Wat moet ik met mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:46

Amyd schreef:
gomir schreef:
Bijzonder dat in andere topics altijd geroepen wordt dat een kreupel paard pijn heeft en dat je een paard met pijn niet voor je plezier in leven moet houden, omdat dat egoïstisch is. Maar als dat plezier er niet meer is en TS zelf inslapen als optie noemt iedereen dat ineens egoïstisch vindt :+

Ik kan uit dit verhaal niet opmaken hoe ernstig kreupel je paard is en hoe lang dat al speelt, maar een langdurig kreupel paard in laten slapen kan prima te verantwoorden zijn als er voldoende tijd is genomen en geen zicht is op herstel. Het is niet verplicht om dure MRI-scans etc te maken op de kliniek om een definitieve diagnose te stellen voordat je een paard in laat slapen.

Hij is vanaf half februari nu weer kreupel.
Ik heb hem 8 jaar, de eerste 2 jaar daarvan heb ik veel bosritten met hem gereden en echt genoten.
Daarna werd hij af en aan kreupel, soms kortdurend soms maanden.
Vage kreupelheid, lijkt echt op 4 benen kreupel dan, maar ook weer niet stokkreupel.

Het probleem hiervan is dat je hebt laten onderzoeken maar dat daar niets is uitgekomen. Je hebt dus geen diagnose. Is dit hoefbevangenheid? Dan niet op volle wei en sober dieet. Of is het artrose? Dan is de behandeling heel anders. Lichte beweging is dan juist goed en mag ook op de wei. Zomaar afmaken zonder te weten of de problemen op te lossen zijn zou ik in elk geval niet met mijn geweten kunnen overeenkomen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:48

Lieve TS, wat zou jij adviseren als iemand anders dit topic zou hebben gemaakt?

Als het jou allemaal teveel word en je paard als een last voelt in plaats van plezier, dan is het toch eerlijk om te denken aan afstand nemen?
Het kan zijn, "verkopen of weggeven" of "de eeuwige groene weide".
Misschien is het ook een optie om hem een periode "uit handen te geven" zodat jij kan ervaren hoe het is zonder hem?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:49

Ik zou het niet egoïstisch vinden. Je paard is vaak kreupel, nu ook alweer een paar maanden. Mensen die roepen dat een kreupel paard geen pijn heeft is wat mij betreft de grootste onzin. Een paard gaat niet voor zijn lol kreupel lopen.
Je hebt zo te lezen al behoorlijk wat onderzoek laten verrichten, je bent een aantal jaren verder, hoe groot is de kans dan op herstel?

Ik begrijp overigens ook heel goed dat je zo het plezier in je paard verloren bent. Kreupelheid geeft veel zorgen, zowel mentaal als financieel. En waar anderen zeggen dat je dan maar niet meer moet rijden en er "toch gezellig bij kunt gaan zitten", daar kun jij alleen zelf over beslissen. Het is een kostbare hobby, waar haal jij dan plezier uit?

Ik heb recent voor eenzelfde soort beslissing gestaan: mijn paard werd in januari kreupel, echo wees een peesblessure uit met eigenlijk geen kans op herstel. Ze heeft nog tot mei in de wei gelopen om te kijken of er verbetering zou zijn. Maar helaas was dat niet het geval. Ze was nog maar 11 en ontzettend lief. Hoe vreselijk moeilijk ook, ik heb toen besloten haar te laten inslapen. Voor eeuwig bij mij op de wei was geen optie (heb thuis plek voor 2, maar al een andere die met vervroegd pensioen staat, en de hobby is me te duur om helemaal niet te kunnen rijden), verkopen zoals jij ook zegt uiteraard geen optie.

Na het inslapen viel er meteen een last (lees: een hoop zorgen) van mijn schouders. Ik heb vlak voor het inslapen een ander jong paard gekocht en heb daardoor ook weer plezier in de hele hobby.

Denk er goed over na, als het kan praat erover met jouw omgeving en heel veel succes met een beslissing nemen over hoe verder!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:57

Ik zou inslapen of slachten niet perse egoistisch vinden, maar denk wel dat het daar nog te vroeg voor is en dat dit nu (nog) niet aan de orde is. Er zijn denk ik nog andere opties om te bekijken voordat je zover bent:

- Rusthuis voor hem zoeken? Jij geen zorg meer voor hem, naar hem toe kunnen gaan wanneer het jou past en waarschijlijk lagere kosten dan nu.
- Verkopen of weggeven aan je verzorger, als die daarvoor open zou staan natuurlijk
- Verhuizen naar volpension, als het budget dat toelaat. Dan hoef je alleen te komen wanneer jouw tijd en energie dat toelaat
- Bruikleen, als (weide) maatje of coaching - er zijn wellicht ook mensen naar opzoek naar een maatje die niet op het gras kan. Het is in misschien het proberen waard.
- Is er uitzicht voor jezelf dat de situatie veranderd? Een andere baan, meer vrije tijd, etc. waardoor jouw energie weer wat beter wordt? Zo niet misschien wel een goed idee om eens naar te kijken. Voor nu zou ik geen (onomkeerbare) beslissingen nemen op dit vlak zolang je nog op standje "overleven" staat.

Verkopen zou ik absoluut niet doen op dit moment, tenzij naar je verzorger of mensen die je echt goed kent. De combinatie van af/aan kreupel, HB gevoelig en leeftijd zal hem niet helpen en in het ergste geval wordt hij toch ziek of gaat hij de handel in. Ik denk dat je daar achteraf spijt van zult krijgen, dat zou ik in ieder geval hebben.

Sterkte!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:08

Ik vind inslapen niet zielig maar zou dit wel pas doen na fatsoenlijk onderzoek.
Misschien is er wel een oplossing.
En ja paard leeft bij de dag, das waar.
Maar dan is de vraag kun je je daarna nog in de spiegel aankijken?

Dat is denk ik de uiteindelijke vraag.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:14

gomir schreef:
Bijzonder dat in andere topics altijd geroepen wordt dat een kreupel paard pijn heeft en dat je een paard met pijn niet voor je plezier in leven moet houden, omdat dat egoïstisch is. Maar als dat plezier er niet meer is en TS zelf inslapen als optie noemt iedereen dat ineens egoïstisch vindt :+

Ik kan uit dit verhaal niet opmaken hoe ernstig kreupel je paard is en hoe lang dat al speelt, maar een langdurig kreupel paard in laten slapen kan prima te verantwoorden zijn als er voldoende tijd is genomen en geen zicht is op herstel. Het is niet verplicht om dure MRI-scans etc te maken op de kliniek om een definitieve diagnose te stellen voordat je een paard in laat slapen.

Helemaal mee eens !

Er wordt gezegd: en als je m met pensioen doet, is vast goedkoper. Nou, nee...want hij moet ergens staan, verzorgd worden en mag niet op t gras.
Weggeven als paddock maatje zou ikniet doen, daar komt vaak ellende van

Ik zou mezelf niet meer in de spiegel kunnen kijken als m'n paard ergens in n schimmig circuit terecht zou komen.
Bij een dier wat kreupel is en waar na medisch onderzoek blijkt dat dit niet verbetert zou ik inderdaad over inslapen nadenken.

DuoPenotti

Re: Wat moet ik met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:35

Nee verkoop is ook geen optie.
Eens. Dan zou ik me ook niet in de spiegel aan kijken.
Maar een dier waar jezelf voor gekozen hebt geen fatsoenlijk onderzoek geven vind ik ook niet kunnen

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 11:52

DuoPenotti schreef:
Maar een dier waar jezelf voor gekozen hebt geen fatsoenlijk onderzoek geven vind ik ook niet kunnen

Wat noem jij dan fatsoenlijk onderzoek?
En waar haal ik dat geld vandaan?
Ik verdien het minimumloon voor 24uur en meer werken is op dit moment mentaal gezien niet haalbaar.
Laatst bijgewerkt door Amyd op 26-06-24 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:53

anjali schreef:
Het probleem hiervan is dat je hebt laten onderzoeken maar dat daar niets is uitgekomen. Je hebt dus geen diagnose. Is dit hoefbevangenheid? Dan niet op volle wei en sober dieet. Of is het artrose? Dan is de behandeling heel anders. Lichte beweging is dan juist goed en mag ook op de wei. Zomaar afmaken zonder te weten of de problemen op te lossen zijn zou ik in elk geval niet met mijn geweten kunnen overeenkomen.

Maar soms zijn problemen helaas niet te achterhalen. Ja misschien met scintys of andere dure onderzoeken (was het niet 1000 per been zoiets?). Ik kan goed begrijpen dat zulke onderzoeken soms gewoon niet te doen zijn, en wat als dat ook niets gaat uitwijzen?

Ben het met je eens dat ik ook 1000x liever zou willen weten waarvoor ik m'n paard uiteindelijk laat inslapen, maar harde waarheid is dat dat lang niet altijd even duidelijk is ondanks onderzoeken... zo te horen heeft de TS niet niets gedaan om te kijken waar t vandaan komt. Aan die 'verplichting' heeft ze dan Al voldaan, maar soms houdt t ook op wat qua onderzoeken (en kosten) kan...

(Edit, ik ga er overigens vanuit dat met kreupelheidsonderzoek klinische beeldvorming en rontgen/scan voor beeldvorming is uitgevoerd want dat is voor mij wel t minste om te doen)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 26-06-24 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:55

TS: waarom heb je zoveel stress van het hebben van dit paard?

Het klinkt alsof je op andere punten overbelast bent (kapot uit je werk komen) in combinatie met het financieel minder breed hebben dan voorheen. Klopt dat? Want dan lijkt me je paard niet het hoofdprobleem maar je werk :) En lijkt deze situatie blijvend of is er zicht op dat je bijvoorbeeld over een jaar wél meer geld en tijd hebt? (solliciteren naar ander werk?)

Zijn er opties om je paard te verhuizen naar een stalling waar je er niet verplicht elke dag heen hoeft? Want op zich, als je verzorger er 3x per week is en hij krijgt zijn natje en zijn droogje, dan zal hij zich heus wel redden zonder extra aandacht van jou.

Een alternatief is zoeken naar een plek met volledige verzorging waar hij met pensioen kan. Dat zal een speld in een hooiberg worden gezien hij niet op gras kan én de financiële mogelijkheden beperkt zijn, maar je bent het wel minstens aan je paard verplicht om daar goed naar te zoeken voor je kiest voor inslapen.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 26-06-24 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:57

Ik wil je vooral één tip geven: maak geen drastische beslissingen als je je al zo vermoeid en gestresst voelt. Dat is geen fijne basis voor het maken van dit soort beslissingen.

Helaas komt dit vaker voor bij paardeneigenaren omdat het hebben van een paard gewoon een enorme verantwoordelijkheid is van een lange periode en met heel veel werk eraan. Het staat nog niet live maar ik ben bezig met het opzetten van een hulpplek voor dit soort problemen. Mocht je het fijn vinden dan kun je me een priveberichtje sturen waarin ik je eventueel wat helpende dingen kan toesturen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:00

Amyd schreef:
DuoPenotti schreef:

Wat noem jij dan fatsoenlijk onderzoek?
En waar haal ik dat geld vandaan?
Ik verdien het minimumloon voor 24uur en meer werken is op dit moment mentaal gezien niet haalbaar.

In een kliniek. Kreupelheidsonderzoek.
Ja desnoods op Afbetaling.
Ik krijg namelijk niet het idee dat dit is gedaan. Zowel dan neem. ik mijn woorden terug. Maar zou ik mijzelf ook nog aan kunnen kijken.

Ja weet wat chronisch ziek zijn is, daardoor weinig loon.
Allemaal bekend mee.

Maar je kiest voor een paard en zonder dat je weet wat hij heeft en of het op te lossen is wil je hem inslapen.

Heel simpel. Doen als jij dat kunt.

Ik zeg alleen dat ik het niet kan. Maar dat ben ik.

Kun jij je daarna gewoon in de spiegel aankijken dan doen.
Daar heb je geen toestemming van bokt voor nodig.

Nu zal ik wel de gebeten hond zijn dadelijk. Maar zo sta ik er gewoon in.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-06-24 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:03

Amyd schreef:
Hij is vanaf half februari nu weer kreupel.
Ik heb hem 8 jaar, de eerste 2 jaar daarvan heb ik veel bosritten met hem gereden en echt genoten.
Daarna werd hij af en aan kreupel, soms kortdurend soms maanden.
Vage kreupelheid, lijkt echt op 4 benen kreupel dan, maar ook weer niet stokkreupel.

Je bent dus al 6 jaar onderweg waarin hij niet langere tijd goed gelopen heeft.
Ondanks uitgebreid onderzoek geen duidelijke verklaring gevonden en met het verhaal dat jij verteld verwacht ik dat dit ook niet te lokaliseren gaat zijn met behulp van dure aanvullende onderzoeken op de kliniek.

Enige dat ik zelf nog aan kosten zou overwegen voor een paard als dit is een test voor PSSM, maar alleen als je nog bereid bent om de bijbehorende aanpassingen in management te proberen. Anders heb je ook niets aan een diagnose.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:04

TS kiest (nog) niet voor inslapen, komt op bokt voor advies DuoPenotti en noemt dingen die in haar opkomen. Geeft zelf aan dat ze niet zo goed weet hoe nu verder en in plaats van haar helpen wordt ze hier afgebrand met hoe durft ze aan inslapen te denken. TS zit er even doorheen op dit moment, dan zoek je oplossingen, of die goed zijn of niet daar vraagt TS advies over. Denk dat het totaal niet nuttig is om TS af te branden op dit moment, genoeg mensen die zulke beslissingen maken zonder advies te zoeken vantevoren

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:06

Een goede pensioenplek kost ook nog best wat, weet ik uit ervaring. Iemand zei al, aan je verzorger geven. Heb ik het gemist, of is dat nog niet besproken? Helaas zijn verzorgers vaak geen eigenaars omdat ze zelf de kosten niet kunnen dragen... Een paard kost nou eenmaal veel geld.

Zo te lezen ben je zelf overbelast en misschien beïnvloedt dat hoe je naar je paard kijkt. Dood maken zou ik persoonlijk niet okee vinden. Verkopen ook nog niet want je weet niet waarom hij kreupel is. Een ervaren dierenarts komt soms ook een heel eind.

Wat zegt de hoefsmid? Op de manege waar ik nu rijd, stond een paard dat ook af en aan kreupel was, er was iets in haar hoeven (soort straalkanker, of iets dat dat kan worden?). Ze is nu weidemaatje. Als er niet gereden wordt, gaat het goed. Zou ze alsnog kreupel worden, dan laten ze haar inslapen.

Ik weet dat jouwe dat niet kan, weidemaatje, zeg je, maar er zijn ook zat paarden die op paddocks gehouden worden.
Laatst bijgewerkt door Iranda op 26-06-24 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:07

DP, ts heeft al een kreupelheidsonderzoek laten uitvoeren. Hier kwam niets uit. Wat is het nut om nog eens zo'n onderzoek te laten doen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:09

Ik gooi ff een knuppel in het hoenderhok hoor, maar vage kreupelheid..eerst wel goed, alleen maar bosritjes gereden. Zou het kunnen dat dit paard gewoon volledig vast en scheef gereden is en daarom om de haverklap niet goed loopt?

Ik zou eerst eens een kundig persoon mee laten kijken die hier iets zinnigs over kan zeggen. Mocht het zoiets zijn dan is het nl waarschijnlijk wel op te lossen en kun je je paard gewoon verkopen.

Het paard is rontgenologisch onderzocht begrijp ik? en daar is niks uitgekomen. Wat was het advies van de DA?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:10

Wie brand er af?
Ik stel heel simpel.
Wat je ook doet daarmee moet je jezelf daarna aan kunnen kijken in de spiegel.
Kun je dat moet je doen wat je van plan was.
Of dat nu verkoop is, inslapen is, ergens in een PP zetten.

Ik zeg alleen dat IK niet aan inslapen kan denken bij geen gegrond onderzoek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:12

denisesilver schreef:
DP, ts heeft al een kreupelheidsonderzoek laten uitvoeren. Hier kwam niets uit. Wat is het nut om nog eens zo'n onderzoek te laten doen?

Wat voor een kreupelheid onderzoek?
Dat toch wel de vraag.

Keer de dierenarts thuis een rondje op de harde is toch wat anders dan in een kliniek.

Dit dus:
Elisa2 schreef:
Ik gooi ff een knuppel in het hoenderhok hoor, maar vage kreupelheid..eerst wel goed, alleen maar bosritjes gereden. Zou het kunnen dat dit paard gewoon volledig vast en scheef gereden is en daarom om de haverklap niet goed loopt?

Ik zou eerst eens een kundig persoon mee laten kijken die hier iets zinnigs over kan zeggen. Mocht het zoiets zijn dan is het nl waarschijnlijk wel op te lossen en kun je je paard gewoon verkopen.

Het paard is rontgenologisch onderzocht begrijp ik? en daar is niks uitgekomen. Wat was het advies van de DA?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:14

Amyd schreef:
Ik ben met hem naar de kliniek geweest, hij is van top tot teen op de foto gezet, er zijn echo's gemaakt,uitgebreid bloedonderzoek, hij is getest op lyme.

Verdere onderzoeken zijn nog veel duurder en dat geld is er gewoon niet. Ik kan het niet toveren.

@DP

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:18

DuoPenotti schreef:
Wie brand er af?
Ik stel heel simpel.

Help je TS dan op weg met goede adviezen, luisterend oor of nieuwe ideeën? In je laatste berichten zie ik je alleen negatief zijn namelijk over wat ze vooral niet zou moeten doen, dat dat niet oké is, schuldgevoel aanpraten. Nogmaals lijkt mij niet wat TS nu nodig heeft. Zou jij blij worden van je eigen reacties, als je er mentaal en fysiek flink doorheen zit en om hulp en advies vraagt?
Laatst bijgewerkt door XladyX op 26-06-24 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:18

Dank je wel.
Die had ik dus helemaal gemist.
Dan mijn oprechte excuses. Y;(
denisesilver schreef:
Amyd schreef:
Ik ben met hem naar de kliniek geweest, hij is van top tot teen op de foto gezet, er zijn echo's gemaakt,uitgebreid bloedonderzoek, hij is getest op lyme.

Verdere onderzoeken zijn nog veel duurder en dat geld is er gewoon niet. Ik kan het niet toveren.

@DP

Kom ik uit bij wat ik eerder zei.

Maar dan zou ik mijzelf bij inslapen prima aan kunnen kijken, sterker nog er zelfs voor kiezen

DuoPenotti schreef:
In een kliniek. Kreupelheidsonderzoek.
Ja desnoods op Afbetaling.
Ik krijg namelijk niet het idee dat dit is gedaan. Zowel dan neem. ik mijn woorden terug. Maar zou ik mijzelf ook nog aan kunnen kijken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:23

XladyX schreef:
DuoPenotti schreef:
Wie brand er af?
Ik stel heel simpel.

Help je TS dan op weg met goede adviezen, luisterend oor of nieuwe ideeën? In je laatste berichten zie ik je alleen negatief zijn namelijk over wat ze vooral niet zou moeten doen, dat dat niet oké is, schuldgevoel aanpraten. Nogmaals lijkt mij niet wat TS nu nodig heeft. Zou jij blij worden van je eigen reacties, als je er mentaal en fysiek flink doorheen zit en om hulp en advies vraagt?

ik brand niemand af, dat maak jij er zelf van.

Het is toch een reële vraag, kun jij jezelf recht aankijken na een beslissing?
En dat is imo de enige vraag die er toe doet.

Niet wat jij er van denkt, ik er van denk, bokt er van denkt, maar de eigenaar.
Kun jij leven met de beslissing die je maakt, welke dat ook is

En zie mijn bericht hierboven, in dit geval zou ik me dus wel recht aan kunnen kijken.

Maar er zijn mensen die er totaal geen moeite hebben zonder gedegen onderzoek, en ook dan vind ik dat prima. Voor die eigenaar.
Wat ik dus vroeg, kun jij jezelf aankijken in de spiegel daarna?

Ik zeg niet meer en ik zeg niet minder dan dat... de rest die er bij word verzonnen is niet wat ik zeg.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:25

Tip van flip; bij het lezen van een dergelijk topic eerst even alle berichten van TS lezen. :Y)

Maar laten we niet doorgaan met een discussie die voortkomt uit miscommunicatie. Daar heeft TS niets aan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:25

denisesilver schreef:
Tip van flip; bij het lezen van een dergelijk topic eerst even alle berichten van TS lezen. :Y)

tip van flip, dacht dat ik dat ook had gedaan....

Maar wat ik ook heb gezegd, het blijft gewoon staan.... heb niks raars gezegd