Tweede plaats op het Curio Concours met Ivy!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:40

Ik geloof dat alle stallen in de omgeving vol staan behalve waar ze nog slechter/minder voer krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tweede plaats op het Curio Concours met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:40

oooh.... das helemaal erg

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 17:46

Dat is helaas een beetje het nadeel aan onze regio Friezenfan. Ik probeer iig alles te doen wat ik kan doen om het co goed mogelijk te doen!

Ik hoop ook dat het wel weer gaat verbeteren, want het was nooit zo erg

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:02

Misschien mag je zelf ruwvoer bij voeren. Dan zou je een rijk pak hooi kunnen kopen.
Of ander brok. Denk aan merriebrok. Bijgevuld met de sp of fb

Gefeliciteerd met je prestatie overigens!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 18:13

Oh ja dat is ook een goeie! En dankjewel!

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:06

Complimenten TS hoe je met de kritiek omgaat. Ik heb zelf ook een poos gereden met een te krap zadel omdat mensen om mij heen vertelde dat het goed paste. Ook precies op dezelfde plek weinig bespiering omdat het zadel daar drukte. Goed dat je hier naar laat kijken! Wel mooi gereden en gefeliciteerd met je prestatie! :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:27

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel Paardenfann4!

Celaeno, nou Ivy is toevallig vorige week nog onderzocht door een dierenarts en die was zeker tevreden met hoe ze eruit ziet. Verder weet ik niet zo goed wat ik moet met je reactie, zeker ook gezien je toon. Ik heb enorm veel verschillende mensen om me heen (dierenarts, fysio, meerdere instructeurs) en die zijn juist positief momenteel. Bedenk wel dat Ivy niet super gebouwd is en nooit een bodybuilder zal worden, ook door lichamelijk ongemak. Zadelmaker komt ieder jaar, staat nu weer op de planning voor de zomer. Ik ben wel van plan om te gaan kijken naar een dressuurzadel, omdat ik denk dat dat beter is voor mijn houding. Tot slot, kan het de volgende keer iets minder denigrerend? ‘Ach meisje’, ik ben ondertussen geen 14 meer hè? Je kan ook je mening geven zonder dat soort toevoegingen

Edit: en trouwens, je benoemt nu alleen dingen, maar hoe zou jij het dan aanpakken? Heb je nog tips?

Ik zou geen aandacht besteden aan Celaeno, die vind het leuk om overal denigrerend commentaar neer te zetten.

Allereerste, gefeliciteerd! Hartstikke leuk debuut zo. :)

De bovenlijn van je paard is wat schraal, zoals er al gezegd is. Dat van de schoft (atrofie) kan inderdaad heel goed door het zadel komen. De rest is vaak een kwestie van te weinig ruwvoer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:38

En misschien wat weinig eiwitten?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:20

Gefeliciteerd met je debuut! Goed gedaan hoor.
Ik sluit me wel aan m.b.t. het commentaar op het schraal zijn van je paard. Dat was ook het eerste wat mij opviel.

De atrofie kan komen van een te krap of een te wijd zadel. Een te krap zadel knijpt waardoor er geen spieren komen. Een te wijd zadel duikt op de kop en gaat daardoor teveel op de schouder drukken.
Een goede (!!) zadelmaker is hier op de oplossing.
Ik zie je paard ook op alle foto's vrij horizontaal blijven in de halsrichting. Een zadel wat meer ruimte bij de schoft geeft gaat waarschijnlijk ook helpen bij een meer opwaarts beeld, een paard wat makkelijker buigt en lichter in de hand is.

Ik zou dit paard gedurende een periode dagelijks (1-2 mnd om te beginnen) een emmer vol (na weken) priores van subli geven. Te verdelen over 2x een halve emmer (1 schep priores, 3x zoveel water erbij). Eventueel tijdelijk, 1x per dag, aan te vullen met een scheut olie (extra energie) en voor de eiwitten 2 eetlepels weipoeder (ook wel whey genoemd, tegenwoordig te koop bij supermarkt, kruidvat of action) .
Daarna kan je kijken hoe ze erbij staat. Fibrebeet van Pavo kan dan een goede opvolger zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:32

Er is genoeg gezegd over het paard denk ik, super knap hoe je het oppakt!!

Mbt het hooi, ik hoor vaker dat pensioneigenaren meer voeren afhouden met 'ze hebben het niet eens op'. Meestal is dat niet omdat ze geen honger hebben maar omdat het enorme rotzooi is wat ze voeren...bermhooi, stof, onkruid, te hard/stekelig....vaak zijn de stalhouders die willen besparen (want dat is gewoon simpelweg de reden van het weinig voeren), ook niet degene die dan kwaliteit hooi inkopen. En sommige paarden laten het dan inderdaad liggen maar dat wil zeker niet zeggen dat ze geen honger hebben.

Kan je misschien ergens een pakje goed hooi halen en zelf elke dag een vol hooinet erbij hangen? Dan merk je snel genoeg of ze dat liever en beter eten...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 16:09

Bedankt allemaal voor jullie fijne berichten! En wat leuk dat we in uitgelicht staan!

Ik heb op 2 augustus een afspraak met een zadelmaker die ook dierenarts is gepland. Die checkt dan mijn huidige zadel en neemt ook wat dressuurzadels mee om te proberen.

Ons hooi is idd niet altijd van even goede kwaliteit. Vandaag viel het ons positief op dat ze meer eten kregen. Hopelijk houden ze dat vast.

Verder bedankt voor alle tips! Ik ga ermee aan de slag!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:13

Even een ding TS: Super knap hoe hard jij je best wilt doen voor je paard _/-\o_ Kan menig mens wat van leren! Gefeliciteerd met je debuut! Geniet van het gevoel!!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 16:19

Dankjewel! Mensen waren in pb niet altijd even aardig, maar ik ben blij dat iedereen hier dat wel is!
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 09-07-24 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:20

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel! Ik ben in pb best een beetje afgemaakt door mensen, maar ik ben blij dat iedereen hier wel heel aardig is!

Enorm triest dat mensen zo zijn. Duidelijk te zien dast je voor alle kritiek open staat en het beste wilt voor je paard. Ga zo door :knuffel:

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:23

Jammer dat mensen zo vals kunnen zijn.
Jij doet het goed, TS. Je hebt niet altijd geluk gehad met je paarden, maar doet meer dan menig andere Bokker voor je paarden. Succes.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:33

Ik lees dat je zegt dat Ivy gebaat is bij werk. Ik denk dat het haar zou helpen als je meer longeerwerk met haar zou doen. Op die manier belast je haar rug niet zoals je doet onder het zadel en mits op de goede manier bijgezet kun je op die manier relatief snel rugspieren en buikspieren trainen bij een paard.

Belangrijke voorwaarde daarvoor is dat het voerbeleid op orde is, dus zoals eerder al genoemd voldoende eiwitrijk hooi. Je zou ook kunnen kijken naar een aanvulling van je krachtvoer in de zin van eiwitrijk voer toevoegen. Zoals Mijten Bodylbuilder bijvoorbeeld. Dat is echt gericht op het stuk spieropbouw.
Laatst bijgewerkt door upendo op 09-07-24 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:33

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel! Ik ben in pb best een beetje afgemaakt door mensen, maar ik ben blij dat iedereen hier wel heel aardig is!

Echt?
Wat een lafaards.
Zeg dan openbaar wat je te zeggen hebt.

Maar ik ga met de rest mee. Als er iemand altijd de best doet ben jij het wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:39

Zo is Bokt helaas..zitten een paar zeer onaangename figuren op.

Wat Upendo zegt is ook een hele goede, onbelast trainen aan de dubbele longe kan heel goed zijn voor de spieren en de bovenlijn.

PipMarly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:40

Kimmie, ik heb je topic even doorgelezen en ik vind het mooi hoe je openstaat voor commentaar en tips.
Ik blijf het zeer bijzonder vinden hoe en waarover sommigen hier hun mening delen. Als dierfysiotherapeut heeft de ervaring mij geleerd dat er werkelijk niets nuttigs te zeggen valt over eventuele atrofie vanaf een foto… Hiervoor dien je een paard in het echt te zien, voelen en onderzoeken. Bijzonder dat enkelen hier dan toch een mening over hebben.
Heel goed dat jij zorgt voor de juiste professionals rond je paard! En zelf kritisch blijven is natuurlijk altijd belangrijk.

En goed dat je een fijne proef hebt kunnen rijden :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:41

Je kan toch niet ontkennen dat er duidelijk spieren ontbreken op plekken waar ze wel horen te zitten. :)

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:55

Vind je filmpje er netjes uit zien hoor. Mag je echt wel trots op zijn :)

Vind ook dat het je siert hoe je met alle reacties omgaat. Met wat extra voer en een ander zadel is het hopelijk zo opgelost.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:34

Je hebt je debuut gemaakt, je hebt lekker gereden en je hebt mooie punten gehaald. Daar mag je ook gewoon trots op zijn.

Azijnp.ss.rs moeten er gewoon zijn op de wereld. Vraag is, wat moet je ermee? Niks. Lekker laten.

Ik denk dat het een combi van factoren is: voerbeleid, een niet-passend zadel en de rijderij zelf ook. En ja, niet elk paard is een vetpot. De een wordt al dik van lucht, bij de ander kan je er kilo’s in gooien en ze zullen nooit mooi rond worden. Ik heb er zo eentje.

Maar laat ook uitzoeken of er niet iets anders aan de hand is. In vergelijking tot eerdere filmpjes vind ik Ivy nogal matjes overkomen. Ze is stikbraaf maar toch.

Met betrekking tot het voerbeleid: hoor je van andere stalgenoten hetzelfde geluid? Maak dan een bond en ga het gesprek aan met de staleigenaar. Samen sta je sterker dan alleen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 17:37

Upendo, dat zegt mijn instructeur ook altijd := Ik probeer minstens een keer per week te longeren met longeerhulp of dubbele longe, maar ben ook veel bezig volgens de wijze van Mireille den Hoed. Het een sluit het ander ook niet uit natuurlijk.

Verder bedankt weer voor alle tips! Ik ga ernaar kijken en dingen aanpakken.

Karijn, dankjewel! Ik weet dat meerdere stalgenoten hiermee zitten ja, je ziet het ook aan sommige paarden op stal. Goede tip, ik ga het aan ze voorleggen!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:59

Probeer het maar eens op te hogen naar 2 of 3 keer in de week longeren en 1 of 2 keer per week rijden.

Toen onze fries een periode vakantie had gehad en een hangbuik had ontwikkeld hebben we haar op deze manier weer opgepakt. Binnen 2 maanden hadden we een heel ander paard staan. Nou moet ik bekennen dat zij niet bekend was/is met "ondergewicht", maar ik denk zomaar dat het voor Ivy best wat kan doen. Neem daarin ook vooral balkjeswerk mee. Dan moet ze nog bewuster haar buik- en rugspieren aanspannen!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:12

Gefeliciteerd met je debuut! Knap gereden. :j

Betreft het voer. Zelf heb ik ook een merrie die enorm moeilijk op gewicht te krijgen is. Die heb ik nu met een goed voermanagement en lange lijnen werk eindelijk (lees: 6 maanden) een beetje waar we zijn moeten (en dan nog eigenlijk niet).

SP heeft bij die van mij nooit veel gedaan, maar het kan natuurlijk zomaar zijn dat het bij die van jou werkt. Mijn merrie gaat momenteel goed op een schep fibrebeet + metazoa musclefit en zemelen om de fosfor/calcium verhouding in balans te houden. Daarnaast ook nog Relax Combi van Horseflex, Lifeforce Elite en een flinke scheut lijnzaad. Het gaat bij zulke paarden niet enkel om de hoeveelheid eiwitten, maar ook echt om de hoeveelheid calorieën die ze effectief van voer binnenkrijgen. Kwalitatief goed ruwvoer is altijd de basis zoals velen hier ook al benoemen.

Mocht je nog twijfelen over een zadelmaker. Ik hoor goede verhalen over Celine van Equisense.