No mouse in the house...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:55

De laatste jaren was er een toenemend aantal dieren in onze tuin te observeren. Daar werken we ook hard naartoe. Maar dit jaar is het ook hier opvallend minder.
Veel minder insecten en vermoedelijk daardoor ook veel minder vogels. De afgelopen jaren massa's gierzwaluwen en boerenzwaluwen op stal. Dit jaar een handvol.

Het enige wat hier duidelijk meer te vinden is dit jaar zijn de slakken in alle soorten en maten. :=
Maar daardoor: minder bloemen, minder bijen, minder vlinders.

En ook hier komt de kat beduidend minder vaak met muizen aandraven.

Ik denk ook dat het in verband staat met de nattigheid en misschien is het fenomeen daardoor ook wat meer streekgebonden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: No mouse in the house...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 03:01

We hadden hier gisteravond een stuk of honderd zwaluwen in de lucht, dus hier weinig te merken van een afgenomen aantal zwaluwen <3

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 06:30

Bij ons stikt het van het vliegend gespuis. Vliegen te over en muggen is drama. De paarden zijn nog nooit zo vroeg binnen geweest dan dit jaar. Ze willen zo graag naar binnen. Ze worden gewoon opgevreten. Muizen meer dan genoeg en ook ratten overlast.

Musjes en merels zie je weinig. De zwaluw jongen zijn net uitgevlogen (7 stuks) en paps en mams zijn de tweede leg aan het voorbereiden zag ik gisteravond. Wel stikt het van de grote roofvogels. Soms zie ik het er tot 6 tegelijk. Ze zitten op de palen van mijn wei, in het hooiland of op de akker. Zij zullen ongetwijfeld te maken hebben met het gegeven dat we minder kleine vogels zien. Konijntjes zie ik ook veel. Reeën lijken wat minder dit jaar.

Slakken vreten hier alles op wat durft te leven. Daardoor minder bloemen ect over voor de bijen en hommels. Nog niet zoveel vlinders gezien dit jaar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 06:38

Muggen valt hier momenteel erg mee met veel zwaluwen en twee vleermuizen.
Die doen in ieder geval goed hun best <3
Er zitten hier ook wel veel kleine vogels :j
Slakken hebben we weinig in de tuin dankzij een aantal egels die ze wel erg lekker vinden.
Vlinders vallen dit jaar wel erg tegen! -O- Wel aardig wat bijen en hommels.
Tot nu toe ook bijna geen wespen en hoornaars gezien.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 06:46

Helaas is het een heel slecht jaar voor de fauna in Nederland. |(

Ik heb stichting Fauna Haarlemmermeer en doe tellingen etc

Door de vele regen zijn veel muizen verdronken op het land en door de weinige insecten hebben ze te weinig te eten.
Resultaat is dat veel roofdieren die afhankelijk zijn van muizen het zwaar hebben.
Laatst bij het ringen van de jonge kerkuilen in 1 kast al 3 jonge kerkuilen die door verhongering de eerste 3 weken niet gehaald hebben.
Nog 1 uilskuiken in leven, maar die was ook al onder normaal gewicht.

De Ransuilen in de buurt zijn niet eens gaan broeden.. Ook de Boomvalk broedt niet, te weinig zwaluwen en libelles om de jongen groot te brengen.

Maar je ziet het ook bij de zangvogels, te weinig insecten. Om de jongen groot te krijgen.

Verdrietig om te zien.

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:12

Hier stikt het van de insecten, egels, vogels (echt in alle soorten en maten) en muizen. Hoor ze in de wei en is de struiken. In de wei zaten laatst 5 hazen. Nu moet ik wel zeggen dat we bepaalde stukken ook wel wild laten voor de beestjes. Teveel mensen willen alles strak

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:07

Hier wel zwaluwnestje gevuld weer, maar minder druk dan anders. Ook weer jonge fazanten in de wei, en wat Nijntjes. Hier en daar een vlinder en bij. En onze katten hadden binnen in huis een Piep van Piepensteyn gevangen dus muisloos zijn we ook niet.

Maar vooral onmeunig veel naaktslakken -O-

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 08:31

Hier nog steeds voor mijn gevoel een ramp.
Nu zitten wij n beetje op een heuvel met de stal maar geen geen enkele zwaluw al sinds weken. Dat het paar dat normaliter hier zijn nest heeft weggetrokken is, ok maar je ziet hier omheen ook niets over de akkers of zo. Gierzwaluwen hoor en zie je savonds thuis maar bij lange na niet zo veel als andere jaren.
Nog steeds geen muizen en hommels, bijen wespen zijn op een hand te tellen.
Enige met die het wel goed gaat is mijn merel-familie op stal. Maar die krijgen dagelijks hun portie kittenvoer.
"Pappa" heeft uit 2 nesten 2 jongen groot gekregen, en de vroegere generaties hebben hun territoria ook rond om stal.
Meet "Pappa" - inmiddels voor een merel een methusalem want sinds 2016 (!) op en rond stal
Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:54

Nouja het wil natuurlijk niet zeggen dat het ineens allemaal is uitgestorven hè. Ze kunnen ook gewoon op de 1 of andere manier op een andere plek zijn blijven hangen of wat dan ook. Hier is in ieder geval leven genoeg. Rond de stal, maar ook bij mij thuis (rijtjeshuis in dorp).

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:25

Ik heb kortstondig kunnen genieten van een nest jonge merels. Toen ze gingen uitvliegen, was het ineens stil. Mijn honden hebben ze vakkundig om zeep geholpen.
Ik heb niet geteld maar ik zie nog steeds spinnen, mieren, kevertjes, torretjes, slakken, muizen, duiven, vliegen. Alleen de wespen en bijen heb ik amper gezien.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:28

MarjanB schreef:
Hier stikt het van de insecten, egels, vogels (echt in alle soorten en maten) en muizen. Hoor ze in de wei en is de struiken. In de wei zaten laatst 5 hazen. Nu moet ik wel zeggen dat we bepaalde stukken ook wel wild laten voor de beestjes. Teveel mensen willen alles strak

Mee eens. Wij laten onze tuin ook halfwild. Minder leuk voor de buren maar fijner voor de beestjes.
We hebben ook meegedaan met de Maai-Mei-Niet maand, waarbij werd opgeroepen om tijdens de maand mei niet te maaien ivm de insecten.
Momenteel staat ons "gras" (het is amper gras meer _O- ) vol met witte klaver waar heel veel bijen op afkomen. Heerlijk dat gezoem! <3

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 10:40

pluisje88 schreef:
Nouja het wil natuurlijk niet zeggen dat het ineens allemaal is uitgestorven hè. Ze kunnen ook gewoon op de 1 of andere manier op een andere plek zijn blijven hangen of wat dan ook. Hier is in ieder geval leven genoeg. Rond de stal, maar ook bij mij thuis (rijtjeshuis in dorp).

Tuurlijk, de zwaluwen hebben zeker een "betere" plek gezocht.
Maar voor de rest is het extreen opvallend. Ik heb deze stal sinds 2012 en ik heb in dr gehele tijd alleen in 2017 zo weinig leven gezien - toen heeft een "boer" al zijn landen om ons heen met "fout" spul gespoten. Toen zag je alles letterlijk creperen: van hazen over vogels van insecten niet te praten.
Zelfs de paarden hadden echt last. Heb toen aangifte gedaan en deze boer was dan ook snel verdwenen (pachtland om ons heen) . De " nieuwe" is daar wel veel zorgvuldiger... die spuit bvb de maïs niet maar heeft machines waar die tussendoor kan wieden... ook doet die de wintertarve niet doodspuiten maar gewoon onderploegen.
En hij geeft netjes aan ( vind ik echt superlief) wat en wanneer hij wat doet.
Enige wat het ook nog "goed" doet, zijn die egels thuis. Alle 2 huizen bewoond en iedere avond een stuk of 5/6 die hier op verschillende plekjes hun brokjes krijgen - dus geen overlast van slakken

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:11

Maar begrijp ik het goed dat je alles voert? Dit soort dieren redden zich toch zelf wel? Dit voer zou je voor nood kunnen geven bij gebrek aan beter maar het lijkt me niet geschikt als alledaags voer. In plaats van spul uit de natuur zoals het bedacht is eten ze bij jou fabrieksrommel. Maar dat is mijn bescheiden mening ;)

Wel fijn dat je nu een buurman hebt die bewust omgaat met alles. Dat is wel echt belangrijk voor het leven in de omgeving.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:13

karijn schreef:
Ik heb kortstondig kunnen genieten van een nest jonge merels. Toen ze gingen uitvliegen, was het ineens stil. Mijn honden hebben ze vakkundig om zeep geholpen.
Ik heb niet geteld maar ik zie nog steeds spinnen, mieren, kevertjes, torretjes, slakken, muizen, duiven, vliegen. Alleen de wespen en bijen heb ik amper gezien.

Het is ook nog niet echt wespen tijd nu

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:18

janouk schreef:
Helaas is het een heel slecht jaar voor de fauna in Nederland. |(

Ik heb stichting Fauna Haarlemmermeer en doe tellingen etc

Door de vele regen zijn veel muizen verdronken op het land en door de weinige insecten hebben ze te weinig te eten.
Resultaat is dat veel roofdieren die afhankelijk zijn van muizen het zwaar hebben.
Laatst bij het ringen van de jonge kerkuilen in 1 kast al 3 jonge kerkuilen die door verhongering de eerste 3 weken niet gehaald hebben.
Nog 1 uilskuiken in leven, maar die was ook al onder normaal gewicht.

De Ransuilen in de buurt zijn niet eens gaan broeden.. Ook de Boomvalk broedt niet, te weinig zwaluwen en libelles om de jongen groot te brengen.

Maar je ziet het ook bij de zangvogels, te weinig insecten. Om de jongen groot te krijgen.

Verdrietig om te zien.

[ [url=m/uHKoBm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Blij dat je reageert, want vanuit jouw expertise: is het mogelijk dat de natuur hier makkelijk weer van herstelt? Dat het over een jaar of paar jaar weer beter kan gaan? Of zet zo'n jaar een kettingreactie in gang omdat de voedsel tekorten aan zowel roof- als prooikant oplopen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:19

Ik had een hommelnestje in de tuin.. Maar daar is niks meer van over. Zij hebben het huisje van de pimpelmeesfamilie ingenomen dus ook die niet gezien. Wel heel veel muggen en veel slakken, een aantal mussen en een paar merels.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:57

Het is wat vogels betreft wel anders als vorig jaar, maar ze zijn niet suf en zoeken bij pokkeweer wel een iets betere locatie op. Eerste nestje zullen ze wel proberen op de 'gewone' locatie maar als het weer te slecht is trekken ze naar elders. Mussen zijn er minder, we hadden altijd een grote kolonie in de heg maar het is nu mondjesmaat. Onze kat die in de winter kwam aanlopen zal er deels debet aan zijn, maar we hebben veel heg waar ze graag komen. Vroeger waren er ook wel droge en/of natte zomers. Alleen zien we door alle registratie scherper wat er afwijkt van 'gebruikelijk'. Dat het insectenleven heel magertjes is geworden dat is wel helder; de autoruit blijft nagenoeg schoon terwijl dat 40 jaar terug wel iets anders was. Dan kon je bij elke tankbeurt talloze lijken en strepen van de ruit wassen.
Het muizenbestand was afgelopen winter ernstig veel; we zagen ze gewoon overdag van moestuin naar schuur wandelen. Maar dat is nu wel gedecimeerd; de kat pakt ze want het waren er wel heel veel, ook woelmuizen te over.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:38

Op de moestuin ook veel minder kikkers en padden dan normaal. Normaal struikel ik over ze. Zie de laatste tijd wel regelmatig salamanders, maar die weten dat ik geen kwaad doe. Vaak zet ik ze wel even opzij als ze op een looppad van mij zitten om te voorkomen dat ik ze plat wals.

Zie meer wilde bijen en hommels dan mijn eigen bijen op de moestuin. Word ook nog steeds kapot gestoken dus vliegend ongedierte zat. De houtduiven plunderen wel alles waar ze bij kunnen komen. Ze hebben zelfs van mijn zwarte bessen gegeten en normaal moeten ze die niet.

En de bijenkasten zijn een weldaad voor de vogels die met heel veel liefde de dode naar buiten gegooide bijen komen opeten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:42

De houtduiven doen het inderdaad helaas wel heel goed. We hebben hier onderhand echt overlast van ze..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:00

Cayenne schreef:
Muggen valt hier momenteel erg mee met veel zwaluwen en twee vleermuizen.
Die doen in ieder geval goed hun best <3
Er zitten hier ook wel veel kleine vogels :j
Slakken hebben we weinig in de tuin dankzij een aantal egels die ze wel erg lekker vinden.
Vlinders vallen dit jaar wel erg tegen! -O- Wel aardig wat bijen en hommels.
Tot nu toe ook bijna geen wespen en hoornaars gezien.

Dat komt omdat alle muggen zich verzameld hebben in mijn slaapkamer. Manlief lusten ze niet maar ik sta dagelijks op het menu.

Qua vogels en insecten lijkt het hier juist explosief gestegen. We hebben veel meer vogels dag eerder en ook andere soorten. En aan spinnen ook geen gebrek helaas.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:17

Lindsey_99 schreef:
Het is wat vogels betreft wel anders als vorig jaar, maar ze zijn niet suf en zoeken bij pokkeweer wel een iets betere locatie op. Eerste nestje zullen ze wel proberen op de 'gewone' locatie maar als het weer te slecht is trekken ze naar elders. Mussen zijn er minder, we hadden altijd een grote kolonie in de heg maar het is nu mondjesmaat. Onze kat die in de winter kwam aanlopen zal er deels debet aan zijn, maar we hebben veel heg waar ze graag komen. Vroeger waren er ook wel droge en/of natte zomers. Alleen zien we door alle registratie scherper wat er afwijkt van 'gebruikelijk'. Dat het insectenleven heel magertjes is geworden dat is wel helder; de autoruit blijft nagenoeg schoon terwijl dat 40 jaar terug wel iets anders was. Dan kon je bij elke tankbeurt talloze lijken en strepen van de ruit wassen.
Het muizenbestand was afgelopen winter ernstig veel; we zagen ze gewoon overdag van moestuin naar schuur wandelen. Maar dat is nu wel gedecimeerd; de kat pakt ze want het waren er wel heel veel, ook woelmuizen te over.

Bij tankstations staan al vele jaren (generaties) niet eens meer standaard emmertjes om de autoruit even schoon te maken. Momenteel komt mijn partner veel in Frankrijk en ook daar is het dramatisch minder dan vroeger (elke zoveel honderd kilometer ff wassen) maar hij moet wel elke week alles (voorruit, sensoren en radar) poetsen. Als hij alleen in NL onderweg is, is een keer in de 1 à 2 maanden voldoende en dan niet vanwege insecten maar modder, mest en zand.

De hoeveelheid bijen/hommels, vlinders (dag en nacht), krekels, sprinkhanen en andere nuttige insecten is dit jaar heel erg teleurstellend ondanks dat we heel veel verschillende planten, struiken en bomen hebben.
Evenals de padden, kikkers en watersalmanders. Daar struikelden we voorheen, bij het wandelen met de hond. We zetten ze altijd over en bij elk lijkje merkten we op "oh, we zijn net te laat", soms 50 respectievelijk 20 in drie kwartier. Dit jaar hebben we er nog niet eens 50 gezien... Wel hebben we altijd een periode dat er een pad voor onze deur zit, die was er dal weer van de week.
Ook het aantal vleermuizen valt tegen en het nest van de Ransuil in het dorp lijkt dit jaar ook mislukt. Weidevogels (o.a. kievit, scholekster, grutto en tureluur) die een poging hebben gedaan om te broeden hebben we ook gezien maar die zijn vakkundig verstoord door boeren (gieren, ruige mest uitrijden en te vroeg maaien) en jagers (lekker schieten op ganzen en daarbij de weidevogels verstoren) en dan zijn de roofvogels zogenaamd schuldig aan de achteruitgang.
We hebben gelukkig wel weer Koolmezen, Ringmussen, Huismussen, Spreeuwen (die ons dak verbouwen -O- ), Kwikstaartjes (ook in dak maar die laten de boel heel), Merels, Fazanten, Rietzangers, Winterkoninkjes en Grote Spechten met nesten.
Ook het aantal Egels dat we zien valt hier tegen, ze zijn er wel maar het zijn er maar weinig.
Helaas zijn er vreselijk veel kraaien en eksters en lijken veel jongen het niet te redden. Ook was er een Koekoek actief. Vorig jaar liep hier de mama Fazant trots met haar minstens 8 jongen (schattig maar lelijk!) rond, nu zie ik papa Fazant (schattig kloekend, het is echt papa) met eerst 2 en nu slechts 1 kuiken, waar mama gebleven is weten we niet, we durven niet bij het nest te kijken.
Zelfs de hoeveelheid spinnen en goudoogdazen (nare steekbeesten) valt dit jaar tegen.
De runder-, regendazen (autsch!), dansmuggen (dus niet steekmuggen!), strontvliegen (nog nooit zo bizar veel gezien), duizendpoten, kevers (vele soorten), pissebedden en spaanse wegslakken zijn er in overvloed. De gewone irritante vliegen zijn daarentegen bijna niet aanwezig.
Wespen (de agressieve) zien we hier nooit veel, ik ben dit jaar voor het eerst in mijn leven (bijna 50) voor het eerst gestoken door een wesp bij het verplaatsen van een houtblok en door het niet-agressieve type, ik blijk gelukkig niet allergisch (wel verwacht ivm familie) [emoji met angstzweet afvegen].
Tis een waardeloos raar jaar.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 22:05

pluisje88 schreef:
Maar begrijp ik het goed dat je alles voert? Dit soort dieren redden zich toch zelf wel? Dit voer zou je voor nood kunnen geven bij gebrek aan beter maar het lijkt me niet geschikt als alledaags voer. In plaats van spul uit de natuur zoals het bedacht is eten ze bij jou fabrieksrommel. Maar dat is mijn bescheiden mening ;)

Wel fijn dat je nu een buurman hebt die bewust omgaat met alles. Dat is wel echt belangrijk voor het leven in de omgeving.

Als je met "alles voert" de merelfamilie en de egels bedoeld :
Ja ,uiteraard.
Egels hebben het al sinds een aantal jaren erg slecht qua leefruimte (en vooral "natuurlijk voer") en ik sta in enge contact met verschillende egelopvangen. Juist goede kwaliteit kittenvoer helpt hun - naast dat wat ze zelf nog kunnen pakken, eatze uiteraard doen.

En "Pappa " die heeft in 2017 de merelziekte te pakken gehad. Hij zat toen op stal bijna te creperen. Toen op aanraden van de vogelbescherming ingeweekte kitten brokjes gegeven ... weken doe ik niet meer maar de portie brokken krijgt de gehele familie nog steeds.
En nee, die babies worden door hun ouders nog steeds met wormen en insecten verzorgd totdat ze groot genoeg zijn.
Trouwens de gemiddelde leeftijd van merels is max 2 jaar... hij heeft al de 8 bereikt, dus neem ik aan dat de portie "fabrieksrommel" niet zo verkeerd is :D

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:50

sasja0705 schreef:
Als je met "alles voert" de merelfamilie en de egels bedoeld :
Ja ,uiteraard.
Egels hebben het al sinds een aantal jaren erg slecht qua leefruimte (en vooral "natuurlijk voer") en ik sta in enge contact met verschillende egelopvangen. Juist goede kwaliteit kittenvoer helpt hun - naast dat wat ze zelf nog kunnen pakken, eatze uiteraard doen.

En "Pappa " die heeft in 2017 de merelziekte te pakken gehad. Hij zat toen op stal bijna te creperen. Toen op aanraden van de vogelbescherming ingeweekte kitten brokjes gegeven ... weken doe ik niet meer maar de portie brokken krijgt de gehele familie nog steeds.
En nee, die babies worden door hun ouders nog steeds met wormen en insecten verzorgd totdat ze groot genoeg zijn.
Trouwens de gemiddelde leeftijd van merels is max 2 jaar... hij heeft al de 8 bereikt, dus neem ik aan dat de portie "fabrieksrommel" niet zo verkeerd is :D

Heel goed dat je nu ook voert. Doe ik ook. Ik zie wel verschil, de mussen doen het helemaal op bijvoer de anderen eten zelf de makkelijke snack en voeren hun jongen vers voer (dus gevangen insecten en rijpe zaden, granen en bessen van de planten die hier groeien).

Dat de gemiddelde leeftijd van de merel zo laag ligt, komt vooral doordat maar weinig jonge merels volwassen worden, als ze eenmaal 1 jaar zijn hebben ze een grote kans een heel stuk ouder te worden dan de gemiddelde leeftijd.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:38

Hier nu een paar zwaluwen die een tweede nest hebben , mijn schoonmoeder had altijd twee koppels op de deel maar die zijn dit jaar niet op komen dagen. Vlinders bar weinig de kat vangt nog muizen dus die zijn er wel. Merels in overvloed ook de houtduif en holenduif zijn er in grote getalen.em sinds kort halsband parkieten midden op het platteland ...

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:17

tootje71 schreef:
Hier nu een paar zwaluwen die een tweede nest hebben , mijn schoonmoeder had altijd twee koppels op de deel maar die zijn dit jaar niet op komen dagen. Vlinders bar weinig de kat vangt nog muizen dus die zijn er wel. Merels in overvloed ook de houtduif en holenduif zijn er in grote getalen.em sinds kort halsband parkieten midden op het platteland ...

Die kwamen van het voorjaar een paar dagen steeds langs. Hond en ik zijn niet gediend van de herrieschoppers en hebben ze verjaagd. Dat viel niet mee want ze zijn vreselijk brutaal en absoluut niet bang maar uiteindelijk lijken ze de boodschap begrepen te hebben.