altijd meteen over jong inrijden (doe ik niet), grote mannen (ik ben een kleine lichte vrouw en grote mannen komen niet op mijn paard) en reining (doe ik ook niet).
Laatst bijgewerkt door Achterom op 14-07-24 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:23

Achterom schreef:
Weet je? Ik merk dat ik moeite heb met de openingspost. Het gaat meteen over disciplines die niet de standaard zijn in Nederland, het is alweer het wijzen naar anderen.
Op het moment dat de TS ook voorbeelden van dressuur/kwpn/etc had genoemd, dan had ik graag meegediscussieerd. Kijk ook zelf eens in de spiegel, ga niet alleen wijzen naar anderen.
Voorbeelden genoeg, bijvoorbeeld een aantal mensen die hier ook al opgedoken zijn, die standaard vanalles goed praten als het gaat om dressuur/kwpn/tuigers, etc :j

Edit: ik rijd zelf western en merk dat ik niet zo heel veel zin meer heb om daar hier iets over te schrijven want het gaat altijd meteen over jong inrijden (doe ik niet), grote mannen (ik ben een kleine lichte vrouw en grote mannen komen niet op mijn paard) en reining (doe ik ook niet).

Je zou dit ook als nummer 7 in de lijst in kunnen brengen. Misschien heeft TS niets met warmbloeden, zou ook zomaar kunnen. De aanleiding was trouwens IJslanders, en daar lopen er verrekt veel van rond in NL. Dus hoezo, wijzen naar het buitenland?

En jouw voorbeeld van dat je Western rijdt, licht bent en geen reining doet, is nu net een beetje waar dit over gaat. Vanuit 'eigen kamp' komt er geen tegengas. En als je het zelf anders doet, zou jíj nu net degene kunnen zijn die dat tegengas geeft. In je eigen wereld dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:30

Achterom schreef:

Waarom dit?

Dat is toch ook wijzen naar anderen?

Je rijdt zelf western, daar zou ik ook wel over kunnen zeggen dat er wel meer aandacht zou mogen zijn voor mondletsel. Dat er met extreem scherpe bitten gereden wordt soms om er voor te zorgen dat het paard nooit meer een bit aan durft te nemen. Want dat gebeurd soms, bij de slechtere trainers/ ruiters.

Zou je waarschijnlijk zelf ook gaan weerleggen en dan zou ik ook wel kunnen zeggen dat je iets aan het goedpraten bent. ;) (alleen nuanceer ik, weet echt wel dat gelukkig niet alle westernruiters zo zijn)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:34

Ibbel schreef:
Dan IJslanders:
Aan de ene kant kan je als verdediging zeggen dat IJslanders eeuwenlang geselecteerd zijn op robuustheid en draagvermogen. Wat daar niet deugde, werd gewoon zonder pardon opgegeten, dus alleen de allersterksten zijn overgebleven.
Maakt ze biomechanisch niet anders, maar qua bot-/spiermassa mogelijk wel.
Nog niet zo heel lang geleden was een beetje IJslander 1.35, kort op de pootjes, breed gebouwd en woog 400 kilo. Daar kan je dus best acceptabel met 80 kg op zitten, (even ervan uitgaand dat 20% een beetje de max is). En de gemiddelde IJslandse ruiter was misschien boomlang (Vikingbloed) maar woog geen 100 kg.

En daar is de afgelopen jaren aan geknoeid. IJslanders die niet goed genoeg waren, kwamen naar het vasteland, er werd op grootte gefokt, ruiters werden zwaarder en de ponies werden lichter. En dan kom je idd in de knoei. Want met een ruiter van 80 kg, en een smalle IJsco van 1.45 die nog steeds 400 kg weegt, wordt het beeld al heel anders, laat staan als de ruiter 85 kg weegt, de IJsco 1.40 is en 350 kg...

Hetzelfde zie je bij de Quarters. Vooral de reiners zijn vaak ook maar 1.45. En dan wegen ze best wel 500 kg, dus daar zóu je met 100 kg op kunnen zitten (inclusief 15-20 kg westernzadel!), maar lekker ziet het er niet uit. En voor een 2-jarige is dat al zeker te veel, laat staan als die ook nog moet sliden en spinnen.
Maar ook daar geldt wel: er is jarenlang geselecteerd en wat niet goed genoeg was verdween of naar Europa of naar Mexico (slacht) of via een andere achterdeur.

En dat geldt ook voor volbloedrennen en rennen met Arabische volbloeds, wat ze in Rusland ook met 2-jarigen doen. De selectie is genadeloos, en in de Staatsstoeterijen wordt alleen gefokt met zowel merries als hengsten die minimaal als 2-jarige succesvol hebben gerend. Wat niet voldoet wordt geslacht. Zijn ze makkelijk in.

Waar ik mee wil zeggen: omdat er zolang is geselecteerd, worden paarden alsnog oud, en blijven de meningen in stand. Want het gaat toch goed, we doen het altijd zo, ons ras is 'anders'. En dat laatste zou deels misschien kunnen kloppen, selectie zorgt uiteraard na verloop van tijd voor andere eigenschappen.

Ik vind dit wel interessant, zolang de mensen paarden gebruiken is er natuurlijk al bewust en onbewust geselecteerd op bruikbaarheid en karakter. Terwijl er toch wel wat rassen rondlopen met behoorlijke gezondheidsproblemen, zoals hier ook al terecht werd aangehaald. De Fries bijvoorbeeld.

Dat gaat niet goed en iedereen ziet het maar niemand doet er wat aan vanwege volgens mij economische belangen. (correct me if i am wrong)

Daar vind ik wel wat van..gezondheid hoort eigenlijk op 1 te staan bij de selectie voor het fokken en al het andere zou pas daarna moeten komen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:37

_San87_ schreef:
Waarom een persoonlijke aanval?

Omdat betreffende persoon nog geen enkele keer inhoudelijk op vragen over haar geliefde ras heeft gereageerd, behalve dat andere meningen haar niet uitmaken. Persoonlijk worden is dan natuurlijk een makkelijkere keuze in plaats van een discussie aan te gaan over paardenwelzijn. :j

Ibbel schreef:
Achterom schreef:

Je zou dit ook als nummer 7 in de lijst in kunnen brengen. Misschien heeft TS niets met warmbloeden, zou ook zomaar kunnen. De aanleiding was trouwens IJslanders, en daar lopen er verrekt veel van rond in NL. Dus hoezo, wijzen naar het buitenland?

En jouw voorbeeld van dat je Western rijdt, licht bent en geen reining doet, is nu net een beetje waar dit over gaat. Vanuit 'eigen kamp' komt er geen tegengas. En als je het zelf anders doet, zou jíj nu net degene kunnen zijn die dat tegengas geeft. In je eigen wereld dus.

Precies dit! _/-\o_ Vanuit eigen kamp word alles enorm verdedigt (zonder goede opbouw of bewijzen?) en iedereen die een andere mening heeft heeft simpelweg geen verstand van het ras. Leer andere mensen dan wat in plaats van alleen maar boos te worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:45

Elisa2 schreef:
Interessante discussie.

Wat betreft Ijslanders, het is bekend dat hoe dichter een paard nog bij de natuur staat hoe sterker ze zijn. Dit is terug te vinden bij de onderzoeken van Zefanja Vermeulen.

Een paar eeuwen geleden reden volwassen mannen nog op poný van 1.30. Waarmee ik niet zeg dat het goed is he? Het lijkt mij goed dat er kritisch gekeken wordt naar gewicht en limieten. Tijden veranderen en zoals er al terecht opgemerkt werd is er ook steeds meer overgewicht.

Dan die Saddlebreds, die sport is afschuwelijk..als die paarden normaal gereden en gehouden worden is het al een heel ander verhaal. Alhoewel dit soort gangenpaarden wel zwakker zijn en er meer gezondheidsproblemen voorkomen waar ook wel aandacht voor zou mogen zijn.

De tuigpaarden, die worden gewoon getraind aan de DL terwijl ze over de rug lopen. Het is alleen in de baan dat ze showen, zolang er niemand op zit is die holle rug niet zo erg.

Je beseft je hoop ik ook, dat een paar eeuwen geleden mensen beduidend kleiner en lichter waren, he.

De Nederlander is in 200 jaar tijd 20 cm groter geworden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:47

Ik vind het trouwens lastig om de topictitel te beantwoorden, ik heb geen eigen ras of dicipline maar ben altijd met meerdere rassen en diciplines bezig geweest.

Om toch wat in te brengen, toen ik nog prof in de paarden werkte (wel al een poos geleden) had ik er grote moeite mee dat veel van die paarden niet of nauwelijks buiten kwamen. Ook dat de paarden voornamelijk beoordeeld werden op afstamming/ potentie/ waarde ipv individu vond ik lastig. Heb de paardenwereld altijd ervaren als een "harde" wereld voor zowel paard als mens en eigenlijk nooit begrepen waarom juist dieren die zo gevoelig zijn soms juist totaal niet zo behandeld werden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:48

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Interessante discussie.

Je beseft je hoop ik ook, dat een paar eeuwen geleden mensen beduidend kleiner en lichter waren, he.

De Nederlander is in 200 jaar tijd 20 cm groter geworden.

Nou, dat dacht ik ook maar daar bleek ik me in te vergissen. Wacht even, dan zoek ik het betreffende topic er bij.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:49

Wat ook interessant is denk ik, is proberen te bedenken welke misstanden je in jouw discipline/ras zou aanduiden als je een leek was ipv er midden in stond.
Ik vind beroepsblindheid altijd wel een heel interessant iets, dus ik vind dit topic ook heel interessant.

Een puntje waar ik momenteel veel over nadenk is bij de sportpony's en sportpaarden de hengstenselectie, en jonge paarden wedstrijden in het algemeen.
Bij de hengsten vind ik het persoonlijk echt wel pittig hoeveel die als 2,5 jarige al getraind en gepept zijn. Zowel ethisch als in hoeverre we nu aan het beoordelen zijn welke genen zo'n dier heeft of hoe goed de trainer kan trainen. Dan laat ik nog maar buiten beschouwing hoe normaal het lijkt te zijn dat we ons afvragen welke getrickt zijn. Vervolgens op de hengstenshows onder niet zulke chille omstandigheden onder het zadel je showrondjes moeten doen als 'net onder het zadel' jonkie.
Ik snap dat het voor veel mensen mooie hobby is en er ook behoorlijk wat geld in rond gaat, maar ik merk dat ik als halve buitenstaander er toch wat buikpijn van kreeg. Terwijl ik wel denk dat de mensen daar over het algemeen met de juiste intentie en goede bedoelingen hun ding proberen te doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:50

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:52

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:54

Elisa2 schreef:
Ik vind het trouwens lastig om de topictitel te beantwoorden, ik heb geen eigen ras of dicipline maar ben altijd met meerdere rassen en diciplines bezig geweest.

Om toch wat in te brengen, toen ik nog prof in de paarden werkte (wel al een poos geleden) had ik er grote moeite mee dat veel van die paarden niet of nauwelijks buiten kwamen. Ook dat de paarden voornamelijk beoordeeld werden op afstamming/ potentie/ waarde ipv individu vond ik lastig. Heb de paardenwereld altijd ervaren als een "harde" wereld voor zowel paard als mens en eigenlijk nooit begrepen waarom juist dieren die zo gevoelig zijn soms juist totaal niet zo behandeld werden.

Dat zeg je mooi….

Ik vind veel mensen ook vaak erg grof, en dat vind men heel acceptabel.
Terwijl je een paard in theorie op een vingertje en je adem zou moeten kunnen rondsturen….

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:55

mooney schreef:
Wat ook interessant is denk ik, is proberen te bedenken welke misstanden je in jouw discipline/ras zou aanduiden als je een leek was ipv er midden in stond.
Ik vind beroepsblindheid altijd wel een heel interessant iets, dus ik vind dit topic ook heel interessant.

Een puntje waar ik momenteel veel over nadenk is bij de sportpony's en sportpaarden de hengstenselectie, en jonge paarden wedstrijden in het algemeen.
Bij de hengsten vind ik het persoonlijk echt wel pittig hoeveel die als 2,5 jarige al getraind en gepept zijn. Zowel ethisch als in hoeverre we nu aan het beoordelen zijn welke genen zo'n dier heeft of hoe goed de trainer kan trainen. Dan laat ik nog maar buiten beschouwing hoe normaal het lijkt te zijn dat we ons afvragen welke getrickt zijn. Vervolgens op de hengstenshows onder niet zulke chille omstandigheden onder het zadel je showrondjes moeten doen als 'net onder het zadel' jonkie.
Ik snap dat het voor veel mensen mooie hobby is en er ook behoorlijk wat geld in rond gaat, maar ik merk dat ik als halve buitenstaander er toch wat buikpijn van kreeg. Terwijl ik wel denk dat de mensen daar over het algemeen met de juiste intentie en goede bedoelingen hun ding proberen te doen.

Ik ben het hier mee eens, en jouw laatste zin..hoe goed zijn de intenties als de drijfveer geld is? Staat het welzijn van het dier dan nog wel voorop of wordt het een product?
Ik denk dat dit in sommige gevallen gewoon ook echt discutabel is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:57

Ik heb een IJslander gehad en dat was mijn rijpaard. Hij had model picknicktafel, mat maar liefst 1,34 meter en had zuilen van pootjes. Ik woog destijds zo'n 72 kilo maar ja, die lange benen had ik toen ook al.

Mag je van vinden wat je wil.

Wat ík erg vind is dat paarden onder het zadel, ongeacht discipline, maar moeten presteren onder alle omstandigheden. Want dat je je voor die ene belangrijke wedstrijd hebt ingeschreven is belangrijker dan dat het 35 graden is.

En het ergste vind ik dat mensen niet meer kunnen rijden. Ook dit weer door alle disciplines heen. Rijbroeken met siliconentoestanden er op en zadels waar je niet meer in kunt bewegen zijn tegenwoordig de norm. Het lijkt mij een goed idee om, voordat je je eerste wedstrijd mag rijden, een proef moet afleggen. Op een plat zadel, beugels gekruist, gewoon een trensje (of bitloos als je dat wil) en rijd maar. Gewoon wat overgangen, figuren, tempowisselingen. Net zoals je eerst wp in de dressuur moet rijden voordat je kunt gaan springen zou het heel veel schelen als mensen voordat ze hun eerste proef rijden eerst laten zien dat ze in ieder geval kunnen zitten. Of je nou op een quarter, warmbloed, IJslander of wat voor paard dan ook zit.

Daarmee ondervang je natuurlijk niet de recreatieruiters die knetterscheef op hun paard zitten of die met een paard zonder conditie twee dagen lang op kamp gaan met de club en met een afgepeigerd paard naar huis gaan. Maar je kunt wel wat doen aan de rijvaardigheden van de basisruiter die af en toe een proefje wil rijden.