Is het te laat om weer te beginnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 17:35

Mo_Noah schreef:
Wat leuk dat je het wil gaan oppakken weer en 30 is toch absoluut niet oud!!

Ik deel een beetje het verhaal van een aantal hierboven; als jong meisje tot een jaar of 18 eigen pony's, het hele leven draaide daarom, en toen kreeg ik andere interesses.
Al die tijd heeft het wel een beetje gekrabbeld tot ik een jaar of 26 was en ik zó graag weer wilde! Maar ik vond de stap naar meteen een eigen paard heel groot en spannend (want hoe wist ik of ik het ècht wilde en bereid was zoveel tijd en geld en energie erin te steken?). En een manege zag ik niet zo zitten omdat ik bang was daar niet voldoende uitdaging uit te halen. Dus toen ben ik ook opzoek gegaan naar een bijrijdpaard. Moet wel zeggen, het eerste bijrijdpaard (vooral de eigenaar) was geen hele leuke ervaring maar daar voelde ik alwel hoe fantastisch ik het vond, en met het tweede paard en de eigenaar heb ik onwijs veel geluk gehad en vanalles mogen doen. Daar ben ik er echt achter gekomen wat ik precies leuk vind en wat ik zelf wil, zowel qua paard als qua het houden van het paard.

Voor mij echt heel veel waard geweest dus :)

Wat super leuk om te horen! Heb je er inmiddels wel eentje gekocht?

Mo_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:45

Emmaa2 schreef:
Mo_Noah schreef:
Wat leuk dat je het wil gaan oppakken weer en 30 is toch absoluut niet oud!!

Ik deel een beetje het verhaal van een aantal hierboven; als jong meisje tot een jaar of 18 eigen pony's, het hele leven draaide daarom, en toen kreeg ik andere interesses.
Al die tijd heeft het wel een beetje gekrabbeld tot ik een jaar of 26 was en ik zó graag weer wilde! Maar ik vond de stap naar meteen een eigen paard heel groot en spannend (want hoe wist ik of ik het ècht wilde en bereid was zoveel tijd en geld en energie erin te steken?). En een manege zag ik niet zo zitten omdat ik bang was daar niet voldoende uitdaging uit te halen. Dus toen ben ik ook opzoek gegaan naar een bijrijdpaard. Moet wel zeggen, het eerste bijrijdpaard (vooral de eigenaar) was geen hele leuke ervaring maar daar voelde ik alwel hoe fantastisch ik het vond, en met het tweede paard en de eigenaar heb ik onwijs veel geluk gehad en vanalles mogen doen. Daar ben ik er echt achter gekomen wat ik precies leuk vind en wat ik zelf wil, zowel qua paard als qua het houden van het paard.

Voor mij echt heel veel waard geweest dus :)

Wat super leuk om te horen! Heb je er inmiddels wel eentje gekocht?

Ja zeker! En ik weet nu gelukkig dat hij 100% de tijd en energie en verantwoordelijkheid en alles waard is *\o/*

hwn

Re: Is het te laat om weer te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:57

Niet helemaal vergelijkbaar maar toch: mijn buurman is springruiter, maar zijn paard wou plots niet meer springen. Buurvrouw had 30 jaar niet gereden, maar is dan toch gaan dressuur rijden met het paard zodat ie niet verkocht moest worden. Nu gaan ze vaak ieder weekend op wedstrijd: de ene de ene weekenddag dressuur, de andere de andere dag springen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:57

Is het te laat om weer te beginnen...?

Ik ben 63. Ik heb vanmiddag niet mijn beste rit ooit gemaakt, maar dat hoort er bij, pieken en dalen.
Ik ben van plan om nog een jaartje of tien in het zadel te blijven.

Laat je niet in de luren leggen door onzin dat dertig "oud" zou betekenen, laat staan 'of men jou wel serieus zal nemen'.

**\O/** Maak pret als het kan!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:30

Nee joh..
Helemaal niet te laat.
Ik heb tot mijn ci 20 ste redelijk fanatiek gereden. Daarna, omdat ik mijn pony niet weg wilde doen, en mijn studie toch het nodige vroeg een aantal jaren niet. Domweg om dat ik er het geld én de tijd niet voor had. Vervolgens wat 'gerommeld' met paarden van anderen, maar dat mag niet heel veel voorstellen.
Uiteindelijk zo rond mijn 35-ste / 40ste ( ik weet het niet meer heel precies) eíndelijk, naast mijn toen nog steeds aanwezige pony(die is pas op haar 37ste dood gegaan/had haar vanaf mijn vierde), mijn eigen paard gekocht.

Kortom: toen pas weer serieus begonnen. Met de KWPN merrie die ik toen kocht had ik pech: een steeds terugkerende peesblessure en het kwpn bloed bleek toch net te veel voor me. Met haar ook nooit gestart Dus uiteindelijk, nu zo'n veertien jaar geleden op mijn 44ste mijn eerste Connemara gekocht.

Daar ben ik op mijn 44 ste mee gaan starten en uiteindelijk M1 mee geworden ( hij is met zijn vooruitrijdster ZZ Licht startgerechtigd geworden)..

Daarnaast kwam er een tweede Connemara... en daar rij ik nu doe ik nu op mijn 56ste spring en crosslesjes mee, met de stiekem ambitie om ooit een 60 of 80 cm parcoursje te rijden, en.. de grootste wens: eens oefencross met haar te rijden

Kortom:
30 is nog piepjong...

Gewoon lekker gaan rijden, op een manege je vaardigheden oppoetsen OF een heel fijn, goed na te rijden, nuchter, braaf paard kopen en lekker daar alles weer mee leren

( Inmiddels is hier overigens ook Connemara 3 gekomen... Al heb ik haar samen met een vriendin, en is ze onze fokmerrie. We hebben nu 3 inmiddels 3 veulens van haar. De eerste blijft bij mijn vriendin, de tweede is een hengstje van nu 2, die tzt voor de verkoop is, en het derde veulen van dit jaar blijft bij mij. )
Laatst bijgewerkt door Punz op 17-06-24 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:55

30, dan begint het pas.
Ben pas op mjin 18e gaan rjiden, gewoon op manege.
Pas met 31 mjin 1e paard ( fjord) eigenljik verzorgpaard gehad ( eigenaar woonde165 km verderop) en die uiteindelijk gekohct, daar wedstrijden mee gereden etc etc, dus ik zeg.
Gewoon doe als het kriebelt.

Ben ondertussen nog weer 100 jaar ouder :D en 50 gepasseerd.
Heb nog steeds 2 paarden, de dochter v h paard toen en voor ze geboren werd paard erbji gekocht.

Heb met beidennog gestart, maar laatse jaren ligt het nogal op z'n gat.
Ik heb chron. Probleem, er was corona, droes op stal 1 paard heel ziek geweest, weer droes op stal, vervolgens mjin Handen naar zjin vaantjes eraan beide geopereerd, paard kreupel, nog 1 kreupelenzovoort _-:( en nu ga ik verhuizen, daarna denk ik, hoop ik de zwarte nog ooit weer eens te starten misschien dressuur of WE.
Zo niet ook goed, we wonen straks bji het bos :D, dus vermaak me wel.
Al zal er zonder wedstrijden ook wel gedressuurd worden.

Dus 30, gewoon doen, heb je nog jaren plezier van.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 06:33

Wil je de sport in? En dan springen of dressuur? Als je manege lessen niet leuk vindt kun je Elly Olivier berichten. Zie dat je in Haarlem woont. Zij zit in de Beemster en je kunt daar lessen op haar Grand Prix paarden. Dan krijg je fantastisch les

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 06:57

Dorine92 schreef:
Wil je de sport in? En dan springen of dressuur? Als je manege lessen niet leuk vindt kun je Elly Olivier berichten. Zie dat je in Haarlem woont. Zij zit in de Beemster en je kunt daar lessen op haar Grand Prix paarden. Dan krijg je fantastisch les

Dank voor de tip! Uiteindelijk zou ik de dressuursport in willen. Ik ga Elly Olivier even opslaan, al denk ik dat een paar lessen op de manege om weer even te voelen geen slecht idee zijn

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:34

Joh 30 grapjas... Ik ben er jaaaaaaren uit geweest wegens verbroken relatie, geld tekort, ander leven, geef het een naam. Toen de oudste geboren was ging het wel kriebelen, begonnen met een bijrijdpaard en zo toch ging het jeuken en weer een paard gekocht. Helaas wegens overgewicht (zwangerschappen, teveel gegeten en gezopen, geef het een naam) was ik nog niet actief gaan rijden. Ik ben gaan fokken, mijn eerste veulen uit mijn 2e leg (vroeger fokte ik ook al) :D is nu 5 en ik wilde daar echt op dus ruim 20 kilo afgevallen om weer gezond op mijn paard te kunnen klimmen. NU rij ik dus weer en word steeds fanatieker. Of ik ooit nog ga starten weet ik niet, dat gaan we zien....

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:26

Ik zie niet waarom niet? Ik ben met 25 überhaupt voor het eerst op een paard geklommen. Nouja, als kind ging ik vaak langs de lokale manege en als ik geluk had mocht ik er 5 minuten op zitten tijdens het uitstappen en we zijn 1 keer bij Collendoorn geweest met dank aan mijn grootouders, maar daar hield het op. Geld was er niet voor paarden. Met 25 had ik eindelijk mijn eerste "grote mensen baan" en werd het eindelijk mogelijk. En als je dan ook vanaf kantoor uitkijkt op paarden gaat het wel heel hard kriebelen. Had collega's die eigen paarden hadden of hadden gehad, en die hebben me naar een manege gestuurd die volgens hun goed les gaf en daar zit ik nog steeds (en ben ik heel blij mee).

Ik ben nu bijna 2 jaar bezig en kan er niet genoeg van krijgen. Ik ben begonnen met privé lessen en heb inmiddels manege groepslessen en een lease er naast (want privélessen vind ik zo nuttig, die wil ik er in houden), waarmee ik 3 a 4 keer in de week rij (los van eventuele extra ritjes ergens). Eigenlijk nog te weinig als het aan mij ligt, maar mijn portemonnee heeft limieten helaas.

30 maar al ervaring in het verleden lijkt me ergens dat je verder vooruit bent dan ik. Hoor juist vaak dat je het nooit verleert. Gewoon doen dus! Ergste wat kan gebeuren is als je competitief bent en jezelf gaat vergelijken met mensen die wel al die jaren hebben gereden :j .

Sky_High

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:57

Wat leuk om al deze ervaringen te lezen. Ik ben het ook weer aan het oppakken na 10 jaar niets. Valt nog niet mee, de manege waarvan ik een goede indruk heb heeft een wachtlijst van zeker 1,5 jaar :+

2x gereageerd op iemand die een verzorgster/bijrijdster zoekt maar helaas geen enkele reactie.

Ik vind het maar lastig, de eisen van eigenaren zijn soms best hoog (en dat is hun goed recht, want het is hun paard) en dan is de wereld toch klein als je geen contacten in de regio hebt.

Voorlopig heb ik al wel weer heerlijke buitenritten gemaakt en lekker op stal kunnen kroelen, dat is ook een hoop waard!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 18:23

Prachtige leeftijd om opnieuw te starten, vooral omdat je vaak toch net wat meer middelen hebt dan als late tiener/prille twintiger.

Zo te lezen ook nog geen gezinsverplichtingen waardoor je alle tijd van de wereld hebt om met je nieuwe paard door te brengen.

Ga ervoor!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:25

Doen....

Ik heb van mijn 7e tot 18e gereden toen ging ik op mezelf wonen dus geen geld en tijd meer voor de paarden want ik ging liever stappen.

Op mijn 30ste begon het weer te kriebelen en ben ik in Rotterdam weer begonnen op een manege.
Bijrijdster geweest en toen ik 40 was kwam ik Mando tegen.
Verhuisd naar Fryslân en hier begonnen met wedstrijden.
Ja ik was niet de jongste en ik had een haflinger maar ik had de grootste lol.
Ondertussen dacht mijn schildklier ik stop ermee en een CVA maar ben altijd blijven rijden.

Ondertussen ben ik 58 en Mando bijna 23 en nu doen we bejaarden gym.

Dus ik zou zeggen. Meid ga ervoor en geniet.