Ibbel schreef:Dan IJslanders:
Aan de ene kant kan je als verdediging zeggen dat IJslanders eeuwenlang geselecteerd zijn op robuustheid en draagvermogen. Wat daar niet deugde, werd gewoon zonder pardon opgegeten, dus alleen de allersterksten zijn overgebleven.
Maakt ze biomechanisch niet anders, maar qua bot-/spiermassa mogelijk wel.
Nog niet zo heel lang geleden was een beetje IJslander 1.35, kort op de pootjes, breed gebouwd en woog 400 kilo. Daar kan je dus best acceptabel met 80 kg op zitten, (even ervan uitgaand dat 20% een beetje de max is). En de gemiddelde IJslandse ruiter was misschien boomlang (Vikingbloed) maar woog geen 100 kg.
En daar is de afgelopen jaren aan geknoeid. IJslanders die niet goed genoeg waren, kwamen naar het vasteland, er werd op grootte gefokt, ruiters werden zwaarder en de ponies werden lichter. En dan kom je idd in de knoei. Want met een ruiter van 80 kg, en een smalle IJsco van 1.45 die nog steeds 400 kg weegt, wordt het beeld al heel anders, laat staan als de ruiter 85 kg weegt, de IJsco 1.40 is en 350 kg...
Hetzelfde zie je bij de Quarters. Vooral de reiners zijn vaak ook maar 1.45. En dan wegen ze best wel 500 kg, dus daar zóu je met 100 kg op kunnen zitten (inclusief 15-20 kg westernzadel!), maar lekker ziet het er niet uit. En voor een 2-jarige is dat al zeker te veel, laat staan als die ook nog moet sliden en spinnen.
Maar ook daar geldt wel: er is jarenlang geselecteerd en wat niet goed genoeg was verdween of naar Europa of naar Mexico (slacht) of via een andere achterdeur.
En dat geldt ook voor volbloedrennen en rennen met Arabische volbloeds, wat ze in Rusland ook met 2-jarigen doen. De selectie is genadeloos, en in de Staatsstoeterijen wordt alleen gefokt met zowel merries als hengsten die minimaal als 2-jarige succesvol hebben gerend. Wat niet voldoet wordt geslacht. Zijn ze makkelijk in.
Waar ik mee wil zeggen: omdat er zolang is geselecteerd, worden paarden alsnog oud, en blijven de meningen in stand. Want het gaat toch goed, we doen het altijd zo, ons ras is 'anders'. En dat laatste zou deels misschien kunnen kloppen, selectie zorgt uiteraard na verloop van tijd voor andere eigenschappen.
Ik vind dit wel interessant, zolang de mensen paarden gebruiken is er natuurlijk al bewust en onbewust geselecteerd op bruikbaarheid en karakter. Terwijl er toch wel wat rassen rondlopen met behoorlijke gezondheidsproblemen, zoals hier ook al terecht werd aangehaald. De Fries bijvoorbeeld.
Dat gaat niet goed en iedereen ziet het maar niemand doet er wat aan vanwege volgens mij economische belangen. (correct me if i am wrong)
Daar vind ik wel wat van..gezondheid hoort eigenlijk op 1 te staan bij de selectie voor het fokken en al het andere zou pas daarna moeten komen.