Liefde op het eerste gezicht, Fjölnir van het Slingerbos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:26

Jetta schreef:
Gefeliciteerd met je mooie nieuwe rijpaard. Heerlijk, zo’n IJslander. Je ziet dat hij nog erg jong oogt, maar dat komt goed met de juiste balans in training en rust. Ik begrijp dat je er af en toe eens op zit, dus hem de tijd gunt. Oké, dit zadel is misschien wat klein voor jou, maar ook daar is iets aan te doen. Verder: mensen, IJslanders zijn geboren om volwassen mensen en zware lasten over grote afstanden en ruig terrein te vervoeren. Het zijn oersterke, kleine paarden. Ik lees dat de TS er ervaring mee heeft en het is dus ook niet nodig om steeds opnieuw ongeveer hetzelfde negatieve commentaar te geven onder het mom van: ik wil je niet beledigen/ becommentariëren/ bodyshamen, MAAR…. Bah, wat giftig. Ga er eens van uit dat TS de allerbeste bedoelingen heeft met haar IJslanders. Flygill, veel geluk en plezier met je knappe IJslander!

Is helemaal niet giftig. Er zijn inderdaad genoeg volwassenen die op ijslanders rijden, maar die zijn wel een stuk kleiner. Dat het sterke rassen zijn vind ik echt een kul argument. Zijn Shetlanders ook, daar ga ik ook niet op zitten terwijl het wel zou kunnen. Dat iets kan betekend niet dat het meteen moet.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:18

Jetta schreef:
Gefeliciteerd met je mooie nieuwe rijpaard. Heerlijk, zo’n IJslander. Je ziet dat hij nog erg jong oogt, maar dat komt goed met de juiste balans in training en rust. Ik begrijp dat je er af en toe eens op zit, dus hem de tijd gunt. Oké, dit zadel is misschien wat klein voor jou, maar ook daar is iets aan te doen. Verder: mensen, IJslanders zijn geboren om volwassen mensen en zware lasten over grote afstanden en ruig terrein te vervoeren. Het zijn oersterke, kleine paarden. Ik lees dat de TS er ervaring mee heeft en het is dus ook niet nodig om steeds opnieuw ongeveer hetzelfde negatieve commentaar te geven onder het mom van: ik wil je niet beledigen/ becommentariëren/ bodyshamen, MAAR…. Bah, wat giftig. Ga er eens van uit dat TS de allerbeste bedoelingen heeft met haar IJslanders. Flygill, veel geluk en plezier met je knappe IJslander!

Ook als je de beste bedoelingen hebt kan iets gewoon niet passen. Ik kan ook de beste bedoelingen hebben om met mijn jarenlange rij-ervaring Welsh-A’tjes door te rijden en te verkopen als kinderpony (gouden markt). Ook met goede bedoelingen kunnen je keuzes gewoon niet kloppend zijn. En dat jij hier zo heftig op reageert, zegt mij dat je wellicht ooit zelf wel met een dergelijke situatie te maken hebt gehad en daarom nu zo getriggerd raakt.
Wanneer je met paarden (eigenlijk dieren in zijn algemeenheid) bezig bent moet je gewoon je subjectieve bril afzetten. Je kunt nog zoveel willen, maar je moet wel kijken of het ook echt kán.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:30

nevica schreef:
Jetta schreef:

Is helemaal niet giftig. Er zijn inderdaad genoeg volwassenen die op ijslanders rijden, maar die zijn wel een stuk kleiner. Dat het sterke rassen zijn vind ik echt een kul argument. Zijn Shetlanders ook, daar ga ik ook niet op zitten terwijl het wel zou kunnen. Dat iets kan betekend niet dat het meteen moet.

Ben jij wel eens op wedstrijden wezen kijken waar grote mannen van 2 meter op een Ijslander zitten?

Ik denk dat je het paard van ts niet terug kent over twee jaar als hij spieren en body heeft gekregen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:49

Citaat:
Ben jij wel eens op wedstrijden wezen kijken waar grote mannen van 2 meter op een Ijslander zitten?

Ik denk dat je het paard van ts niet terug kent over twee jaar als hij spieren en body heeft gekregen.

Dat dit kán betekent toch niet dat het verantwoord is? Er kan zo veel! Dat ze op IJsland allemaal op IJslanders rijden omdat er geen andere rassen zíjn, betekent toch nog niet dat het ethisch verantwoord is of dat de biomechanica van dit ras ineens substantieel anders is dan dat van het gemiddelde rijpaard/ pony? We kunnen ook op het weke deel van de rug gaan zitten bij een Tennessee walker. Dat gebeurt ook reteveel en wordt als normaal beschouwd, maar maakt dat het daarom verantwoord? Nee! En net zo goed vind ik een kerel van 2 meter op een IJslander ook niet verantwoord. Dat het altijd al gedaan werd, snap ik. Want je had die beesten vroeger gewoon nodig en ja, schijt daar aan als jij toevallig twee meter lang was. ;) Er kan zo veel. Een willekeurige ruiter in een slecht passend zadel. Of een 2 jarige Quarter waar op gereden wordt. Of… Noem het maar op. Dat het kan zegt niet dat het goed is.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 12-07-24 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

elineAbby123

Re: Liefde op het eerste gezicht, Fjölnir van het Slingerbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:53

Heel eerlijk, ik vind het ook niet goed passen. Ik heb een eigen sportschool en ben veel bezig met mensen en hun gewicht. Iedereen mag zijn eigen gewicht zijn waar hij of zij zich prettig op voelt, ziet er ook gewoon hartstikke goed uit dus maak je daar geen zorgen over TS. Maar.... Met niet elke bouw/lengte/gewicht kan alles en ik snap dat het jammer is dat je dan een dure grasmaaier gekocht hebt, maar dat is wel iets om van te voren al te bedenken en realistisch naar te kijken. Ik ben lang en gespierd en zou ook gewoon niet op kleine ponys kunnen, dus zoek ik er ook niet naar. Tuurlijk hoeft je paard niet weg, maar ik zou rijden ermee niet heel eerlijk naar hem vinden, hoe jammer dat dan ook voor je eigen gevoel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:57

Bedankt voor alle goed bedoelde adviezen. Ik werk aan mijn eigen gewicht. Volgens de zadelmaker past er prima een langer zadel op Fjolnir, op mijn andere paard niet. Helaas kan ik nu onder het zadel alleen stap laten zien waardoor een zadel goed aanmeten niet kan, en ik het voor nu doe met dit zadel.
Korter wordt ik niet, maar ik denk dat iemand van 1.68 op een paard van 1.40+ niet heel erg gek is. Ja het is niet het plaatje wat in de gemiddelde dressuurring wordt gezien, maar daar wil ik ook niet aan voldoen.

Fjolnir gaat helemaal nergens heen, die blijft bij mij en de komende 30 jaar hoop ik veel plezier met hem te hebben. Fjolnir loopt hier 24/7 buiten in onze kudde IJslanders en krijgt alle tijd om uit te groeien tot een mooi, groot en sterk paard. Meningen verschillen, en ideeën over paarden houden ook. Ik weet ook niet waarom ik mezelf hier nog wil verantwoorden, ik plaats mijn foto's/verhalen voortaan wel in de IJslandse paarden groep. Het is jammer dat je hier meteen wordt neergezet als iemand die egoistisch bezig is met paarden en als een kleuter perse iets wilt en een halve dierenbeul zonder het hele verhaal te kennen.

Voor de mede- IJslanderruiters, bedankt voor jullie berichtjes, ook via PB!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:23

Naja, ik zie niemand zeggen dat je een egoistische dierenmishandelende kleuter bent, maar you do you. Succes ermee.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:31

Ik zie ook geen gekke reacties, mensen brengen het heel netjes. Je kunt je ook afvragen of ze niet misschien een punt hebben i.p.v. gelijk weer naar de groep gelijkgestemden te rennen. :)

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:13

Alja schreef:

Nee. Vind ik namelijk niet kunnen dus dan ga ik er niet gezellig heen. Nogmaals; ik kan ook op een Shetlander gaan zitten. Die zal niet meteen doorzakken, maar dat maakt het niet goed.

Ik vind het verder prima. Iedereen hier bleef super netjes maar als je alleen maar zo in de slachtofferrol kunt kruipen, ipv aan het welzijn denken van je dier, dan moet je dat lekker zelf weten. Op deze manier kunnen we over een tiental jaar allemaal niet meer van paardrijden genieten. Gelukkig zijn ijslanders sterk dus daarop kun je altijd blijven zitten natuurlijk. :D

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:31

Met een heel of een half verhaal of mede IJslander houders die het akkoord vinden wordt het niet anders hoor... Je lengte ga je inderdaad niet kunnen veranderen. Het soort paard dat je als rijpaard kiest wel. En niemand bodyshamed gewicht hier, geeft alleen aan dat de combi van dit gewicht en dit paard het em niet is

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:34

Wat leuk!
Bij ons staat ook een van het Slingerbos op stal!
Zelf heb ik ook een IJslander!
Veel plezier met je paardje en lekker genieten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:20

Alja schreef:

Gelukkig niet maar wel weleens op stal geweest (als bijrijder van een ander paard) waar enkele mensen rond de 190-200cm lang op C-/D-maat Ijslanders bleven rijden. Vreselijk om naar te kijken :\

TS past duidelijk niet in het zadel dat op deze pony ligt en gezien de doorgezakte lendenen zal de pony het ook niet licht hebben. Is IMO genoeg aanleiding om er niet meer op te stappen. Dat de pony over een tijdje misschien wel best een stuk groter en sterker wordt doet er dan voorlopig ook niet toe.

psychonaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:55

TS, please trek je dit niet aan. Als hij straks mooi in de bespiering zit, is het beeld compleet anders. Mensen hebben hier duidelijk geen verstand van het ras, want een IJslander vergelijken met een welsh of wat dan ook is echt ongelofelijk dom. Ik zou lekker de facebook groep joinen en bokt links laten liggen :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:04

Ah ja, geen verstand van idd.
Enlighten us over de extra ribben van een IJslander, waardoor je ongeveer op zijn kont kan zitten!

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:23

psychonaut schreef:
TS, please trek je dit niet aan. Als hij straks mooi in de bespiering zit, is het beeld compleet anders. Mensen hebben hier duidelijk geen verstand van het ras, want een IJslander vergelijken met een welsh of wat dan ook is echt ongelofelijk dom. Ik zou lekker de facebook groep joinen en bokt links laten liggen :)

En zo worden dus alle misstanden over alle verschillende rassen en hun gebruik in stand gehouden......... Door de bril van 'diegene die verstand van het ras of de tak van sport heeft'. Jammer genoeg schaadt dat een ras juist het meeste. Zonde dat er niet gewoon objectief gekeken kan worden naar het wezen paard an sich. En zo blijven 'achter gesloten deuren' allerlei misstanden plaatsvinden.

@TS, tuurlijk zou ik liever ook iets anders tegen je zeggen. Als in: tuuuurlijk kan dit, geen probleem! Met een IJslander kan dit gewoon! Maar ook een IJslander is 'gewoon' een pony. Net als ieder ander ras waar men ook een dergelijke mening over heeft, dat 'zijn' ras zo speciaal is en daarom een soort superkrachten verworven heeft. Helaas. Dat is gewoon niet zo. Het is en blijft in de basis dezelfde diersoort met dezelfde anatomie en biomechanica. Al zou ik je van harte gunnen van niet.

Maar dit topic afsplitsen om over dit onderwerp te spreken is wellicht een goed idee.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 12-07-24 17:28, in het totaal 3 keer bewerkt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:23

Niemand vergelijkt een ijslander ook met een welsh. We vergelijken de situatie. Maar die is natuurlijk heel anders omdat een ijslander super sterk is. Als ze eenmaal bespierd zijn maakt het niet uit hoe lang en/of zwaar je bent. :j

Als de ijslander mensen (de enige die het ook goed praten in dit topic, wat toevallig) ons eens even willen bijleren dan? Hoe kan het dat deze pony's wel ineens alles kunnen dragen? Ik leer graag bij.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:30

Pony is nog puppy en de rug is nog niet 'af' al was hij met die beeld 10 geweest dan is het alsnog niet goed te praten wat hier de 'ijslander kundige ' wel willen doen.

IJslanders kunnen in bouw wat meer hebben als zei nieteer puppy zijn, goed in de rug en goede bespiering hebben en met een passend zadel waar passende billen in kunnen
Dat gaat met dit plaatje nu niet.

Wat ik zie in de IJsland wereld is grote mensen maar (sorry even bot gezegd) met een veel kleinere bips bovenbenen en dan krijg je in het zadel al een heel ander beeld.

Je zit nu achter in je zadel ongeacht het ras is dit geen fijn beeld en niet fijn voor de paardenrug en dit heeft niks met het ras te maken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:35

Flygill schreef:
Bedankt voor alle goed bedoelde adviezen. Ik werk aan mijn eigen gewicht. Volgens de zadelmaker past er prima een langer zadel op Fjolnir, op mijn andere paard niet. Helaas kan ik nu onder het zadel alleen stap laten zien waardoor een zadel goed aanmeten niet kan, en ik het voor nu doe met dit zadel.
Korter wordt ik niet, maar ik denk dat iemand van 1.68 op een paard van 1.40+ niet heel erg gek is. Ja het is niet het plaatje wat in de gemiddelde dressuurring wordt gezien, maar daar wil ik ook niet aan voldoen.

Fjolnir gaat helemaal nergens heen, die blijft bij mij en de komende 30 jaar hoop ik veel plezier met hem te hebben. Fjolnir loopt hier 24/7 buiten in onze kudde IJslanders en krijgt alle tijd om uit te groeien tot een mooi, groot en sterk paard. Meningen verschillen, en ideeën over paarden houden ook. Ik weet ook niet waarom ik mezelf hier nog wil verantwoorden, ik plaats mijn foto's/verhalen voortaan wel in de IJslandse paarden groep. Het is jammer dat je hier meteen wordt neergezet als iemand die egoistisch bezig is met paarden en als een kleuter perse iets wilt en een halve dierenbeul zonder het hele verhaal te kennen.

Je intentie is goed, maar ik lees wel een hele grote tegenstrijdigheid. Aan de ene kant wil je dat hij uitgeroeid tot een mooi, groot en sterk paard. Maar aan de andere kant blijf je nu een zadel gebruiken die overduidelijk in de al niet gunstige lendenen drukt door de combinatie met jou als ruiter? Hoe willen die rugspieren en lendenen zich dan ooit goed gaan vormen?

Dat jij je zo voelt weggezet en zo in de weerstand gaat, zegt veel over je geraaktheid. Ja, het is pijnlijk als je erop gewezen wordt dat dingen misschien niet zo mooi zijn als je ze graag wil hebben. Maar het is nooit te laat om daar op te reflecteren.

Kunnen we ook alsjeblieft stoppen met het vergelijken met grotere paarden en doen alsof 'niet voldoen aan het plaatje' alles goedpraat? En al helemaal met IJslanders wegzetten als bovenpaardelijke superhelden? Zoals ik al schreef, over het algemeen zijn IJslanders sterk door een compacte bouw (toevallig hetzelfde wat welshjes een sterkte rug geeft, dus in die zin kan dat best vergeleken worden). Maar daar is het ook wel mee gezegd. Ze bestaan verdorie uit dezelfde elementen en biomechanische constructie als elk ander paard, ze zijn niet van carbon gemaakt. Een zadel zou nooit in de lendenen moeten drukken en al helemaal niet in ongunstige lendenen, of die lendenen nog gaan bijtrekken met groei en bespiering of niet, want dat is op dit punt simpelweg niet te zeggen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:04

Wat een leuke IJslander.

Je lengte is wat mij betreft geen probleem op deze IJslander, maar op dit ogenblik pas je niet lekker in het zadel zo vanaf de foto te zien.

Daarnaast lijkt de IJslander inderdaad nog een puppy en daar zou ik dus wat extra voorzichtig mee zijn om die niet verkeerd te belasten.

Over 2 jaar (waar een aantal voorgangers het over hebben) als de IJslander mooier in model en bespiering is en jij een goed passend zadel hebt voor jullie beide geloof ik ook zeker dat het een net beeld zal zijn.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:12

Suliko schreef:
Flygill schreef:

Je intentie is goed, maar ik lees wel een hele grote tegenstrijdigheid. Aan de ene kant wil je dat hij uitgeroeid tot een mooi, groot en sterk paard. Maar aan de andere kant blijf je nu een zadel gebruiken die overduidelijk in de al niet gunstige lendenen drukt door de combinatie met jou als ruiter? Hoe willen die rugspieren en lendenen zich dan ooit goed gaan vormen?

Dat jij je zo voelt weggezet en zo in de weerstand gaat, zegt veel over je geraaktheid. Ja, het is pijnlijk als je erop gewezen wordt dat dingen misschien niet zo mooi zijn als je ze graag wil hebben. Maar het is nooit te laat om daar op te reflecteren.

Kunnen we ook alsjeblieft stoppen met het vergelijken met grotere paarden en doen alsof 'niet voldoen aan het plaatje' alles goedpraat? En al helemaal met IJslanders wegzetten als bovenpaardelijke superhelden? Zoals ik al schreef, over het algemeen zijn IJslanders sterk door een compacte bouw (toevallig hetzelfde wat welshjes een sterkte rug geeft, dus in die zin kan dat best vergeleken worden). Maar daar is het ook wel mee gezegd. Ze bestaan verdorie uit dezelfde elementen en biomechanische constructie als elk ander paard, ze zijn niet van carbon gemaakt. Een zadel zou nooit in de lendenen moeten drukken en al helemaal niet in ongunstige lendenen, of die lendenen nog gaan bijtrekken met groei en bespiering of niet, want dat is op dit punt simpelweg niet te zeggen.

Ook ik heb een ijslander. Er zijn wel eens onderzoeken geweest naar wat een ijslander kan dragen. Dan is gekeken naar onder andere de invloed van gewicht op de spieren.
Dacht dat de conclusie was dat ze tot 25% last vrij makkelijk liepen en dit als maximum dus de voorkeur had. Tot 30% kon eventueel, maar niet ideaal. Denk dat jouw ijslander tegen de 400kg weegt.
Ik vind het een leuk paardje TS. Ik zou hem eerst nog laten uitgroeien, hij is nu te puppy.
Dit zadel vind ik niks. Je zou kunnen kijken naar een hrimnir zadel.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:30

Kan je het onderzoek delen? Het enige onderzoek dat ik kan vinden is deze: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5561439/.

Waarbij 8 IJslandse pony’s werden gereden door iemand waarbij consistent gewicht werd toegevoegd van 15% tot 35% van het lichaamsgewicht van de pony.

Hieruit is de conclusie dat alle 8 de paarden vanaf het dragen van 20% lichaamsgewicht een toename kregen in hartslag, ademhaling en temperatuur. Daarnaast werd er gevoeligheid gevonden in de rugspieren, wel minder bij paarden met een compactere rug en sterke rugspieren en lendenen.

Ik haal daaruit dat ijslanders verrassend genoeg weinig verschillen van andere rassen en dat max 20% van het lichaamsgewicht erop zetten (incl) zadel het absolute streven zou moeten zijn.

En ik weet TS haar gewicht niet, dat hoef ik ook niet te weten en mijn argumentatie ging meer over de combinatie van het zadel en de lendenen van dit specifieke paardje. Wat echt vraagt om ongemak en klachten. Maar ik vind factchecken als er onderzoeken bij gehaald worden wel zo belangrijk.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:49

Ik vind het een leuke pony absoluut, maar van de foto dat je er op zit geniet ik ook niet.
En dat heeft niks te maken met dat er iets mis zou zijn met jouw lichaam. Daar hoef je niet onzeker over te zijn hoor.
Maar dit is een kleine pony, daar pas je gewoon niet op.
Als je naar de foto in de weide kijkt een dan naar de foto waar jij erop zit, zie je dan geen verschil in de lendenen? Waar jij er op zit zakken ze in, wat je op de weide niet ziet.

Als je graag wilt rijden, wat ik snap hoor, zou ik toch voor een groter paard gaan en met deze gaan mennen of grondwerk ofzo :)

Ik heb wel eens aangeboden gekregen op een pony van iemand te rijden die 1,38m is. Ik zei dat ik dat ging doen, tot ik er daadwerkelijk naast stond. Toen bedacht ik me. En ik ben 1,65m
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 12-07-24 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:50

Suliko schreef:
Kan je het onderzoek delen? Het enige onderzoek dat ik kan vinden is deze: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5561439/.

Waarbij 8 IJslandse pony’s werden gereden door iemand waarbij consistent gewicht werd toegevoegd van 15% tot 35% van het lichaamsgewicht van de pony.

Hieruit is de conclusie dat alle 8 de paarden vanaf het dragen van 20% lichaamsgewicht een toename kregen in hartslag, ademhaling en temperatuur. Daarnaast werd er gevoeligheid gevonden in de rugspieren, wel minder bij paarden met een compactere rug en sterke rugspieren en lendenen.

Ik haal daaruit dat ijslanders verrassend genoeg weinig verschillen van andere rassen en dat max 20% van het lichaamsgewicht erop zetten (incl) zadel het absolute streven zou moeten zijn.

En ik weet TS haar gewicht niet, dat hoef ik ook niet te weten en mijn argumentatie ging meer over de combinatie van het zadel en de lendenen van dit specifieke paardje. Wat echt vraagt om ongemak en klachten. Maar ik vind factchecken als er onderzoeken bij gehaald worden wel zo belangrijk.

Het onderzoek staat ik een oud tijdschrift van de ijslander vereniging. Dat onderzoek wat jij gevonden hebt vind ik niet juist omdat er gewichten aan de ruiter gehangen worden whaha. Dat beweegt tegen. Daarbij heeft het gewicht ineens een andere verdeling. Daar kunnen paarden ook langzamer door gaan lopen.
De rug van een ijslander is wel wat anders dan bij gewone paarden. Veel ijslanders op ijsland worden gebruikt voor het vlees. Je kunt de betere paarden overhouden.
Moet zeggen dat ik zeker geen fan bent van ruiters van 1:85m op een ijslander van 1:35m. Wel is het zo dat een robuuste ijslander van 1:35m meer kan hebben dan een slanke van 1:45m
De foto van TS vertekent ook, kijk maar naar de vorm van de hoeven.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:51

imaudy schreef:
Suliko schreef:

Het onderzoek staat ik een oud tijdschrift van de ijslander vereniging. Dat onderzoek wat jij gevonden hebt vind ik niet juist omdat er gewichten aan de ruiter gehangen worden whaha. Dat beweegt tegen. Daarbij heeft het gewicht ineens een andere verdeling. Daar kunnen paarden ook langzamer door gaan lopen.
De rug van een ijslander is wel wat anders dan bij gewone paarden. Veel ijslanders op ijsland worden gebruikt voor het vlees. Je kunt de betere paarden overhouden.
Moet zeggen dat ik zeker geen fan bent van ruiters van 1:85m op een ijslander van 1:35m. Wel is het zo dat een robuuste ijslander van 1:35m meer kan hebben dan een slanke van 1:45m
De foto van TS vertekent ook, kijk maar naar de vorm van de hoeven.

Ja hij lijkt links voor een bokvoetje te hebben...

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:56

Dus het onderzoek concludeert dat een compactere (dus kortere neem ik aan ?) paarden rug sterker is dan een langere rug.
Op zich misschien logische maar ik lees vaak dat er over trekpaarden , (die vaak een compacte rug hebben toch ? ) gezegd wordt dat dat juist geen gewichts dragers zijn.
Dat vind ik verwarrend.